PRAVILNIK

O NAČINU I USLOVIMA PRUŽANJA USLUGE "POMOĆ U KUĆI ZA DECU SA SMETNJAMA U RAZVOJU"

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 18/2012)

 

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuju se način i uslovi pružanja usluge Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju.

KORISNICI USLUGE

Član 2

Usluga pomoći u kući namenjena je deci sa smetnjama u razvoju i njihovim porodicama kada je takva podrška u skladu sa procenjenim potrebama deteta i porodice.

Ova usluga je namenjena deci koja žive u prirodnim, starateljskim ili hraniteljskim porodicama.

KRITERIJUMI ZA IZBOR KORISNIKA USLUGE

Član 3

Kriterijumi za izbor korisnika službe Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju definisani su prema:

5. mestu boravka korisnika;

6. godinama starosti;

7. psihofizičkom statusu; zdravstvenom stanju korisnika

8. porodičnim, stambenim i drugim okolnostima.

1. Mesto boravka

Korisnik usluge ima mesto prebivalište na teritoriji grada Jagodine.

2. Godine starosti

Deca i mladi do 32 godine starosti, kod kojih je produženo roditeljsko staranje ili su lišena poslovne sposobnosti.

3. Psihofizički status: zdravstveno stanje korisnika

- deca sa umerenim, težim i teškim oblikom mentalne ometenosti,

- deca obolela od poremećaja autističnog spektra i

- deca sa višestrukom ometenošću.

4. Porodične, stambene i druge okolnosti

Usluga omogućava podršku porodicama, kako u gradu tako i u ruralnim područjima grada:

- koje su izložene siromaštvu i udaljenosti od jezgra naselja te su im teže dostupne ostale usluge u zajednici.

- gde članovi porodice nemaju osnovnu podršku na radnom mestu, kao što su plaćeno bolovanje i godišnji odmor, što je od vitalnog značaja za stabilnost porodice u celini.

- u cilju prevencije psihičkog sagorevanja članova porodice.

SVRHA POMOĆI U KUĆI

Član 4

Svrha pomoći u kući je podrška korisnicima u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u vlastitim domovima, kako bi se unapredio ili održao kvalitet života i sprečio ili odložio smeštaj u ustanovu rezidencijalnog tipa.

GLAVNE AKTIVNOSTI

Član 5

Glavne aktivnosti koje obuhvata usluga "Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju" su:

• pomoć u obavljanju kućnih poslova i održavanje domaćinstva

• pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući po potrebi: nabavku namirnica, pripremu lakih obroka, pripremu osvežavajućih napitaka;

• pomoć u održavanju lične higijene deteta (održavanje lične higijene, uključujući po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju;)

• nabavka i nadgledanje uzimanja lekova prepisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka, odvođenje na lekarske preglede, a prema potrebi i obezbeđivanje dostupnosti osnovne zdravstvene nege;

• čuvanje i animacija deteta odnosno provođenje strukturisanog slobodnog vremena sa detetom (igra, stimulacija, jednostavne vežbe, šetnja)

• psihosocijalna podrška detetu - korisniku i članovima porodice i srodnika.

TRANSPARENTNOST RADA

Član 6

Informisanje o uslugama službe Pomoć u kući vrši se putem lokalnih medija, u pedijatrijskoj službi Doma zdravlja, u prostorijama Gradskog centra za socijalni rad i na druge načine, u skladu sa potrebama.

Pružalac usluge obezbeđuje uredno vođenje administracije i evidenciju rada sa korisnicima, koju sačinjavaju:

- matična evidencija,

- dnevnik rada negovatelja/negovateljice,

- dosije korisnika sa pratećim individualnim planom usluga i evidencijama rada.

Odgovornost za uredno vođenje administracije o radu i pruženim uslugama korisnicima službe "Pomoć u kući" imaju svi angažovani stručnjaci i saradnici.

Pružalac usluge za svaku kalendarsku godinu usvaja Godišnji plan aktivnosti. Priprema Godišnjeg plana aktivnosti obavezno se radi uz konsultaciju sa korisnicima i članovima njihovih porodica, odnosno starateljima. Godišnji plan aktivnosti je dostupan korisnicima i osoblju, kao i informacije o delokrugu rada Službe Pomoći u kući, uslugama koje obezbeđuje i pravilima ponašanja angažovanih lica. Navedene informacije pružalac usluge je dužan da dostavi u pisanoj formi.

Radi informisanja stručne i šire javnosti o svom radu i uslugama koje pruža, pružalac usluge usvaja definisan godišnji plan.

OSOBLJE

Član 7

Osoblje službe "Pomoći u kući za decu sa smetnjama u razvoju" čine: voditelj ili rukovodilac službe, stručni saradnici (andragog, psiholog, socijalni radnik), pravnik i negovateljice.

Rad službe pomažu stručni saradnici: psiholog, andragog, socijalni radnik, a po potrebi i drugi stručnjaci.

Svi radnici, angažovani u radu službe "Pomoć u kući", imaju jasno definisan opis poslova i zadataka, utvrđenih aktom o unutrašnjoj organizaciji rada i podeli radnih mesta, koji donosi izabrani pužalac usluge.

VODITELJ SLUŽBE

Član 8

Voditelj službe "Pomoć u kući" je lice imenovano od strane izabranog pružaoca usluge. Voditelj službe je obavezan da poseduje dokaz o tome da je pohađao akreditovanu obuku za pružanje usluge "Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju".

Za voditelja službe angažuje se stručni radnik (psiholog, andragog, sociolog, socijalni radnik, pedagog, defektolog, specijalni pedagog).

Član 9

Voditelj službe u potpunosti je odgovoran za rad službe "Pomoći u kući". Voditelj službe prikuplja i analizira dnevnike rada negovateljica, prati da li je obuhvaćen predviđeni broj korisnika, da li su pružene sve usluge predviđene individualnim planom pružanja usluge.

Jednom nedeljno ili mesečno u zavisnosti od dinamike rada i promena na terenu prilikom pružanja usluga, organizuje sastanak sa negovateljicama i stručnim saradnicima i razgovara o postignutom napretku u pružanju Programom zadatih usluga korisnicima. Za svaki problem u radu negovateljica on je nadležan da donese konačnu odluku.

Dužan je da o svakom uočenom nedostatku pri radu bilo kog lica angažovanog u Službi o tome nedostatku upozori lice koje je učinilo propust u radu, a prema potrebi da o tome obavesti i Upravni odbor pružaoca usluge i da pokrene proceduru za raskid angažmana sa licem koje krši radne obaveze.

Član 10

Pored napred navedenog, Voditelj službe je odgovoran i za izvršenje sledećih poslova:

1. Interresorno istraživanje u cilju otkrivanja tzv. "skrivenih korisnika"

2. Motivaciju potencijalnih korisnika za prihvat usluga i uspostavljanje kontakta sa srodnicima korisnika (obilazak porodica na terenu, sa jednom ili više negovateljica)

3. Prijem korisnika (zajedno sa voditeljem slučaja)

4. Procena potreba korisnika (zajedno sa voditeljem slučaja)

5. Planiranje i ponovni pregled (zajedno sa voditeljem slučaja)

6. Rad Kluba porodica sa smetnjama u razvoju

7. Rukovodi radom Stručnog tima

8. Sastavlja i podnosi redovne mesečne izveštaje o ostvarenim aktivnostima i pruženim uslugama.

NEGOVATELJ/ICA

Član 11

Pružalac usluge angažuje negovateljice nakon sprovedenog javnog konkursa i obavljenog intervjua i testiranja. Izabrane negovateljice su u obavezi da pohađaju obuku o pružanju usluge "Pomoć u kući". Obuku organizuje i pruža pružalac usluge u koliko za to ima licencu za realizaciju programa obuke ili druga za to angažovana ustanova, odnosno lice Negovateljica ima minimum treći stepen stručne spreme.

Negovatelj/ica je zadužen/a za neposredni rad sa korisnicima, obavljajući poslove navedene u članu 5. ovog pravilnika.

Negovatelj/ica se angažuje u punom radnom vremenu za rad sa minimalno 3, a maksimalno do 5 korisnika.

STRUČNI SARADNICI

Član 12

Stručni saradnici (psiholog, socijalni radnik) obavljaju stručne poslove u neposrednom radu sa korisnicima i njihovim porodicama, pružajući usluge savetodavnog rada i psiho-socijalne podrške.

Tim stručnih saradnika pruža usluge korisnicima u porodičnom okruženju, ostvarujući ulogu mobilnog multidisciplinarnog tima.

Negovateljica vodi dnevnik rada sa opisom stanja korisnika, eventualno incidentnim situacijama, poteškoćama, rizicima, kao i predlozima za rešenje istih.

Pružalac usluge može dodatno angažovati i stručnjake drugih profila i specijalnosti, kao konsultante ili pružaoce specijalizovanih usluga konretivno-terapijskog rada, kada to problemi i potrebe korisnika zahtevaju i u skladu sa materijalnim mogućnostima.

STRUČNI TIM

Član 13

Stručni tim službe "Pomoć u kući" predstavlja stručno telo zaduženo za stručno-organizaciona pitanja u radu sa korisnicima i čine ga svi stručni radnici i saradnici, angažovani od strane izabranog pružaoca usluge Pomoći u kući.

Zadaci Stručnog tima su:

1. organizovanje i sprovođenje aktivnosti na prijemu, proceni i ponovnim procenama korisnika,

2. učestvovanje u izradi Godišnjeg programa i drugih planskih dokumenata kojim se uređuje rad službe "Pomoć u kući",

3. učestvovanje u procesu planiranja, organizacije i neposredne realizacije mera i aktivnosti u pružanju usluga korisnicima,

4. poslovi redovne interne evaluacije i timske supervizijske podrške u radu svakog zaposlenog,

5. učestvovanje u izradi redovnih mesečnih izveštaja o ostvarenim aktivnostima i pruženim uslugama.

Stručni tim službe "Pomoć u kući" organizuje redovne mesečne sastanke i dnevne dogovore. Radom Stručnog tima rukovodi voditelj službe "Pomoć u kući".

PRIJEM KORISNIKA

Član 14

Prijem korisnika vrši se na osnovu uputnog zahteva Gradskog centra za socijalni rad Jagodina, uz obavezu dostavljanja prateće i raspoložive dokumentacije o ličnom stanju.

Član 15

Prijemna procena se obavlja pre otpočinjanja korišćenja usluga, kako bi se utvrdilo da li pružalac usluge sa svojim kapacitetima može da odgovori na potrebe korisnika, odnosno utvrdile neophodne činjenice za donošenje odluke o otpočinjanju pružanja usluge. Prijemnu procenu obavlja trijažer Gradskog centra za socijalni rad Jagodina.

Dokumentacija za evidenciju korisnika:

1. Izvod iz knjige rođenih;

2. Relevantna zdravstvena dokumentacija o stanju deteta;

3. Mišljenje interresorne komisije;

4. Prihodi članova porodice.

Korisniku se, tokom prijema, obezbeđuju informacije o njegovim pravima i obavezama. Na osnovu neposrednog razgovora sa detetom i članovima porodice, ovlašćeni pružalac usluga obezbeđuje pregled podataka koji se odnosi:

- stavove i očekivanja od usluge pomoć i nega u kući,

- da li i u kojoj meri ovlašćeni pružalac usluga može da zadovolji potrebe potencijalnog korisnika, uključujući i uslovnost doma korisnika za pružanje usluge (da li je moguće obezbediti vodu, zagrevanje prostora, odnošenje otpadnih voda i smeća, da li su obezbeđeni elementarni uslovi za održavanje higijene prostora),

- koje usluge će biti na raspolaganju korisniku i u kojem roku,

- koje porodice imaju prioritet u odnosu na urgentne potrebe i situacije,

- listu čekanja, ukoliko je neophodno.

Urgentni prijem obezbeđuje se u situacijama kada je značajno ugroženo svakodnevno funkcionisanje deteta i porodice usled zdravstvenog i socijalnog stanja i nefunkcionisanja uobičajenih sistema podrške.

Prijemna procena realizuje se u roku od 10 dana od pristizanja zahteva kod ovlašćenog pružaoca usluge.

PROCENA POTREBA

Član 16

Procena se vrši nakon prijema i periodično tokom pružanja usluge uz najveće moguće učešće korisnika ili staratelja. Nakon prijemne procene od strane trijažera, predmet se dalje prosleđuje Službi za zaštitu dece i mladih, gde rukovodilac službe zadužuje voditelja slučaja konkretnim predmetom.

Procena obuhvata identifikaciju i procenu potreba, sposobnosti, interesovanja, kapaciteta pružaoca da odgovori na identifikovane potrebe, komunikacionih sposobnosti, rizika kojima je korisnik izložen. Procena uvažava kulturološke i lične posebnosti (geografsko i etničko poreklo, maternji jezik, religiju, uzrast, pol, komunikacione sposobnosti.).

Pružalac usluge primenjuje stručne postupke koji omogućavaju ostvarivanje cilja procene.

Procena se obavlja u roku od 7 dana po prijemu korisnika i oslanja se na prijemnu procenu i procenu uputnog CSR, ukoliko je korisnik upućen iz CSR.

Procenu potreba vrši stručni radnik a prema potrebi uključuju se stručnjaci različitih specijalnosti iz lokalne zajednice (socijalni radnik, psiholog, defektolog, pedagog, lekari odgovarajuće specijalnosti).

PLANIRANJE I PONOVNI PREGLED

Član 17

Na osnovu identifikovanih potreba, sposobnosti i rizika, za svakog korisnika se sačinjava individualni plan usluga.

Individualni plan usluge sačinjava se nakon procene, u skladu sa posebnim standardima za konkretnu uslugu.

Individualni plan usluga obavezno sadrži:

1. ciljeve koji se žele postići;

2. očekivane ishode;

3. konkretizovane aktivnosti koje će se preduzimati;

4. vremenski rok u kojem se plan realizuje;

5. odgovorne osobe za realizaciju plana usluga

Individualni plan se definiše u sklopu šireg plana uputnog CSR, ukoliko je korisnik upućen od strane CSR-a.

Korisnik ili njegov/njen zakonski zastupnik, voditelj slučaja, po potrebi drugi stručnjaci u organizaciji i zajednici i zaduženi stručni radnik Dnevnog boravka učestvuje u izradi individualnog plana usluge. Individualni plan se dostavlja korisniku i/ili njegovom/njenom zakonskom zastupniku. Korisniku se obezbeđuje odgovarajuća pomoć u izradi i razumevanju individualnog plana usluge.

Svaki individualni plan usluge definiše rokove za ponovni pregled plana.

Individualni plan usluge sačinjava se u roku od 3 dana po okončanju procene.

Ponovni pregled individualnog plana usluga obavlja se po potrebi a najmanje jednom u 6 meseci.

UGOVOR

Član 18

Pružalac usluge sa korisnikom ili zastupnikom potpisuje ugovor kojim su sadržana prava i obaveze pružaoca, odnosno korisnika.

Učešće korisnika u troškovima usluge utvrđuje se posebnim aktom koji donosi Gradsko veće na osnovu "Pravilnika o participaciji korisnika i srodnika u troškovima usluge "Pomoć u kući"".

PRUŽANJE USLUGE

Član 19

Svakom korisniku obezbeđuje se usluga u skladu sa individualnim planom usluge, u minimalnom trajanju od 5 sati nedeljno.

Usluga se pruža u prirodnom okruženju korisnika, odnosno u stanu korisnika, po mogućstvu kroz posete svakim radnim danom, ali ne manje od tri poseta nedeljno.

Minimalno trajanje posete u kući korisnika je 1 sat.

Negovateljica sa punim obimom radnog vremena je zadužena za rad sa 3 do 5 korisnika usluge.

Pružalac usluge nastoji da kod jednog korisnika usluge bude angažovana uvek ista negovateljica.

Izuzetno, u opravdanim slučajevima, po oceni Voditelja službe, za rad sa korisnikom može se angažovati druga negovateljica.

PRIGOVORI I PRITUŽBE KORISNIKA

Član 20

Korisnik usluge ili njegov zastupnik ima pravo na podnošenje prigovora i pritužbi na kvalitet pružene usluge.

Prigovor se podnosi Centru za socijalni rad u pisanoj formi. Centar za socijalni rad odlučuje rešenjem u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

O žalbi na rešenje iz stava 2. ovog člana u drugom stepenu odlučuje Gradsko veće grada Jagodine.

INTERNA EVALUACIJA

Član 21

Pružalac usluge kontinuirano prati kvalitet pruženih usluga. Najmanje jednom u 6 meseci pružalac usluge sprovodi internu evaluaciju kvaliteta pruženih usluga.

Evaluacija se vrši na osnovu periodične analize kvaliteta i obima ostvarenosti mera individualnih planova usluga, za svakog korisnika i sprovođenjem anketiranja roditelja, staratelja, odnosno hranitelja korisnika u proceni stepena zadovoljstva uslugama, najmanje dva puta godišnje.

RAZVOJ OSOBLJA

Član 22

Pružalac usluge sačinjava godišnji plan o potrebama za profesionalnim usavršavanjem i obukama angažovanog osoblja za narednu godinu.

Pružalac usluge obezbeđuje superviziju rada svom osoblju angažovanom na pružanju usluge, u skladu sa nacionalno utvrđenim okvirima i standardima.

Redovnu supervizijsku podršku pružaju angažovani stručni saradnici, na nivou sastanaka službe pomoć u kući.

DOSTUPNOST PROGRAMA I USLUGA U ZAJEDNICI

Član 23

Pružalac usluge obezbeđuje dodatne programe usluga i aktivnosti koji su posebno prilagođeni mogućnostima i interesovanjima korisnika, koji se realizuju u lokalnoj zajednici, kroz saradnju sa kulturnim, obrazovnim i ostalim javnim ustanovama i institucijama i organizacijama.

Za potrebe korisnika koje pružalac usluge ne obezbeđuje, mogu se po ugovoru angažovati i druga lica i stručnjaci, odnosno službe u zajednici, na način koji ne remeti zadovoljavanje potreba drugih korisnika i funkcionisanje službe u celini.

Član 24

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".