REŠENJE
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA KORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE GRADA BEOGRADA ZA 2013. GODINU

("Sl. list grada Beograda", br. 3/2013)

1. Utvrđuje se Program korišćenja sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Beograda za 2013. godinu, ostvarenih od naknade za zagađivanje životne sredine, naknade za zagađivanje područja od posebnog državnog interesa, naknade za zaštitu i unapređenje životne sredine i drugih sredstava u skladu sa zakonom, za realizaciju planova, programa, projekata i drugih aktivnosti u oblasti zaštite i unapređenja životne sredine na teritoriji Beograda, u periodu januar-decembar 2013. godine.

2. Program korišćenja sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Beograda za 2013. godinu je u prilogu ovog rešenja i čini njegov sastavni deo.

3. Na Predlog programa korišćenja sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Beograda za 2013. godinu, Ministarstvo energetike, razvoja i zaštite životne sredine Republike Srbije dalo je saglasnost broj 401-00-34/2013-01 od 15. januara 2013. godine.

4. Ovo rešenje objaviće se u "Službenom listu grada Beograda".

 

PROGRAM
KORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE GRADA BEOGRADA ZA 2013. GODINU

I

Ovim programom utvrđuje se obim, raspodela i korišćenje sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Beograda za 2013. godinu namenjenih za realizaciju planova, programa, projekata i drugih aktivnosti u oblasti zaštite i unapređenja životne sredine na teritoriji Beograda u periodu januar - decembar 2013. godine.

Sredstva Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Beograda za 2013. godinu planirana su Odlukom o budžetu grada Beograda za 2013. godinu ("Službeni list grada Beograda", broj 65/12), u okviru razdela 09 - Sekretarijat za zaštitu životne sredine, glava 09.1 - Budžetski fond za zaštitu životne sredine i to:

- izvor finansiranja 01 - prihodi iz budžeta, funkcija: 530 - Smanjenje zagađenosti; 540 - Zaštita biljnog i životinjskog sveta i krajolika i 550 - Zaštita životne sredine - istraživanje i razvoj, u iznosu od 461.000.000,00 dinara;

II

Sredstva iz tačke I ovog programa koristiće se u skladu sa bližom namenom utvrđenom Finansijskim planom prihoda i rashoda Sekretarijata za zaštitu životne sredine za 2013. godinu, za finansiranje:

Red. br.

Namena
Aktivnost/naziv plana, programa ili projekta

1.

424331 - Usluge javnog zdravstva - inspekcija i analiza

Planiran iznos: 63.066.992,00 dinara

Realizacija programa kontrole, praćenja i ocenjivanja stanja činilaca životne sredine - nastavak monitoringa, i to:

1. kontrola kvaliteta vazduha od stacionarnih izvora - lokalna mreža od 21 (17+4) merne stanice i mernih mesta za stacionarne izvore,

2. kontrola kvaliteta vazduha od motornih vozila - 18 mernih mesta za pokretne izvore,

3. kontrola kvaliteta izvorske vode javnih česama - 30 javnih česama u gradu i prigradskim naseljima,

4. kontrola kvaliteta vode reka i kanala: Save, Dunava, Kolubare, kanala Galovica i 20 drugih manjih vodotoka, kanala i retenzija,

5. kontrola kvaliteta vode na kupalištu "Savsko jezero" na 4 merna mesta,

6. kontrola kvaliteta vode na kupalištu "Lido" na jednom mernom mestu,

7. kontrola kvaliteta vode na podavalskim akumulacijama,

8. merenje nivoa komunalne buke za dan i noć na 35 mernih mesta,

9. praćenje zagađenosti zemljišta u zonama izvorišta i pored saobraćajnica na 40 lokaliteta,

10. povremena ciljana merenja u životnoj sredini, po ukazanoj potrebi i po zahtevu inspekcije (indikativna merenja).

2.

424611 - Usluge očuvanja životne sredine

Planiran iznos: 12.716.092,00 dinara

Planirane aktivnosti odnose se na:

1. realizaciju Programa sistematskog ispitivanja nivoa radioaktivnosti u životnoj sredini (vazduh, padavine, voda za piće, rečna voda, zemljište, namirnice, stočna hrana i dr),

2. merenje UV zračenja,

3. povremeno ciljano ispitivanje prisustva radona u objektima predškolskih i školskih ustanova, građevinskom materijalu i dr.

3.

424511 - Usluge održavanja nacionalnih parkova i prirodnih površina

Planiran iznos: 158.771.456,00 dinara

1. Realizacija aktivnosti na upravljanju zaštićenim prirodnim dobrima i to:

- Program upravljanja zaštićenim prirodnim dobrima - pojedinačna stabla,

- Program upravljanja zaštićenim prirodnim dobrom "Grupa stabala hrasta lužnjaka kod Jozića kolibe",

- Program upravljanja zaštićenim prirodnim dobrom "Tri hrasta lužnjaka - Bare"

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Banjička šuma",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Veliko ratno ostrvo",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Kosmaj",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Avala",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Pionirski park",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Akademski park",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Miljakovačka šuma",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Arboretum Šumarskog fakulteta",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Stanište gljive na Adi Ciganliji",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Zvezdarska šuma",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Šuma Košutnjak",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Obrenovački zabran",

- Program upravljanja zaštićenim područjem "Bojčinska šuma".

- izrada studija o proglašenju zaštite novih prirodnih dobara - predela očuvanih prirodno-istorijskih vrednosti, predela izuzetnih odlika, spomenika prirode i drugih, za čiju izradu je zakonom određen Zavod za zaštitu prirode Srbije, a prema prioritetima koje određuje grad. Planirana je izrada studije zaštite područja Forlanda na levoj obali Dunava.

 

2. Izrada Plana generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda

Odlukom o izradi Plana generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda ("Službeni list grada Beograda" broj 57/09) definisani su ciljevi izrade ovog plana i granica kojom su obuhvaćene teritorije 12 gradskih opština, odnosno područja koja su obuhvaćena Generalnim planom Beograda 2021. Saglasno donetoj odluci, Zakonu o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US i 24/11) i ostalim zakonima i propisima za izradu ove vrste dokumentacije, izradiće se Plan generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda koji će biti usaglašen sa planovima generalne regulacije građevinskog područja.

 

3. Usluge sprovođenja planova pošumljavanja područja Beograda

Aktivnosti na pošumljavanju Beograda započete su u 2011. godini, a nakon usvajanja Strategije pošumljavanja područja Beograda ("Službeni list grada Beograda", broj 20/11). Pošumljavanje Beograda realizovaće se na osnovu planova koji su izradili Šumarski fakultet i Institut za šumarstvo za gradske opštine Zemun, Surčin, Lazarevac, Čukarica i Obrenovac. Planirano je da se novi šumski zasadi podignu na lokacijama koje povezuju postojeće šumske komplekse, vetrozaštitne pojaseve i zelene koridore čime se obezbeđuje ostvarivanje opštekorisnih funkcija šuma i podizanje kvaliteta životne sredine. Očekuje se da se realizacijom plana spreče ili smanje rizici od erozije, imisija (zvučnih i gasovitih), klimatskih ekstrema i promena, kao i da se povećaju socijalni aspekti u pogledu rekreacije, obrazovanja, kulture, estetike i dr.

 

4. Usluge ozelenjavanja objekata i površina i usluge revitalizacije ugroženih i zapuštenih javnih zelenih površina

Projekti ozelenjavanja Beograda realizovaće se kroz uređenje takozvanih "urbanih džepova" - zapuštenih zelenih površina, neuređenih ili devastiranih prostora koji predstavljaju javne površine u okviru stambenih blokova, stambeno-poslovnih zona i drugih urbanizovanih delova grada. Uređenjem ovih prostora biće definisana njihova namena, obaveze i dinamika održavanja, čime će se prevashodno unaprediti i estetika stambenih zona grada.

Kroz usluge ozelenjavanja realizovaće se i projekti prvih zelenih krovova i vertikalnih fasada, kao primer dobre prakse povećanja zelenih površina grada.

 

5. Nadzor nad izvođenjem radova na ozelenjavanju objekata i površina i usluga revitalizacije ugroženih i zapuštenih javnih zelenih površina

Planirane su usluge vršenja nadzora nad izvođenjem radova na ozelenjavanju površina i objekata radi obezbeđenja stručne kontrole realizacije projekata ozelenjavanja, uključujući i izgradnju krovnih vrtova i vertikalnih fasada.

 

6. Projekat "Uspostavljanje katastra zelenih površina - GIS"

Izradom projekta "Uspostavljanje katastra zelenih površina Beograda - GIS" obezbeđuje se sveobuhvatni geografski informacioni sistem o zelenim površinama grada Beograda, koji će integrisati podatke o zelenim površinama grada Beograda za potrebe daljeg planiranja izgradnje i razvoja zelenih površina, kao i za potrebe upravljanja zelenim površinama, odnosno njihovo korišćenje, održavanje i zaštitu, a te podatke učiniti dostupnim raznim korisnicima.

4.

423 - Usluge po ugovoru

Planiran iznos: 1.573.564,00 dinara

Planirane aktivnosti odnose se na:

1. usluge štampanja Ekološkog biltena u 2013. godini (mesečno) sa novogodišnjim ekološkim kalendarom za 2014. godinu,

2. štampanje publikacije "Kvalitet životne sredine u Beogradu" za 2011. i 2012. godinu,

3. kontinuirano informisanje javnosti o stanju i kvalitetu životne sredine, sprovođenju programa i planova (akcionih i sanacionih), u slučaju udesa, aktivnostima u upravljanju otpadom, izdatim dozvolama, preduzetim merama i dr.,

4. usluge propagande, promocije i popularizacije značaja zaštite životne sredine i očuvanja prirodnih vrednosti,

5. tehnička komisija za procenu uticaja planova, programa i projekata i ocenu uslova za izdavanje dozvola,

6. stručna komisija za ocenu izveštaja o strateškoj proceni planova/programa na životnu sredinu,

7. ostale stručne usluge,

8. ugostiteljske usluge.

5.

424611 - Usluge očuvanja životne sredine

Planiran iznos: 88.462.416,00 dinara

Planirane aktivnosti odnose se na:

1. Implementacija Lokalnog plana upravljanja otpadom grada Beograda 2011-2020. (programi, projekti i planovi upravljanja otpadom)

Na osnovu Lokalnog plana upravljanja otpadom grada Beograda 2011-2020. ("Službeni list grada Beograda", broj 28/11) a u skladu sa Zakonom o upravljanju otpadom, državnom strategijom i drugim relevantnim propisima u ovoj oblasti, planirana je izrada studije opravdanosti za sistem upravljanja otpadom grada Beograda i idejnih projekata za izgradnju infrastrukturnih objekata i postrojenja (mehaničko-biološki tretman otpada na lokaciji u Vinči, kompostiranje biodegradabilnog otpada, reciklažu građevinskog otpada, tri transfer stanice, sanaciju i zatvaranje postojeće i izgradnju nove deponije i dr). Dodatne aktivnosti koje Sekretarijat planira da finansira u 2013. godini odnose se na: izradu pojedinačnih programa za sakupljanje neopasnog i opasnog otpada iz domaćinstva, sakupljanje komercijalnog otpada, smanjenje biorazgradivog i ambalažnog otpada u komunalnom otpadu, upotrebu i reciklažu komponenata komunalnog otpada, programe razvijanja javne svesti i odgovornosti u upravljanju otpadom, kao i programe, projekte i planove za obezbeđenje, izgradnju i opremanje centara za sakupljanje kabastog i drugog otpada iz domaćinstva koji se ne može odlagati u kontejnere i dr.

 

2. Izrada projekta Katastar septičkih jama na teritoriji Beograda

Planiran je nastavak izrade projekta Katastra septičkih jama na teritoriji grada Beograda za odabrana naselja koja nemaju izgrađen kanalizacioni sistem. U 2013. godini izradiće se katastar za deo naselja Sremčica na teritoriji opštine Čukarica i deo naselja Leštane na teritoriji opštine Grocka. Izradu Katastra prati istraživanje proizvedenog zagađenja tla i vode sa ciljem sagledavanja ekološkog statusa naselja radi pokretanja aktivnosti na pripremi plansko-projektnih osnova za predloge izbora sistema prikupljanja, kanalisanja i prečišćavanja komunalnih otpadnih voda na ovom području. Projekat je započeo u decembru 2009. godine i do sada je obuhvatio delove naselja Kumodraž, Beli potok, Jajinci, Kotež, Slanci, Borča, Boleč, Ovča, Kalemegdan, Ripanj, selo Rakovica, Zemun, Pinosava i Resnik.

 

3. Izrada Programa zaštite životne sredine na teritoriji Beograda

Strateški dokument u ovoj oblasti kojim će se definisati prioriteti za naredni period u skladu sa Nacionalnim programom, Strategijom održivog razvoja Republike Srbije i svojim interesima i specifičnostima, odnosno Strategijom razvoja Beograda kako bi se obezbedila usklađenost politike zaštite životne sredine sa drugim sektorskim politikama.

 

4. Ažuriranje i inoviranje katastra vodnih pojava i objekata na teritoriji Beograda sa izradom digitalne karte i baze podataka - nastavak projekta "Katastar vodnih objekata na teritoriji Beograda južno od Dunava i Save" je izradila Beogradska istraživačka stanica - Odeljenje za zaštitu i unapređenje životne sredine 1990. godine. Ovo je strateški dokument koji se ne može koristiti bez ažuriranja i prilagođavanja savremenim potrebama i tehnikama. Sekretarijat u trogodišnjem periodu planira ažuriranje i proveru tačnosti podataka iz postojećeg katastra, kao i uvođenje i obradu novih pojava. Unos podataka vršiće se izradom digitalne karte područja analize sa pratećom bazom podataka.

 

5. Izrada projekta Kvalitativne karakteristike resursa mineralnih voda na teritoriji grada Beograda sa predlogom mera njihovog očuvanja i racionalnijeg korišćenja

Na užoj i široj teritoriji Beograda postoji veliki broj pojava mineralnih voda (Višnjička banja, naselje Braće Jerković, Skadarlija, Ovča i dr) koje koristi veliki broj stanovnika grada. Ti izvori se ne kontrolišu redovno tako da nema podataka o osnovnim hemijskim i mikrobiološkim karakteristikama. Dosadašnje ispitivanje ovih pojava nije bilo sistematsko, tako da će se novim ispitivanjima posebno utvrđivati njihov balneološki potencijal sa mogućnošću višenamenskog korišćenja. Planirana su i posebna ispitivanja mikroelemenata i fiziološki aktivnih supstanci. Cilj ovog projekta je da se izvrši evaluacija jednog od potencijala u budućoj turističkoj ponudi Beograda, kao i povećanja terapeutskih i rekreativnih funkcija za stanovnike glavnog grada.

 

6. Razvoj novih tehnologija proizvodnje poliola različitih svojstava iz otpadne polietilentereftalatne ambalaže i alkidnih, poliestarekih i poliburetanskih proizvoda baziranih na tim polnolima

U okviru projekta izvršiće se osvajanje i optimizacija tehnologija reciklaže otpadne polietilentereftalatne ambalaže (PET) putem hemijskog razlaganja, uz dobijanje proizvoda koji imaju komercijalnu vrednost. Za razliku od poznatih procesa reciklaže koji se baziraju na mehaničkom tretiranju otpadne plastike, pri čemu se dobija reciklat manje vrednosti i kvaliteta od polazne sirovine, ovde se radi o hemijskom tretmanu pri čemu se otpadna plastika razlaže na gradivne komponente koje se mogu dalje koristiti za najrazličitije svrhe, pa i za dobijanje identične polazne sirovine.

Treća faza projekta je planirana za 2013. godinu u okviru koje će se definisati tehnologije proizvodnje poliuretana i kompozitnih materijala definisanih svojstava baziranih na materijalima iz druge faze, uz dodatak različitih mikro punioca i potrebnih ingredijenata, što podrazumeva izradu i karakterizaciju konkretnih proizvoda.

 

7. Upravljanje polimernim otpadom na teritoriji grada Beograda

Nastavak realizacije projekta započetog 2011. godine. Proizvodi od različitih vrsta plastike-polimera (polietilien - PE, polipropilen - PP, polietilentereftalat - PET, polivinilhorid - PVC) su sve prisutniji na tržištu, a samim tim je i udeo polimernog otpada u ukupnom otpadu sve veći. Kada se zna da je vreme razgradnje polimernog otpada veoma dugo, od 100 od 1.000 godina, postaje jasno kolika je to opasnost po životnu sredinu. Zbog toga je veoma važno odvojeno sakupljanje i reciklaža polimernog otpada.

Predmet ovog istraživačko razvojnog projekta je istraživanje i razvoj tehnologija dobijanja kompozitnih konstrukcionih materijala modifikovanjem otpadnih polimera različitim puniocima i ojačanjima. Treća faza projekta je planirana za 2013. godinu, u okviru koje bi se izvršilo projektovanje i izrada pilot-postrojenja za izradu kompozita na bazi recikliranih termoplastičnih polimera.

 

8. Istraživanje postojećih karakteristika i planiranih namena prostora, izvora i nivoa buke i određivanje akustičnih zona sa ograničenjima i zabranama upotrebe izvora buke na teritoriji Beograda

Planirana aktivnost usklađena je sa odredbama Zakona o zaštiti od buke u životnoj sredini ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) kojim je utvrđena obaveza grada Beograda da vrši akustičko zoniranje na svojoj teritoriji, određuje mere zabrane i ograničenja.

Ovaj projekat predstavlja prvu fazu u procesu akustičkog zoniranja grada Beograda, budući da je planirano da se akustičko zoniranje grada realizuje u fazama tokom narednih godina.

 

9. Izrada Lokalnog registra izvora zagađivanja životne sredine i stalno ažuriranje podataka

Radi praćenja kvalitativnih i kvantitativnih promena u životnoj sredini i preduzimanja mera zaštite u životnoj sredini, Zakonom o zaštiti životne sredine ("Službeni glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 72/09 i 43/11 - US) predviđeno je da se vode nacionalni i lokalni registri izvora zagađivanja životne sredine u skladu sa ovim zakonom. Lokalni registar izvora zagađivanja životne sredine uspostavlja i vodi nadležni organ jedinice lokalne samouprave.

U toku 2013. godine predviđena je treća faza projekta u okviru koje će biti izvršena provera kvaliteta svih dostavljenih podataka sa proračunima, na osnovu materijalnog bilansa za velika, srednja i mala preduzeća, potom proračunom određena emisija za svaku pojedinačnu zagađujuću materiju za koju se izveštava prema Pravilniku o metodologiji za izradu nacionalnog i lokalnog registra izvora zagađivanja. Takođe, u okviru treće faze biće izvršena potrebna prilagođavanja softvera, kao i same metodologije obezbeđivanja i provere kvaliteta podataka.

 

10. Izrada projekta "Merenje emisije dimnih gasova iz individualnih toplotnih izvora na teritoriji Beograda" - nastavak projekta

Projekat obuhvata merenje emisije zagađujućih materija dimnih gasova iz stacionarnih toplotnih izvora stambenih objekata iz 10 gradskih opština, sa završnim izveštajem koji sadrži zaključke i eventualno, korektivne mere. Procenjeni broj domaćinstava je 140.000 (sto četrdeset hiljada). Podaci dobijeni ovim merenjima će biti sastavni deo dokumentacije za izradu katastra zagađujućih materija koje potiču iz privatnih postrojenja za sagorevanje - peći za grejanje stambenog prostora, na osnovu čega bi grad Beograd dobio podatke o uticaju pojedinačnih (privatnih) izvora zagađivanja na kvalitet vazduha, odnosno na kvalitet životne sredine u Beograd.

 

11. Izrada projekta "Ispitivanje uticaja (biljnih) biofiltera u zonama velikog zagađenja na teritoriji grada Beograda" - nastavak projekta

Gradski biofilteri su veće zelene površine ili zelene površine u neposrednoj blizini izvora zagađenja i predstavljaju prirodne prečišćivače zagađujućih i štetnih materija u gradskim uslovima. Povećanje koncentracija osnovnih i specifičnih zagađujućih materija u vazduhu poreklom od industrije, saobraćaja i domaćinstava, doveli su do poremećaja ravnoteže između prirodnih kapaciteta i urbanih funkcija grada. Projekat se odnosi na istraživanje ubrzanog i efikasnog otklanjanja zagađujućih materija pomoću biofiltera otpornih na gradske uslove.

 

12. Izrada projekta "Primena bioindikatora oksidativnog stresa kod biljaka u proceni ekotoksikološkog rizika u zonama visokog zagađenja na teritoriji grada Beograda" - nastavak projekta

Nastavak projekta istraživanja u oblasti oksidativnog stresa kod biljaka i praćenja stanja biljaka u zonama velikog zagađenja. Identifikacija negativnih efekata izduvnih gasova u blizini većih saobraćajnica i zagađenja izazvanog industrijskim aktivnostima na stanje zelenih površina zavisi od doze i izloženosti teškim metalima i česticama prašine, kao i od adaptacionih sposobnosti biljnih vrsta. Često zanemaren faktor u ekološkim studijama o proceni ekotoksikološkog rizika je sinergistički efekat više klimatskih faktora koji povećavaju rizik od oksidativnog oštećenja (UV-B zračenje, insolacija, vetar, suša) te će se u okviru projekta izabrati model kvantifikacije rizika na najzagađenijim lokacijama.

 

13. Projekat istraživanja površina i izrada planova pošumljavanja područja Beograda u periodu od 2012. do 2014. godine

Projekat ima istraživačko-razvojni karakter. Ovom projektu se pristupa radi obezbeđenja podataka o zemljištu i površinama pogodnim za pošumljavanje koje nisu u sistemu korišćenja i održavanja javnih preduzeća. Projekat će se zasnivati na tri osnovna uslova održivosti ciljeva pošumljavanja koji se odnose na zakonske okvire, institucionalnu i finansijsku pokrivenost i definisaće predloge planova realizacije Strategije pošumljavanja područja Beograda.

 

14. Projekat istraživanja i valorizacije prostora Milićevog brda i dunavskih ostrva kao potencijalno vrednih prirodnih vrednosti.

Cilj ovog projekta je identifikacija, valorizacija, zaštita i povezivanje potencijalno vrednih prirodnih lokaliteta na teritoriji grada Beograda koji nisu obuhvaćeni nekim od sistema zaštite, u cilju očuvanja prirodnih vrednosti, zaustavljanja dalje degradacije prostornih i ekosistemskih funkcija i usklađivanja politike očuvanja prirodnih vrednosti sa razvojem grada u celini. Predmetni projekat obuhvata prostor Milićevog brda i dunavskih ostrva Forkontumac, Čakljanac, Štefanac i Donja ada (oko 20 km2).

Realizacijom predloženog projekta, grad Beograd dobija dokument kojim se oblikuje rešenje za trajno očuvanje prirodnih potencijala prostora koji imaju i veliku važnost sa istorijskog, kulturnog, sportsko-rekreativnog, izletničkog i pejsažnog aspekta.

 

15. Ispitivanje stanja i valorizacija ribolovnog resursa u Dunavu i Savi na teritoriji Beograda - osnova za razvoj programa monitoringa

Grube procene pokazuju da je u Dunavu i Savi na teritoriji Beograda registrovano oko 60 do 70 profesionalnih ribara (alasa) i oko 12 do 15 hiljada rekreativnih ribolovaca. Navedeni broj ribara (oko 25% od svih registrovanih u Srbiji) i ribolovaca godišnje ulovi oko 350 do 400 tona ribe. Međutim, za dobru i održivu politiku korišćenja ribolovnog resursa umesto grubih procena potrebno je dobro poznavanje strukture i bogatstva ribljeg fonda, veličine ribolovnog pritiska, kao i njihovo kontinuirano praćenje (monitoring).

Ovom projektu se pristupilo jer ne postoje korektne i upravljački upotrebljive procene bogatstva ribljih resursa i njihove dinamike u našim velikim rekama. Takođe, ne postoje korektne procene i valorizacija aktuelnih okvira privrednog (komercijalnog) i rekreativnog ribolova.

 

16. Izrada projekta "Plavo-zeleni koridori" - Istraživanje mogućnosti revitalizacije sliva Rakovačkog potoka i okolnih šumskih površina

Dosadašnjim projektima obrađeni su "plavo-zeleni" koridori na slivovima Kaljavog potoka i potoka Jelezovac, koji ostvaruju funkcionalnu i prostornu vezu sa slivom Rakovičkog potoka. Izrađena dokumentacija za slivove Kaljavog potoka i potoka Jelezovac, dala je jasne smernice za zaustavljanje dalje degradacije prostornih i ekosistemskih funkcija, usklađivanje politike zaštite prirodnih vrednosti sa razvojem grada, kao i konkretna planska i inženjerska rešenja.

Rakovički potok ima trokraku formu i nalazi se južno od sliva potoka Jelezovac (dele liniju vododelnice). Pripada slivu Topčiderske reke, sa površinom od 14 km2 i dužinom glavnog toka od oko 8 km. Cilj projekta je izdvajanje, zaštita, uređenje i funkcionalno povezivanje "plavo-zelenih" koridora sliva Rakovičkog potoka, zatim umrežavanje sa postojećim šumskim i vodenim površinama na susednim slivovima Kaljavog potoka i potoka Jelezovac, odnosno formiranje prostorne celine sa prirodnim, rekreativnim, duhovnim i estetskim vrednostima.

 

17. Plan kvaliteta vazduha u Beogradu

Plan kvaliteta vazduha je instrument politike planiranja i zaštite vazduha, koji se donosi na osnovu Zakona o zaštiti vazduha ("Službeni glasnik RS", broj 36/09) i relevantnih podzakonskih propisa, u cilju očuvanja i poboljšanja kvaliteta vazduha i izbegavanja, sprečavanja ili smanjenja štetnih posledica po zdravlje ljudi i/ili životnu sredinu.

Shodno propisanim kriterijumima Beograd ima status aglomeracije, a kako je dugogodišnjim merenjima utvrđeno, vazduh je u određenim zonama grada treće kategorije. S tim u vezi, u zonama i aglomeracijama u kojima je vazduh treće kategorije, odnosno kada zagađenje vazduha prevazilazi efekte mera koje se preduzimaju, odnosno kada je ugrožen kapacitet životne sredine ili postoji stalno zagađenje vazduha na određenom prostoru, nadležni organ jedinice lokalne samouprave dužan je da donese plan kvaliteta vazduha sa ciljem da se postignu odgovarajuće granične vrednosti ili ciljne vrednosti u okviru propisanih rokova.

 

18. Izrada Katastra degradiranih površina na teritoriji opštine Lazarevac

Izrada katastra degradiranih površina uključuje aktivnosti neophodne na prikupljanju, obradi i interpretaciji svih dostupnih podataka neophodnih za kompleksnu analizu recentnih prirodnih uslova na teritoriji opštine Lazarevac, kao i degradiranih površina na tom prostoru, uključujući i podatke o proceni uticaja na životnu sredinu i stepenu rizika po stanovništvo.

 

19. Izrada projekta "Recentno stanje, intenzitet i posledice degradacije obala Kolubare na teritoriji opštine Obrenovac" - nastavak projekta

Predloženim projektom planira se digitalizacija postojećih topografskih osnova za teritoriju opštine Obrenovac iz 1925. i 1970. godine, analiza katastarskih podloga iz 1967. godine (razmera 1:2500), obrada aero snimaka iz 1981. godine, kao i ortofoto snimaka iz 2004. i 2010. godine. Planirano je modeliranje evolucije terena i analiza nastalih promena primenom GIS, što ujedno predstavlja i osnovu za kvantifikaciju intenziteta procesa erozije obala Kolubare.

13.

512411 - Oprema za zaštitu životne sredine

Planiran iznos: 39.300.000,00 dinara

Planirane aktivnosti odnose se na:

1. Kupovina uređaja za očitavanje termoluminescentnih dozimetara za potrebe ispitivanja nivoa radioaktivnosti u životnoj sredini

Grad Beograd je 1990. godine nabavio uređaj za obradu termoluminescentnih dozimetara, koji je dat na korišćenje Institutu za medicinu rada Srbije "Dr Dragomir Karajović" kao instituciji koja obavlja poslove sistematskog praćenja nivoa radioaktivnosti u životnoj sredini Beograda (vazduh, padavine, voda za piće, rečna voda, zemljište, stočna hrana, namirnice za ljudsku ishranu i dr). Kako je proizvođač prestao da proizvodi rezervne delove za prvobitnu seriju uređaja za obradu termoluminescentnih dozimetara, ukazala se potreba za nabavkom novog uređaja koji će koristiti postojećih 6.000 termoluminescentnih dozimetara i Institutu omogućiti pouzdano obavljanje dozimetrijskih merenja u okviru monitoringa životne sredine u dužem periodu.

2. Kupovina merne stanice za merno mesto za kontrolu i praćenje kvaliteta vazduha poreklom od stacionarnih izvora u opštini Lazarevac - naselje Vreoci

Uspostavljanjem Lokalne mreže mernih stanica i mernih mesta na teritoriji Beograda i praćenjem kvaliteta vazduha na definisanim lokacijama, obezbeđuje se kontinuirana kontrola i upravljanje kvalitetom vazduha kroz sistem monitoringa i održavanja baze podataka o kvalitetu vazduha. Ovim se obezbeđuje ispitivanje i kontrola nivoa zagađenosti vazduha redovno, tokom cele godine, zatim detekcija povećanih koncentracija zagađujućih materija, utvrđivanje trenda i transporta zagađujućih materija, analiza uticaja izvora zagađivanja vazduha na kvalitet vazduha, analiza prostorne i vremenske raspodele zagađenosti vazduha, procena opterećenosti područja zagađujućim materijama, utvrđivanje efekata preduzetih mera na kvalitet vazduha i istraživanje uticaja zagađenosti vazduha na zdravlje ljudi i životnu sredinu. Merne stanice i merna mesta iz Lokalne mreže zajedno sa odabranim mernim stanicama i mernim mestima iz Državne mreže čine sistem monitoringa kvaliteta vazduha u Beogradu.

Razlozi za povećanje broja mernih mesta i ispitivanih parametara su: usklađivanje sa novim Zakonom o zaštiti vazduha i prostornim promenama izazvanim povećanjem stambenih i poslovnih zona na teritoriji Beograda, nedostatak podataka o vrstama i karakteru delatnosti, odnosno vrsti i stepenu zagađenja i izvorima zagađivanja, porast eksponirane populacije, kao i predlozi inspektora za zaštitu životne sredine. S tim u vezi planirano je da se iz sredstava budžeta grada Beograda izvrši nabavka jedne merne stanice za kontrolu i praćenje kvaliteta vazduha poreklom od stacionarnih izvora za merno mesto u opštini Lazarevac - naselje Vreoci.

14.

515195 - Ostala zaštićena prava i intelektualna svojina (kompjuterski programi, trajna autorska prava i slično)

Planiran iznos: 2.400.000,00 dinara

Planirane aktivnosti odnose se na:

1. Definisanje kriterijuma i razvoj informacionog sistema za vrednovanje gradskih biotopa za potrebe planiranja prostora

Predlog projekta se odnosi na analizu i rekognosticiranje različitih gradskih biotopa prema definisanim glavnim grupama gradskih biotopa na osnovu Ključa za kartiranje gradskih biotopa (Beograd 2008), u okviru postojećih/izgrađenih prostora i neizgrađenih prostora namenjenih izgradnji, na osnovu kojih bi se definisali kriterijumi za njihovo vrednovanje. Projekat predviđa analizu svetskih iskustava vrednovanja gradskih biotopa i reviziju postojećih metodologija, u skladu sa potrebom definisanja optimalnog metoda vrednovanja biotopa Beograda. Samo vrednovanje bi predstavljalo osnovu za odlučivanje o budućem korišćenju urbanog prostora, stepenu zaštite vrednih, još uvek slobodnih/ neizgrađenih delova grada, njegovih rubnih zona i neizgrađenih delova koji su planovima višega reda namenjeni za izgradnju, u skladu sa savremenim tendencijama planiranja prostora. Projektom je predviđeno uvažavanje rezultata dobijenih Kartiranjem biotopa Beograda 2008. godine, u cilju ostvarivanja ušteda i kontinuiteta sa prethodno urađenim projektom.

III

Program korišćenja sredstava, u obimu iz tačke II ovog rešenja, zasniva se na procenjenim prihodima Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Beograda za 2013. godinu.

U slučaju da se prihodi Budžetskog fonda ostvare u većem, odnosno manjem obimu od procenjenih iznosa, planirane aktivnosti iz tačke II ovog rešenja realizovaće se prema obimu ostvarenih prihoda Budžetskog fonda, a u skladu sa Finansijskim planom prihoda i rashoda Sekretarijata za zaštitu životne sredine za 2013. godinu i bez posebnih izmena ovog programa.

Izveštaj o korišćenju sredstava Budžetskog fonda sadrži obrazloženje svih izmena u pogledu realizacije planiranih aktivnosti.

IV

Neiskorišćena sredstva Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Beograda iz 2012. godine rasporediće se u Budžetski fond za zaštitu životne sredine za 2013. godinu nakon usvajanja Odluke o završnom računu budžeta grada Beograda za 2012. godinu.

V

Aktivnosti iz tačke II ovog programa izvršiće se u skladu sa važećim zakonskim i drugim propisima i aktima kojima je regulisana svaka pojedinačna aktivnost.

VI

Isplatu sredstava za realizaciju aktivnosti iz ovog programa odobrava gradonačelnik grada Beograda posebnim zaključcima.