ODLUKA
O USVAJANJU GODIŠNJEG PLANA UPOTREBE VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U 2013. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 16/2013)

1. Usvaja se Godišnji plan upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2013. godini, koji je odštampan uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

GODIŠNJI PLAN
UPOTREBE VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U 2013. GODINI

 

I NAZIV PLANIRANIH MULTINACIONALNIH OPERACIJA

Na osnovu člana 7. st. 2. i 3. Zakona o upotrebi Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 88/09) planirana je upotreba Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u 2013. godini u sledećim multinacionalnim operacijama:

1. Vojska Srbije:

1) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Demokratskoj Republici Kongo - MONUSCO;

2) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji - UNMIL;

3) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Obala Slonovače - UNOCI;

4) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Kipar - UNFICYP;

5) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liban - UNIFIL;

6) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija na Bliskom istoku - UNTSO;

7) Angažovanje kapaciteta Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u okviru sistema "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija;

8) Misija Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Somalije u Ugandi - EUTM Somalia;

9) Vojna operacija pomorskih snaga Evropske unije u Somaliji - EUNAVFOR Somalia - Operation ATALANTA.

2. Ministarstvo unutrašnjih poslova:

1) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji - UNMIL;

2) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Haiti - MINUSTAH;

3) Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Kipar - UNFICYP;

4) Civilne misije Evropske unije za upravljanje krizama.

II MANDAT PLANIRANIH MULTINACIONALNIH OPERACIJA

1. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Demokratskoj Republici Kongo - MONUSCO uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1279 od 30. novembra 1999. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2053 od 27. juna 2012. godine mandat misije je produžen do 30. juna 2013. godine. Mandat misije se periodično produžava.

2. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji - UNMIL uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1509 od 19. septembra 2003. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2066 od 17. septembra 2012. godine mandat misije je produžen do 30. septembra 2013. godine. Mandat misije se periodično produžava.

3. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Obala Slonovače - UNOCI uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1528 od 27. februara 2004. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2062 od 26. jula 2012. godine mandat misije je produžen do 31. jula 2013. godine. Mandat misije se periodično produžava.

4. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liban - UNIFIL uspostavljena je rezolucijama Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 425 i 426 od 19. marta 1978. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2064 od 31. avgusta 2012. godine mandat misije je produžen do 31. avgusta 2013. godine. Mandat misije se periodično produžava.

5. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Kipar - UNFICYP uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 186 u martu 1964. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2058 od 19. jula 2012. godine mandat misije je produžen do 30. januara 2013. godine. Mandat misije se periodično produžava.

6. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Haiti - MINUSTAH uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1542 od 30. aprila 2004. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2070 od 12. oktobra 2012. godine mandat misije produžen je do 15. oktobra 2013. godine. Mandat misije se periodično produžava.

7. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija na Bliskom istoku - UNTSO uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 50 (1948).

8. Misija Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Somalije u Ugandi - EUTM Somalia uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1872 (2009) i odlukama Saveta Evropske unije broj 96 i 197 (2010). U skladu sa Odlukom Saveta Evropske unije broj 483 od 28. jula 2011. godine mandat misije je produžen do decembra 2012. godine. Mandat misije se periodično produžava.

9. Vojna operacija pomorskih snaga Evropske unije u Somaliji - EUNAVFOR Somalia - Operation ATALANTA uspostavljena je rezolucijama Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija br. 1814, 1816, 1838 i 1846 (2008) i odlukama Saveta Evropske unije br. 851 od 10. novembra 2008. godine i 918 od 8. decembra 2008. godine. U skladu sa Odlukom Saveta Evropske unije broj 766 od 7. decembra 2010. godine mandat misije je produžen do 12. decembra 2012. godine. Mandat operacije se periodično produžava.

III PREGLED MULTINACIONALNIH OPERACIJA ČIJE JE IZVRŠAVANJE U TOKU SA OCENOM STANJA

1. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Demokratskoj Republici Kongo - MONUSCO

Vojska Srbije učestvuje u MONUSCO od 7. marta 2003. godine sa sanitetskim timom za evakuaciju vazdušnim putem (AMET), sastava šest lica, a od 28. jula 2010. godine učešće je prošireno štabnom grupom od dva lica. Trenutno je u MONUSCO angažovano osam pripadnika Vojske Srbije.

Sanitetski tim se angažuje na period od šest meseci, a namenjen je za medicinsku evakuaciju vazdušnim putem povređenih i obolelih pripadnika misije.

Štabna grupa se angažuje na period od godinu dana, na praćenju aktivnosti i izradi procene o pokretima pobunjeničkih grupa, prijemu i obradi izveštaja i informisanju vojnog rukovodstva misije.

Opštu situaciju u Demokratskoj Republici Kongo karakterišu pogoršanje humanitarne i političko-bezbednosne situacije u provincijama Severni i Južni Kivu, nakon relativno mirnog perioda početkom 2012. godine ponovnom eskalacijom sukoba u aprilu i maju 2012. godine.

Bezbednost pripadnika MONUSCO je delimično narušena, što se ispoljilo porastom broja napada na osoblje misije.

Pripadnici Vojske Srbije u MONUSCO nisu direktno ugroženi dešavanjima na terenu.

2. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji - UNMIL

Vojska Srbije učestvuje u UNMIL sa vojnim posmatračima od 10. decembra 2003. godine. Trenutno su u UNMIL angažovana četiri pripadnika Vojske Srbije sa periodom angažovanja u trajanju od godinu dana.

Vojni posmatrači su angažovani na sprečavanju ilegalne trgovine, podršci razvoju ljudskih prava, unapređenju i podršci razvoju sektora bezbednosti i obavljanju redovnih zadataka patroliranja u području razmeštaja.

Ministarstvo unutrašnjih poslova učestvuje u UNMIL od aprila 2004. godine, u sklopu policijskog dela misije. Trenutno je u misiji angažovano šest policijskih službenika sa mandatom u trajanju od godinu dana.

Policijski službenici angažuju se sa periodom angažovanja u trajanju od godinu dana. Do sada je u UNMIL bilo angažovano 48 policijskih službenika, od čega pet žena.

Rad policijskih službenika u misiji sastoji se od savetovanja, nadgledanja rada i treninga policijskih službenika Nacionalne policije Liberije.

Situaciju u zemlji karakteriše stabilnost vlasti i nastavak izgradnje državnih institucija uz podršku misije Ujedinjenih nacija i međunarodne zajednice. Na unutrašnjem političkom planu izražena je delimična nestabilnost pokretanjem pitanja legitimiteta vlasti zbog sumnje u legitimitet izbornog procesa. Takvo stanje se posredno odražava i na bezbednost u državi.

Osnovni bezbednosni rizik predstavlja prisustvo na desetine hiljada izbeglica iz Obale Slonovače, što dovodi do netrpeljivosti i incidenata lokalnog stanovništva prema izbeglicama. Takođe, usled ekonomske nerazvijenosti i nedostatka državne strategije razvoja beleži se porast klasičnih oblika kriminala (razbojništva, krađe, provale i sl.). Na meti kriminalnih grupa je i imovina pripadnika Ujedinjenih nacija, ali do sada nije bilo značajnijih slučajeva neposrednog ugrožavanja bezbednosti osoblja.

Pripadnici Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova nisu neposredno ugroženi.

3. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Obala Slonovače - UNOCI

Vojska Srbije učestvuje u UNOCI od 1. maja 2004. godine sa vojnim posmatračima. Trenutno su u UNOCI angažovana tri pripadnika Vojske Srbije sa periodom angažovanja u trajanju od godinu dana.

Vojni posmatrači su angažovani na praćenju prekida neprijateljstava, nasilja, sprečavanju ilegalne trgovine i obavljanju redovnih zadataka patroliranja u području razmeštaja.

Bezbednosna situacija u Obali Slonovače je nestabilna, koju karakterišu unutrašnji sukobi, a posebno u pograničnom području sa Republikom Liberijom. Pripadnici Vojske Srbije nisu neposredno ugroženi.

4. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Kipar - UNFICYP

Vojska Srbije učestvuje u UNFICYP od 21. oktobra 2010. godine sa štabnim oficirom i odeljenjem od šest lica, a od 23. septembra 2011. godine učešće je prošireno sa dva vojna posmatrača (MOLO) i pešadijskim vodom do 37 lica. Trenutno je u UNFICYP angažovano 46 pripadnika Vojske Srbije.

Štabni oficir i vojni posmatrači se angažuju na period od godinu dana, a pripadnici odeljenja i voda na period od šest meseci.

Pripadnici Vojske Srbije angažovani su na zadacima nadgledanja linije razdvajanja, sprečavanju obnove neprijateljstava između sukobljenih strana, pružanja podrške u sprovođenju humanitarnih operacija i uspostavljanju i održavanju vladavine prava.

Ministarstvo unutrašnjih poslova učestvuje u UNFICYP od novembra 2011. godine u sklopu policijskog dela misije (UNPOL). Trenutno su u UNFICYP angažovana dva policijska službenika sa periodom angažovanja u trajanju od godinu dana.

Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova se angažuju u istragama kriminalnih dela počinjenih u zoni razdvajanja, kontroli pristupa civila u zoni razdvajanja, nadgledanju granične tačke između severa i juga i rešavanju civilnih sporova stanovnika dve zajednice u zoni razdvajanja.

Bezbednosna situacija u Republici Kipar je stabilna. Opštu situaciju na Kipru tokom 2012. godine karakteriše zastoj u pregovorima o ujedinjenju. Pronalazak značajnih rezervi nafte i gasa u delu priobalnog mora dodatno usložava političko-bezbednosnu situaciju. Bezbednosna situacija u zoni odgovornosti Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova je stabilna sa povremenim incidentima, od kojih je najveći broj povezan sa aktivnostima civilnog stanovništva. Najznačajniji bezbednosni rizik predstavlja ilegalna imigracija kao posledica teške ekonomske situacije.

5. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liban - UNIFIL

Vojska Srbije učestvuje u UNIFIL od 21. decembra 2010. godine, sa štabnim oficirima. Od novembra 2012. godine u UNIFIL je angažovan pešadijski vod sa elementom za logističku podršku, sa 41 pripadnikom Vojske Srbije. Trenutno je u UNIFIL angažovano 47 pripadnika Vojske Srbije sa periodom angažovanja u trajanju od šest meseci.

Pripadnici Vojske Srbije se angažuju na koordinaciji aktivnosti s ciljem osmatranja, praćenja i održavanja prekida neprijateljstava između sukobljenih strana, pomoći libanskoj Vladi da efektivno uspostavi vlast i kontrolu na sopstvenoj teritoriji i pružanju pomoći u sprovođenju humanitarnih operacija radi normalizacije životnih uslova, povratka raseljenih lica i podrške uspostavljanju vladavine prava.

Bezbednosna situacija u Republici Libanu je složena, usled krize u Siriji i unutrašnjih međuetničkih i konfesionalnih nemira lokalnog karaktera na severu Libana.

Situacija u zemlji opterećena je političkim podelama u vladajućoj koaliciji i suprotnostima između opozicije i vlasti, jačanjem uticaja Izraela uz južnu granicu Libana, kao i odnosom vlasti sa međunarodnom zajednicom u vezi sa Specijalnim tribunalom za Republiku Liban. Osim toga, na stanje utiču i aktivnosti Hezbolaha i prisustvo radikalnih naoružanih grupa u palestinskim kampovima. Faktori koji povoljno utiču na bezbednost u Libanu su Libanske oružane snage, unutrašnje bezbednosne snage i UNIFIL. S tim u vezi, zonu odgovornosti UNIFIL i dalje karakteriše relativna stabilnost i, za sada, nije uočeno da se efekti regionalne krize neposredno odražavaju na stanje bezbednosti.

Pripadnici Vojske Srbije mogu biti suočeni sa bezbednosnim pretnjama koje proizlaze iz intenziviranja kontakata sa lokalnim stanovništvom (provokacije, protesti, blokade puteva i dr.). Osnovni i najveći rizik po bezbednost pripadnika Vojske Srbije u Republici Libanu predstavlja mogućnost izvođenja napada na naše pripadnike u slučaju eskalacije regionalnih ili unutrašnjih sukoba.

6. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Haiti - MINUSTAH

Ministarstvo unutrašnjih poslova učestvuje u MINUSTAH od marta 2008. godine, u sklopu policijskog dela misije. Trenutno je u misiji angažovano pet policijskih službenika sa periodom angažovanja u trajanju od godinu dana.

Rad policijskih službenika u misiji sastoji se od savetovanja, nadgledanja rada i treninga policijskih službenika Nacionalne policije Haitija.

Situacija u Republici Haiti je trenutno stabilna, bez elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova.

7. Misija Ujedinjenih nacija za nadgledanje primirja na Bliskom istoku - UNTSO

Bezbednosna situacija u zoni odgovornosti UNTSO je nestabilna.

Vojska Srbije učestvuje u UNTSO od 9. septembra 2012. godine, sa jednim štabnim oficirom i periodom angažovanja u trajanju od godinu dana.

Pripadnik Vojske Srbije je angažovan u sastavu Posmatračke grupe za Liban (Observer Group Lebanon - OGL) na sprečavanju obnove sukoba između Izraela i arapskih zemalja, nadgledanju linije razdvajanja i prekida vatre između sukobljenih snaga i istovremeno pružanje pomoći i podrške snagama Ujedinjenih nacija u južnom Libanu.

8. Misija Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Somalije u Ugandi - EUTM Somalia

Vojska Srbije učestvuje u EUTM Somalia od 25. aprila 2012. godine, sa jednim štabnim oficirom i periodom angažovanja u trajanju od šest meseci. Pripadnik Vojske Srbije je angažovan u štabu Misije na zadacima medicinske podrške, obuke, opremanja i održavanja stepena spremnosti Somalijskih snaga bezbednosti.

Bezbednosna situacija u Ugandi je stabilna. Politička stabilnost vlasti u Ugandi doprinosi povećanju bezbednosti.

Bezbednost pripadnika EUTM Somalia nije bila ugrožena. Međutim, opasnost od povremenih terorističkih napada u zoni multinacionalne operacije Evropske unije nije isključena.

Situacija u mestu baziranja pripadnika Vojske Srbije u EUTM Somalia je stabilna, bez elemenata ugrožavanja bezbednosti.

9. Vojna operacija pomorskih snaga Evropske unije u Somaliji - EUNAVFOR Somalia - Operation ATALANTA

Vojska Srbije je do sada učestvovala u EUNAVFOR Somalia - Operation ATALANTA u periodu april-avgust 2012. godine, sa štabnim oficirom. Trenutno je u EUNAVFOR Somalia - Operation ATALANTA angažovan medicinski tim od dva pripadnika Vojske Srbije, sa periodom angažovanja u trajanju do šest meseci.

Pripadnici Vojske Srbije se angažuju u komandi operacije, komandi snaga u zoni operacije i na brodovima država učesnica operacije. Dinamika angažovanja pripadnika Vojske Srbije zavisi od dinamike angažovanja drugih država, kao i potreba u zoni operacije. Period angažovanja pripadnika Vojske Srbije je četiri meseca do godinu dana u zavisnosti od pozicije angažovanja, kao i potreba operacije.

Bezbednosna situacija u Somaliji je nestabilna zbog prisustva kriminalnih grupa koje su organizatori piratskih napada u obalnom pojasu.

Dugotrajna nestabilnost i humanitarna kriza predstavljaju osnovne generatore piratstva u Somaliji. Utvrđeno je da postoji koordinacija u aktivnostima piratskih grupa u zalivu, što ukazuje na mogućnost višeg nivoa organizovanja i postojanje "krovne" strukture koja usklađuje akcije pirata u zoni operacije.

Prisustvo vojnih pomorskih snaga zemalja Evropske unije, Severnoatlantskog saveza, Rusije, Kine, Japana i drugih zemalja u zoni operacije, znatno smanjuje bezbednosne rizike i pretnje na moru. Bezbednost pripadnika pomorskih snaga u EUNAVFOR Somalia - Operation ATALANTA može biti ugrožena eventualno agresivnijim akcijama pirata u priobalnom pojasu Somalije.

10. Angažovanje kapaciteta Vojske Srbije u sistemu "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija

Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije do sada nisu angažovali kapacitete predviđene u okviru sistema "stand by" aranžmana.

Angažovanje kapaciteta obuhvaćenih "stand by" aranžmanom, realizuje se u mirovnim operacijama sa mandatom Ujedinjenih nacija, za koje Ujedinjene nacije upute zahtev Republici Srbiji, a na osnovu Memoranduma o razumevanju zaključenog između Vlade Republike Srbije i Ujedinjenih nacija o doprinosu sistemu "stand by" aranžmana.

Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije planiraju da, u slučaju pogoršanja situacije u nekoj od mirovnih operacija i u skladu sa potrebama Ujedinjenih nacija, u toku 2013. godine upute do 37 pripadnika Vojske Srbije na 37 pozicija, i to štabne oficire, vojne posmatrače, sanitetski i hirurški tim.

11. Civilne misije Evropske unije za upravljanje krizama

Ministarstvo unutrašnjih poslova planira početak angažovanja dva policijska službenika u civilnim misijama Evropske unije za upravljanje krizama.

Sam početak angažovanja zavisiće od poziva za učešće u konkretnoj misiji, koje Evropska unija periodično upućuje zemljama koje nisu članice Evropske unije, uz praćenje procedure propisane za ovakvu vrstu angažovanja.

IV CILJEVI KOJI SE POSTIŽU UPOTREBOM VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U 2013. GODINI

Odredbom člana 5. tačka 4. Zakona o odbrani ("Službeni glasnik RS", br. 116/07, 88/09, 88/09 - dr. zakon i 104/09 - dr. zakon), propisano je da se odbrana zemlje ostvaruje učešćem u multinacionalnim operacijama. Takođe, učešćem u multinacionalnim operacijama ispunjavaju se međunarodno prihvaćene obaveze, koje proizlaze iz članstva Republike Srbije u Ujedinjenim nacijama i drugim međunarodnim organizacijama.

Učešće pripadnika Vojske Srbije u multinacionalnim operacijama Ujedinjenih nacija i Evropske unije važan je element spoljne politike Republike Srbije koji uveliko doprinosi da se Republika Srbija u odnosima sa državama članicama Ujedinjenih nacija i Evropske unije tretira kao ravnopravni partner, koji aktivno doprinosi očuvanju mira i stabilnosti u svetu.

Angažovanje pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama pod mandatom Evropske unije, u okviru Zajedničke bezbednosne i odbrambene politike, doprinosi da se Republika Srbija integriše u ovu važnu oblast aktivnosti Evropske unije.

Učešćem pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama, Republika Srbija potvrđuje interes i nameru da konkretno doprinese svetskoj, evropskoj i regionalnoj bezbednosti i poštovanju međunarodnog prava i mira.

Pripadnici Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova učešćem u multinacionalnim operacijama razmenjuju stečena iskustva. Pored toga, pripadnici Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova upoznaju se sa standardnim operativnim procedurama, čime se u perspektivi olakšava integrisanje naših snaga u multinacionalne sastave i prilagođava način rada svetskim standardima.

V RASPOLOŽIVE SNAGE, MATERIJALNA I FINANSIJSKA SREDSTVA ZA UČEŠĆE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U 2013. GODINI

Godišnjim planom upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2013. godini planirano je upućivanje do 475 pripadnika Vojske Srbije i 15 pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova u multinacionalnim operacijama Ujedinjenih nacija i Evropske unije.

Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije planiraju da u 2013. godini u multinacionalnim operacijama Ujedinjenih nacija i Evropske unije angažuju snage prema sledećim specijalnostima: vojni posmatrači, štabni oficiri, sanitetski timovi, jedinice nivoa pešadijskog odeljenja, pešadijskog voda i pešadijske čete sa elementom za logističku podršku, timovi za civilno-vojnu saradnju, timovi za zaštitu brodova i timovi za razminiranje.

Vojska Srbije i Ministarstvo unutrašnjih poslova raspolažu adekvatno obučenim ljudstvom za učešće u multinacionalnim operacijama, prema dinamici i strukturi Godišnjeg plana upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2013. godini.

Za realizaciju Godišnjeg plana upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2013. godini potrebna su finansijska sredstva u iznosu od 839.028.984,00 dinara, koja su obezbeđena Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2013. godinu u okviru razdela Ministarstva odbrane i Ministarstva unutrašnjih poslova.