PRAVILNIKO REALIZACIJI USLUGE "DNEVNI BORAVAK ZA DECU I MLADE SA SMETNJAMA U RAZVOJU"("Sl. list grada Užica", br. 1/2013) |
Ovim Pravilnikom regulišu se obim, uslovi i način pružanja usluge Dnevnog boravka za decu sa smetnjama u razvoju.
Pružalac usluge je Dom za decu i omladinu "Petar Radovanović" Užice.
Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su u budžetu grada Užica.
Dnevni boravak za decu sa smetnjama u razvoju u Užicu počeo je sa radom, na osnovu Ugovora o realizaciji usluge Dnevni boravak za decu i mlade sa invaliditetom, između Grada Užica i Doma za decu i omladinu "Petar Radovanović", broj 831/2010 od 07.06.2010. godine i Saglasnosti Ministarstva rada i socijalne politike - sektor za brigu o porodici i socijalnoj zaštiti broj 551-00-436/2009/10. od 27.10.2010. godine.
Kapacitet dnevnog boravka je 20 korisnika.
Užički dnevni boravak je dostupan deci i mladima uzrasta do 30 godina sa različitim razvojnim teškoćama, svakog radnog dana, u vremenu od 8 sati do 14 sati.
Aktivnosti koje usluga obuhvata
Dnevni boravak obezbeđuje korisnicima: ishranu, brigu o higijeni, zdravstvenu zaštitu za vreme trajanja boravka, edukativni rad, osposobljavanje za rad i radne aktivnosti, kao i za sticanje osnovnih životnih navika i veština.
Dnevni boravak za svoje korisnike organizuje kulturno-zabavne i sportsko rekreativne aktivnosti u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesovanju korisnika.
Na ovaj način pruža se podrška pojedincima i porodici u cilju poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanja se i ublažava rizik od nepovoljnih životnih okolnosti i stvara se mogućnost za samostalan život u društvu.
U okviru ove usluge realizuje se grupni - radioničarski rad i individualni rad u skladu sa individualnim planovima podrške.
Stručni radnici: pedagog, radni instruktor i defektolog realizuju radionice sa grupom dece koja učestvuju na radionicama.
Medicinski tehničar i negovateljica su svakodnevno zaduženi za decu, koja nisu angažovana na radionicama (ne žele, uznemirena su, pospana...).
Efekti stručnog rada u Dnevnom boravku su sledeći:
- zadovoljstvo korisnika,
- uspostavljanje osnovnih životnih veština i navika kod korisnika,
- osposobljavanje korisnika za staranje o svojim neposrednim, svakodnevnim potrebama,
- osposobljavanje za što samostalniji život i rad,
- razvijanje očuvanih potencijala,
- podsticanje i razvijanje psiho-motornih sposobnosti,
- razvijanje higijenskih, radnih i kulturnih navika,
- napredak u verbalnom izražavanju,
- socijalizacija,
- napredovanje korisnika u skladu sa potencijalima,
- savladavanje školskih sadržaja,
- korekcija negativnih obrazaca ponašanja, kroz pedagoško-korektivni rad,
- kvalitetniji odnosi na relaciji roditelj-korisnik, kroz radioničarski i individualni, savetodavni rad sa roditeljima, uključivanje u inkluzivni model obrazovanja, kao i kvalitetnija saradnja sa vaspitno-obrazovnim ustanovama, zdravstvenim ustanovama i ostalim uslugama u oblasti socijalne zaštite.
Bazična usluga Dnevnog boravka podrazumeva sledeće:
1. Grupni rad (realizuju ga stručni radnici i medicinsko osoblje):
- sportske aktivnosti (jutarnja gimnastika, vežbe lateralizovanosti, aktivnosti u sali)
- radionice sa korisnicima (edukativne, kreativne, psihosocijalne, dramske, muzičke, plesne, likovne, horske, kulinarske, ručni rad, grupni rad na računaru)
- psihosocijalne radionice sa roditeljima-starateljima
2. Individualni rad:
- individualni rad sa korisnicima koji je u skladu sa prethodno utvrđenim individualnim planovima podrške
- individualni rad sa roditeljima-starateljima
3. Zdravstvena zaštita, briga o higijeni i bezbednosti korisnika, pomoć prilikom ishrane i odlaska u toalet.
Dodatne usluge koje podrazumevaju participaciju obuhvataju:
- dodatni rad sa korisnicima koji se odnosi na pomoć prilikom savladavanja određenih obrazovnih sadržaja i domaćih zadataka
- obavljanje fizikalnih vežbi
- reedukacija psihomotorike
- logopedski tretman
- obrok
- prevoz korisnika
- odlazak na izlete
- odlazak na zabavne, sportske manifestacije, letovanja, zimovanja.
Prostor u kome se usluga pruža
Prostor Dnevnog boravka sastoji se od:
- prostorije za grupni rad,
- prostorije za rad na računarima,
- prostorije za individualni rad,
- prostora za jutarnju gimnastiku,
- prostorije za stručne radnike,
- prostorije za medicinsko osoblje,
- sobe sa dva ležaja za odmor,
- kuhinje,
- kupatila za korisnike i
- toaleta za osoblje.
Celokupan prostor odgovara nameni, lako se održava i bezbedan je za korisnike.
Prostorija za edukativni rad, radne aktivnosti kao i radno-okupacionu terapiju opremljena je odgovarajućim sredstvima, didaktičkim materijalima i priborom koji je prilagođen uzrastu i potencijalima korisnika.
Prostorija za rad na računarima opremljena je sa četiri računara, adekvatnim stolovima i stolicama.
U prostoriji za individualni rad nalaze se: prilagođen sto i stolice, računar, televizor, DVD, pomoćni stolovi.
U prostoriji za jutarnju gimnastiku nalaze se: strunjača i tri lazy bag-a
Soba za odmor ima dva ležaja i ormar.
Kuhinja je opremljena stolovima i stolicama za obedovanje, šporetom, frižiderom, radnim pultom, sudoperom sa kuhinjskim elementima, potrebnim brojem tanjira, escajga, čaša i drugom opremom neophodnom za serviranje hrane, prema sanitarnim propisima.
Prostorija za stručne radnike ima: radni pult sa računarom, ormar sa dokumentacijom korisnika, prostor za prijem roditelja i telefon.
Prostorija za medicinsko osoblje ima: medicinski ležaj, dva ormarića za prvu pomoć, radni sto, ormar za kartoteku.
U dnevni boravak se mogu uključiti deca i mladi koji imaju sledeće smetnje u razvoju: telesne, intelektualne, mentalne, senzorne, govorno-jezičke, socio-emocionalne i višestruke.
Korisnici usluge mogu biti deca i mladi sa smetnjama u razvoju ukoliko ispunjavaju sledeće uslove:
1. da su mlađi od trideset godina;
2. da mogu da prate program i plan rada Dnevnog boravka;
3. da imaju lake i umerene teškoće u intelektualnom funkcionisanju.
4. da ne upadaju u epi status;
5. da nisu u teškom psihičkom stanju;
6. da imaju osnovne higijenske navike (kontrola sfinktera);
7. da sopstvenim ponašanjem ne ugrožavaju svoj život i život drugih;
8. da nemaju hronično oboljenje koje može da im ugrozi život;
9. da ne ispoljavaju visok stepen agresivnosti.
Prijem korisnika se vrši:
- po uputu ili rešenju Centra za socijalni rad, u skladu sa početnom procenom koja se donosi na osnovu utvrđenih kriterijuma ili na osnovu mišljenja i preporuke Interresorne komisije.
Prilikom prijema roditelj korisnika obavezno prilaže sledeće dokaze:
1. relevantnu medicinsku dokumentaciju
2. lekarsko uverenje ne starije od šest meseci;
3. popunjen upitnik za prijem korisnika;
4. informacije o specifičnostima deteta ili mlade osobe, koje zahtevaju dodatno, posebno angažovanje pružaoca usluge.
Nakon prikupljene dokumentacije, anketiranja roditelja potencijalnog korisnika i primljenog rešenja i procene CSR, stručni tim, na osnovu kriterijuma za prijem, odlučuje o prijemu.
Ukoliko se proceni da dete ili mlada osoba može biti korisnik usluge, određuje se period prilagođavanja u trajanju od dve nedelje.
Po potrebi tokom ovog perioda zahteva se prisustvo roditelja.
Nakon realizacije procedure prijema roditelj/staratelj je u obavezi da potpiše Saglasnost o korišćenju usluge Dnevnog boravka.
Prioritet na prijemu ima:
- korisnik koji nije obuhvaćen vaspitno-obrazovnim sistemom
- korisnik koji ne koristi nijednu drugu uslugu u lokalnoj zajednici
- korisnik kome pružalac usluge može obezbediti potrebnu podršku i zadovoljenje potreba, koje ne ostvaruje na drugi način
- korisnik koji ima preporuku za prioritetan prijem od strane Centra za socijalni rad
- korisnik čije porodično domaćinstvo ima mesečne prihode niže od prosečne zarade
- korisnik čiji su roditelji u radnom odnosu.
Prioriteti prijema korisnika se primenjuju i u situacijama kada se, zbog većeg interesovanja korisnika, u toku pružanja usluge, formira Lista čekanja.
Usluga Dnevnog boravka je dostupna deci i mladima uzrasta do 30 godina sa različitim razvojnim teškoćama, svakog radnog dana, u vremenu od 8 sati do 14 sati.
Korisnicima se u Dnevnom boravku obezbeđuje jedan obrok - doručak, u periodu od 9 sati do 10 sati i u skladu je sa principima zdrave ishrane.
Ishrana se prilagođava korisniku u zavisnosti od njegovog zdravstvenog stanja.
Aktivnosti obuhvaćene uslugom Dnevnog boravka za decu sa smetnjama u razvoju realizuju zaposleni stručni radnici:
- defektolog
- pedagog
- radni instruktor.
Za brigu o zdravstvenom stanju, fiziološkim potrebama, higijeni i ishrani korisnika angažovani su medicinski radnici:
- medicinski tehničar
- negovateljica.
Za higijenu prostora zadužena je spremačica.
Koordinator usluge Dnevni boravak zadužen je za sledeće aktivnosti, neophodne za pružanje usluge:
- prijem novih korisnika - analiza ulazne dokumentacije, razmatranje i donošenje konačne odluke o prijemu, u okviru Stručnog tima
- praćenje i kontrola realizacije planiranih aktivnosti - pregledanje dokumentacije o korisnicima i dnevnika rada, koje vode zaposleni
- sugestije i nalozi za otklanjanje nepravilnosti
- organizovanje roditeljskih sastanaka
- učestvovanje u individualnim razgovorima sa roditeljima i korisnicima, u posebnim, vanrednim situacijama redovno održavanje radnih sastanaka
- organizacija aktivnosti: izleta, odlazaka u bioskop, pozorište, na sportske i druge manifestacije u gradu
- predlaganje direktoru plana edukacije zaposlenih
- predlaganje direktoru mera za unapređenje usluge
- učestvovanje u sačinjavanju normativnih akata
- organizacija posla u Dnevnom boravku - radno vreme zaposlenih, odsustva, bolovanja, godišnji odmori vođenje karneta
- saradnja sa roditeljima, starateljima, CSR, udruženjima, humanitarnim organizacijama, Gradskom upravom, nadležnim Ministarstvom, Republičkim zavodom za socijalnu zaštitu, nevladinim sektorom.
Finansiranje usluge, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluge i postupak plaćanja usluge
Rad Dnevnog boravka finansira se:
- iz budžeta grada Užica
- iz participacije - učešća korisnika u troškovima usluge.
Iz navedenih izvora obezbeđuju se:
- komunalni troškovi Dnevnog boravka
- bruto zarade aigažovanih stručnih radnika
- deo materijalnih troškoza - nabavka didaktičkog materijala za rad sa korisnicima.
Pružalac usluge obezbeđuje:
- tekuće održavanje prostora Dnevnog boravka
- ishranu korisnika Dnevnog boravka
- obavljanje svih administrativnih, računovodstvenih i knjigovodstvenih poslova za rad Dnevnog boravka.
Zbog generalno nepovoljnog materijalnog položaja korisnika odnosno porodica dece sa smetnjama u razvoju, visina participacije nije formirana na bazi stvarnih troškova usluge.
Visina participacije korisnika Usluge dnevnog boravka za decu sa smetnjama u razvoju utvrđuje se shodnom primenom zakonske odredbe prema kojoj korisnici prava na novčanu naknadu za pomoć i negu drugog lica, učestvuju sa najmanje 20% iznosa naknade u troškovima usluge socijalne zaštite.
Obaveze učešća u troškovima usluge oslobođeni su korisnici ukoliko prosečni mesečni prihod njihove porodice ne prelazi iznos minimalne zarade uvećane za 50%.
Korisnik usluge gubi status korisnika, odnosno pružalac prekida pružanje usluge, ukoliko:
- dođe do pogoršanja zdravstvenog stanja korisnika, koje bi moglo da mu ugrozi život i bezbednost.
- korisnik uništava imovinu Dnevnog boravka;
- korisnik počne ispoljavati visok stepen agresivnosti;
- korisnik bez opravdanog razloga često odsustvuje odnosno ne koristi uslugu u dužem periodu - preko dva meseca uzastopno;
- nije moguće uspostaviti saradnju sa roditeljima/starateljima.
U navedenim slučajevima koordinator usluge obavlja razgovor sa roditeljima / starateljima i obaveštava ih o razlozima zbog kojih prestaje pružanje usluge.
O prestanku usluge pružalac donosi odgovarajući akt - rešenje.
Korisnik-roditelj-staratelj, koji nije zadovoljan kvalitetom pružene usluge ili načinom pružanja usluge, odnosom pružaoca usluge prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem u pružanju usluge, može se obratiti prigovorom koordinatoru usluge.
Ukoliko nije zadovoljan predloženim rešenjem od strane koordinatora može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa Grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca Usluge.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".