PRAVILNIK
O REALIZACIJI USLUGE "DNEVNI BORAVAK ZA DECU I MLADE SA SMETNJAMA U RAZVOJU"

("Sl. list grada Užica", br. 1/2013)

Opšte odredbe

Član 1

Ovim Pravilnikom regulišu se obim, uslovi i način pružanja usluge Dnevnog boravka za decu sa smetnjama u razvoju.

Pružalac usluge je Dom za decu i omladinu "Petar Radovanović" Užice.

Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su u budžetu grada Užica.

Član 2

Dnevni boravak za decu sa smetnjama u razvoju u Užicu počeo je sa radom, na osnovu Ugovora o realizaciji usluge Dnevni boravak za decu i mlade sa invaliditetom, između Grada Užica i Doma za decu i omladinu "Petar Radovanović", broj 831/2010 od 07.06.2010. godine i Saglasnosti Ministarstva rada i socijalne politike - sektor za brigu o porodici i socijalnoj zaštiti broj 551-00-436/2009/10. od 27.10.2010. godine.

Kapacitet dnevnog boravka je 20 korisnika.

Užički dnevni boravak je dostupan deci i mladima uzrasta do 30 godina sa različitim razvojnim teškoćama, svakog radnog dana, u vremenu od 8 sati do 14 sati.

Aktivnosti koje usluga obuhvata

Član 3

Dnevni boravak obezbeđuje korisnicima: ishranu, brigu o higijeni, zdravstvenu zaštitu za vreme trajanja boravka, edukativni rad, osposobljavanje za rad i radne aktivnosti, kao i za sticanje osnovnih životnih navika i veština.

Dnevni boravak za svoje korisnike organizuje kulturno-zabavne i sportsko rekreativne aktivnosti u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesovanju korisnika.

Na ovaj način pruža se podrška pojedincima i porodici u cilju poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanja se i ublažava rizik od nepovoljnih životnih okolnosti i stvara se mogućnost za samostalan život u društvu.

U okviru ove usluge realizuje se grupni - radioničarski rad i individualni rad u skladu sa individualnim planovima podrške.

Stručni radnici: pedagog, radni instruktor i defektolog realizuju radionice sa grupom dece koja učestvuju na radionicama.

Medicinski tehničar i negovateljica su svakodnevno zaduženi za decu, koja nisu angažovana na radionicama (ne žele, uznemirena su, pospana...).

Član 4

Efekti stručnog rada u Dnevnom boravku su sledeći:

- zadovoljstvo korisnika,

- uspostavljanje osnovnih životnih veština i navika kod korisnika,

- osposobljavanje korisnika za staranje o svojim neposrednim, svakodnevnim potrebama,

- osposobljavanje za što samostalniji život i rad,

- razvijanje očuvanih potencijala,

- podsticanje i razvijanje psiho-motornih sposobnosti,

- razvijanje higijenskih, radnih i kulturnih navika,

- napredak u verbalnom izražavanju,

- socijalizacija,

- napredovanje korisnika u skladu sa potencijalima,

- savladavanje školskih sadržaja,

- korekcija negativnih obrazaca ponašanja, kroz pedagoško-korektivni rad,

- kvalitetniji odnosi na relaciji roditelj-korisnik, kroz radioničarski i individualni, savetodavni rad sa roditeljima, uključivanje u inkluzivni model obrazovanja, kao i kvalitetnija saradnja sa vaspitno-obrazovnim ustanovama, zdravstvenim ustanovama i ostalim uslugama u oblasti socijalne zaštite.

Član 5

Bazična usluga Dnevnog boravka podrazumeva sledeće:

1. Grupni rad (realizuju ga stručni radnici i medicinsko osoblje):

- sportske aktivnosti (jutarnja gimnastika, vežbe lateralizovanosti, aktivnosti u sali)

- radionice sa korisnicima (edukativne, kreativne, psihosocijalne, dramske, muzičke, plesne, likovne, horske, kulinarske, ručni rad, grupni rad na računaru)

- psihosocijalne radionice sa roditeljima-starateljima

2. Individualni rad:

- individualni rad sa korisnicima koji je u skladu sa prethodno utvrđenim individualnim planovima podrške

- individualni rad sa roditeljima-starateljima

3. Zdravstvena zaštita, briga o higijeni i bezbednosti korisnika, pomoć prilikom ishrane i odlaska u toalet.

Dodatne usluge koje podrazumevaju participaciju obuhvataju:

- dodatni rad sa korisnicima koji se odnosi na pomoć prilikom savladavanja određenih obrazovnih sadržaja i domaćih zadataka

- obavljanje fizikalnih vežbi

- reedukacija psihomotorike

- logopedski tretman

- obrok

- prevoz korisnika

- odlazak na izlete

- odlazak na zabavne, sportske manifestacije, letovanja, zimovanja.

Prostor u kome se usluga pruža

Član 6

Prostor Dnevnog boravka sastoji se od:

- prostorije za grupni rad,

- prostorije za rad na računarima,

- prostorije za individualni rad,

- prostora za jutarnju gimnastiku,

- prostorije za stručne radnike,

- prostorije za medicinsko osoblje,

- sobe sa dva ležaja za odmor,

- kuhinje,

- kupatila za korisnike i

- toaleta za osoblje.

Celokupan prostor odgovara nameni, lako se održava i bezbedan je za korisnike.

Prostorija za edukativni rad, radne aktivnosti kao i radno-okupacionu terapiju opremljena je odgovarajućim sredstvima, didaktičkim materijalima i priborom koji je prilagođen uzrastu i potencijalima korisnika.

Prostorija za rad na računarima opremljena je sa četiri računara, adekvatnim stolovima i stolicama.

U prostoriji za individualni rad nalaze se: prilagođen sto i stolice, računar, televizor, DVD, pomoćni stolovi.

U prostoriji za jutarnju gimnastiku nalaze se: strunjača i tri lazy bag-a

Soba za odmor ima dva ležaja i ormar.

Kuhinja je opremljena stolovima i stolicama za obedovanje, šporetom, frižiderom, radnim pultom, sudoperom sa kuhinjskim elementima, potrebnim brojem tanjira, escajga, čaša i drugom opremom neophodnom za serviranje hrane, prema sanitarnim propisima.

Prostorija za stručne radnike ima: radni pult sa računarom, ormar sa dokumentacijom korisnika, prostor za prijem roditelja i telefon.

Prostorija za medicinsko osoblje ima: medicinski ležaj, dva ormarića za prvu pomoć, radni sto, ormar za kartoteku.

Korisnici usluge

Član 7

U dnevni boravak se mogu uključiti deca i mladi koji imaju sledeće smetnje u razvoju: telesne, intelektualne, mentalne, senzorne, govorno-jezičke, socio-emocionalne i višestruke.

Prijem korisnika

Član 8

Korisnici usluge mogu biti deca i mladi sa smetnjama u razvoju ukoliko ispunjavaju sledeće uslove:

1. da su mlađi od trideset godina;

2. da mogu da prate program i plan rada Dnevnog boravka;

3. da imaju lake i umerene teškoće u intelektualnom funkcionisanju.

4. da ne upadaju u epi status;

5. da nisu u teškom psihičkom stanju;

6. da imaju osnovne higijenske navike (kontrola sfinktera);

7. da sopstvenim ponašanjem ne ugrožavaju svoj život i život drugih;

8. da nemaju hronično oboljenje koje može da im ugrozi život;

9. da ne ispoljavaju visok stepen agresivnosti.

Član 9

Prijem korisnika se vrši:

- po uputu ili rešenju Centra za socijalni rad, u skladu sa početnom procenom koja se donosi na osnovu utvrđenih kriterijuma ili na osnovu mišljenja i preporuke Interresorne komisije.

Prilikom prijema roditelj korisnika obavezno prilaže sledeće dokaze:

1. relevantnu medicinsku dokumentaciju

2. lekarsko uverenje ne starije od šest meseci;

3. popunjen upitnik za prijem korisnika;

4. informacije o specifičnostima deteta ili mlade osobe, koje zahtevaju dodatno, posebno angažovanje pružaoca usluge.

Član 10

Nakon prikupljene dokumentacije, anketiranja roditelja potencijalnog korisnika i primljenog rešenja i procene CSR, stručni tim, na osnovu kriterijuma za prijem, odlučuje o prijemu.

Ukoliko se proceni da dete ili mlada osoba može biti korisnik usluge, određuje se period prilagođavanja u trajanju od dve nedelje.

Po potrebi tokom ovog perioda zahteva se prisustvo roditelja.

Nakon realizacije procedure prijema roditelj/staratelj je u obavezi da potpiše Saglasnost o korišćenju usluge Dnevnog boravka.

Prioritizacija korisnika

Član 11

Prioritet na prijemu ima:

- korisnik koji nije obuhvaćen vaspitno-obrazovnim sistemom

- korisnik koji ne koristi nijednu drugu uslugu u lokalnoj zajednici

- korisnik kome pružalac usluge može obezbediti potrebnu podršku i zadovoljenje potreba, koje ne ostvaruje na drugi način

- korisnik koji ima preporuku za prioritetan prijem od strane Centra za socijalni rad

- korisnik čije porodično domaćinstvo ima mesečne prihode niže od prosečne zarade

- korisnik čiji su roditelji u radnom odnosu.

Prioriteti prijema korisnika se primenjuju i u situacijama kada se, zbog većeg interesovanja korisnika, u toku pružanja usluge, formira Lista čekanja.

Radno vreme Dnevnog boravka

Član 12

Usluga Dnevnog boravka je dostupna deci i mladima uzrasta do 30 godina sa različitim razvojnim teškoćama, svakog radnog dana, u vremenu od 8 sati do 14 sati.

Član 13

Korisnicima se u Dnevnom boravku obezbeđuje jedan obrok - doručak, u periodu od 9 sati do 10 sati i u skladu je sa principima zdrave ishrane.

Ishrana se prilagođava korisniku u zavisnosti od njegovog zdravstvenog stanja.

Zaposleni u Dnevnom boravku

Član 14

Aktivnosti obuhvaćene uslugom Dnevnog boravka za decu sa smetnjama u razvoju realizuju zaposleni stručni radnici:

- defektolog

- pedagog

- radni instruktor.

Za brigu o zdravstvenom stanju, fiziološkim potrebama, higijeni i ishrani korisnika angažovani su medicinski radnici:

- medicinski tehničar

- negovateljica.

Za higijenu prostora zadužena je spremačica.

Član 15

Koordinator usluge Dnevni boravak zadužen je za sledeće aktivnosti, neophodne za pružanje usluge:

- prijem novih korisnika - analiza ulazne dokumentacije, razmatranje i donošenje konačne odluke o prijemu, u okviru Stručnog tima

- praćenje i kontrola realizacije planiranih aktivnosti - pregledanje dokumentacije o korisnicima i dnevnika rada, koje vode zaposleni

- sugestije i nalozi za otklanjanje nepravilnosti

- organizovanje roditeljskih sastanaka

- učestvovanje u individualnim razgovorima sa roditeljima i korisnicima, u posebnim, vanrednim situacijama redovno održavanje radnih sastanaka

- organizacija aktivnosti: izleta, odlazaka u bioskop, pozorište, na sportske i druge manifestacije u gradu

- predlaganje direktoru plana edukacije zaposlenih

- predlaganje direktoru mera za unapređenje usluge

- učestvovanje u sačinjavanju normativnih akata

- organizacija posla u Dnevnom boravku - radno vreme zaposlenih, odsustva, bolovanja, godišnji odmori vođenje karneta

- saradnja sa roditeljima, starateljima, CSR, udruženjima, humanitarnim organizacijama, Gradskom upravom, nadležnim Ministarstvom, Republičkim zavodom za socijalnu zaštitu, nevladinim sektorom.

Finansiranje usluge, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluge i postupak plaćanja usluge

Član 16

Rad Dnevnog boravka finansira se:

- iz budžeta grada Užica

- iz participacije - učešća korisnika u troškovima usluge.

Iz navedenih izvora obezbeđuju se:

- komunalni troškovi Dnevnog boravka

- bruto zarade aigažovanih stručnih radnika

- deo materijalnih troškoza - nabavka didaktičkog materijala za rad sa korisnicima.

Član 17

Pružalac usluge obezbeđuje:

- tekuće održavanje prostora Dnevnog boravka

- ishranu korisnika Dnevnog boravka

- obavljanje svih administrativnih, računovodstvenih i knjigovodstvenih poslova za rad Dnevnog boravka.

Član 18

Zbog generalno nepovoljnog materijalnog položaja korisnika odnosno porodica dece sa smetnjama u razvoju, visina participacije nije formirana na bazi stvarnih troškova usluge.

Visina participacije korisnika Usluge dnevnog boravka za decu sa smetnjama u razvoju utvrđuje se shodnom primenom zakonske odredbe prema kojoj korisnici prava na novčanu naknadu za pomoć i negu drugog lica, učestvuju sa najmanje 20% iznosa naknade u troškovima usluge socijalne zaštite.

Član 19

Obaveze učešća u troškovima usluge oslobođeni su korisnici ukoliko prosečni mesečni prihod njihove porodice ne prelazi iznos minimalne zarade uvećane za 50%.

Završne odredbe

Član 20

Korisnik usluge gubi status korisnika, odnosno pružalac prekida pružanje usluge, ukoliko:

- dođe do pogoršanja zdravstvenog stanja korisnika, koje bi moglo da mu ugrozi život i bezbednost.

- korisnik uništava imovinu Dnevnog boravka;

- korisnik počne ispoljavati visok stepen agresivnosti;

- korisnik bez opravdanog razloga često odsustvuje odnosno ne koristi uslugu u dužem periodu - preko dva meseca uzastopno;

- nije moguće uspostaviti saradnju sa roditeljima/starateljima.

U navedenim slučajevima koordinator usluge obavlja razgovor sa roditeljima / starateljima i obaveštava ih o razlozima zbog kojih prestaje pružanje usluge.

O prestanku usluge pružalac donosi odgovarajući akt - rešenje.

Član 21

Korisnik-roditelj-staratelj, koji nije zadovoljan kvalitetom pružene usluge ili načinom pružanja usluge, odnosom pružaoca usluge prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem u pružanju usluge, može se obratiti prigovorom koordinatoru usluge.

Ukoliko nije zadovoljan predloženim rešenjem od strane koordinatora može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa Grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca Usluge.

Član 22

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".