PROGRAM
OBRAZOVANJA GRADSKIH ROBNIH REZERVI U 2013. GODINI

("Sl. list grada Kragujevca", br. 5/2013)

Programom obrazovanja gradskih robnih rezervi u 2013. godini utvrđuje se vrsta, količina i vrednost robe iz robnih rezervi koja će u 2013. godini biti predmet prodaje i davanja na zajam, vrsta, količina i vrednost robe za nabavku, građevinski i drugi radovi na poboljšanju bezbednosnih i uslova rada na skladišnim kapacitetima za smeštaj i čuvanje materijalnih robnih rezervi, način održavanja i obnove rezervi žive stoke, kao i vrsta, struktura i visina pratećih troškova održavanja i obnavljanja gradskih robnih rezervi u 2013. godini. U najvećoj meri, program se odnosi na podršku programu za razvoj poljoprivrede, što je u skladu sa funkcijom i organizacionim mestom Direkcije za robne rezerve, ali i na energetske i druge bilansne potrebe grada, za kojima se ukaže potreba.

Odlukom o budžetu grada Kragujevca za 2013. godinu ("Službeni list grada Kragujevca", broj 47/12), u razdelu 6 - Gradska uprava za poslove lokalne samouprave i opšte uprave, glava 6.6 - Privreda, sport i sportska infrastruktura, podglava 6.6.2 - Direkcija za robne rezerve, funkcija 421 - Poljoprivreda, pozicije 205-210, planirana su sopstvena sredstva (izvor 04) u iznosu od 5.950.000,00 dinara, a u okviru funkcije 490 - Ekonomski poslovi neklasifikovani na drugom mestu, pozicije 211-219, planirana su sredstva u ukupnom iznosu od 53.810.000,00 dinara i to: prihodi iz budžeta u iznosu od 7.600.000,00 dinara (izvor 01) i sopstveni prihodi budžetskih korisnika u iznosu od 46.210.000,00 dinara (izvor 04). Sredstva planirana za funkciju 421- Poljoprivreda već su raspoređena Programom za razvoj poljoprivrede u 2013. godini na teritoriji grada Kragujevca br. 320-2/13-V od 08.01.2013. godine i Rešenjem o rasporedu sredstava br. 400-9/13-III-21 od 09.01.2013. god.

Predmet ovog programa su aktivnosti za čije finansiranje su sredstva planirana u okviru funkcije 490 - Ekonomski poslovi neklasifikovani na drugom mestu.

I PRODAJA ROBE

Sopstveni prihodi Direkcije planirani su na osnovu očekivanih primanja od prodaje robnih rezervi u korist nivoa gradova (ekonomska klasifikacija 821140) i to:

Red. br.

Vrsta robe

Jed. mere

Količina

Cena

Vrednost

1.

Merkantilna pšenica

kg

700.000

27,00

18.900.000,00

2.

Finansijsko razduženje za mineralno đubrivo i živu stoku

1.310.000,00

3.

Finansijsko razduženje za pozajmljeni mazut - "Energetika" d.o.o.

15.000.000,00

UKUPNO

35.210.000,00

Količina za prodaju merkantilne pšenice planirana je na osnovu količine raspoložive u skladištu na kraju 2012. god. (419 tona) i očekivane isporuke od strane poljoprivrednih proizvođača u 2013. godini, a po osnovu zaduženja za mineralno đubrivo NPK ustupljeno za jesenju setvu 2011. god., AN ustupljeno za prolećnu prihranu 2012. god. i po osnovu neizmirenih i odloženih obaveza dospelih u 2012. i ranijim godinama, umanjenih za obaveze prema skladištaru za prijem i čuvanje rezervi. Konkretna količina za prodaju biće opredeljena u zavisnosti od procenjene vrednosti nabavke mineralnog đubriva i tržišne cene pšenice u vreme prodaje.

Ukoliko se za to ukaže potreba i mogućnost, tokom 2013. god. Direkcija će, uz saglasnost Gradskog veća, izvršiti prodaju i određenih količina dizel goriva i hemijskih sredstava za proizvodnju i prečišćavanje pijaće vode, uskladištenih u rezervoarima ili ustupljenih u vidu pozajmica komunalnim i dr. preduzećima.

Sredstva od prodaje robe rasporediće se Finansijskim planom Direkcije za 2013. g.

II NABAVKA ROBE

2.1. Nabavka reprodukcionog materijala za podsticaj poljoprivrednoj proizvodnji

Za podršku zajedničkoj ratarskoj proizvodnji, prvenstveno proizvodnji strnih žita, Direkcija će i u 2013. god. obezbediti određene količine mineralnog đubriva za jesenju setvu i dizel goriva za žetvu i jesenju setvu.

Red. br.

Vrsta robe

Jed. mere

Količina

Nabavna cena

Vrednost

1.

mineralno đubrivo NPK

tona

400

60.000,00

24.000.000,00

2.

dizel gorivo D-2

lit

5.000

160,00

800.000,00

UKUPNO

24.800.000,00

Mineralno đubrivo za prolećnu prihranu pšenice i drugih poljoprivrednih kultura Direkcija objektivno nije u mogućnosti da obezbedi, pa će se sredstva planirana za nabavku đubriva u celini usmeriti na nabavku povećane količine đubriva za jesenju setvu. Pre početka jesenje setve pšenice, najkasnije do 10. oktobra 2013. godine, planira se realizacija nabavke đubriva, i to do 400 tona kompleksnog mineralnog đubriva NPK, koje će proizvođači razduživati isporukom merkantilne pšenice roda 2015. god. Paritet za naturalnu razmenu, kojim se utvrđuju uslovi vraćanja merkantilne pšenice za preuzetu količinu mineralnog đubriva, utvrđuje se rešenjem Gradonačelnika, u zavisnosti od odnosa nabavne cena đubriva i tržišne cene merkantilne pšenice.

Planirana nabavka 5.000 litara dizel goriva namenjena je za potrebe žetve i jesenje setve strnih žita, prvenstveno potrebama Centra za strna žita Kragujevac.

Realizacija planiranih nabavki uslovljena je skidanjem prinudne naplate sredstava sa tekućeg računa Direkcije, po osnovu blokade od strane Republičke direkcije za robne rezerve za nevraćeni mazut pozajmljen iz republičkih robnih rezervi za završetak grejne sezone 2010/2011. god. Potencijalnu opasnost za realizaciju planiranih nabavki moglo bi predstavljati i neuredno vraćanje mazuta pozajmljenog za grejnu sezonu 2011/2012.

Drugih značajnijih obaveza koje se iz 2012. god. prenose u 2013. god. Direkcija nema.

Za planirane nabavke predviđeno je učešće budžetskih sredstava u iznosu od 7.600.000,00 dinara, a preostalih 17.200.000,00 din. obezbeđuje se iz sopstvenih izvora.

2.2. Nabavka energenata za grejanje

Nabavka preostalih 1.391,87 od ukupno preuzetih 1.986,48 tona mazuta od Republičke direkcije za robne rezerve za završetak grejne sezone 2010/2011, za koju je i dalje aktivna prinudna naplata kod Narodne banke Srbije, odnosno isplata preostalog duga u iznosu od 97.231.975,00 dinara, samo delimično je obuhvaćena ovim programom, jer su za izmirenje preostalog duga Odlukom o budžetu grada i Finansijskim planom Direkcije predviđena sredstva u iznosu od 15.000.000,00 din. Ukupno potreban iznos može biti obezbeđen samo uplatom od strane krajnjeg korisnika mazuta, "Energetike" d.o.o. u restrukturiranju, a po prethodnoj uplati troškova grejanja od strane budžetskih korisnika grada.

Programom nije obuhvaćena nabavka 3.829,12 tona mazuta (Ugovor o zajmu br. 338-67/11-IX od 18.11.2011. g. i Aneks 1 br. 338-69/11-IX od 08.10.2012. g.), čija predračunska vrednost na dan 31.12.2012. god. iznosi 242.306.714,00 din. i za čije vraćanje je ugovoreni rok reprogramiran, tako da robni zajam bude vraćen u deset mesečnih rata, počev od decembra 2012. i zaključno sa 30.09.2013. god. Problem vraćanja robnih zajmova mazuta iz republičkih robnih rezervi mora biti rešavan u posebnom postupku u skladu sa Protokolom 1 br. 338-9/11-IX i Protokolom 2 br. 338-69/11-IX zaključenim 23.11.2011. god. između Grada i "Energetike" d.o.o.

Rešavanje problema vraćanja mazuta pozajmljenog iz republičkih robnih rezervi Direkcija nije u mogućnosti da rešava sopstvenim kapacitetima, a taj problem odlučujuće utiče na sposobnost Direkcije da realizuje svoj program u 2013. god.

Ukoliko se obaveze vraćanja mazuta Republičkoj direkciji za robne rezerve pozajmljenog za prethodne i tekuću grejnu sezonu izmire u toku 2013. god. i ukaže potreba i mogućnost za pozajmicom energenata za grejnu sezonu 2013/2014, na zahtev privrednog društva koje bude snabdevalo grad toplotnom energijom o eventualnom uzimanju novog zajma iz republičkih robnih rezervi odlučivaće Gradsko veće.

III OBEZBEĐENJE SKLADIŠNOG PROSTORA I OPREME

Da bi se poboljšali uslovi sigurnosti čuvanja i očuvanja kvaliteta uskladištene robe, pre svega tečnih energenata, planira se izvođenje najneophodnijih radova na skladišnim kapacitetima za smeštaj dizel goriva i čuvanje druge robe, koje nije bilo moguće obaviti u prethodnoj poslovnoj godini.

Za nastavak informatičkog opremanja, iz sopstvenih sredstava planira se i nabavka administrativne - računarske opreme.

popravka podzemnih rezervoara i magacina za smeštaj robnih rezervi

30.000,00

popravke i tekuće održavanje magacinske i dr. opreme

20.000,00

računarska oprema - nabavka 2 računarska kompleta sa periferijom

100.000,00

UKUPNO

150.000,00

 

IV PRATEĆE USLUGE I TROŠKOVI

Realizacija Programa obrazovanja gradskih robnih rezervi u 2013. god., osim direktnih ulaganja, nužno iziskuje prateće usluge, kao što su: transportne usluge i manipulacija, skladištenje, osiguranje robe, kontrola kvaliteta, zaštita uskladištene pšenice, platni promet, javne dažbine i sl. U ovu grupu troškova razvrstani su i troškovi prinudne naplate mazuta iz republičkih robnih rezervi u nivou sredstava planiranih Odlukom o budžetu grada Kragujevca za 2013. god. koja mogu biti obezbeđena na način opisan u poglavlju II, tačka 2.2. ovog programa.

Planirana sredstva obezbeđuju se iz sopstvenih izvora i raspoređena su na sledeći način:

Red. br.

Opis

Ukupan iznos

1.

Stalni troškovi (provizija za platni promet, osiguranje)

200.000,00

2.

Usluge po ugovoru (manipulativni troškovi, obaveze oko žive stoke)

100.000,00

3.

Specijalizovane usluge (skladištenje robe, ispitivanje kvaliteta..)

2.500.000,00

5.

Otplata kamata ostalim nivoima vlasti (robne pozajmice iz RRR)

10.000,00

6.

Porezi, takse, kazne (sudske i dr. administrativne takse)

50.000,00

7.

Novčane kazne po rešenju sudova (prinudna naplata mazuta od RDRR)

15.000.000,00

Ukupno

17.860.000,00

 

V ROBNE REZERVE U ŽIVOJ STOCI

Direkcija za robne rezerve ustupila je prethodnih godina odgajivačima goveda 109 visokosteonih junica simentalske rase, koje je na osnovu ugovora o davanju na uzgoj i čuvanje preuzelo 107 domaćinstava sa teritorije grada Kragujevca. Protiv 16 odgajivača je 2010. god. pokrenut postupak za namirivanje potraživanja, jer su bez saglasnosti Direkcije dobijena grla otuđili, a da prethodno nisu izvršili obavezu razduživanja u skladu sa odredbama ugovora. Terenskim obilaskom i redovnim godišnjim popisom na kraju 2012. god. Komisija za popis Direkcije ustanovila je da je 13 odgajivača u međuvremenu obezbedilo grlo za razduživanje, ali je kod 14 domaćinstava ustanovljen manjak od 16 grla. Direkcija će po usvajanju izveštaja o popisu za 2012. god. prema odgajivačima koji ne poseduju dobijeno grlo ili odgovarajuće grlo iz sopstvenog stada preduzeti mere predviđene Pravilnikom o poveravanju na čuvanje i uzgoj priplodne junice iz gradskih robnih rezervi br. 110-13/11-IX od 30.03.2011. god. i zaključenim ugovorima. Ukoliko odgajivači koji su povredili odredbe ugovora u međuvremenu ne obezbede odgovarajuće grlo za zamenu ili se ne razduže uplatom novčane protivvrednosti i protiv njih će biti pokrenut postupak za namirivanje potraživanja.

Odgajivačima rasnih ovaca Direkcija je poverila na uzgoj i čuvanje 1.207 priplodnih jagnjadi, i to rase pirotska oplemenjena (534 grla) i virtemberg (673 grla). Prema popisu na kraju 2012. god., kod odgajivača nedostaje ili ne priznaju dug za ukupno 229 grla, i to 129 rase pirotska oplemenjena i 100 rase virtemberg, pa će i prema njima, u skladu sa odredbama Pravilnika o poveravanju na čuvanje i uzgoj priplodne jagnjadi iz gradskih robnih rezervi br. 110-14/11-IX od 30.03.2011. god. i ugovora o poveravanju biti pokrenut postupak za finansijsko razduženje ili raskid ugovora i namirenje potraživanja.

Navedene prinudne mere imaju za cilj da se očuva broj i kvalitet grla u uzgoju kojima raspolaže Direkcija za robne rezerve.

Replasman stočnog podmladka koji će tokom 2013. god. biti robno razdužen, obaviće se prema odredbama navedenih pravilnika. Pravilnicima donetim 2011. god. precizirane su procedure i podignuti kriterijumi za dodelu priplodnih junica i jagnjadi u cilju ukrupnjavanja proizvodnje, sigurnijeg vraćanja podmladka i lakšeg praćenja od strane stručne službe Direkcije. Takva politika već daje pozitivne efekte na ostvarivanje programa i očuvanja fonda žive stoke Direkcije. Naročito pozitivne rezultate donela je politika obaveznog osiguranja krupne stoke u cilju podizanja sigurnosti odgajivača i Direkcije kao davaoca.

Javni poziv za poveravanje priplodnih junica u 2103. g. biće objavljen tokom januara t.g. i već u prvom kvartalu uslediće nove primopredaje grla, jer se postojeća rang lista već iscrpljuje. Novi konkurs za poveravanje priplodnih jagnjadi biće pokrenut kada se raspodela grla na osnovu postojeće rang liste bude približila kraju. Na taj način obezbediće se kontinuitet u podršci razvoju stočarske proizvodnje i podizanju kvaliteta i rasnog sastava kod odgajivača sa našeg područja.

VI IZVORI FINANSIRANJA PROGRAMA

Ukupno planirana sredstva za realizaciju navedenih programa, prema izvorima finansiranja, su:

Poglavlje

Budžetska sredstva

Sopstvena sredstva

Ukupno

II + III + IV

7.600.000,00

46.210.000,00

53.810.000,00

Konkretan raspored planiranih sredstava po ekonomskim klasifikacijama utvrđuje se Finansijskim planom Direkcije za robne rezerve grada Kragujevca za 2013. god. koji čini sastavni deo ovog programa.