ODLUKA

O OBRAZOVANJU, ORGANIZACIJI I RADU MESNIH ZAJEDNICA U GRADU SMEDEREVU

("Sl. list grada Smedereva", br. 1/2013 - prečišćen tekst)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva u gradu Smederevu (u daljem tekstu: Grad) osnivaju se mesne zajednice.

Mesna zajednica može se osnovati za jedno ili više seoskih naselja ili za deo naseljenog mesta Smederevo.

Član 2

Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih zakonom, ovom Odlukom, Statutom grada i statutom mesne zajednice.

II OSNIVANJE MESNE ZAJEDNICE

Član 3

Odluku o osnivanju mesne zajednice donosi Skupština grada Smedereva (u daljem tekstu: Skupština) većinom glasova ukupnog broja odbornika.

Član 4

Predlog za osnivanje mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača, putem građanske inicijative, koji imaju prebivalište na teritoriji za koju se predlaže osnivanje mesne zajednice, na način i po postupku utvrđenom zakonom i ovom Odlukom.

Predlog za osnivanje mesne zajednice podnosi se Skupštini u pisanom obliku potvrđen potpisima birača.

Predlog obavezno sadrži: razloge za osnivanje mesne zajednice, područje za koje se obrazuje mesna zajednica, naziv mesne zajednice i druge podatke u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.

Član 5

O predlogu iz člana 4. ove Odluke Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

Ukoliko Skupština prihvati predlog iz stava 1. ovog člana donosi odluku o osnivanju mesne zajednice u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.

Član 6

Odluka o osnivanju mesne zajednice obavezno sadrži:

- naziv osnivača;

- naziv mesne zajednice;

- područje za koje se osniva mesna zajednica;

- poslove koje obavlja mesna zajednica;

- iznos sredstava za početak rada, način i izvore obezbeđivanja sredstava;

- međusobna prava i obaveze između Osnivača i mesne zajednice;

- rok u kome će se sprovesti izbori za organe mesne zajednice i rok za donošenje statuta mesne zajednice.

Član 7

Mesna zajednica može biti ukinuta ukoliko se potrebe lokalnog stanovništva mogu zadovoljiti na racionalniji i ekonomičniji način, i to:

- pripajanjem jedne mesne zajednice drugoj mesnoj zajednici;

- spajanjem dve ili više mesnih zajednica u novu mesnu zajednicu.

Član 8

Odluku o ukidanju mesne zajednice donosi Skupština na način i po postupku za osnivanje mesne zajednice.

Član 9

Mesna zajednica je odgovorna da preko svojih organa u skladu sa Ustavom, zakonom, ovom Odlukom i statutom mesne zajednice:

- donosi programe i planove razvoja;

- donosi finansijski plan i usvaja izveštaj o radu i poslovanju;

- stara se o zaštiti životne sredine na svojoj teritoriji;

- obavlja poslove iz izvornog delokruga Grada, koji su joj povereni;

- obavlja i druge poslove u skladu sa Ustavom, zakonom, odlukom o osnivanju i statutom mesne zajednice i ovom Odlukom.

Član 10

Posebnom odlukom Skupštine ili odlukom o osnivanju mesne zajednice, mogu se utvrditi poslovi iz izvornog delokruga Grada koji se poveravaju mesnoj zajednici, kao i sredstva za njihovo obavljanje.

Član 11

Sredstva za rad mesne zajednice su:

- sredstva koja Grad prenese mesnoj zajednici;

- sredstva koja građani obezbeđuju samodoprinosom;

- sredstva od naknada za usluge;

- pokloni i druga sredstva ostvarena u skladu sa zakonom.

Član 12

Mesna zajednica koristi sredstva u skladu sa svojim programima i planovima rada.

III ORGANI UPRAVLJANJA MESNOM ZAJEDNICOM

Član 13

Organ upravljanja mesnom zajednicom je savet mesne zajednice.

Savet mesne zajednice broji od 9 do 15 članova.

Statutom mesne zajednice u skladu sa ovom Odlukom utvrđuje se broj članova saveta, poslovi koje on obavlja, način njegovog rada, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice.

Član 14

Za člana saveta mesne zajednice može biti izabrano lice koje ima biračko pravo i prebivalište na teritoriji mesne zajednice.

Mandat članova saveta traje 4 godine.

Član 15

Članove saveta mesne zajednice biraju građani neposredno, tajnim glasanjem na biračkim mestima utvrđenim za izbor odbornika Skupštine grada Smedereva.

Član 16

Članove saveta mesne zajednice biraju građani koji imaju prebivalište na teritoriji mesne zajednice, biračko pravo i koji su upisani u birački spisak te mesne zajednice.

Član 17

Izbore za članove saveta mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada najkasnije 60 dana pre isteka mandata članovima saveta mesne zajednice.

Odlukom o raspisivanju izbora određuje se dan održavanja izbora, kao i dan kada počinju da teku rokovi za izvršenje izbornih radnji.

Odluka o raspisivanju izbora objavljuje se u "Službenom listu grada Smedereva".

Član 18

Organi za sprovođenje izbora su: komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice (u daljem tekstu: komisija) i birački odbor.

Članovi organa za sprovođenje izbora mogu biti samo građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji mesne zajednice.

Članovima organa za sprovođenje izbora prestaje funkcija u ovim organima kada prihvate kandidaturu za člana saveta mesne zajednice.

Član 19

Komisiju čine predsednik i šest članova koji imaju zamenike.

Tri člana komisije i njihove zamenike imenuje Savet mesne zajednice.

Četiri člana Komisije i njihove zamenike imenuje gradonačelnik Grada, po obavljenim konsultacijama.

Predsednika Komisije i njegovog zamenika biraju članovi Komisije na prvoj sednici.

Ukoliko Savet mesne zajednice ne imenuje članove Komisije i njihove zamenike iz stava 2. ovog člana u roku od deset dana od dana raspisivanja izbora, članove Komisije i njihove zamenike imenovaće gradonačelnik Grada, po obavljenim konsultacijama.

Zamenik predsednika i zamenici članova Komisije učestvuju u radu Komisije u slučajevima sprečenosti predsednika, odnosno članova Komisije da učestvuju u njenom radu.

Mandat članova Komisije traje 4 godine.

Član 20

Zadaci komisije su:

- stara se o zakonitosti sprovođenja izbora za članove saveta mesne zajednice;

- određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;

- daje uputstva biračkim odborima u pogledu sprovođenja izbora za članove saveta mesne zajednice;

- propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice;

- utvrđuje da li su predlozi kandidata sačinjeni i podneti u skladu sa ovom Odlukom i statutom mesne zajednice;

- utvrđuje i oglašava liste kandidata za izbor članova saveta mesne zajednice;

- utvrđuje broj glasačkih listića, obezbeđuje ih i zapisnički predaje biračkim odborima;

- objavljuje rezultate izbora za članove saveta mesne zajednice;

- podnosi izveštaj savetu mesne zajednice i Skupštini grada o sprovedenim izborima za članove saveta mesne zajednice;

- vrši i druge poslove utvrđene ovom Odlukom i statutom mesne zajednice.

Komisija odlučuje većinom glasova svojih članova.

Član 21

Birački odbor čine predsednik i dva člana koji imaju zamenike.

Zamenici članova biračkog odbora učestvuju u radu biračkog odbora u slučajevima sprečenosti članova biračkog odbora da učestvuju u njegovom radu.

Birački odbor imenuje se najkasnije 10 dana pre dana određenog za održavanje izbora.

Član 22

Birački odbor neposredno rukovodi glasanjem, obezbeđuje pravilnost i tajnost glasanja i utvrđuje rezultate glasanja na biračkom mestu.

Bliža pravila o radu biračkog odbora određuje komisija.

Član 23

Kandidate za članove saveta mesne zajednice predlažu građani - birači sa područja mesne zajednice.

Predlog kandidata za člana saveta mesne zajednice mora pismeno podržati najmanje 20 građana - birača sa područja mesne zajednice.

Birač može potpisati predlog samo za jednog kandidata za člana saveta mesne zajednice.

Član 24

Predlog kandidata dostavlja se komisiji na posebnom obrascu koji sadrži:

- naziv mesne zajednice u kojoj se vrši izbor kandidata za članove saveta mesne zajednice;

- lično ime kandidata, zanimanje, godine života i adresu stanovanja;

- lična imena, adrese stanovanja i potpise birača predlagača kandidata i

- lično ime i adresu stanovanja lica koje će zastupati predlog kandidata.

Kandidat daje pred komisijom pismenu izjavu da prihvata kandidaturu za člana saveta mesne zajednice.

Član 25

Predlog kandidata sa podacima iz člana 24. ove Odluke podnosi se komisiji, najkasnije 15 dana pre dana određenog za održavanje izbora.

Član 26

Komisija utvrđuje odmah, a najkasnije u roku od 24 časa po prijemu predloga kandidata, da li je predlog podnet u određenom roku i sastavljen u skladu sa odredbama ove Odluke.

Kada nađe nedostatke, komisija će odmah, a najkasnije u roku od 24 časa, doneti zaključak kojim podnosiocu predloga nalaže da najkasnije u roku od 48 časova otkloni nedostatke na koje se u zaključku ukazuje.

Kada podnosilac predloga ne postupi po odredbi stava 2. ovog člana, komisija će u roku od 24 časa, rešenjem odbaciti predlog.

Komisija će u roku od 24 časa od prijema predloga, rešenjem potvrditi predlog kandidata koji ispunjava uslove utvrđene ovom Odlukom.

Član 27

Komisija će, najkasnije u roku od pet dana po isteku roka za predlaganje kandidata, sastaviti listu kandidata za izbor članova saveta mesne zajednice, na koju će uvrstiti sve kandidate koji su predloženi u skladu sa odredbama

Na listu kandidata, kandidati se unose po azbučnom redu prezimena i imena.

Član 28

Komisija blagovremeno priprema materijal za glasanje, a naročito potreban broj glasačkih listića, izvod iz biračkog spiska, obrazac zapisnika o radu biračkog odbora i predaje ga biračkom odboru najkasnije 24 časa pre dana održavanja izbora.

Član 29

Svaki kandidat može odustati od kandidature najkasnije 15 dana pre dana održavanja izbora. Odustanak se podnosi pismeno komisiji.

U slučaju odustanka od kandidature, kao i u slučaju smrti kandidata ili gubitka biračkog prava kandidata, podnosilac predloga može podneti novi predlog najkasnije 10 dana pre održavanja izbora.

Član 30

Komisija javno oglašava listu kandidata najkasnije narednog dana od dana utvrđivanja liste kandidata isticanjem na oglasnoj tabli mesne zajednice.

Član 31

Glasanje za članove saveta mesne zajednice obavlja se na biračkim mestima.

Birač glasa na biračkom mestu na kome je upisan u birački spisak.

Biračka mesta otvaraju se u 7,00 a zatvaraju u 20,00 časova.

Član 32

Svaki birač glasa lično i može glasati samo jedanput.

Glasanje je tajno.

Glasa se na overenim glasačkim listićima.

U pogledu glasanja, tajnosti i reda na biračkom mestu primenjuju se propisi za izbor odbornika Skupštine grada.

Član 33

Glasački listić sadrži:

1. naziv mesne zajednice u kojoj se vrši izbor kandidata za članove saveta mesne zajednice;

2. označenje da se glasa za izbor članova saveta mesne zajednice;

3. redni broj ispred imena kandidata;

4. sve kandidate sa liste kandidata i

5. označenje broja kandidata koji se biraju za članove saveta mesne zajednice.

Član 34

Birač glasa najviše za onoliko kandidata koliko se bira članova saveta mesne zajednice, zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata.

Član 35

Po zatvaranju biračkog mesta, birački odbor utvrđuje rezultate glasanja na biračkom mestu.

Rezultati glasanja utvrđuju se na taj način što se prvo prebroje neupotrebljeni glasački listići, a zatim broj birača koji su glasali.

Po otvaranju glasačke kutije važeći glasački listići odvajaju se od nevažećih i stavljaju u posebne omote.

Nevažećim glasačkim listićem smatra se nepopunjeni listić, listić koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi za kog se kandidata glasalo, kao i listić na kome je zaokružen veći broj kandidata od broja kandidata koji se bira.

Birački odbor, na osnovu glasačkih listića, utvrđuje koliko je svaki pojedini kandidat dobio glasova i koliko ima nevažećih glasačkih listića.

Član 36

Po utvrđivanju rezultata glasanja, birački odbor sva izborna akta odmah dostavlja komisiji.

Član 37

Ako komisija na osnovu izbornih akata utvrdi nepravilnosti na pojedinim ili svim biračkim mestima koje su bitno uticale na rezultat izbora, poništiće glasanje na tim biračkim mestima i imenovati nove biračke odbore.

Kada se glasanje poništi zbog nepravilnosti, ponovno glasanje vrši se samo na biračkim mestima na kojima su utvrđene nepravilnosti.

Član 38

O toku glasanja i utvrđivanju rezultata glasanja za izbor članova saveta mesne zajednice vodi se zapisnik.

Zapisnik potpisuju svi članovi biračkog odbora.

Svaki član biračkog odbora može da izdvoji svoje mišljenje i da stavi primedbe na zapisnik.

Član 39

Komisija, na osnovu izbornih akata svih biračkih odbora utvrđuje rezultat glasanja za izbor članova saveta mesne zajednice, najkasnije 48 časova po završetku glasanja.

Za članove saveta mesne zajednice izabrani su kandidati koji su dobili najveći broj glasova.

Ako dva ili više kandidata dobiju jednak broj glasova, tako da je broj izabranih kandidata veći od broja kandidata koji se bira, glasanje u toj izbornoj jedinici se ponavlja u roku od 15 dana od dana utvrđivanja rezultata.

Na ponovljenom glasanju glasa se samo o kandidatima navedenim u stavu 3. ovog člana.

Na ponovljenom glasanju izabran je kandidat (kandidati) koji je dobio najveći broj glasova.

Ako i na ponovljenom glasanju više kandidata dobije jednak broj glasova, glasanje se ponavlja u roku od 8 dana od dana utvrđivanja rezultata, sve dok se lista ne svede na broj kandidata koji se bira.

O radu komisije vodi se zapisnik.

Komisija izdaje izabranim kandidatima uverenje da su izabrani za članove saveta mesne zajednice.

Član 40

Svaki birač, kandidat za člana saveta mesne zajednice i podnosilac predloga kandidata ima pravo da podnese prigovor komisiji, zbog nepravilnosti u postupku predlaganja kandidata i postupku izbora članova saveta mesne zajednice.

Prigovor se podnosi u roku od 24 časa od dana glasanja, odnosno u roku od 24 časa od dana kada je učinjena radnja u postupku predlaganja kandidata i sastavljanja liste koju podnosilac prigovora smatra nepravilnom.

Komisija će doneti rešenje u roku od 48 časova od prijema prigovora i dostaviti ga podnosiocu prigovora.

Ako komisija prihvati prigovor iz stava 1. ovog člana, poništiće radnju u postupku predlaganja kandidata ili će poništiti izbor članova saveta mesne zajednice.

Rešenje komisije je konačno.

Član 41

Sredstva za sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice obezbeđuju se u budžetu Grada.

Član 42

Članu saveta prestaje mandat pre isteka vremena na koji je izabran:

1. na lični zahtev, ostavkom;

2. ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje 6 meseci;

3. ako je pravosnažnom sudskom odlukom lišen poslovne sposobnosti;

4. ako mu prestane prebivalište na teritoriji mesne zajednice;

5. ako neopravdano ne prisustvuje sednicama saveta više od tri puta uzastopno, odnosno pet puta sa prekidima u toku mandata i

6. drugim slučajevima utvrđenim zakonom.

Član 43

Odluku o ispunjenosti uslova iz člana 42. ove Odluke donosi savet mesne zajednice većinom glasova ukupnog broja članova.

Danom donošenja Odluke iz stava 1. ovog člana, članu Saveta prestaje mandat pre isteka roka na koji je izabran.

Član 44

U slučaju prestanka mandata članu saveta mesne zajednice, pre isteka vremena na koji je izabran, umesto njega do kraja mandata za člana saveta izabran je prvi naredni kandidat koji je na redovnim izborima dobio najviše glasova, uz njegovu pismenu saglasnost.

Ukoliko na listi kandidata za članove saveta nema više kandidata od broja koji se bira, ili kandidati sa liste koji nisu izabrani ne daju pismenu saglasnost, umesto članova saveta kojima je prestao mandat u skladu sa članom 42. i 43. ove Odluke, za nove članove saveta raspisuju se dopunski izbori.

Mandat novoizabranih članova saveta traje do isteka mandata članova saveta mesne zajednice.

Član 45

Ako savet mesne zajednice ne zaseda duže od 3 meseca, ne donese statut ili godišnji plan i program rada u roku utvrđenom zakonom, ovom Odlukom i statutom mesne zajednice, građani putem građanske inicijative u skladu sa zakonom i Statutom grada mogu pokrenuti postupak za sprovođenje vanrednih izbora za članove saveta mesne zajednice.

Predsednik Skupštine grada je dužan da u roku od 60 dana od dana prijema inicijative odluči o zahtevu građana u skladu sa članom 17. ove Odluke.

Danom izbora novih članova saveta mesne zajednice prestaje mandat ranije izabranim članovima saveta mesne zajednice.

Član 46

Savet mesne zajednice ima predsednika.

Predsednika saveta mesne zajednice biraju članovi saveta na način i po postupku utvrđenom statutom mesne zajednice, na prvoj konstitutivnoj sednici, većinom glasova ukupnog broja članova saveta.

Prava i dužnosti predsednika saveta utvrđuju se statutom mesne zajednice.

Predsednik saveta može biti razrešen pre isteka mandata, na način i po postupku utvrđenom statutom mesne zajednice.

Odluka o razrešenju je punovažna ako se za nju izjasnila većina od ukupnog broja članova saveta.

Član 47

Savet mesne zajednice može obrazovati komisije i druga radna tela čiji se sastav i rad bliže utvrđuju statutom mesne zajednice.

Član 48

Statutom mesne zajednice reguliše se način obavljanja stručnih poslova za potrebe saveta mesne zajednice i njegovih radnih tela.

Član 49

Poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa mesne zajednice vrši gradski javni pravobranilac na osnovu punomoćja.

Član 50

Na zahtev Osnivača, mesna zajednica je dužna da Osnivaču dostavi programe i planove rada, finansijski plan i izveštaj o radu i poslovanju.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 51

Organi mesnih zajednica u postojećem sastavu nastavljaju sa radom po odredbama utvrđenim ovom Odlukom i statutom mesne zajednice, do dana izbora odnosno konstituisanja novih organa mesnih zajednica.