ODLUKA

O USVAJANJU GRAĐANSKE POVELJE GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 1/2013)

Član 1

Ovom Odlukom usvaja se Građanska povelja grada Smedereva.

Član 2

Građanska povelja grada Smedereva čini sastavni deo ove Odluke.

Član 3

Ova Odluka stupa na snagu danom usvajanja.

 

KVALITET USLUGA NA PRVOM MESTU

 

 

 

GRAĐANSKA POVELJA GRADA SMEDEREVA

 

 

Januar, 2013.

1. PREAMBULA

Za grad Smederevo, kvalitetno pružanje usluga građanima je jedan od njegovih prioritetnih poslova.

U skladu sa uverenjem da gradske uprave predstavljaju moderan i efikasan servis građana, kao i da se uvođenjem novih tehnologija mogu poboljšati kapaciteti administracije, Gradska uprava grada Smedereva se obavezuje na nastavak razvoja svojih kapaciteta i svojih usluga. U vezi sa tim, grad Smederevo ostaje posvećen svojoj viziji:

"Smederevo je grad zadovoljnih ljudi, razvijen industrijski, trimodalni logistički centar, univerzitetski, poljoprivredni i turistički grad, koji posebnu pažnju posvećuje kvalitetu života svih svojih građana".

Građanska povelja grada Smedereva sadrži opis poslova i osnovnih vrsta usluga koje pružamo građanima i pravnim licima, osnovne podatke o tome kako je Grad organizovan, kao i osnovne podatke o načinu na koji naši korisnici usluga mogu da ostvare svoja prava i interese.

Poseban deo Građanske povelje posvećen je reprezentativnim uslugama, koje potvrđuju naše stalno nastojanje na unapređenju servisa usluga i traganje za najboljim načinom kako naš Grad može da zadovolji potrebe građana.

Smatramo da je unapređenje kvalitetnog pružanja usluga građanima stalni proces, jer je to najvažnije polje svih naših aktivnosti. Ovom Građanskom poveljom grad Smederevo navodi i posebne obaveze svojih funkcionera i zaposlenih u ponašanju prema korisnicima usluga.

Rad na ostvarivanju vizije grada Smedereva, je najbolja garancija građanima da će njihovi interesi, za administraciju grada uvek imati prednost i biti najvažniji cilj njenog delovanja.

Svesni svoje odgovornosti u ostvarenju ove vizije,

Grad Smederevo 2013. godine

donosi ovu GRAĐANSKU POVELJU

2. STRUKTURA GRADA SMEDEREVA, POSLOVI I USLUGE KOJE PRUŽA

2.1. Struktura Gradske uprave grada Smedereva

Odeljenje za javne
službe

 

 

GRAD
SMEDEREVO

 

GRADSKA UPRAVA

- NAČELNIK

- ZAMENIK
NAČELNIKA

 

 

Odeljenje za urbanističko-komunalne, imovinsko-pravne, poslovni prostor i inspekcijske poslove

 

 

 

 

Odeljenje za opštu upravu, mesne zajednice i zajedničke poslove

 

 

Odeljenje komunalne policije

 

 

 

 

Odeljenje za privredu, preduzetništvo, lokalni ekonomski razvoj i javne nabavke

 

 

Služba za poslove organa grada

 

 

 

 

Odeljenje za finansije i lokalnu poresku administraciju

 

 

Kabinet gradonačelnika grada Smedereva

Gradska uprava se obrazuje kao jedinstven organ.

U okviru Gradske uprave obrazuju se organizacione jedinice za vršenje srodnih poslova, stručnih i drugih poslova pod nazivom "odeljenje", "služba" i "kabinet".

Član 2.
Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi Smederevo

Osnovne organizacione jedinice koje vrše poslove Gradske uprave su:

1. Odeljenje za javne službe

2. Odeljenje za opštu upravu, mesne zajednice i zajedničke poslove

3. Odeljenje za privredu, preduzetništvo, lokalni ekonomski razvoj i javne nabavke

4. Odeljenje za finansije i lokalnu poresku administraciju

5. Odeljenje za urbanističko-komunalne, imovinsko-pravne, poslovni prostor i inspekcijske poslove

6. Odeljenje komunalne policije

7. Služba za poslove organa grada

8. Kabinet gradonačelnika grada Smedereva

Gradskom upravom grada Smedereva rukovodi načelnik Gradske uprave, a radom odeljenja rukovodi načelnik odeljenja, radom odseka šef odseka, radom službe šef službe, radom grupe rukovodilac grupe, a radom kabineta šef kabineta.

Kontakt Gradske uprave Grada Smedereva:
Telefon: 026/221-724, telefon/faks: 026/221-917
e-mail: nacelnikgu@smederevo.org.rs
web: www.smederevo.org.rs

2.2. Poslovi koje obavlja i usluge koje pruža grad Smederevo

Grad Smederevo, kao i sve jedinice lokalne samouprave u Srbiji, u skladu sa Zakonom o lokalnoj samoupravi (članovi 20, 21, 22. i 24. stav 2.), kao i u skladu sa Statutom grada Smedereva, obavlja dve vrste poslova: poslove iz izvorne nadležnosti i poverene poslove.

Poslovi iz izvorne nadležnosti su poslovi koje može da obavlja samo Grad i prema Zakonu o lokalnoj samoupravi razvrstani su u 38 grupa, koji se radi jednostavnog predstavljanja mogu podeliti na četiri velike grupe:

1) Lokalni poslovi - poslovi u oblasti urbanizma, uređenja gradskog građevinskog zemljišta, funkcionisanja komunalnih delatnosti, zaštite životne sredine i drugi srodni poslovi.

2) Društvene delatnosti - poslovi osnivanja i brige o funkcionisanju ustanova u oblasti osnovnog obrazovanja, dečje i socijalne zaštite, primarne zdravstvene zaštite, kulture, fizičke kulture, sporta i turizma; zaštita kulturnih dobara od značaja za grad, podsticanje kulturnog i umetničkog stvaralaštva i drugi poslovi u okviru poslova društvenih delatnosti.

3) Poslovi privrede - obuhvataju poslove korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta, unapređenja i razvoja turizma; boravišne takse, razvoja i unapređenja ugostiteljstva, zanatstva i trgovine.

4) Poslovi funkcionisanja grada - formiranje organa, organizacija i službi za potrebe grada; utvrđivanje lokalnih prihoda, donošenje budžeta i završnog računa; obrazovanje i funkcionisanje komunalne policije; donošenje razvojnih planova, upravljanje sopstvenom i državnom imovinom koju grad koristi; zaštita od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštita od požara; zaštita ljudskih i manjinskih prava, inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata grada i drugi poslovi propisani zakonom.

Za obavljanje ovih poslova gradu pripadaju izvorni prihodi, odnosno prihodi od poreza i taksi, čiju osnovicu i iznos grad utvrđuje samostalno. Najvažniji od ovih prihoda je prihod od poreza na imovinu, kao i naknada za korišćenje gradskog građevinskog zemljišta.

Povereni poslovi su deo poslova koje je Republika Srbija zakonima poverava lokalnim vlastima na izvršenje.

Povereni poslovi su veoma raznovrsni i obuhvataju najveći deo poslova državne uprave, koji se odnose na pojedinačna prava građana za koje su, po pravilu, građani najčešće zainteresovani, kao što su vođenje matičnih knjiga i izdavanje izvoda o činjenicama upisanim u njih, dečja zaštita, izdavanje građevinske dozvole, kao i poslove inspekcijskog nadzora u oblasti prosvete, zaštite životne sredine i druge inspekcijske poslove.

Više detalja o pojedinim poslovima koje obavlja i uslugama koje pruža grad Smederevo, mogu se naći na zvaničnoj internet stranici grada na adresi http://www.smederevo.org.rs/OPSTINA-SMEDEREVO-Gradska-uprava 117 14 cir, bočni meni/Gradske uprave/opširnije.

Usluge koje su navedene u Informatoru o radu (koji se može naći na internet stranici grada Smedereva: www.smederevo.org.rs/OpstinaSmederevo-Informator-o-radu 132) i nalaze se u okviru opisa nadležnosti organizacionih jedinica organa vlasti.

Primer usluga jedne organizacione jedinice prema

Informatoru o radu

Odeljenje za javne službe - Odsek za društvenu brigu o deci

Odsek za društvenu brigu o deci, u upravnom postupku, u prvom stepenu, rešava povodom:

1.

zahteva za ostvarivanje prava na dečiji dodatak,

2.

zahteva za ostvarivanje prava na naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta,

3.

zahteva za ostvarivanje prava na roditeljski dodatak i

4.

zahteva za ostvarivanje prava na dodatnu novčanu pomoć majkama izbeglicama sa decom do jedne godine života.

Zahtevi se podnose na posebnim obrascima koji se dobijaju u Odseku za društvenu brigu o deci, Trg Republike 12, 11 300 Smederevo.

Primer zahteva koji se podnosi Odseku za društvenu brigu o deci

ZAHTEV ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA NAKNADU ZARADE ZA VREME PORODILJSKOG ODSUSTVA, ODSUSTVA SA RADA RADI NEGE DETETA I ODSUSTVA SA RADA RADI POSEBNE NEGE DETETA

Propis na osnovu koga se zahtev podnosi

- Zakon o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/2005, 61/2005 i 54/2009)
- Zakon o finansijskoj podršci porodici sa decom ("Službeni glasnik RS", br. 16/2002, 115/05 i 107/2009)
- Pravilnik o bližim uslovima i načinu ostvarivanja prava na finansijsku podršku porodici sa decom ("Službeni glasnik RS", br. 29/2002, 80/2004, 123/2004, 17/2006, 107/2006, 51/2010 i 27/2011)
- Pravilnik o uslovima, postupku i načinu ostvarivanja prava na odsustvo sa rada radi posebne nege deteta ("Službeni glasnik RS", br. 1/2002)

Opšti uslovi za ostvarivanje prava na naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta

Pravo na naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta ima podnosilac zahteva koji je u radnom odnosu i ostvaruje pravo na zdravstvenu zaštitu preko Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje.

Ukoliko je podnosilac zahteva podneo zahtev za ostvarivanje prava na naknadu zarade za vreme odsustva sa rada radi posebne nege deteta, potrebno je da uz zahtev priloži i mišljenje Komisije za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu/učeniku. Uput za gore navedenu Komisiju se dobija kod izabranog pedijatra.

Podnosiocu zahteva pripada pun iznos zarade, pod uslovom da je neposredno pre ostvarivanja ovog prava bio u radnom odnosu, odnosno samostalno obavljao delatnost više od šest meseci neprekidno.
Licima koja su bila u radnom odnosu, odnosno samostalno obavljala delatnost, neprekidno i neposredno pre ostvarivanja ovog prava:
- od tri do šest meseci pripada 60%,
- do tri meseca pripada 30%,
od iznosa naknade zarade.

 

3. USLUGE I OBAVEZE GRADA SMEDEREVA NA KOJE SE POSEBNO ODNOSI GRAĐANSKA POVELJA

3.1. Reprezentativne usluge

Podizanje stepena kvaliteta usluge Gradske uprave grada Smedereva prema građanima na efikasniji i efektivniji nivo i kontrola kvaliteta usluga javnih preduzeća, ostvaruje se naprednijom organizacijom i uvođenjem različitih oblika e-uprave.

Zbog toga, ovom Građanskom poveljom izdvajamo tri usluge koje pružamo našim korisnicima, u kojima se inovacija naših usluga najviše izražava. To su reprezentativne usluge koje nas čine kvalitetnijom administracijom od drugih gradova i čije pružanje je naša najbolja preporuka.

Naše usluge na koje se neposredno primenjuje Građanska povelja su:

1. Uslužni centar

2. Sistem 48

3. Pribavljanje informacija od javnog značaja

3.1.1. Uslužni centar

U Gradskom uslužnom centru, koji se nalazi u prizemlju zgrade Gradske uprave Smederevo, građani mogu da završe sve poslove iz nadležnosti Gradske uprave na jednom mestu (Odeljenje za opštu upravu, mesne zajednice i zajedničke poslove, Odeljenje za urbanističko-komunalne, imovinsko-pravne, poslovni prostor i inspekcijske poslove, Odeljenje za privredu, preduzetništvo, lokalni ekonomski razvoj i javne nabavke, Odeljenje za javne službe, Odeljenje za finansije i lokalnu poresku administraciju), bez šetanja po spratovima zgrade Gradske uprave, od odeljenja do odeljenja.

Uslužni centar ima ukupno 25 uslužnih mesta, koja su postavljena radi ostvarenja sledećeg spektra usluga:

Ø 1 - 3: pisarnica i overa dokumenata;

Ø 4: inspekcije (građevinska, komunalna, zaštita životne sredine, saobraćajna, prosvetna i komunalna policija);

Ø 5: urbanizam (urbanizam, izgradnja, legalizacija, komunalne delatnosti, odsek za saobraćaj i odsek za zaštitu životne sredine);

Ø 6: privreda i preduzetništvo (usmeni saveti i pružanje pomoći prilikom popunjavanja svih registracionih prijava i zahteva za Agenciju za privredne registre);

Ø 7: odsek za socijalnu zaštitu (usmeni saveti u vezi sa podnošenjem zahteva za poseban roditeljski dodatak, u vezi sa zahtevom za vanrednu novčanu pomoć, izdavanje potvrda studentima za regresirani studentski prevoz);

Ø 8: boračko-invalidska zaštita;

Ø 9: lokalna poreska administracija - porez na imovinu (stan, kuća);

 

Specijalna usluga: građanin putem posebnog zahteva administratoru dobija svoj LIB - lični identifikacioni broj, sa kojim može ući u bazu podataka i proveriti stanje poreskog zaduženja za imovinu koju poseduje. Ovaj servis je posebno značajan, zbog velikog broja poreskih obveznika koji žive van teritorije grada Smedereva i koji putem interneta mogu odštampati postojeći i već popunjeni nalog za uplatu, u koji se unosi samo iznos iz poreskog zaduženja. Time se građanima štedi vreme i novac za dolazak u Smederevo.

 

Ø 10: katastar (ustupljen bez nadoknade Republičkom geodetskom zavodu - RGZ; izdavanje kopije plana, listova nepokretnosti, uverenja o imovinskom stanju);

Ø 11: kancelarija za pravnu pomoć (obuhvata davanje usmenih pravnih saveta građanima sa teritorije grada Smedereva; sastavljanje isprava i podnesaka, osim zastupanja zainteresovanih lica pred sudom i drugim organima; određene kategorije stanovništva imaju pravo na besplatnu pravnu pomoć);

Ø 13 - 17: matična služba;

Ø 18: kancelarija za građanska stanja (promena svih građanskih stanja - imena, prezimena, potvrde o životu i dr.);

Ø 19 - 20: kancelarija - birački spisak;

Ø 21: kancelarija/prijava rođenih beba (da majke ne čekaju i zbog zaštite podataka ličnosti i privatnosti);

Ø 22 - 25: kancelarija - Centar za socijalni rad.

Kao posebna povoljnost, u Uslužnom centru postoji:

- pristupna rampa za ulaz osoba sa posebnim potrebama

- mogućnost sastanka sa načelnikom odeljenja radi dobijanja informacija o nekom predmetu

- u okviru svakog uslužnog mesta obezbeđeno je i mesto za pratnju stranke

- šalter pošte (uplata svih lokalnih i republičkih prihoda i taksi), sa radnim vremenom od 8.00 do 15.00 časova svakog radnog dana.

Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta Gradske uprave Smederevo, Gradski uslužni centar je definisan kao deo Odeljenja za opštu upravu, mesne zajednice i zajedničke poslove.

Korisnička putanja u Uslužnom centru

Uslužni centar se nalazi u prizemlju zgrade Gradske uprave Smederevo, u ulici Omladinska br. 1, i u njega se ulazi direktno sa ulice.

Uslužni centar je dostupan i osobama sa posebnim potrebama.

Način ostvarenja usluga: građanin putem aktiviranja e-prozivnog sistema, odabere željenu uslugu definisanu na info-kiosku, sa koga izlazi papir na kome piše: redni broj stranke, uslužno mesto na koje treba da ide i koliko stranaka je ispred njega/nje na tom mestu. Kada se na monitoru pojavi njegov/njen broj i zvučnim signalom spiker prozove njegov/njen broj, građanin odlazi do uslužnog mesta na kome se usluga pruža. Za sve usluge za koje se plaća taksa, u Uslužnom centru postoji šalter pošte.

Radno vreme:

- Uslužni centar: od 7.30 do 15.30 časova

- Matična služba: od 7.30 do 19.00 časova

- Služba pravne pomoći: 7.30 do 13.00 časova

Sve informacije se u Uslužnom centru mogu dobiti i putem telefona na broj 026/221-724, i to na sledeće lokale:

- 1855 (info pult)

- 1841 (pisarnica)

- 1843 (pisarnica)

- 1844 (pisarnica)

- 1845 (inspekcije)

- 1846 (urbanizam)

- 1851 (privreda i preduzetništvo)

- 1848 (boračko-invalidska zaštita)

- 1849 (lokalna poreska administracija)

- 1850 (katastar)

- 1852 (pravna pomoć)

- 1620 (matičar)

- 1624 (prijava smrti)

- 1624 (građanska stanja)

- 1603 (birački spisak)

- 1854 (prijava novorođenih beba).

Sve pritužbe na rad i ponašanje službenika se pismenim ili usmenim putem podnose načelniku odeljenja kome zaposleni pripada, a u slučaju kada stranka nije zadovoljna odgovorom, može se obratiti načelniku Gradske uprave.

3.1.2. Sistem 48

Sistem 48:

- omogućava integraciju postupanja po žalbama građana na jednom mestu,

- omogućava građanima olakšanu prijavu zahteva koji su iz nadležnosti Gradske uprave, odnosno nekog od javnih preduzeća čiji je osnivač Gradska uprava Smederevo, korišćenjem savremenih informacionih tehnologija,

- pomaže građanima da brže i efikasnije reše problem iz domena komunalnih preduzeća,

- objedinjuje sve službe Gradske uprave, javna preduzeća i komunalnu policiju u jedinstveni servis na usluzi građanima.

U okviru usluge Sistem 48, nalaze se sledeća javna preduzeća: JKP "Čistoća", JKP "Zelenilo i groblja", JKP "Vodovod", JKP "Pijace", JKP "Parking servis", JP za stambene usluge i toplifikaciju, JP Gradska stambena agencija, JP Smederevska tvrđava, Direkcija za urbanizam, izgradnju i komunalne delatnosti JP Smederevo.

Takođe, sistem 48 obuhvata i sledeća odeljenja Gradske uprave:

- Odeljenje komunalne policije
- Odeljenje za urbanističko-komunalne, imovinsko-pravne, poslovni prostor i inspekcijske poslove
- Odeljenje za javne službe
- Kabinet gradonačelnika

Način ostvarenja usluga preko sistema 48:

- ličnim dolaskom u Uslužni centar
- telefonom: 026/649-100
- SMS porukom: 061/883-19-42
- e/mail: sistem48@smederevo.org.rs
- WEB portal: www.smederevo.org.rs

Po prijemu prijave, u najkraćem roku, prijavljeni problem/pritužba se prosleđuje dežurnoj službi, koja je nadležna za oblast iz koje je problem prijavljen. Dežurna služba je dužna da odmah izađe na teren. U roku od 48 sati, od trenutka dostavljanja zahteva, građanin koji je prijavio problem ili imao neku pritužbu, dobija odgovor o statusu rešavanja podnetog zahteva i roka u kome će on biti rešen.

Posebne pogodnosti:

Zahtev se može uputiti 24 časa svih 365 dana u godini.

Ukoliko je poziv preuzeo govorni automat (poruka se snima), sistem administrator je po dolasku na posao unosi u sistem i prosleđuje na dalju obradu, bilo u Gradsku upravu, bilo u javna preduzeća.

3.1.3. Pribavljanje informacije od javnog značaja

Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja iz 2004. godine, obavezuje sve organe vlasti da odrede jedno ili više lica za postupanje po zahtevima za slobodan pristup informacijama od javnog značaja. Ovu zakonsku obavezu Grad Smederevo je ispunio početkom 2005. godine, ovlastivši g. Bojana Milutinova za obavljanje ovih poslova, za sva četiri organa Grada (Gradonačelnik, Gradsko veće, Skupština grada i Gradska uprava).

Korisnička putanja:

mesto: Gradska uprava grada Smedereva - Kabinet gradonačelnika, Ulica Omladinska broj 1, 11 300 Smederevo

radno vreme: svakog radnog dana od 7.30 do 15.30 časova

Informacije o korišćenju ove usluge se mogu dobiti na:

- telefon: 026/221-724, lok. 1856

- mobilni: 061/883-18-67

- putem e-mejla:

poverenik@smederevo.org.rs i

 

bojan.milutinov@smederevo.org.rs

Informacija od javnog značaja je informacija kojom raspolaže organ javne vlasti, nastala u radu ili u vezi sa radom organa javne vlasti, sadržana u nekom dokumentu, a odnosi se na sve ono o čemu javnost ima opravdan interes da zna.

Pravo na dobijanje informacije je opšte pravo svih građana i pravnih lica. Suština opravdanog interesa javnosti da zna, jeste pravo građanina iz pozicije birača i poreskog obveznika, te je opravdano da znaju šta oni koje su izabrali i koje finansiraju rade u njihovo ime.

Po prijemu zahteva za slobodan pristup informacijama od javnog značaja ovlašćeno lice za postupanje može da:

- obavesti tražioca o posedovanju informacija i obezbedi uvid u dokument koji sadrži traženu informaciju, ili dostavi informaciju na odgovarajući način;
- odbije zahtev rešenjem;
- pruži tražiocu neophodnu pomoć za ostvarivanje njegovih/njenih prava utvrđenih Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.

Ovlašćeno lice je prvostepeni organ koji odlučuje o dostupnosti informacije od javnog značaja i ne odlučuje o stvari koja se navodi u zahtevu tražioca ili u postojećoj informaciji.

Ovlašćeno lice će uskratiti pravo na pristup informacijama kojima raspolaže Grad Smederevo i odbiti zahtev rešenjem u slučajevima kada je dostupnost informacijama ograničena (čl. 9, 13. i 14. Zakona). Ograničenje je moguće samo kada je to stvarno potrebno radi zaštite interesa, koji je u konkretnom slučaju važniji od interesa javnosti da zna.

Postupak: svako fizičko i pravno lice, ima pravo da bez dokazivanja interesa za traženje informacije, podnese zahtev za pristup informacijama od javnog značaja iz nadležnosti Grada Smedereva.

Zahtev se podnosi u pisanom obliku, putem pošte ili neposrednom predajom na pisarnici Gradske uprave Smederevo (uslužna mesta 1, 2 i 3 Gradskog uslužnog centra), usmeno na zapisnik, elektronskom poštom, putem faksa.

Zahtev treba da bude jasan i da sadrži dovoljno podataka u vezi sa prirodom i sadržajem tražene informacije. Prilikom podnošenja zahteva, tražilac navodi način dostavljanja informacije (poštom, elektronskom poštom, faksom i dr.).

Koristeći ovo pravo, podnosilac zahteva može saznati informacije o radu i dobiti na uvid dokumenta ili kopiju dokumenata od:

- Skupštine grada,
- Gradonačelnika,
- Gradskog veća i
- Gradske uprave.

Rokovi: zakonski rok za dostavu informacija ili kopije dokumenta je 15 dana od dana prijema zahteva, a u slučaju produženja roka na 40 dana, ovlašćeno lice dužno je da obavesti tražioca o razlozima za produženje.

Žalbeni postupak: Ukoliko podnosilac zahteva nije zadovoljan dobijenom informacijom, ili ako ne dođe do postupanja po njegovom zahtevu od strane organa vlasti (tzv. "ćutanje uprave"), podnosilac zahteva može izjaviti žalbu. Žalba se izjavljuje Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti (drugostepeni organ), koji može naložiti prvostepenom organu - Gradu Smederevu, da dostavi tražene informacije i kopije traženih dokumenata, ili da dokumenta stavi na uvid.

U periodu 2005 - 2011. godine, podneto je 453 zahteva za dobijanje informacija od javnog značaja. Grad Smederevo je povodom Međunarodnog dana prava javnosti da zna - 28. septembar, svih godina bio u kategoriji 15 organa javne vlasti u Srbiji (ukupno oko 11.000 organa) koji su dali najveći doprinos u uspostavljanju pozitivne prakse u primeni Zakona. Godine 2007. dobijeno je i posebno Priznanje za doprinos ka uspostavljanju pozitivne prakse u primeni Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja Republike Srbije i ostvarenu transparentnost u radu.

Izuzetnom radu ovlašćenog lica doprinosi razumevanje rukovodstva Grada za sferu dostavljanja informacija, što ujedno predstavlja i obavezu u daljem radu za kvalitetnom prezentacijom informacija od javnog značaja. Ovo je ujedno i obaveza za jačanje transparentnosti rada lokalne administracije i povećanje ukupnih kapaciteta lokalnih demokratskih procesa.

Napomena: U praksi se često mešaju nadležnosti Ovlašćenog lica za postupanje po zahtevima za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti i Zaštitnika građana.

Ovlašćeno lice za postupanje po zahtevima za slobodan pristup informacijama od javnog značaja je organ jednog pojedinačnog subjekta - obveznika Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, čija je nadležnost postupanje sa zahtevima građana i pravnih lica.

Zaštitnik građana je nezavistan i samostalan državni organ, zadužen da štiti i unapređuje poštovanje sloboda i prava. Posebnu pažnju Zaštitnik građana posvećuje zaštiti prava pripadnika nacionalnih manjina, prava deteta, prava osoba sa invaliditetom, prava osoba lišenih slobode i ravnopravnosti polova.

3.2. Javnost rada i zaštita prava građana

Javnost rada Gradske uprave grada Smedereva uređena je pravnim okvirom Republike Srbije, koji garantuje transparentnost njenog rada i motiviše ga:

"Svako ima pravo na pristup podacima koji su u posedu državnih organa i organizacija kojima su poverena javna ovlašćenja, u skladu sa zakonom" (Pravo na obaveštenost, član 51.)

Ustav Republike Srbije / Sl. gl. Republike Srbije br. 98/2006

"Organi i službe jedinice lokalne samouprave dužni su da građanima u ostvarivanju njihovih prava i obaveza daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja" (član 71. stav 2.)

Zakon o lokalnoj samoupravi / "Sl. gl. Republike Srbije 129/2007.

"Svako ima pravo da mu se informacija od javnog značaja učini dostupnom tako što će mu se omogućiti uvid u dokument.... pravo na kopiju... kao i da mu se na zahtev kopija dokumenta uputi poštom, faksom, e-poštom ili na neki drugi način" (član 5.)

Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja / "Sl. gl. RS 120/2004; 54/2007; 104/2009; 36/2010

Osim prava kojima pravni okvir Republike Srbije garantuje javnost rada i zaštitu prava građana u komunikaciji sa Gradskom upravom, grad Smederevo, dodatno propisuje:

"Rad organa Grada je javan. Javnost rada, po pravilu, obezbeđuje se putem izdavanja biltena, informatora, službenog lista grada Smedereva, saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije"

Član 12.
Statut grada Smedereva

3.3. Posebne obaveze funkcionera i zaposlenih u Gradskoj upravi grada Smedereva prema korisnicima reprezentativnih usluga

Jednakost građana pred zakonom je osnovni princip kojim se svi funkcioneri i svi zaposleni u Gradskoj upravi grada Smedereva vode u svom radu.

Ali, jednakost ima mnogo lica.

Naš cilj je da ovom Građanskom poveljom učinimo da princip jednakosti građana koji su korisnici naših usluga u vezi izabranih reprezentativnih usluga bude uvek i prema svakome iskazan na najbolji mogući način, koji uvek uključuje:

Odsustvo diskriminacije po bilo kom osnovu (pola, rase, boje kože, društvenog porekla, rođenja, jezika, veroispovesti ili verovanja, političkog ili drugog uverenja, državljanstva, pripadnosti narodu ili nacionalnoj manjini, imovnog stanja, rođenja, invaliditeta, starosne dobi, rodnog identiteta i seksualne orijentacije, zdravstvenog stanja, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, fizičkog izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim ili pretpostavljenim ličnim svojstvima).

Učtivost u ophođenju: naši funkcioneri i zaposleni dužni su da uvek budu uslužni, korektni, ljubazni i pristupačni u neposrednoj komunikaciji sa građanima.

• Kada stvari zbog kojih su se građani obratili našim funkcionerima i službenicima, nisu u njihovoj nadležnosti ili delokrugu rada, oni će ih uputiti na nadležni organ, odnosno odgovarajućeg službenika u svom organu. Prilikom odgovaranja na dopise, telefonske pozive i elektronsku poštu građana, službenici i funkcioneri su dužni da odgovaraju potpuno, nedvosmisleno i u najkraćem roku.

Puno poštovanje interesa građana: funkcioneri i zaposleni u Gradskoj upravi ne smeju neosnovano, neracionalno i nesrazmerno da ograničavaju prava građana ili da im nameću nepotrebne troškove.

• Ispravljanje propusta: kada funkcioneri i zaposleni u Gradskoj upravi prilikom rešavanja zahteva građana počine grešku koja ugrožava prava ili interese građana, oni će na najbrži mogući način i u najkraćem roku obavestiti građanina ili građane o njoj i o načinu na koji mogu ostvariti svoja prava. Obavezu ispravljanja propusta imaju svi funkcioneri i zaposleni u Gradskoj upravi, iako sami nisu napravili propust.

Poštovanje opravdanih očekivanja građana: funkcioneri i zaposleni u Gradskoj upravi na pogodan način obaveštavaju građane o toku postupka, načinu na koji se postupak vodi i načinu ostvarivanja njihovih prava i interesa.

Svaki korisnik usluga grada Smedereva ima pravo da, kada kod reprezentativnih usluga ima kontakt sa funkcionerima i zaposlenima u Gradskoj upravi Smedereva, očekuje od zaposlenih i funkcionera dosledno pridržavanje standarda koji su navedeni u ovoj Građanskoj povelji.

U slučaju da korisnik usluga smatra da funkcioner i/ili zaposleni u Gradskoj upravi grada Smedereva nije ispunio standarde navedene u Građanskoj povelji, odnosno da svojim ponašanjem krši ili ne ispunjava standarde ponašanja, može izjaviti usmeni ili pismeni prigovor protiv funkcionera i/ili zaposlenog.

4. LEGITIMNOST GRAĐANSKE POVELJE

Za ostvarivanje prava građana navedenih u ovoj Građanskoj povelji zaduženi su nadležni organi grada Smedereva.

Posebne obaveze funkcionera i zaposlenih u Gradskoj upravi grada Smedereva po osnovu ove Građanske povelje odnose se na reprezentativne usluge navedene u Građanskoj povelji.

Grad Smederevo može proširiti opseg posebnih obaveza i vrsta usluga koje su navedene u ovoj Građanskoj povelji.

Proširenje opsega posebnih obaveza i vrsta usluga navedenih u Građanskoj povelji vrši se po istom postupku po kojem je Građanska povelja usvojena.

Ova Građanska povelja stupa na snagu danom usvajanja.