AKCIONI PLAN ZAPOŠLJAVANJA
GRADA NOVOG SADA ZA 2013. GODINU

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 7/2013)

 

1. UVOD

Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za 2013. godinu (u daljem tekstu: Akcioni plan) predstavlja osnovni instrument za sprovođenje aktivne politike zapošljavanja u 2013. godini na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad).

Akcionim planom se definišu ciljevi i prioriteti i utvrđuju programi i mere koji će se realizovati radi unapređenja zapošljavanja i smanjenja nezaposlenosti na teritoriji Grada.

Prilikom izrade Akcionog plana uzeti su u obzir strateški pravci i ciljevi Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 37/11) kao i prioriteti i ciljevi iz Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2013. godinu.

Nacionalnom strategijom zapošljavanja određeno je da lokalne samouprave imaju ulogu da identifikuju probleme i formulišu mere za zapošljavanje na lokalnom nivou, izrađuju lokalne planove zapošljavanja, mobilišu lokalne i regionalne resurse i stvaraju povoljne uslove za primenu mera zapošljavanja.

Takođe, lokalna samouprava dobija novu ulogu i odgovornost koja podrazumeva ne samo implementaciju nacionalne politike zapošljavanja, već i kreiranje lokalne politike zapošljavanja koja će uvažavati sve karakteristike i specifičnosti lokalnog okruženja.

Mogućnost definisanja politike zapošljavanja na lokalnom nivou i izrada lokalnog akcionog plana zapošljavanja, lokalnoj samoupravi pruža niz prednosti, kao što su:

- obezbeđivanje uslova za veći lokalni uticaj na tržište rada i lakše definisanje odgovarajuće strategije i planova,

- uključivanje predstavnika svih relevantnih socijalnih partnera, institucija i stručnjaka iz različitih oblasti,

- omogućavanje kreiranja integrisanih pristupa lokalne ekonomske, socijalne, obrazovne politike i politike tržišta rada,

- izgrađivanje partnerstva i saradnje na lokalnom nivou,

- mogućnost lokalnih aktera da zajednički odlučuju o prioritetima uz obezbeđenje konsenzusa, i mogućnost razmene važnih informacija, znanja i veština,

- podsticanje razvoja i novih aktivnih mera zapošljavanja pored postojećih,

- razvoj preduzetništva i inovacija, i odgovarajućih inicijativa i projekata,

- uvođenje transparentnosti na lokalno tržište rada i uključivanje socijalnih partnera u pripremu i izradu plana,

- sticanje prednosti u odnosu na druge lokalne samouprave i obezbeđivanje konkurentske prednosti u pristupu sredstvima fondova Evropske unije, kao i sredstvima za sufinansiranje mera lokalne politike zapošljavanja iz republičkog i pokrajinskog budžeta.

Pravni osnov za donošenje Akcionog plana je odredba člana 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti kojom je utvrđeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje usvojiti lokalni akcioni plan zapošljavanja. U Novom Sadu, Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) je nadležni organ lokalne samouprave koji donosi Akcioni plan.

Akcioni plan sadrži sve elemente predviđene članom 39. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:

- makroekonomski okvir za stvaranje i primenu politike zapošljavanja,

- stanje i tokove na tržištu rada za narednu godinu,

- ciljeve i prioritete politike zapošljavanja,

- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za narednu godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,

- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,

- nosioce poslova realizacije Akcionog plana,

- kategorije teže zapošljivih lica koji imaju prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja,

- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera i

- druge elemente.

Uspešno ostvarivanje i sprovođenje Akcionog plana, kao i predviđenih programa i mera podrazumeva aktivno učešće i saradnju svih relevantnih institucija, socijalnih partnera i stručnjaka iz oblasti zapošljanja i drugih oblasti. Iz tog razloga Gradska uprava za privredu Grada Novog Sada, (u daljem tekstu: Gradska uprava za privredu) u pripremi i izradi Akcionog plana koristila je podatke Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad (u daljem tekstu: Nacionalna služba za zapošljavanje) i Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj Grada Novog Sada.

Na Akcioni plan prethodno mišljenje dao je Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Savet za zapošljavanje).

Najznačajniji akti iz oblasti zapošljavanja i privrednog razvoja koji su korišćeni pri izradi Akcionog plana su:

- Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti,

- Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom,

- Nacionalna strategija zapošljavanja za period od 2011-2020. godine,

- Strategija privrednog razvoja Grada Novog Sada za period 2010 - 2014. godine i

- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2013. godinu.

Akcioni plan se sastoji iz sledećih poglavlja:

1. Uvod

2. Ekonomska situacija na teritoriji Grada

3. Stanje na tržištu rada na teritoriji Grada

4. Politika zapošljavanja Grada

5. Realizovani projekti u Novom Sadu

6. Problemi u sprovođenju politike zapošljavanja na teritoriji Grada

7. Teže zapošljive kategorije

8. Ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada u 2013. godini

9. Prioriteti politike zapošljavanja na teritoriji Grada u 2013. godini

10. Programi i mere politike zapošljavanja na teritoriji Grada u 2013. godini

11. Sredstva za realizaciju mera zapošljavanja

12. Nosioci sprovođenja mera zapošljavanja.

2. EKONOMSKA SITUACIJA NA TERITORIJI GRADA

Opis lokalne ekonomske situacije biće prikazan kroz kratku analizu ključnih oblasti privrednog razvoja Grada Novog Sada, a koje su određene u Strategiji privrednog razvoja Grada Novog Sada. Ovaj strateški dokument pripreman je u skladu sa vizijom privrednog razvoja i potrebama stanovništva Grada, a izrađen je za period od 2010. do 2014. godine.

1. Privlačenje investicija i stvaranje pozitivne poslovne klime

Novi Sad kao najveći grad u Pokrajini i pokretač razvoja regiona, ima potencijal da ponudi investitorima brojne pogodnosti za poslovanje, kao što su visoko kvalifikovana radna snaga, dobar geografski položaj, bescarinski pristup tržištu od oko milijardu potrošača, ali broj stranih i domaćih investicija nije na zadovoljavajućem nivou. Privlačenje stranih i domaćih investicija podrazumeva stabilnu političku klimu, kako u zemlji, tako i u regionu, i tu jedinice lokalne samouprave ne mogu mnogo da urade, ali je njihova uloga dominantna u stvaranju uslova za razvoj investicija u lokalnoj sredini, između ostalog i kroz finansijske olakšice koje su u njihovom domenu.

U tom smislu, Odlukom o merilima za obračun visine naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Sl. list Grada Novog Sada", br. 60/2010, 23/2011 i 51/2011) definisana je mogućnost da se svim investitorima koji u Grad ulažu više od milion evra, čija investicija je od privrednog značaja za Grad i koji zapošljavaju više od 50 lica na neodređeno vreme, u roku od četiri godine od dana zaključenja Ugovora, umanji utvrđena naknada za uređivanje građevinskog zemljišta do 90%, uz saglasnost Gradskog veća Grada Novog Sada.

Takođe, prema poslednjim izmenama Uredbe o uslovima i načinu pod kojima lokalna samouprava može da otuđi ili da u zakup građevinsko zemljište po ceni , manjoj od tržišne cene, odnosno zakupnine ili bez naknade ("Sl. glasnik RS" , br. 13/10, 54/11, 21/12 i 121/12) omogućeno je investitorima, da lokalna samouprava, uz prethodnu saglasnost Vlade Republike Srbije, može otuđiti ili dati u zakup građevinsko zemljište čija je površina veća od 25 ari po ceni manjoj od tržišne cene/zakupnine ili bez naknade, za investicije u proizvodnju i informaciono komunikacione tehnologije, koje mogu biti predmet međunarodne trgovine, uz uslov zapošljavanja najmanje jednog lica na neodređeno vreme na svaka dva ara otuđenog odnosno zakupljenog zemljišta.

2. Podrška i razvoj malih i srednjih preuzeća

Analiza nivoa razvijenosti malih i srednjih preduzeća i preduzetništva pokazuje da ovaj sektor predstavlja najvitalniji i ekonomski najefikasniji deo privrede i da ima sve značajniju ulogu u sprovođenju strukturnih reformi, posebno u funkciji otvaranja novih radnih mesta. Stoga je potrebno pružiti odgovarajuću podršku ovom sektoru primenom politike koja će podstaći njegov dalji napredak, posebno onih malih i srednjih preduzeća koja imaju najveće potencijale za razvoj inovativnosti i internacionalizaciju poslovanja.

Prema podacima Agencije za privredne registre, u 2012. godini sa sedištem u Novom Sadu posluju 23.261 privredni subjekat i to: 9.479 privrednih društava i 13.782 preduzetnika pretežno u sektoru trgovine. Važnost sektora malih i srednjih preduzeća ilustruje podatak da ovi subjekti čine preko 99% od ukupnog broja privrednih društava.

Podrška sektoru malih i srednjih preduzeća je limitirana ograničenim raspoloživim resursima za pružanje značajnije pomoći na lokalnom nivou. Bez obzira na to, potrebno je stvoriti uslove neophodne za razvoj sektora malih i srednjih preduzeća, jer su upravo ona pokretač razvoja.

Jedan od najuspešnijih modela za razvoj ovog sektora jesu poslovni inkubatori. Grad je prepoznavši značaj ovakvog oblika podrške preduzetništvu, sa svojim partnerima, osnovao "Poslovni inkubator Novi Sad" koji je svoje usluge prilagodio početnicima koji započinju poslovni poduhvat u oblasti informaciono komunikacionih tehnologija. Od početka poslovanja, od decembra 2010. godine do danas, Poslovni inkubator je sproveo niz aktivnosti koje su dovele do afirmacije preduzetništva u Gradu.

Neki od ključnih problema sa kojima se susreću mala i srednja preduzeća u svakodnevnom poslovanju su:

- komplikovane i dugotrajne administrativne procedure za otvaranje preduzeća, dobijanja dozvola i saglasnosti,

- nedostatak znanja potrebnog za započinjanje sopstvenog biznisa,

- nedovoljna informisanost o izvorima finansiranja, lokacijama,

- nedovoljna razvijena komunikacija između sektora malih i srednjih preduzeća i institucija koje ih podržavaju.

U Novom Sadu već postoji institucionalni preduslov dobre saradnje privrednog sektora i lokalne samouprave, a to je Privredni savet Grada Novog Sada koga čine predstavnici privrede, Univerziteta i Nacionalne službe za zapošljavanje, i čija je uloga da ukazuje na probleme sa kojima se susreće privredni sektor i daje predloge za njihovo prevazilaženje.

3. Razvoj plasmana visokih tehnologija i unapređenja obrazovnog sistema

Postojanje velikog broja preduzeća koja se uspešno bave softverskim inženjeringom, predstavlja potencijal za dalji razvoj te oblasti i upošljavanje mladih kompjuterskih stručnjaka sa Univerziteta u Novom Sadu. Istraživanja u oblasti visokih tehnologija se izvode na više instituta i fakulteta u Novom Sadu, pri čemu su stvarani uslovi za razvoj malih i srednjih preduzeća.

Korak u tom pravcu je i osnivanje Poslovnog inkubatora u Novom Sadu u okviru koga posluje 15 novoosnovanih i mladih IT preduzeća. Ceo projekat osnivanja poslovnog inkubatora, Grad je realizovao u saradnji sa VIP fondom, Univerzitetom i JKP Informatikom, a uz značajnu pomoć domaćih i stranih donatora.

Cilj rada Poslovnog inkubatora Novi Sad je da svojim delovanjem pomogne preduzetnicima koji poseduju ideje u oblasti informacionih tehnologija da ih sprovedu u uspešan poslovni koncept. Sa sedištem u Novom Sadu kao regionalnom IKT centru, u Poslovnom inkubatoru, posluje i poslovno udruženje "Vojvođanski IKT klaster" koje trenutno okuplja oko 30 preduzeća koja se bave informaciono-komunikacionim tehnologijama i ukupno zapošljavaju 1.700 radnika. Završetkom projekta izgradnje naučno-tehnološkog parka u okviru univerzitetskog kompleksa stvoriće se uslovi za razvoj postojećih domaćih inovativnih tehnoloških kompanija i kreiranje novih, podsticanje interakcije između javnog i privatnog sektora, privlačenje međunarodnih tehnološki inovativnih kompanija da u Srbiji otvore svoje razvojne centre, kao i za promociju komercijalizacije istraživačkih i naučnih rezultata.

4. Unapređenje turizma

Grad sa svim svojim fizičko-geografskim, društveno-geografskim, infrastrukturnim karakteristikama i resursima, pruža mogućnost za razvoj mnogih vidova turizma. Ključne atrakcije Grada sa značajnim razvojnim potencijalom uključuju kulturno-istorijske celine, muzeje i galerije, prirodne resurse i događaje, a to konkretno su: Petrovaradinska tvrđava, staro gradsko jezgro, reka Dunav, podzemne vojne galerije, festival EXIT, salaši, Nacionalni park Fruška gora i sajamske manifestacije.

Novi Sad pruža mogućnosti i razvoja kongresnog turizma, koji osim finansijske dobiti, doprinosi i tome da Grad posećuju akademski obrazovani i uspešni gosti.

Mada statistički podaci ukazuju na porast broja turista, neophodno je da se unapredi dužina njihovog boravka, kontinuitet novih poseta i objedini ponuda smeštajnih kapaciteta, uz podizanje nivoa kvaliteta smeštaja i usluga.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u periodu januar-novembar 2012. godine u Novom Sadu je boravilo ukupno 101.633 turista. Od ukupnog broja turista, njih 59.215, odnosno 58% su gosti iz inostranstva. U istom periodu ostvareno je 207.464 noćenja, od čega su domaći turisti ostvarili 71.829 a inostrani 135.635 noćenja.

5. Razvoj poljoprivrede

U Novom Sadu postoji veliki broj poljoprivrednih gazdinstava, i privrednih subjekata koji se bave preradom primarnih poljoprivrednih proizvoda. Privredne aktivnosti u ruralnom području vezane su za ratarstvo, povrtarstvo, voćarstvo i stočarstvo. Institucionalnu podršku poljoprivrednim proizvođačima predstavljaju Institut za ratarstvo i povrtarstvo Novi Sad i Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu.

Prema podacima iz Godišnjeg programa zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta na teritoriji Grada Novog Sada za 2012. godinu, od ukupne teritorije koju pokriva Grad, poljoprivredna površina se prostire na 60,4% zemljišta, od toga obradivo je 93% ukupne poljoprivredne površine.

I pored toga što u Novom Sadu postoje svi preduslovi za razvoj poljoprivrede, proizvođači se susreći sa određenim poteškoćama:

- zastarele tehnologije proizvodnje i procesa dorade,

- dug i skup proces sertifikacije zemljišta za proizvodnju organske hrane i nedovoljna informisanost o tome,

- nepostojanje distributivnih centara,

- nedovoljna informisanost o mogućnosti dobijanja raznih vidova podrške,

- potreba za edukacijom.

Grad podstiče razvoj organske proizvodnje putem Budžetskog fonda za unapređenje poljoprivrede koji je osnovan u okviru Gradske uprave za privredu.

Realizacijom Akcionog plana razvoja organske proizvodnje u poljoprivredi na teritoriji Grada Novog Sada za 2011. godinu deset zainteresovanih proizvođača sa ukupno 22 hektara uključeno je u program organske proizvodnje. U 2012. godini takođe je donet Akcioni plan na osnovu kojeg je u program organske proizvodnje uključena Poljoprivredna škola iz Futoga. Proizvođačima odabranim na osnovu javnog poziva obezbeđena su sredstva za stručnu edukaciju, sertifikaciju, dodatnu neophodnu kontrolu zemljišta, učešće na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu, i sajmu organske proizvodnje u Nemačkoj, kao i plasman proizvoda.

Osnovni statistički pokazatelji

Prosečna bruto zarada u Novom Sadu po zaposlenom za mesec novembar 2012. godine iznosila je 67.285,00 dinara (bez poreza i doprinosa: 48.399,00 dinara), što predstavlja povećanje od 8,3% u odnosu na isti mesec prethodne godine.

Ukupan broj zaposlenih lica u Novom Sadu iznosi 131.241 (mart 2012). Najveći broj radnika upošljavaju sektori trgovine i prerađivačke industrije.

Ukupan broj nezaposlenih lica u Novom Sadu je 29.849 (decembar 2012.). Lica sa visokom stručnom spremom čine 17,7% od ukupnog broja nezaposlenih Novosađana.

3. STANJE NA TRŽIŠTU RADA NA TERITORIJI GRADA

U Nacionalnoj službi za zapošljavanje - Filijala Novi Sad zaposleni su potpuno osposobljeni za nove modele rada službe, a to se postiglo kroz više dodatnih obuka i treninga u oblasti rada sa klijentima. Većina zaposlenih poseduje visoku stručnu spremu. Filijala u Novom Sadu je savremen javni servis koji pruža usluge nezaposlenim licima i poslodavcima.

Ukupan broj nezaposlenih lica na teritoriji Grada je 29.849 lica od toga je 5.209 sa VII stepenom stručne spreme, 2.292 sa VI, 319 sa V, 9.571 sa IV, 6.195 sa III, 1.413 sa II i 4.747 sa I stepenom stručne spreme.

Poslodavci na teritoriji Grada su iskazali potrebu za radnicima koji poseduju potrebne dodatne veštine:

- u proizvodnim zanimanjima što ukazuje na nedostatak praktičnih znanja koji se stiču u srednjem obrazovanju,

- elektronsko poslovanje,

- osnovni nivo poznavanja računara (uočava se nedostatak kod starijih od 50 godina posebno kod žena),

- viši nivo znanja stranih jezika kod starijih od 45 godina,

- posedovanje sertifikata kao što su sertifikat za ovlašćene knjigovođe, sertifikat za ovlašćene revizore, stručni ispit za protivpožarnu zaštitu, ispit iz bezbednosti i zdravlja na radu i ispit za nošenje vatrenog oružja,

- kurs za rukovanje životnim namirnicama,

- sertifikat za ovlašćene menjače i

- vozački ispit.

Kvalifikacije i veštine nezaposlenih lica su takve da u rangu srednjeg, višeg i visokog obrazovanja mlađi od 35 godina vladaju upotrebom računara i bar početnim znanjem engleskog jezika.

3.1. Deficitarna i suficitarna zanimanja

Deficitarna zanimanja su: pekari, mesari, ovlašćene računovođe, diplomirani farmaceuti sa položenim stručnim ispitom, betonirci, tesari, diplomirani defektolozi, socijalni radnici i geodetski inženjeri. Međutim, posebno se iskazuje deficitarnost kod informatičkih zanimanja sa visokom školskom spremom diplomirani informatičari, programeri, diplomirani inženjeri matematike - informatike, diplomirani inženjeri elektrotehnike - računarske tehnike, odnosno svi profili sa softverskim zanimanjem. Takođe je izražena deficitarnost kod drugih zanimanja u vezi posebnih znanja iz informatičke oblasti u nivou programskih jezika, danas sve više neophodnih za poslovanje (C+, C++, SQL, ORACLE i slično).

Suficitarna zanimanja su: maturanti gimnazije, pravni tehničari, ekonomski tehničari, poljoprivredni tehničari, diplomirani pravnici, diplomirani turizmolozi, turistički tehničari, sva zanimanja iz oblasti kulture i prosvete osim matematike i fizike.

S obzirom na ekonomsku krizu teško je davati prognoze za narednu godinu, ali mišljenje koje preovladava kod poslodavaca je da će doći do smanjenja broja zaposlenih radnika.

Prema podacima iz decembra 2012. godine sa projekcijom do kraja tekuće godine u okviru aktivnih mera politike zapošljavanja angažovano je oko 2.000 lica, a zaposleno je 1.200 lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu.

Od tog broja je najviše lica zaposleno kao pripravnici (750), zatim preko subvencija otvaranja novih radnih mesta i sajmova zapošljavanja (po 300 lica), dok putem samozapošljavanja i ostalih mera koje su direktno vezane za radni odnos još 150 lica.

3.2. Projekti za finansiranje zapošljavanja

U 2012. godini Nacionalna služba za zapošljavanje u okviru projekta "Zapošljavanje i migracija mladih" sprovodila je program zapošljavanja mladih. Cilj programa je da se kroz obuku pomogne mladim nezaposlenim licima da se što bolje pripreme za zapošljavanje, samozapošljavanje i traženje zaposlenja.

Program se finansira iz Fonda za zapošljavanje mladih koji su osnovali Vlada Republike Srbije i španski Fond za ostvarivanje milenijumskih ciljeva u okviru zajedničkog programa agencija Ujedinjenih nacija "Podrška nacionalnim naporima za promovisanje zapošljavanja mladih i upravljanje migracijama". Program je namenjen za nezaposlena lica, korisnike raznih vidova socijalne pomoći za ugrožene kategorije, sa ili bez radnog iskustva.

Kako se u teže zapošljive grupe nezaposlenih svrstavaju i oni mlađi od 30 godina, u okviru projekta Biznis mladih Srbije, u 2012. godini je započeto finansiranje radnih praksi za mlade visokoobrazovane kadrove, kao i finansiranje mentorstva kod mladih preduzetnika. Ovo je sveobuhvatni program podrške za ekonomsko osnaživanje mladih koji ima za cilj da putem razvoja preduzetništva i radnih praksi pomogne mladim ljudima da ostvare ekonomski napredak i započnu sopstveni posao. Pokrenut je kao partnerska inicijativa Smart kolektiva, Erste banke i Nacionalne službe za zapošljavanje, uz finansijsku podršku USAID Projekta održivog lokalnog razvoja i Ministarstva omladine i sporta.

Prijavom na konkurs, mladi dobijaju mogućnost da prođu niz treninga koji će im pomoći da unaprede svoje biznis ideje i razviju ih u biznis planove, koji će u februaru 2013. godine biti razmatrani za kreditiranje u okviru "Superstep" kreditne linije Erste banke namenjene mladima koji započinju sopstveni posao. Za mlade koji uspešno prođu sve treninge i osnuju sopstveni biznis biće obezbeđene i dodatne obuke iz različitih oblasti poslovanja kao i biznis mentorstvo u trajanju od godinu dana.

3.3. Analize na lokalnom tržištu rada

Analize na lokalnom tržištu rada su postale redovne istraživačke aktivnosti Nacionalna služba za zapošljavanje. U toku 2012. godine, organizovano je sprovođenje istraživanja (anketni upitnici usmereni ka poslodavcima) sa posebno obučenim osobljem koje je zaposleno u NSZ. Kako rezultati ankete treba da služe za praćenje i prognoziranje potreba poslodavaca za određenim znanjima, veštinama i kompetencijama, na mikro nivou, kao i za kreiranje i unapređenje usluga posredovanja i mera aktivne politike zapošljavanja, na makro nivou, upitnikom je bilo neophodno da se obuhvate sve relevantne oblasti analize.

Formiranje upitnika za sprovođenje ankete, važno je pitanje koje je postavljeno prilikom formiranja metodologije za istraživanje rada, koje je sprovela Nacionalna služba za zapošljavanje u maju 2011. godine.

Za izradu upitnika za anketiranje poslodavaca, formirana je radna grupa, koja je izradila metodologiju istraživanja i u kojoj je učestvovao i predstavnik Nacionalne službe za zapošljavanje.

Svrha ovakvih istraživanja je prikupljanje podataka o očekivanim promenama u zahtevima za radnom snagom, a cilj je dobijanje informacije koje će u velikoj meri pomoći za proces planiranja aktivnih mera zapošljavanja, kao i preventivnom delovanju radi izbegavanja nedostataka kvalifikovane radne snage na tržištu rada.

Na osnovu analize podataka ankete i odgovora poslodavaca na nivou Južnobačkog regiona mogu da se izvedu sledeći zaključci:

- najveća fluktuacija postoji kod zanimanja sa III i IV stepenom stručne spreme na osnovu iskazane dinamike zapošljavanja u 2011. godini,

- procenjuje se da je u 2012. godini, ostvaren blagi neto pad zaposlenosti od -1.36% i to usled sporijeg oporavka poljoprivrede, šumarstva, ribarstva i trgovine, dok je sektor finansijskih usluga i usluga osiguranja, pokazivao brži oporavak,

- tokom 2013. godine, očekuje se neto rast zaposlenosti od 0,50% i to prevashodno zbog optimističkih očekivanja preduzeća koja posluju u sektorima saobraćaja, turizma, komunikacije, trgovini i prerađivačkoj industriji,

- prema izjavama poslodavaca najizraženiji će biti pad zaposlenih u 2013. godini, a predviđa se u sektoru finansijske delatnosti i osiguranja, odnosno poslovanja nekretninama, dok se očekuje porast zapošljavanja najviše u sektorima saobraćaja i skladištenje, usluga smeštaja i ishrane, informisanja i informacione tehnologije,

- anketirana preduzeća planiraju da u 2013. godini, zaposle veoma mali broj osoba sa invaliditetom, i to uglavnom lica sa srednjim stepenom stručne spreme, sa veoma slabim saznanjem o dodatnim veštinama tih lica,

- najčešći problem je nedostatak određenih zanimanja u okviru III i IV stepena stručne spreme (posebno kod prerađivačke delatnosti), ali su prisutni izvesni problemi i pri zapošljavanju lica određenih zanimanja sa visokom stručnom spremom (nedostatak posebnih znanja iz oblasti programiranja i informacionih tehnologija uopšte).

Za narednu godinu predložene su obuke za tržište rada, za 120 lica sa teritorije Grada, od čega 40 osoba sa invaliditetom, a katalog obuka iz Direkcije Nacionalne službe za zapošljavanje očekuje se početkom 2013. godine.

Podaci iz Mesečnog biltena Nacionalne službe za zapošljavanje, za decembar mesec 2012. godine:

Nezaposlena lica prema stepenu stručne spreme

 

Novi Sad grad

AP Vojvodina
Južno-bački okrug

Ukupno

Ukupno
Žene

29.849
16.555

66.395
35.200

I

Ukupno
Žene

4.747
2.313

16.711
8.322

II

Ukupno
Žene

1.433
780

3.796
1.955

III

Ukupno
Žene

6.195
2.576

15.933
6.609

IV

Ukupno
Žene

9.571
5.850

18.927
11.367

V

Ukupno
Žene

319
66

584
138

VI

Ukupno
Žene

2.292
1.471

3.501
2.260

VII-1

Ukupno
Žene

5.209
3.448

6.824
4.472

VII-2

Ukupno
Žene

77
47

112
72

VIII

Ukupno
Žene

6
4

7
5

Nezaposlena lica prema starosti

 

Novi Sad grad

AP Vojvodina
Južno-bački okrug

Ukupno

Ukupno
Žene

29.849
16.555

66.395
35.200

15-19

Ukupno
Žene

519
186

1.937
777

20-24

Ukupno
Žene

2.300
1.227

6.623
3.314

25-29

Ukupno
Žene

4.565
2.848

9.286
5.422

30-34

Ukupno
Žene

4.075
2.498

8.650
5.095

35-39

Ukupno
Žene

3.707
2.248

8.120
4.785

40-44

Ukupno
Žene

3.490
2.083

7.791
4.475

45-49

Ukupno
Žene

3.585
2.045

8.002
4.483

50-54

Ukupno
Žene

3.488
1.882

7.676
4.011

55-59

Ukupno
Žene

3.105
1.452

6.297
2.632

60-65

Ukupno
Žene

1.015
86

2.014
206

Nezaposlena lica prema trajanju nezaposlenosti

 

Novi Sad grad

AP Vojvodina
Južno-bački okrug

Ukupno

Ukupno
Žene

29.849
16.555

66.395
35.200

Do 3 meseca

Ukupno
Žene

4.474
2.352

9.287
4.482

3-6 meseci

Ukupno
Žene

2.901
1.519

6.223
3.074

6-9 meseci

Ukupno
Žene

2.016
1.080

4.337
2.139

9-12 meseci

Ukupno
Žene

2.119
1.098

4.558
2.213

1-2 godine

Ukupno
Žene

5.754
3.153

13.023
6.789

2-3 godine

Ukupno
Žene

3.156
1.773

7.462
3.928

3-5 godina

Ukupno
Žene

3.612
2.133

9.239
5.207

5-8 godina

Ukupno
Žene

2.510
1.489

5.332
3.097

8-10 godina

Ukupno
Žene

1.157
691

2.343
1.396

Preko 10 godina

Ukupno
Žene

2.150
1.267

4.591
2.875

3.4. Rizične grupe nezaposlenih

Najugroženije grupe nezaposlenih lica su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i raseljena lica i korisnici socijalnih davanja.

Kod osoba sa invaliditetom je iskazana i dalje nedovoljna potreba za njihovim zapošljavanjem. U 2012. godini je zaposleno svega 222 lica sa invaliditetom sa evidencije Filijale Novi Sad, od kojih 69 žena. Sa druge strane, broj registrovanih nezaposlenih lica sa invaliditetom na evidenciji ove Filijale je 1653, od koji je 496 žena, a najviše je u prvom stepenu 560, trećem stepenu 477, četvrtom stepenu 324, dok ih je sa završenim fakultetom 46 nezaposlenih.

Kod Roma je iskazana pojačana potreba za zapošljavanjem samo u okvirima projekata, ali oni su i dalje veoma teško zapošljiva kategorija na lokalnom tržištu. Iskazuje se njihova nedovoljna školovanost, ali nedovoljna želja za obukama i stručnim usavršavanjima.

Nezaposlenih lica do 30 godina tj. lica koji prvi put treba da zasnuju radni odnos u svojstvu pripravnika kako bi se obučili i osposobili za samostalan rad u struci na evidenciji je 3.902 od čega je 1.751 sa visokom, 512 a višom i 1.820 sa srednjom stručnom spremom. Osnovni problem za pripravnike u 2012. godini bio u nedovoljnim sredstvima za finansiranje, jer se na Republičkom nivou nije sprovodio program "Prva šansa", već je samo realizovan program Stručne prakse.

4. POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA GRADA

Osnovni cilj strategije politike zapošljavanja Grada je povećanje zaposlenosti, odnosno uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti praćen rastom učešća odraslog stanovništva na tržištu rada. Ključni elementi politike zapošljavanja usmereni su na: podršku stranim direktnim investicijama, podrška preduzetništvu i unapređenje finansijskih podsticaja da bi se rad više isplatio. Takva politika treba da dovede do stabilnog rasta zaposlenosti, povećanja produktivnosti, sprečavanja isključenosti sa tržišta rada, otvaranje novih radnih mesta, sprečavanje rada u sivoj ekonomiji, veće ulaganje u ljudski kapital, podsticanje socijalne inkluzije na tržištu rada i povećanje produktivnosti. Kategorije teže zapošljivih lica kao što su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, dugoročno nezaposlena lica i nekvalifikovana i niskokvalifikovana lica u 2013. godini će imati prioritet za zapošljavanje i uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja.

Pored Nacionalne službe za zapošljavanje koja je nosilac politike zapošljavanja na teritoriji Grada, Gradska uprava za privredu obavlja poslove praćenja stanja u oblasti politike zapošljavanja, unapređenja i sprovođenja mera za podsticanje zaposlenosti, izrade, pripreme i realizacije Akcionog plana, i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta za zapošljavanje.

Na osnovu Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti 15.11.2006. godine, Rešenjem Gradonačelnika, osnovan je Savet za zapošljavanje.

Radi usklađivanja sa odredbama novog Zakona iz 2009. godine doneto je novo rešenje o obrazovanju Saveta za zapošljavanje, kao i rešenje o imenovanju članova Saveta za zapošljavanje kojim je imenovano deset članova i sekretara.

Savet za zapošljavanje u prethodnom periodu (od 2009. godine do decembra 2012. godine) sastojao se od pet predstavnika Grada Novog Sada, dva predstavnika Savez samostalnih sindikata Grada Novog Sada i po jednog predstavnika Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad, Unije poslodavaca Srbije - poslodavci Novog Sada, Udruženja samostalnih privrednika Novog Sada, Regionalne agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons" i Asocijacije potrošača Vojvodine.

Gradonačelnik je 11.12.2012. godine doneo novo Rešenje o obrazovanju Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada i Rešenje o imenovanju predsednika, zamenika predsednika i članova Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada.

Na početku svog rada Savet za zapošljavanje u novom sastavu je doneo i usvojio Poslovnik o radu Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada, kojim su uređeni organizacija, delokrug i način rada i odlučivanja Saveta.

Članom 29. Zakona uređeno je da je Savet za zapošljavanje savetodavno telo koje osnivaču daje mišljenje i preporuke u vezi pitanja od interesa za unapređenje zapošljavanja i to:

- planovima zapošljavanja,

- programima i merama aktivne politike zapošljavanja,

- propisima iz oblasti zapošljavanja i

- drugim pitanjima od interesa za zapošljavanje.

Od osnivanja pa do kraja 2012. godine Savet za zapošljavanje je održao 61 sednicu.

Prednosti lokalnih samouprava kod kojih Savet za zapošljavanje uspešno ostvaruje svoju ulogu su:

- preuzimanje aktivne uloge u politici zapošljavanja i prepoznavanje lokalnih potreba u oblasti zapošljavanja,

- kroz izradu lokalnih akcionih planova zapošljavanja stvara se osnova za rešavanje problema nezaposlenosti,

- mogućnost da kreiraju nove mere aktivne politike zapošljavanja koje su prilagođenje lokalnim potrebama,

- mogućnost da apliciraju za sufinansiranje programa i mera aktivne politike zapošljavanja kod pokrajinskih i republičkih organa,

- unapređuje se socijalni dijalog i

- jača svest o značaju ostvarivanja lokalne strategije razvoja, privlačenja investicija i izgradnji infrastrukture, kao pretpostavka za novo zapošljavanje.

U želji da se unapredi saradnja u oblasti zapošljavanja i efikasnije realizuju utvrđeni ciljevi politike zapošljavanja i prilagode potrebama privrede na teritoriji Grada, Savet za zapošljavanje je predložio da se zaključi Sporazum o saradnji između Nacionalne službe za zapošljavanje i Grada. Sporazum o saradnji potpisan je dana 13.02.2008. godine, nakon čega je usledila zajednička realizacija predviđenih mera.

U skladu sa Zakonom a na predlog Saveta za zapošljavanje Gradonačelnik je doneo Programe aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2007, 2008. i 2009. godinu, a za 2010, 2011. i 2012. godinu akcione planove zapošljavanja.

U periodu od 2007. do 2012. godine Grad je za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja izdvojio ukupno 219.900.000,00 dinara, i to za

- finansiranje stručnog osposobljavanja i zapošljavanja 493 pripravnika,

- zapošljavanje 400 lica koja su angažovana na poslovima javnih radova od interesa za Grad,

- subvencije za otvaranje novih radnih mesta preko kojih je zaposleno 106 lica sa evidencije nezaposlenih,

- finansiranje pokretanja sopstvenog biznisa za 10 lica,

- a kroz programe dodatnih obuka i obrazovanja obučeno je 1432 lica.

5. REALIZOVANI PROJEKTI U NOVOM SADU

U prethodnom periodu realizovani su sledeći projekti:

1. Projekat švedskog ministarstva za rad i socijalnu politiku u okviru koga je obučeno 50 nezaposlenih lica sa teritorije Grada za zanimanja koja su deficitarna.

2. Učešće u programu "Integrisana kvalifikaciona šema" čiji je nosilac Pokrajinski sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova a na osnovu ugovora o Strateškom partnerstvu između Izvršnog veća Autonomne Pokrajine Vojvodine i Austrijske agencije za evropske integracije a u vezi obuke za efikasno i aktivno sprovođenje mera zapošljavanja na lokalnom nivou.

3. Projekat obuke žena budućih preduzetnica za vođenje sopstvenog posla koji su zajedno realizovali Gradska uprava za privredu, Međuopštinsko udruženje samostalnih privrednika i Agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons".

4. Projekat stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika u okviru koga je do sada zaposleno oko 493 pripravnika koji je realizovala Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje Grada, u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje.

5. Projekat obuke nezaposlenih lica za veštine deficitarnih zanimanja.

6. Projekat organizovanja javnih radova od interesa za Grad u okviru kojeg je do sada finansirano 99 projekata i zaposleno 400 lica. Neki od njih su "Dnevni boravak za telesno invalidna lica" Udruženja obolelih od cerebralne paralize "Sunce" Novi Sad, "Servis personalnih asistenata za osobe sa invaliditetom" Udruženja "Živeti uspravno", "Statistička baza podataka o Romima u Velikom ritu" Centra za socijalni rad, "Servis za podršku porodici osoba sa invaliditetom" i "Servis za personalnu asistenciju" Škole za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović".

7. Projekat koji je imao za cilj da se pomogne rešavanje problema zapošljavanja lica sa invaliditetom u okviru kojeg je Grad odobrio pomoć preduzećima specijalizovanim za zapošljavanje lica sa invaliditetom, za finansiranje subvencija za zapošljavanje osoba sa invaliditetom nezaposlenih lica. Savet za zapošljavanje je na osnovu Programa doneo odluku da se pomoć odobri Društvenom preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju, osposobljavanje za rad i zapošljavanje invalida "DES" iz Novog Sada.

8. U okviru "Susedskog programa Mađarska-Srbija", lokalna samouprava grada Bačalmaš i Pokrajinski sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova, zajednički realizuju projekat pod nazivom "Rehabilitacija i razvoj ljudskih resursa na integrisanom srpsko-mađarskom tržištu rada". Kao rezultat ovog zajedničkog projekta nastao je Uslužni centar u realizaciji škole za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović" i namenjena je za stručnu obuku osoba sa faktorom otežane zapošljivosti osobe sa invaliditetom. Projekat je finansirala Evropska unija, putem Evropske agencije za rekonstrukciju.

9. Realizovana je obuka za početni informatički kurs za 200 lica sa evidencije nezaposlenih, uglavnom žena, koji je sprovela škola za kompjutere "Smart" iz Novog Sada.

10. Realizovana je i obuka početnog kursa za 200 lica sa evidencije nezaposlenih, uglavnom žena, i višeg početnog kursa engleskog jezika za 120 lica, a izabrani izvođač obuka bila je škola stranih jezika "Loquela" iz Novog Sada.

11. Povodom inicijative Pokrajinskog sekretarijata za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova Grad je učestvovao u projektu "NIS šansa 2012" koji se odnosio na sufinansiranje zapošljavanja 47 pripravnika sa visokom stručnom spremom na 12 meseci u NIS a.d. Novi Sad. Grad je izdvojio 10.000.000,00 dinara a preostali iznos sredstava izdvojeno je od strane poslodavca NIS a.d. Novi Sad.

12. Realizovana je obuka za deficitarna zanimanja - stari i umetnički zanati i domaće radinosti za 30 nezaposlenih lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje koju je sprovelo Klaster starih i umetničkih zanata, domaće radinosti, pčelara i vinara "ESNAF" iz Novog Sada. Obuka je obuhvatila osposobljavanje polaznika za ručnu izradu suvenira u drvetu i keramici, ručnu obradu kože, za izradu predmeta od trske, umetničku obradu gline i keramike, duborez, poslove zlatara, umetničko oslikavanje na tekstilu i staklu, izradu i restauraciju ramova za slike, umetnički vez i tkanje na razbojima. Nakon uspešnog završetka obuke izvođač obuke je izdao sertifikate o stečenom znanju.

13. Obuku za povećanje zapošljivosti lica sa invaliditetom i to prvenstveno žena starosti od 18 do 40 godina sprovela je Organizacija za zaštitu prava i podršku osobama sa invaliditetom ... Iz kruga - Vojvodina, za 30 lica. Obuka je realizovana u dve faze: osnovne i napredne. Osnovna obuka je realizovana u periodu maj-jun 2012. godine i sastojala se od 10 radionica u trajanju od po dva sata sa određenim temama a metodologija rada obuhvatala je interaktivni rad u maloj grupi uz kombinaciju sa izlaganjem trenera, praktičnim vežbama za učesnice, kao i domaćim zadacima.

14. Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada doneo je odluku da se u okviru Edukativnog centra za obuku u profesionalnim i radnim veštinama organizuju sledeće vrste obuka za potrebe Grada: osnovna informatička obuka, cad informatička obuka, srednji nivo engleskog jezika, obuka za varioce kao deficitarno zanimanje, obuka za započinjanje privatnog biznisa i obuka za povećanje zapošljivosti osoba sa invaliditetom (pranje i poliranje) za ukupno 296 polaznika.

15. Savet za zapošljavanje je 28. decembra 2012. godine u novom sastavu održao prvu sednicu Saveta na kojoj je između ostalog doneo odluku da se realizacije mera iz tačke 7. Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2012. godinu, u 2013. godini s obzirom da nije realizovana, i stoga će realizacija ove mere biti predviđena Akcionim planom za 2013. godinu.

Univerzitetska profesionalna praksa studenata je program koji studentima završnih godina fakulteta Univerziteta u Novom Sadu omogućava da se neposredno upoznaju sa radom javnih i javno komunalnim preduzeća čiji je osnivač Grad Novi Sad i time steknu potrebno iskustvo za obavljanje poslova u struci.

Iz sredstava fondova IPA 2011. godinu odobren je projekat "Priprema institucija tržišta rada Republike Srbije za Evropsku strategiju zapošljavanja" koji se trenutno sprovodi putem tvining ugovora i tehničke pomoći. Tvining projekat je započeo u maju 2012. godine i predviđeno trajanje je dve godine. Projekat ima za cilj jačanje kapaciteta Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike i Nacionalne službe za zapošljavanje za kreiranje politike zapošljavanja u skladu sa EU standardima, kao i jačanje kapaciteta lokalnih samouprava za kreiranje lokalne politike zapošljavanja, posebno kroz izradu i sprovođenje lokalnih akcionih planova zapošljavanja. Realizacijom aktivnosti projekta očekuje se postizanje sledećih rezultata:

1. Ojačani kapaciteti Sektora za zapošljavanje i Nacionalne službe za zapošljavanje u oblasti instrumenata i mehanizama za sprovođenje Evropske strategije zapošljavanja;

2. Date preporuke za prilagođavanje regulative u oblasti zapošljavanja u skladu sa propisima Evropske unije;

3. Izrada zajedničke procene politike zapošljavanja Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike, Sektor za zapošljavanje;

4. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni za tumačenje podataka o potrebama tržišta rada i razvijanje koordiniranih rešenja za problem nezaposlenosti;

5. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni za izradu i koordinaciju sprovođenja lokalnih planova zapošljavanja u skladu sa lokalnom situacijom na tržištu rada.

U okviru Komponente 2 projekta: Kreiranje politike zapošljavanja na lokalnom nivou, rezultati 4. i 5. su usmereni ka podizanju kapaciteta lokalnih saveta za zapošljavanje i otpočele su aktivnosti za njihovu realizaciju. Odabrane su lokalne samouprave odnosno lokalni saveti za zapošljavanje koji će učestvovati u projektu (na osnovu različitih kriterijuma - u prilogu Kriterijumi na osnovu kojih su izabrane lokalne samouprave), i sada predstoje aktivnosti na prikupljanju relevantnih podataka.

Novi Sad je, pored ostalih gradova i opština, izabran da aktivno učestvuje u Tvining projektu naredne dve godine.

6. PROBLEMI U SPROVOĐENJU POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA

Problemi koji se pojavljuju u oblasti zapošljavanja na teritoriji Grada su:

- niska zaposlenost,

- nedostatak poslova kao posledica nedovoljne privredne aktivnosti i nedovoljno direktnih investicija,

- nezaposlenost mladih,

- prihvatanje poslova ispod nivoa stečenih kvalifikacija,

- neusaglašenost ponude i potražnje, odnosno nedostatak kvalifikovane radne snage ogleda se u činjenici da određeni broj slobodnih radnih mesta za kojim postoji potreba poslodavaca ostaje nepopunjen a da sa druge strane postoji veliki broj lica sa zanimanjima za koja ne postoji potreba na tržištu rada,

- dugoročna nezaposlenost a samim tim i gubitak motivacije i znanja, kao i smanjenja mogućnost za zapošljavanje,

- starosna struktura je nepovoljna jer je prosečna starost nezaposlenog lica oko 40 godina a tome doprinose viškovi zaposlenih pošto poslodavci zbog ekonomskih teškoća i otežanog poslovanja svojih firmi pribegavaju smanjenju broja zaposlenih,

- radna mesta se otvaraju putem davanja subvencija ali problem predstavlja otpuštanje radnika od strane poslodavaca tako da subvencije samo anuliraju posledice toga a povećanja zaposlenosti u stvari nema,

- kvalifikaciona struktura nezaposlenih lica je nepovoljna jer u ukupnoj nezaposlenosti nestručna lica učestvuju u velikom procentu a prevazilaženje postojeće situacije zastarelih zanimanja i neadekvatnih sposobnosti podrazumeva reformu sistema obrazovanja koja treba da se rukovodi stvarnim i realnim potrebama tržišta rada,

- nezaposlenost žena izraženija je od nezaposlenosti muškaraca, ali poslednjih godina postoji trend postepenog smanjivanja,

- nedovoljno socijalno uključivanje pojedinaca i grupa koje se nalaze u stanju socijalne isključenosti, lica sa invaliditetom zastupljena su na evidenciji sa velikim brojem i to najviše u kategoriji invalida rada a zatim sledi kategorisana omladina i ratni vojni invalidi,

- siva ekonomija je u veoma visokom procentu izražena što je posledica nedostatka određenih mera kako bi se smanjio rad na crno i nedovoljnog promovisanja o prednostima legalnog i prijavljenog rada među poslodavcima i zaposlenima, a povezuje se sa niskim zaradama i niskom produktivnošću, niskim nivoom zaštite na radu, lošim radnim uslovima bez plaćenog socijalnog osiguranja.

7. TEŽE ZAPOŠLJIVE KATEGORIJE

U skladu sa Zakonom teže zapošljiva lica su ona nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao. Određenim programima i merama aktivne politike zapošljavanja podstiče se ravnopravniji položaj tih lica na tržištu rada, tako da teže zapošljiva lica imaju prioritet kod uključivanja u pojedine mere.

U 2013. godini teže zapošljiva lica koja će imati prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja su: dugoročno nezaposlena lica odnosno lica koja su nezaposlena duže od 12 meseci, nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, mladi do 30 godina života, višak zaposlenih i stariji od 50 godina života, žene, ruralno stanovništvo, osobe sa invaliditetom, Romi, korisnici novčane socijalne pomoći.

S obzirom da su u pitanju teže zapošljive kategorije Grad se uključio u projekat "Zapošljavanje mladih i migracije" i u okviru sprovođenja projekta Savet za zapošljavanje je sa proširenim članstvom, iz relevantnih institucija koje su nadležne za navedene grupe teže zapošljivih mladih lica, izradio tekst Narativnog izveštaja o grupama obuhvaćenim projektom, a na osnovu njega i Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za navedene grupe nezaposlenih. Program je bio usmeren na nezaposlena lica sa I i II stepenom stručne spreme, sa ili bez radnog iskustva.

Projekat "Zapošljavanje mladih i migracije" finansiraju i sprovode 4 međunarodne agencije: Međunarodna organizacija rada, Program ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), Fond Ujedinjenih nacija za decu (UNICEF) i Međunarodna organizacija za migracije u saradnji sa nacionalnim i lokalnim partnerima, Ministarstvom ekonomije i regionalnog razvoja i Nacionalnom službom za zapošljavanje.

8. CILJEVI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2013. GODINI

Osnovni cilj politike zapošljavanja prema Nacionalnom akcionom planu zapošljavanja za 2013. godinu je uspostavljanje efikasnog, stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti, kao i da se politika zapošljavanja i institucije tržišta rada usklade sa tekovinama Evropske unije. Pojedinačni ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2013. godinu doprineće ostarivanju ovog osnovnog cilja, a odnose se na:

- povećanje zaposlenosti,

- unapređenje kvaliteta radne snage,

- podsticanje zapošljavanja i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica,

- povećanje zaposlenosti mladih,

- otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i samozapošljavanja,

- sprovođenje javnih radova u koje se prvenstveno uključuju teže zapošljiva lica,

- uključivanje nezaposlenih lica u programe dodatnog obrazovanja i obuke radi povećanja kompetencija nezaposlenih lica sticanjem znanja i veština,

- to da lokalna samouprava u narednom periodu preuzme još značajniju ulogu i odgovornost za kreiranje i sprovođenje lokalne politike zapošljavanja koja će uvažavati sve karakteristike i specifičnosti lokalnog okruženja,

- uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti,

- podršku i pomoć nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla,

- podršku smanjenju neformalnog rada, neophodno je u narednom periodu povećati mere i aktivnosti za smanjenje njenog obima i neformalnu zaposlenost prevesti u legalne okvire,

- unapređenje sistema obrazovanja i obuka i usklađivanja sa potrebama tržišta rada,

- unapređenje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera,

- podršku ravnopravnosti polova i jednakih mogućnosti u pogledu zapošljavanja i zarada,

- borbu protiv diskriminacije posebno pogođenih grupa prilikom zapošljavanja,

- aktivan pristup Grada u oblasti zapošljavanja,

- sprovođenje mera iz Akcionog plana i jačanje uloge Saveta za zapošljavanje,

- uspostavljanje komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje kao i sa ostalim lokalnim savetima za zapošljavanje,

- učešće u finansiranju programa i mera aktivne politike zapošljavanja iz pokrajinskog i republičkog budžeta,

- učestvovanje na obukama namenjenim članovima lokalnih saveta za zapošljavanje.

9. PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2013. GODINI

Kako bi se ostvarili navedeni ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada određeni su prioriteti prilikom sprovođenja programa i mera aktivne politike zapošljavanja.

Akcionim planom se utvrđuju prioriteti aktivne politike zapošljavanja za 2013. godinu i to su:

- realizovanje programa stručnog osposobljavanja mladih koji prvi put zasnivaju radni odnos za samostalan rad u struci,

- realizacija univerzitetske profesionalne prakse studenata završnih godina fakulteta,

- otvaranje novih radnih mesta i podsticanje samozapošljavanja,

- usklađivanje ponude i tražnje na tržištu rada putem sprovođenja stručnog usavršavanja i sticanja dodatnih znanja,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih grupa nezaposlenih lica kroz javne radove,

- ustanovljavanje novih mera za smanjenje nezaposlenosti i

- unapređenje socijalnog dijaloga na teritoriji Grada.

10. PROGRAMI I MERE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2013. GODINI

Utvrđeni prioriteti i ciljevi postižu se sprovođenjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja. Programi i mere aktivne politike zapošljavanja koje će u 2013. godini sprovesti Gradska uprava za privedu, sprovešće se u skladu sa zakonom i primenom pravila o kontroli državne pomoći.

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja Grada koji će se realizovati u cilju povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti u 2013. godini su:

1. Program finansiranja stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika

2. Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

3. Subvencije za samozapošljavanje

4. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

5. Programi dodatne obuke i obrazovanja

6. Sajmovi zapošljavanja

7. Univerzitetska profesionalna praksa studenata.

1. Program finansiranja stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika

Program pripravnika obuhvata stručno osposobljavanje za samostalan rad u struci zasnivanjem radnog odnosa radi sticanja iskustva za polaganje pripravničkog odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca.

Program je namenjen mladim nezaposlenim licima sa visokim obrazovanjem I i II stepena sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu, bez radnog iskustva u struci i koji aktivno traže posao.

Poslodavac čije je sedište na teritoriji Grada zasniva radni odnos na određeno vreme za period od 12 meseci, sa nezaposlenim licem i ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade (bruto II zarada, a to je zarada sa svim pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i porezom), za uključena lica u dužini trajanja programa.

Sredstva za realizaciju ove mere namenjena su za finansiranje stručnog osposobljavanja i zapošljavanja 93 pripravnika, u mesečnom iznosu od 36.000,00 dinara, što ukupno iznosi 40.176.000,00 dinara.

Javni poziv za stručno osposobljavanje i zapošljavanje pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini, koji je upućen poslodavcima sa teritorije Grada, raspisuje Gradonačelnik.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Odluku o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za finansiranje stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini, donosi Gradonačelnik, na predlog posebne komisije za razmatranje prijava.

Komisiju za razmatranje prijava čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri blagovremene prijave poslodavaca i sačini predlog odluke koju donosi Gradonačelnik.

Mera se realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, sa čije evidencije se nezaposlena lica zapošljavaju u svojstvu pripravnika.

U cilju sprovođenja Odluke o izboru poslodavaca kojim se odobravaju sredstva za finansiranje stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini, zaključiće se ugovor između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji programa finansiranja stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika.

Navedenim ugovorom Nacionalna služba za zapošljavanje se obavezuje da zaključi ugovor sa poslodavcima kojima su sredstva odobrena Odlukom Gradonačelnika i sa pripravnicima koje poslodavac zapošljava, a Grad se obavezuje da mesečno prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, za finansiranje zarada pripravnika sa svim pripadajućim doprinosima i porezom u skladu sa zakonom. Ugovorom će se regulisati i da Nacionalna služba za zapošljavanje pored ostalog, nakon mesečnog prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva refundira poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva sa potrebnom dokumentacijom.

Nacionalna služba za zapošljavanje dužna je Gradu da podnese izveštaj o realizaciji ove mere.

2. Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru i koji zapošljavaju nezaposlene na novootvorenim radnim mestima mogu ostvariti pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta. Subvencija se isplaćuje u jednokratnom iznosu, radi zapošljavanja nezaposlenih lica koja su prijavljena na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje.

Grad se opredelio da prvenstvo u dodeli subvencija za otvaranje i opremanje radnog mesta u 2013. godini imaju poslodavci koji će zaposliti teže zapošljiva lica i to: dugoročno nezaposlena lica odnosno lica koja su nezaposlena duže od 12 meseci, nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, mladi do 30 godina života, višak zaposlenih i stariji od 50 godina života, žene, ruralno stanovništvo, osobe sa invaliditetom, Romi, korisnici novčane socijalne pomoći.

Subvencije se odobravaju poslodavcima za otvaranje novog radnog mesta u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara po jednom otvorenom radnom mestu, a sredstva su obezbeđena za 50 lica.

Za realizaciju ove mere sredstva su planirana u budžetu Grada za 2013. godinu u iznosu od 10.000.000,00 dinara.

Javni poziv za odobravanje subvencije za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini upućuje se poslodavcima iz privatnog sektora sa teritorije Grada i raspisuje ga Gradonačelnik.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Odluku o odobravanju subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini donosi Gradonačelnik, na predlog posebne komisije za razmatranje prijava.

Komisiju za razmatranje prijava čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, i njen zadatak je da razmotri prijave poslodavaca za odobrenje subvencije za otvaranje radnog mesta i da sačini predlog odluke koju donosi Gradonačelnik.

U cilju sprovođenja Odluke o odobravanju subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini, zaključiće se ugovor između Grada i Nacionalne službe, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji subvencija za otvaranje novih radnih mesta.

Navedenim ugovorom Nacionalna služba za zapošljavanje se obavezuje da zaključi ugovor sa poslodavcima kojima je odobrena subvencija za otvaranje novih radnih mesta Odlukom Gradonačelnika, a Grad se obavezuje da prenose sredstva u jednokratnom iznosu iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, radi prenosa sredstava poslodavcima.

Nacionalna služba za zapošljavanje dužna je Gradu da podnese izveštaj o realizaciji ove mere.

S obzirom da je Grad izdvojio sredstva za odobravanje subvencija za 50 nezaposlenih lica, očekuje se, u okviru sufinansiranja mera i programa lokalnih samouprava, da se od strane Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike odobre sredstva namenjena za subvencije za još 48 lica, u iznosu od 9.600.000,00 dinara.

3. Subvencije za samozapošljavanje

Sredstva za samozapošljavanje predstavljaju vid podrške u vidu subvencije radi osnivanja nekog oblika preduzetništva u oblasti domaće radinosti, izrade suvenira, privatnog smeštaja, starih zanata ili drugog oblika preduzetništva od strane nezaposlenog lica, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.

Sredstva za samozapošljavanje se odobravaju u vidu subvencije za nabavku osnovnih sredstava, adaptaciju poslovnog prostora, sirovina, repromaterijala i rezervnih delova, potrebnih za realizaciju poslovnog programa (biznis plan).

Subvencije se odobravaju licima koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje.

Subvencija se odobrava u jednokratnom iznosu do najviše 300.000,00 dinara, a može se odobriti i u nižem iznosu.

Za realizaciju ove mere sredstva su planirana u budžetu Grada za 2013. godinu u iznosu od 3.000.000,00 dinara.

Javni poziv za odobravanje subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini upućuje se nezaposlenim licima sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu, i raspisuje ga Gradonačelnik.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Odluku o odobravanju subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini, donosi Gradonačelnik, na predlog posebne komisije za razmatranje prijava.

Komisiju za za razmatranje prijava čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, i njen zadatak je da razmotri prijave nezaposlenih lica za odobrenje subvencije i da sačini predlog odluke koju donosi Gradonačelnik.

U cilju sprovođenja Odluke o odobravanju subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini, zaključiće se ugovor između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji subvencija za samozapošljavanje.

Navedenim ugovorom Nacionalna služba za zapošljavanje se obavezuje da zaključi ugovor sa licem kojem je odobrena subvencija za samozapošljavanje Odlukom Gradonačelnika, a Grad se obavezuje da prenose sredstva u jednokratnom iznosu iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje. Ugovorom će se regulisati i da Nacionalna služba za zapošljavanje nakon prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva uplati na račun lica kojem je odobrena subvencija za samozapošljavanje.

Nacionalna služba za zapošljavanje dužna je Gradu da podnese izveštaj o realizaciji ove mere.

S obzirom da je Grad izdvojio sredstva u ukupnom iznosu od 3.000.000,00 dinara za odobravanje subvencija za samozapošljavanje nezaposlenih lica, očekuje se, u okviru sufinansiranja mera i programa lokalnih samouprava, da se od strane Pokrajinskog sekretarijata za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova odobre sredstva za realizaciju ove mere u iznosu od 3.000.000,00 dinara.

4. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Javni radovi od interesa za Grad su mera aktivne politike zapošljavanja koja se organizuje u cilju postizanja zapošljavanja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica, koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu.

Javni radovi na teritoriji Grada u 2013. godine organizovaće se u oblastima:

- socijalnim, humanitarnim, kulturnim i drugim delatnostima,

- održavanja i obnavljanja javne infrastrukture,

- održavanja i zaštite životne sredine i prirode,

- od opšteg interesa koji ne spadaju u redovnu delatnost javnog preduzeća, odnosno javno preduzeće nije u mogućnosti da ih obavi.

Pravo učestvovanja u postupku sprovođenja javnih radova imaju: javna i javno komunalna preduzeća i ustanove, privredna društva, preduzetnici, zadruge, i udruženja.

Sredstva za organizovanje javnih radova koriste se za zarade lica uključenih u javne radove (bruto II zarada, a to je zarada sa svim pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i porezom), za naknade troškova dolaska i odlaska sa rada i za troškove sprovođenja javnih radova.

Javni poziv za organizovanje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2013. godini raspisuje Gradonačelnik.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Odluku o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2013. godini donosi Gradonačelnik, na predlog posebne komisije za razmatranje prijava.

Komisiju za razmatranje prijava čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri pristigle prijave sa projektima javnih radova i sačini predlog odluke, koju donosi Gradonačelnik.

Javni radovi najduže mogu trajati šest meseci.

U cilju sprovođenja Odluke o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2013. godini, zaključiće se ugovor između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji sprovođenja javnih radova.

Na osnovu navedenog ugovora, Nacionalna služba za zapošljavanje se obavezuje da zaključi ugovor sa izvođačima radova kojim su odobrena sredstva za sprovođenje javnih radova Odlukom Gradonačelnika, a Grad se obavezuje da prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, za finansiranje zarada angažovanih lica sa svim pripadajućim doprinosima i porezom u skladu sa zakonom, troškove dolaska i odlaska sa rada i troškove sprovođenja javnih radova. Ugovorom će se regulisati i da Nacionalna služba za zapošljavanje pored ostalog, nakon mesečnog prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva refundira poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva sa potrebnom dokumentacijom.

Nacionalna služba za zapošljavanje dužna je Gradu da podnese izveštaj o realizaciji ove mere.

S obzirom da je Grad za organizovanje javnih radova izdvojio sredstva u iznosu od 6.000.000,00 dinara, očekuje se, u okviru sufinansiranja mera i programa lokalnih samouprava, da se od strane Pokrajinskog sekretarijata za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova, odobre sredstva u iznosu od 5.000.000,00 dinara.

5. Programi dodatne obuke i obrazovanja

Obrazovni sistem u zemlji karakteriše nedovoljna usklađenost profila radnika sa stvarnim potrebama na tržištu rada. S toga je osnovni cilj realizacije ove mere da se poveća zapošljivost i produktivnost nezaposlenih lica, kroz prilagođavanje ponude rada sa zahtevima poslodavaca. Ciljne grupe su često mladi, dugoročno nezaposleni i viškovi zaposlenih sa neodgovarajućim znanjima i veštinama.

Obuka je dominantna aktivna mera zapošljavanja koju koristi služba za zapošljavanje za unapređenje veština radnika svih godišta. Novi podaci pokazuju da se programi za obuke planiraju tako da se kombinuju različiti oblici obuka, i takve obuke dovede do većih mogućnosti zapošljavanja i veće zarade učesnika obuka.

Rukovodeći se potrebama poslodavaca na teritoriji Grada Akcionim planom su predviđeni određeni vidovi obuke za nezaposlena lica i to: obuka za deficitarna zanimanja na teritoriji Grada i obuka za povećanje zapošljivosti osoba sa invaliditetom.

U protekloj godini osnovan je Edukativni centar za obuku u profesionalnim i radnim veštinama čiji je osnivač Vlada Autonomne Pokrajine Vojvodine a sa ciljem prevencije dugoročne nezaposlenosti i pomoći u sticanju novih znanja i veština radi lakšeg zapošljavanja. Osnovni zadatak Edukativnog centra je da u što većoj meri smanji negativne posledice promena obrazovnog sistema i omogući obuku i obrazovanje određenih profila traženih od poslodavaca.

Za realizaciju ove mere planirana su sredstva u budžetu Grada za 2013. godinu u iznosu od 5.400.000,00 dinara i to tako da je 2.400.000.00 dinara planirano za dodatne obuke koje će realizovati Grad i 3.000.000,00 dinara za sprovođenje obuka u okviru Pokrajinskog edukativnog centra.

Nosioci realizacije dodatne obuke i obrazovanja koje realizuje Grad odrediće se u sprovedenom postupku javnih nabavki, koji će sprovesti Gradska uprava za privredu, dok će se u vezi sprovođenja obuka u okviru Edukativnog centra zaključiti ugovor između Grada, Autonomne Pokrajine Vojvodine i Edukativnog centra, kojem će se tačno definisati vrsta obuka i broj polaznika, kao i obaveze ugovornih strana, a na osnovu koga će se transferisati sredstva iz budžeta Grada.

6. Sajmovi zapošljavanja

Grad u toku godine organizuje sajmove zapošljavanja kao meru koja obezbeđuje neposredan kontakt poslodavaca i nezaposlenih lica i na taj način stvara uslove da poslodavci dobiju kvalitetne radnike s obzirom da imaju kontakte sa većim brojem nezaposlenih lica na jednom mestu.

Ove godine održaće se dva sajma za zapošljavanje u organizaciji Grada, u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje. Statistike pokazuju da se po održanom sajmu zapošljavanja u periodu od 3 do 6 meseci zaposli svaki četvrti nezaposleni koje je posetio sajam i uspostavio neposredni kontakt sa poslodavcima.

Na sajmovima koje organizuje Grad održaće se i tribine posvećene oblasti zapošljavanja a biće organizovano i upoznavanje učesnika i posetioca sajmova sa merama aktivne politike zapošljavanja koje se preduzimaju na teritoriji Grada radi smanjenja nezaposlenosti i povećanja zaposlenosti.

Za realizaciju ove mere u budžetu Grada za 2013. godinu planirana su sredstva u iznosu od 500.000,00 dinara.

Glavni nosilac poslova oko organizovanja sajmova, tribina i kontakata sa socijalnim partnerima, koji će takođe učestvovati, biće Savet za zapošljavanje.

Takođe, planira se uspostavljanje saradnje i sa drugim institucijama i organizacijama koje tokom godine organizuju sajmove u Gradu, radi podrške i pomoći, kao i učestvovanja u održavanju i organizaciji sajmova.

7. Univerzitetska profesionalna praksa studenata

Akcionim planom zapošljavanja Grada Novog Sada za 2012. godinu u poglavlju 10. tačka 7. predviđena je mera univerzitetske prakse studenata. Kako mera nije realizovana u 2012. godini njena realizacija je predviđena Akcionim planom zapošljavanja Grada Novog Sada za 2013. godinu.

Univerzitetska profesionalna praksa studenata je program koji studentima završnih godina fakulteta Univerziteta u Novom Sadu omogućava da se neposredno upoznaju sa radom javnih i javno komunalnim preduzeća čiji je osnivač Grad i time steknu potrebno iskustvo za obavljanje poslova u struci.

Ovaj program zajedno sprovode Grad i Univerzitet u Novom Sadu a međusobna prava i obaveze u pripremi, organizaciji i realizaciji programa regulisana su Sporazumom o saradnji između Univerziteta u Novom Sadu i Grada Novog Sada u vezi realizacije univerzitetske profesionalne prakse studenata u 2013. godini.

Realizaciju Programa vode: koordinator, u ime Univerziteta, koordinator profesionalne prakse, u ime Grada, i administrator koji pruža tehničko-organizacionu i stručnu podršku u koordinaciji Programa.

Učesnici u Programu mogu da budu: studenti fakulteta u sastavu Univerziteta u Novom Sadu na studijama drugog stepena po Zakonu o visokom obrazovanju u školskoj 2012/2013. godini i studenti završnih godina studija prvog stepena koji su odslušali sve predmete predviđene studijskim programom.

Konkurs raspisuje Univerzitet u Novom Sadu (Centar za razvoj karijere i savetovanje studenata Univerziteta u Novom Sadu) na koji se prijavljuju kandidati za učešće u Programu i popunjavaju detaljan upitnik - prijavni formular, uz prilaganje dokaza o ispunjavanju osnovnih uslova predviđenih u konkursu. Uz prijavni formular kandidati u Programu prilažu biografiju i potvrdu o trenutnom statusu na fakultetu.

U cilju adekvatnog izbora učesnika profesionalne prakse obrazuje se Selekciona komisija. Članove Selekcione komisije imenuju Rektor i Gradonačelnik, tako što svaka strana potpisnica Sporazuma imenuje po dva člana.

Za uspešno obavljenu profesionalnu praksu učesnicima Programa izdaje se sertifikat.

Program će se realizovati u periodu od januara do decembra 2013. godine, jer je obuhvaćen i period pripremnih radnji i organizacije Programa kao i poslovi nakon završetka profesionalne prakse (izdavanje sertifikata, sačinjavanje izveštaja i evaluacija), a profesionalna praksa koju će izabrani kandidati obavljati u javnim i javno komunalnim preduzećima traje šest meseci po 18 časova nedeljno, i započinje danom zaključenja ugovora između Grada, odabranih kandidata i javnih i javno komunalnih preduzeća kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u vezi sa realizacijom profesionalne prakse.

Za realizaciju ove mere u budžetu Grada za 2013. godinu planirana su sredstva u iznosu od 384.000,00 dinara a predviđena sredstva su namenjena za finansiranje doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje za slučaj invalidnosti i telesnog oštećenja po osnovu povrede na radu i profesionalne bolesti i doprinosa za zdravstveno osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti iz člana 11. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.

Shodno navedenoj odredbi, naziv mere iz Akcionog plana za 2012. godinu promenjen je tako da je umesto univerzitetske radne prakse studenata ovim akcionim planom određeno da je to profesionalna praksa studenata.

11. SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA ZAPOŠLJAVANJA

Ukupna sredstva Budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2013. godinu, planirana su u iznosu od 90.234.445,00 dinara.

Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja, koje su predviđene Akcionim planom za 2013. godinu, sredstva su planirana u iznosu od 65.660.000,00 dinara.

Za nastavak realizacije mere stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika iz Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2011. godinu i Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2012. godinu planirano je 19.485.858,00 dinara, a za nastavak realizacije mere javnih radova iz Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2012. godinu 5.088.587,00 dinara.

Na osnovu člana 59. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) a u skladu sa odredbom 64. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11 i 93/12) Gradonačelnik je doneo Rešenje o otvaranju budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja u cilju evidentiranja sredstava namenjenih za finansiranje aktivne politike zapošljavanja i obezbeđivanje njihovog namenskog korišćenja na osnovu utvrđenog programa u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti.

Budžetskim fondom upravlja Gradska uprava za privredu i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za fond.

Predlog rasporeda sredstava Grada za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja za 2013. godinu:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Planirani broj lica

1.

Program finansiranja stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika

40.176.000,00

93

2.

Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

10.000.000,00

50

3.

Subvencije za samozapošljavanje

3.000.000,00

10-15

4.

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

6.000.000,00

70

5.

Programi dodatne obuke i obrazovanja

1. obuke Grada

2.400.000,00

350

2. Edukativni centar

3.000.000,00

Ukupno:

5.400.000,00

6.

Sajmovi zapošljavanja

500.000,00

-

7.

Univerzitetski program profesionalne prakse studenata

384.000,00

40

8.

Naknade za rad u Savetu za zapošljavanje

200.000,00

-

Ukupna sredstva i planiran broj lica

65.660.000,00

613-618

Članom 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti utvrđena je mogućnost da lokalna samouprava koja u okviru svog lokalnog akcionog plana zapošljavanja obezbeđuje više od polovine sredstava potrebnih za finansiranje određenog programa ili mera aktivne politike zapošljavanja može podneti zahtev Ministarstvu za učešće u finansiranju predviđenih programa i mera.

Uslov za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da lokalna samouprava ima formiran lokalni savet za zapošljavanje, donet lokalni akcioni plan zapošljavanja, obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

U skladu sa Zakonom, Grad sa Akcionim planom aplicira za sredstva koja bi bila namenjena za realizaciju mere subvencije za otvaranje novih radnih mesta.

Predlog rasporeda sredstava za učešće Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike u finansiranju mera iz Akcionog plana za 2013. godinu:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Planirani
obuhvat lica

1.

Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

9.600.000,00

48

Imajući u vidu veliku nezaposlenost na teritoriji Grada (29.849) Grad je izdvojio 10.000.000,00 dinara za realizaciju mere - subvencije za otvaranje novih radnih mesta u cilju povećanja zaposlenosti, prvenstveno teže zapošljivih kategorija nezaposlenih, kao i svih ostalih nezaposlenih lica.

Takođe, Grad će podneti zahtev Pokrajinskom sekretarijatu za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova, povodom poziva lokalnim samoupravama na teritoriji AP Vojvodine za sufinansiranje određenih mera aktivne politike zapošljavanja, i apliciraće za dodatna sredstva za organizovanje javnih radova od interesa za Grad, u iznosu od 5.000.000,00 dinara, i subvencije za samozapošljavanje, u iznosu od 3.000.000,00 dinara, što ukupno iznosi 8.000.000,00 dinara.

Predlog rasporeda sredstava za učešće Pokrajinskog sekretarijat za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova, u finansiranju mera iz Akcionog plana za 2013. godinu:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Planirani broj lica

1.

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

5.000.000,00

60

2.

Subvencije za samozapošljavanje

3.000.000,00

10-15

Za rad predsednika, zamenika predsednika, i članova Saveta za zapošljavanje u budžetu Grada za 2013. godinu planirano je 200.000,00 dinara.

12. NOSIOCI SPROVOĐENJA MERA ZAPOŠLJAVANJA

Mere predviđene Akcionim planom realizovaće Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje, a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i ostalim socijalnim partnerima.

Gradska uprava za privredu je u obavezi da o sprovođenju Akcionog plana dostavi izveštaj Gradonačelniku, po potrebi, a najkasnije do 31. januara 2014. godine.

13. "Tabela mera i programa za realizaciju APZ-a Grada Novog Sada za 2013. godinu" sastavni je deo Akcionog plana.

14. Ovaj akcioni plan objaviće se u "Službenom listu Grada Novog Sada".