PRAVILNIKO NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI I NEGE U KUĆI, KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA I UČEŠĆU KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI I NEGE U KUĆI("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 1/2013) |
Ovim Pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći i nege u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći i nege u kući i učešću korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći i nege u kući.
Pravo na uslugu pomoći i nege u kući obezbeđuje se starim, iznemoglim i hronično obolelim licima, kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, a u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama starih lica koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti izazvanih invaliditetom/bolešću nisu sposobna da nezavisno žive bez svakodnevne ili redovne podrške.
Prioritet u obezbeđivanju dostupnosti usluge pomoći i nege u kući imaće osobe u starijem dobu (žene starije od 60 godina, muškarci stariji od 65 godina) koje imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne nege i nadzora, a koja žive sama u domaćinstvu ili s drugim licem nesposobnim za pružanje pomoći.
II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI I NEGE U KUĆI
Usluge pomoći i nege u kući obuhvataju:
- Pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka, priprema osvežavajućih napitaka;
- Pomoć u održavanju lične i higijene stana, uključujući po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;
- Pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva;
- Pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba, uključujući po potrebi: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, staranje o plaćanju el. energije, telefona, komunalija i sl;
- Pružanje podrške prilikom transporta radi odlaska u verske i druge ustanove;
- Posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući po potrebi: posredovanje u popravci vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenju stana i drugih usluga;
- Pružanje osnovne zdravstvene nege, uključujući po potrebi: kontrola uzimanja lekova, kontrola vitalnih funkcija (merenje krvnog pritiska, temperature, pulsa, nivoa šećera u krvi), pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, davanje guske i lopate, jednostavna masaža, davanje lekova u oči/uši/nos, nega dekubitusa, nabavka lekova prepisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka, odvođenje na lekarske preglede.
Efektivni rad kod korisnika iznosi najviše do dva sata dnevno, do 19 sati mesečno a prema zahtevima korisnika.
U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje 1 sat i 30 minuta za prelaz od korisnika do korisnika.
Za organizaciju i realizaciju stručnog rada na pružanju usluga pomoći i nege u kući potreban je:
1. jedan rukovodilac
2. jedan socijalni radnik na svakih 100 korisnika
3. jedna gerontodomaćica na svakih 7 korisnika
4. jedan radnik za obavljanje finansijsko-računovodstvenih, opštih i zajedničkih poslova.
Pružalac usluge koji obavlja poslove pomoći i nege u kući treba da obezbedi sledeću opremu po izvršiocu koji neposredno pruža uslugu:
Red. broj |
NAZIV |
Oznaka kol. |
Vreme za koje se oprema nabavlja |
1. |
Radni mantil |
3 komada |
24 meseca |
2. |
Radna kecelja |
2 komada |
24 meseca |
3. |
Zaštitna obuća |
1 par |
24 meseca |
4. |
Radno odelo |
1 par |
36 meseci |
5. |
Gumene rukavice |
1 par |
01 mesec |
Pored opreme iz stava 1. ovog člana pružalac usluge za obavljanje poslova pomoći i nege u kući treba da obezbedi po izvršiocu:
Red. broj |
NAZIV |
Oznaka kol. |
Vreme za koje se oprema nabavlja |
1. |
PVC rukavice |
150 komada |
mesečno |
2. |
Maska hirurška |
5 komada |
mesečno |
3. |
Krema za ruke |
2 komada |
mesečno |
4. |
Makaze za sečenje noktiju |
1 komad |
|
6. |
Aparat za merenje pritiska |
1 komad |
|
III KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI
Cena usluga pomoći i nege u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći i nege u kući utvrđenih ovim Pravilnikom.
Cena usluge pomoći i nege u kući utvrđuje se po radnom času, a vrši je nadležni organ pružaoca usluge.
Cena časa usluge pomoći i nege u kući može se menjati ukoliko se promene elementi cene, a na način opisan u stavu 1. ovog člana.
Elementi cene usluge pomoći i nege u kući su:
1. Bruto zarade i naknade zarade radnika, te ostalih ličnih primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima;
2. Materijalnih troškova (troškovi električne i toplotne energije, utrošak goriva i maziva za vozilo, održavanje sredstava rada, utrošak rada, zaštitna odeća i obuća, itd.)
3. Ostalih materijalnih i nematerijalnih troškova vezanih za rad (kancelarijski materijal, PTT troškovi, sanitarni pregledi, sredstva za higijenu i dr.)
4. Sredstava za zakonom utvrđene obaveze.
IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI I NEGE U KUĆI
Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se u visini planiranih sredstava u budžetu grada Požarevca, učešćem korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.
Pravo na regresiranje cene časa usluga pomoći i nege u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog prihoda po članu porodičnog domaćinstva korisnika i nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđenog Zakonom, za mesec u kom se pruža usluga, prema sledećoj skali:
Red. br. |
Mesečni prihod po članu domaćinstva |
% učešća korisnika |
1. |
Do nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
0% |
2. |
Od 1 - 2 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
20% |
3. |
Od 2 - 3 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
40% |
4. |
Od 3 - 4 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
60% |
5. |
Preko 4 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
100% |
Pravo na besplatnu pomoć i negu u kući imaju lica čiji su ukupni prihodi ostvareni u tri meseca koji prethode mesecu u kome je podnet zahtev, ispod i u visini minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć prema veličini domaćinstva i koji nemaju srodnike obavezne na izdržavanje po Porodičnom zakonu i Zakonu o socijalnoj zaštiti.
Ukupan prihod porodice i nivo socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.
Ukoliko korisnik usluga pomoći i nege u kući nema prihoda ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po Porodičnom zakonu obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.
Ukoliko je korisnik usluga pomoći i nege u kući sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju ili drugom obliku izdržavanja i pomoći, obaveza učešća u finansiranju troškova usluga prenosi se na davaoca izdržavanja u 100% iznosu.
Davalac izdržavanja preuzima obavezu korisnika na osnovu ugovora sa pružaocem usluge.
U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.
Učešće u troškovima pomoći i nege u kući korisnici odnosno njihovi srodnici uplaćuju na žiro račun ustanove koja pruža usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu.
U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.
Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene pomoći u kući.
V NAČIN PODNOŠENJA ZAHTEVA I UZAJAMNA PRAVA I OBAVEZE PRUŽAOCA I KORISNIKA USLUGA
Zahtev za pomoć i negu u kući podnosi se Centru za socijalni rad Požarevac sa sledećom dokumentacijom:
- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,
- dokaz o redovnim mesečnim primanjima ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev,
- uverenje o imovnom stanju za sebe i srodnike obavezne na izdržavanje (Republički geodetski zavod i Poreska uprava) iz mesta rođenja i mesta prebivališta,
- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica,
- nalaz i mišljenje lekara specijaliste,
- uverenje MUP-a o prebivalištu i fotokopije ličnih karata,
- overene fotokopije zdravstvenih knjižica svih članova domaćinstva.
Po podnetom zahtevu odlučuje Centar za socijalni rad kao prvostepeni organ rešenjem, u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.
Procena pružaoca usluge se obavlja u roku od 7 dana po prijemu korisnika i oslanja se na prijemnu procenu uputnog Centra za socijalni rad, ukoliko je korisnik upućen od strane Centra za socijalni rad.
Pružalac usluge može mimo Centra za socijalni rad sklopiti Ugovor o vršenju usluga pomoći i nege u kući sa korisnikom usluga ili njegovim srodnikom, samo u slučaju kada se usluge u celosti naplaćuju od korisnika usluga, odnosno njegovih srodnika i kada su zadovoljeni prioriteti utvrđeni rešenjima Centra za socijalni rad.
Pružaoc usluge za pomoć u kući dužan je da vodi listu čekanja potencijalnih korisnika koju će redovno ažurirati.
Pružaoc usluge za pomoć u kući dužan je da vodi lični dosije za svakog korisnika koji će sadržati, pored dokumenata pribavljenih pri podnošenju zahteva, i individualni plan usluga čija će se revizija vršiti po potrebi a najmanje jednom u 6 meseci. Individualni plan usluga usmeren je ka održavanju što većeg kvaliteta života u skladu sa identifikovanim potrebama i sposobnostima korisnika.
Neposredne usluge definisane su individualnim planom pomoći koje pružaju geronto-domaćice.
Za obavljanje poslova geronto-domaćica predviđeni su sledeći uslovi:
- starost iznad 18 godina
- završena najmanje osnovna škola, a prednost pri angažovanju imaju lica sa srednjom stručnom spremom medicinske struke
- sertifikat o pohađanju akreditovanog programa i/ili relevantne obuke u sistemu socijalne i/ili zdravstvene zaštite, pre početka pružanja usluge
Sve novozaposlene geronto-domaćice proći će najmanje 2 nedelje uvođenja u pružanje usluga uz supervizijsku obuku.
Obaveze korisnika usluga:
- prikazivanje zdravstvenog stanja i ostvarenih primanja
- korektno ponašanje prema izvršiocu posla
- obezbeđivanje minimuma uslova za obavljanje posla.
Obaveze pružaoca usluga:
- korektno odrađivanje radnih obaveza
- korektan odnos prema korisniku i srodnicima
- obaveštavanje korisnika usluga o izostanku usluge
- organizacija radnika u zamenu za odsutnog kada je to moguće.
Pružanje usluga pomoći u kući može da prestane:
- otkazom korisnika usluga
- otkazom pružaoca usluga
- smrću korisnika usluga.
Otkazni rok je 8 dana.
Korisnik usluge ili njegov zastupnik ima pravo na podnošenje prigovora/pritužbi na kvalitet pružene usluge.
Prigovor se podnosi Centru za socijalni rad Požarevac u pisanoj formi. Centar za socijalni rad odlučuje u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.
O žalbi na rešenje iz prethodnog stava, odlučuje Gradsko Veće Grada Požarevca.
Pružalac usluga pomoć u kući može otkazati dalje pružanje usluga:
- ako ne postoji minimalni nivo higijensko-tehničkih uslova za pružanje usluga
- ukoliko je uočljivo da način negovanja bolesnika može da šteti zdravlju korisnika
- ukoliko se konstatuje prikrivanje informacija od strane korisnika ili srodnika koji su od uticaja na formiranje cena
- ukoliko se korisnik ili član domaćinstva nekorektno ponaša prema izvršiocu posla
- ukoliko dođe do promena u zdravstvenom stanju koje mogu ugrožavajuće delovati na izvršioca posla
- ukoliko se računi za izvršene usluge ne plaćaju u predviđenom roku u skladu sa ugovorom.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se u "Službenom glasniku grada Požarevca".