PRAVILNIK

O USLOVIMA I STANDARDIMA ZA PRUŽANJE USLUGE DNEVNOG BORAVKA DECI I OMLADINI SA SMETNJAMA U RAZVOJU I DECI I OMLADINI SA POREMEĆAJIMA U PONAŠANJU, METODOLOGIJI FORMIRANJA CENE USLUGE DNEVNOG BORAVKA I UČEŠĆU KORISNIKA U TROŠKOVIMA USLUGE DNEVNOG BORAVKA

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 11/2013)

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se uslovi i standardi za pružanje usluge dnevnog boravka deci i omladini sa smetnjama u razvoju i deci i omladini sa poremećajima u ponašanju, metodologija formiranja cene usluge dnevnog boravka, kao i učešće korisnika u troškovima usluge dnevnog boravka.

I USLOVI I STANDARDI ZA PRUŽANJE USLUGE DNEVNOG BORAVKA

1. Dnevni boravak dece i omladine sa smetnjama u razvoju

Član 2

Ustanove i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom, koji pružaju uslugu dnevnog boravka deci i omladini sa smetnjama u razvoju, kao osnovnu delatnost ili uz drugu delatnost, pored opštih građevinsko-tehničkih uslova koje mora da ispunjava ustanova socijalne zaštite, treba u pogledu prostora da imaju: po jednu prostoriju za dnevni boravak korisnika po grupi, trpezariju, prostoriju za obavljanje vaspitno-obrazovnog rada i radnih aktivnosti, prostoriju za radnu i okupacionu terapiju, prostoriju za stručne radnike, čajnu kuhinju i sanitarno-higijenski čvor.

Član 3

Oprema prostorija treba da odgovara nameni, da se može lako održavati i da je upotreba bezbedna za decu i omladinu sa smetnjama u razvoju.

Prostorija za dnevni boravak treba da ima površinu od najmanje 3m2 po korisniku i da ima odgovarajući broj stolova i stolica, televizor i radio aparat.

Prostorija za obavljanje vaspitno-obrazovnog rada i radnih aktivnosti i prostorija za radnu i okupacionu terapiju treba da ima odgovarajuću opremu, sredstva i pribor koji odgovaraju uzrastu i sposobnostima deci i omladini sa smetnjama u razvoju.

Prostorija za stručne radnike treba da ima radni sto, stolice, orman i telefon.

Trpezarija treba da ima odgovarajući broj stolova i stolica u zavisnosti od broja dece i omladine sa smetnjama u razvoju.

Čajna kuhinja treba da ima: šporet, frižider, radni sto, orman za posuđe, sudoperu i potreban broj tanjira, čaša, bokala, kao i drugu opremu neophodnu za serviranje hrane u skladu sa sanitarnim propisima.

Član 4

Za organizovanje i realizovanje stručnog rada, ustanove i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom, koji pružaju uslugu dnevnog boravka deci i omladini sa smetnjama u razvoju treba da imaju:

1. jednog vaspitača - diplomiranog defektologa ili defektologa, na jednu grupu korisnika stepena umerene mentalne ometenosti, i jednog vaspitača - diplomiranog defektologa ili defektologa, na jednu grupu korisnika sa višestrukim smetnjama u razvoju,

2. jednog radnog terapeuta sa višom stručnom spremom, na šest grupa korisnika stepena umerene mentalne ometenosti, ili sa višestrukim smetnjama u razvoju, uzrasta do 18 godina, i jednog radnog terapeuta sa visokom školskom spremom na šest grupa korisnika uzrasta od 18 do 26 godina,

3. jednog radnog instruktora sa srednjom školom, na jednu grupu korisnika stepena umerene mentalne ometenosti i jednog radnog instruktora sa srednjom školom, na jednu grupu korisnika sa višestrukim smetnjama u razvoju,

4. jednu negovateljicu na dve grupe korisnika umerene mentalne ometenosti, i jednu negovateljicu na jednu grupu korisnika sa višestrukim smetnjama u razvoju, i

5. jednog psihologa na 100 korisnika.

Pružanje usluge dnevnog boravka ustanova i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom, mogu početi ukoliko imaju obezbeđen minimum stručnog kadra iz stava 1. ovog člana.

Ustanova i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom mogu imati i: logopeda, diplomiranog socijalnog radnika ili socijalnog radnika, reedukatora i somatopeda.

Za obavljanje ostalih poslova u ustanovi i drugim oblicima organizovanja utvrđenim zakonom, koji pružaju usluge dnevnog boravka, koji imaju do 100 korisnika mogu da imaju:

jednog zaposlenog sa visokom školskom spremom za obavljanje složenih ekonomsko-finansijskih poslova,

jednog zaposlenog sa srednjom stručnom spremom za obavljanje administrativnih, finansijsko-računovodstvenih poslova,

- jednog glavnog kuvara,

- jednog pomoćnog kuvara,

- jednu servirku,

- jednu spremačicu po objektu, i

- jednog vozača za distribuciju hrane.

Zaposlenom koji, pored stručnih poslova, obavlja i poslove rukovođenja dnevnim boravkom, koeficijent za obračun i isplatu plata uvećava se na način na koji se uvećava koeficijent koordinatoru stručne ekipe u ustanovama socijalne zaštite.

Član 5

Deci i omladini sa smetnjama u razvoju, stepena umerene ili teže mentalne ometenosti, oboleloj od autizma i višestrukim smetnjama u razvoju, usluga dnevnog boravka obuhvata: ishranu, zdravstvenu zaštitu za vreme trajanja boravka, vaspitno-obrazovni rad, osposobljavanje za rad i radne aktivnosti, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti prema njihovim sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesovanju.

Član 6

Usluga dnevnog boravka obezbeđuje se u trajanju od osam sati dnevno, radnim danima.

Rad sa decom i omladinom sa smetnjama u razvoju u dnevnom boravku organizuje se u grupama koje se obrazuju u zavisnosti od vrste i stepena ometenosti.

Grupu korisnika sa smetnjama u razvoju stepena umerene ili teže mentalne ometenosti čini do 15 korisnika, a grupu višestruko ometenih korisnika i korisnika obolelih od autizma čini do šest korisnika.

Član 7

Deci i omladini sa smetnjama u razvoju se u dnevnom boravku obezbeđuje ishrana u skladu sa principima zdrave ishrane u zavisnosti od uzrasta i zdravstvenog stanja.

Dnevne potrebe korisnika u ishrani raspoređuju se u tri obroka: doručak, ručak i užina.

Obroci se utvrđuju u jelovniku koji se sastavlja za period od mesec dana, u skladu sa normativima i standardima ishrane koji se primenjuju na ustanove socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine sa smetnjama u razvoju.

Član 8

Stručnim radom u dnevnom boravku obezbeđuje se naročito: osposobljavanje dece i omladine sa smetnjama u razvoju za staranje o svojim neposrednim, svakodnevnim potrebama, osposobljavanje za što samostalniji i nezavisniji život i rad i razvijanje očuvanih sposobnosti, osposobljavanje za privređivanje u delimično zaštićenim uslovima, razvoj psihomotornih sposobnosti, razvijanje higijenskih, radnih i drugih navika, razvijanje govornih i drugih potencijala i osposobljavanje za komunikaciju sa sredinom, proučavanje i praćenje razvoja, saradnja sa roditeljima i institucijama u pogledu staranja, podizanja i vaspitanja korisnika i dr.

2. Dnevni boravak dece i omladine sa poremećajima u ponašanju

Član 9

Ustanove i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom koji pružaju uslugu dnevnog boravka deci i omladini sa poremećajima u ponašanju kao osnovnu delatnost ili uz drugu delatnost, pored opštih građevinsko-tehničkih uslova koje mora da ispunjava ustanova socijalne zaštite, treba u pogledu prostora da imaju: po jednu prostoriju za dnevni boravak dece i omladine sa poremećajima u ponašanju po grupi, trpezariju, prostoriju za vaspitno-obrazovni rad i radno angažovanje, prostoriju za individualni i grupni rad, prostoriju za stručne radnike, čajnu kuhinju i sanitarno-higijenski čvor.

Prostorije iz stava 1. ovog člana treba da imaju opremu predviđenu u članu 3. ovog pravilnika.

Član 10

Za organizaciju i realizaciju stručnog rada, ustanove i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom koji pružaju uslugu dnevnog boravka deci i omladini sa poremećajima u ponašanju, treba da imaju:

1. jednog defektologa na jednu grupu korisnika,

2. jednog psihologa na jednu grupu korisnika,

3. jednog pedagoga na jednu grupu korisnika, i

4. jednog diplomiranog socijalnog radnika na dve grupe korisnika.

Pored navedenog stručnog kadra, ustanove i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom koji pružaju uslugu dnevnog boravka treba da imaju i po jednog pedagoga i psihologa za intenzivan rad sa maloletnim učiniocima krivičnih dela kojima je od strane suda izrečena vaspitna mera pojačanog nadzora uz dnevni boravak u odgovarajućoj ustanovi.

Uslugu dnevnog boravka ustanove i drugi oblici organizovanja utvrđeni zakonom, mogu početi da pružaju ukoliko imaju obezbeđen minimum stručnog kadra iz stava 1. ovog člana.

Za obavljanje ostalih poslova u ustanovama i drugim oblicima organizovanja utvrđenim zakonom koji pružaju uslugu dnevnog boravka koji imaju do 50 dece i omladine sa poremećajima u ponašanju mogu da imaju:

- jednu medicinsku sestru - vaspitača sa polovinom punog radnog vremena,

- jednog domara - magacionera sa polovinom punog radnog vremena,

- jednog glavnog kuvara sa polovinom punog radnog vremena,

- jednog kuvara,

- jednu vešerku sa polovinom punog radnog vremena,

- jednog radnika obezbeđenja, i

- jednu spremačicu.

Zaposlenom koji, pored stručnih poslova, obavlja i poslove rukovođenja dnevnim boravkom, koeficijent za obračun i isplatu plata uvećava se na način na koji se uvećava koeficijent koordinatoru stručne ekipe u ustanovama socijalne zaštite.

Član 11

Stručnim radom u dnevnom boravku obezbeđuje se naročito: resocijalizacija dece i omladine sa poremećajima u ponašanju, uz primenu grupnih i individualnih oblika rada, pomoć u savladavanju školskih sadržaja, korektivno-pedagoški rad, praćenje zdravstvenog i higijenskog statusa, pomoć u organizovanom provođenju slobodnog vremena i saradnja sa roditeljima odnosno starateljima, školom u kojoj se korisnici obrazuju, predstavnicima organa starateljstva, i drugim organima (sudovima, tužilaštvom, MUP-om).

Član 12

Usluga dnevnog boravka za decu i omladinu sa poremećajima u ponašanju obuhvata: ishranu, zdravstvenu zaštitu za vreme trajanja boravka, vaspitno-obrazovni rad, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti prema njihovim sklonostima i sposobnostima i savetodavno-terapijske usluge radi otklanjanja poremećaja u ponašanju, kao i intenzivan rad sa maloletnim učiniocima krivičnih dela kojima je od strane suda izrečena vaspitna mera pojačanog nadzora uz dnevni boravak u odgovarajućoj ustanovi za vaspitavanje i obrazovanje maloletnika, u cilju njihove resocijalizacije i uspešnog uključivanja u društvenu sredinu.

Član 13

Usluga u dnevnom boravku organizuje se radnim danom, u dve smene i to: prva smena od 8 do 13 časova i druga smena od 13 do 19 časova.

Deca i omladina sa poremećajima u ponašanju borave u dnevnom boravku u smeni koja im omogućava redovno pohađanje škole i raspoređuju se u grupe do 25 korisnika.

Član 14

Deci i omladini sa poremećajima u ponašanju se u dnevnom boravku obezbeđuje ishrana u skladu sa principima zdrave ishrane u zavisnosti od njihovog uzrasta.

Ishrana se organizuje kroz dva obroka i to: doručak i ručak ili ručak i večera, zavisno od smene u kojoj deca i omladina borave u dnevnom boravku.

Obroci se utvrđuju u jelovniku koji se sastavlja za period od mesec dana, u skladu sa normativima i standardima ishrane koji se primenjuju na ustanove socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja i dece i omladine sa poremećajima u ponašanju.

II METODOLOGIJA FORMIRANJA CENE USLUGA DNEVNOG BORAVKA I UČEŠĆE KORISNIKA U TROŠKOVIMA USLUGE DNEVNOG BORAVKA

Član 15

Cena usluge dnevnog boravka, za korisnike iz člana 1. ovog pravilnika, kojima se dnevni boravak obezbeđuje u ustanovama i drugim oblicima organizovanja utvrđenim zakonom, sa kojima Grad Novi Sad ima zaključen ugovor o pružanju usluge dnevnog boravka, odnosno protokol o saradnji, utvrđuje se, pojedinačno za svaku vrstu dnevnog boravka, primenom uslova i standarda za pružanje usluge dnevnog boravka utvrđenih ovim pravilnikom, u ukupnom mesečnom iznosu, i prosečno po korisniku.

Član 16

Cenu usluge dnevnog boravka, u ukupnom mesečnom iznosu čine:

- zarade zaposlenih, socijalni doprinosi na teret poslodavca, naknade troškova prevoza na posao i sa posla, i ostala davanja zaposlenima u skladu sa propisima kojima se uređuju primanja zaposlenih u oblasti socijalne zaštite;

- materijalni troškovi za utrošenu električnu energiju, grejanje, vodu, odvođenje otpadnih voda, radio i televizijsku pretplatu, naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta i ekologiju;

- sredstva za tekuće popravke, održavanje i opremanje;

- troškovi registracije, troškovi goriva i održavanja vozila;

- troškovi ishrane korisnika, materijal za radne aktivnosti korisnika i didaktički materijal, troškovi prevoza korisnika i njihovih pratilaca i dr;

- ostali materijalni i nematerijalni troškovi (kancelarijski materijal, sanitarni pregled radnika, sredstva za održavanje higijene, sredstva za zaštitnu odeću i obuću i dr.);

- usluge obrazovanja i usavršavanja zaposlenih, usluge komunikacija, troškovi platnog prometa i bankarskih usluga, kao i drugih usluga.

Član 17

Cena usluge dnevnog boravka u mesečnom iznosu prosečno po korisniku iz člana 1. ovog pravilnika, utvrđuje se deljenjem cene iz člana 16. ovog pravilnika sa brojem korisnika, za pun kapacitet dnevnog boravka.

Dnevna cena usluge dnevnog boravka utvrđuje se deljenjem mesečne cene prosečno po korisniku iz člana 1. ovog pravilnika sa prosečnim mesečnim brojem radnih dana u kalendarskoj godini.

Cenu usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje Gradsko veće Grada Novog Sada.

Cena usluge dnevnog boravka menjaće se ukoliko se promene elementi cene iz člana 16. ovog pravilnika.

Član 18

Cena troškova nepopunjenog kapaciteta iznosi 60% dnevne cene usluge dnevnog boravka.

Član 19

Korisnici iz člana 1. ovog pravilnika koji imaju prebivalište na teritoriji Grada Novog Sada ne učestvuju u troškovima usluge dnevnog boravka.

Korisnici iz člana 1. ovog pravilnika koji imaju prebivalište na teritoriji druge opštine mogu da se smeštaju u dnevni boravak na teritoriji Grada Novog Sada, u skladu sa ugovorom između nadležnih centara za socijalni rad i raspoloživim kapacitetima.

III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 20

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje delatnosti dnevnog boravka dece i omladine ometene u razvoju i dece i omladine sa poremećajima u društvenom ponašanju i kriterijumima i merilima za utvrđivanje cene programa rada dnevnog boravka ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 8/04).

Član 21

Ustanove koje pružaju usluge dnevnog boravka deci i omladini sa smetnjama u razvoju i deci i omladini sa poremećajima u ponašanju, nastavljaju rad u zatečenim uslovima u pogledu prostora i opreme, ukoliko imaju obezbeđen minimum stručnog kadra utvrđen ovim pravilnikom.

Obezbeđenje sredstava za pružanje usluga dnevnog boravka u skladu sa uslovima i standardima utvrđenim ovim pravilnikom, vršiće se prema mogućnostima budžeta Grada Novog Sada.

Član 22

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada", a primenjivaće se od 1. januara 2013. godine.