PRAVILNIK
O GRAĐANSKOM NADZORNIKU

("Sl. glasnik RS", br. 29/2013)

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se uslovi i kriterijumi za imenovanje građanskog nadzornika i način rada građanskog nadzornika.

Imenovanje građanskog nadzornika

Član 2

Građanskog nadzornika imenuje Uprava za javne nabavke (u daljem tekstu: Uprava), ako naručilac sprovodi postupak javne nabavke čija je procenjena vrednost veća od milijardu dinara, najkasnije do dana koji je u godišnjem planu nabavki određen kao okvirni datum pokretanja postupka javne nabavke, odnosno 30 dana od dana prijema plana nabavki, u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama (u daljem tekstu: Zakon).

Uslovi i kriterijumi za imenovanje građanskog nadzornika

Član 3

Za građanskog nadzornika može biti imenovano lice iz redova istaknutih stručnjaka u oblasti javnih nabavki ili oblasti koja je u vezi sa predmetom javne nabavke, odnosno udruženje koje se bavi javnim nabavkama, sprečavanjem korupcije ili sukoba interesa, u skladu sa Zakonom.

Član 4

Za građanskog nadzornika može biti imenovano lice koje se imenuje za građanskog nadzornika kao istaknuti stručnjak u oblasti javnih nabavki ili oblasti koja je u vezi sa predmetom javne nabavke, koje ispunjava sledeće uslove:

1) stečeno odgovarajuće obrazovanje, stručnost i iskustvo u oblasti javnih nabavki, odnosno u određenoj oblasti koja je u vezi sa predmetom javne nabavke;

2) da lice nije član političke organizacije u skladu sa propisom koji uređuje finansiranje političkih organizacija;

3) da lice nije zaposleno ili na bilo koji način radno angažovano kod naručioca;

4) da lice nije osuđivano za krivična dela na bezuslovnu kaznu zatvora;

5) da lice nije vršilac javne funkcije, odnosno da nije vršilo javnu funkciju dve godine pre podnošenja zahteva za imenovanje.

Ispunjenost uslova iz stava 1. ovog člana dokazuje se dostavljanjem odgovarajućih dokaza o stečenom obrazovanju, kao i dokazima o stečenom iskustvu u vezi sa sprovođenjem ili kontrolom javnih nabavki, podacima o objavljenim stručnim radovima, autorskim tekstovima i slično, kao i dostavljanjem izjave pod punom materijalnom, krivičnom, i moralnom odgovornošću za ispunjenost uslova iz stava 1. tač. 2) - 5) ovog člana.

Član 5

Za građanskog nadzornika može biti imenovano udruženje koje se bavi pitanjima javnih nabavki, ako ispunjava sledeće uslove:

1) da je registrovano u skladu sa zakonom o registraciji;

2) da se udruženje ili članovi udruženja bave analizom propisa iz oblasti javnih nabavki, analizom sprovođenja konkretnih postupaka javnih nabavki, analizom postupanja naručilaca u fazama procesa javnih nabavki i drugo;

3) da se najmanje jedan član udruženja ili lice zaposleno u udruženju ili je ugovorno angažovano od strane udruženja, bavi poslovima iz stava 1. tačke 2) ovog člana;

4) da lice koje bi u ime udruženja vršilo poslove građanskog nadzornika nije član političke organizacije u skladu sa propisom kojim se uređuje finansiranje političkih organizacija;

5) da udruženje nije osnovala politička organizacija, niti je udruženje zaključivalo ugovore sa političkim subjektom koje bi ga dovelo u odnos zavisnosti;

6) da lice koje bi u ime udruženja vršilo poslove građanskog nadzornika nije zaposleno ili na bilo koji način radno angažovano kod naručioca.

Za građanskog nadzornika može biti imenovano udruženje koje se bavi pitanjima sprečavanja korupcije i sukoba interesa, ako ispunjava sledeće uslove:

1) da je registrovano u skladu sa zakonom o registraciji;

2) da se udruženje ili članovi udruženja bave analizom propisa iz oblasti sprečavanja korupcije i sukoba interesa, analizom sprovođenja propisa iz oblasti borbe protiv korupcije ili sukoba interesa, analizom postupanja naručilaca u vezi sa rešavanjem sukoba interesa i sprečavanjem korupcije u javnim nabavkama i drugo;

3) da je najmanje jedan član udruženja ili lice zaposleno u udruženju ili je ugovorno angažovano od strane udruženja, učestvovalo u izradi propisa i analiza u oblastima iz stava 2. tačke 2) ovog člana;

4) da lice koje bi u ime udruženja vršilo poslove građanskog nadzornika nije član političke organizacije u skladu sa propisom kojim se uređuje finansiranje političkih organizacija;

5) da udruženje nije osnovala politička organizacija, niti je udruženje zaključivalo ugovore sa političkim subjektom koje bi ga dovelo u odnos zavisnosti;

6) da lice koje bi u ime udruženja vršilo poslove građanskog nadzornika nije zaposleno ili na bilo koji način radno angažovano kod naručioca.

Ispunjenost uslova iz stava 2. ovog člana dokazuje se izvodom iz Agencije za privredne registre, opisom iskustva u oblastima za koje se udruženje imenuje za građanskog nadzornika, kao i izjavom predsednika udruženja pod punom materijalnom, krivičnom, i moralnom odgovornošću za nepostojanje smetnji iz stava 1. tač. 4) - 6), odnosno stava 2. tač. 4) - 6) ovog člana.

Način rada građanskog nadzornika

Član 6

Građanski nadzornik postupa objektivno, nezavisno, nepristrasno, pridržavajući se etičkih načela i pravila struke.

Građanski nadzornik nadgleda postupak javne nabavke:

1) praćenjem objavljivanja informacija na Portalu javnih nabavki, internet stranici naručioca i drugim javnim glasilima i analiziranjem objavljenih informacija radi provere poštovanja načela Zakona o javnim nabavkama i postupka javne nabavke;

2) praćenjem i analizom svih akata naručioca donetih pre pokretanja postupka javne nabavke, u toku postupka javne nabavke i po njegovom okončanju, a do momenta podnošenja izveštaja;

3) neposrednim uvidom u radnje koje naručilac preduzima u postupku javne nabavke;

4) neposrednim uvidom u komunikaciju naručioca sa zainteresovanim licima odnosno ponuđačima, internu komunikaciju naručioca i komunikaciju naručioca sa drugim organima u vezi sa predmetnom javnom nabavkom;

5) dobijanjem dodatnih zahtevanih informacija od naručioca;

6) dobijanjem informacija o zakonitosti postupka javne nabavke od lica koja se obrate građanskom nadzorniku i proverom tačnosti tih informacija ili obaveštavanjem nadležnih organa u slučaju da nije u mogućnosti da sam izvrši proveru, a informacije su bitne sa stanovišta zakonitosti postupka javne nabavke.

Građanski nadzornik u toku nadgledanja postupka javne nabavke iznosi svoje mišljenje.

Član 7

Građanski nadzornik koji dobije prijavu o sumnji na korupciju u vezi sa predmetnim postupkom javne nabavke obaveštava bez odlaganja Upravu, Agenciju za borbu protiv korupcije i nadležno tužilaštvo.

O dostavljenom obaveštenju iz stava 1. ovog člana građanski nadzornik obaveštava podnosioca prijave.

Član 8

Kada utvrdi da je u postupku javne nabavke došlo do nepravilnosti građanski nadzornik o tome bez odlaganja obaveštava naručioca.

Ukoliko se nepravilnosti ne mogu na drugačiji način otkloniti, ili naručilac propusti da to učini blagovremeno, građanski nadzornik će podneti zahtev za zaštitu prava i obavestiti organ koji vrši nadzor nad radom naručioca, nadležne državne organe i javnost.

Član 9

Građanski nadzornik je dužan da podnese odboru Narodne skupštine nadležnom za finansije, odnosno skupštini autonomne pokrajine ili lokalne samouprave i Upravi, izveštaj o sprovedenom postupku javne nabavke u roku od 20 dana od dana zaključenja ugovora ili donošenja odluke o obustavi postupka, u skladu sa zakonom.

Pre podnošenja izveštaja u skladu sa stavom 1. ovog člana, građanski nadzornik dostavlja predlog izveštaja naručiocu čiji je postupak javne nabavke bio predmet nadgledanja, koji može građanskom nadzorniku dostaviti svoje primedbe na predlog izveštaja u roku od pet dana od dana njegovog prijema.

Izveštaj građanskog nadzornika se objavljuje na internet stranici Uprave i naručioca čiji je postupak nadgledan.

Član 10

U slučaju da mu nije dostavljen dokument ili informacija, koja po mišljenju građanskog nadzornika može ukazivati na povredu zakonitosti postupka javne nabavke, građanski nadzornik će bez odlaganja obavestiti Upravu i organ koji vrši nadzor nad radom naručioca.

Ako građanski nadzornik, na osnovu dokumenata kojima raspolaže, neposrednog uvida u postupak javne nabavke ili informacija koje je dobio na drugi način, stekne uverenje da se postupak javne nabavke odvija protivno zakonu ili da je počinjeno neko kažnjivo delo, o tome će bez odlaganja obavestiti organ nadležan za pokretanje krivičnog, prekršajnog odnosno postupka za privredni prestup.

Ako se uverenje građanskog nadzornika iz stava 2. ovog člana potvrdi, ili ako u primerenom roku ne dobije odgovor od organa kojem se obratio, a koji otklanja sumnju u kršenje zakona, građanski nadzornik će obavestiti javnost o sumnji u kršenje zakona.

Stupanje na snagu

Član 11

Ovaj pravilnik stupa na snagu 1. aprila 2013. godine.