PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 4/2004, 15/2005, 3/2007 i 2/2013)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja za I, II, III i IV razred, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05 i 6/05), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) stranih jezika;

5) fizičkog vaspitanja;

6) muzičke umetnosti;

7) likovne kulture;

8) građanskog vaspitanja i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: SAOBRAĆAJ

 

Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled

 

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;

- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;

- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;

- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;

- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;

- proveru koncepta stručne mature.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;

- nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve stručne predmete;

- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.

Očekivani ishodi ogleda

- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.

- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Nastaviće se sa organizovanjem obuka nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;

- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike sarađivaće na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled se ostvaruje u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovnovaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

ISHODI OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

stručne kompetencije

  • Razvijanje sposobnosti za vršenja uviđaja
  • Razvijanje sposobnosti za vršenja unutrašnje kontrole u drumskom saobraćaju
  • Razvijanje sposobnosti za organizovanje procesa obuke u auto školama
  • Razvijanje sposobnosti za procenu štete na vozilu
  • Razvijanje sposobnosti komunikacije i timskog rada
  • o primeni zakona o bezbednosti saobraćaja
  • o vrstama saobraćajnih nezgoda
  • o prvoj pomoći
  • o sklopovima motora i motornih vozila
  • o održavanju motornih vozila
  • o primeni pravilnika unutrašnje kontrole
  • o načinu obeležavanja saobraćajne signalizacije u projektu
  • o pravilima pisane i verbalne komunikacije u neposrednim poslovnim kontaktima
  • upotrebe odgovarajuće opreme za izvođenje uviđaja
  • izrade skice mesta saobraćajne nezgode
  • izrade zapisnika i izveštaja o uviđaju
  • ukazivanja prve pomoći
  • opažanja
  • upravljanja vozilom "B" kategorije
  • obezbeđivanja mesta intervencije i saobraćajne nezgode na putu
  • postavljanja saobraćajne signalizacije na terenu prema projektu
  • upotrebe kataloga o vozilima i delovima za procenu štete
  • upotrebe računara
  • vođenja dokumentacije o kandidatu, instruktoru i vozilu
  • komunikacije i timskog rada sa neposrednim saradnicima
  • vršenja uviđaja
  • vršenja unutrašnje kontrole u drumskom saobraćaju
  • organizovanja procesa obuke u auto školama
  • procene štete na vozilu
  • verbalne i pisane komunikacije sa neposrednim saradnicima, učesnicima u saobraćaju i kandidatima za vozača

 

II NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

18

666

10  

350

10  

350

10

300

48

1666  

1a. Srpski jezik i književnost

3

111

2

  70

2

  70

  2

  60

  9

311

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

                   

2. ______ jezik i književnost

                   

3. Engleski jezik

2

74

2

  70

2

  70

  2

  60

  8

274

4. Drugi strani jezik

2

74

2

  70

2

  70

  2

  60

  8

274

5. Fizičko vaspitanje

2

74

2

  70

2

  70

  2

  60

  8

274

6. Matematika

3

111

2

  70

2

  70

  2

  60

  9

311

7. Računarstvo i informatika

2

74

           

  2

  74

8. Istorija

2

74

           

  2

  74

9. Biologija

2

74

           

  2

  74

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

4

148

4

140

2

  70

 

 

10

358

1. Saobraćajna geografija

2

74

           

  2

  74

2. Fizika

2

74

2

  70

       

  4

144

3. Tehničko crtanje

   

2

  70

       

  2

  70

4. Mehanika

       

2

  70

   

  2

  70

V: STRUČNI PREDMETI

6

222

15  

585

17  

655

19

690

57

2152  

1. Saobraćajni vodič

2

  74

           

  2

  74

2. Bezbednost saobraćaja

   

2

  70

       

  2

  70

3. Motori

   

2

  70

       

  2

  70

4. Električni i elektronski uređaji na vozilu

   

2

  70

       

  2

  70

5. Saobraćajna pravila

   

3

105

       

  3

105

6. Elementi putne mreže

   

2

  70

       

  2

  70

7. Saobraćajno pravo

       

2

  70

   

  2

  70

8. Motorna vozila

       

3

105

   

  3

105

9. Eksploatacija vozila

       

2

  70

   

  2

  70

10. Poslovna kultura

       

2

  70

   

  2

  70

11. Saobraćajne nezgode

           

  5

150

  5

150

12. Dinamika kretanja vozila

           

  2

  60

  2

  60

13. Regulisanje saobraćaja

           

  2

  60

  2

  60

14. Praktična nastava

4

148

4

200

8

340

10

420

26

1108  

G: IZBORNI PREDMETI

2

  74

1

  35

1

  35

  1

  30

  5

174

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

  37

1

  35

1

  35

  1

  30

  4

137

2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

1

  37

           

  1

  37

Ukupno: A + B + V + G

30

1110   

30  

1110  

30  

1110  

30

1020  

124  

4350  

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

       

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

1

1

1

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

       

1. Muzička umetnost

1

     

2. Likovna kultura

1

     

3. Scenska umetnost

1

     

4. Keramika

1

     

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:

- izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine);

a samo u prvom razredu još i iz

- JEDNOG izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda - 1 čas nedeljno.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstva prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

Ocena izbornog predmeta predviđenog programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

74

   

10

Praktična nastava

 

148

 

10

II

Tehničko crtanje

70

   

10

Praktična nastava

 

140

  60

10

III

Praktična nastava

 

240

100

10

IV

Praktična nastava

 

300

120

10

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

do 74

do 70

do 70

do 60

do 274

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Društveno-korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

3-4 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno časovna
nastava

mentorski rad
(nastava u bloku)

obavezne
vannastavne
aktivnosti

ostalo
(matura)

ukupno
radnih
nedelja

I

37

 

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

35

2

2

 

39

IV

30

4

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područje rada saobraćaj - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- Internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje:

- računara i projektora za Power Point prezentacije;

- skenera;

- dijaprojektora;

- grafoskopa;

- televizora i video rekordera.

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

IV NASTAVNI PROGRAM

 

SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

111

       

111

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijaju stabilnu, humanu i tolerantnu ličnost koja, kada je izložena individualnom ili kolektivnom problemu isti rešava stvaralačkim putem.

- Treba ih podstaći da razvijaju logično mišljenje i kritičan stav, te aktivno učešće u dijalogu, uz argumente.

- Učenici bi trebalo da razviju sposobnosti za nenasilnu komunikaciju i rešavanje konflikta.

- Učenici se osposobljavaju za timski rad, kao i otvorenost, bez verskih, rasnih, nacionalnih i polnih predrasuda.

- Učenici treba da unaprede znanja o sopstvenoj kulturi, kao i drugim kulturama u horizontalnom i vertikalnom preseku (sinhrona/dijahrona ravan).

- Cilj nastave je svakako i dostizanje nivoa jezičkih i komunikativnih znanja i sposobnosti koje omogućavaju efikasnu komunikaciju u usmenom i pisanom obliku u različitim situacijama u profesionalnom životu.

- Znanja o jeziku, književnosti i medijima, relevantna za budući razvoj i aktivan i bogat emocionalni i psihološki život.

- Znanja jezičke kulture u skladu sa standardnim književnim jezikom, relevantna za njihovo buduće obrazovanje i profesionalni razvoj.

- Naravno, tu su i razumevanje različitih govornih stilova i prepoznavanje višeznačnosti i u govoru i u tekstu, što povlači za sobom razumevanje čak i psihologije ličnosti, te prepoznavanje i razlikovanje formalne i neformalne komunikacije.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Stilske formacije

5

Pravopis

12

Uvod u proučavanje književnog dela

14

Između mita i književnosti

12

Narodna književnost

10

Gramatika

12

Srednjovekovna književnost

14

Načini i sredstva komunikacije

8

Humanizam i renesansa

12

Kultura izražavanja

12

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Stilske formacije

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • uočavanje povezanosti sa drugim umetnostima
  • prepoznavanje osobenosti vlastite književne kulture u komparativnom smislu
  • uviđanje sinhrone i dijahrone ravni i osnovne odlike epoha, kao dela opšte kulture, veštine mišljenja i iskazivanja rezultata povodom univerzalnog kroz epohe, gde se čovek izjašnjava o svetu, drugom čoveku, narodu, duhu vremena.
  • osobenost se tako izražava kroz jezik i stil.
  • "Stil je čovek sam" Bifon
  • samostalan rad na prikupljanju i povezivanju informacija
  • osposobljavanje za korišćenje različitih izvora saznanja (enciklopedije, leksikoni, internet, film...)
  • unapređenje znanja o sopstvenoj i drugim kulturama
  • samostalnost u izvođenju zaključaka
  • prepoznavanje stila i epohe
  • književna periodizacija u istorijskom smislu (knj. starog veka; srednji vek; humanizam i renesansa; barok...itd.)
  • odlike epoha
  • korelacija sa drugim oblastima umetnosti i naukama
  • točak istorije iste
  • evaluacija
  • problemski pristup
  • aktivna nastava
  • korišćenje istorijskog i i geografskog atlasa
  • korišćenje interneta sa adresama na kojima su karakteristični snimci arhitektonskih i likovnih dela određene epohe
  • obavezna saradnja sa profesorima istorije, umetnosti, filozofije, geografije.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Pravopis

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • usvajanje i utvrđivanje znanja o standardnoj jezičkoj normi
  • preciznost u usmenom, i preciznost i pravilna upotreba pravopisa u pisanom izražavanju.
  • jasnoća i pravilnost u pismenoj komunikaciji, što podrazumeva i pravilno ispunjavanje raznih normiranih obrazaca.
  • usvajanje kulture pismenog i usmenog izrađivanja po standardu.
  • posredovanje razvijenije jezičke kulture i umeće korišćenja iste.
  • osposobljavanje učenika da se teorijska znanja o jezičkim pojavama i pravopisnoj normi uspešno sprovode u praksi
  • razvijanje jezičkog senzibiliteta i izražajnih sposobnosti učenika.
  • osnovni principi pravopisa srpskog književnog jezika
  • pravopisi i pravopisni priručnici i služenje njima.
  • pisanje velikog slova.
  • sastavljeno i rastavljeno pisanje reči.
  • ravopisni znaci.
  • skraćenice, rastavljanje reči na kraju retka.
  • interpunkcija
  • jezičke i pravopisne vežbe. pismeni sastavi.
  • evaluacija
  • vežbanje kroz lektorske, korektorske vežbe.
  • grupni i individualni rad
  • pismeno izražavanje kroz razne oblike
  • obavezno korišćenje PRAVOPISA (Pižurica, Pešikan, Jerković/Dešić)
  • pravopisne vežbe
  • diktat
  • samodiktat
  • dopunjavanje iskaza
  • preoblikovanje teksta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Uvod u proučavanje književnog dela

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje sposobnosti mišljenja kritičkog stava prema stvarnosti.
  • utisci, razumevanje, saznavanje i doživljavanje umetničke vrednosti u književnom delu
  • usvajanje osnovnih književno-teorijskih znanja
  • razumevanje povezanosti književnosti sa stvarnošću i drugim sferama umetnosti.
  • da razume osnovne elemente teksta i da zauzme stav prema istom
  • usvajanje naratoloških principa i njihova primena.
  • razvijanje kulture slušanja u različitim komunikativnim situacijama.
  • priroda književnosti.
  • književni rodovi i vrste
  • recepcija književnosti
  • naratološki principi (tačka gledišta; ja, on forma, ko govori?)
  • kompozicija književnog dela
  • struktura lirskog književnog dela
  • struktura epskog književnog dela
  • struktura drame (sve po izboru). Akcenat svakako na Aristotelovom jedinstvu mesta, vremena i radnje.
  • Ivo Andrić (uloga, značaj i smisao književnosti u životu i društvu) 0 priči i pričanju
  • Dragoslav Mihajlović: Kad su cvetale tikve - čitanje modernog romana sa analizom, uz primenu naučnog kao evaluacija
  • posle završenog čitanja Andrića, obavezan domaći zadatak na temu lepote i trajnog (predlog: Ako hoćeš da budeš besmrtan... posadi drvo, napiši knjigu, rodi dete)
  • pitanje jedinstva mesta, vremena, radnje pokazati na primerima iz grčke tragedije, pa do Šekspira (primer San letnje noći u režiji Nikite Milivojevića Narodno pozorište Bgd)
  • samostalno pisanje eseja o poseti pozorištu i individualnom doživljaju predstave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Između mita i književnosti

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • unapređenje znanja o klasičnoj kulturi, književnoj tradiciji, kao i o univerzalnom u istom.
  • prepoznavanje najvećih kulturnih i umetničkih tekovina antičke i tekovina antičke i hrišćanske provenijencije.
  • shvatanje i prepoznavanje arhetipskih modela ponašanja preko grčkih mitova.
  • upoznavanje sa značajem književnosti starog veka koji nose univerzalne motive značajne za modernu književnost
  • opažanje sličnosti među različitim kulturama
  • opažanje različitosti, kao neophodnosti značajne za proces individualizacije
  • razvijanje svesti o potrebi negovanja kulture
  • svest o značaju čitanja i širenja sopstvenih vidika
  • Vavilonsko-sumerska književnost; najstariji univerzalni motivi u Epu o Gilgamešu (potraga za večnim životom; ulazak u grad; prijateljstvo, silazak u Pakao)
  • Ep o Gilgamešu kao samostalno istraživanje kroz domaći zadatak
  • upoznajte grčke i rimske bogove (predlog za čitanje odlomaka Ovidijevih Metamorfoza; kao i knjige Kreativnog centra Lavirint; Nada Korać
  • antička tragedija i mit (tumačenje C.G.Jung)
  • hebrejska književnost-biblijske legende
  • Stari zavet - zajedničko čitanje i analiza odlomaka
  • Novi zavet sa akcentom na stradanju Hristovom (obavezna korelacija sa veroučiteljem)
  • evaluacija
  • programski zadaci, grupni rad, samostalno pisanje eseja i čitanje celokupnog dela Ep o Gilgamešu
  • radioničarski rad u saradnji sa profesorom psihologije-prepoznaj svoj arhetip
  • različite strategije čitanja i slušanja
  • korišćenje svih dostupnih medija
  • u obradi Biblije obavezno pisanje domaćih zadataka

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Narodna književnost

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • prepoznavanje i razlikovanje vrsta narodne umetnosti
  • saznanje o značaju narodne književnosti za naš narod u istorijskom kontekstu
  • razvijanje estetskih kriterijuma u čitanju iste
  • oslobađanje mitomanije i razlikovanje legende od istorijske stvarnosti
  • prepoznavanje "drugog" slabijeg u našoj književnosti (žene, deca, narod)
  • jačanjem nacionalne samosvesti lakša integracija u evropske tokove
  • prepoznavanjem osobenosti svoga roda, poštovanje i tuđeg
  • običaji i verovanja kao individualno bogatstvo, ali i kritička distanca
  • lirika (sinkretzam)
  • aminizam, obredno...)
  • legende, bajke (Propov model)
  • epika i njene podele (po ciklusima...)
  • Kosovo između mita i stvarnosti
  • Kneževa večera
  • Kosovska devojka
  • Banović Strahinja
  • Hasanaginica
  • Dioba Jakšića
  • domaći zadaci: Je li bilo kneževe večere? Uloga žene u narodnim pesmama...
  • recitovanje odabranih stihova i usmeni komentar samostalnog izbora pesma
  • evaluacija
  • samostalan rad na pisanju eseja
  • kritička recepcija
  • upoređivanje sa našim vremenom
  • grupni rad; individualni rad
  • obavezna saradnja sa profesorom istorije
  • mogućnost debate
  • različite strategije čitanja
  • prepoznavanje tačke gledišta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Gramatika

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • učenik prepoznaje vrste reči i zna njihovu pravilnu upotrebu
  • vlada terminologijom
  • sagledava fonetsku prirodu srpskog jezika
  • pravilno artikuliše glasove
  • primenjuje stečena znanja o glasovnim alternacijama u pravopisnim rešenjima
  • razvija kritičko i logičko mišljenje
  • osposobljavanje da po pravilima standardnog jezika bude obavljena usmena i pismena profesionalna komunikacija
  • morfologija; reči sa deklinacijom
  • reči sa konjugacijom
  • glagolski vid, rod. glagolske osnove, bezlični/lični
  • fonetika i fonologija, glas i fonema
  • alternacije suglasnika (po zvučnosti, mestu, palatalizacija, sibilarizacija, jotovanje)
  • alternacije samoglasnika (o-e, l-o; nepostojano a)
  • valuacija
  • morfologija se isključivo obnavlja
  • ceo modul uz Pravopis
  • Glasovni sistem srpskog književnog jezika u Gramatici Stanojčić, Popović

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Srednjovekovna književnost

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • svest o potrebi negovanja sopstvene književne kulture
  • poznavanje osnova slovenske pismenosti, jezika i najstarijih spomenika
  • zakonitosti epohe i uzročno-posledične veze
  • važnost i uloga nacionalne istorije za savremeno življenje i uloga književnosti u istoriji
  • svest o nacionalnom identitetu
  • važi za svaki modul-razvijanje kulture slušanja u različitim komunikativnim situacijama (predavanje, razgovor, diskusija, debata)
  • sticanje osnovnih pojmova i znanja na kojima se zasniva tumačenje srednjovekovne kulture
  • poštovanje različitosti u odnosu na sopstveni i nacionalni identitet
  • počeci slovenske pismenosti
  • značaj Ćirila i Metodija
  • Sveti Sava (u legendi: žitijima; narodnoj poeziji; istorijska fakta- KRMČIJA)
  • domaći zadatak: Lik Svetog Save kroz vreme
  • Jefimija
  • Despot Stefan Lazarević
  • evaluacija
  • različite strategije čitanja
  • pisanje eseja, problemska nastava i samostalan rad
  • pravljenje pozorišnog komada za školsku slavu
  • kao primer prezentacija CD DUŠANOV ZAKONIK (Izd. Narodna biblioteka Srbije 1999)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Načini i sredstva komunikacije

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • osposobljavanje učenika za efikasnu komunikaciju zasnovanu na demokratskom dijalogu
  • osposobljavanje učenika da učestvuje u svim oblicima komunikacije kroz razlučite medije
  • prepoznavanje i razlikovanje govornih stilova
  • distinšija neverbalnog od verbalnog, kao prepoznavanje u stapanju, kao prepoznavanje u stapanju, što pomaže boljem razumevanju psihologije drugih
  • razlikovanje formalne i neformalne komunikacije
  • vladanje osnovnim pojmovima o izvorima informacija, jeziku kao i sredstvu komunikacije i njegovim drugim vidovima
  • znanja ove vreme relevantna su za budući aktivan život učenika i potrebu za napredovanjem
  • učenik ovladava svešću o brzini i potrebi razmene informacija
  • poseduje svest o planeti kao globalnom selu, gde ništa u profesiji nije nedostupno
  • svest o potrebi delenja u timu
  • informacija kao moć koja uči razlikovnosti dobra od zla.
  • jezik kao sredstvo komunikacije
  • vrste komunikacije i smetnje u istoj (šum; recepcija - obavezna saradnja sa prof. informatike)
  • Mekluanova galaksija, vavilonska biblioteka
  • vrste medija kojima treba književno delo kao predložak
  • korelacija sa drugim umetnostima i korist književnosti u medijima
  • individualni rad na raz. med. (strip, nedeljnici, žurnali, godišnjaci, CD, TV, Internet, film...) po aktuelnim događajima i naslovima
  • veština komunikacije u stvarnom životu
  • pisanje tekstova po pravilima žurnalistike
  • evaluacija
  • rad u saradnji sa profesorima drugih struka (psihologija, informatika)
  • radioničarski rad
  • korišćenje svih vrsta izvora informacija najrazličitijih strategija
  • samostalno pisanje izveštaja - CD Ivo Andrić (Zadužbina Ive Andrića 2003).

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

   

*

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Humanizam i renesansa

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • poznavanje književnih vrsta epoha
  • svest o ulozi umetnosti u stvarnom životu
  • zakonitosti epohe i izdvajanje opšteg od pojedinačnog
  • izazivanje različitih senzacija pred raznolikošću u književnosti
  • traženje uzorka u liku renesansnog čoveka
  • opažanje sličnosti kao i razlika među fenomenima književne i kulturne istorije različitih naroda
  • Renesansa i nove granice (novi kontinenti i heliocentričan sistem; CARPE DIEM)
  • Petrarka i svet soneta
  • Bokačo i odlomci iz Dekamerona
  • Dante-odlomci
  • Servantes - odlomci
  • Šekspirov svet pozorišta i ukidanje Aristotela
  • Romeo i Julija (razgovor i čitanje seminarskih radova)
  • Dubrovnik i Marin Držić
  • evaluacija
  • saradnja sa prof. geografije i istorije; korišćenje raznih medija
  • problemska nastava grupni; individualni rad
  • recitovanje stihova
  • samostalno pisanje eseja (teme: Renesansni čovek nekad i sad; Ko je Don Kihot?; Romeo i Julija u filmu i pozorištu...)
  • odlazak u pozorište (preporuka SKUP Marin Držić, režija Jagoš Marković JDP)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Kultura istraživanja

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • utemeljenje nastave pismenosti gramatike i naratologije na jezičkim vežbanjima
  • utvrđivanje metoda i načina stvaranja u etapama pismenog zadatka
  • osposobljavanje učenika da u pismenom sastavljanju pravopisna jezička i stilska vežbanja stavljaju u službu praktičnih pisanih ostvarenja
  • poznavanje funkcionalnih stilova
  • usvajanje kulture pismenog i usmenog izražavanja po normi
  • posedovanje razvijene jezičke kulture
  • negovanje pravilnog izražavanja standardnim jezikom
  • praktična upotreba u svakodnevnici funkcionalnih stilova
  • izražavanje osećanja, stavova, potreba...
  • pravilno i kreativno interpretiranje i
  • tumačenje odabranog teksta
  • stilske vežbe - upoznavanje sa stilskim figurama i funkcionalnim stilovima
  • šta ima novo? Dela iz moderne književnosti
  • pismeni zadaci (4+2)
  • osim pismenog zadatka koji se rade po jedan po kvalifikacionom periodu, ovaj modul je kruna u praktičnoj primeni naučenog. Pismeni -teme, gradivo; svakodnevnica, svet osećajnosti; gradivo; iz đačkog života, prijateljstvo
  • dela iz moderne književnosti po interesovanju učenika - GOSPODAR PRSTENOVA, HARI POTER...
  • izveštaj o pročitanom, vežbe u zapažanju stilske raznovrsnosti, vežbe asocijacija
  • metaforičko kazivanje, simbolička upotreba reči.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

 

*

   

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Književne kritike, studije, eseji, rečnici, enciklopedije. Korišćenje medija (TV, video, Internet). Odlazak u pozorište. Neophodne geografske karte.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Istorija

FIZIČKO VASPITANJE
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

1

 

73

   

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama

- Razvijanje motoričkih umenja i navika - Osposobljavanje za samostalno vežbanje

- Očuvanje i unapređivanje zdravlja

- Razvoj pozitivne slike o sebi

- Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Antropomotoričke sposobnosti

20

Atletika

10

Gimnastika

10

Plivanje

10

Sportske igre

12

Druga motorička iskustva

12

NAPOMENA: ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika 4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Antropomotoričke sposobnosti

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • produbiti znanja o funkcionisanju pojedinih organskih sistema prilikom vežbanja i oporavka
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom ili njegovim posledicama
  • poznavati uzroke nastajanja nepravilnih držanja tela
  • poznavati uticaj nepravilnih držanja tela po organizam
  • znati osnovne vežbe za najvažnije grupe mišića koje obezbeđuju pravilno držanje tela
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • objektivno vrednovati i prihvatati svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti;
  • potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • utvrđivanje inicijalnog stanja
  • opštefizička priprema
  • rad usmeren na razvoj ili održavanje pojedinačnih sposobnosti:
  • snaga (svi vidovi),
  • brzina (brzina reakcije, pojedinačnog pokreta i frekvencija pokreta), izdržljivost (aerobna i anaerobna),
  • pokretljivost,
  • koordinacija,
  • preciznost,
  • ravnoteža
  • atletika
  • gimnastika
  • sportske igre
  • aerobik
  • ples i dr.
  • testovi za utvrđivanje stanja sposobnosti
  • pravilno držanje tela
  • utvrđivanje finalnog stanja
  • obzirom da je za realizaciju drugih modula potreban odgovarajući nivo antropomotoričkih sposobnosti, po sistemu povratne sprege će se, pored časova opredeljenih za ovaj modul i na ostalim časovima i preko drugih predviđenih sadržaja praktično uticati na njihov razvoj
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe....), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

         

*

   

*

   

 

Naziv modula:

Atletika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • usavršavati umenja iz atletike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • tehnika skokova
  • tehnika bacanja
  • elementarne igre
  • poligoni
  • doziranje opterećenja preko pulsa
  • pripremanje organizma za
  • vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

         

*

*

       

 

Naziv modula:

Gimnastika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • poboljšati umenja iz gimnastike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • uspostavljati saradničke odnose, učestvovati u timskom radu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • osnovni elementi partera
  • osnovni elementi na spravama
  • podrške u parovima
  • ravnoteže u parovima
  • kolutanja i preskoci u parovima
  • poligoni koji u sebi sadrže gimnastike elemente
  • vežbe istezanja
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...) na organizam
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

         

*

*

   

*

 

 

Naziv modula:

Plivanje

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • usvajati znanje ili usavršavati umenje plivanja
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje i unapređivanja zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • ponašanje pri boravku na bazenu
  • higijena pri boravku na bazenu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • obuka neplivača
  • usavršavanje tehnike plivanja
  • elementarne igre u vodi
  • vežbe oblikovanja u vodi
  • trčanje u vodi (ukoliko je bazen male dubine)
  • akvabik
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj plivanja na organizam i značaj za zdravlje
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

         

*

*

       

 

Naziv modula:

Sportske igre

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • posedovati umenja iz sportskih igara stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • imati profilisane sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti, i biti svestan razvojnih promena;
  • potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • rešavati probleme uz poštovanje svog okruženja
  • promovisati sportski fer-plej
  • prepoznavati negativnosti u sportu i kritički se odnositi prema njima (doping, gruba igra, navijački izgredi i sl.)
  • posedovati informacije o osobenostima različitih kultura u sredini u kojoj živi i uvažavati ih
  • korektno se odnositi prema svim akterima sportskog događaja (igrači, treneri/nastavnici, sudije, navijači i dr.)
  • moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje u timskom radu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • obnavljanje osnovnih elemenata tehnike
  • igra
  • odeljenjsko takmičenje
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

         

*

*

 

*

   

 

Naziv modula:

Druga motorička iskustva

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • posedovati i druga motorička iskustva u zavisnosti od ličnih interesovanja i mogućnosti sredine (ples, aerobik, klizanje, vožnja rolera, bicikla, plivanje, umetničko plivanje, badminton, orijentiring, karate, džudo, aikido, taekvondo...)
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • moći da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • tehnika skokova
  • tehnika bacanja
  • elementarne igre
  • poligoni
  • doziranje opterećenja preko pulsa
  • pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

         

*

*

 

*

   

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal D.O.O

- Anderson, B. Burke, E. Pearl, B. (2002): Fitness za sve, Zagreb, Gopal D.O.O.

- Baey, J. (1968): Gymnastics, Boston

- Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda

- Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkuljtura i sport

- Kukolj, M. (1996): Opšta antropomotorika, Beograd, Finegraf

- Nićin, Đ. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola, za sportske trenere

MATEMATIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

111

       

111

II

70

       

70

III

70

       

70

IV

60

       

60

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA

- Sticanje znanja i veština iz stepenovanja i korenovanja

- Sticanje znanja i veština iz kvadratnih jednačina i nejednačina

- Sticanje znanja i veština iz eksponencijalnih i logaritamskih funkcija

- Sticanje znanja i veština iz trigonometrije

- Sticanje znanja i veština iz površina i zapremina poliedara

- Sticanje znanja i veština iz oblasti obrtnih tela

- Sticanje znanja i veština iz oblasti vektora

- Sticanje znanja i veština iz oblasti analitičke geometrije u ravni

- Sticanje znanja o matematičkoj indukciji

- Sticanje znanja iz oblasti nizova

- Sticanje znanja i veština iz oblasti funkcija

- Sticanje znanja i veština o ispitivanju i grafičkom prikazivanju funkcija

- Sticanje znanja i veština iz oblasti integrala

- Sticanje osnovnih znanja iz kombinatorike

- Sticanje osnovnih znanja i veština iz oblasti verovatnoće i statistike

- Razvijanje logičnog i apstraktnog mišljenja

- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu

- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja

- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Trigonometrija pravouglog trougla

10

Logika i skupovi

9

Proporcijalnost veličina

11

Racionalni algebarski izrazi

9

Algebarski razlomci

12

Geometrija i izometrijske transformacije

17

Linearna jednačina. Rešavanje kvadratne jednačine u skupu R

18

Linearna funkcija i linearne nejednačine

11

Homotetija i sličnost

14

 

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Stepenovanje i korenovanje

15

Kvadratna jednačina i kvadratna funkcija

15

Eksponencijalna i logaritamska funkcija

15

Trigonometrijske funkcije

25

 

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Poliedri

14

Obrtna tela

12

Vektori

8

Analitička geometrija u ravni

21

Matematička indukcija

15

 

Razred:

četvrti

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Funkcije

12

Izvod funkcije

16

Integrali

12

Kombinatorika

8

Verovatnoća i statistika

12

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Trigonometrija pravouglog trougla

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz trigonometrije pravouglog trougla
  • znati vrednosti trigonometrijskih funkcija za karakteristične uglove (30°, 45°, 60°)
  • znati vrednosti trigonometrijskih funkcija komplementarnih uglova
  • znati osnovne trigonometrijske identitete i znati da ih koristi u dokazivanju jednostavnijih identiteta
  • umeti da reši pravougli trougao i da ga primeni na ostale figure
  • Trigonometrijske funkcije oštrog ugla
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova od 30°, 45°, 60°
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija komplementarnih uglova
  • Osnovne trigonometrijske identičnosti
  • Upotreba kalkulatora
  • Rešavanje pravouglog trougla
  • Razvijati tačnost i istrajnost u radu
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Logika i skupovi

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja iz matematičke logike, teorije skupova i skupova brojeva
  • znati šta su znaci konstanti, promenljive, brojevni izrazi
  • umeti da prepozna iskaz i utvrdi njegovu istinitost
  • umeti da ispita tačnost iskazne formule
  • znati da primeni skupovne operacije
  • znati zaokrugljivanje realnih brojeva kao i vrste grešaka
  • Osnovne logičke operacije
  • Iskazi
  • Tautologije
  • Osnovne skupovne operacije
  • Pregled brojeva i operacije sa njima
  • Zaokrugljivanje realnih brojeva i vrste grešaka
  • Sadržaj povezati sa jezikom komunikacija
  • Vežbati precizno i jasno izražavanje
  • Uraditi test na kraju modula ili pismenu vežbu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Proporcionalnost veličina

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja iz proporcija i procentnog računa i njihova primena
  • znati šta je razmera i umeti da je proširi i skrati
  • primenjivati razmeru pri rešavanju problema
  • prepoznavati direktnu i obrnutu proporcionalnost i primenjivati pri rešavanju problema
  • znati da izračuna nepoznati član proporcije
  • znati da izračuna deo neke veličine
  • izračunavati procenat neke veličine
  • Razmere i proporcije
  • Proporcionalnost veličina (direktna i obrnuta; uopštene, produžene proporcije)
  • Račun podele
  • Procentni račun
  • Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o proporcijama
  • Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa), a potom uraditi analizu pismenog zadatka (1 čas)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

     

*

           

 

Naziv modula:

Racionalni algebarski izrazi

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o polinomima i racionalnim izrazima
  • znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
  • znati da deli dva polinoma
  • znati da rastavi polinom na činioce
  • znati da transformiše jednostavniji racionalni izraz
  • znati da odredi nzs i nzd za polinome
  • Polinomi i operacije sa njima (+, -, *)
  • Deljenje polinoma
  • Faktorizacija polinoma
  • Faktorizacija polinoma a2-b2, (a±b)2, a3±b3, (a±b)3
  • Nzp i nzd za polinome
  • Insistirati na preciznosti, tačnosti i sistematičnosti u radu
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

                 

 

Naziv modula:

Algebarski razlomci

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o algebarskim razlomcima
  • znati da skraćuje i proširuje algebarski razlomak
  • znati operacije sa algebarskim razlomcima
  • znati da rešava dvojne razlomke
  • Algebarski razlomci
  • Skraćivanje i proširivanje algebarskih razlomaka
  • Množenje i deljenje algebarskih razlomaka
  • Sabiranje i oduzimanje algebarskih razlomaka
  • Dvojni razlomci
  • Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu
  • Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa) a potom uraditi analizu pismenog zadatka (1 čas)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

       

*

           

 

Naziv modula:

Geometrija i izometrijske transformacije

Trajanje modula:

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o geometrijskim pojmovima
  • Sticanje znanja o vektorima
  • Sticanje znanja o izometrijskim transformacijama
  • znati o osnovnim geometrijskim pojmovima i odnosima među njima
  • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug, trougao, četvorougao, mnogougao
  • znati operacije sa vektorima
  • znati osobine svake izometrijske transformacije
  • znati da primeni osobine izometrijskih transformacija na pojedinačne figure
  • Osnovni geometrijski pojmovi i odnosi među njima
  • Vektori. Sabiranje, oduzimanje i množenje vektora realnim brojem
  • Pojam podudarnosti i primena
  • Izometrijske transformacije (translacija, osna simetrija, rotacija, centralna simetrija)
  • Primena izometrije na trougao, četvorougao i krug
  • Insistirati na preciznosti i urednosti
  • Uraditi test ili pismenu vežbu na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

                 

 

Naziv modula:

Linearne jednačine. Rešavanje kvadratne jednačine u skupu R

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Pravilno rešavanje linearnih jednačina i sistema linearnih jednačina
  • Rešavanje kvadratnih jednačina pomoću formule u skupu R
  • znati da reši linearnu jednačinu
  • znati da rešava sisteme linearnih jednačina različitim metodama
  • znati da reši kvadratnu jednačinu pomoću formule (samo u skupu R), kao i egzistenciju rešenja iste u skupu R
  • Linearna jednačina
  • Ekvivalentne jednačine
  • Jednačine sa parametrom
  • Rešavanje kvadratne jednačine u skupu R pomoću formule (diskriminanta, egzistencija rešenja u skupu R)
  • Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu
  • Prilikom rešavanja kvadratne jednačine prvo odrediti diskriminantu, a zatim koristiti formulu
    

-b ± ÖD

    
 

2a

 

za njeno rešavanje

  • Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa), a potom uraditi analizu pismenog zadatka (1 čas)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

*

           

 

Naziv modula:

Linearna funkcija i linearne nejednačine

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Usvajanje pojma linearne funkcije
  • Pravilno rešavanje linearnih jednačina
  • znati osobine linearne funkcije
  • znati da rešava linearnu nejednačinu
  • znati da rešava sisteme linearnih nejednačina
  • Linearna funkcija. Osobine i grafik
  • Linearne nejednačine, rešavanje
  • Sistemi linearnih nejednačina
  • Nejednačine oblika
 

ax + b

≠ 0

 

cx + d

  • Insistirati na preciznosti, sistematičnosti i urednosti u radu
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Homotetija i sličnost

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština pri rešavanju geometrijskih zadataka pomoću homotetije i sličnosti
  • znati Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu duži na jednake delove
  • znati šta je homotetija i tom transformacijom preslikavati tačku i jednostavnije figure i znati koeficijent homotetije
  • znati definiciju sličnih figura i koeficijent sličnosti
  • Razmera duži, proporcionalnost duži
  • Talesova teorema i primena
  • Homotetija
  • Sličnost. Sličnost trouglova
  • Primena sličnosti. Primena kod pravouglih trouglova
  • Insistirati na preciznosti i urednosti
  • Pri kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa), a zatim analizirati pismeni zadatak (1 čas)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

*

           

 

Naziv modula:

Stepenovanje i korenovanje

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz stepenovanja i korenovanja
  • znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i primenjivati u transformacijama izraza
  • znati definiciju n-tog korena, bez obzira na parnost broja n Î N
  • znati osobine operacija korenovanja i njihovu primenu u transformacijama izraza
  • znati osobine operacija stepenovanja sa racionalnim izložiocem i njihovu primenu u transformacijama izraza
  • znati da racionališe imenilac razlomka,
  • znati šta su kompleksni brojevi i osnovne operacije sa njima
  • Stepen čiji je izložilac ceo broj, operacije, decimalni zapis broja u standardnom obliku
  • Funkcija Y=Xn n Î N njen grafik
  • Koren, stepen čiji je izložilac racionalni broj. Osnovne operacije sa korenima
  • Kompleksni brojevi i osnovne operacije sa njima
  • Naglasiti dalje važenje osobina pri proširivanju skupa iz koga je izložilac
  • Insistirati na preciznosti, sistematičnosti, istrajnosti i urednosti u radu
  • Uraditi test ili pismenu vežbu po pređene dve trećine modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Kvadratna jednačina i kvadratna funkcija

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz kvadratnih jednačina i nejednačina
  • umeti da rešava nepotpune i potpune kvadratne jednačine u skupu kompleksnih brojeva primenom formule
  • znati prirodu rešenja kvadratne jednačine, vijetova pravila i rastavljati kvadratni trinom
  • umeti da rešava jednačine koje se svode na kvadratne
  • umeti da prikaže i analizira grafik kvadratne funkcije
  • umeti da rešava prostije kvadratne nejednačine
  • umeti da rešava prostije sisteme jednačina sa dve nepoznate, pri čemu je bar jedna od njih kvadratna
  • umeti da rešava jednostavnije iracionalne jednačine i nejednačine
  • Kvadratna jednačina sa jednom nepoznatom i njeno rešavanje, diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
  • Vijetove formule. Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce, primene
  • Kvadratna funkcija i njen grafik, ekstremna vrednost
  • Prostije kvadratne nejednačine
  • Prostiji sistem jednačina sa dve nepoznate, od kojih je bar jedna kvadratna
  • Prostije iracionalne jednačine i nejednačine
  • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza kvadratne funkcije
  • Razvijati sistematičnost, preciznost i urednost u radu
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Eksponencijalna i logaritamska funkcija

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz eksponencijalnih i logaritamskih funkcija
  • umeti da prikaže analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju
  • znati da razlikuje dva tipa grafika eksponencijalne funkcije i primenjivati to u rešavanju eksponencijalne nejednačine
  • umeti da rešava jednostavnije eksponencijalne jednačine
  • umeti da prikaže analitički, tabelarno i grafički logaritamsku funkciju
  • znati da razlikuje dva tipa grafika logaritamske funkcije
  • znati da primenjuje pravila logaritmovanja,
  • umeti da rešava jednostavnije logaritamske jednačine
  • Eksponencijalna funkcija i njeno ispitivanje (svojstva, grafik)
  • Jednostavnije eksponencijalne jednačine
  • Pojam inverzne funkcije
  • Pojam logaritma, osnovna svojstva. Logaritamska funkcija i njen grafik
  • Osnovna pravila logaritmovanja i primena
  • Jednostavnije logaritamske jednačine
  • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije
  • Razvijati ideju smene
  • Posle eksponencijalnih jednačina uraditi pismeni zadatak (2 časa), a zatim isti analizirati (1 čas). Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

*

*

         

 

Naziv modula:

Trigonometrijske funkcije

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz trigonometrije
  • umeti da izračunava vrednosti trigonometrijskih funkcija ma kog ugla
  • umeti da rešava jednostavne trigonometrijske jednačine
  • znati grafike osnovnih trigonometrijskih funkcija i njihove osnovne osobine
  • znati osnovne trigonometrijske identitete i znati da ih koristi pri rešavanju različitih zadataka iz trigonometrije
  • Uopštenje pojma ugla (merenje ugla radijan). Trigonometrijske funkcije ma kog ugla. Svođenje na prvi kvadrant. Periodičnost
  • Grafici osnovnih trigonometrijskih funkcija i njihove osobine
  • Adicione teoreme. Transformacije trigonometrijskih izraza
  • Jednostavnije trigonometrijske jednačine
  • Sinusna i kosinusna teorema. Rešavanje trougla
  • Insistirati na preciznosti i urednosti
  • Uraditi dva pismena zadatka sa po 2 časa i po jednu analizu pismenog zadatka sa jednim časom (jedan na početku, a drugi na kraju modula)
  • Sredinom modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Poliedri

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz površina i zapremina poliedara
  • znati šta je poliedar
  • umeti da izračunava površinu poliedra
  • umeti da izračuna zapreminu poliedra
  • Poliedar, pravilan poliedar
  • Prizma i piramida, ravni preseci prizme i piramide
  • Površina poliedra. Površina prizme, piramide i zarubljene piramide
  • Zapremina poliedra (kvadra, prizme, piramide i zarubljene piramide)
  • Koristiti modele i simulaciju na računaru
  • Razvijati tačnost, istrajnost i urednost u radu
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Obrtna tela

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz oblasti obrtnih tela
  • znati kako nastaju obrtna tela
  • umeti da izračunava površinu i zapreminu obrtnih tela
  • umeti da izračunava površinu i zapreminu lopte
  • Cilindrična i konusna površ, obrtna površ
  • Prav valjak, prava kupa, zarubljena prava kupa i njihove površine i zapremine
  • Sfera i lopta, sfera i ravan. Površina i zapremina lopte
  • Koristiti modele i simulacije na računaru
  • Razvijati tačnost, istrajnost i urednost u radu
  • Posle obrade kupe uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas)
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Vektori

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz oblasti vektora
  • umeti da predstavi vektor u koordinatnom sistemu i da ga izrazi preko koordinata
  • znati šta je skalarni, vektorski i mešoviti proizvod vektora
  • umeti da izračuna skalarni, vektorski i mešoviti proizvod vektora
  • Pravougli koordinatni sistem u prostoru, koordinate vektora
  • Skalarni, vektorski i mešoviti proizvod vektora
  • Razvijati tačnost, istrajnost i urednost u radu
  • Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Analitička geometrija u ravni

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz oblasti analitičke geometrije u ravni
  • umeti da odredi dužinu duži, koordinate tačke koja duž deli u datoj razmeri i da izračuna površinu trougla pomoću koordinata temena
  • umeti da analitički prikaže pravu u raznim oblicima
  • znati da utvrdi međusobne odnose dve prave
  • znati jednačine krivih drugog reda i njihove osnovne elemente
  • znati da utvrdi međusobni odnos prave i krive drugog reda i zna uslove dodira istih
  • Rastojanje dve tačke. Podela duži u datoj razmeri. Površina trougla
  • Prava: razni oblici jednačine prave, ugao između dve prave, odstojanje tačke od prave
  • Krive linije drugog reda: kružnica, elipsa, hiperbola i parabola-jednačine
  • Odnos prave i krive linije drugog reda. Tangenta
  • Insistirati da pripadnost tačke krivoj (pravoj) znači da njene koordinate zadovoljavaju jednačinu krive(prave)
  • Pre krivih drugog reda uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas)
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

*

*

         

 

Naziv modula:

Matematička indukcija. Nizovi

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o matematičkoj indukciji
  • Sticanje znanja iz oblasti nizova
  • znati princip matematičke indukcije i njenu primenu
  • znati osobine aritmetičkog i geometrijskog niza
  • umeti da odredi graničnu vrednost jednostavnijih nizova
  • Matematička indukcija i neke njene primene
  • Osnovni pojmovi o nizovima
  • Aritmetički niz. Primene
  • Granična vrednost niza
  • Razvijati sistematičnost i istrajnost u radu
  • Uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas), pri kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Funkcije

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz oblasti funkcija
  • znati karakteristike elementarnih funkcija,
  • znati da odredi složenu i inverznu funkciju na jednostavnijim primerima
  • umeti da odredi domen, parnost, neparnost, nule, znak, monotonost i ograničenost funkcije
  • umeti da izračuna graničnu vrednost i odredi asimptote funkcije
  • Važniji pojmovi o funkcijama jedne promenljive (definisanost, nule, parnost, monotonost, periodičnost)
  • Pregled elementarnih funkcija
  • Granična vrednost funkcije. Neprekidnost funkcije (geometrijski smisao)
  • Razvijati preciznost, istrajnost, sistematičnost i urednost u radu
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Izvod funkcije

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština o ispitivanju i grafičkom prikazivanju funkcija
  • znati pojam priraštaja nezavisno promenljive i priraštaja funkcije
  • umeti da odredi izvod funkcije
  • znati pojam diferencijala funkcije
  • umeti da ispita tok i grafički prikaže jednostavnije funkcije
  • Priraštaj funkcije. Izvod funkcije (problem tangente i brzine). Osnovne teoreme o izvodu. Izvodi elementarnih funkcija
  • Ispitivanje funkcija (uz primenu izvoda). Grafik funkcije
  • Razvijati istrajnost, preciznost, sistematičnost i urednost u radu
  • Posle obrađenog pojma izvoda uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas)
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Integrali

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz oblasti integrala
  • znati šta je integral
  • znati metode integraljenja
  • umeti da primeni određeni integral pri određivanju površina, zapremina i dužine luka krive
  • Neodređeni integral. Osnovna pravila o integralu. Integracija elementarnih funkcija, tablica osnovnih integrala
  • Metod zamene, metod parcijalne integracije
  • Određeni integral. Njutn-Lajbnicova formula (bez dokaza)
  • Primene određenog integrala (rektifikacija, kvadratura, kubatura)
  • Razvijati istrajnost, preciznost, sistematičnost i urednost u radu
  • Uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas) posle obrade neodređenog integrala
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Kombinatorika

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja iz kombinatorike
  • umeti da primenjuje kombinatorna pravila zbira i proizvoda i osnovne kombinatorne konfiguracije
  • umeti da primeni binomnu formulu
  • Osnovna pravila kombinatorike
  • Varijacije, permutacije, kombinacije
  • Ne insistirati samo na primeni obrasca već vežbati i kombinovane zadatke
  • Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Verovatnoća i statistika

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz oblasti verovatnoće i statistike
  • znati pojam slučajnog događaja i pojam verovatnoće događaja
  • znati osnovne teoreme verovatnoće i znati da ih primeni prilikom rešavanja zadatka
  • znati neke numeričke karakteristike u verovatnoći
  • znati šta je slučajni uzorak i statistički eksperiment
  • Slučajni događaji. Verovatnoća. Uslovna verovatnoća i nezavisnost
  • Slučajne promenljive. Matematičko očekivanje, disperzija i standardna devijacija
  • Populacija, obeležje i uzorak. Osnovni zadaci matematičke statistike. Prikupljanje, sređivanje, prikazivanje i numerička obrada podataka
  • Vežbati kombinovane zadatke
  • Insistirati na razvijanju tačnosti, urednosti i sistematičnosti u radu
  • Na kraju modula uraditi pismeni zadatak (2 časa) i analizu istog (1 čas)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

       

*

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Veneove zbirke zadataka, zbirke zadataka u izdanju "Kruga" (autori Ž. Ivanović i S. Ornjanović) kao i zbirke zadataka u izdanju "Matematiskopa" (autor V. Stojanović)

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Fizika

- Saobraćajne nezgode

- Mehanika

- Tehničko crtanje

Sledeći

Napomene

Pravilnikom o izmenama i dopunama Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 15/2005) predviđeno je da će se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja za I, II, III i IV razred ostvarivati u skladu sa nastavnim planom ogleda koji je sastavni deo ovog pravilnika i da će se program ogleda za I, II, III i IV razred, između ostalog, i u odnosu na srpski jezik i književnost i fizičko vaspitanje ostvarivati u skladu sa Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 6/90 i "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 24/2004, 3/2005 i 6/2005).