PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU STRUČNIH PREDMETA SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA U PODRUČJU RADA POLJOPRIVREDA, PROIZVODNJA I PRERADA HRANE ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 6/2012 i 2/2013) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane za obrazovne profile: pekar, mesar, prerađivač mleka, rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike, poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar, prehrambeni tehničar.
Nastavni plan stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane za obrazovne profile: pekar, mesar, prerađivač mleka, rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike, poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar, prehrambeni tehničar i nastavni program za prvi, drugi i treći razred za te obrazovne profile u trogodišnjem trajanju i za prvi, drugi, treći i četvrti razred za te obrazovne profile u četvorogodišnjem trajanju odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe:
1) Pravilnik o nastavnom planu i programu za sticanje obrazovanja i vaspitanja u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane ("Prosvetni glasnik", br. 1/93, 1/94, 1/96, 2/01, 5/02, 10/06 i 5/11) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta za obrazovne profile: pekar, mesar, prerađivač mleka, rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike, poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar, prehrambeni tehničar;
2) Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar, prehrambeni tehničar, rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike, mesar, pekar i prerađivač mleka ("Prosvetni glasnik", br. 15/04, 2/05, 13/05, 8/06 i 5/11);
3) Pravilnik o nastavnom planu i programu stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane ("Prosvetni glasnik", broj 5/11).
Učenici upisani u srednju školu zaključno sa školskom 2009/2010. godinom u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane za obrazovne profile: pekar, mesar, prerađivač mleka, rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike i obrazovne profile: pekar - ogled, mesar - ogled, prerađivač mleka - ogled, rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike - ogled u trogodišnjem trajanju stiču obrazovanje po nastavnom planu i programima koji su bili na snazi do stupanja na snagu ovog pravilnika - do kraja školske 2014/2015. godine.
Učenici upisani u srednju školu zaključno sa školskom 2009/2010. godinom, u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane za obrazovne profile: poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar, prehrambeni tehničar i obrazovne profile: poljoprivredni tehničar - ogled, veterinarski tehničar - ogled, prehrambeni tehničar - ogled, u četvorogodišnjem trajanju stiču obrazovanje po nastavnom planu i programima koji su bili na snazi do stupanja na snagu ovog pravilnika - do kraja školske 2015/2016. godine.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
I. NASTAVNI PLAN I PROGRAM STRUČNIH PREDMETA ZA OBRAZOVNI PROFIL PEKAR
Područje rada: Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane
Oblast: Proizvodnja i prerada hrane
Trajanje obrazovanja: tri godine
1. CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil PEKAR je osposobljavanje učenika za proizvodnju hleba, peciva, kolača i testenina.
Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanje zapošljivosti, usmerava da učenici budu osposobljavani za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- efikasan rad u timu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- blagovremeno reagovanje na promene u radnoj sredini;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
Pripremi rad i sprovede higijenske, zaštitne i ekološke mere u pekarskoj proizvodnji |
• navede osnovna pravila organizacije rada u preduzeću i pojedinačnom radnom mestu • objasni organizaciju posla prema tehnološkom postupku pekarske proizvodnje • objasni principe rada različitih mašina i načini korišćenja pribora i alata u pekarstvu • objasni principe održavanja funkcionalnosti i higijene opreme u pekarskoj proizvodnji • navede standarde u pekarstvu • objasni značaj higijene i primene mera HACCP • objasni značaj primene sanitarnih propisa, propisa iz oblasti zaštite na radu u pekarskoj proizvodnji, iz oblasti bezbednosti i zaštite zdravlja na radu, protivpožarne zaštite i iz oblasti zaštite životne sredine |
• pripremi radno mesto, sredstva za rad i dokumentaciju • proveri i održava ispravnost rada mašina i alata • održava ličnu higijenu i higijenu opreme i prostora u pekari • primenjuje HACCP i ostale važeće standarde u svim fazama pekarske proizvodnje • popuni dnevnik rada • komunicira sa saradnicima • primeni zaštitna sredstva i opremu u radu • sortira i odlaže otpad na odgovarajući način |
• savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove • efikasno organizuje vreme • ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja sanitarnih propisa, standarda HACCP i ostalih važećih standarda u svim fazama pekarske proizvodnje • ispolji pozitivan odnos prema značaju funkcionalne i tehničke ispravnosti mašina i uređaja u pekarskoj industriji • ispolji ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima • ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima |
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
Proizvodi pšenične, mešane i specijalne vrste hleba |
• navede vrste i parametre kvaliteta osnovnih i pomoćnih sirovina • navede vrste i objasni karakteristike sredstava za fermentaciju i aditiva • objasni faze tehnološkog postupka proizvodnje različitih vrsta hleba • navede parametre proizvodnje za različite vrste hleba • objasni karakteristike različitih vrsta hleba • navede vrste i osobine ambalaže za pakovanje i transport hleba • navede uslove skladištenja hleba |
• izmeri i pripremi sirovine • izvrši zames testa za hleb • deli, okruglo i završno oblikuje testo za hleb • prati promene na testu tokom pečenja • razlikuje greške na gotovom hlebu • pakuje i skladišti hleb |
|
Proizvodi peciva od kvasnog, lisnatog i vučenog testa |
• navede parametre kvaliteta pomoćnih sirovina u proizvodnji peciva • navede vrste i objasni karakteristike sredstava za fermentaciju i aditiva • objasni faze tehnološkog postupka proizvodnje različitih vrsta peciva • navede parametri proizvodnje za različite vrste peciva • objasni karakteristike različitih vrsta peciva • navede vrste i osobine ambalaže za pakovanje i transport peciva • navede uslove skladištenja peciva |
• priprema i dozira sirovine i pomoćne sirovine • izvrši zames testa za pecivo • deli, oblikuje, seče i filuje testo za pecivo • prati promene na testu tokom pečenja • razlikuje greške na gotovom pecivu • pakuje i skladišti pecivo |
|
Proizvodi kolače od kvasnog, prhkog i medenog testa i čajnog peciva |
• navede parametre kvaliteta osnovnih i pomoćnih sirovina u proizvodnji kolača i čajnog peciva • objasni faze tehnološkog postupka proizvodnje različitih vrsta kolača • navede parametre proizvodnje za različite vrste kolača • objasni karakteristike različitih vrsta kolača • navede vrste i osobine ambalaže za pakovanje i transport kolača • navede uslove skladištenja kolača i čajnog peciva |
• priprema i dozira sirovine i pomoćne sirovine • izvrši zames testa za kolače • oblikuje, seče i filuje testo • prati promene na testu tokom pečenja • izvrši završno filovanje i glaziranje • razlikuje greške na gotovim kolačima • pakuje i skladišti kolače |
|
Proizvodi testenine |
• navede parametre kvaliteta osnovnih i pomoćnih sirovina • objasni faze tehnološkog postupka proizvodnje različitih vrsta testenina • navede parametre proizvodnje za različite vrste testenina • navede vrste i osobine ambalaže za pakovanje i transport različitih vrsta testenina • navede uslove skladištenja testenina |
• priprema i dozira sirovine i pomoćne sirovine • izvrši zames, presovanje i oblikovanje testenine • prati promene na testu tokom sušenja • pakuje i skladišti testenine |
|
Po završenom programu obrazovanja za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
Planira i organizuje poslove u sopstvenoj pekari |
• objasni osnovna pravila organizacije rada u preduzeću • navede propise koji regulišu rad pekare • navede uslove skladištenja sirovina i materijala • objasni promene do kojih dolazi usled nepravilnog skladištenja i transporta • navede vrste i strukturu troškova • navede uslove isporuke i prodaje pekarskih proizvoda • objasni osnovne principe preduzetništva • navede vrste poslovne dokumentacije (trebovanje sirovina, radni nalozi, utrošak sirovina, izveštaj o proizvodnji i sl.) |
• planira nabavku i proizvodnju prema potrebama • izda radne zadatke • komunicira sa saradnicima i radi u timu • nabavi i skladišti sirovine i materijale • proceni promene na sirovinama nastale usled nepravilnog skladištenja • izradi osnovne kalkulacije za različite poslove • formira otpremnice i račune • aranžira i prezentuje pekarske proizvode • komunicira sa klijentima • prodaje proizvode |
|
Ove multifunkcionalne sposobnosti će biti rezultat:
• fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije;
• zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim predmetima i modulima;
• primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
Nedeljni i godišnji fond časova stručnih predmeta za obrazovni profil: PEKAR
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
|||||||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
godišnje |
|||||||||||||||||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
B1: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI |
9 |
3 |
6 |
315 |
105 |
210 |
60 |
7 |
1 |
14 |
238 |
34 |
476 |
90 |
5 |
2 |
14 |
150 |
60 |
420 |
120 |
703 |
199 |
1106 |
270 |
2278 |
|
1. |
Fizika |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
70 |
2. |
Hemija |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
70 |
3. |
Ishrana ljudi |
1 |
|
|
35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
|
|
|
35 |
4. |
Operacije i merenja u pekarstvu |
2 |
1 |
|
70 |
35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
35 |
|
|
105 |
5. |
Sirovine u pekarstvu |
2 |
2 |
6 |
70 |
70 |
210 |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
70 |
210 |
60 |
410 |
6. |
Proizvodnja hleba |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
14 |
102 |
|
476 |
90 |
|
|
|
|
|
|
|
102 |
|
476 |
90 |
668 |
7. |
Zdravstvena bezbednost hrane |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
68 |
34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68 |
34 |
|
|
102 |
8. |
Objekti i oprema u pekarstvu |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68 |
|
|
|
68 |
9. |
Proizvodnja peciva, kolača i testenina |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
14 |
90 |
|
420 |
120 |
90 |
|
420 |
120 |
630 |
10. |
Tržište i promet pekarskih proizvoda |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
60 |
|
|
|
60 |
11. |
Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
60 |
|
|
|
60 |
|
|
60 |
B2: IZBORNI PREDMETI PREMA PROGRAMU OBRAZOVNOG PROFILA |
0 |
0 |
0 |
35 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
34 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
64 |
0 |
0 |
0 |
64 |
|
1. |
Izborni predmeti prema programu obrazovnog profila |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
34 |
|
|
|
1 |
|
|
30 |
|
|
|
64 |
|
|
|
64 |
Ukupno B1+B2 |
9 |
3 |
6 |
315 |
105 |
210 |
60 |
7 |
1 |
14 |
238 |
34 |
476 |
90 |
5 |
2 |
14 |
150 |
60 |
420 |
120 |
703 |
199 |
1106 |
270 |
2278 |
|
Ukupno |
18 |
690 |
22 |
838 |
21 |
750 |
2278 |
Napomena: **Učenik bira sa liste izbornih opšteobrazovnih ili stručnih predmeta
II Gantogram realizacije modula po stručnim predmetima za obrazovni profil PEKAR
Razred |
Nastavni predmet |
Oblik nastave |
Nastavne nedelje |
ukupno |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
|||
prvi |
Sirovine u pekarstvu |
naziv modula |
Osnovne sirovine, čuvanje i ambalaža |
Pomoćne sirovine, čuvanje i ambalaža |
70 |
70 |
210 |
60 |
410 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||||
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||||
PN |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
|||||||||
B |
30 |
30 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σ |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
30 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
30 |
|||||||
Operacije i merenja u pekarstvu |
naziv modula |
Mehaničke operacije u pekarstvu |
Toplotne i difuzione operacije u pekarstvu |
70 |
35 |
105 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||||
V* |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||||
Σ |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
0 |
4 |
4 |
4 |
4 |
0 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
* ZA SVAKU GRUPU VEŽBE SE REALIZUJU SVAKE DRUGE NEDELJE SA FONDOM OD DVA ČASA.
Razred |
Nastavni predmet |
Oblik nastave |
Nastavne nedelje |
ukupno |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
|||
drugi |
Proizvodnja hleba |
naziv modula |
Proizvodnja hleba od pšeničnog brašna |
Proizvodnja raženog i mešanih vrsta hleba |
Proizvodnja specijalnih vrsta hleba |
102 |
0 |
476 |
90 |
668 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
T |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||
V |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
PN |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
||||||||||
B |
30 |
30 |
30 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σ |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
30 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
30 |
17 |
17 |
17 |
30 |
|||||||
Zdravstvena bezbednost hrane |
naziv modula |
Osnovi higijene |
Morfološke i fiziološke karakteristike mikroorganizama |
Uticaj spoljašnjih činilaca na mikroorganizme |
Mikroorganizmi u pekarstvu |
68 |
34 |
0 |
0 |
102 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||
V* |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σ |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
0 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
0 |
4 |
4 |
4 |
0 |
* ZA SVAKU GRUPU VEŽBE SE REALIZUJU SVAKE DRUGE NEDELJE SA FONDOM OD DVA ČASA.
Razred |
Nastavni predmet |
Oblik nastave |
Nastavne nedelje |
ukupno |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
|||
treći |
Proizvodnja peciva, kolača i testenina |
naziv modula |
Proizvodnja peciva i kolača od kvasnog testa |
Proizvodnja peciva od lisnatog testa |
Proizvodnja proizvoda od vučenog testa |
Proizvodnja kolača od prhkog i medenog testa i čajnog peciva |
Proizvodnja testenina |
90 |
0 |
420 |
120 |
630 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
T |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||||||
V |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PN |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
||||||||||||||
B |
24 |
24 |
30 |
12 |
12 |
18 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σ |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
24 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
24 |
17 |
17 |
17 |
30 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
29 |
29 |
17 |
17 |
17 |
17 |
18 |
17 |
0 |
0 |
0 |
B2: Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb |
Lista izbornih predmeta |
RAZRED |
||
I |
II |
III |
||
Stručni predmeti |
||||
1. |
Agrarni turizam |
|
1 |
1 |
2. |
Osnove ugostiteljstva |
|
1 |
1 |
3. |
Priprema toplih poslastica |
|
1 |
1 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
70 |
68 |
60 |
198 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
Ekskurzija |
do 3 dana |
do 5 dana |
do 5 nastavnih dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
||
Treći strani jezik |
2 časa nedeljno |
||
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno |
||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
Razredno-časovna nastava |
35 |
34 |
30 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) |
2 |
3 |
4 |
Obavezne vannastavne aktivnosti |
2 |
2 |
2 |
Završni ispit |
|
|
3 |
Ukupno radnih nedelja |
39 |
39 |
39 |
Podela odeljenja u grupe
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi - do |
||
vežbe |
praktična nastava |
nastava u bloku |
|||
I |
Operacije i merenja u pekarstvu |
35 |
|
|
12 |
Sirovine u pekarstvu |
70 |
210 |
60 |
12 |
|
II |
Proizvodnja hleba |
|
476 |
90 |
12 |
Zdravstvena bezbednost hrane |
34 |
|
|
12 |
|
III |
Proizvodnja peciva, kolača i testenina |
|
420 |
120 |
12 |
Preduzetništvo |
60 |
|
|
12 |
|
|
Godišnji fond časova: |
70 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o značaju i mestu fizike kao naučne discipline i njenim vezama sa matematikom i ostalim prirodnim i tehničkim naukama; - Sticanje znanja o fizičkim pojavama i procesima; - Razvijanje svesti o primeni fizičkih zakona u tehnici. |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Kinematika |
• Osposobljavanje učenika da opiše procese kretanja pomoću vektorskih i skalarnih fizičkih veličina |
• objasni značaj fizike kao fundamentalne nauke i korelaciju sa drugim prirodnim i tehničkim naukama. • razlikuje osnovne i izvedene fizičke veličine i odgovarajuće merne jedinice • opiše i navede primer referentnog sistema • vrši osnovne operacije sa vektorima • definiše i koristi pojmove brzine i ubrzanja • objasni i navede primere različitih vrsta kretanja |
• Predmet, metode i zadaci fizike, veza sa drugim prirodnim naukama • Osnovne fizičke veličine i njihove jedinice (SI sistem) • Osnovne operacije s vektorima (sabiranje, oduzimanje i razlaganje) • Referentni sistem, vektor položaja • Elementi translatornog kretanja (putanja, put, srednja i trenutna brzina) • Ravnomerno i neravnomerno pravolinijsko kretanje |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava Mesto realizacije nastave Teorijska nastava se realizuje u učionici ili odgovarajućem kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • koristiti konkretne primere • pronalaziti primere primene u struci • rešavati jednostavnije zadatke • davati zadatke za samostalan rad uz korišćenje raznih izvora (internet, enciklopedije) • u zavisnosti od opremljenosti škole demonstrirati eksperimentom fizičke pojave • koristiti se različitim izvorima znanja • koristiti multimedijalne projekcije • koristiti podatke sa Interneta Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja Okvirni broj časova po temama • Kinematika (15 časova) • Dinamika (30 časova) • Elektromagnetizam (25 časova) |
Dinamika |
• Sticanje znanja o dinamičkim procesima u prirodi i njihova primena u tehnici |
• razlikuje pojam mase od pojma težine tela • formuliše i primenjuje Njutnove zakone • objasni gravitaciju i njen uticaj na kretanje tela. • opiše mehanički rad, snagu i energiju • objasni značaj zakona održanja • navede primere primene fizičkih zakona u tehnici |
• Inertnost tela i masa • Njutnovi zakoni • Trenje i otpor sredine • Energija kretanja (Ek) i energija položaja(Ep) • Mehanički rad pri translaciji • Snaga i stepen korisnog dejstva mašine • Zakon održanja impulsa i energije • Vrste polja (elektrostatičko, gravitaciono, magnetno) • Njutnov zakon gravitacije • Jačina gravitacionog polja, ubrzanje slobodnog padanja, težina i bestežinsko stanje |
|
Elektromagnetizam |
• Sticanje osnovnih znanja o jednosmernoj struji, magnetnom polju i o njegovom delovanju na strujne provodnike |
• definiše pojam električna struja i veličine kojima se opisuje • objasni značaj i primenu električne struje • definiše pojam magnetnog polja i veličine koje ga opisuju • objasni značaj i primenu elektromagnetne indukcije • navede princip rada generatora, transformatora i elektromotora • objasni opasnosti od strujnog udara i opiše metode zaštite |
• Naelektrisano telo, električna sila, jačina polja, potencijal i napon • Električna struja, definicija i jačina, strujno kolo • Magnetno polje, magnetna indukcija, magnetni fluks • Električna otpornost, Omov zakon • Toplotno dejstvo struje, Džul-Lencov zakon • Elektromagnetna indukcija • Trofazni generatori i transformatori • Amperov zakon (bez izvođenja) i primena • Elektromotori • Zaštita od strujnih udara |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Operacije i merenja u pekarstvu
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
70 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o neorganskim i organskim jedinjenjima, njihovim svojstvima i primeni; - Razvijanje logičkog mišljenja; - Razvijanje sistematičnosti; - Osposobljavanje učenika da primenjuju stečena znanja u području svoje struke; - Razvijanje pravilnog odnosa prema zaštiti životne sredine. |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Klase neorganskih jedinjenja |
• Razvijanje znanja o klasama neorganskih jedinjenja |
• prepozna različite klase neorganskih jedinjenja (okside, baze, kiseline i soli) na osnovu hemijske formule • opiše ponašanje ovih jedinjenja u vodi • objasni međusobne reakcije između osnovnih klasa neorganskih jedinjenja |
• Oksidi • Baze (hidroksidi) • Kiseline • Soli |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava Mesto realizacije nastave Teorijska nastava se realizuje u • odgovarajućem kabinetu • specijalizovanoj učionici • učionici Preporuke za realizaciju nastave • ponoviti osnovne pojmove o atomu, molekulu, čistoj supstanci i smeši • sadržaje oksida svesti na nekoliko primera oksida metala i oksida nemetala • sadržaje baza (hidroksida) svesti na karakteristične primere (NaOH, Ca(OH)2, vodeni rastvor NH3) • svojstva kiselina objasniti na primerima kiselina koje su u službi struke • dobijanje soli objasniti na primerima reakcija neutralizacije • vežbati samostalno pisanje hemijskih jednačina odabranih hemijskih reakcija |
Disperzni sistemi |
• Unapređivanje znanja o vrstama disperznih sistema, pripremi rastvora određene koncentracije, zavisnosti pH-vrednosti rastvora od disocijacije baza, kiselina i soli odnosno hidrolize soli |
• razlikuje vrste disperznih sistema • objasni svojstva koloidnih rastvora • izračuna potrebne mase rastvorene supstance i rastvarača za pripremu rastvora određenog masenog udela • izračuna potrebne količine rastvorene supstance i rastvarača za pripremu rastvora određene količinske koncentracije (1mol/dm3, 0,1mol/dm3) • objasni šta predstavlja pH-vrednost • na osnovu pH-vrednosti razvrstava rastvore na kisele, bazne i neutralne • objasni hidrolizu soli i njen uticaj na pH-vrednost rastvora |
• Koloidni rastvori • Pravi rastvori • Maseni udeo supstance u rastvoru • Količinska koncentracija rastvora • Jonski proizvod vode i pH-vrednost • Hidroliza soli |
• vrste disperznih sistema demonstrirati na primerima iz okoline • svojstva koloidnih sistema objasniti i demonstrirati na primeru bubrenja skroba, taloženja proteina mleka... • izračunavanje masenog udela supstance u rastvoru (procentnog sastava rastvora) raditi primenom formule ili proporcije na primerima iz struke • količinsku koncentraciju izračunavati primenom osnovnih formula i raditi pripremu rastvora soli, baza (hidroksida) i kiselina koncentracije 1mol/dm3 i 0,1mol/dm3 • pH vrednost svesti na prepoznavanje sredine u zavisnosti od vrednosti pH • hidrolizu soli prikazati na primerima karakterističnim za primenu u struci |
Ugljovodonici |
• Unapređivanje znanja o ugljovodonicima |
• razlikuje alkane, alkene, alkine i arene • primenjuje nomenklaturu na prvih pet članova homologog niza • definiše reakcije supstitucije i prepozna ih na primeru • definiše reakcije adicije i prepozna ih na primeru • predvidi produkte sagorevanja ugljovodonika |
• Alkani • Alkeni • Alkini • Areni (benzen) • Supstitucija • Adicija • Sagorevanje ugljovodonika |
• sadržaj ugljovodonika svesti na prepoznavanje kojoj klasi ugljovodonika pripada određeno jedinjenje • nomenklatura prvih pet jedinjenja u homologom nizu • vežbati pisanje hemijskih jednačina supstitucije metana i benzena • vežbati pisanje hemijskih jednačina adicije na primerima etena, propena, etina i propina • vežbati pisanje hemijskih jednačina sagorevanja ugljovodonika koji se koriste kao izvori toplote |
Organska kiseonična jedinjenja |
• Razvijanje znanja o alkoholima, fenolima, etrima, aldehidima, ketonima, organskim kiselinama i estrima |
• definiše alkohole i opiše svojstva metanola i etanola • definiše fenole i opiše njihova svojstva • prepozna strukturnu formulu i funkcionalnu grupu etara i zna njihovu upotrebu • prepozna strukturnu formulu i funkcionalnu grupu aldehida i ketona i opiše njihova svojstva • definiše karboksilne kiseline i opiše njihova svojstva • objasni dobijanje i svojstva estara |
• Alkoholi • Fenoli • Etri • Aldehidi i ketoni • Karboksilne kiseline • Estri |
• svojstva alkohola demonstrirati na primeru etanola • upoznati učenike sa strukturom i svojstvima glicerola • ukazati na razlike u strukturi i svojstvima alkohola i fenola • svojstva aldehida i ketona demonstrirati na primeru etanala i propanona • svojstva kiselina demonstrirati na primeru etanske kiseline • upoznati učenike sa svojstvima, nalaženjem u prirodi i značajem metanske, etanske, propanske, mlečne, limunske, vinske, sorbinske, benzoeve i masnih kiselina • vežbati pisanje jednačina hemijskih reakcija dobijanja soli K - i Na - propionata i benzoata i ukazati na njihovu primenu u prehrambenoj industriji • demonstrirati dobijanje estara i ukazati na njihova svojstva |
Masti i ulja |
• Unapređivanje znanja o svojstvima masti i ulja |
• definiše triacilglicerole • objasni svojstva i opštom formulom predstavi dobijanje triacilglicerola • objasni hidrolizu triacilglicerola u kiseloj i baznoj sredini • definiše sapune |
• Dobijanje triacilglicerola • Hidroliza triacilglicerola • Sapuni |
• ispitivati rastvorljivost triacilglicerola u polarnim i nepolarnim rastvaračima • demonstrirati dobijanje sapuna |
Ugljeni hidrati |
• Unapređivanje znanja o ugljenim hidratima |
• definiše ugljene hidrate • razlikuje vrste ugljenih hidrata • opiše svojstva glukoze • opiše svojstva fruktoze • definiše disaharidi i navede svojstva maltoze, laktoze i saharoze • definiše polisaharide i navede svojstva skroba, glikogena i celuloze |
• Definicija i podela ugljenih hidrata • Glukoza • Fruktoza • Disaharidi • Polisaharidi |
• demonstrirati svojstva ugljenih hidrata (glukoza, fruktoza, maltoza, laktoza, saharoza i skrob) |
Aminokiseline i proteini |
• Razvijanje znanja o amino kiselinama, proteinima i enzimima |
• definiše amino kiseline i opiše njihova svojstva • definiše proteine i objasni kako nastaju • razlikuje proteine prema strukturi • definiše ulogu proteina u organizmu • definiše enzime, njihova svojstva i ulogu |
• Aminokiseline • Proteini • Enzimi |
• svojstva aminokiselina povezati sa njihovom strukturom • demonstrirati taloženje proteina i bojene reakcije na proteine • ukazati na značaj enzima i njihovu ulogu u organizmu i tehnološkim procesima Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • usmenu proveru znanja • pisanu proveru znanja
Okvirni broj časova po temama • klase neorganskih jedinjenja (12) • disperzni sistemi (17) • ugljovodonici (5) • organska kiseonična jedinjenja (9) • masti i ulja (5) • ugljeni hidrati (12) • amino kiseline i proteini (10) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Sirovine u pekarstvu
- Ishrana ljudi
- Zdravstvena bezbednost hrane
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o hranljivim materijama i energetskoj vrednosti životnih namirnica; - Sticanje znanja o principima pravilne ishrane i potrebama u ishrani; - Osposobljavanje učenika da utvrdi sastava obroka kojima se zadovoljavaju energetske potrebe ljudi; - Sticanje znanja o bolestima koje izaziva nepravilna ishrana. |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Hranljive materije |
• Sticanje znanja o hranljivim materijama i energetskoj vrednosti životnih namirnica |
• objasni vrste hranljivih materija i njihove izvore • objasni ulogu pojedinih hranljivih materija u organizmu • definiše pojam energetske vrednosti |
• Podela i vrste hranljivih materija i njihovi izvori • Energetska vrednost i energetske potrebe |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici ili odgovarajućem kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • prikazati izračunavanje energetske vrednosti pojedinih namirnica i obroka; • vežbati sa učenicima izračunavanje energetske vrednosti namirnica i obroka; • koristiti nutricionističke tabele; • izraditi sa učenicima postere grupa namirnica; • prikazati primere jelovnika koji zadovoljavaju principe pravilne ishrane; • prikazati bolesti nepravilne ishrane (video zapisi); • upućivati učenike da prikupe podatke o različitim namirnicama koristeći Internet i druge izvore Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja Okvirni broj časova po temama • hranljive materije (8 časova) • životne namirnice (12 časova) • pravilna ishrana (15 časova) |
Životne namirnice |
• Sticanje znanja o životnim namirnicama biljnog i životinjskog porekla |
• navede hemijski sastav i značaj pojedinih namirnica biljnog i životinjskog porekla u ishrani • objasni razliku između pojedinih grupa namirnica biljnog odnosno životinjskog porekla • definiše pojam organske hrane i koje su njene prednosti u ishrani ljudi |
• Podela i vrste namirnica biljnog porekla • Podela i vrste namirnica životinjskog porekla • Organska hrana - pojam i karakteristike |
|
Pravilna ishrana |
• Sticanje znanja o principima pravilne ishrane i potrebama u ishrani |
• razlikuje pojmove hrane i ishrane i njihove uloge • objasni ulogu životnih namirnica u ishrani • nabroji uzroke i posledice nepravilne ishrane • objasni najčešća trovanja hranom • izračuna indeks uhranjenosti (BMI) • objasni nedostatke u sopstvenoj ishrani • sastavi zdrav obrok • sastavi dnevni obrok |
• Principi pravilne ishrane • Bolesti nepravilne ishrane • Trovanje hranom • Potrebe u ljudskoj ishrani |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Hemija
- Sirovine u pekarstvu
OPERACIJE I MERENJA U PEKARSTVU
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
||
I |
70 |
35 |
|
|
105 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o mehaničkim, toplotnim i difuzionim operacijama u pekarstvu
- Osposobljavanje učenika da meri određene fizičke veličine različitim instrumentima
- Osposobljavanje učenika da preračuna izmerene veličine
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
|
T |
V |
|
Mehaničke operacije u pekarstvu |
42 |
21 |
Toplotne i difuzione operacije u pekarstvu |
28 |
14 |
Napomene: Za svaku grupu vežbe se realizuju svake druge nedelje sa fondom od dva časa.
Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: |
Mehaničke operacije u pekarstvu |
Trajanje modula: |
63 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o mehaničkim operacijama i načinima rada uređaja za transport, mešanje, sitnjenje i prosejavanje različitih materijala u pekarskoj industriji |
• navede osnovne i izvedene jedinice SI sistema • koristi osnovne i izvedene jedinice SI sistema u osnovnim proračunima • objasni vrste i karakteristike fluida • objasni karakteristike čvrstog materijala • definiše pojam i jedinice mase • definiše pojam i jedinice zapremine • definiše gustinu i jedinice za gustinu • definiše pritisak i jedinice za pritisak • definiše protok i jedinice za protok • opiše načine transporta tečnosti i gasova • opiše način transporta čvrstog materijala • objasni pojmove sitnjenja i prosejavanja • objasni princip rada uređaja za sitnjenje i prosejavanje koji se koriste u pekarskoj industriji • objasni pojam mešanja materijala • opiše način rada mešalica koje se koriste u pekarskoj industriji |
TEORIJA: • SI sistem • Masa - pojam i jedinice • Zapremina - pojam i jedinice • Gustina - pojam i jedinice • Pritisak - pojam i jedinice • Protok - pojam i jedinice • Karakteristike fluida • Transport fluida • Cevovodi • Crpke i ventilatori • Transport čvrstog i testastog materijala • Transporteri • Sitnjenje materijala i • Uređaji za sitnjenje • Prosejavanje materijala • Uređaji za prosejavanje materijala • Mešanje tečnosti, praškastih i testastih materijala • Mešalice |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (42 časa) • vežbe (21 čas) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • vežbi Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici, kabinetu • vežbe se realizuju u laboratoriji Preporuke za realizaciju nastave • vežbe se realizuju svake druge nedelje sa dva časa za svaku grupu • koristiti šeme, crteže, tabele, prospekte • učenik vodi dnevnik vežbi • na kraju modula realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• Osposobljavanje učenika da samostalno meri masu, zapreminu, gustinu, protok, nivo i pritisak i izvrši granulometrijsku analizu |
• koristi osnovne i izvedene jedinice SI sistema u osnovnim proračunima • preračuna vrednost izraženu u nesistemskim jedinicama u sistemske jedinice • prevodi manje jedinice u veće i obrnuto • meri masu na tehničkoj i automatskoj vagi • izračuna bruto i neto masu • razlikuje sudove za merenje zapremine • meri zapreminu korišćenjem odgovarajućih sudova • objasni način rada uređaje za merenje pritiska • izmeri veličine atmosferskog pritiska i nadpritiska korišćenjem različitih instrumenata (barometar, Burdonov manometar) • objasni način rada uređaja za merenja protoka • meri zapreminski protok • objasni način rada uređaja za merenje nivoa • meri nivo • meri gustinu • izvrši granulometrijsku analizu materijala pre i posle sitnjenja |
VEŽBE: • Prevođenje većih u manje jedinice i obrnuto • Prevođenje sistemskih u nesistemske jedinice i obrnuto • Merenje mase • Vage - laboratorijske i pogonske • Merenje zapremine tečnosti • Kalibrisani i graduisani sudovi • Merenje gustine • Merenje pritiska • Uređaji za merenje pritiska • Merenje zapreminskog protoka tečnosti • Uređaji za merenje protoka • Merenje nivoa tečnosti • Granulometrijska analiza materijala
|
Naziv modula: |
Toplotne i difuzione operacije u pekarstvu |
Trajanje modula: |
42 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o toplotnim i difuzionim operacijama i načinima rada uređaja za prenos toplote, kondicioniranje vazduha i sušenje u pekarskoj industriji |
• objasni pojam toplote • opiše načine prenosa toplote • objasni princip rada i primenu uređaja za prenos toplote u pekarskoj industriji • definiše pojmove rastvor, rastvarač, rastvorena supstanca • definiše maseni udeo kao način izražavanja koncentracije rastvora • objasni pojam vlažnosti vazduha i kondicioniranje • objasni princip rada i primenu kondicionera u pekarskoj industriji • objasni pojam sušenja i faze sušenja • opiše način sušenja materijala • objasni princip rada i primenu sušnica u pekarskoj industriji |
TEORIJA • Temperatura - pojam i jedinice • Toplota - pojam i jedinice • Načini prenosa toplote • Uređaji za prenos toplote • Rastvaranje • Vlažnost vazduha • Kondicioniranje vazduha • Kondicioneri • Sušenje i faze sušenja • Sušnice |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (28 časova) • vežbe (14 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • vežbi Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici, kabinetu • vežbe se realizuju u laboratoriji Preporuke za realizaciju nastave • vežbe se realizuju svake druge nedelje sa dva časa za svaku grupu • koristiti šeme, crteže, tabele, prospekte • učenik vodi dnevnik vežbi • na kraju modula realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• Osposobljavanje učenika za merenje temperature, relativne vlažnosti, brzine sušenja i pripremu rastvora |
• meri temperaturu različitim termometrima • izračuna masu rastvorene supstance potrebnu za pripremu određene količine rastvora • pripremi određenu količinu rastvora poznate (masene) koncentracije • meri relativnu vlažnost vazduha • meri vlažnost uzoraka • izračunava brzinu sušenja uzoraka |
VEŽBE • Instrumenti za merenje temperature • Merenje temperature • Prevođenje °C u K i obrnuto • Priprema rastvora određenog masenog udela • Merenje relativne vlažnosti vazduha higrometrom • Sušenje uzorka brašna, testenine,… • Određivanje brzine sušenja |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Hemija
- Sirovine u pekarstvu
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
||
I |
70 |
70 |
210 |
60 |
410 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o sirovinama za pripremu odgovarajućih vrsta hleba, peciva, kolača i testenina
- Osposobljavanje učenika za rad na prijemu, skladištenju i pripremi sirovina
- Osposobljavanje učenika za rad u pekarskoj industriji po važećoj zakonskoj regulativi i sistemima kvaliteta
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|||
T |
V |
PN |
B |
|
Osnovne sirovine u pekarstvu |
46 |
46 |
138 |
30 |
Pomoćne sirovine u pekarstvu |
24 |
24 |
72 |
30 |
Napomena: Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: |
Osnovne sirovine u pekarstvu |
Trajanje modula: |
260 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za pravilno postupanje sa osnovnim sirovinama i ocenjivanje njihovog kvaliteta |
• razlikuje vrste brašna • objasni hemijski sastav različitih vrsta brašna • definiše tipove brašna • objasni fizičke i hemijske faktore kvaliteta brašna • objasni ulogu i značaj sredstava za narastanje (kvasac, kiselo testo i hemijska sredstva za narastanje) • objasni pokazatelje kvaliteta vode • opiše uticaj soli na testo • definiše vrste prostorija i postupke za čuvanje osnovnih sirovina • opiše uticaj temperature, svetlosti i vlage na osnovne sirovine pri čuvanju • razlikuje vrste materijala za čuvanje osnovnih sirovina • navede kontrolne kritične tačke u skladištima za osnovne sirovine |
Teorija: • Žitarice, građa i hemijski sastav • Hemijski sastav pšeničnog brašna • Vrste brašna • Tipovi brašna • Kvalitetne grupe brašna • Faktori kvaliteta brašna • Voda • Kuhinjska so • Sredstva za narastanje testa • Zakonski propisi o kvalitetu i upotrebi sirovina • Skladištenje osnovnih sirovina • Ambalaža • Kontrolne kritične tačke u skladištima osnovnih sirovina (HACCP) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (46 časova) • vežbe (46 časova) • praktična nastava (138 časova) • nastava u bloku (30 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • vežbi • praktične nastave • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • teorijska nastava - u učionici, kabinetu • vežbe - u laboratoriji • praktična nastava - u pekari • nastava u bloku - u pekari Preporuke za realizaciju nastave • koristiti šeme, crteže, prospekte, uzorke • učenik je obavezan da vodi dnevnik rada vežbi i praktične nastave • na kraju realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe i praktičnu nastavu • nastava u bloku se realizuje prema planu datom u gantogramu Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• primeni zakonom propisane mere zaštite u laboratoriji • pripremi potrebno laboratorijsko posuđe • odredi fizičko-hemijski kvalitet brašna • oceni organoleptički kvalitet osnovnih sirovina • izračuna utrošak osnovnih sirovina • analizira uticaj količine osnovnih sirovina na osobine testa |
Vežbe: • Pravilnik o merama HTZ • Laboratorijsko posuđe • Senzorna ocena kvaliteta sirovina • Fizičko-hemijske osobine brašna (tip, vlaga, gluten, kiselinski stepen, veličina čestice, uzorkovanje,...) • Obračun osnovnih sirovina • Uticaj osnovnih sirovina na osobine testa |
||
• nabroji prostorije pekare prema važećim standardima • primeni važeće propise zaštite na radu • primeni principe dobre proizvođačke i higijenske prakse • izvrši prijem i pravilno uskladišti osnovne sirovine • proveri organoleptičku ispravnost osnovnih sirovine • meri kritične granice (temperatura, vlažnost) u skladištima osnovnih sirovina • izmeri osnovne sirovine • pripremi osnovne sirovine • sortira i odlaže otpad na odgovarajući način |
Praktična nastava nastava u bloku: • Upoznavanje sa delovima pogona • Principi dobre proizvođačke i higijenske prakse • Kritične tačke pri skladištenju i prosejavanju • Rad na sitima i vagama • Priprema osnovnih sirovina |
Naziv modula: |
Pomoćne sirovine u pekarstvu |
Trajanje modula: |
150 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za pravilno postupanje sa pomoćnim sirovinama i ocenjivanje njihovog kvaliteta |
• objasni ulogu i značaj pomoćnih sirovina (šećer, masti, jaja, mleko, meso, voće, povrće) • razlikuje vrste aditiva i njihovu primenu • proceni uticaj sirovina na kvalitet proizvoda • definiše vrste prostorija i postupke za čuvanje pomoćnih sirovina • razlikuje vrste materijala za čuvanje pomoćnih sirovina • navede kontrolne kritične tačke u skladištima za pomoćne sirovine |
Teorija • Pomoćne sirovine, vrste, hemijski sastav i osobine • Aditivi, vrste i primena u pekarstvu • Zakonski propisi o kvalitetu i upotrebi sirovina • Skladištenje pomoćnih sirovina • Promene na sirovinama tokom čuvanja • Uslovi čuvanja • Ambalaža, vrste i primena u pekarstvu • Kontrolne kritične tačke u skladištima pomoćnih sirovina (HACCP) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (24 časa) • vežbe (24 časa) • praktična nastava (72 časa) • nastava u bloku (30 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • vežbi • praktične nastave • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • teorijska nastava - u učionici, kabinetu • vežbe - u laboratoriji • praktična nastava - u pekari • nastava u bloku - u pekari Preporuke za realizaciju nastave • koristiti šeme, crteže, prospekte, uzorke • učenik je obavezan da vodi dnevnik rada vežbi i praktične nastave • na kraju modula treba realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe i praktičnu nastavu • nastava u bloku se realizuje prema planu datom u gantogramu Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• oceni organoleptičke osobine pomoćnih sirovina • utvrdi uticaj pomoćnih sirovina na osobine testa • izračuna potrebnu količinu sirovina za zames testa |
Vežbe • Uticaj pomoćnih sirovina na osobine testa • Organoleptička ocena kvaliteta pomoćnih sirovina • Obračun sirovina |
||
• primeni principe dobre proizvođačke i higijenske prakse • koristi različita transportna sredstva u pekari • izvrši prijem i pravilno uskladišti pomoćne sirovine • meri kritične granice (temperatura, vlažnost,...) u skladištima pomoćnih sirovina • izmeri pomoćne sirovine • pripremi pomoćne sirovine • sortira i odlaže otpad na odgovarajući način |
Praktična nastava nastava u bloku • Principi dobre proizvođačke i higijenske prakse • Transportna sredstva u pekari • Rad na prijemu sirovina • Kritične tačke pri skladištenju • Merenje i priprema pomoćnih sirovina |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Hemija
- Ishrana ljudi
- Operacije i merenja u pekarstvu
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
||
II |
102 |
|
476 |
90 |
668 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o fazama tehnološkog procesa proizvodnje hleba, parametrima proizvodnje i važećim propisima
- Osposobljavanje učenika da samostalno proizvodi hleb
- Osposobljavanje učenika za rad u pekarskoj industriji po važećoj zakonskoj regulativi i sistemima kvaliteta
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
||
T |
V |
B |
|
Proizvodnja hleba od pšeničnog brašna |
60 |
280 |
30 |
Proizvodnja raženog i mešanih vrsta hleba |
33 |
154 |
30 |
Proizvodnja specijalnih vrsta hleba |
9 |
42 |
30 |
NAPOMENA: Ovi moduli se realizuju prema rasporedu kako je to dato u gantogramu.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA PREDMETA
Naziv modula: |
Proizvodnja hleba od pšeničnog brašna |
Trajanje modula: |
370 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da proizvode hleb od pšeničnog brašna po različitim recepturama, poštujući važeću zakonsku regulativu
|
• objasni tehnološku šemu proizvodnje hleba od pšeničnog brašna • objasni procese u testu tokom zamesa i parametre koji utiču na zames • opiše proces fermentacije testa i vrste fermentacije • objasni faze obrade testa • opiše faze i procese tokom pečenja • objasni postupak hlađenja i uslove skladištenja hleba • opiše greške u proizvodnji hleba od pšeničnog brašna • opiše bolesti hleba • objasni kritične tačke u proizvodnji hleba od pšeničnog brašna • objasni karakteristike različitih vrsta hleba od pšeničnog brašna • navede parametre kvaliteta hleba od pšeničnog brašna • izračuna utrošak sirovina
|
Teorija • Tehnološka šema proizvodnje hleba od pšeničnog brašna • Priprema sirovina za proizvodnju hleba • Zames testa • Fermentacija testa u masi • Deljenje, okruglo oblikovanje testa i intermedijalna fermentacija • Završno oblikovanje i završna fermentacija • Pečenje • Hlađenje • Greške u proizvodnji hleba • Bolesti i mane hleba • Ocena kvaliteta hleba • Vrste hleba od pšeničnog brašna • Prinos hleba, gubici pri pečenju i hlađenju • Obračun sirovina • Kritične tačke pri proizvodnji hleba od pšeničnog brašna |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (60 časova) • praktična nastava (280 časova) • nastava u bloku (30 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • praktične nastave • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • teorijska nastava u učionici, kabinetu • praktična nastava u pekari • nastava u bloku u pekari Preporuke za realizaciju nastave • koristiti šeme, crteže, prospekte, uzorke • učenik vodi dnevnik rada vežbi i praktične nastave • na kraju modula treba realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe i praktičnu nastavu • na kraju modula se realizuje nastava u bloku Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• odredi sadržaj vlage u pomoćnim sirovinama • odredi procenat pepela u pomoćnim sirovinama • odredi procenat sadržaj masti u kafi • dokaže prisustvo veštačkih zaslađivača u prehrambenim proizvodima • dokaže prisustvo veštačkih boja u prehrambenim proizvodima • dokaže prisustvo benzoeve kiseline |
Praktična nastava i nastava u bloku: • Priprema i doziranje sirovina • Zames testa • Obrada testa • Pečenje hleba • Hlađenje • Pakovanje i skladištenje hleba • Standardi u pekarstvu, HACCP • Ocena kvaliteta hleba metodom bodovanjem |
Naziv modula: |
Proizvodnja raženog i mešanih vrsta hleba |
Trajanje modula: |
217 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da proizvode raženi i mešane vrste hleba po različitim recepturama, poštujući važeću zakonsku regulativu |
• objasni tehnološku šemu proizvodnje hleba po direktnom i indirektnom postupku • objasni specifičnosti direktnog i indirektnog zamesa • objasni procese u testu tokom zamesa i parametre koji utiču na zames • opiše proces fermentacije testa i vrste fermentacije • objasni faze obrade testa • opiše faze i procese tokom pečenja • objasni postupak hlađenja i uslove skladištenja hleba • opiše greške u proizvodnji raženog i mešanih vrsta hleba • opiše bolesti raženog i mešanih vrsta hleba • objasni kritične tačke u proizvodnji raženog i mešanih vrsta hleba • objasni karakteristike različitih vrsta raženog i mešanih vrsta hleba • navede parametre kvaliteta raženog i mešanih vrsta hleba • izračuna utrošak sirovina |
Teorija • Tehnološka šema proizvodnje hleba • Priprema sirovina za proizvodnju hleba • Zames testa po direktnom i indirektnom postupku • Fermentacija testa u masi • Deljenje, okruglo oblikovanje testa i intermedijalna fermentacija • Završno oblikovanje i završna fermentacija • Pečenje • Hlađenje • Greške u proizvodnji hleba • Bolesti hleba • Ocena kvaliteta hleba • Vrste raženog i mešanih vrsta hleba • Prinos hleba, gubici pri pečenju i hlađenju • Obračun sirovina • Kritične tačke pri proizvodnji raženog i mešanih vrsta hleba |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (33 časa) • vežbe (154 časa) • nastava u bloku (30 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • praktične nastave • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • teorijska nastava u učionici, kabinetu • praktična nastava u pekari • nastava u bloku u pekari Preporuke za realizaciju nastave • koristiti šeme, crteže, prospekte, uzorke • učenik vodi dnevnik rada vežbi i praktične nastave • na kraju modula treba realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe i praktičnu nastavu • na kraju modula se realizuje nastava u bloku
Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• izmeri sirovine, pripremi i dozira prema zadatim recepturama • izvrši zames testa odgovarajućom metodom • prati tok fermentacije • izvrši deljenje, oblikovanje i pečenje hleb • izvrši hlađenje, pakovanje i skladištenje hleba • koristi uređaje, mašine i alate uz pravilno održavanje • primeni principe dobre proizvođačke i higijenske prakse • meri kritične granice (temperatura, vlažnost,...) tokom proizvodnje hleba • oceni organoleptički kvalitet hleba • sortira i odlaže otpad na odgovarajući način • prezentuje i prodaje raženi i mešane vrste hleba |
Praktična nastava i nastava u bloku: • Priprema i doziranje sirovina • Zames testa • Obrada testa • Pečenje hleba • Hlađenje • Pakovanje i skladištenje hleba • Standardi u pekarstvu, HACCP • Ocena kvaliteta hleba metodom bodovanjem |
Naziv modula: |
Proizvodnja specijalnih vrsta hleba |
Trajanje modula: |
81 čas |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da proizvode specijalne vrste hleba po različitim recepturama, poštujući važeću zakonsku regulativu
|
• objasni tehnološku šemu proizvodnje specijalnih vrsta hleba • objasni faze tehnološkog postupka proizvodnje specijalnih vrste hleba • navede parametre proizvodnje za specijalne vrste hleba • objasni karakteristike specijalnih vrsta hleba |
Teorija • Tehnološka šema proizvodnje hleba • Faze i parametri tehnološkog postupka proizvodnje specijalnih vrsta hleba • Specijalne vrste hleba • Nutritivna vrednost specijalnih vrsta hleba |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (9 časova) • praktična nastava (42 časa) • nastava u bloku (30 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • praktične nastave • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • teorijska nastava u učionici, kabinetu • praktična nastava u pekari • nastava u bloku u pekari Preporuke za realizaciju nastave • koristiti šeme, crteže, prospekte, uzorke • učenik vodi dnevnik rada vežbi i praktične nastave • na kraju modula treba realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe i praktičnu nastavu • na kraju modula se realizuje nastava u bloku Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• izmeri sirovine, pripremi i dozira prema zadatim recepturama • izvrši zames testa odgovarajućom metodom • prati tok fermentacije • izvrši deljenje, oblikovanje i pečenje hleb • izvrši hlađenje, pakovanje i skladištenje hleba • koristi uređaje, mašine i alate uz pravilno održavanje • primeni principe dobre proizvođačke i higijenske prakse • sortira i odlaže otpad na odgovarajući način • prezentuje i prodaje specijalne vrste hleba |
Praktična nastava i nastava u bloku: • Priprema i doziranje sirovina • Zames testa • Obrada testa • Pečenje hleba • Hlađenje • Pakovanje i skladištenje hleba • Standardi u pekarstvu, HACCP |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- Sirovine u pekarstvu
- Operacije i merenja u pekarstvu
- Ishrana ljudi
- Zdravstvena bezbednost hrane
- Objekti i oprema u pekarstvu
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
||
II |
68 |
34 |
|
|
102 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o značaju higijene uz primenu HACCP-a i mikrobiološkoj kontroli
- Sticanje znanja o morfološkim i fiziološkim karakteristikama mikroorganizama;
- Sticanje znanja o uticaju ekoloških činilaca na dinamiku rasta mikroorganizama;
- Sticanje znanja o mikroorganizmima u pekarstvu
- Osposobljavanje za pranje laboratorijskog posuđa i pribora uz primenu higijenskih normi i rukovanje mikroskopom i razlikovanje preparata
- Osposobljavanje učenika da razlikuje uticaj fizičkih i hemijskih faktora na mikroorganizme
- Osposobljavanje učenika da izdvoji čiste kulture i uzimanje brisa
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: drugi
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
|
T |
V |
|
Osnovi higijene |
10 |
4 |
Morfološke i fiziološke karakteristike mikroorganizama |
20 |
10 |
Uticaj spoljašnjih činilaca na mikroorganizme |
22 |
14 |
Mikroorganizmi u pekarstvu |
16 |
6 |
Napomena: Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu
4.CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA PREDMETA
Naziv modula: |
Osnovi higijene |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o značaju higijene, mikrobiološke kontrole proizvodnje i gotovih proizvoda uz primenu higijenskih normi |
• navede mere lične higijene, higijene radnog mesta i prostorija • definiše osnovne zakone dobre higijenske prakse • objasni pravilno odlaganje različitih vrsta otpada • navede mikrobiološke norme sirovina i proizvoda |
Teorija • Važeći standardi, HACCP • Standardi za ličnu higijenu • Higijena prostorija i opreme za proizvodnju, preradu, čuvanje, transport i prodaju životnih namirnica • Odlaganje otpada • Mikrobiološke norme i higijenska ispravnost namirnica |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (10 časova) • vežbe (4 časa) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • vežbi Mesto realizacije nastave • teorijska nastava u učionici, kabinetu • vežbe u laboratoriji Preporuke za realizaciju nastave • vežbe se realizuju svake druge nedelje sa dva časa za svaku grupu • učenik vodi dnevnik vežbi • na kraju modula realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• koristi mikrobiološko posuđe i pribor u • mikrobiološkoj laboratoriji pod • odgovarajućim higijenskim uslovima • opere pravilno laboratorijsko posuđe i pribor |
Vežbe • Laboratorijska pravila, pribor i posuđe • Pranje posuđa i pribora |
Naziv modula: |
Morfološke i fiziološke karakteristike mikroorganizama |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o morfološkim i fiziološkim karakteristikama mikroorganizama i razlikovanje preparata |
• objasni ulogu i značaj mikroorganizama • definiše građu prokariotske i eukariotske ćelije i njihov hemijski sastav; • opiše morfološke i fiziološke karakteristike mikroorganizama |
Teorija • Uloga i značaj mikroorganizama • Strukturna građa ćelije mikroorganizama • Morfologija bakterija i gljiva (oblik, veličina. građa, način kretanja, bakterijske spore i kapsule) • Fiziologija bakterija i gljiva (metabolizam, enzimi, način uzimanja hrane, sastav hrane, disanje i razmnožavanje) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (20 časova) • vežbe (10 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • vežbi Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici, kabinetu • vežbe se realizuju u laboratoriji Preporuke za realizaciju nastave • vežbe se realizuju svake druge nedelje sa dva časa za svaku grupu • učenik vodi dnevnik vežbi • na kraju modula realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• rukuje mikroskopom • razlikuje mikroskopske preparate |
Vežbe • Mikroskop - delovi i rukovanje • Mikroskopsko ispitivanje mikroorganizama - nativni i fiksirani preparati |
Naziv modula: |
Uticaj spoljašnjih činilaca na mikroorganizme |
Trajanje modula: |
36 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o uticaju spoljašnjih činilaca na dinamiku rasta mikroorganizama |
• objasni uticaj spoljašnih činilaca na rast i razmnožavanje mikroorganizama • opiše postupke uništavanja pojedinih • mikroorganizama |
Teorija • Uticaj fizičkih činilaca na mikroorganizme (voda, temperatura, svetlost, zračenje, ultrazvuk, osmotski pritisak) • Uticaj hemijskih činilaca na mikroorganizme (kiseonik, pH, i različita hemijska jedinjenja) • Uticaj bioloških činilaca na mikroorganizme (simbioza i antibioza) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (22 časa) • vežbe (14 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • vežbi Mesto realizacije nastave • teorijska nastava se realizuje u učionici, kabinetu • vežbe se realizuju u laboratoriji Preporuke za realizaciju nastave • vežbe se realizuju svake druge nedelje sa dva časa za svaku grupu • učenik vodi dnevnik vežbi • na kraju modula realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• pripremi različite vrste hranljivih podloga i • načine zasejavanja • odredi karakteristike porasta mikroorganizama na različitim hranljivim podlogama • prati uticaj različitih spoljašnjih činilaca na mikroorganizme |
Vežbe • Hranljive podloge - sastav, vrste, priprema i načini zasejavanja • Određivanje karakteristika porasta na različito zasejanim hranljivim podlogama • Uticaj fizičkih i hemijskih faktora na mikroorganizme |
Naziv modula: |
Mikroorganizmi u pekarstvu |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o mikroorganizmima koji se koriste u proizvodnji pekarskih proizvoda i uzročnicima kvarenja proizvoda |
• opiše korisne i štetne mikroorganizme u pekarstvu • definiše osnovne grupe uzročnika higijenske neispravnosti i kvarenja proizvoda |
Teorija • Korisni mikroorganizmi u pekarstvu • Izvori infekcije mikroorganizmima u pogonima za preradu brašna i proizvoda od brašna i načini njihovog uništavanja • Najčešći izazivači kvarenja pekarskih proizvoda |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave: • teorijska nastava (16 časova) • vežbe (6 časova) Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije: • vežbi Mesto realizacije nastave • teorijska nastava u učionici • vežbe u mikrobiološkoj laboratoriji Preporuke za realizaciju nastave • vežbe se realizuju svake druge nedelje sa dva časa • koristiti šeme, crteže, tabele,... • učenik vodi dnevnik vežbi • na kraju modula realizovati test znanja za teoriju i test praktičnih veština za vežbe Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: • praćenje ostvarenosti ishoda • testove znanja • testove praktičnih veština |
• utvrdi prisustvo mikroorganizama u pekarskim proizvodima • utvrdi higijensku ispravnost uređaja, pribora i radnih površina uzimanjem brisa |
Vežbe • Izdvajanje čistih kultura iz proizvoda • Uzimanje brisa sa uređaja, pribora i radnih površina |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Sirovine u pekarstvu
- Ishrana ljudi
- Proizvodnja hleba
- Objekti i oprema u pekarstvu
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
68 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o opremi, priboru i alatu koji se koriste u pekarstvu |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Oprema i pribor u pekarstvu |
• Sticanje znanja o opremi, priboru i alatu koji se koriste u pekarstvu |
• nabroji vrste opreme, pribora i alata koji se koriste u pekarstvu |
• Oprema, pribor i alat koji se koristi u pojedinim fazama i operacijama u pekari |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Uslovi uređenja pekare |
• Sticanje znanja o uređenju prostorija pekare uz odgovarajuće higijenske norme |
• definiše osnovne uslove potrebne za izgradnju pekare |
• Uslovi za izgradnju pekare |
|
Uređenje prodavnice hleba, peciva i kolača |
• Sticanje znanja o načinu uređenja prodavnice hleba, peciva i kolača, opremi i priboru u prodavnici |
• objasni način uređenja prodavnice prema važećim zakonskim propisima |
• Uređenje prodavnice prema važećim zakonskim propisima |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Sirovine u pekarstvu
- Operacije i merenja u pekarstvu
- Zdravstvena bezbednost hrane
- Proizvodnja hleba