PRAVILNIKO LETAČKOM OSOBLJU("Sl. glasnik RS", br. 33/2013) |
Ovim pravilnikom propisuju se uslovi pod kojima se izdaju dozvole letačkog osoblja i upisuju ovlašćenja u te dozvole, vreme na koje važe ovlašćenja koja su upisana u dozvolu letačkog osoblja, uslovi pod kojima se menjaju, suspenduju ili stavljaju van snage dozvole letačkog osoblja i ovlašćenja koja su upisana u te dozvole, obrasci dozvola letačkog osoblja, postupak po kome se proverava stručna osposobljenost letačkog osoblja, uslovi pod kojima se izdaje, menja, suspenduje ili stavlja van snage potvrda o pravu na obučavanje centra za obuku letačkog osoblja, vreme na koje se izdaje obrazac potvrde o pravu na obučavanje centra za obuku letačkog osoblja, uslovi pod kojima se obuka, zvanja i drugi uslovi koje je vojno vazduhoplovno osoblje ostvarilo za vreme obavljanja vojne službe priznaju kod polaganja ispita za izdavanje dozvole letačkog osoblja, uslovi pod kojima se ispituje zdravstvena sposobnost letačkog osoblja, postupak po kome se ispituje zdravstvena sposobnost letačkog osoblja, vreme na koje se ispituje zdravstvena sposobnost letačkog osoblja i obrasci lekarskog uverenja.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) Agencija označava Evropsku agenciju za bezbednost vazdušnog saobraćaja (European Aviation Safety Agency);
2) dozvola pilota lakih vazduhoplova (LAPL) označava dozvolu rekreativnog pilota iz člana 7. Osnovne uredbe (EZ) br. 216/2008;
3) Zajedničkevazduhoplovne vlasti (Joint Aviation Authorities - JAA) označava pridruženi organ Evropske konferencije civilnog vazduhoplovstva (European Civil Aviation Conference - ECAC) koji je sastavljen od predstavnika civilnih vazduhoplovnih vlasti država članica;
4) izveštaj o konverziji označava izveštaj na osnovu koga dozvola može da bude konvertovana u Part-FCL dozvolu;
5) izveštaj o priznavanju označava izveštaj na osnovu koga može da se prizna prethodno iskustvo ili kvalifikacije;
6) JAR označava zajedničke vazduhoplovne zahteve usvojene od strane Zajedničkih vazduhoplovnih vlasti koji su se primenjivali do 30. juna 2009. godine;
7) JAR neusaglašena dozvola označava dozvolu pilota izdatu ili prihvaćenu od strane države članice u skladu sa nacionalnim propisima, ali koja nije preporučena za međusobno prihvatanje u odnosu na odgovarajući JAR;
8) JAR neusaglašeno lekarsko uverenje pilota i JAR neusaglašen sertifikat ovlašćenih lekara označava lekarsko uverenje ili sertifikat izdat ili prihvaćen od strane države članice u skladu sa nacionalnim propisima, ali koja nije preporučena za međusobno prihvatanje u odnosu na odgovarajući JAR;
9) JAR usaglašena dozvola označava dozvolu pilota i pripadajuća ovlašćenja, sertifikate, autorizacije i/ili kvalifikacije izdate ili prihvaćene u skladu sa nacionalnim propisima, koji su usklađeni sa zahtevima JAR i procedurama, od strane države članice koja je primenila relevantne zahteve JAR i koja je preporučena za međusobno prihvatanje u okviru sistema Zajedničkih vazduhoplovnih vlasti u odnosu na JAR;
10) JAR usaglašeno lekarsko uverenje pilota i JAR usaglašen sertifikat ovlašćenih lekara označava lekarsko uverenje ili sertifikat izdat ili prihvaćen u skladu sa nacionalnim propisima koji su usklađeni sa zahtevima JAR i procedurama, od strane države članice koja je primenila relevantne zahteve JAR i koja je preporučena za međusobno prihvatanje u okviru sistema Zajedničkih vazduhoplovnih vlasti u odnosu na JAR;
11) JAR usaglašen sertifikat, odobrenje ili organizacija označava sertifikat ili odobrenje izdato ili priznato ili organizaciju koja je sertifikovana, odobrena, registrovana ili priznata, u skladu sa nacionalnim propisima koji su u skladu sa zahtevima JAR i procedurama, od strane države članice koja je primenila relevantne zahteve JAR i koja je preporučena za međusobno prihvatanje u okviru sistema Zajedničkih vazduhoplovnih vlasti u odnosu na JAR;
12) kreditiranje označava priznavanje prethodnog iskustva ili kvalifikacija;
13) nadležna vazduhoplovna vlast (competent authority) u Republici Srbiji je Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije;
14) operater označava svako pravno ili fizičko lice koje koristi ili namerava da koristi jedan ili više vazduhoplova;
15) Part-FCL dozvola označava dozvolu letačkog osoblja koja ispunjava zahteve iz Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika;
16) posada vazduhoplova označava letačku posadu i kabinsku posadu;
17) sertifikat vazduhoplovno medicinskog centra označava potvrdu o pravu ispitivanja zdravstvene sposobnosti u smislu zakona kojim se uređuje vazdušni saobraćaj u Republici Srbiji;
18) sertifikat ispitivača označava autorizaciju ispitivača u smislu zakona kojim se uređuje vazdušni saobraćaj u Republici Srbiji;
19) sertifikat centra za obuku označava potvrdu o pravu na obučavanje vazduhoplovnog osoblja u smislu zakona kojim se uređuje vazdušni saobraćaj u Republici Srbiji;
20) Uredba (EZ) br. 216/2008 (Osnovna uredba) označava Uredbu Evropskog parlamenta i Saveta (EZ) br. 216/2008 od 20. februara 2008. godine o osnovnim pravilima u oblasti civilnog vazduhoplovstva i osnivanju Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja;
21) Čikaška konvencija označava Konvenciju o međunarodnom civilnom vazduhoplovstvu (Čikago, 1944. godine);
22) član kabinske posade označava odgovarajuće kvalifikovanog člana posade, osim letačke posade ili tehničkog člana posade, kome je operater dodelio da obavlja dužnosti vezane za bezbednost putnika i leta.
Pojam "država članica" koji se koristi u Prilogu 1. ovog pravilnika tumači se saglasno tač. 2. i 3. Aneksa II Multilateralnog sporazuma između Evropske zajednice i njenih država članica, Republike Albanije, Bosne i Hercegovine, Republike Bugarske, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, Republike Island, Republike Crne Gore, Kraljevine Norveške, Rumunije, Republike Srbije i Misije privremene uprave Ujedinjenih nacija na Kosovu (u skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti UN 1244 od 10. juna 1999.) o uspostavljanju Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja.
Preuzimanje propisa Evropske unije
Bliži uslovi koji se odnose na letačko osoblje dati su u Prilozima 1. i 2. koji su odštampani uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Prilogom 1. ovog pravilnika preuzimaju se Aneksi I-IV Uredbe Komisije (EU) br. 1178/2011 od 3. novembra 2011. godine koja bliže propisuje tehničke zahteve i upravne procedure za letačko osoblje i Aneksi V-VII sadržani u Aneksu Uredbe Komisije (EU) br. 290/2012 od 30. marta 2012. godine koja predstavlja dopunu i izmenu Uredbe Komisije (EU) br. 1178/2011 u skladu sa Osnovnom uredbom Evropskog parlamenta i Saveta (EZ) br. 216/2008.
Aneksom I Priloga 1. ovog pravilnika propisuju se uslovi pod kojima se izdaju dozvole letačkog osoblja i upisuju ovlašćenja u te dozvole, vreme na koje važe ovlašćenja koja su upisana u dozvolu letačkog osoblja i postupak po kome se proverava stručna osposobljenost letačkog osoblja.
Aneksom II Priloga 1. ovog pravilnika propisuju se uslovi za konverziju važeće nacionalne dozvole i ovlašćenja za avione i helikoptere.
Aneksom III Priloga 1. ovog pravilnika propisuju se uslovi za prihvatanje dozvola izdatih od strane ili u ime trećih država.
Aneksom IV Priloga 1. ovog pravilnika propisuju se uslovi pod kojima se ispituje zdravstvena sposobnost letačkog osoblja, vreme na koje se ispituje zdravstvena sposobnost letačkog osoblja, uslovi pod kojima se izdaju sertifikati ovlašćenim lekarima (AMEs), lekarima specijalistima opšte medicine (GMPs) i lekarima specijalistima medicine rada (OHMPs).
Aneksom V Priloga 1. ovog pravilnika propisuju se kvalifikacije kabinske posade uključene u operacije javnog avio-prevoza.
Aneksom VI Priloga 1. ovog pravilnika propisuju se uslovi pod kojima se menjaju, suspenduju ili stavljaju van snage dozvole letačkog osoblja, uslovi pod kojima se suspenduju ili stavljaju van snage ovlašćenja koja su upisana u dozvolu letačkog osoblja, obrasci dozvola letačkog osoblja, uslovi pod kojima se menja, suspenduje ili stavlja van snage potvrda o pravu na obučavanje centra za obuku letačkog osoblja, vreme na koje se izdaje i obrazac potvrde o pravu na obučavanje centra za obuku letačkog osoblja i posebni zahtevi koji se odnose na vazduhoplovno medicinske centre i vazduhoplovno medicinsku sertifikaciju.
Aneksom VII Priloga 1. ovog pravilnika propisuju se uslovi pod kojima se izdaje potvrda o pravu na obučavanje centra za obuku letačkog osoblja, uverenje o gradaciji uređaja za simuliranje letenja i sertifikat vazduhoplovno medicinskog centra.
Prilogom 2. ovog pravilnika propisuju se dopunski uslovi za primenu Aneksa I-VII uredbi iz stava 2. ovog člana, kao i uslovi za priznavanje obuke i zvanja stečenih u vojnoj službi.
Prihvatljivi načini usaglašavanja (Acceptable means of compliance (AMC)) i Uputstva (Guidance Material (GM)), na koje upućuju odredbe ovog pravilnika, primenjuju se kao preporučena praksa i dostupni su putem Interneta.
Izdavanje pilotskih dozvola i lekarskih uverenja
Piloti vazduhoplova iz člana 4(1)(b) i (c) i člana 4(5) Osnovne uredbe (EZ) br. 216/2008, moraju da ispune tehničke zahteve i upravne procedure propisane u Aneksima I i IV Priloga 1. ovog pravilnika.
Postojeće nacionalne pilotske dozvole
JAR usaglašene dozvole izdate ili prihvaćene od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat) pre stupanja na snagu ovog pravilnika smatra se da su izdate u skladu sa ovim pravilnikom i zameniće se dozvolama čiji je format i sadržaj propisan u Part-ARA najkasnije do 8. aprila 2018. godine.
JAR neusaglašene dozvole, uključujući sva pripadajuća ovlašćenja, sertifikate, autorizacije i/ili kvalifikacije izdate ili prihvaćene od strane Direktorata pre stupanja na snagu ovog pravilnika, konvertuju se u Part-FCL dozvole, u skladu sa odredbama Aneksa II Priloga 1. ovog pravilnika ili u skladu sa izveštajem o konverziji.
Izveštaj o konverziji izrađuje Direktorat uz konsultaciju sa Agencijom i mora da:
1) sadrži opis nacionalnih zahteva na osnovu kojih su izdate pilotske dozvole;
2) sadrži opis obima prava koja su data pilotima;
3) naznači za koje zahteve iz Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika se traži priznavanje;
4) naznači sva ograničenja koja moraju da budu sadržana u Part-FCL dozvolama i sve zahteve koje pilot mora da ispuni u cilju ukidanja ovih ograničenja.
Izveštaj o konverziji mora da sadrži kopije svih dokumenata koji su potrebni za prikazivanje elemenata navedenih u tač. 1 - 4. stava 3. ovog člana, uključujući kopije odgovarajućih nacionalnih zahteva i procedura.
Prilikom izrade izveštaja o konverziji mora se voditi računa o tome da se pilotima dozvoli da što duže održe trenutni obim svojih aktivnosti.
Imaocima ovlašćenja instruktora letenja na klasi ili autorizacije ispitivača ovlašćenih za složene (complex) vazduhoplove visokih performansi sa jednim pilotom, prilikom konverzije u Part-FCL sertifikat, izdaje se sertifikat instruktora letenja na tipu ili sertifikat ispitivača za avione sa jednim pilotom.
Direktorat može da odobri pilotu učeniku da uvežbava ograničena prava letenja bez nadzora instruktora, pre nego što ispuni sve zahteve koji su potrebni za izdavanje dozvole pilota lakih vazduhoplova (LAPL) pod sledećim uslovima:
1) prava se ograničavaju na letenje unutar vazdušnog prostora Republike Srbije ili dela tog prostora;
2) prava se ograničavaju na letenje na ograničenom geografskom području i na letenje jednomotornim klipnim avionom maksimalne mase u poletanju ne veće od 2.000 kg i bez prava na prevoz putnika;
3) odobrenje se izdaje na osnovu pojedinačne procene bezbednosnog rizika izvršene od strane instruktora, nakon procene bezbednosnog rizika od strane Direktorata;
4) Direktorat podnosi periodične izveštaje Komisiji i Agenciji svake tri godine.
Postojeća nacionalna lekarska uverenja pilota i sertifikati ovlašćenih lekara
JAR usaglašena lekarska uverenja pilota i sertifikati ovlašćenih lekara izdati ili prihvaćeni od strane Direktorata pre stupanja na snagu ovog pravilnika smatraju se lekarskim uverenjima i sertifikatima izdatim u skladu sa ovim pravilnikom.
JAR usaglašena lekarska uverenja pilota i sertifikati ovlašćenih lekara zameniće se u skladu sa formatom propisanim u Part-ARA najkasnije do 8. aprila 2017. godine.
JAR neusaglašena lekarska uverenja pilota i sertifikati ovlašćenih lekara izdati pre stupanja na snagu ovog pravilnika važe do datuma njihovog sledećeg produženja ili do 8. aprila 2017. godine, u zavisnosti od toga šta je ranije.
Produženje važenja sertifikata iz st. 1. i 2. ovog člana se vrši u skladu sa odredbama Aneksa IV Priloga 1. ovog pravilnika.
Konverzija kvalifikacija za probne letove
Pilotima koji su pre stupanja na snagu ovog pravilnika obavljali probne letove kategorije 1. i 2. na način koji je propisan u Aneksu Uredbe Komisije (EZ) br. 1702/2003 ili onima koji su obučavali pilote za probne letove, kvalifikacije za probne letove se konvertuju u ovlašćenja za probne letove u skladu sa Aneksom I Priloga 1. ovog pravilnika i, ako je primenjivo, u sertifikate instruktora za ovlašćenje za probne letove.
Konverzija iz stava 1. ovog člana se sprovodi u skladu sa elementima navedenim u izveštaju o konverziji koji ispunjava zahteve iz člana 5. st. 3 - 5. ovog pravilnika.
Postojeće nacionalne dozvole inženjera letača
Imaoci dozvola inženjera letača koje su izdate u skladu sa Aneksom 1 Čikaške konvencije, podnose Direktoratu zahtev za konverziju u Part-FCL dozvole.
Dozvole inženjera letača se konvertuju u Part-FCL dozvole u skladu sa izveštajem o konverziji koji ispunjava zahteve iz člana 5. st. 3 - 5. ovog pravilnika.
Prilikom podnošenja zahteva za dozvolu transportnog pilota aviona (ATPL(A)), kandidat mora da ispuni zahteve o priznavanju iz odredbe FCL.510.A (c) 2) Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika.
Uslovi za prihvatanje dozvola iz trećih država
Direktorat može da prihvati dozvolu i prateće medicinske sertifikate izdate od strane ili u ime trećih država u skladu sa odredbama Aneksa III Priloga 1. ovog pravilnika.
Kandidati za Part-FCL dozvolu koji poseduju najmanje ekvivalentnu dozvolu, ovlašćenje ili sertifikat izdat od strane treće države u skladu sa odredbama Aneksa 1 Čikaške konvencije mora da ispunjava sve zahteve iz Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika, osim što zahtevi koji se odnose na trajanje obuke, broj časova i časove specifične obuke mogu da budu smanjeni.
Kredit koji se daje kandidatu se određuje od strane Direktorata na osnovu preporuke odobrenog centra za obuku.
Imaocima dozvola transportnog pilota (ATPL) izdatih od strane ili u ime treće države u skladu sa Aneksom 1 Čikaške konvencije koji su ispunili zahteve u pogledu iskustva za izdavanje dozvole transportnog pilota (ATPL) na odgovarajućoj kategoriji vazduhoplova kako je propisano u Glavi F Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika, može da se prizna u potpunosti ispunjenje zahteva u pogledu pohađanja obuke pre polaganja teorijskog i praktičnog ispita, ako dozvola treće države sadrži važeće ovlašćenje za letenje na tipu vazduhoplova koji se koristi za ATPL praktičan ispit.
Ovlašćenja za letenje na tipu aviona ili helikoptera mogu da se izdaju imaocima Part-FCL dozvola koji ispune zahteve za izdavanje tih ovlašćenja propisane od strane treće države.
Ovlašćenje iz stava 5. ovog člana se ograničava na vazduhoplove registrovane u toj trećoj državi i može da se ukine kada pilot ispuni zahteve iz tačke C.1 Aneksa III Priloga 1. ovog pravilnika.
Priznavanje obuke započete pre stupanja na snagu ovog pravilnika
Obuke započete pre stupanja na snagu ovog pravilnika u skladu sa zahtevima i procedurama Zajedničkih vazduhoplovnih vlasti, a pod nadzorom Direktorata, priznaju se u potpunosti za sticanje Part-FCL dozvola u skladu sa Aneksom I Priloga 1. ovog pravilnika, pod uslovom da se obuka i ispit završe najkasnije do 8. aprila 2016. godine.
Obuke koje su započete u skladu sa odredbama Aneksa 1 Čikaške konvencije pre stupanja na snagu ovog pravilnika priznaju se u svrhu sticanja Part-FCL dozvola na osnovu izveštaja o priznavanju izrađenog od strane Direktorata uz konsultaciju sa Agencijom.
Izveštaj o priznavanju mora da opiše obim obuke, ukaže za koje zahteve iz Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika se daje kredit i, ako je primenjivo, ukaže koje zahteve kandidat mora da ispuni u cilju sticanja Part-FCL dozvole.
Izveštaj o priznavanju mora da uključi kopije svih dokumenata koji su potrebni za prikaz obima obuke i nacionalnih zahteva i procedura u skladu sa kojima je obuka započeta.
Priznavanje obuke i zvanja stečenih u vojnoj službi
Kandidati za priznavanje obuke i zvanja stečenih u vojnoj službi moraju da, u cilju dobijanja Part-FCL dozvole, podnesu prijavu Direktoratu.
Znanje, iskustvo i veštine stečene u vojnoj službi se priznaju u cilju ispunjenja odgovarajućih zahteva iz Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika u skladu sa elementima izveštaja o priznavanju ustanovljenog od strane Direktorata uz konsultaciju sa Agencijom.
Izveštaj o priznavanju mora da:
1) opiše nacionalne zahteve na osnovu kojih su stečene vojne kvalifikacije i sertifikati;
2) opiše obim prava koja su pilotima data;
3) naznači u pogledu kojih zahteva iz Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika se vrši priznavanje;
4) naznači sva ograničenja koja moraju da se upišu u Part-FCL dozvole i sve zahteve koje piloti moraju da ispune u cilju uklanjanja tih ograničenja;
5) sadrži kopije svih dokumenata koji su potrebni za prikaz gore navedenih elemenata, uključujući kopije odgovarajućih nacionalnih zahteva i procedura.
Centri za obuku pilota moraju da ispune tehničke zahteve i upravne procedure propisane u Aneksima VI i VII Priloga 1. ovog pravilnika i moraju da budu sertifikovani.
Ako centar za obuku pilota poseduje JAR usaglašeni sertifikat izdat ili prihvaćen od strane Direktorata pre stupanja na snagu ovog pravilnika, smatraće se da poseduje sertifikat izdat u skladu sa ovim pravilnikom, s tim da su prava tog centra ograničena na ona koja se navode u sertifikatu.
Centri za obuku pilota moraju da prilagode sistem upravljanja, programe obuke, procedure i priručnike kako bi se usaglasili sa Aneksom VII Priloga 1. ovog pravilnika najkasnije do 8. aprila 2014. godine.
JAR usaglašeni centri za obuku registrovani od strane Direktorata pre stupanja na snagu ovog pravilnika mogu da vrše obuku za JAR usaglašenu dozvolu privatnog pilota (PPL).
Sertifikati iz stava 2. ovog člana zameniće se sertifikatima čiji je format i sadržaj propisan u Aneksu VI Priloga 1. ovog pravilnika najkasnije do 8. aprila 2017. godine.
Uređaji za simuliranje letenja
Uređaji za simuliranje letenja (FSTDs) koji se koriste za obuku pilota, ispite i provere, sa izuzetkom razvojnih uređaja za obuku koji se koriste za obuku za probne letove, moraju da budu u skladu sa tehničkim zahtevima i upravnim procedurama propisanim u Aneksima VI i VII Priloga 1. ovog pravilnika i moraju da imaju utvrđen nivo gradacije.
JAR usaglašena uverenja o gradaciji uređaja za simuliranje letenja (FSTD) izdata ili prihvaćena od strane Direktorata pre stupanja na snagu ovog pravilnika smatraju se da su izdata u skladu sa ovim pravilnikom.
Uverenja iz stava 2. ovog člana zameniće se uverenjima o gradaciji čiji je format i sadržaj propisan u Aneksu VI Priloga 1. ovog pravilnika najkasnije do 8. aprila 2017. godine.
Vazduhoplovno medicinski centri
Vazduhoplovno medicinski centri moraju da ispune tehničke zahteve i upravne procedure propisane u Aneksima VI i VII Priloga 1. ovog pravilnika i moraju da budu sertifikovani.
JAR usaglašeni sertifikati vazduhoplovno medicinskih centara izdati ili prihvaćeni od strane Direktorata pre stupanja na snagu ovog pravilnika smatraju se da su izdati u skladu sa ovim pravilnikom.
Vazduhoplovno medicinski centri moraju da prilagode svoj sistem upravljanja, programe obuke, procedure i priručnike tako da budu usaglašeni sa Aneksom VII Priloga 1. ovog pravilnika najkasnije do 8. aprila 2014. godine.
Sertifikati vazduhoplovno medicinskih centara iz stava 2. ovog člana zameniće se sertifikatima čiji format i sadržaj propisan u Aneksu VI Priloga 1. ovog pravilnika najkasnije do 8. aprila 2017. godine.
Zdravstvena sposobnost kabinskog osoblja
Kabinsko osoblje uključeno u operacije vazduhoplova navedene u članu 4(1)(b) i (c) Osnovne uredbe (EZ) br. 216/2008 mora da ispuni tehničke zahteve i upravne procedure propisane u Aneksu IV Priloga 1. ovog pravilnika.
Zdravstveni pregledi i ocene članova kabinskog osoblja koji su važeći na dan stupanja na snagu ovog pravilnika smatraju se važećim u skladu sa ovim pravilnikom do kraja roka važenja koji je u njima naznačen.
Kabinsko osoblje uključeno u komercijalne delatnosti vazduhoplova iz člana 4(1)(b) i (c) Osnovne uredbe (EZ) br. 216/2008 mora da bude kvalifikovano i da poseduje odgovarajuću dozvolu u skladu sa tehničkim zahtevima i upravnim procedurama propisanim u Aneksima V i VI Priloga 1. ovog pravilnika.
Dozvole kabinskog osoblja koje su izdate pre stupanja na snagu ovog pravilnika u kojima nije naznačen rok njihovog važenja, smatraju se da su izdate u skladu sa ovim pravilnikom.
Dozvole kabinskog osoblja koje su izdate pre stupanja na snagu ovog pravilnika u kojima je naznačen rok važenja, zameniće se dozvolama čiji je format i sadržaj propisan u Aneksu VI Priloga 1. ovog pravilnika, najkasnije do isteka roka važenja koji je u tim dozvolama naznačen.
Imaocu dozvole kabinskog osoblja koja je izdata na osnovu propisa koji su važili do stupanja na snagu ovog pravilnika čiji je rok važenja istekao, izdaje se dozvola čiji je format i sadržaj propisan u Aneksu VI Priloga 1. ovog pravilnika, ako imalac dozvole ispuni sledeće uslove:
1) u centru za obuku završi osnovnu obuku iz predmeta Osnove vazduhoplovstva i vazduhoplovnih propisa, ako je od isteka važenja dozvole do podnošenja zahteva za izdavanje novog obrasca dozvole proteklo manje od tri godine;
2) u centru za obuku završi osnovnu obuku iz predmeta Osnove vazduhoplovstva i vazduhoplovnih propisa i položi ispit u skladu sa CC.TrA.220 (c), ako je od isteka važenja dozvole do podnošenja zahteva za izdavanje novog obrasca dozvole proteklo više od tri godine, a manje od pet godina;
3) u centru za obuku završi osnovnu obuku i položi ispit u skladu sa CC.TrA.220, ako je od isteka važenja dozvole do podnošenja zahteva za izdavanje novog obrasca dozvole proteklo više od pet godina.
Centri za obuku kabinskog osoblja
Centri za obuku kabinskog osoblja moraju da ispune tehničke zahteve i upravne procedure propisane u Aneksima VI i VII Priloga 1. ovog pravilnika i moraju da budu sertifikovani.
Ako centar za obuku kabinskog osoblja poseduje važeću potvrdu o pravu na obučavanje izdatu od strane Direktorata pre stupanja na snagu ovog pravilnika, smatraće se da poseduje sertifikat izdat u skladu sa ovim pravilnikom.
Centri za obuku kabinskog osoblja moraju da prilagode sistem upravljanja, programe obuke, procedure i priručnike kako bi se usaglasili sa Aneksom VII Priloga 1. ovog pravilnika najkasnije do 8. aprila 2014. godine.
Potvrde iz stava 2. ovog člana zameniće se sertifikatima čiji je format i sadržaj propisan u Aneksu VI Priloga 1. ovog pravilnika najkasnije do 8. aprila 2017. godine.
Primena ovog pravilnika na JAR neusaglašene dozvole
U pogledu produženja i obnove važenja ovlašćenja koja su sadržana u JAR neusaglašenim dozvolama, kao i pogledu sticanja ovlašćenja za letenje na vazduhoplovima koji nemaju EASA potvrdu o tipu, shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika.
Imaoci JAR neusaglašenih dozvola pilota aviona i helikoptera mogu da koriste prava iz tih dozvola za letenje u javnom avio-prevozu na vazduhoplovima koji su registrovani u Republici Srbiji, a imaju EASA potvrdu o tipu, najkasnije do 8. aprila 2014. godine.
Imaoci JAR neusaglašenih dozvola pilota aviona i helikoptera mogu da podnesu zahtev za konverziju u Part-FCL dozvolu najkasnije do 8. aprila 2014. godine.
Za sticanje ovlašćenja i sertifikata za vazduhoplove koji imaju EASA potvrdu o tipu, kandidat mora da poseduje PART-FCL dozvolu.
Primena ovog pravilnika na započete postupke
Postupci koji do dana stupanja na snagu ovog pravilnika nisu okončani, okončaće se po odredbama propisa koji je bio na snazi do dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
Prestanak važenja drugih propisa
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi:
1) Pravilnik o dozvolama i centrima za obuku pilota aviona ("Službeni glasnik RS", br. 30/08 i 2/11), osim odredbe JAR-FCL 1.017 Priloga 1. i odredbe člana 14. Priloga 2. tog pravilnika, koje prestaju da važe 8. aprila 2015. godine;
2) Pravilnik o dozvolama i centrima za obuku pilota helikoptera ("Službeni glasnik RS", broj 101/08), osim odredbe JAR-FCL 2.017, koja prestaje da važi 8. aprila 2015. godine;
3) Pravilnik o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti letačkog osoblja u civilnom vazduhoplovstvu ("Službeni glasnik RS", broj 101/08), osim odredaba koje se odnose na zdravstvenu sposobnost kabinskog osoblja koje prestaju da važe dana 8. aprila 2014. godine i odredaba koje se odnose na zdravstvenu sposobnost pilota ultralakog aviona, pilota zmaja, pilota paraglajdera i padobranaca, koje prestaju da važe dana 8. aprila 2015. godine;
4) Pravilnik o upisivanju u dozvolu pilota ili kontrolora letenja ICAO ekspertskog nivoa 6 znanja engleskog jezika ("Službeni glasnik RS", broj 14/10);
5) Pravilnik o uslovima i postupku izdavanja uverenja o gradaciji uređaja za simuliranje leta aviona ("Službeni glasnik RS", broj 19/11);
6) Pravilnik o uslovima i postupku izdavanja uverenja o gradaciji uređaja za simuliranje leta helikoptera ("Službeni glasnik RS", broj 19/11);
7) Pravilnik o dozvolama i centrima za obuku kabinskog osoblja ("Službeni glasnik RS", broj 98/11).
Pravilnik o dozvolama letačkog osoblja ("Službeni glasnik RS", broj 30/05) i Pravilnik o uslovima koje mora da ispunjava centar za obuku letačkog osoblja ("Službeni glasnik RS", broj 37/05) prestaju da važe dana 8. aprila 2015. godine, osim odredaba koje se odnose na navigatora letača.
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Izuzetno od stava 1. ovog člana, sledeće odredbe ovog pravilnika se primenjuju od 8. aprila 2014. godine:
1) odredbe Glave C Aneksa IV Priloga 1. ovog pravilnika (Zahtevi za zdravstvenu sposobnost kabinskog osoblja);
2) odredbe koje se odnose na imaoce pilotskih dozvola i pratećih lekarskih uverenja izdatih od strane treće države, koji su uključeni u nekomercijalne delatnosti vazduhoplova iz člana 4(1)(b) i (c) Osnovne uredbe (EZ) br. 216/2008;
3) odredbe tačke ORA.GEN.200 (a)(3) Aneksa VII Priloga 1. ovog pravilnika za imaoce uverenja o gradaciji uređaja za simuliranje letenja (FSTD) koji nisu u okviru odobrenog centra za obuku i ne poseduju potvrdu o osposobljenosti za obavljanje javnog avio-prevoza;
4) odredbe Aneksa VI i VII Priloga 1. ovog pravilnika za JAR neusaglašene odobrene centre za obuku i vazduhoplovno medicinske centre.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, sledeće odredbe ovog pravilnika se primenjuju od 8. aprila 2015. godine:
1) odredbe Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika, i to:
(1) odredbe koje se odnose na vazduhoplove sa vertikalnim uzletanjem, vazdušne brodove, balone i jedrilice;
(2) odredbe Glave B (Dozvola pilota lakih vazduhoplova - LAPL);
(3) odredbe FCL.800 (Ovlašćenje za akrobatsko letenje), FCL.805 (Ovlašćenje za vuču jedrilica i transparenata), FCL.815 (Ovlašćenje za letenje u planinskim predelima) i FCL.820 (Ovlašćenje za probne letove);
(4) u slučaju helikoptera, odredbe Glave J, Odeljak 8 (Posebni zahtevi za instruktora za saradnju višečlane posade - MCCI);
(5) odredbe Glave J, Odeljak 10 (Posebni zahtevi za instruktora za letenje u planinskim predelima - MI) i Odeljak 11 (Posebni zahtevi za instruktora za ovlašćenje za probne letove - FTI);
2) odredbe Glave B, Odeljak 3 Aneksa IV Priloga 1. ovog pravilnika (Posebni zahtevi za LAPL lekarska uverenja);
3) odredbe Aneksa VI i VII Priloga 1. ovog pravilnika za centre za obuku koji pružaju obuku samo za dozvole pilota lakih vazduhoplova (LAPL), dozvole privatnog pilota (PPL), dozvole pilota balona (BPL) ili dozvole pilota jedrilice (SPL);
4) odredbe Aneksa VI i VII Priloga 1. ovog pravilnika za centre za obuku koji pružaju obuku samo za sticanje ovlašćenja za probne letove u skladu sa odredbom FCL.820 Aneksa I Priloga 1. ovog pravilnika.