ODLUKA

O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE

("Sl. list AP Vojvodine", br. 13/2013)

 

1. UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se uređuje organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji Autonomne Pokrajine Vojvodine.

Član 2

Civilna zaštita kao deo sistema zaštite i spasavanja je humanitarna i nevojna aktivnost od opšteg interesa.

Civilna zaštita, kao deo sistema zaštite i spasavanja, organizuje se i priprema u miru i ratu, u skladu sa Dopunskim protokolom iz 1977. godine uz Ženevske konvencije o zaštiti žrtava rata iz 1949. godine i drugim pravilima međunarodnog humanitarnog prava.

Član 3

Civilna zaštita na teritoriji Autonomne Pokrajine Vojvodine se ostvaruje u skladu sa odredbama zakona i čine je lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i, s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.

2. LIČNA, UZAJAMNA I KOLEKTIVNA ZAŠTITA

Član 4

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite organi autonomne pokrajine, osposobljena pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite u skladu sa propisima o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

3. MERE I ZADACI CIVILNE ZAŠTITE

Član 5

Mere civilne zaštite predstavljaju planske i organizovane radnje i postupke koje pripremaju i sprovode organi autonomne pokrajine, radi zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara od opasnosti i posledica prirodnih i drugih nesreća.

Organi Autonomne Pokrajine Vojvodine pripremaju i sprovode:

1) preventivne mere zaštite;

2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od prirodnih i drugih nesreća;

3) mere zaštite kada nastupe prirodne i druge nesreće;

4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od prirodnih i drugih nesreća.

Član 6

Preventivne mere zaštite obuhvataju naročito: procenu moguće ugroženosti od prirodnih i drugih nesreća; mere izgradnje na trusnom području; posebne mere zaštite pri izgradnji objekata (brane, skladišta, pumpne stanice i dr) koji mogu ugroziti živote ljudi i materijalna dobra; izgradnju odbrambenih nasipa; regulisanje vodotokova; razbijanje leda na vodotokovima; izgradnju potpornih zidova; protivpožarne mere; mere kojima se sprečava nekontrolisano oslobađanje, izlivanje ili rasturanje štetnih ili čvrstih hemijskih i radioaktivnih materija; epidemiološke, veterinarske i druge mere kojima se sprečavaju prirodne i tehničke nesreće ili ublažava njihovo dejstvo.

Član 7

Mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od prirodnih i drugih nesreća obuhvataju: prikupljanje podataka o nastupajućoj prirodnoj i drugoj nesreći sa procenom njenog dejstva i mogućih posledica; obaveštavanje stanovništva i pravnih lica; aktiviranje štaba za vanredne situacije; raspoređivanje ljudstva i tehnike na najugroženija područja; planiranje učešća Vojske Srbije; planiranje učešća dobrovoljnih vatrogasnih društava i saveza; posebne mere fizičkog obezbeđenja potencijalno ugroženih objekata i druge mere.

Član 8

Mere zaštite kada nastupe prirodne i druge nesreće obuhvataju: naređivanje učešća ljudstva i sredstava u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara; način i obim učešća privrednih društava i drugih pravnih lica u zaštiti i spasavanju; organizovanje spasavanje ugroženog stanovništva i materijalnih dobara (evakuacija, zbrinjavanje ugroženog stanovništva, pružanje prve medicinske pomoći i veterinarske pomoći, asanaciju terena i mere tehničke pomoći); procenu potreba za traženjem pomoći i učešćem Vojske Srbije ili predlaganje međunarodne pomoći u okviru regionalne saradnje i preduzimanje drugih mera kojima se sprečava ili ublažava širenje prirodnih i drugih nesreća.

Član 9

Mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od prirodnih i drugih nesreća obuhvataju: mere kojima se stvaraju uslovi za normalan život i rad na ugroženom području; prikupljanje podataka, procena i utvrđivanje visine nastale štete; organizovanje prikupljanja i raspodele pomoći i druge mere kojima se ublažavaju ili otklanjaju neposredne posledice od prirodnih i drugih nesreća.

Član 10

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama sprovode se sledeći zadaci civilne zaštite i to: uzbunjivanje, evakuacija, sklanjanje i urbanističke mere zaštite zbrinjavanje ugroženih i nastradalih, radiološka, hemijska i biološka zaštita, zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća, zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina, zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom, zaštita i spasavanje od požara i eksplozija, zaštita od neeksplodiranih ubojnih sredstava (dalje u tekstu: NUS), prva i medicinska pomoć, asanacija terena, očuvanje dobara bitnih za opstanak i hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.

Osim zadataka iz stava 1. ovog člana, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju u skladu sa aktivnostima Pokrajinskog štaba za vanredne situacije (dalje u tekstu: Pokrajinski štab) u rukovođenju i koordiniranju sprovođenja mera i zadataka civilne zaštite.

Zadaci civilne zaštite sprovode se na način i u skladu sa odredbama Zakona o vanrednim situacijama.

4. POVERENICI CIVILNE ZAŠTITE

Član 11

Poverenici civilne zaštite (u daljem tekstu: poverenici) i zamenici poverenika postavljaju se radi obavljanja poslova zaštite i spasavanja u organima pokrajinske uprave.

U organima pokrajinske uprave, prema sopstvenoj proceni, poverenici odnosno zamenici se postavljaju zavisno od organizacione strukture, prostora organizovanja i delovanja i broja zaposlenih.

Poverenika i zamenika poverenika postavlja i razrešava funkcioner koji rukovodi organom pokrajinske uprave u kojima se lica postavljaju, odnosno razrešavaju.

Poverenici i zamenici poverenika postavljaju se po osnovu radne obaveze.

Član 12

Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju mere i aktivnosti na učešću zaposlenih u sprovođenju lične, uzajamne i kolektivne zaštite i izvršavanju drugih zadataka zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u zgradama i objektima za koje su zaduženi.

5. JEDINICE CIVILNE ZAŠTITE

Član 13

Za potrebe organa pokrajinske uprave, ne formiraju se jedinice civilne zaštite koje bi kao operativne snage izvršavale zadatke civilne zaštite na teritoriji AP Vojvodine.

6. SISTEM OSMATRANJA, OBAVEŠTAVANJA I UZBUNJIVANJA

Član 14

Za potrebe praćenja stanja i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Autonomne Pokrajine Vojvodine, kao i radi podrške u prikupljanju, obradi i distribuciji podataka za rad stručno operativnih timova koje formira Pokrajinski štab za vanredne situacije, može se formirati situacioni centar.

Situacioni centar je u obavezi da prikupljene podatke dostavlja teritorijalno nadležnom operativnom centru 112.

Formiranje situacionog centra izvršiće se u skladu sa propisima koji uređuju organizaciju i funkcionisanje sistema osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja.

7. OVLAŠĆENA I OSPOSOBLJENA PRAVNA LICA

Član 15

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja Vlada Autonomne Pokrajine određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje.

Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Pokrajinski štab za vanredne situacije.

Osposobljena pravna lica dužna su da planski prilagode svoje kapacitete i organizaciju za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja.

Vlada AP Vojvodine pravnim licima iz stava 1. ovog člana ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.

8. POPUNA I MATERIJALNO OPREMANJE

Član 16

Na dužnost poverenika i zamenika poverenika u organima pokrajinske uprave raspoređuju se lica zaposleni u tim organima.

Član 17

Prilikom izvršavanja zadataka zaštite i spasavanja pripadnici Pokrajinskog štaba za vanredne situacije, poverenici, zamenici poverenika nose uniformu sa oznakom civilne zaštite, oznakama funkcija i specijalnosti u skladu sa propisom o uniformi, oznakama civilne zaštite i oznakama funkcija i specijalnosti.

9. OBUČAVANJE I OSPOSOBLJAVANJE

Član 18

Osnovna obuka i osposobljavanje pripadnika Pokrajinskog štaba za vanredne situacije sprovodi se u Nacionalnom i regionalnim trening centrima za zaštitu i spasavanje, koje obrazuje nadležna služba Ministarstva unutrašnjih poslova.

10. MOBILIZACIJA I AKTIVIRANJE

Član 19

Mobilizacijom civilne zaštite iz redovne organizacije i stanja se prelazi na organizaciju i stanje operativne gotovosti za izvršenje zadataka zaštite i spasavanja.

Mobilizacija po obimu može biti opšta i delimična, a proglašava se javnim saopštenjem ili pojedinačnim pozivom.

Član 20

Opšta mobilizacija obuhvata sve, a delimična potreban deo štabova i jedinica, kao i materijalna sredstva potrebna za vršenje zadataka zaštite i spasavanja.

Mobilizacija se sprovodi po planu mobilizacije.

Mobilizaciju su dužni da sprovode osposobljena pravna lica, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 21

Aktiviranje obuhvata postupke, zadatke i aktivnosti kojim se redovni kapaciteti osposobljenih pravnih lica, iz redovne organizacije i stanja prevode na organizaciju i stanje spremnosti za izvršenje zadataka zaštite i spasavanja.

Aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja naređuje Vlada AP Vojvodine na predlog Pokrajinskog štaba za vanredne situacije.

11. FINANSIRANJE

Član 22

Autonomna Pokrajina Vojvodina, u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama, finansira pripremanje, opremanje i obuku Pokrajinskog štaba za vanredne situacije, poverenika i zamenika poverenika i troškove sprovođenja mera zaštite i spasavanja koje preduzima; troškove angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja; saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima i druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

12. ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Postavljenje poverenika i zamenika poverenika izvršiće se u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 24

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine".