REŠENJE

O UTVRĐIVANJU GODIŠNJEG PROGRAMA UNAPREĐENJA SAVETODAVNIH POSLOVA U POLJOPRIVREDI U AUTONOMNOJ POKRAJINI VOJVODINI ZA 2013. GODINU

("Sl. list AP Vojvodine", br. 3/2013 i 13/2013)

I

Ovim rešenjem utvrđuje se Godišnji program unapređenja savetodavnih poslova u poljoprivredi u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini za 2013. godinu, aktivnosti koje se odnose na obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi, broj savetodavaca, područja na kojima se obavljaju ti poslovi, obim, rokovi i način sprovođenja aktivnosti, izvori, raspored i način korišćenja sredstava, kao i način kontrole sprovođenja ovog programa.

II

Program iz tačke I ovog rešenja, čini njegov sastavni deo.

III

Ovo rešenje objaviće se u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine".

 

GODIŠNJI PROGRAM
UNAPREĐENJA SAVETODAVNIH POSLOVA U POLJOPRIVREDI U AP VOJVODINI ZA 2013. GODINU

I

Sredstva za finansiranje Godišnjeg programa unapređenja savetodavnih poslova u poljoprivredi u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini za 2013. godinu (u daljem tekstu: Godišnji program) planirana su Pokrajinskom skupštinskom odlukom o budžetu Autonomne Pokrajine Vojvodine za 2013. godinu ("Službeni list APV", broj 39/2012) u ukupnom iznosu od 150.000.000,00 dinara iz izvora sredstava 01 00 Prihodi iz budžeta.

II

Cilj realizacije Godišnjeg programa je povećavanje nivoa informisanosti i znanja poljoprivrednih proizvođača, putem edukacije poljoprivrednih proizvođača vezano za: tehnologije proizvodnje, nove trendove u pojedinim proizvodnim granama i drugih oblasti značajnih za unapređenje i razvoj njihovih proizvodnih delatnosti i razvoj seoskih zajednica u kojima žive i rade. Jačanje svesti o značaju očuvanja životne sredine i stvaranje navika za racionalnu upotrebu sredstava za zaštitu bilja i mineralnih hraniva; doprinosi se očuvanju prirodnih resursa i ekonomičnijoj proizvodnji kvalitetne zdravstveno bezbedne hrane.

Saradnjom sa udruženjima negovanjem kulture i tradicije i uključenje svih aktera na nivou lokalnih zajednica u rad i razvoj istih, doprinosi se razvoju seoskih društvenih zajednica, a povećanjem kvaliteta i konkurentnosti proizvodnje modernizuje se poljoprivredna proizvodnja, čuva priroda i ostvaruje napredak u ruralnom razvoju.

III

Godišnjim programom utvrđuju se aktivnosti savetodavaca, koje se odnose na obavljanje savetodavnih poslova u poljoprivredi i realizaciju programa i projekata, koji se sprovode u Autonomnoj Pokrajini Vojvodini radi unapređenja savetodavstva i poljoprivredne proizvodnje.

Godišnjim programom se utvrđuje: broj savetodavaca, područja na kojima se obavljaju ti poslovi, obim, rokovi i način sprovođenja aktivnosti, izvori, raspored i način korišćenja sredstava, kao i način kontrole sprovođenja ovog programa.

Godišnji program sastoji se iz: Osnovnog i Posebnih programa.

IV

Sredstva opredeljena za realizaciju Osnovnog programa se koriste za rad i troškove proistekle radom na realizaciji savetodavnih poslova i troškove koji proizilaze iz realizacije projekata koji će se u okviru osnovnog programa realizovati.

Korisnici sredstava za Osnovni program Godišnjeg programa su: 12 poljoprivrednih stručnih službi (savetodavni sektori), i Enološka stanica iz Vršca, koji zajedno čine Poljoprivrednu savetodavnu službu AP Vojvodine.

U realizaciji poslova i projekata u okviru Osnovnog programa učestvovaće ukupno 94 savetodavca.

V

Pregled poljoprivrednih stručnih službi, broj angažovanih savetodavaca i područja delovanja dati su u tabeli:

Red. br.

Poljoprivredna stručna služba

Maksimalni broj savetodavaca

Područje delovanja

1.

"PSS Poljoprivredna stanica" d.o.o. Novi Sad

9

Novi Sad, Žabalj, Bač, Titel, Bačka Palanka, Bački Petrovac, Sr. Karlovci, Temerin, Beočin

2.

"PSS Vršac" d.o.o. Vršac

9

Vršac, Bela Crkva, Plandište, Kovin

3.

"PSS Bačka Topola" d.o.o. Bačka Topola

6

Bačka Topola, Mali Iđoš

4.

"PSS Ruma" d.o.o. Ruma

7

Ruma, Irig, Inđija

5.

"PSS Sombor" d.o.o. Sombor

8

Sombor, Apatin, Odžaci

6.

"PSS Institut Tamiš" d.o.o. Pančevo

10

Pančevo, Alibunar, Kovačica, Opovo

7.

"PSS Senta" d.o.o. Senta

8

Senta, Ada, Kanjiža Čoka

8.

"PSS Subotica" ad Subotica

5

Subotica

9.

"PSS Vrbas" d.o.o. Vrbas

7

Vrbas, Kula, Srbobran, Bečej

10.

"PSS Zrenjanin" d.o.o. Zrenjanin

11

Zrenjanin, Žitište, Sečanj, Nova Crnja, Novi Bečej,

11.

"PSS Kikinda" d.o.o. Kikinda

6

Kikinda, N. Kneževac

12.

"PSS Sremska Mitrovica" d.o.o. Sremska Mitrovica

7

Sremska Mitrovica, Šid, Pećinci, Stara Pazova

13.

"Enološka stanica" d.o.o. Vršac

1

Vršac i druge opštine (po potrebi)

Poljoprivredne stručne službe dostavljaju Pokrajinskom sekretarijatu za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo (u daljem tekstu: Sekretarijat) predlog broja i spisak savetodavaca za učešće u realizaciji planiranih programa, a Sekretarijat donosi konačnu odluku o broju angažovanih savetodavaca po službama. Sekretarijat zadržava pravo da poveća ili smanji broj savetodavca u pojedinim službama, tamo gde za to postoje uslovi i potreba, a sve u okviru ukupno planiranog broja savetodavaca u ovom programu.

Poljoprivredni savetodavci ne mogu da se bave u isto vreme i poslovima aprobacija i izdavanja fitouverenja, ako su zaposleni u poljoprivrednoj stručnoj službi, koja ove poslove obavlja na preko 5.000 ha površina.

VI

Osnovni program obuhvata:

1. Projekte zasnovane na savetodavnim poslovima, koji su namenjeni poljoprivrednim proizvođačima, a na terenu ih sprovode savetodavci:

1.1. Projekat: Saradnja sa odabranim gazdinstvima

Savetodavci Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine ovaj Projekat sprovode u saradnji sa registrovanim poljoprivrednim gazdinstvima sa područja AP Vojvodine, kojima je poljoprivreda osnovni izvor prihoda, a koja imaju potencijal da se mogu uz stručnu pomoć razvijati i napredovati.

Svaki poljoprivredni savetodavac ima obavezu da, sa ovakvim gazdinstvima sarađuje dve godine i da sarađuje i prati proizvodnju na ukupno 35 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava (sa 25 gazdinstava nastavljaju započetu saradnju iz 2012. godine do kraja 2013. godine, a sa 10 novih gazdinstava otpočinju saradnju 2013. godine, a završavaju saradnju krajem 2014. godine). Svako gazdinstvo savetodavac je u obavezi da obiđe minimum 5 puta godišnje (u koliko situacija zahteva broj poseta može biti i veći). Pri čemu bi tokom dvogodišnje saradnje, sa poljoprivrednim proizvođačima trebalo da poljoprivredni proizvođači sledeći instrukcije savetodavaca unaprede, modernizuju i tržišno orijentišu svoju proizvodnju u određenom segmentu i podignu konkurentnost svoje proizvodnje.

Za svako odabrano gazdinstvo savetodavac je obavezan da nakon prve posete gazdinstvu napravi na osnovu snimanja postojećeg stanja, predlog mera koje će se realizovati u toku godine i na kraju godine nakon poslednjeg obilaska gazdinstava dostavi izveštaj sa merljivim rezultatima praćenja i saradnje sa odabranim gazdinstvom za svako gazdinstvo sa kojim je sarađivao.

Rukovodioci savetodavnog sektora će zbog obima poslova i kontrole rada i izveštaja svih savetodavaca iz svoje službe, sarađivati i pratiti proizvodnju na 20 odabranih gazdinstava.

Svaki savetodavac ima obavezu da podnese prijavu Sekretarijatu za Projekat saradnje sa odabranim gazdinstvima, sa orjentacionim planom za svako tromesečje (u formi kako to Sekretarijat propiše) u predviđenom roku i da uredno dostavlja izveštaj o realizovanim aktivnostima na način kako Sekretarijat propiše.

1.2. Projekat: Sprovođenje mera agrarne politike u saradnji sa lokalnom samoupravom

U cilju proširenja korisnika savetodavnih usluga savetodavci putem dežurstava u mesnim zajednicama, treba da omoguće što širem sloju primarnih poljoprivrednih proizvođača da dođu do potrebnih informacija neophodnih za rešavanje problema vezanih za proizvodnju i sprovođenje mera agrarne politike. Tokom dežurstava u mesnim zajednicama, proizvođačima će se pomagati u popunjavanju formulara za subvencije, konkurse i podsticaje, tumačiti zakoni, uredbe, pravilnici i drugo.

Svaki savetodavac će dežurati na terenu u okviru naseljenih mesta - mesnih zajednica tokom godine u toku nedelje jedan radni dan.

Svaki savetodavac je u obavezi da ima 42 dežurstva u toku kalendarske godine u naseljenim mestima na području svoje službe.

Plan dežurstava i aktivnosti koje će se realizovati za vreme dežurstava će se dostavljati u skladu sa zahtevima Sekretarijata i na način kako to Sekretarijat propiše.

1.3. Projekat: Edukacija poljoprivrednih proizvođača

Savetodavci Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine aktivno učestvuju i daju doprinos u prenošenju informacija i znanja poljoprivrednim proizvođačima, članovima udruženja edukujući ih putem: predavanja, radionica i savetodavnih krugova.

Svaki savetodavac će u 2013. godini imati obavezu da održi 42 aktivnosti vezane za edukacije poljoprivrednih proizvođača, članova udruženja ili drugih društvenih grupa (žene i omladina) na kojima će biti prisutno minimum 10 osoba za predavanja i 3 osobe za radionice.

U toku godine svaki poljoprivredni savetodavac ima obavezu da sarađuje sa jednim ili više udruženja ili drugih društvenih grupa (sa minimum 10 članova) i pripremi minimum po 3 teme za održavanje praktičnih radionica i po 3 teme za održavanje predavanja poljoprivrednim proizvođačima (članovima udruženja).

Poljoprivredni savetodavac će moći, samo preko udruženja koje je prijavljeno u prijavi, da konkuriše na projekte iz Posebnog programa Godišnjeg programa.

Radionice i edukacije će se održavati na samom gazdinstvu, u mesnoj zajednici, prostorijama poljoprivredne stručne službe i sl., u zavisnosti od teme koja će biti obrađena.

Svaki savetodavac ima obavezu da podnese prijavu za Projekat edukacije (predavanja, radionice i savetodavni krugovi) u formi shodno zahtevima Sekretarijata i na način kako to Sekretarijat propiše (u okviru čega će se navesti: naziv projekta - tema edukacije, mesto, datum i vreme održavanja, ciljna grupa, kratak opis projekta, cilj projekta, očekivani rezultati i drugo).

1.4. Projekat: Realizacija projekata od značaja za unapređenje sela

Poljoprivredni savetodavci će u okviru realizacije Godišnjeg programa za 2013. godinu učestvovati u realizaciji različitih projekata, vezanih za ruralni razvoj, oglede i drugo od značaja za unapređenje poljoprivrede i sela.

Poljoprivredni savetodavci koji su do sada učestvovali u realizaciji programa: "Sistem tržišnih informacija poljoprivrede Srbije" (u daljem tekstu: STIPS), koji obuhvata praćenje tržišnih informacija (o ponudi, potražnji i kretanju cena poljoprivrednih proizvoda i poljoprivrednih imputa) na području Vojvodine nastaviće da rade ovaj posao.

Pružanje saveta vezano za upravljanje poljoprivrednim gazdinstvima, vođenje knjigovodstvene evidencije na gazdinstvu i učešće u realizaciji projekta: "Uspostavljanje mreže podataka o računovodstvu na farmama u Republici Srbiji" (FADN) učestvovaće po 2 savetodavca iz svake službe (delegirana i obučena tokom 2012. godine) u realizaciji ovih aktivnosti (shodno započetom pilot projektu i zahtevima Sekretarijata).

Svaka poljoprivredna stručna služba ima obavezu izvođenja sortnih i agrotehničkih ogleda i organizovanja "dana polja" u toku kalendarske godine, na parcelama koje su Poljoprivredne stručne službe dobile u zakup, a koriste zemljište za izvođenje ogleda.

Sortni ogledi sprovodiće se po jedinstvenoj metodologiji na način kako to Sekretarijat propiše.

Takođe savetodavci mogu predložiti i druge projekte, za koje smatraju da unapređuju i razvijaju porodično gazdinstvo, pojedine segmente savetodavnog rada (Portal i slično) ili doprinosi unapređenju i razvoju određene društvene grupe ili šire društvene zajednice, a u cilju su modernizacije poljoprivrednih gazdinstava, povećanja prihoda na gazdinstvu očuvanju tradicije, kulture, i prirodnih resursa.

Realizacijom ovih projekata ostvariće se tešnja saradnja sa odabranim gazdinstvima, udruženjima, ženama, decom i omladinom, lokalnom samoupravom i slično, ali se i putem ovakvih projekata može doprineti boljoj informisanosti poljoprivrednih proizvođača, savetodavaca i šire javnosti, jer projekti mogu biti vezani i za izradu flajera, brošura, priručnika i slično.

Svaki savetodavac je takođe u obavezi da aktivno učestvuje u radu Portala poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine i daje različite preporuke, i saopštenja za javnost (portal, RTV, časopisi, novine).

Poljoprivredni savetodavci će tokom radne nedelje jedan dan posvećivati radu na projektima.

Svaki savetodavac je u obavezi da realizuje po jedan ovakav projekat.

Savetodavci podnose projekte, a Komisija imenovana od strane Sekretara za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo (u daljem tekstu: Komisija) će vršiti ocenjivanje mogućnosti realizacije projektnih ideja, na osnovu čega će se vršiti raspored sredstava za realizaciju projekata.

Ukoliko bude predloženo više projekata od strane jednog savetodavca; Komisija će doneti odluku koji će se od delegiranih projekata realizovati u 2013. godini.

U okviru zahteva za projekte potrebno je dostaviti: naziv projekta, ciljnu grupu za koju je namenjen projekat, cilj projekta, kratak opis projekta, očekivane merljive rezultate i drugo, shodno zahtevima Sekretarijata i na način kako to Sekretarijat propiše.

1.5. Obavljanje i drugih stručnih poslova u oblasti unapređenja poljoprivredne proizvodnje

Pod obavljanjem drugih stručnih poslova podrazumeva se realizacija i drugih projekata u oblasti unapređenja poljoprivredne proizvodnje za koje se u toku realizacije ovog programa ukaže potreba zbog nepredviđenih okolnosti.

Praćenje rada savetodavaca, obračun i isplata troškova rada iz podtačke 1.(1.1.-1.5.): vršiće se na osnovu izveštaja, broja realizovanih aktivnosti i postignutih rezultata. Sadržinu i način dostavljanja izveštaja utvrdiće Sekretarijat.

2. Edukacija i usavršavanje savetodavaca, organizovanjem i učešćem savetodavaca na VII Seminaru savetodavaca Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine.

Program edukacije predlaže Centar za usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača koji je ovlašćen od strane Sekretarijata rešenjem broj 104-401-01503/2010 od 05.07.2010. g. (u daljem tekstu: Centar za edukaciju) do kraja juna, a Sekretarijat donosi konačnu odluku o programu edukacija za planirani seminar.

3. Razvoj i unapređenje Centra za usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača

Sredstva iz ovog projekta su namenjena za rad zaposlenih i izradu i realizaciju edukacija i kurseva za savetodavce i poljoprivredne proizvođače iz pojedinih oblasti poljoprivredne proizvodnje.

Centar za edukaciju, dostavlja predlog edukacija za tekuću godinu, nabavku i izradu: propagandnih i edukativnih brošura, flajera, uputstava, plakata i drugih reprezentativnih materijala za potrebe edukacija i savetodavne službe, kao i predlog saradnje sa ostalim institucijama obrazovnog karaktera iz zemlje i inostranstva.

Centar za edukaciju, nakon usvajanja predloga edukacija za 2013. godinu od strane Sekretarijata sprovodi aktivnosti na realizaciji programa edukacija i sertifikacije savetodavaca.

4. Održavanje i unapređenje rada Portala Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine

Podrazumeva: godišnju pretplatu, održavanje, administriranje, kreiranje i implementaciju novih sadržaja na Portalu, kao i upoznavanje korisnika sa poljoprivrednom savetodavnom službom u okviru drugih medija.

VII

Raspored sredstva za realizaciju Osnovnog programa Godišnjeg programa dat je u tabeli:

Osnovni program:

Iznos

1. Realizacija savetodavnih poslova i projekata

Korisnik sredstava: Poljoprivredne stručne službe AP Vojvodine i Enološka stanica iz Vršca

104.000.000,00

2. Edukacija i usavršavanje savetodavaca, organizovanjem i učešćem savetodavaca na VII Seminaru savetodavaca Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine

Korisnik sredstava: PSS "Poljoprivredna stanica" d.o.o. Novi Sad

2.500.000,00

3. Razvoj i unapređenje Pokrajinskog centra za usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača

Korisnik sredstava: PSS "Poljoprivredna stanica" d.o.o. Novi Sad

5.000.000,00

4. Održavanje i unapređenje rada Portala Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine

Korisnik sredstava: PSS "Institut Tamiš" Pančevo d.o.o.

500.000,00

Ukupno

112.000.000,00

VIII

Korisnici sredstava Posebnih programa mogu biti mala pravna lica i preduzetnici, shodno Zakonu o računovodstvu i reviziji ("Sl. glasnik RS" br. 46/2006, 111/2009 i 99/2011 - dr. zakon), koji su registrovani u Registru privrednih subjekata za obavljanje ostalih usluga u poljoprivredi, tehnička ispitivanja i analize ili konsalting i menadžment poslove u skladu sa članom 5. Zakona o obavljanju savetodavnih i stručnih poslova u oblasti poljoprivrede ("Sl. glasnik RS", br. 30/10) sa područja AP Vojvodine, a koja imaju zaposlenog poljoprivrednog savetodavca i neophodnu opremu. Korisnici sredstava Posebnog programa mogu biti i udruženja građana - nevladine organizacije u čijem su delokrugu poljoprivredne aktivnosti i ruralni razvoj kao i fakulteti, naučni instituti i poljoprivredne škole sa područja AP Vojvodine, koji se bave edukacijom i istraživanjima iz oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja.

IX

Posebni programi odnose se na: realizaciju različitih projekata koji putem savetodavnih poslova doprinose: edukaciji poljoprivrednih proizvođača, napretku poljoprivredne proizvodnje i uvode inovacije u određenim oblastima poljoprivrede i savetodavstva i razvija lokalna zajednica i seoska područja, unapređuje život i rad na selu i drugo.

Raspored sredstva za realizaciju Posebnih programa Godišnjeg programa dat je u tabeli:

Posebni programi:

iznos

1. Realizacija savetodavnih poslova i projekata

Korisnik sredstava: Mala pravna lica i preduzetnici, registrovani u Registru privrednih subjekata za obavljanje ostalih usluga u poljoprivredi, tehnička ispitivanja i analize ili konsalting i menadžment poslove i koji imaju potrebnu opremu i zaposlenog poljoprivrednog savetodavca

30.000.000,00

2. Realizacija savetodavnih poslova i projekata

Korisnik sredstava: udruženja građana - nevladine organizacije u čijem su delokrugu poljoprivredne aktivnosti i ruralni razvoj

3.000.000,00

3. Realizacija projekata

Korisnik sredstava: fakulteti, naučni instituti i poljoprivredne škole sa područja AP Vojvodine, koji se bave edukacijom i istraživanjima iz oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja

5.000.000,00

Ukupno

38.000.000,00

X

Za realizaciju projekata po osnovu Posebnih programa Godišnjeg programa Sekretarijat će nakon njegovog usvajanja raspisati konkurs, sa jasno definisanim predmetom finansiranja, uslovima i rokovima za realizaciju.

XI

Način korišćenja sredstava regulisaće se ugovorima između Nosioca poslova - korisnika sredstava i Sekretarijata.

Isplatu sredstava za realizaciju Godišnjeg programa vršiće Sekretarijat u skladu sa odredbama zaključenog ugovora i prilivom sredstava u budžet AP Vojvodine.

XII

Nadzor i kontrolu sprovođenja Godišnjeg programa rada vršiće Sekretarijat.

XIII

U slučaju nedovoljnog priliva sredstava u budžet AP Vojvodine, Sekretarijat će odrediti prioritete u realizaciji Osnovnog i Posebnih programa predviđenih Godišnjim programom za 2013. godinu.