PRAVILNIK

O NAČINU KONTROLE KORIŠĆENJA RADIO-FREKVENCIJSKOG SPEKTRA, OBAVLJANJA TEHNIČKIH PREGLEDA I ZAŠTITE OD ŠTETNIH SMETNJI

("Sl. glasnik RS", br. 60/2011 i 35/2013)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet i sadržaj pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuje način kontrole radio-frekvencijskog spektra (u daljem tekstu: Kontrola), koji obuhvata kontrolu korišćenja radio-frekvencijskog spektra, obavljanje tehničkih pregleda radio stanica i postupanje u cilju zaštite od štetnih smetnji, i propisuje obrazac legitimacije ovlašćenog kontrolora, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Odredbe ovog pravilnika ne odnose se na radio stanice i sisteme koji rade u frekvencijskim opsezima namenjenim za posebne delatnosti.

Republička agencija za elektronske komunikacije (u daljem tekstu: Agencija) vrši Kontrolu u okviru upravljanja radio-frekvencijskim spektrom, kao ograničenim nacionalnim dobrom.

Cilj Kontrole

Član 2

Kontrola se vrši u cilju obezbeđivanja efikasnog, ekonomičnog i bezbednog korišćenja radio-frekvencijskog spektra za korisnike koji poseduju odgovarajuću licencu, pojedinačnu dozvolu za korišćenje radio-frekvencija (u daljem tekstu: dozvola) ili opšte ovlašćenje za pružanje usluga (u daljem tekstu: ovlašćenje) kao i za ostale korisnike spektra, a što se postiže proverom rada ovlašćenih korisnika spektra, otkrivanjem i sprečavanjem neovlašćenog korišćenja radio-frekvencijskog spektra, merenjem parametara potrebnih za planiranje korišćenja spektra kao i istraživanjem štetnih smetnji i preduzimanjem propisanih mera za njihovo otklanjanje u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 44/10, u daljem tekstu: Zakon) i podzakonskim aktima, međunarodnim Pravilnikom o radio komunikacijama (ITU Radio Regulations - RR, 2008), kao i domaćim i međunarodnim standardima.

Član 3

Kontrola obuhvata proveru korišćenja radio-frekvencijskog spektra u opsegu od 9 kHz do 3000 GHz (u daljem tekstu: Spektar), uključujući parametre radio emisija i relevantne karakteristike radio stanica kao izvora tih emisija, a u skladu sa dostupnim tehničkim mogućnostima Agencije.

Kontrola parametara radio emisija kao i karakteristika radio stanica iz prethodnog stava odnosi se na radio emisije radio stanica na teritoriji Republike Srbije.

Kontrola obuhvata i proveru parametara emisija radio stanica koje su na teritoriji drugih država, onda kada je potrebno izvršiti koordinaciju radio-frekvencija, utvrditi zauzetost Spektra i preduzeti odgovarajuće mere u cilju otklanjanja štetnih smetnji ako ih prouzrokuju emisije tih radio stanica kao i otkloniti druge nepravilnosti.

Saradnja sa nadležnim organima

Član 4

Kontrolu delova Spektra za posebne namene Agencija vrši u saradnji sa organima odbrane i bezbednosti i službama za hitne intervencije.

Kontrolu delova Spektra namenjenog za potrebe distribucije i emitovanja medijskih sadržaja Agencija vrši u saradnji sa organom nadležnim za radio difuziju.

Agencija na poslovima Kontrole, sarađuje sa inspekcijama nadležnih ministarstva i organima autonomne pokrajine.

Način saradnje između Agencije i nadležnih organa iz st. 1. do 3. ovog člana uređuju se odgovarajućim protokolima, a u skladu sa Zakonom.

Član 5

Agencija ostvaruje neposrednu saradnju sa regulatornim telima susednih i drugih zemalja, radi zajedničkog istraživanja i otklanjanja štetnih smetnji, u slučaju da je ugrožena bezbednost ljudskih života i imovine, kao i u drugim slučajevima nepravilnog korišćenja Spektra.

Predstavnici Agencije učestvuju u radu međunarodnih tela koja se bave kontrolom korišćenja Spektra i ostalim relevantnim poslovima iz domena Kontrole na izradi odgovarajućih međunarodnih propisa, izveštaja i projekata.

Organizaciona jedinica za Kontrolu

Član 6

Kontrolu vrši Agencija koja u svom sastavu ima i Kontrolno merne centre kao izdvojene područne organizacione celine.

Kontrolno merni centri se opremaju i organizuju u skladu sa Priručnikom o kontroli (Handbook on Monitoring, International Telecommunication Union - ITU, 2010).

Kontrolno merni centar Beograd je upisan u Listu međunarodnih kontrolno mernih stanica Međunarodne unije za telekomunikacije (International Telecommunication Union - ITU).

Kontrolu iz ovog pravilnika, Agencija vrši preko ovlašćenih lica - kontrolora elektronskih mreža i usluga (u daljem tekstu: Kontrolor). Kontrolor poseduje odgovarajuću legitimaciju kojom se identifikuje tokom vršenja kontrole.

Obrazac legitimacije Kontrolora

Član 7

Legitimacija Kontrolora je bele boje, plastificirana i odštampana na tvrdom papiru. Dimenzije legitimacije su 6,5 x 9,5 cm.

Na prednjoj strani legitimacije nalazi se tekst "REPUBLIKA SRBIJA" i "REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE", prostor za fotografiju kontrolora dimenzija 3,2 x 2,8 cm, utisnut logo Agencije, ispisan naziv "LEGITIMACIJA KONTROLORA ELEKTRONSKIH MREŽA I USLUGA", broj legitimacije i ime i prezime kontrolora sa njegovim matičnim brojem. Na zadnjoj strani legitimacije nalazi se tekst ovlašćenja kontrolora, svojeručni potpis, datum izdavanja, mesto za pečat Agencije i potpis ovlašćenog lica.

Preko cele zadnje strane nalazi se utisnut skraćeni naziv Agencije "RATEL" u plavoj boji.

Obrazac legitimacije ovlašćenog kontrolora odštampan je uz ovaj pravilnik (Prilog 1) i čini njegov sastavni deo.

Posebnim aktom, koji će doneti direktor Agencije, utvrdiće se izgled, dimenzije i tekst značke Kontrolora.

Standardi, tehnička uputstva i propisi u okviru poslova Kontrole

Član 8

Poslovi Kontrole se vrše u skladu sa standardima, tehničkim uputstvima i drugim propisima Republike Srbije, koji su usaglašeni sa obavezujućim standardima i/ili tehničkim specifikacijama Evropske unije, međunarodnim Pravilnikom o radio komunikacijama i Priručnikom o kontroli i međunarodnim preporukama.

Ako ne postoje odgovarajući domaći standardi i/ili tehničke specifikacije iz stava 1. ovoga člana, primenjuju se standardi i tehničke specifikacije Evropskog instituta za standarde u oblasti telekomunikacija (European Telecommunications Standards Institute - ETSI), Evropskog komiteta za standardizaciju (European Committee for Standardization - CEN) i Evropskog komiteta za standarde u oblasti elektrotehnike (European Committee for Electrotechnical Standardization - CENELEC) kao i standardi, odluke i preporuke Međunarodne unije za telekomunikacije, Međunarodne organizacije za standardizaciju (International Organization for Standardization - ISO), Međunarodne elektrotehničke komisije (International Electrotechnical Commission - IEC) i Evropske konferencije poštanskih i telekomunikacionih uprava (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations - CEPT).

Agencija redovno usklađuje i dopunjuje spisak domaćih standarda, tehničkih uputstava i drugih propisa iz stava 1. ovog člana i objavljuje ih na svojoj Internet stranici, a može da ih objavi i na drugi prikladan i javno dostupan način.

II KONTROLA KORIŠĆENJA RADIO-FREKVENCIJSKOG SPEKTRA

Poslovi kontrole korišćenja radio-frekvencijskog spektra

Član 9

Agencija vrši stalnu kontrolu korišćenja spektra, dok kontrolu odabranih radio-frekvencija vrši prema potrebi. U okviru poslova kontrole korišćenja spektra Agencija:

1) proverava parametre radio emisija, tehničke karakteristike radio stanica kao i druge relevantne podatke za radio stanice čiji imaoci, odnosno korisnici poseduju licencu, dozvolu ili ovlašćenje, odnosno odgovarajući upis u evidenciju operatora;

2) otkriva neovlašćeno korišćenje spektra i preduzima propisane mere za njegovo sprečavanje;

3) ispituje zauzetost spektra;

4) proverava i utvrđuje zone pokrivanja;

5) meri parametre kvaliteta elektronskih komunikacionih usluga koje se pružaju bežičnim putem;

6) meri nivo elektromagnetskog polja (nejonizujućeg zračenja);

7) vrši posebna merenja.

Agencija objavljuje Izveštaj o korišćenju radio-frekvencijskog spektra najmanje jednom godišnje.

Način vršenja poslova merenja i drugih istraživanja

Član 10

Poslove merenja i drugih istraživanja iz člana 9. ovog pravilnika vrši ovlašćeni Kontrolor Agencije, a u skladu sa standardima, tehničkim uputstvima i propisima iz člana 8. ovog pravilnika.

Merenja se vrše manuelno ili automatski, sa kalibrisanom mernom opremom u fiksnim stanicama za kontrolu spektra u kontrolno mernim centrima, i daljinski upravljanim stanicama, u mobilnim stanicama u vozilima i u prenosnim stanicama, kao i sa ručnim prijemnicima.

Merenja se mogu vršiti i direktno (konduktivno) na radio stanicama odgovarajućim mernim uređajima.

Ostala istraživanja se vrše putem provere i analize podataka do kojih se dolazi radom na terenu ili se isti nalaze u relevantnim dokumentima i bazama podataka.

Podaci o parametrima radio emisija i njihova evidencija

Član 11

Podaci dobijeni u postupku kontrole iz člana 9. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika evidentiraju se u bazi kontrolno mernih podataka, koju vodi Agencija.

Pojedinačna provera parametara radio emisije se evidentira u bazi kontrolno mernih podataka, a odnosi se na sledeće parametre:

1) izmerena frekvencija radio emisije;

2) priroda i vrsta radio emisije;

3) indeks modulacije;

4) maksimalna vrednost nivoa elektromagnetskog polja;

5) azimut pravca maksimalnog prijema zračenja izvora;

6) pretpostavljena lokacija radio stanice;

7) izmerena frekvencija nosioca/pomoćnih nosilaca u odgovarajućoj klasi tačnosti (kanalna frekvencija);

8) prijemna frekvencija ili druga koja je u vezi sa osnovnom frekvencijom;

9) identifikacija radio stanice;

10) oznaka zemlje sa čije teritorije radi radio stanica;

11) polarizacija elektromagnetskog talasa;

12) priroda službe;

13) širina opsega spektra zauzetog emisijom;

14) multipleksirana snaga kod stereo emisije;

15) parametri modulacije digitalnih signala;

16) identifikacija Kontrolora koji vrši proveru parametara radio emisije;

17) datum i vreme provere parametara radio emisije;

18) naziv i geografske koordinate sa koje su vršena merenja.

Ostali podaci dobijeni proverom i merenjima parametara radio emisija i tehničkih karakteristika radio stanica, odnose se na sledeće podatke:

1) neželjene emisije (harmonijske, parazitske, intermodulacione komponente, i sporedne emisije nastale kao produkti modulacionih procesa);

2) podaci o vlasniku radio stanice;

3) podaci o vlasniku objekta u kome se nalazi radio stanica;

4) audio zapisi sadržaja emisije;

5) video zapisi sadržaja emisije;

6) oznake upotrebljene merne opreme (vrsta, tip, proizvođač, serijski broj i dr.);

7) atmosferske prilike u trenutku merenja, kao i

8) različite napomene vezane za predmet kontrole,

i na sve ostale relevantne podatke koji su navedeni u standardima, tehničkim uputstvima i propisima navedenim u članu 8. ovog pravilnika.

Nepravilnosti u korišćenju Spektra

Član 12

U okviru poslova kontrole iz člana 9. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke, proverava i otkriva nepravilnosti u korišćenju spektra i to upoređivanjem izmerenih parametara radio emisija, kao i podataka dobijenih drugim istraživanjima sa odgovarajućim parametrima i podacima koji su propisani licencom, dozvolom ili ovlašćenjem, kao i sa podacima koji se nalaze u tehničkim propisima iz člana 8. ovog pravilnika.

Neovlašćeno korišćenje Spektra

Član 13

U okviru poslova kontrole iz člana 9. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke, otkriva neovlašćeno korišćenja Spektra, i to upoređivanjem izmerenih parametara radio emisija, kao i podataka dobijenih drugim istraživanjima sa odgovarajućim podacima u evidenciji izdatih licenci, dozvola i ovlašćenja.

Određivanje lokacije radio stanice koja neovlašćeno koristi Spektar, vrši se pomoću specijalne merne opreme za lociranje izvora radio emisija, a identifikacija vlasnika odnosno korisnika takve radio stanice utvrđuje se drugim metodama istraživanja.

Ispitivanje zauzetosti Spektra

Član 14

U okviru poslova kontrole iz člana 9. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke ispituje zauzetost pojedinih delova Spektra merenjem parametara emisija u određenom periodu vremena i na određenoj lokaciji, a u cilju dobijanja podataka potrebnih za upravljanje Spektrom, pri čemu dobijeni podaci mogu pokazati:

1) procenat vremena u kome je određeni kanal ili frekvencijski opseg korišćen, odnosno zauzet;

2) dinamiku korišćenja pojedinih kanala i frekvencijskih opsega što se dobija upoređivanjem mernih podataka istog kanala ili frekvencijskog opsega u različito vreme za određenu lokaciju.

Za svako ispitivanje zauzetosti spektra sačinjava se Izveštaj o ispitivanju zauzetosti kanala/frekvencijskog opsega.

Provere i utvrđivanja zona pokrivanja

Član 15

U okviru poslova kontrole iz člana 9. stav 1. tačka 4) ovog pravilnika, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke meri nivoe elektromagnetskog polja i drugih relevantnih parametara radio emisija u određenim mernim tačkama, a u cilju:

1) provere usaglašenosti rezultata merenja sa uslovima datim u dozvoli ili licenci, a koji se odnose na veličinu oblasti i broj (procenat) stanovnika u toj oblasti kojima je dostupna elektronska komunikaciona usluga koja se pruža bežičnim putem propisanog kvaliteta;

2) utvrđivanja stvarne veličine oblasti u kojoj je dostupna elektronska komunikaciona usluga koja se pruža bežičnim putem propisanog kvaliteta;

3) verifikovanja predikcionih modela koji se koriste prilikom planiranja mreže za pružanje određene elektronske komunikacione usluge koja se pruža bežičnim putem.

Nakon svake izvršene provere ili utvrđivanja zone pokrivanja sačinjava se Izveštaj o proveri/utvrđivanju zone pokrivanja.

Provera kvaliteta pružanja elektronske komunikacione usluge koja se pruža bežičnim putem

Član 16

U okviru posla kontrole iz člana 9. stav 1. tačka 5) ovog pravilnika, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke, vrši proveru parametara kvaliteta elektronskih komunikacionih usluga koje se pružaju bežičnim putem. Vrednosti proveravanih parametara kvaliteta upoređuju se sa odgovarajućim graničnim vrednostima. Parametri kvaliteta elektronskih komunikacionih usluga koje se pružaju bežičnim putem koji se mere, kao i njihove granične vrednosti definisani su opštim aktom Agencije.

O svakoj izvršenoj proveri parametara kvaliteta pružanja elektronskih komunikacionih usluga koje se pružaju bežičnim putem sačinjava se Izveštaj o proveri kvaliteta pružanja elektronskih komunikacionih usluga koje se pružaju bežičnim putem.

Merenja nivoa elektromagnetskog polja (nejonizujućeg zračenja)

Član 17

U okviru poslova kontrole iz člana 9. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika, a u skladu sa članom 48. Zakona, Agencija meri nivo elektromagnetskog polja, uzimajući u obzir uticaj svih izvora elektromagnetskog zračenja na datoj lokaciji, za elektronske komunikacione mreže, pripadajuća sredstva, elektronsku komunikacionu opremu i terminalnu opremu, u skladu sa graničnim vrednostima utvrđenim posebnim propisima, a u cilju zaštite životne sredine.

Po obavljenim merenjima, Kontrolor sačinjava Izveštaj o merenju nivoa elektromagnetskog polja (nejonizujućeg zračenja) na odgovarajućem obrascu. Ukoliko je merenje obavljeno na zahtev stranke, Izveštaj o merenju nivoa elektromagnetskog polja (nejonizujućeg zračenja) dostavlja se podnosiocu zahteva.

Sva prekoračenja nivoa elektromagnetskog polja utvrđena u postupku merenja iz stava 1. ovog člana, Agencija prijavljuje nadležnoj inspekciji.

Obrazac Izveštaja o merenju nivoa elektromagnetskog polja (nejonizujućeg zračenja) objavljuje se na Internet stranici Agencije.

Posebna merenja

Član 18

U okviru poslova kontrole iz člana 9. stav 1. tačka 7) ovog pravilnika, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke vrši posebna merenja radi redovnih i vanrednih potreba planiranja, kontrole radio-frekvencijskog spektra kao i pružanja usluga korisnicima spektra i to u vezi sa:

1) planiranjem korišćenja i koordinacije frekvencija;

2) planiranjem radio komunikacionih mreža;

3) kontrolom korišćenja radio-frekvencijskog spektra za vreme održavanja značajnih kulturnih, sportskih i ostalih javnih manifestacija, kao i

4) u vanrednim situacijama.

III TEHNIČKI PREGLEDI RADIO STANICA

Član 19

Pod tehničkim pregledom radio stanica (u daljem tekstu: tehnički pregled) podrazumevaju se merenja i provere usaglašenosti parametara radio emisija i tehničkih karakteristika radio stanica sa uslovima dodele i korišćenja Spektra, propisanih Zakonom i propisima, standardima i tehničkim uputstvima iz člana 8. ovog pravilnika.

Tehničkim pregledom radio stanice naročito se proverava da li:

1) radio stanica svojim radom ometa rad drugih radio stanica i ostalih elektronskih komunikacionih uređaja i sistema;

2) radio stanica svojim radom ugrožava bezbednost i zdravlje ljudi i kvalitet njihovih života, i

3) obezbeđuje minimum kvaliteta usluge u skladu sa opštim aktom Agencije.

Član 20

Tehnički pregled radio stanice se obavlja u sledećim slučajevima:

1) kada se izdaje pojedinačna dozvola za korišćenje radio-frekvencije;

2) kada se radio stanici zamenjuju osnovni funkcionalni delovi, a koji su bili predmet tehničkog pregleda;

3) kada se kontrolom od strane Agencije, ustanove bitna odstupanja parametara radio emisija i tehničkih karakteristika od onih utvrđenih na obavljenom tehničkom pregledu.

Svaku promenu na radio stanici iz tačke 2) ovog člana, imalac, odnosno korisnik radio stanice je dužan da odmah prijavi Agenciji.

Obavljanje tehničkog pregleda

Član 21

Merenje parametara i proveru uslova na tehničkom pregledu obavlja izvršilac tehničkog pregleda, koji može biti angažovano lice ili Agencija, zavisno od izbora imaoca, odnosno korisnika radio stanice.

U slučaju potrebe, Agencija može angažovati lice, odnosno sklopiti ugovor sa licem ovlašćenim za vršenje merenja i ispitivanja, uključujući i obavljanje tehničkog pregleda (u daljem tekstu: angažovano lice).

Angažovano lice ne sme biti u sukobu interesa, pri čemu se kao sukob interesa smatra obavljanje tehničkog pregleda od strane imaoca odnosno korisnika, proizvođača i isporučioca radio stanice, lica koje je učestvovalo u izradi tehničke dokumentacije i lica koje je izvodilo montažne radove.

Agencija vodi evidenciju angažovanih lica i čini je dostupnom na svojoj Internet stranici. Imalac, odnosno korisnik radio stanice odlučuje da za izvršioca tehničkog pregleda izabere Agenciju ili angažovano lice.

Član 22

Kada se tehnički pregled obavlja u skladu sa članom 20. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika, Agenciji se mora dostaviti Prijava za obavljanje tehničkog pregleda (u daljem tekstu: Prijava). Oblik obrasca Prijave objavljuje se na Internet stranici Agencije.

Prijava iz stava 1. ovog člana, podnosi se Agenciji najmanje 15 dana pre obavljanja tehničkog pregleda.

Kada se tehnički pregled obavlja u skladu sa članom 20. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika, Agencija će imaocu, odnosno korisniku radio stanice dostaviti zahtev za obavljanje tehničkog pregleda, sa rokom za izvršenje tehničkog pregleda ne kraćim od 15 dana od dana prijema zahteva. Po prijemu predmetnog zahteva imalac, odnosno korisnik radio stanice je dužan da postupi na način iz stava 1. ovog člana.

Kontrolor može da prisustvuje tehničkom pregledu koji obavlja angažovano lice.

Član 23

Parametri koji se mere, uslovi koji se proveravaju i merne metode koje se koriste prilikom tehničkog pregleda radio stanice, za svaku vrstu radio stanice, utvrđeni su u skladu sa standardima, tehničkim uputstvima i propisima iz člana 8. ovog pravilnika.

Odstupanje izmerenih parametara, odnosno uslova koji se proveravaju mora biti u skladu sa standardima, tehničkim uputstvima i propisima iz člana 8. ovog pravilnika, u kojima je naveden spisak mernih instrumenata i druge opreme neophodne za obavljanje tehničkog pregleda.

Takođe, merni instrumenti koji se koriste pri merenju na tehničkom pregledu radio stanice, moraju da budu kalibrisani u ovlašćenim laboratorijama.

Postupak tehničkog pregleda

Član 24

Izvršilac tehničkog pregleda, prilikom obavljanja tehničkog pregleda radio stanice popunjava obrazac Izveštaja o obavljenom tehničkom pregledu (u daljem tekstu: Izveštaj), u tri primerka, od kojih je jedan u elektronskom obliku. Oblik obrasca Izveštaja objavljuje se na Internet stranici Agencije.

Popunjeni obrazac Izveštaja potpisuje lice koje je izvršilo merenje i imalac, odnosno korisnik radio stanice. Forma i sadržina, kao i način popunjavanja obrasca Izveštaja utvrđeni su u uputstvima za merenje, koje donosi Agencija, posebno za svaki tip radio stanice.

Kada izvršilac tehničkog pregleda ustanovi da su izmereni parametri u prihvatljivim granicama i da su ispunjeni svi uslovi propisni u postupku izdavanja pojedinačne dozvole za korišćenje radio-frekvencija, dva primerka popunjenog obrasca Izveštaja (jedan u pisanom, a drugi u elektronskom obliku) dostavlja Agenciji, a jedan primerak imaocu, odnosno korisniku radio stanice, u roku do 60 dana od dana kada je izvršen tehnički pregled. U suprotnom, smatraće se da tehnički pregled nije ni izvršen.

Ako Agencija utvrdi da nije izvršen tehnički pregled radio stanice u ostavljenom roku, pokreće odgovarajuće postupke i podnosi prijavu nadležnoj inspekciji ministarstva.

Član 25

Kada izvršilac tehničkog pregleda ustanovi da izmereni parametri nisu u prihvatljivim granicama ili nisu ispunjeni neki od uslova propisanih u postupku izdavanja dozvole, konstatuje da radio stanica nije ispunila propisane uslove iz izdate pojedinačne dozvole za korišćenje radio-frekvencija.

Popunjeni obrazac Izveštaja, u kome su posebno označeni parametri koji nisu u propisanim granicama ili uslovi koji nisu zadovoljeni, daje se imaocu, odnosno korisniku radio stanice. U tom slučaju imalac, odnosno korisnik radio stanice je dužan da otkloni navedene nedostatke i da nakon toga ponovi postupak za obavljanje tehničkog pregleda u roku ne dužem od 60 dana od dana prijema izveštaja.

U slučaju da imalac, odnosno korisnik radio stanice tehnički pregled ne obavi u ostavljenom roku, angažovano lice je dužno da obavesti Agenciju o tome.

Član 26

Rezultati tehničkog pregleda se unose u bazu podataka tehničkih pregleda, koju Agencija vodi u skladu sa Zakonom.

Agencija je ovlašćena da vrši proveru rezultata obavljenog tehničkog pregleda kad tehnički pregled obavlja angažovano lice.

Naknada za tehnički pregled

Član 27

Za obavljeni tehnički pregled plaća se naknada propisana opštim aktom kojim se uređuju naknade za usluge koje Agencija pruža.

IV ZAŠTITA OD ŠTETNIH SMETNJI

Član 28

Zaštita od štetnih smetnji obuhvata postupke, merenja i procedure u cilju omogućavanja nesmetanog rada radio stanica u skladu sa dobijenim licencama, dozvolama, ili ovlašćenjima po sledećim fazama:

1) preduzimanje preventivnih mera;

2) otkrivanje i istraživanje uzroka štetnih smetnji;

3) preduzimanje mera za otklanjanje štetnih smetnji.

Preventivne mere

Član 29

Agencija u vezi sa štetnim smetnjama preduzima sledeće preventivne mere:

1) planira korišćenje radio-frekvencijskog spektra i priprema plan namene i predlog plana raspodele u okviru upravljanja spektrom, saglasno čl. 83. i 84. Zakona;

2) otkriva i prijavljuje nadležnim organima promet radio stanica čiji parametri emisija nisu usklađeni sa planom namene;

3) otkriva neovlašćeno korišćenje Spektra;

4) nadgleda i obavlja tehničke preglede radio stanica na način uređen odredbama ovog pravilnika;

5) štiti radio koridore i zaštitne zone;

6) meri nivoe elektromagnetskih zračenja koja potiču od elektronskih i električnih uređaja, i

7) vrši kontrolu lokacija sa više radio stanica.

Član 30

U okviru poslova iz člana 29. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke otkriva promet radio stanica čiji parametri emisija nisu usklađeni sa planom namene i kada to može biti uzrok štetnih smetnji.

Promet takve opreme kao i ostale uočene nepravilnosti u vezi sa njom, Agencija prijavljuje nadležnoj inspekciji i ostalim nadležnim organima.

Član 30a

U okviru poslova iz člana 29. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke otkriva neovlašćeno korišćenje Spektra.

U slučaju iz stava 1. ovog člana Agencija postupa u skladu sa čl. 13. i 40. ovog pravilnika.

Član 30b

U okviru poslova iz člana 29. stav 1. tačka 4) ovog pravilnika, Agencija postupa po proceduri propisanoj u glavi III. ovog pravilnika, koja se odnosi na tehnički pregled radio stanica.

Član 31

U okviru poslova iz člana 29. stav 1. tačka 5) ovog pravilnika, a imajući u vidu odredbe člana 46. Zakona, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke proverava radio koridore i zaštitne zone radi sprečavanja pojave štetnih smetnji.

Agencija je u obavezi da sve uočene nepravilnosti u predmetnoj kontroli prijavi nadležnoj inspekciji i ostalim nadležnim organima.

Član 32

U okviru poslova iz člana 29. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika, a imajući u vidu odredbe člana 47. Zakona, Agencija po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke otkriva slučajeve kada nisu zadovoljeni zahtevi u pogledu elektromagnetske kompatibilnosti i kada to može biti uzrok štetnih smetnji.

Sve uočene nepravilnosti u predmetnoj kontroli Agencija prijavljuje nadležnoj inspekciji i ostalim nadležnim organima.

Član 33

U okviru poslova iz člana 29. stav 1. tačka 7) ovog pravilnika, a imajući u vidu odredbe člana 51. Zakona, Agencija vrši i kontrolu lokacija na kojima se nalazi više radio stanica na kojima je rizik pojave štetnih smetnji povećan, što uključuje pregled objekata u kojima se radio stanice nalaze, kao i odgovarajućih stubova sa antenskim sistemima i vodi internu evidenciju o tome.

Za svaku izvršenu kontrolu lokacija Kontrolor sačinjava Izveštaj.

Otkrivanje i istraživanje uzroka štetnih smetnji

Član 34

Agencija, po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke, otkriva i istražuje uzroke štetnih smetnji merenjem nivoa elektromagnetskog polja koje stvaraju radio emisije ugrožene i uzročne radio stanice i određivanjem njihovog relativnog odnosa na lokacijama gde je prijavljena pojava štetne smetnje, a u skladu sa odredbama ovog pravilnika. Istraživanja moraju da obuhvate i lociranje izvora štetnih smetnji, ako je njegova lokacija nepoznata.

U slučaju da je uzrok štetne smetnje izvor elektromagnetskog zračenja elektronskog ili električnog uređaja, istraživanje uzroka štetnih smetnji vrši se merenjem nivoa elektromagnetskog polja koje stvaraju ta zračenja na lokacijama gde je prijavljena pojava štetne smetnje i upoređivanjem tog nivoa sa dozvoljenim nivoima propisanim u aktima iz člana 8. ovog pravilnika.

Nakon obavljenog ispitivanja sačinjava se Izveštaj o štetnoj smetnji.

Prijava nepravilnosti korišćenja Spektra

Član 35

Prijava nepravilnosti korišćenja Spektra uključujući pojavu štetnih smetnji, koja je posledica tih nepravilnosti, dostavlja se Agenciji na obrascu Prijave nepravilnosti korišćenja radio-frekvencijskog spektra, koji se objavljuje na Internet stranici Agencije.

Prijava može biti poslata i putem elektronske pošte, faksa i poštom, a u hitnim slučajevima najavljena telefonom preko kontakt centra uz obavezu naknadne prijave u pisanoj formi.

Prijave nepravilnosti iz drugih država primaju se samo od zvaničnih institucija tih zemalja zaduženih za upravljanje Spektrom i obrađuju se po prioritetu.

Član 36

Kada Kontrolor u postupku kontrole korišćenja radio-frekvencijskog spektra, odnosno istraživanja štetnih smetnji, utvrdi da su uzrok smetnji emisije radio stanice druge države onda sačinjava Međunarodni izveštaj o štetnoj smetnji (nepravilnostima), na propisanom obrascu, a isti se, u cilju otklanjanja štetnih smetnji i ispravljanja nepravilnosti, dostavlja bez odlaganja administraciji države pod čijom je jurisdikcijom ta radio stanica.

Obrazac Međunarodnog izveštaja o štetnoj smetnji (nepravilnostima) uređen je u skladu sa međunarodnim Pravilnikom o radio-komunikacijama i objavljuje se na Internet stranici Agencije.

Otklanjanje nepravilnosti

Član 37

Kada se u postupku Kontrole utvrde činjenice suprotne odredbama Zakona i drugih propisa, Kontrolor sačinjava odgovarajuće akte i to: Izveštaj o nepravilnosti korišćenja radio-frekvencijskog spektra ili Zapisnik o kontroli, na osnovu kojih se vrši pokretanje procedure otklanjanja te nepravilnosti.

Kontrolor ima ovlašćenja da traži od imaoca odnosno korisnika radio stanice podatke i informacije koji su mu potrebni radi provere postupanja u skladu sa Zakonom, kao i da vrši merenja i ispitivanja rada elektronskih komunikacionih mreža i usluga, pripadajućih sredstava, elektronske komunikacione opreme i terminalne opreme.

U postupku Kontrole, Kontrolor može zahtevati od imaoca, odnosno korisnika radio stanice pristup svim radio komunikacionim uređajima za koje posumnjaju da su izvor štetnih smetnji ili drugih nepravilnosti ili da se koriste bez odgovarajuće licence, dozvole i ovlašćenja radi provere samih uređaja i ostalih istraživanja.

Obrazac Izveštaja o nepravilnosti korišćenja radio-frekvencijskog spektra, kao i obrazac Zapisnika o kontroli, objavljuje se na Internet stranici Agencije.

Član 38

Ako Agencija, preko Kontrolora utvrdi da postupanje imaoca, odnosno korisnika radio stanice nije u skladu sa obavezama iz Zakona u delu korišćenja spektra, dostavlja mu zahtev za izjašnjenje, sa odgovarajućim prilozima: Izveštaj o nepravilnosti korišćenja radio-frekvencijskog spektra ili Zapisnik o kontroli kao i jedan od izveštaja Agencije u vezi sa kontrolom korišćenja radio-frekvencijskog spektra, tehničkih pregleda radio stanica i otklanjanja uzroka štetnih smetnji.

Imalac, odnosno korisnik radio stanice je dužan da se u roku ne kraćem od osam dana od dana prijema zahteva za izjašnjenje izjasni o utvrđenim nepravilnostima, odnosno da ih otkloni, kao i da o tome pisanim putem obavesti Agenciju.

Ukoliko se imalac, odnosno korisnik radio stanice ne izjasni o utvrđenim nepravilnostima u propisanom roku, Agencija može podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka u skladu sa Zakonom.

Provera otklanjanja nepravilnosti

Član 39

Nakon isteka roka ostavljenog u zahtevu za izjašnjenje imaocu, odnosno korisniku radio stanice, Agencija vrši proveru postupanja po obavezama iz predmetnog zahteva. Ako Agencija utvrdi da imalac, odnosno korisnik radio stanice nije otklonio utvrđene nepravilnosti u ostavljenom roku, podnosi prijavu inspekciji nadležnog ministarstva.

Ukoliko imalac, odnosno korisnik radio stanice koji nije otklonio utvrđene nepravilnosti u ostavljenom roku vrši delatnost u oblasti radio-difuzije, Agencija podnosi prijavu i organu nadležnom za radio difuziju.

Procedura u slučaju otkrivanja rada radio stanice bez dozvole i ovlašćenja

Član 40

Kada utvrdi neovlašćeno korišćenje Spektra, Agencija predlaže donošenje mera inspekcijskog nadzora nadležnom ministarstvu odmah po obavljenim merenjima i pokreće odgovarajuće sudske postupke prema imaocima odnosno korisnicima radio stanica koji rade bez dozvole i ovlašćenja.

Ukoliko imalac odnosno korisnik radio stanice bez dozvole vrši delatnost u oblasti radio difuzije, Agencija podnosi prijavu i organu nadležnom za radio difuziju.

Član 40a

Upotreba radio-komunikacionih i ostalih uređaja koji svojim radom stvaraju štetne smetnje i ometaju ovlašćeno pružanje elektronskih komunikacionih usluga, nije dozvoljena, osim za potrebe odbrane i bezbednosti, kada je upotreba istih dozvoljena organima odbrane i bezbednosti, u skladu sa zakonom i Planom namene radio-frekvencijskih opsega.

U slučajevima kada organi iz stava 1. ovog člana vrše planirano, odnosno kontinuirano ometanje, Agenciju je potrebno obavestiti o lokaciji, veličini zone, opsegu radio-frekvencijskog spektra i načinu na koji se vrši ometanje. Na osnovu ovog obaveštenja ili po službenoj dužnosti, Agencija evidentira zonu u kojoj se vrši ometanje iz stava 1. ovog člana, kao i radio-frekvencijski spektar koji se ometa i preduzima mere u skladu sa zakonom.

Pod kontinuiranim ometanjem iz stava 2. ovog člana podrazumeva se smetnja koja je konstantno prisutna, ali i svako ometanje koje se ponavlja, odnosno prisutno je u prekidima ili se povremeno javlja od strane istog ometača na istoj lokaciji.

Hitne mere za otklanjanje nepravilnosti

Član 41

Ako je nepravilnostima, uključujući pojavu štetnih smetnji, ugrožen rad organa odbrane i bezbednosti i organa za hitne intervencije kao i vazduhoplovne, pomorske i radio navigacione i radio komunikacijske službe, Agencija preduzima hitne mere.

Prijava nepravilnosti koje ugrožavaju rad navedenih radio komunikacionih službi rešava se odmah, po prioritetu.

Po otkrivanju uzroka nepravilnosti, Kontrolor je dužan da telefonom ili na neki drugi način, zahteva od imaoca, odnosno korisnika radio stanice da odmah otkloni uzrok smetnji i nepravilnosti, što može podrazumevati i prekid rada uređaja koji je izvor štetne smetnje.

Ukoliko navedeno lice ne postupi u skladu sa nalogom iz prethodnog stava, Kontrolor je dužan da o tome odmah obavesti inspekciju nadležnog ministarstva.

O preduzetim postupcima, Kontrolor je u obavezi da sačini službenu belešku.

Proceduru sprovođenja hitnih mera za otklanjanje nepravilnosti, Agencija može propisati u posebnim protokolima o saradnji sa odgovarajućim službama, organima i organizacijama.

Plan i program Kontrole

Član 42

Kontrola se vrši redovno i vanredno.

Redovna Kontrola se vrši po unapred utvrđenom godišnjem planu.

Vanredna Kontrola se vrši po pisanoj prijavi (zahtevu) i po službenoj dužnosti.

Vanredna Kontrola po službenoj dužnosti se vrši kada, na osnovu sopstvenih istraživanja, Agencija opravdano posumnja na nepravilno korišćenje radio-frekvencijskog spektra ili zbog potreba Agencije, drugih službi ili relevantnih institucija.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 43

Svi zahtevi za obavljanje tehničkih pregleda radio stanica koji su podneti pre stupanja na snagu ovog pravilnika, rešavaju se po propisima koji su važili u vreme njihovog podnošenja.

Tehnički pregledi radio stanica koji nisu započeti pre stupanja na snagu ovog pravilnika će se obaviti u skladu sa ovim pravilnikom.

Član 44

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o postupku tehničkog pregleda u oblasti telekomunikacija ("Službeni glasnik RS", broj 34/06), Pravilnik o formi i sadržini obrasca izveštaja o tehničkom pregledu radio stanice i obrasca izveštaja o tehničkom pregledu telekomunikacionih mreža, sistema i sredstava ("Službeni glasnik RS", broj 34/06), Pravilnik o obrascu legitimacije kontrolora telekomunikacija i kontrolora radio emisija ("Službeni glasnik RS", broj 111/05) i Pravilnik o obrascu izveštaja kontrolora radio emisija, broj 1-05-110-5 od 10. februara 2006. godine, koji je objavljen na Internet stranici Agencije.

Član 45

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

Legitimacija kontrolora elektronskih mreža i usluga