ODLUKAO PROMENI OSNIVAČKOG AKTA JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA GRADSKO SAOBRAĆAJNO PREDUZEĆE "BEOGRAD"("Sl. list grada Beograda", br. 10/2013) |
Ovom odlukom vrši se promena osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd" (Odluka o promeni osnivačkog akta JKP Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd", broj 3-12/11-S od 3. februara 2011. godine - "Službeni list grada Beograda", broj 2/11 i Odluka o izmeni i dopuni odluke o promeni osnivačkog akta JKP Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd", broj 3-406/12-S od 27. septembra 2012. godine - "Službeni list grada Beograda", broj 51/12), koje je osnovano Rešenjem o organizovanju radne organizacije Gradski saobraćaj "Beograd" kao javnog komunalnog preduzeća broj 3-572/89 od 21. decembra 1989. godine, upisano u registar Okružnog privrednog suda u Beogradu Rešenjem Fi. br. 8357/89, u registarskom ulošku br. 1-365-00, i u registar Agencije za privredne registre, Rešenjem br. BD-1939/2005 od 22. aprila 2005. godine. Izvršena je promena poslovnog imena u Agenciji za privredne registre Rešenjem br. BD-140521/11 od 15. novembra 2011. godine.
Osnivač Javnog komunalnog preduzeća Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd" je grad Beograd (u daljem tekstu: osnivač).
Preduzeće posluje pod poslovnim imenom Javno komunalno preduzeće Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd", Beograd (u daljem tekstu: preduzeće).
Skraćeno poslovno ime preduzeća je: GSP.
Sedište preduzeća je u Beogradu, Ulica kneginje Ljubice br. 29.
Poslovno ime i sedište preduzeća ne može se promeniti bez prethodne saglasnosti osnivača.
Preduzeće obavlja komunalnu delatnost obavljanje javnog linijskog prevoza putnika na teritoriji gradskih opština određenih aktima grada unutar naseljenog mesta ili između dva ili više naseljenih mesta tramvajima, metroom, žičarom, trolejbusima i autobusima i obezbeđivanje prijema i otpreme putnika na stanicama i stajalištima, kao saobraćajnim objektima koji se koriste u tim vrstama prevoza sa pretežnom delatnosti:
- 49.31 - Gradski i prigradski kopneni prevoz putnika.
Preduzeće ima isključivo pravo obavljanja komunalne delatnosti samo u delu koji se odnosi na obavljanje javnog linijskog prevoza putnika trolejbusima, tramvajima i specijalizovanim vozilima za prevoz invalida i osoba sa posebnim potrebama.
Pored delatnosti iz prethodnog člana, preduzeće može obavljati i delatnost
81.10 - Usluge održavanja objekta
- obuhvata kombinaciju usluga održavanja objekata, koje podrazumevaju čišćenje, održavanje, izbacivanje otpadaka, čuvanje i zaštitu, raznošenje pošte, pranje rublja i slične usluge unutar objekta,
kao i druge delatnosti utvrđene Statutom uz prethodnu saglasnost osnivača.
Ako preduzeće obavlja još neku delatnost pored one za koju je osnovano, u obavezi je da u svom računovodstvu odvojeno iskazuje sve prihode i rashode koji su vezani za obavljanje te komunalne delatnosti.
V PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA PREDUZEĆU I PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Preduzeće je dužno da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
1) trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;
2) propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;
3) preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalne delatnosti;
4) razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsti komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.
Preduzeće je dužno da obavlja komunalnu delatnost u skladu sa zakonom, ovom odlukom, Odlukom Skupštine grada Beograda o načinu obavljanja komunalne delatnosti i Statutom preduzeća.
Osnivač je dužan da:
1. obezbedi preduzeću materijalne, tehničke i druge uslove za nesmetano vršenje delatnosti;
2. ostvaruje nadzor i kontrolu nad obavljanjem delatnosti;
3. preduzima mere za unapređenje delatnosti.
Osnivač ima pravo da u slučaju poremećaja u poslovanju preduzeća, u skladu sa Zakonom, preduzima mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad, poslovanje i upravljanje preduzećem i to:
1. izvršiti promenu unutrašnje organizacije u preduzeću;
2. razrešiti postojeće organe i imenovati privremene organe preduzeća;
3. ograničiti prava raspolaganja određenim sredstvima;
4. preduzeti druge mere predviđene Zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa ili drugim zakonom.
VI RASPOREĐIVANJE DOBITI, POKRIĆE GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA
Dobit preduzeća utvrđuje se i raspoređuje u skladu sa zakonom, drugim propisom koji uređuje raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, statutom, programom poslovanja i godišnjim finansijskim izveštajem preduzeća.
Odluku o raspodeli dobiti donosi nadzorni odbor preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Odlukom iz stava 2. ovog člana, deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se osnivaču i uplaćuje na račun propisan za uplatu javnih prihoda.
Odluku o načinu pokrića gubitaka donosi nadzorni odbor preduzeća, u skladu sa zakonom, drugim propisom koji uređuje raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, statutom, programom poslovanja i godišnjim finansijskim izveštajem preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Sredstva za rad za obavljanje delatnosti preduzeće obezbeđuje: iz prihoda od prodaje komunalnih proizvoda i usluga, iz budžeta osnivača kao i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
Delatnost preduzeća finansira se na osnovu godišnjeg programa poslovanja koji donosi nadzorni odbor preduzeća.
Program se dostavlja osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Program se smatra donetim kada na njega saglasnost da osnivač.
Preduzeće samostalno istupa u pravnom prometu u svoje ime i za svoj račun.
Za obaveze prema trećim licima, nastale u poslovanju preduzeća, preduzeće odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze preduzeća.
VII USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA PREDUZEĆA
Preduzeće se može zadužiti samo pod uslovima i na način predviđenim zakonom i programom poslovanja preduzeća.
U smislu odredaba ove odluke zaduženje se smatra raspolaganjem imovinom preduzeća.
Odluku o zaduženju preduzeća kod poslovnih banaka, fondova ili drugih finansijskih organizacija donosi nadzorni odbor.
Na odluku iz stava 3. ovog člana, kada se radi o zaduženju veće vrednosti, saglasnost daje nadležni organ osnivača.
Zaduženje veće vrednosti iz stava 4. ovog člana predstavlja 30% ili više knjigovodstvene vrednosti imovine preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja.
VIII OSNOVNI KAPITAL, OPIS, VRSTA I VREDNOST NENOVČANOG ULOGA
Iznos osnovnog kapitala se utvrđuje po završnom računu, na osnovu podataka iskazanog na odgovarajućoj poziciji bilansa stanja, što na dan 31. decembra 2011. godine iznosi 19.732.552.782,80 dinara (slovima: devetnaest milijardi sedamstotina trideset dva miliona petstotina pedeset dve hiljade sedamstotina osamdeset dva dinara i 80/100).
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana, usklađuje se svake godine po izradi završnog računa i upisuje u odgovarajući registar Agencije za privredne registre.
Imovinu preduzeća čine pravo svojine na pokretnim stvarima, pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava.
Javno preduzeće može koristiti sredstva u javnoj i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Upravljanje u preduzeću organizovano je kao dvodomno.
Organi preduzeća su:
- Nadzorni odbor,
- Izvršni odbor,
- direktor.
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana koji se imenuju na period od četiri godine.
Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština grada Beograda.
Nadzorni odbor čine predsednik i jedan predstavnik osnivača i jedan predstavnik zaposlenih u preduzeću, a koji se predlaže na način utvrđen statutom preduzeća.
Na uslove za imenovanje i prestanak mandata predsednika i članova nadzornog odbora primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje položaj javnih preduzeća.
Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru. Visinu naknade utvrđuje osnivač, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja preduzeća.
Nadzorni odbor obavlja sledeće poslove:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
3) donosi godišnji program poslovanja;
4) nadzire rad direktora;
5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem preduzeća;
6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
7) utvrđuje finansijske izveštaje preduzeća;
8) donosi statut;
9) donosi odluku o davanju garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
10) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja poverene delatnosti, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom;
11) donosi odluku o zaduženju preduzeća;
12) odlučuje o ulaganju kapitala;
13) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata;
14) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka;
15) donosi akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji;
16) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom preduzeća;
17) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa direktorom preduzeća;
18) donosi opšta akta preduzeća za koje zakonom ili statutom preduzeća nije utvrđena nadležnost drugog organa;
19) donosi poslovnik o svom radu;
20) utvrđuje mere zaštite i unapređenja životne sredine;
21) vrši druge poslove utvrđene zakonom i statutom.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u preduzeću.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u preduzeću nadležni organi Osnivača daju saglasnost na sledeće odluke iz člana 19:
- na odluke iz člana 19. tačke 3, 7, 8, 12, 13, 14, saglasnost daje Skupština grada Beograda;
- na odluke iz člana 19. tačke 11. kada se radi o zaduženju veće vrednosti saglasnost daje Skupština grada Beograda;
- na odluke iz člana 19. tačka 9, 10, 15, saglasnost daje Gradsko veće;
- izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja iz člana 19. tačka 2. podnosi se Gradskom veću kao informacija.
Izvršni odbor čine izvršni direktori.
Preduzeće može imati najviše sedam izvršnih direktora.
Izvršni direktori ne mogu imati zamenike.
Izvršni direktori upisuju se u registar privrednih društava.
Članove izvršnog odbora imenuje Nadzorni odbor na predlog direktora preduzeća.
Direktor preduzeća je predsednik izvršnog odbora.
Za člana izvršnog odbora odnosno izvršni direktor može biti imenovano lice koje ispunjava uslove propisane Zakonom kojim se uređuje položaj javnih preduzeća.
Izvršni direktori su u radnom odnosu u preduzeću.
Prestanak radnog odnosa izvršnog direktora u preduzeću znači prestanak statusa izvršnog direktora.
Imenovanje izvršnog direktora je osnov za zaključenje ugovora o radu sa tim licem.
Izvršni direktori imenuju se na period od četiri godine.
Na prestanak mandata izvršnog direktora primenjuju se odredbe Zakona kojim se uređuje položaj javnih preduzeća.
Za ostavku izvršnog direktora važe odredbe o ostavci direktora.
Izvršni direktor može biti razrešen u svako vreme.
Izvršni odbor preduzeća:
1) vodi poslove preduzeća i određuje unutrašnju organizaciju preduzeća;
2) odgovara za tačnost poslovnih knjiga preduzeća;
3) odgovara za tačnost finansijskih izveštaja preduzeća;
4) priprema sednice Nadzornog odbora i predlaže dnevni red Nadzornom odboru;
5) izvršava odluke Nadzornog odbora;
6) vrši druge poslove i donosi odluke u skladu sa zakonom, statutom i odlukama Nadzornog odbora.
Direktora preduzeća imenuje i razrešava Skupština grada Beograda na period od četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Postupak za imenovanje direktora preduzeća vrši se u skladu sa Zakonom i Statutom grada Beograda.
Na uslove za imenovanje direktora preduzeća shodno se primenjuju odredbe Zakona o radu, a Statutom preduzeća mogu se odrediti i drugi uslovi koje lice mora ispuniti da bi moglo biti imenovano za direktora preduzeća.
Direktor javnog preduzeća je javni funkcioner u smislu zakona kojim se reguliše oblast vršenja javnih funkcija.
Skupština grada Beograda može imenovati vršioca dužnosti direktora, u slučajevima predviđenim zakonom.
Vršilac dužnosti direktora može biti imenovan na period najduže od šest meseci.
U naročito opravdanim slučajevima, a radi sprečavanja nastanka materijalne štete, Skupština grada Beograda može doneti odluku o imenovanju vršioca dužnosti direktora na još jedan period od šest meseci.
Direktor javnog preduzeća:
1) predstavlja i zastupa preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada preduzeća, za realizaciju odluka i drugih akata Skupštine grada Beograda, Gradonačelnika grada Beograda i Gradskog veća;
5) predlaže godišnji program poslovanja, planove rada i razvoja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
6) podnosi izveštaje o radu;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke nadzornog odbora;
9) donosi opšte akte za čije donošenje je ovlašćen statutom;
10) predlaže Nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz njegovog delokruga;
11) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i statutom preduzeća;
12) vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i statutom preduzeća.
Direktor može, posebnom odlukom u okviru svojih ovlašćenja, ovlastiti drugo lice da preduzima radnje iz njegove nadležnosti, naročito da može zastupati preduzeće pred svim nadležnim organima, u skladu sa zakonom.
Direktor, uz saglasnost Nadzornog odbora, može dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.
Preduzeće ima Statut, kojim se uređuje organizacija preduzeća, bliže definišu poslovi i način odlučivanja organa preduzeća i druga pitanja od značaja za poslovanje preduzeća u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Statut donosi Nadzorni odbor i upućuje ga osnivaču na saglasnost.
Izmene i dopune Statuta vrše se na način i po postupku za donošenje tog akta.
Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu, u skladu sa zakonom i drugim propisima koji regulišu ovu oblast.
Način obezbeđenja uslova iz stava 1. ovog člana utvrđuje preduzeće u zavisnosti od uticaja delatnosti koju obavlja na životnu sredinu.
Preduzeće je dužno da uskladi svoje opšte akte, organizaciju i poslovanje sa odredbama ove odluke u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Nadzorni odbor preduzeća prestao je sa radom, a njegovim članovima prestao je mandat danom stupanja na snagu zakona.
Upravni odbor preduzeća nastavlja da obavlja poslove nadzornog odbora propisane zakonom i ovom odlukom, do imenovanja predsednika i članova nadzornog odbora, u skladu sa Zakonom.
Direktor preduzeća imenovan do stupanja na snagu ove odluke nastavlja sa obavljanjem poslova iz ove odluke, do imenovanja novog direktora u skladu sa zakonom.
Ovu odluku objaviti u "Službenom listu grada Beograda".