ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "NACIONALNI PARK TARA" SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 46/2013) |
Javno preduzeće "Nacionalni park Tara" (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 39/93), radi obavljanja poslova upravljanja Nacionalnim parkom Tara.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u sudski registar Trgovinskog suda u Užicu, pod brojem FI-3079/93 od 28. juna 1993. godine, registarski uložak 1-584-00, a prevedeno je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem broj BD 10934/2005 od 9. maja 2005. godine.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada, Beograd, Nemanjina 11 (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Nacionalni park Tara".
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Nacionalni park Tara".
Sedište Javnog preduzeća je u Bajinoj Bašti, Ulica Milenka Topalovića broj 3.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće poseduje pečat, štambilj i memorandum, čiji se izgled i sadržina utvrđuje statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste:
- Šifra delatnosti: 9104.
- Naziv delatnosti: Delatnost botaničkih i zooloških vrtova i zaštita prirodnih vrednosti.
Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa je upravljanje zaštićenim područjem, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće obavlja i delatnosti: zaštite, unapređenja, prezentacije i popularizacije nacionalnog parka i njegovih prirodnih vrednosti i kulturnih dobara; obezbeđivanja nesmetanog odvijanja prirodnih procesa i održivog korišćenja prirodnih resursa; prikupljanja, obrade podataka i vođenja evidencije o prirodnim vrednostima, ljudskim aktivnostima i procesima koji predstavljaju faktor ugrožavanja i oštećenja nacionalnog parka; praćenja stanja očuvanosti prirode i stepena ugroženosti objekata geonasleđa, divljih biljnih i životinjskih vrsta i njihovih staništa, stanišnih tipova, ekološki značajnih područja, ekoloških koridora i predela; nadzora nad sprovođenjem uslova i mera zaštite prirode u nacionalnom parku; nadzora nad pravnim i fizičkim licima koji obavljaju dozvoljene delatnosti u nacionalnom parku u skladu sa zakonom; gazdovanja i održivog korišćenja šuma; zaštite, gajenja, unapređivanja i održivog korišćenja lovne i ribolovne faune; upravljanja građevinskim zemljištem koje mu je preneto na korišćenje; organizovanja istraživanja u oblasti zaštite i razvoja nacionalnog parka; održivog turizma u nacionalnom parku; projektovanja, izgradnje i održavanja objekata koji su u funkciji zaštite održivog turizma; geodetskih poslova vezanih za šume, zemljište i objekte; upravljanja posetiocima; druge delatnosti koje su određene Statutom, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće je dužno da obezbedi trajno obavljanje delatnosti od opšteg interesa, kao i razvoj i unapređenje delatnosti.
3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču
Osnivač i Javno preduzeće mogu pojedina prava i obaveze u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, urediti ugovorom, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće donosi Plan upravljanja na koji saglasnost daje Vlada, u skladu sa Zakonom o zaštiti prirode ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 91/10 - ispravka).
Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja za svaku kalendarsku godinu i dostavlja ga Vladi radi davanja saglasnosti, najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Javno preduzeće je dužno da ministarstvu nadležnom za poslove finansija, ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, ministarstvu nadležnom za poslove rada i ministarstvu nadležnom za prirodne resurse kao resornom ministarstvu dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji programa iz stava 2. ovog člana, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Javno preduzeće je dužno da ministarstvu nadležnom za poslove finansija mesečno dostavlja izveštaje o rokovima izmirenja obaveza prema privrednim subjektima, utvrđenih u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće donosi druge programe i planove u skladu sa zakonom i drugim opštim aktima.
U Javnom preduzeću, zaposleni ostvaruju pravo na štrajk u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka, kolektivnim ugovorom i drugim aktom Osnivača o minimumu procesa rada.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Vlada, u skladu sa zakonom, preduzima mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad, poslovanje i upravljanje Javnim preduzećem, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;
3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno način pokrića gubitka i snošenje rizika
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.
Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuje se i raspodeljuje u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti donosi Nadzorni odbor Javnog preduzeća uz saglasnost Osnivača.
Odlukom iz stava 3. ovog člana deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se Osnivaču i uplaćuje se u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka donosi Nadzorni odbor Javnog preduzeća uz saglasnost Osnivača.
5. Uslovi i način zaduženja Javnog preduzeća
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
6. Zastupanje Javnog preduzeća
Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.
7. Iznos osnovnog kapitala, opis vrsta i vrednost nenovčanog uloga
Osnovni kapital Javnog preduzeća iznosi 8.151.671.000,00 dinara i utvrđen je Bilansom stanja na dan 31. decembra 2012. godine Javnog preduzeća "Nacionalni park Tara", osnovanog Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 39/93).
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti, oprema i druga imovinska prava Javnog preduzeća "Nacionalni park Tara", osnovanog Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 39/93), koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Javno preduzeće, u okviru obavljanja svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
1) sredstava budžeta Republike Srbije, odnosno jedinice lokalne samouprave;
2) naknada za korišćenje zaštićenog područja;
3) prihoda ostvarenih obavljanjem delatnosti upravljanja zaštićenim područjem;
4) sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, planova i projekata u oblasti zaštite prirode;
5) donacija, poklona i pomoći;
6) domaćih projekata i programa, projekata i programa Evropske unije i drugih međunarodnih projekata;
7) drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Upravljanje u Javnom preduzeću je organizovano kao jednodomno.
Organi Javnog preduzeća su:
1) nadzorni odbor;
2) direktor.
Nadzorni odbor
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova koje imenuje Osnivač na period od četiri godine pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, dok jedan član ovog odbora mora biti nezavisan.
Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora moraju ispunjavati uslove propisane zakonom.
Nadzorni odbor:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) donosi plan upravljanja uz saglasnost Osnivača;
3) donosi odluku o naknadama;
4) donosi akt o unutrašnjem redu i čuvarskoj službi;
5) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
6) donosi godišnji program poslovanja, uz saglasnost Osnivača;
7) nadzire rad Direktora;
8) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;
9) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
10) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i dostavlja ih Osnivaču radi davanja saglasnosti;
11) donosi Statut uz saglasnost Osnivača;
12) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Osnivača;
13) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka uz saglasnost Osnivača;
14) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa Direktorom Javnog preduzeća;
15) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, Statutom i odlukom Osnivača;
16) daje saglasnost na akt o unutrašnjoj sistematizaciji;
17) imenuje članove Komisije za reviziju;
18) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na Direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Direktor
Direktora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, na period od četiri godine, a na osnovu javnog konkursa sprovedenog u skladu sa zakonom.
Statutom Javnog preduzeća bliže se uređuju uslovi za imenovanje i razrešenje Direktora.
Direktor Javnog preduzeća:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) donosi akt o unutrašnjoj sistematizaciji;
4) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
5) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
6) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.
Javno preduzeće može imati Vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
9. Imovina koja se ne može otuđiti
Prirodna bogatstva, zaštićena prirodna dobra i kulturna dobra u javnoj svojini, data na korišćenje Javnom preduzeću, ne mogu se otuđiti bez saglasnosti Osnivača, niti mogu biti predmet prinudnog izvršenja, ako drukčije nije određeno zakonom.
10. Raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom
Javno preduzeće svojom imovinom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Kapital u Javnom preduzeću podeljen je na udele određene nominalne vrednosti i upisuje se u registar.
Po osnovu ulaganja sredstava u javnoj svojini, Republika Srbija stiče udele ili akcije u Javnom preduzeću i prava po osnovu tih akcija ili udela.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće je, pri obavljanju delatnosti, dužno da se stara o zaštiti životne sredine u skladu sa zakonom i drugim propisima.
12. Opšti akti Javnog preduzeća
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.
Statutom Javnog preduzeća uređuju se: naziv i sedište; delatnosti; upravljanje i organi upravljanja; unutrašnja organizacija; poslovanje; zastupanje; način raspoređivanja dobiti; rezerve; opšti akti i način njihovog donošenja i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća.
13. Prelazne i završne odredbe
Javno preduzeće "Nacionalni park Tara", osnovano Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 39/93), nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom i Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12).
Danom imenovanja Predsednika i članova Nadzornog odbora u skladu sa zakonom i ovom odlukom, prestaje sa radom Upravni odbor Javnog preduzeća, a njegovom predsedniku i članovima prestaje mandat.
Javno preduzeće će u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke uskladiti svoja opšta akta sa zakonom i ovom odlukom.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".