ODLUKA
O NAKNADI ZA ZAŠTITU I UNAPREĐIVANJE ŽIVOTNE SREDINE

("Sl. list grada Užica", br. 2/2013)

Član 1

Ovom Odlukom uvodi se naknada za zaštitu i unapređivanje životne sredine (u daljem tekstu: naknada) na teritoriji grada Užica, utvrđuju obveznici, visina, rokovi, način plaćanja naknade, kao i način korišćenja sredstava od naknade.

Cilj donošenja ove odluke je stvaranje materijalnih uslova za ostvarivanje prava i obaveza grada Užica u oblasti zaštite i unapređivanja životne sredine u skladu sa Zakonom o zaštiti životne sredine.

Član 2

Naknadom za zaštitu i unapređivanje životne sredine u smislu odredaba ove Odluke, podrazumeva se novčani iznos koji obveznici plaćaju na ime zaštite i unapređivanja životne sredine.

Sredstva obezbeđena od naknade su prihod Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Užica i koristiće se za finansiranje programa i projekata u oblasti zaštite životne sredine.

Član 3

Kriterijumi za utvrđivanje naknade su:

1. površina za korišćenje stambenih i poslovnih zgrada, stanova i poslovnih prostorija za stanovanje, odnosno obavljanje poslovne delatnosti, kao i za korišćenje zemljišta za obavljanje redovne delatnosti privrednih subjekata (u daljem tekstu: nepokretnost) i

2. ostvareni prihod od obavljanja određenih aktivnosti koje utiču na životnu sredinu (u daljem tekstu: aktivnosti).

Član 4

Obveznici plaćanja naknade su:

1) Vlasnici, odnosno zakupci stambenog prostora - korisnici,

2) Vlasnici, odnosno zakupci poslovnog prostora - korisnici,

3) Vlasnici, odnosno zakupci zemljišta za obavljanje redovne delatnosti i

4) Pravna lica i preduzetnici čija aktivnost utiče na životnu sredinu u skladu sa Uredbom o određivanju aktivnosti čije obavljanje utiče na životnu sredinu.

Član 5

Pod stambenim prostorom u smislu odredaba ove odluke smatra se površina stana, porodične stambene zgrade, odnosno kuće za odmor i rekreaciju, koja predstavlja osnov za utvrđivanje poreza na imovinu.

Pod poslovnim prostorom u smislu odredaba ove odluke smatra se površina prostora u kome se obavlja poslovna delatnost, koja predstavlja osnov za utvrđivanje poreza na imovinu.

Pod zemljištem za obavljanje redovne delatnosti u smislu odredaba ove odluke smatra se površina neizgrađenog zemljišta, odnosno zemljišta na kome postoji privremena građevina, a koje pravna lica i preduzetnici koriste za obavljanje redovne delatnosti, koja predstavlja osnov za utvrđivanje poreza na imovinu.

Ako se za obavljanje redovne delatnosti ne koristi celokupno zemljište koje predstavlja osnov za utvrđivanje poreza na imovinu, naknada se plaća prema stvarnoj površini zemljišta koje se koristi za obavljanje redovne delatnosti.

Zemljište iz prethodnog stava ne obuhvata poljoprivredno zemljište, šume i šumsko zemljište.

Pod aktivnostima koje utiču na životnu sredinu u smislu ove odredbe smatraju se aktivnosti utvrđene Uredbom iz člana 4. tačka 4. ove Odluke, a odnose se na projekte za koje je obavezna procena uticaja na životnu sredinu, odnosno za koje se može zahtevati procena uticaja.

Član 6

Visina naknade utvrđuje se mesečno prema površini i to:

1) za stambeni prostor 0,70 dinara po m2,

2) za poslovni prostor:

- površine do 100 m2 u iznosu od 2,50 dinara po m2,

- površine od 100 m2 do 500 m2 u iznosu od 2,00 dinara po m2,

- površine od 500 m2 do 2000 m2 u iznosu od 1,50 dinara po m2,

- površine preko 2000 m2 u iznosu od 1,00 dinar po m2.

3) za zemljište za obavljanje redovne delatnosti 0,30 dinara po m2,

4) po osnovu obavljanja određenih aktivnosti koje utiču na životnu sredinu 0,05% ostvarenog prihoda na godišnjem nivou.

Član 7

Ostvareni prihod iz člana 6. stav 1. tačka 4. je iznos koji pravno lice, odnosno preduzetnik ostvari od prodaje sirovine, poluproizvoda i proizvoda u zemlji i inostranstvu.

Ukoliko pravno lice, odnosno preduzetnik obavlja aktivnosti na teritoriji više jedinica lokalne samouprave, naknada se utvrđuje srazmerno ostvarenom prihodu na teritoriji grada Užica.

Ako je jedno lice obveznik plaćanja naknade po više osnova, najviši iznos naknade koju taj obveznik plaća ne može biti veća od 0,40% ostvarenog prihoda na godišnjem nivou.

Član 8

Državni organi, organizacije i ustanove, organi, organizacije i ustanove prema kojima Grad vrši prava osnivača, pravna lica čije se poslovanje u potpunosti ili više od 50% finansira iz sredstava budžeta Grada, sportske organizacije i druge neprofitne organizacije, korisnici socijalne pomoći i lica koja obavljaju delatnost starih zanata, oslobađaju se plaćanja naknade po ovoj odluci.

Član 9

Fizička lica - obveznici naknade iz člana 4. ove odluke, istu plaćaju putem sistema objedinjene naplate, preko jedinstvene uplatnice, do roka određenog na jedinstvenoj uplatnici.

Utvrđivanje i naplatu naknade, propisanu članom 6. ove odluke za pravna lica, preduzetnike i obveznike koji ne plaćaju komunalne usluge putem sistema objedinjene naplate, vrši Gradska uprava za poslove finansija, računovodstva i privredu preko Odeljenja za lokalnu poresku administraciju, nadležnog za utvrđivanje, naplatu i kontrolu izvornih prihoda shodnom primenom odredaba zakona kojim se utvrđuje poreski postupak.

Član 10

Odeljenje iz prethodnog člana vršiće utvrđivanje, kontrolu i naplatu posebne naknade za obveznike iz stava 2. prethodnog člana na osnovu poreskih prijava podnetih u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Obveznik naknade koji je podneo poresku prijavu, nije u obavezi da za isti poslovni prostor, odnosno zemljište za obavljanje poslovne delatnosti podnosi novu poresku prijavu, osim u slučaju promene podataka sadržanih u prijavu koji su od uticaja na utvrđivanje obaveze.

Ako obveznik ne podnese poresku prijavu iz prethodnog stava, naknada će se utvrditi na osnovu podataka kojima raspolaže Odeljenje za lokalnu poresku administraciju, državni organi i organi jedinice lokalne samouprave.

Obveznici posebne naknade iz člana 4. tačka 4. ove odluke u obavezi su da svake godine podnose poresku prijavu nakon predaje završnog računa, a najkasnije do 15. marta.

Obveznik je dužan da svaku nastalu promenu prijavi u roku od 15 dana od dana nastale promene.

Član 11

Sredstva od naknade, ostvarena u skladu sa odredbama ove odluke, koriste se namenski za zaštitu i unapređivanje životne sredine prema usvojenim programima korišćenja sredstava budžetskog fonda, odnosno lokalnim akcionim i sanacionim planovima, u skladu sa strateškim dokumentima koji se donose na osnovu zakona, a naročito za:

- realizaciju programa kontrole kvaliteta vazduha u lokalnoj mreži;

- finansiranje monitoringa buke u životnoj sredini;

- praćenje kvaliteta površinskih voda II reda, javnih česmi, seoskih vodovoda i Gradske plaže, održavanje uređaja za prečišćavanje vode u seoskim školama;

- uvođenje monitoringa alergenog polena;

- kontrola životnih namirnica - voća i povrća, na sadržaj pesticida i teških metala;

- sprovođenje Lokalnog plana upravljanja otpadom;

- učešće u nabavci kontejnera i druge komunalne opreme u cilju unapređenja primarne selekcije i širenja zone organizovanog prikupljanja otpada;

- sprovođenje stalnih akcija čišćenja što podrazumeva sanaciju i prevenciju nastanka divljih deponija;

- uklanjanje otpadnih vozila nepoznatih vlasnika;

- podsticanje razvoja i primene novih tehnologija za tretman otpada;

- sanaciju dugogodišnjeg zagađenja otpadom (učešće u sanaciji deponije Sarića Osoje i drugih);

- održavanje i proširenje lokacije za odlaganje građevinskog otpada u Sevojnu;

- realizacija programa zaštite i razvoja zaštićenih prirodnih dobara na teritoriji grada Užica;

- realizaciju podsticajnih , preventivnih i sanacionih programa i projekata (očuvanje i unapređenje zaštitnog zelenila, izrada katastra zelenila na teritoriji grada Užica, podsticanje uređivanje dvorišta i terasa, mere zaštite životne sredine u vanrednim situacijama i druge podsticajne i sanacione programe i projekte);

- učešće u izradi Elaborata sanitarne zaštite akumulacije "Vrutci";

- izrada katastra javnih česmi, izvorišta i seoskih vodovoda;

- interventno održavanje javnih česmi;

- sufinansiranje projekata zaštite životne sredine koje doprinose bitnom smanjenju zagađivanja životne sredine;

- podrška projektima energetske efikasnosti i korišćenja obnovljivih izvora energije;

- učešće u uklanjanju jedinog preostalog RA gromobrana;

- sufinansiranje naučno-istraživačkih i edukativnih programa i projekata, izrada studijske i planske dokumentacije, izdavanje i publikovanje radova i informativno-propagandnog materijala u cilju sticanja znanja i podizanja svesti o značaju životne sredine;

- podrška u realizaciji projekata rekonstrukcije postojećih i izgradnje novih sportskih sadržaja rekreativnog karaktera namenjenih svim generacijama;

- učešće u realizaciji projekta izgradnje transfer stanice za upravljanje sporednim proizvodima životinjskog porekla;

- sprovođenje mera sistematske deratizacije i dezinsekcije;

- održavanje javnih površina u centrima seoskih mesnih zajednica;

- održavanje javnih površina u gradu koje nisu u redovnom programu održavanja;

- finansiranje projekata i programa kroz Konkurse zaštite i unapređenja životne sredine;

- održavanje mobilijara postavljenog kroz Konkurse zaštite i unapređenja životne sredine.

Dokumenti iz prethodnog stava obuhvataju: podsticajne, preventivne i sanacione programe i planove, programe i planove praćenja stanja životne sredine, programe zaštite i razvoja zaštićenih prirodnih dobara na teritoriji grada, naučnoistraživačke programe i planove, obrazovne aktivnosti i jačanje svesti o potrebi zaštite životne sredine, informisanje i objavljivanje podataka o stanju i kvalitetu životne sredine i troškove realizacije istih.

Član 12

Programe iz člana 11. ove odluke za svaku kalendarsku godinu donosi Gradsko veće grada Užica na predlog organa uprave nadležnog za zaštitu životne sredine.

Na osnovu programa iz stava 1. ovog člana Gradonačelnik grada Užica, na predlog Gradske uprave, tromesečno utvrđuje prioritete za korišćenje sredstava budžetskog fonda.

Za realizaciju programa i projekata iz stava 1. ovog člana Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti, zaključuje ugovor sa korisnikom sredstava koji naročito sadrži:

1. sadržaj programa odnosno projekta,

2. međusobna prava i obaveze ugovornih strana,

3. rokove za izvršenje ugovornih obaveza,

4. iznos sredstava i način plaćanja,

5. nadzor nad izvršenjem ugovornih obaveza.

Član 13

Podsticajne, preventivne i sanacione projekte praćenja stanja životne sredine (monitoring) i programe zaštite i razvoja zaštićenih prirodnih dobara, kao i nadzor nad izvršenjem ugovornih obaveza i realizaciju pojedinačnih programa i projekata vrši Gradska uprava za urbanizam, izgradnju i imovinsko-pravne poslove.

Član 14

Skupština Grada Užica, po potrebi, a najmanje jednom godišnje, razmatra izveštaj o realizaciji programa i projekata i utrošku sredstava za zaštitu i unapređivanje životne sredine.

Član 15

U roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke Grad Užice i preduzeće kome je poverena delatnost objedinjene naplate komunalnih, stambenih i drugih usluga i naknada, a koja će obavljati poslove obračuna i naplate za obveznike navedene u članu 9. stav 1. ove odluke zaključiće ugovor kojim će se definisati međusobna prava i obaveze.

Član 16

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".