PRAVILNIK
O KRITERIJUMIMA I POSTUPKU ZA DODELU JEDNOKRATNE POMOĆI ZBOG ŠTETE NASTALE U SLUČAJU VANREDNE SITUACIJE, ELEMENTARNIH NEPOGODA I DRUGIH NESREĆA

("Sl. list grada Užica", br. 8/2013)

Član 1

Jednokratna pomoć (u daljem tekstu: pomoć) u smislu ovog Pravilnika o kriterijumima i postupku dodele jednokratne pomoći zbog štete nastale u slučaju vanredne situacije, elementarnih nepogoda i drugih nesreća (u daljem tekstu: Pravilnik) je novčana ili druga pomoć namenjena ublažavanju posledica u slučaju nastanka vanredne situacije, elementarnih nepogoda i drugih nesreća i ne predstavlja naknadu štete.

Član 2

Zahtev za pomoć zbog štete može podneti lice ili predstavnik domaćinstva, preduzetnik ili pravno lice koje je štetu pretrpelo, koje je vlasnik odnosno korisnik dobra koje je oštećeno (u daljem tekstu: podnosilac zahteva).

Ako lice iz stava 1. nije u mogućnosti da podnese zahtev, zahtev može podneti i Centar za socijalni rad ili mesna zajednica na čijoj teritoriji se nalazi oštećeno dobro.

Kriterijumi za dodelu jednokratne pomoći

Član 3

Podnosiocu zahteva će se odobriti pomoć pod uslovom da su ispunjeni sledeći kriterijumi:

- Da je šteta nastala u toku vanredne situacije, u slučaju elementarne nepogode ili druge nesreće koja se nije mogla predvideti niti sprečiti,

- Da šteta nije skrivljena od podnosioca zahteva ili drugog lica,

- Da se radi o šteti većeg obima,

- Da se radi o šteti na objektima, stvarima, usevima ili životinjama koje su neophodne za život domaćinstva,

- Da materijalno stanje domaćinstva onemogućava ili u velikoj meri otežava otklanjanje posledica štetnog događaja,

- Da podonosilac zahteva nema druge mogućnosti za obezbeđivanje sredstava za otklanjanje posledica štetnog događaja.

Učesnici u postupku rešavanja po zahtevu

Član 4

U postupku rešavanja po zahtevu učestvuju:

- podnosilac zahteva,

- ovlašćena lica Gradske uprave za inspekcije poslove i komunalnu policiju (u daljem tekstu: Ovlašćena lica),

- Komisija za utvrđivanje štete od vanrednih situacija, elementarnih nepogoda i drugih nesreća (u daljem tekstu: Komisija).

- Radna grupa Gradskog veća za utvrđivanje predloga za pomoć u slučaju vanredne situacije, elementarnih nepogoda i drugih nesreća (u daljem tekstu: Radna grupa).

Ovlašćena lica

Član 5

Ovlašćena lica:

- evidentiraju podnete zahteve,

- proveravaju da li je zahtev potpun u smislu podataka koji su neophodni za dalji postupak,

- vrše prethodnu proveru i uviđaj na licu mesta u skladu sa ovim Pravilnikom,

- pribavljaju mišljenje drugih organa o socijalnom statusu podnosioca zahteva,

- pružaju stručnu, administrativno tehničku i drugu pomoć članovima Komisije i Radne grupe,

- vode evidenciju o dodeljenim pomoćima,

- po potrebi proverava,

- obavljaju i druge poslove od značaja za sprovođenje postupka po zahtevu.

Član 6

Načelnik gradske uprave za inspekcijske poslove i komunalnu policiju određuje lica ovlašćena za postupanje po zahtevu.

Komisija

Član 7

Komisija:

- utvrđuje činjenično stanje, obim, vrstu i stepen oštećenja do nivoa potrebnog za rešavanje po zahtevu,

- po potrebi predlaže mere u vezi sa nastalom štetom (mere zaštite, mere koje se odnose na otklanjanje uzroka, sprečavanje ponovne pojava štete, mere za sanaciju i druge potrebne mere),

- daje predlog Radnoj grupi u pogledu hitnosti i vrste pomoći,

- daje predlog okvirnog iznosa pomoći u skladu sa smernicama Radne grupe Gradskog veća.

Član 8

Komisija ima predsednika i 4 člana i čine je stručna lica iz oblasti značajnih za utvrđivanje štete.

Komisiju imenuje Gradonačelnik.

U slučaju većeg obima štete ili nastanka specifičnih oblika štete broj članova Komisije se može povećati.

Radna grupa

Član 9

Radnu grupu čine članovi Gradskog veća zaduženi za vanredne situacije, socijalna pitanja i mesne zajednice.

Radna grupa ima rukovodioca i 2 člana.

Članove radne grupe imenuje Gradonačelnik.

U slučaju većeg obima štete ili nastanka specifičnih oblika štete broj članova Radne grupe se može povećati.

Član 10

Radna grupa:

- daje smernice Gradskoj upravi i Komisiji u vezi sa postupkom rešavanja po zahtevu za pomoć,

- sačinjava predlog Gradskom veću u pogledu vrste pomoći, iznosa pomoći, rokova za isplatu i mera koje treba preduzeti za otklanjanje uzroka ili preduzimanje mera za sprečavanje ponovnog pojavljivanja štete,

- prati sprovođenje odluka Gradskog veća u vezi sa odobrenim pomoćima,

- prethodno razmatra prigovore na odluke u vezi sa zahtevom,

- obavlja i druge poslove u skladu sa zaključcima Gradskog veća i Gradonačelnika.

Član 11

U postupku rešavanja po zahtevu pribavlja se mišljenje mesne zajednice i Centra za socijalni rad o materijalnom stanju podnosioca zahteva i njegovog domaćinstva.

Podnošenje zahteva

Član 12

Zahtev se podnosi na propisanom obrascu u slučaju elementarne nepogode ili vanredne situacije zbog štete na poljoprivredi ili oštećenja objekta.

U slučaju druge nesreće zahtev se podnosi na obrascu ili u pisanoj formi.

Sadržinu i izgled obrazaca propisuje Načelnik gradske uprave za inspekcijske poslove i komunalnu policiju.

Član 13

Zahtev mora da sadrži sledeće podatke:

- podatke o podnosiocu zahteva (ime i prezime, adresa, JMBG),

- podatke o nesreći ili događaju (datum, vreme, mesto događaja, šta je oštećeno, da li je na lice mesta izlazio MUP, a ako jeste priložiti zapisnik MUP-a),

- podatke o oštećenom dobru (da li je vlasnik ili korisnik oštećenog dobra, značaj oštećenog dobra za podnosioca zahteva, opis oštećenja),

- podatke o socijalnom statusu domaćinstva (ukupan broj članova, podaci o zaposlenju ili drugim izvorima prihoda),

- i drugi podaci za koje podnosilac smatra da su važni.

Član 14

Zahtev se može predati i na zapisnik koji sačinjava ovlašćeno lice Gradske uprave za inspekcijske poslove i komunalnu policiju ili referent u mesnoj zajednici.

Sačinjeni zapisnik stranka potpisuje i isti se zavodi u pisarnici Gradske uprave.

Član 15

Zahtev se podnosi Gradskom veću grada Užica sa naznakom da se radi o zahtevu za pomoć zbog štete uz navođenje uzorka štete (zbog poplave, grada, požara i sl.).

Zahtev se predaje na pisarnici Gradske uprave, a u slučaju vanredne situacije ili elementarne nepogode i u mesnoj kancelariji.

Zahtev se može dostaviti i poštom.

Taksa na zahtev se ne plaća.

Obrada zahteva

Član 16

Pisarnica, odnosno mesna kancelarija zahtev prosleđuje Gradskoj upravi za inspekcijske poslove i komunalnu policiju - radna grupa za vanredne situacije radi obrade zahteva.

Član 17

Ovlašćeno lice evidentira zahtev u referentskoj knjizi, proverava njegovu formalnu ispravnost, da li su navedeni svi neophodni podaci i stupa u kontakt sa podnosiocem zahteva radi dopune podataka ukoliko je to potrebno.

Član 18

O podnošenju zahteva obaveštava se predsednik Komisije i zaduženi član Gradskog veća radi ocene hitnosti i dobijanja instrukcija o daljem postupku.

Član 19

Ukoliko postoji mogućnost da posledice štetnog događaja ne budu dovoljno prepoznatljive protekom vremena, ili se radi o posebno hitnim okolnostima ovlašćeno lice izlazi na lice mesta, samostalno ili sa nekim od članova Komisije ili drugim službenim licem radi izrade fotodokumentacije ili konstatovanja stanja na terenu.

Član 20

O svim preduzetim radnjama u postupku rešavanja po zahtevu sačinjava se službena beleška.

Postupanje Komisije

Član 21

Ovlašćena lica dostavljaju predmet Komisiji radi sačinjavanja nalaza i utvrđivanja predloga.

Član 22

Komisija uvidom u dokumentaciju, neposrednim opažanjem na licu mesta i na drugi način konstatuje okolnosti pod kojim je došlo do nastanka štete, stepen oštećenja, sagledava potrebne radove koje treba izvršiti ili potrebu za drugom vrstom pomoći i druge okolnosti ili činjenice od značaja za nalaz u pogledu nastale štete ili materijalnog stanja podnosioca zahteva.

O utvrđenim činjenicama Komisija sačinjava zapisnik.

Član 23

Komisija daje mišljenje o okolnostima u kojima je došlo do štetnog događaja i mogućnosti da se ona spreči ili predvidi od strane podnosioca zahteva.

Ukoliko je šteta nastala kao posledica elementarne nepogode ili prirodne pojave (klizište, zemljotres i sl.), moraju se dovesti u uzročno posledičnu vezu oštećenja i karakteristike elementarne nepogode.

Član 24

Komisija daje mišljenje o obimu štete u zavisnosti od vrste dobra i vrste radova koje je neophodno izvesti da bi dobro bilo upotrebljivo.

Komisija konstatuje vrstu dobra, odnosno da li se radi o objektima, stvarima, usevima ili životinjama koje su neophodne za život domaćinstva.

Ukoliko se radi o šteti na objektu nalazom se konstatuje mogući uzrok nastanka štete i okolnosti, stanje objekta koje je uticalo na povećanje posledica (starost objekta, konstruktivne karakteristike, stanje instalacija, održavanje objekta i sl.).

Član 25

Komisija neposredno ili preko ovlašćenih lica Gradske uprave na osnovu podataka od Centra za socijalni rad i mesne zajednice i drugih podataka utvrđuje:

- da li materijalno stanje podnosioca zahteva onemogućava ili u velikoj meri otežava otklanjanje posledica štetnog događaja,

- da li podnosilac zahteva ima druge mogućnosti za obezbeđivanje sredstava za otklanjanje posledica štetnog događaja (osiguranje objekta, obaveze izdržavanja i sl.),

- hitnost pružanja pomoći (zavisnost domaćinstva od oštećenog objekta, potreba za obavljanjem delatnosti i dr.),

- sposobnost podnosioca zahteva da samostalno otkloni posledice štete.

Član 26

Nalaz Komisije u postupku rešavanja po zahtevu ne predstavlja veštačenje i ne može se koristiti u druge svrhe izuzev u postupku rešavanja po zahtevu.

Član 27

Komisija sačinjava predlog u vezi sa podnetim zahtevom.

Predlog sadrži nalaz Komisije i u zavisnosti od nalaza, mišljenje o osnovanosti zahteva, predlog u vezi vrste pomoći i okvirni iznos naknade, odnosno obim pomoći, kao i predlog drugih mera u vezi sa štetom.

Član 28

Komisija može povodom zahteva predložiti mere za otklanjanje uzroka, sanaciju, otklanjanje posledica i sprečavanje ponovnog nastanka štetnog događaja (klizište, poplave i dr.), kao i obim i vrstu radova koje treba izvesti.

Postupanje Radne grupe

Član 29

Obrađeni predmet i predlog Komisije ovlašćena lica dostavljaju Radnoj grupi Gradskog veća.

Član 30

Na osnovu nalaza Komisije, mišljenja mesne zajednice, Centra za socijalni radi i drugih saznanja Radna grupa ocenjuje osnovanost zahteva.

Ukoliko Radna grupa oceni da zahtev nije osnovan o tome će obavestiti podnosioca zahteva. Obaveštenje mora da sadrži obrazloženje stava Radne grupe.

Na obaveštenje Radne grupe iz prethodnog stava podnosilac zahteva ima pravo prigovora Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema.

Ukoliko Radna grupa oceni da je zahtev osnovan sačinjava predlog Gradskom veću u pogledu vrste pomoći, iznosa pomoći, i rokova za isplatu.

Član 31

Radna grupa može predložiti da se podnosiocu zahteva koji ne ispunjava uslove za dodelu pomoći po ovom Pravilniku, pruži druga vrsta pomoći.

Član 32

Povodom razmatranja zahteva, na osnovu predloga Komisije, Radna grupa može predložiti mere za otklanjanje uzroka, sanaciju, otklanjanje posledica i sprečavanje ponovnog nastanka štetnog događaja, kao i obim i vrstu radova koje treba izvesti.

O merama iz prethodnog stava obaveštavaju se nadležna javna preduzeća ili drugi subjekti i Gradonačelnik.

Donošenje odluke po zahtevu

Član 33

Po zahtevu za pomoć može se odobriti:

- jednokratna novčana pomoć,

- novčana pomoć za pokriće dela troškova sanacije objekta (izvođenje radova ili nabavka materijala),

- druga vrsta pomoći u zavisnosti od potreba domaćinstva (pomoć u izvođenju radova, pomoć u nabavci stoke, mašina, opreme i dr.).

Član 34

Odluku o dodeli pomoći zbog pretrpljene štete donosi Gradsko veće.

U hitnim slučajevima, odluku o dodeli pomoći donosi Gradonačelnik.

Član 35

Na odluku Gradskog veća podnosilac zahteva može uložiti prigovor u roku od 8 dana od dana prijema odluke.

Pre razmatranja prigovora može se zatražiti mišljenje Komisije i Radne grupe u vezi sa novoiznetim činjenicama od strane podnosioca prigovora.

Sprovođenje odluke gradskog veća

Član 36

Rešenju o dodeli pomoći određuje se gradska uprava, drugi organ, organizacija ili javno preduzeće zaduženo za sprovođenje rešenja.

Za sprovođenje odluke o dodeli novčane pomoći nadležna je gradska uprava za poslove finansija.

O sprovođenju rešenja obaveštava se Radna grupa i Gradska uprava.

Član 37

Komisija za utvrđivanje štete je ovlašćena da vrši proveru namenskog korišćenja odobrene pomoći. Na ovu okolnost se upozorava podnosilac zahteva.

Rokovi za rešavanje po zahtevima

Član 38

Za rešavanje po zahtevu za pomoć zbog štete utvrđuju se sledeći rokovi:

Rok za podnošenje zahteva, najkasnije u roku od 30 dana od dana nastanka štete,

Rok za stručnu obradu i dopunu zahteva: 8 dana,

Rok za izradu stručnog mišljenja komisije: 15 dana,

Rok za izradu predloga odluke o odobravanju pomoći - predlog Gradskom veću - 15 dana,

Rok za donošenje odluke Gradskog veća o davanju pomoći: u zavisnosti od raspoloživih sredstava.

Član 39

Rokovi za rešavanje po zahtevu mogu se produžiti.

Radna grupa gradskog veća može odobriti prijem zahteva i nakon navedenog roka ako podnosilac zahteva iz opravdanih razloga nije mogao da blagovremeno podnese zahtev.

Rokovi iz prethodnog stava mogu se produžiti u slučaju postojanja više istovrsnih zahteva, potrebe da se pribave mišljenja drugih organa ili sagledaju druge mere koje se odnose na utvrđivanje uzroka štete i sprečavanje ponovne pojave štete.

Podnosilac zahteva mora biti obavešten o razlozima za produženje rokova.

Prelazne i završne odredbe

Član 40

Postupci rešavanja po zahtevu za pomoć koji su započeti u momentu donošenja ovog Pravilnika završiće se po odredbama ovog Pravilnika.

Član 41

Ovaj Pravilnik stupa na snagu u roku od 8. dana od dana objavljivanja u Službenom listu grada Užica.