KODEKSPOSLOVNOG PONAŠANJA I POSLOVNE ETIKE ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI GRADA KRALJEVA("Sl. list grada Kraljeva", br. 11/2013) |
Ovim kodeksom upućuju se zaposleni u Gradskoj upravi grada Kraljeva (u daljem tekstu: Gradska uprava) kako da svoje ponašanje prilagode radnom okruženju, a u skladu sa moralnim i profesionalnim normama i opšteprihvaćenim vrednostima (u daljem tekstu: Kodeks).
Kodeks se odnosi na sve zaposlene koji su dužni da u svom ponašanju primenjuju standarde propisane Kodeksom, s obzirom da ponašanje zaposlenog u Gradskoj upravi ni u kom slučaju nije njegova privatna stvar, nego predstavlja opšteprihvaćenu ličnu i profesionalnu obavezu svih zaposlenih u Gradskoj upravi.
Izrazi koji se u ovom Kodeksu odnose na zaposlene - fizička lica rodno su neutralni (podjednako se odnose na oba pola).
1. ODNOS PREMA POSLU I PREMA SARADNICIMA
U svakodnevnom ponašanju na radnom mestu zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da se ponaša u skladu sa opšteprihvaćenim pravilima pristojnog ophođenja:
- tačnost dolazaka na posao i na sastanke, kao i poštovanje dogovorenih rokova,
- nenapuštanje radnog mesta bez potrebe i bez najave,
- nenapuštanje radnog mesta pre isteka propisanog radnog vremena,
- tokom radnog vremena ne obavljaju se privatni poslovi i razgovori,
- prikladno poslovno odevanje, visoki standardi lične higijene i urednosti,
- čistoća i urednost radne okoline,
- ljubazan stil komunikacije,
- primereno oslovljavanje,
- po potrebi izvinjenje i ispravljanje grešaka,
- izbegavanje i aktivno sprečavanje svađa i sukoba,
- diskrecija: izbegavanje učestvovanja u glasinama, ogovaranju i drugim vrstama negativne i štetne komunikacije i slično.
Svaki zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da za vreme radnog vremena nosi identifikacionu karticu, kojom evidentira svoje prisustvo i odsustvo sa rada, ali se istom takođe i legitimiše u odnosu prema strankama.
Zaposlenom u Gradskoj upravi, bez prethodne najave i bez odobrenja pretpostavljenog, nije dopušten ulazak u radne prostorije Gradske uprave van radnog vremena.
Lojalnost zaposlenog u Gradskoj upravi podrazumeva vođenje računa o poslovnim interesima i ciljevima na svakom mestu i u svakoj prilici, pa i mimo radnog vremena.
Lojalnost uključuje i neobavljanje privatnih poslova (ugovaranje, konsultacije, izrada, implementacije i slično) iz domena delatnosti i zadatih ciljeva.
Odgovornost, ovlašćenja, hijerarhija
Svaki zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da u obavljanju poslova postupa profesionalno, odgovorno, marljivo i istrajno, nastojeći da sve teškoće na koje može da naiđe u radu reši na odgovarajući način, koji je u skladu sa postupcima planiranim za tu vrstu posla.
Zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da se uvek ponaša na način kojim se čuva i unapređuje poverenje građana u lokalnu samoupravu.
U slučaju da zbog privremeno smanjene sposobnosti, ličnih problema, ili nekog drugog razloga zaposleni ne može da odgovori svojim obavezama na poslu, dužan je o tome da obavesti neposrednog rukovodioca koji će vanredne situacije i lične probleme u kojima se našao zaposleni nastojati da uskladi sa potrebama posla.
Zaposleni u Gradskoj upravi ne sme dozvoliti da njegov privatni interes dođe na bilo koji način u sukob sa poslom koji obavlja. Zaposleni je dužan da izbegne takav sukob interesa, bez obzira na to da li je on stvaran, potencijalan ili samo prividan.
Zaposleni u Gradskoj upravi ni u kom slučaju svoj položaj ne sme da koristi za ostvarivanje privatnih interesa.
Prijavljivanje zloupotreba i korupcije
Zaposleni u Gradskoj upravi koji opravdano veruje da je nastala ili da će nastati povreda zakona ili ovog kodeksa, prijaviće tu činjenicu svom nadređenom i, ako je to potrebno, drugom organu nadležnom za ispitivanje takvih činjenica.
Na isti način, kao u stavu 1. ovog člana, postupiće i zaposleni koji smatra da se na njega vrši pritisak od bilo koga da u obavljanju poslova postupi suprotno zakonu.
Zaposleni u Gradskoj upravi koji u osnovanom uverenju prijavi navedeni slučaj, ne sme zbog toga trpeti bilo kakve štetne posledice.
U obavljanju svojih poslova, zaposleni u Gradskoj upravi ne sme da se rukovodi svojim političkim uverenjima, niti da sledi instrukcije političke prirode.
Zaposleni u Gradskoj upravi ne sme da traži niti da prima novac, poklone, usluge, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu vrstu koristi za sebe ili za druge u vezi sa obavljanjem poverenih poslova i dužnosti.
Poslovna komunikacija zaposlenih u Gradskoj upravi obavlja se u skladu sa propisima kojima se uređuje kancelarijsko poslovanje u organima državne uprave, ukoliko se ne radi o raspodeli usmenih zadataka i zaduženja, čija se realizacija obavlja odmah.
Svi izveštaji o poslovanju, namerama ili sastancima, moraju se dostavljati nadređenom u pisanom obliku.
Zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da pri obavljanju svog posla ostvaruje profesionalnu komunikaciju sa saradnicima, strankama i poslovnim partnerima.
Komunikacija mora biti jasna i efikasna, a podaci koji se iznose precizni i istiniti.
Zabranjeni su svi oblici fizičkog i emocionalnog zlostavljanja koji ugrožavaju sigurnost, integritet i dostojanstvo osobe, a koji za posledicu imaju trajni negativni učinak na pojedinca i njegovu porodicu, kao i neposredno radno okruženje. Pretnje, vulgarno izražavanje, ispadi besa, vređanje i omalovažavanje, verbalni i fizički napadi, seksualno zlostavljanje, kao i druga nasilnička ponašanja čine radno okruženje neodgovarajućim za kvalitetan rad i ozbiljno ugrožavaju međuljudske odnose.
Svako nasilno ponašanje zaposlenih u Gradskoj upravi smatra se težom povredom radne obaveze.
Pušenje, alkohol, droga i oružje
U interesu zaštite nepušača, u zgradi Gradske uprave zakonom je zabranjeno pušenje.
Zaposleni pušači su obavezni da se strogo pridržavaju zabrane pušenja.
Unošenje alkoholnih pića u radne prostorije Gradske uprave, konzumiranje alkohola i opijanje na radnom mestu, kao i dolazak na rad u pripitom ili pijanom stanju, zabranjeni su.
U slučaju osnovane sumnje na postojanje pijanog stanja kod zaposlenog u Gradskoj upravi, od istog se može zahtevati da se podvrgne kontroli alkometrom.
Zakonom je zabranjeno unošenje, širenje i korišćenje svih vrsta droge i opojnih sredstava na radnom mestu.
Zakonom je zabranjeno unošenje, držanje i upotreba svih vrsta oružja u radnim prostorijama Gradske uprave.
2. ODNOS ZAPOSLENIH PREMA STRANKAMA
Zaposleni je dužan da u poslovnom telefonskom razgovoru uvek bude profesionalan, zainteresovan, učtiv i kratak.
Telefonski razgovor se započinje predstavljanjem.
Ne dozvolite da telefon dugo zvoni, a ukoliko se to dogodi, zaposleni je dužan da se sagovorniku izvini.
Ne ostavljajte poruku da vas nazove osoba čija vam je usluga potrebna.
Odgovorite na poslovnu poruku odmah ili u najkraćem mogućem roku.
Izbegavajte privatne razgovore telefonom, posebno u prisustvu stranke.
Nastojte da svaki službeni razgovor završite u prijateljskom i pozitivnom tonu.
Na poslovnim pismima uvek otkucati štambilj Gradske uprave.
Pismo korektno naslovite, na osobu, njenu funkciju i firmu.
Pismo ili e-mail potpišite punim imenom i prezimenom, funkcijom u Gradskoj upravi, kao i svim neophodnim kontakt podacima.
Stil pisanja prilagodite temi i osobi kojoj se piše.
Ne pišite preduga, ni tehnički složena pisma.
Uvek proverite da li ima grešaka u pismima i drugim porukama.
Na pisma i e-mail-ove odgovarajte odmah ili u najkraćem mogućem roku.
Ukoliko je potrebno da još neko od zaposlenih bude upoznat sa primljenom ili poslatom poštom, uvek prosledite pismo ili e-mail i toj (tim) osobi, odmah.
Čestitke, izraze saučešća i zahvalnosti uvek treba upućivati u pisanoj formi, a ne telefonom.
Sva komunikacija e-mail-om može se u ime i za račun Gradske uprave vršiti isključivo i jedino sa poslovnih e-meil-ova.
Pri zakazivanju jasno definišite cilj sastanka.
Cilj sastanka određuje i krug lica koji se pozivaju i koji mu prisustvuju.
Pri prijemu stranaka i poslovnih partnera, zaposleni koji nisu pozvani i aktivno poslovno uključeni ne treba da prisustvuju sastancima.
Odluku o tome ko prisustvuje sastancima donosi organizator, a po potrebi i načelnik Gradske uprave.
Svakom zaposlenom pri prijemu stranaka potrebno je obezbediti slobodnu prostoriju (bez prisustva drugih zaposlenih) u zakazanom terminu sastanka. Ukoliko to nije moguće, zaposleni koji su sticajem okolnosti prisutni nikako i nikada ne smeju da se mešaju u poslovni razgovor, ako eksplicitno nisu zamoljeni ili pitani za nešto od organizatora sastanka.
Na poslovnim sastancima nikada ne govorite o poslovima u kojima niste kompetentni i koji ne spadaju u opis vašeg radnog mesta. U poslovni sastanak uvek uključite najkompetentniju osobu (ili više) iz pojedinih oblasti, prema nivou znanja koja su za taj sastanak potrebna.
Na sastancima se držite teme sastanka i ne pravite digresije, odnosno ne pričajte o temama koje nemaju direktne veze sa poslom koji se obavlja. Ukoliko stranka to radi, imajte razumevanja za to ukoliko je to u interesu posla, ali diskretno se potrudite da vratite razgovor na poslovni nivo.
Stranke za koje procenite da samo troše svoje i vaše vreme, na kulturan, ali i jasan način sprečite u tome.
3. ODNOS ZAPOSLENIH PREMA IMOVINI GRADSKE UPRAVE
U obavljanju poslova, zaposleni u Gradskoj upravi mora da se uzdrži od bilo kakvih finansijskih zloupotreba.
Svaki zaposleni mora da se odnosi prema imovini Gradske uprave pažljivo i odgovorno, a poverene mu poslove obavlja u skladu sa principima efikasnosti, efektivnosti, racionalnosti i ekonomičnosti.
Sva imovina može se koristiti jedino i isključivo u poslovne svrhe, namenski, u ime i za račun Gradske uprave.
Zaposleni u Gradskoj upravi ni u kom slučaju ne sme drugima da omogući da u privatne svrhe koristi imovinu, odnosno sredstva Gradske uprave.
U imovinu Gradske uprave ulaze:
- službena vozila,
- računarska oprema i delovi,
- foto oprema,
- sistemi veza i telekomunikaciona oprema,
- alati, pribor i druga oprema,
- softver i drugi elektronski proizvodi,
- prava, ideje i znanja,
- informacije i dokumentacija,
- stručna literatura,
- promotivni materijali i reference i slično.
Navedenu imovinu u celini, a ni u delovima, nije dozvoljeno iznositi iz poslovnih prostorija Gradske uprave ili iz elektronskih skladišta (servera, baza, cd-a, i slično), bez izričitog odobrenja načelnika Gradske uprave.
Iznošenje imovine iz stava 5. ovog člana, kao i njeno korišćenje u druge svrhe bez izričitog odobrenja načelnika Gradske uprave, smatraće se za postupak koji ima za cilj otuđenje (krađu) ili sticanje ličnih koristi, a rezultiraće najstrožijim disciplinskim merama, kao i podnošenjem krivične prijave. Na isti način tretiraće se i svako namerno uništavanje, oštećenje, zloupotreba ili skidanje instaliranih uređaja koja je imovina Gradske uprave (ugrađeni uređaji za GPS praćenje službenih vozila i slično).
Ukoliko se elektronski oblici imovine i prava (informacije, dokumentacija, softver, delovi koda i slično) koriste na drugim mestima van, a u ime i za račun Gradske uprave i po izričitom odobrenju načelnika Gradske uprave, nakon upotrebe, dorade i slično, moraju se obrisati, reinstalirati ili drugim radnjama u potpunosti onemogućiti njihovo dalje korišćenje.
Oštećenje, gubitak, nesavesno ponašanje ili bilo koji drugi postupak zaposlenog u Gradskoj upravi koji ima kao posledicu smanjenje vrednosti ili uništavanje imovine od zaposlenog će se nadoknaditi u punom iznosu.
Pravila u ovom kodeksu su sastavni deo programa obuke i usavršavanja zaposlenih u Gradskoj upravi.
Danom stupanja na snagu ovog kodeksa, prestaje da važi Uputstvo o načinu izvršavanja službenih poslova i zadataka, službenom redu i ponašanju zaposlenih u Gradskoj upravi grada Kraljeva, broj: 20/12 od 10.01.2012. godine.
Ovaj kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".
Svaki zaposleni u Gradskoj upravi ima obavezu da se upozna sa ovim kodeksom i da se ponaša u skladu sa njim, od momenta kada svojim potpisom potvrdi da je upoznat sa njegovom sadržinom.