ODLUKA

O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "ELEKTROMREŽA SRBIJE", BEOGRAD SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 50/2013)

 

1. UVODNE ODREDBE

Član 1

Javno preduzeće "Elektromreža Srbije", Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju javnog preduzeća za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom ("Službeni glasnik RS", br. 12/05 i 58/05).

Član 2

Osnivanje javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD 80469/2005 od 1. jula 2005. godine.

Član 3

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 4

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Elektromreža Srbije".

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP EMS, Beograd

Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Kneza Miloša 11.

Član 5

Javno preduzeće može osnovati zavisno društvo kapitala (u daljem tekstu: zavisna društva), u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća i Statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

Član 6

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju Statutom.

2. DELATNOSTI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 7

Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:

- prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom.

Šifra delatnosti: 35.12

Pored pretežne delatnosti Javno preduzeće obavlja i delatnosti:

- organizovanje tržišta električne energije;

- istraživanje i razvoj;

- tehničko ispitivanje, analize i inženjering;

- projektovanje, izgradnja, održavanje i eksploatacija mreže u okviru prenosnog sistema i elektroenergetskih i drugih energetskih objekata;

- telekomunikacije, projektovanje, izgradnja, održavanje i eksploatacija telekomunikacionih objekata i uređaja.

Javno preduzeće može da obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća i Statutom.

Član 8

Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira svoje delatnosti.

Javno preduzeće obavlja usluge u spoljnotrgovinskom prometu i to:

- tehničke i komercijalne usluge u prometu, razmeni ili tranzitu električne energije;

- posredovanje i zastupanje u prometu robe i usluga;

- izvođenje investicionih radova u inostranstvu i ustupanje investicionih radova stranom licu u zemlji;

- telekomunikacione usluge;

- usluge kontrole kvaliteta i kvantiteta u uvozu i izvozu robe;

- naučno-istraživačke i istraživačko-razvojne usluge i usluge pružanja i korišćenja informacija i znanja u privredi i nauci;

- usluge atestiranja i druge usluge u spoljnotrgovinskom prometu u okviru registrovanih delatnosti.

3. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU

Član 9

Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja Javnog preduzeća;

2) finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

3) raspodelu dobiti Javnog preduzeća i način pokrića gubitka Javnog preduzeća;

4) Statut;

5) statusne promene Javnog preduzeća;

6) ulaganje kapitala Javnog preduzeća;

7) akte o osnivanju i prestanku zavisnih društava kapitala, izmene osnivačkih akata, statusnim promenama i promeni pravne forme tih društava;

8) procenu vrednosti kapitala Javnog preduzeća i iskazivanje kapitala Javnog preduzeća u udelima određene nominalne vrednosti - akcijama, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji Javnog preduzeća;

9) povećanju i smanjenju osnovnog kapitala;

10) promenu delatnosti (obavljanju drugih delatnosti osim onih za čije je obavljanje osnovano), kao i promenu sedišta i poslovnog imena Javnog preduzeća;

11) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa utvrđenih osnivačkim aktom;

12) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji ne ulaze u obavljanje delatnosti od opšteg interesa;

13) druge akte u skladu sa zakonom i osnivačkim aktom.

Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kad Osnivač na njega da saglasnost.

Na akt o ulaganju kapitala iz stava 1. tačka 6) ovog člana, Osnivač daje prethodnu saglasnost.

O promeni pravne forme Javnog preduzeća odlučuje Osnivač.

Član 10

Javno preduzeće donosi dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća, programskim i planskim aktima Osnivača.

Član 11

Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća, programskim i planskim aktima Osnivača i dugoročnim i srednjoročnim planovima rada i razvoja Javnog preduzeća.

Godišnji program poslovanja Javnog preduzeća donosi se i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.

Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, propisani su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 12

Javno preduzeće je dužno da prati realizaciju godišnjeg programa poslovanja i da tromesečne izveštaje o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja, kao i druge izveštaje dostavlja nadležnim organima u rokovima i na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 13

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;

2) razrešenje organa i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini i u svojini Javnog preduzeća;

4) druge mere određene zakonom.

Član 14

U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da preduzme mere za obezbeđenje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.

Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

4. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA

Član 15

Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuju se i raspodeljuje u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

5. KOMISIJA ZA REVIZIJU

Član 16

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.

Komisija za reviziju ima tri člana, a Direktor, Zamenik direktora i izvršni direktori ne mogu da budu njeni članovi.

Komisija za reviziju:

1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;

2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;

3) ispituje da li su ispunjeni uslovi za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;

4) sprovodi postupak izbora revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;

5) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

Način rada Komisije za reviziju bliže se uređuje odlukom Nadzornog odbora.

6. USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA JAVNOG PREDUZEĆA

Član 17

Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su propisani zakonom kojim se uređuje javni dug.

7. ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA

Član 18

Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.

Javno preduzeće mogu da zastupaju i izvršni direktori kao i druga lica određena na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.

Zastupnik može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

8. IZNOS OSNOVNOG KAPITALA, OPIS I VRSTA NENOVČANOG ULOGA

Član 19

Ukupan registrovan osnovni kapital Javnog preduzeća (u daljem tekstu: osnovni kapital), na dan 31. decembar 2004. godine, iznosi 40.853.021.154,50 (slovima: četrdeset milijardi osamsto pedest tri milona dvadeset jedna hiljada sto pedeset četiri dinara i 50/100) od čega 18.050.999,75 dinara (slovima: osamnest miliona pedeset hiljada devetsto devedeset devet dinara i 75/100) novčani i 40.834.970.154,88 dinara (slovima: četrdeset milijardi osamsto trideset četiri miliona devetsto sedamdeset hiljada sto pedeset četiri dinara i 88/100) nenovčani.

Osnovni kapital je uplaćen i unet u celosti.

Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.

9. IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I OTUĐENJE IMOVINE JAVNOG PREDUZEĆA

Član 20

Imovinu javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Pravo svojine iz stava 1. ovog člana će biti bliže određeno posebnim aktom Osnivača u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.

10. ORGANI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 21

Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao dvodomno.

Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor, Izvršni odbor i Direktor.

Nadzorni odbor

Član 22

Nadzorni odbor ima pet članova koje imenuje Osnivač, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, koji se predlaže na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća i jedan član koji mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.

Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.

Član 23

Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom i razrešenjem, u skladu sa zakonom.

U slučaju da se broj članova Nadzornog odbora smanji zbog prestanka mandata predsednika ili nekog od članova Nadzornog odbora, predsednik, odnosno član Nadzornog odbora koji se imenuje umesto lica kojem je mandat prestao, imenuje se na period do isteka mandata saziva Nadzornog odbora u koji su imenovani.

Član 24

Nadzorni odbor:

1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;

2) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;

3) donosi dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača i stara se o njihovoj realizaciji;

4) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima u Javnom preduzeću;

5) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i konsolidovane finansijske izveštaje i dostavlja ih Osnivaču, radi davanja saglasnosti;

6) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;

7) donosi Statut, uz saglasnost Osnivača;

8) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Osnivača;

9) odlučuje o ulaganju kapitala Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;

10) odlučuje o povećanju i smanjenju osnovnog kapitala, uz saglasnost Osnivača;

11) donosi akt o proceni vrednosti kapitala Javnog preduzeća i o iskazivanju kapitala Javnog preduzeća u udelima - akcijama, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji, uz saglasnost Osnivača;

12) donosi odluku o davanju saglasnosti na akt Direktora o davanju ili opozivanju prokure;

13) odlučuje o promeni delatnosti (obavljanju drugih delatnosti osim onih za čije je obavljanje Javno preduzeće osnovano), kao i promeni sedišta i poslovnog imena javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;

14) predlaže Osnivaču donošenje odluke o promeni pravne forme i izmeni osnivačkog akta;

15) nadzire rad Direktora i izvršnih direktora, odnosno Izvršnog odbora;

16) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;

17) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, Statutom i odlukom Osnivača;

18) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa Direktorom, odnosno ugovore o radu sa izvršnim direktorima i imenuje, odnosno razrešava izvršne direktore, na predlog Direktora u skladu sa zakonom;

19) imenuje članove Komisije za reviziju i imenuje revizora Javnog preduzeća.

Nadzorni odbor obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom, propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava i Statutom Javnog preduzeća.

Član 25

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.

Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuju Statutom Javnog preduzeća.

Nadzorni odbor donosi poslovnik o radu na prvoj sednici.

Član 26

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.

Visinu naknade utvrđuje Osnivač, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Izvršni odbor

Član 27

Izvršni odbor čine izvršni direktori.

Predsednik Izvršnog odbora je Direktor Javnog preduzeća.

Član 28

U Javnom preduzeću imenuje se šest izvršnih direktora, a njihova ovlašćenja će biti utvrđena Statutom Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom.

Izvršni direktori moraju biti u radnom odnosu u preduzeću.

Izvršni direktori ne mogu imati zamenike.

Član 29

Poslovi i delokrug Izvršnog odbora i svakog od izvršnih direktora i način rada Izvršnog odbora bliže se uređuju Statutom Javnog preduzeća.

Za izvršnog direktora može se imenovati lice koje ispunjava uslove propisane zakonom i Statutom Javnog preduzeća.

Mandat izvršnog direktora, odnosno Izvršnog odbora je četiri godine i po isteku vremena na koji je imenovan izvršni direktor može biti ponovo imenovan.

Mandat izvršnog direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Direktor

Član 30

Direktora imenuje Osnivač na četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Direktor ima Zamenika direktora koji ga zamenjuje kad je odsutan ili sprečen.

Član 31

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;

6) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

7) izvršava odluke Nadzornog odbora;

8) predlaže izvršne direktore;

9) donosi opšte akte, akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta kao i druge akte za čije donošenje nije nadležan Nadzorni odbor;

10) obavlja i druge poslove određene zakonom kojim, se uređuje pravni položaj javnih preduzeća, osnivačkim aktom i Statutom javnog preduzeća.

Član 32

Direktor, Zamenik direktora i izvršni direktori imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju, u slučaju kada Javno preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatom.

Odluka o isplati stimulacije donosi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Stimulacija ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti, i posebno se iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.

Član 33

Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pismenoj formi.

Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti Direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i pod uslovima propisanim zakonom kojim, se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Vršilac dužnosti Direktora ima prava, obaveze i ovlašćenja Direktora.

11. OSNIVAČKA PRAVA, ULAGANJE KAPITALA I UPRAVLJANJE ZAVISNIM DRUŠTVIMA

Član 34

Javno preduzeće može samo ili zajedno sa drugim domaćim ili stranim pravnim licima da osniva privredna društva u Republici Srbiji ili drugoj državi, za obavljanje energetskih i drugih delatnosti, kao i da ulaže kapital u druga domaća i strana pravna lica, u skladu sa zakonom i propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava, javno-privatno partnerstvo, obavljanje energetskih i drugih delatnosti i zaštita konkurencije u obavljanju tih delatnosti i ovom odlukom.

Član 35

Javno preduzeće može ulagati kapital u druga domaća i strana pravna lica pod uslovom da se time ne ugrožava obavljanje delatnosti i uspešno poslovanje Javnog preduzeća.

Član 36

Kao izdvojene organizacione delove, Javno preduzeće može da obrazuje ogranke preko kojih obavlja delatnost u zemlji i ogranke ili predstavništva u inostranstvu, u skladu sa zakonom.

12. ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE

Član 37

Javno preduzeće je dužno da u obavljanju delatnosti obezbedi potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.

13. JAVNOST U RADU JAVNOG PREDUZEĆA

Član 38

Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnom izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti značajne za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora, o sastavu izvršnog odbora, o imenu Direktora, o organizaciji Javnog preduzeća i načinu komunikacije Javnog preduzeća sa javnošću.

Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi doneseni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora, Izvršnog odbora i kontakte direktora i zamenika direktora, kao i druge činjenice koje su značajne za javnost.

14. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 39

Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća moraju biti saglasni Statutu.

Član 40

Statutom se, u skladu sa zakonom i ovom odlukom bliže uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug Nadzornog odbora, Izvršnog odbora i Direktora; način predlaganja predstavnika zaposlenih u Nadzornom odboru; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

15. PRELAZNE ODREDBE

Član 41

Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa zakonom kojim, se uređuje pravni položaj javnih preduzeća i Statutom.

Direktor Javnog preduzeća "Elektromreža Srbije", Beograd, imenovan Rešenjem Vlade 24 broj 119-9378/2012 od 21. decembra 2012. godine nastavlja da vrši tu dužnost u skladu sa zakonom i ovom odlukom, do imenovanja Direktora u skladu sa zakonom.

Upravni odbor imenovan Rešenjem Vlade 24 broj 119-2689/2013 od 28. marta 2013. godine nastavlja da obavlja poslove Nadzornog odbora utvrđene ovom odlukom do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Nadzorni odbor uskladiće Statut Javnog preduzeća, sa ovom odlukom, u roku od 15 dana od dana imenovanja.

Drugi opšti akti Javnog preduzeća uskladiće se sa ovom odlukom i Statutom u roku od 15 dana od dana donošenja Statuta Javnog preduzeća.

16. ZAVRŠNA ODREDBA

Član 42

Ovu odluku u objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".