ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA VALJEVA("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 5/2013) |
Ovom odlukom uređuje se: organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Valjeva (u daljem tekstu: Grad); dužnosti organa Grada u zaštiti i spasavanju; obrazovanje štaba za vanredne situacije; postavljenje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite; formiranje jedinice civilne zaštite opšte namene; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; ostvarivanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite; finansiranje sistema zaštite i spasavanja i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Subjekti sistema zaštite i spasavanja Grada su:
1. Skupština grada Valjeva;
2. Gradsko veće grada Valjeva;
3. Gradonačelnik grada Valjeva;
4. gradske uprave;
6. privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici i
7. građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.
Snage zaštite i spasavanja Grada su:
1. Štab za vanredne situacije;
2. jedinice civilne zaštite opšte namene i
3. osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje.
U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, Skupština grada Valjeva (u daljem tekstu: Skupština grada) u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon):
- donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada;
- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada;
- ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa zakonom;
- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
- obrazuje Štab za vanredne situacije Grada;
- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
- donosi Procenu ugroženosti Grada;
- formira jedinice civilne zaštite opšte namene;
- donosi Plan zaštite i spasavanja od poplava za teritoriji Grada;
- donosi dugoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja za teritoriju Grada;
- neposredno sarađuje sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;
- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.
U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, Gradsko veće grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradsko veće) u skladu sa Zakonom:
- neposredno sarađuje sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;
- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
3. Gradonačelnik grada Valjeva
U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, Gradonačelnik grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradonačelnik), u skladu sa Zakonom:
- donosi odluku o proglašenju odnosno ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada na predlog Štaba za vanredne situacije;
- neposredno sarađuje sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;
- ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa zakonom;
- donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada na predlog nadležne gradske uprave i po pribavljenom mišljenju Štaba za vanredne situacije Grada;
- donosi Plan zaštite od udesa za teritoriju Grada na predlog nadležne gradske uprave i po pribavljenom mišljenju Štaba za vanredne situacije Grada;
- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
- u izvršavanju zadataka zbrinjavanja ugroženih i nastradalih u vanrednim situacijama, donosi odluku o poveravanju Crvenom krstu Srbije određenih poslova zbrinjavanja, koji su u skladu sa njegovim javnim ovlašćenjima i programskim aktivnostima;
- ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite ovlašćenim i osposobljenim pravnim licima;
- nalaže aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za Grad;
- predlaže Skupštini grada: načelnika, zamenika komandanta i članove Štaba za vanredne situacije Grada;
- obrazuje Komisiju za procenu šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom;
- donosi odluku o dodeli sredstava za saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom na predlog Komisije za procenu šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom;
- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
4. Gradske uprave grada Valjeva
U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, gradske uprave u skladu sa Zakonom:
- neposredno sarađuju sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;
- sprovode preventivne mere zaštite i spasavanja;
- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
- obavljaju i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada obavljaju se u Gradskoj upravi za lokalni razvoj, privredu, urbanizam i komunalne poslove - odeljenju nadležnom za poslove zaštite i spasavanja.
Odeljenje iz stava 1. ovog člana obavlja sledeće poslove:
- obezbeđuje sprovođenje odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;
- obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuje se sa njima;
- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada;
- izrađuje nacrte akata koje donose: Skupština grada, Gradsko veće i Gradonačelnik;
- obavlja stručne i administrativno tehničke poslove za potrebe Štaba za vanredne situacije Grada;
- u slučaju proglašenja vanredne situacije odnosno vanrednog ili ratnog stanja preduzima potrebne mere za prinudno pražnjenje skloništa o trošku korisnika skloništa;
- u saradnji sa Štabom za vanredne situacije Grada planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama, u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- evidentira, uređuje i vodi brigu o alternativnim mogućnostima za vodosnabdevanje;
- donosi rešenje o postavljenju sirena uređaja i sredstava sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja;
- vrši popunu organa i jedinica civilne zaštite građanima koji nisu vojni obveznici;
- vodi evidenciju o pripadnicima organa i jedinica civilne zaštite koje obrazuje Grad;
- organizuje i sprovodi obuku i osposobljavanje poverenika, zamenika poverenika i jedinica opšte namene;
- obezbeđuje sredstva i opremu za organe i jedinice civilne zaštite;
- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
5. Štab za vanredne situacije grada Valjeva
Za koordinaciju i rukovođenje zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama, obrazuje se Štab za vanredne situacije Grada (u daljem tekstu: Štab) kao operativno-stručno telo.
Štab obrazuje, po potrebi, pomoćne stručno-operativne timove za specifične zadatke zaštite i spasavanja.
Štab obavlja sledeće poslove:
- rukovodi i koordinira rad subjekata sistema zaštite i spasavanja i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka,
- rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite,
- rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir potrebe održivog razvoja i smanjenja ugroženosti i rizika od budućih vanrednih situacija,
- razmatra i daje mišljenje na predlog Procene ugroženosti, predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i predlog Plana zaštite od udesa za teritoriju Grada,
- prati stanje i organizaciju sistema zaštite i spasavanja i predlaže mere za njihovo poboljšanje,
- naređuje upotrebu snaga zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama,
- stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama za smanjenje rizika od katastrofa,
- razmatra organizaciju, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite, ovlašćenih i osposobljenih pravnih lica,
- sarađuje sa nadležnim organima zaštite i spasavanja susednih država u vanrednim situacijama,
- naređuje pripravnost - spremnost za vanredne situacije,
- procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije,
- izrađuje predlog godišnjeg plana rada i godišnji izveštaj o radu, i podnosi ih Skupštini grada na usvajanje,
- sprovodi godišnji plan rada,
- donosi naredbe, zaključke i preporuke,
- sarađuje sa štabovima susednih jedinica lokalne samouprave,
- imenuje poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika na teritoriji Grada,
- razmatra i predlaže donošenje odluke o organizaciji zaštite i spasavanja na teritoriji Grada,
- angažuje osposobljena pravna lica i druge organizacije od značaja za Grad,
- koordinira akcijama i operacijama zaštite i spasavanja na teritoriji Grada,
- predlaže Gradonačelniku donošenje odluke o proglašenju, odnosno ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada,
- predlaže Gradonačelniku aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za Grad,
- naređuje evakuaciju stanovništva na teritoriji Grada,
- donosi odluku o obimu evakuacije i kategorijama stanovništva koje se evakuišu na teritoriji Grada,
- predlaže Gradonačelniku donošenje odluke o poveravanju Crvenom krstu Srbije određenih poslova zbrinjavanja u vanrednim situacijama koji su u skladu sa njegovim javnim ovlašćenjima i programskim aktivnostima i
- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika civilne zaštite i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.
U ostvarivanju zakonom utvrđenih zadataka civilne zaštite subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada u skladu sa zakonom i drugim propisima, pripremaju i sprovode mere civilne zaštite i to:
1) preventivne mere;
2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;
4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Zadaci civilne zaštite, koji se sprovode u cilju zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u Gradu su:
1) uzbunjivanje,
2) evakuacija,
3) sklanjanje i urbanističke mere zaštite,
4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih,
5) radiološka, hemijska i biološka zaštita,
6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća,
7) zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina,
8) zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom,
9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima,
10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija,
11) zaštita od neeksplodiranih ubojnih sredstava,
12) prva i medicinska pomoć,
13) asanacija terena,
14) očuvanje dobara bitnih za opstanak i
15) hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.
Osim zadataka civilne zaštite iz stava 1. ovog člana na teritoriji Grada mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju.
Za obavljanje poslova zaštite i spasavanja na teritoriji Grada postavljaju se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u svim mesnim zajednicama, naseljenim mestima, stambenim zgradama, privrednim društvima i drugim pravnim licima, organima Grada i skloništima.
Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u mesnim zajednicama, naseljenim mestima, stambenim zgradama i skloništima na teritoriji Grada, postavlja i razrešava Štab. Za poverenike i zamenike poverenika, po pravilu, postavljaju se predsednici mesnih zajednica, referenti mesnih kancelarija, predsednici skupština zgrada i protivgradni strelci.
Poverenika i zamenika poverenika u organima Grada postavlja i razrešava rukovodilac organa Grada.
Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u privrednim društvima i drugim pravnim licima, postavlja direktor, odnosno nadležni organ određen opštim aktom.
Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika civilne zaštite.
2. Jedinice civilne zaštite opšte namene
Za izvršavanje zadataka civilne zaštite, kao operativne snage, na teritoriji Grada obrazuje se, oprema i osposobljava jedinica civilne zaštite opšte namene u rangu čete.
Jedinica civilne zaštite iz stava 1. ovog člana obrazuje se kao privremeni sastav od dobrovoljaca i radno sposobnog stanovništva, odnosno zaposlenih za izvršavanje jednostavnijih poslova zaštite i spasavanja.
Jedinicu civilne zaštite iz stava 1. ovog člana formira Skupština grada.
Poslove u vezi popune, organizacije, opremanja i obuke jedinica iz stava 1. ovog člana vrši Gradska uprava za lokalni razvoj, privredu, urbanizam i komunalne poslove - odeljenje nadležno za poslove zaštite i spasavanja.
3. Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje
Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Štab.
Aktiviranje osposobljenih pravnih lica nalaže Gradonačelnik na predlog Štaba.
Za sprovođenje priprema i angažovanje osposobljenih pravnih lica iz stava 1. ovog člana, u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite, obezbeđuje se naknada stvarnih troškova i to putem ugovora.
Ugovor iz stava 3. ovog člana zaključuje Gradonačelnik.
4. Lična, uzajamna i kolektivna zaštita
Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite organi Grada privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.
Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da nabave i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradska uprava za lokalni razvoj, privredu, urbanizam i komunalne poslove - odeljenje nadležno za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije priprema uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u elementarnim i drugim nesrećama.
U realizaciju navedenih aktivnosti uključuju se i poverenici civilne zaštite.
IV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA
Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta Grada i drugih izvora u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Iz budžeta Grada finansira se:
1) pripremanje, opremanje i obuka Štaba, jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;
2) troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
3) izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;
4) prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;
5) obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;
6) saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
7) druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".