ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA VALJEVA

("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 5/2013)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuje se: organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Valjeva (u daljem tekstu: Grad); dužnosti organa Grada u zaštiti i spasavanju; obrazovanje štaba za vanredne situacije; postavljenje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite; formiranje jedinice civilne zaštite opšte namene; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; ostvarivanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite; finansiranje sistema zaštite i spasavanja i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

Član 2

Subjekti sistema zaštite i spasavanja Grada su:

1. Skupština grada Valjeva;

2. Gradsko veće grada Valjeva;

3. Gradonačelnik grada Valjeva;

4. gradske uprave;

6. privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici i

7. građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.

Član 3

Snage zaštite i spasavanja Grada su:

1. Štab za vanredne situacije;

2. jedinice civilne zaštite opšte namene i

3. osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje.

II NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA

1. Skupština grada Valjeva

Član 4

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, Skupština grada Valjeva (u daljem tekstu: Skupština grada) u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon):

- donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada;

- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada;

- ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa zakonom;

- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

- obrazuje Štab za vanredne situacije Grada;

- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;

- donosi Procenu ugroženosti Grada;

- formira jedinice civilne zaštite opšte namene;

- donosi Plan zaštite i spasavanja od poplava za teritoriji Grada;

- donosi dugoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja za teritoriju Grada;

- neposredno sarađuje sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;

- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

2. Gradsko veće grada Valjeva

Član 5

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, Gradsko veće grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradsko veće) u skladu sa Zakonom:

- neposredno sarađuje sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;

- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

3. Gradonačelnik grada Valjeva

Član 6

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, Gradonačelnik grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradonačelnik), u skladu sa Zakonom:

- donosi odluku o proglašenju odnosno ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada na predlog Štaba za vanredne situacije;

- neposredno sarađuje sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;

- ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa zakonom;

- donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada na predlog nadležne gradske uprave i po pribavljenom mišljenju Štaba za vanredne situacije Grada;

- donosi Plan zaštite od udesa za teritoriju Grada na predlog nadležne gradske uprave i po pribavljenom mišljenju Štaba za vanredne situacije Grada;

- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

- u izvršavanju zadataka zbrinjavanja ugroženih i nastradalih u vanrednim situacijama, donosi odluku o poveravanju Crvenom krstu Srbije određenih poslova zbrinjavanja, koji su u skladu sa njegovim javnim ovlašćenjima i programskim aktivnostima;

- ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite ovlašćenim i osposobljenim pravnim licima;

- nalaže aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za Grad;

- predlaže Skupštini grada: načelnika, zamenika komandanta i članove Štaba za vanredne situacije Grada;

- obrazuje Komisiju za procenu šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom;

- donosi odluku o dodeli sredstava za saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom na predlog Komisije za procenu šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

4. Gradske uprave grada Valjeva

Član 7

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, gradske uprave u skladu sa Zakonom:

- neposredno sarađuju sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;

- sprovode preventivne mere zaštite i spasavanja;

- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;

- obavljaju i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 8

Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada obavljaju se u Gradskoj upravi za lokalni razvoj, privredu, urbanizam i komunalne poslove - odeljenju nadležnom za poslove zaštite i spasavanja.

Odeljenje iz stava 1. ovog člana obavlja sledeće poslove:

- obezbeđuje sprovođenje odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;

- obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuje se sa njima;

- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada;

- izrađuje nacrte akata koje donose: Skupština grada, Gradsko veće i Gradonačelnik;

- obavlja stručne i administrativno tehničke poslove za potrebe Štaba za vanredne situacije Grada;

- u slučaju proglašenja vanredne situacije odnosno vanrednog ili ratnog stanja preduzima potrebne mere za prinudno pražnjenje skloništa o trošku korisnika skloništa;

- u saradnji sa Štabom za vanredne situacije Grada planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama, u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- evidentira, uređuje i vodi brigu o alternativnim mogućnostima za vodosnabdevanje;

- donosi rešenje o postavljenju sirena uređaja i sredstava sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja;

- vrši popunu organa i jedinica civilne zaštite građanima koji nisu vojni obveznici;

- vodi evidenciju o pripadnicima organa i jedinica civilne zaštite koje obrazuje Grad;

- organizuje i sprovodi obuku i osposobljavanje poverenika, zamenika poverenika i jedinica opšte namene;

- obezbeđuje sredstva i opremu za organe i jedinice civilne zaštite;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

5. Štab za vanredne situacije grada Valjeva

Član 9

Za koordinaciju i rukovođenje zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama, obrazuje se Štab za vanredne situacije Grada (u daljem tekstu: Štab) kao operativno-stručno telo.

Štab obrazuje, po potrebi, pomoćne stručno-operativne timove za specifične zadatke zaštite i spasavanja.

Član 10

Štab obavlja sledeće poslove:

- rukovodi i koordinira rad subjekata sistema zaštite i spasavanja i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka,

- rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite,

- rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir potrebe održivog razvoja i smanjenja ugroženosti i rizika od budućih vanrednih situacija,

- razmatra i daje mišljenje na predlog Procene ugroženosti, predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i predlog Plana zaštite od udesa za teritoriju Grada,

- prati stanje i organizaciju sistema zaštite i spasavanja i predlaže mere za njihovo poboljšanje,

- naređuje upotrebu snaga zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama,

- stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama za smanjenje rizika od katastrofa,

- razmatra organizaciju, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite, ovlašćenih i osposobljenih pravnih lica,

- sarađuje sa nadležnim organima zaštite i spasavanja susednih država u vanrednim situacijama,

- naređuje pripravnost - spremnost za vanredne situacije,

- procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije,

- izrađuje predlog godišnjeg plana rada i godišnji izveštaj o radu, i podnosi ih Skupštini grada na usvajanje,

- sprovodi godišnji plan rada,

- donosi naredbe, zaključke i preporuke,

- sarađuje sa štabovima susednih jedinica lokalne samouprave,

- imenuje poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika na teritoriji Grada,

- razmatra i predlaže donošenje odluke o organizaciji zaštite i spasavanja na teritoriji Grada,

- angažuje osposobljena pravna lica i druge organizacije od značaja za Grad,

- koordinira akcijama i operacijama zaštite i spasavanja na teritoriji Grada,

- predlaže Gradonačelniku donošenje odluke o proglašenju, odnosno ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada,

- predlaže Gradonačelniku aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za Grad,

- naređuje evakuaciju stanovništva na teritoriji Grada,

- donosi odluku o obimu evakuacije i kategorijama stanovništva koje se evakuišu na teritoriji Grada,

- predlaže Gradonačelniku donošenje odluke o poveravanju Crvenom krstu Srbije određenih poslova zbrinjavanja u vanrednim situacijama koji su u skladu sa njegovim javnim ovlašćenjima i programskim aktivnostima i

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

III CIVILNA ZAŠTITA

Član 11

Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika civilne zaštite i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.

Član 12

U ostvarivanju zakonom utvrđenih zadataka civilne zaštite subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada u skladu sa zakonom i drugim propisima, pripremaju i sprovode mere civilne zaštite i to:

1) preventivne mere;

2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;

4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Član 13

Zadaci civilne zaštite, koji se sprovode u cilju zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u Gradu su:

1) uzbunjivanje,

2) evakuacija,

3) sklanjanje i urbanističke mere zaštite,

4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih,

5) radiološka, hemijska i biološka zaštita,

6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća,

7) zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina,

8) zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom,

9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima,

10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija,

11) zaštita od neeksplodiranih ubojnih sredstava,

12) prva i medicinska pomoć,

13) asanacija terena,

14) očuvanje dobara bitnih za opstanak i

15) hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.

Osim zadataka civilne zaštite iz stava 1. ovog člana na teritoriji Grada mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju.

1. Poverenici civilne zaštite

Član 14

Za obavljanje poslova zaštite i spasavanja na teritoriji Grada postavljaju se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u svim mesnim zajednicama, naseljenim mestima, stambenim zgradama, privrednim društvima i drugim pravnim licima, organima Grada i skloništima.

Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u mesnim zajednicama, naseljenim mestima, stambenim zgradama i skloništima na teritoriji Grada, postavlja i razrešava Štab. Za poverenike i zamenike poverenika, po pravilu, postavljaju se predsednici mesnih zajednica, referenti mesnih kancelarija, predsednici skupština zgrada i protivgradni strelci.

Poverenika i zamenika poverenika u organima Grada postavlja i razrešava rukovodilac organa Grada.

Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u privrednim društvima i drugim pravnim licima, postavlja direktor, odnosno nadležni organ određen opštim aktom.

Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika civilne zaštite.

2. Jedinice civilne zaštite opšte namene

Član 15

Za izvršavanje zadataka civilne zaštite, kao operativne snage, na teritoriji Grada obrazuje se, oprema i osposobljava jedinica civilne zaštite opšte namene u rangu čete.

Jedinica civilne zaštite iz stava 1. ovog člana obrazuje se kao privremeni sastav od dobrovoljaca i radno sposobnog stanovništva, odnosno zaposlenih za izvršavanje jednostavnijih poslova zaštite i spasavanja.

Jedinicu civilne zaštite iz stava 1. ovog člana formira Skupština grada.

Poslove u vezi popune, organizacije, opremanja i obuke jedinica iz stava 1. ovog člana vrši Gradska uprava za lokalni razvoj, privredu, urbanizam i komunalne poslove - odeljenje nadležno za poslove zaštite i spasavanja.

3. Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje

Član 16

Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Štab.

Aktiviranje osposobljenih pravnih lica nalaže Gradonačelnik na predlog Štaba.

Za sprovođenje priprema i angažovanje osposobljenih pravnih lica iz stava 1. ovog člana, u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite, obezbeđuje se naknada stvarnih troškova i to putem ugovora.

Ugovor iz stava 3. ovog člana zaključuje Gradonačelnik.

4. Lična, uzajamna i kolektivna zaštita

Član 17

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite organi Grada privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.

Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da nabave i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradska uprava za lokalni razvoj, privredu, urbanizam i komunalne poslove - odeljenje nadležno za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa organizacionom jedinicom državnog organa nadležnog za vanredne situacije priprema uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u elementarnim i drugim nesrećama.

U realizaciju navedenih aktivnosti uključuju se i poverenici civilne zaštite.

IV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 18

Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta Grada i drugih izvora u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Iz budžeta Grada finansira se:

1) pripremanje, opremanje i obuka Štaba, jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;

2) troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

3) izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;

4) prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;

5) obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;

6) saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

7) druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 19

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".