ODLUKA

O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "SKIJALIŠTA SRBIJE" BEOGRAD SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 54/2013)

 

1. UVODNE ODREDBE

Član 1

Javno preduzeće "Skijališta Srbije" Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju javnog preduzeća za upravljanje javnim skijalištima, kao i drugim posebno uređenim površinama namenjenim za skijanje i specijalizovane zimske sportske aktivnosti ("Službeni glasnik RS", broj 49/06).

Član 2

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem BD 128065/2006 od 12. jula 2006. godine.

Član 3

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada, Beograd, Nemanjina 11 (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 4

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Skijališta Srbije" Beograd.

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Skijališta Srbije" Beograd.

Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Milutina Milankovića broj 9.

Član 5

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

2. DELATNOST JAVNOG PREDUZEĆA

Član 6

Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste:

- Šifra delatnosti: 9311.

- Naziv delatnosti: Delatnost sportskih objekata.

Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa je uređenje, opremanje, održavanje, korišćenje i upravljanje javnim skijalištem, kao i upravljanje prostorima pogodnim za uređenje skijališta.

Delatnost iz stava 2. ovog člana obuhvata: vršenje investitorske funkcije na izgradnji i rekonstrukciji skijališta i objekata planinskog turizma; organizovanje i obavljanje stručnih poslova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju, opremanju i zaštiti skijališta; pribavljanje i upravljanje prostorima pogodnim za uređenje skijališta; korišćenje skijališta, odnosno prostora kojim upravlja u zimskom i letnjem periodu (organizovanje i kontrola naplate naknade za upotrebu skijališta, pružanje usluga na skijalištu i sl.); zaštitu skijališta, odnosno prostora koji upravlja; ustupanje radova na obeležavanju i održavanju skijališta; organizovanje stručnog nadzora nad izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom skijališta; vođenje evidencije o skijalištima; planiranje izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite skijališta; obeležavanje i postavljanje signalizacije na skijalištu; upravljanje građevinskim zemljištem, komunalnom, saobraćajnom, turističkom i drugom infrastrukturom na teritoriji skijališta, odnosno prostora pogodnog za uređenje skijališta, ukoliko mu je povereno u skladu sa zakonom; osiguranje bezbednosti i reda na skijalištu; davanje u zakup ili na korišćenje prostora, opreme ili objekata kojim upravlja; organizovanje studijsko-israživačkih radova u oblasti razvoja skijališta i planinskog turizma.

Javno preduzeće obavlja i druge delatnosti utvrđene statutom u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira registrovane delatnosti.

Osnivač i Javno preduzeće mogu pojedina prava i obaveze u obavljanju delatnosti iz stava 2. ovog člana urediti ugovorom u skladu sa zakonom.

3. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU

Član 7

Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) dugoročne i srednjeročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja Javnog preduzeća;

2) Statut Javnog preduzeća;

3) finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

4) odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka;

5) odluku o otuđenju nepokretne stvari na kojoj Javno preduzeće ima pravo svojine koje nije steklo prenošenjem iz javne svojine u svojinu Javnog preduzeća;

6) odluku o otuđenju nepokretne stvari koja je iz javne svojine prenesena u svojinu Javnog preduzeća i nepokretne stvari koja je u javnoj svojini, a treba da bude prenesena u svojinu Javnog preduzeća;

7) odluku o visini cena usluga, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;

8) visinu naknada za davanje u zakup javnih skijališta, odnosno prostora pogodnih za uređenje javnih skijališta;

9) ulaganje kapitala Javnog preduzeća;

10) statusne promene Javnog preduzeća;

11) osnivanje zavisnih društava kapitala;

12) smanjenje i povećanje kapitala Javnog preduzeća;

13) izdavanje, prodaju i kupovinu udela, kao i prodaju udela u Javnom preduzeću ili kupovinu udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu.

Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kad Osnivač na njega da saglasnost.

Član 8

Godišnji program poslovanja Javnog preduzeća donosi se i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.

Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, predviđeni su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Javno preduzeće dužno je da dugoročne i srednjeročne planove rada i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonom i programskim i planskim aktima Osnivača.

Član 9

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija, ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, ministarstvu nadležnom za poslove rada i resornom ministarstvu dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove finansija, u skladu sa zakonom.

Na osnovu toga, resorno ministarstvo iz stava 1. ovog člana sačinjava i dostavlja Osnivaču informaciju o stepenu usklađenosti između predviđenih i realizovanih aktivnosti iz godišnjeg programa poslovanja, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija mesečno dostavlja izveštaj o rokovima izmirenja njegovih obaveza prema privrednim subjektima, prema zakonu kojim se uređuju rokovi izmirenja novčanih obaveza, na obrascu izveštaja koje propiše ministar nadležan za poslove finansija, u skladu sa zakonom.

Član 10

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;

2) razrešenje Direktora i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini.

Za vreme ratnog stanja Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća.

Član 11

Zaposleni u Javnom preduzeću imaju pravo na štrajk koje ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.

U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.

Ako se u javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

4. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJA RIZIKA

Član 12

Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.

Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuju se i raspodeljuju u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

5. KOMISIJA ZA REVIZIJU

Član 13

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.

Komisija za reviziju ima tri člana, a Direktor ne može da bude njen član.

Komisija za reviziju:

1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;

2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;

3) ispituje da li su ispunjeni uslovi za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;

4) sprovodi postupak imenovanja revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;

5) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

6. USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA JAVNOG PREDUZEĆA

Član 14

Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.

7. ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA

Član 15

Javno preduzeće zastupa Direktor, bez ograničenja ovlašćenja.

Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

8. IZNOS OSNOVNOG KAPITALA, OPIS, VRSTA I VREDNOST NENOVČANOG ULOGA

Član 16

Osnovni kapital Javnog preduzeća čine novčana sredstva u ukupnom iznosu od 70.000.000,00 dinara, kao i suvlasništvo Republike Srbije od 69,100% idealnih delova fiksne četvorosedne žičare "Pančićev vrh" u turističkom centru "Suvo rudište" - Nacionalni park Kopaonik.

Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.

9. SREDSTVA ZA OSNIVANJE I RAD JAVNOG PREDUZEĆA

Član 17

Javno preduzeće u okviru obavljanja svojih delatnosti stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora;

1) prihoda koje ostvari svojim poslovanjem;

2) finansijskih kredita;

3) ulaganja domaćih i stranih lica;

4) budžeta Republike Srbije;

5) drugih izvora u skladu sa zakonom.

Sredstva za investiciona ulaganja obezbeđuju se iz:

1) budžeta Republike Srbije, koja su utvrđena posebno za ovu namenu;

2) kredita;

3) prihoda koje ostvari svojim poslovanjem;

4) drugih izvora u skladu sa zakonom.

10. IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I RASPOLAGANJE (OTUĐENJE I PRIBAVLJANJE) IMOVINOM JAVNOG PREDUZEĆA

Član 18

Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Javno preduzeće može da otuđi, odnosno da raspolaže objektima i drugim nepokretnostima, postrojenjima i uređajima veće vrednosti koji su u funkciji obavljanja pretežne delatnosti za koju je osnovano Javno preduzeće, uz saglasnost Osnivača.

Nepokretnim stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, Javno preduzeće može raspolagati, uz saglasnost Osnivača.

11. ORGANI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 19

Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao jednodomno.

Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i Direktor.

Nadzorni odbor

Član 20

Nadzorni odbor ima pet članova, koje imenuje Osnivač, s tim da se jedan član imenuje iz reda zaposlenih u Javnom preduzeću, dok jedan član mora biti nezavisan član Nadzornog odbora Javnog preduzeća.

Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.

Član 21

Nadzorni odbor:

1) donosi dugoročne i srednjeročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja Javnog preduzeća, i stara se o njihovoj realizaciji;

2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;

3) donosi Statut Javnog preduzeća;

4) nadzire rad Direktora;

5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;

6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;

7) donosi finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

8) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka;

9) donosi investicione programe i kriterijume za investiciona ulaganja;

10) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa ovim zakonom, Statutom i odlukom Osnivača;

11) imenuje lica ovlašćena za zastupanje Javnog preduzeća;

12) donosi odluku kojom se saglašava sa davanjem ili oduzimanjem prokure;

13) zaključuje ugovor o radu sa Direktorom;

14) donosi odluku o otuđenju nepokretne stvari na kojoj Javno preduzeće ima pravo svojine koje nije steklo prenošenjem iz javne svojine u svojinu Javnog preduzeća;

15) donosi odluku o otuđenju nepokretne stvari koja je iz javne svojine prenesena u svojinu Javnog preduzeća i nepokretne stvari koja je u javnoj svojini, a treba da bude prenesena u svojinu Javnog preduzeća;

16) donosi odluku o visini cena usluga, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;

17) utvrđuje visinu naknada za davanje u zakup javnih skijališta, odnosno prostora pogodnih za uređenje javnih skijališta;

18) odlučuje o načinu i uslovima korišćenja zemljišta na kom se nalazi deo javnog skijališta, a koje po izgradnji ili rekonstrukciji javnog skijališta nije u direktnoj funkciji izgrađenog ili rekonstruisanog javnog skijališta;

19) odlučuje o ulaganju kapitala Javnog preduzeća;

20) odlučuje o statusnim promenama Javnog preduzeća;

21) odlučuje o osnivanju zavisnih društava kapitala;

22) odlučuje o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;

23) odlučuje o izdavanju, prodaji i kupovini udela, kao i prodaji udela u Javnom preduzeću ili kupovini udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;

24) donosi plan javnih nabavki;

25) imenuje članove Komisije za reviziju i poverava joj poslove koji nisu predviđeni ovom odlukom;

26) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 22

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na Direktora ili drugog zaposlenog u Javnom preduzeću.

Član 23

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.

Visinu naknade utvrđuje Osnivač, na osnovu izveštaja o realizaciji godišnjeg programa poslovanja Javnog preduzeća.

Direktor

Član 24

Direktora imenuje Osnivač na četiri godine, po osnovu sprovedenog javnog konkursa.

Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 25

Za Direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 26

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

5) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

6) izvršava odluke Nadzornog odbora;

7) donosi pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova;

8) donosi pojedinačne akte Javnog preduzeća;

9) vrši i druge poslove određene zakonom, ovom odlukom, Statutom i kolektivnim ugovorom.

Član 27

Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju ako Javno preduzeće ostvari pozitivne rezultate.

Odluka o isplati stimulacije donosi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Stimulacija ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti, i posebno se iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.

Član 28

Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pismenoj formi.

Direktor može da povuče ostavku sve dok je Osnivač ne primi.

Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 29

Predlog za razrešenje Direktora mogu podneti Nadzorni odbor ili resorno ministarstvo.

Predlog za razrešenje Direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže.

Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 30

Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 31

Javno preduzeće može imati Vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja Direktora.

12. ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE

Član 32

Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.

13. JAVNOST U RADU JAVNOG PREDUZEĆA

Član 33

Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnim izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti od značaja za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora, o imenu Direktora, o organizacionoj strukturi Javnog preduzeća i načinu komunikacije Javnog preduzeća sa javnošću.

Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje, mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora i kontakte Direktora, kao i druge činjenice koje su od značaja za javnost.

14. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 34

Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća moraju biti saglasni Statutu.

Član 35

Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

15. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 36

Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom i Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12).

Javno preduzeće uskladiće Statut Javnog preduzeća sa ovom odlukom u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.

Član 37

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".