ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA PODZEMNU EKSPLOATACIJU UGLJA SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 56/2013) |
Javno preduzeće za podzemnu eksploataciju uglja (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za podzemnu eksploataciju uglja ("Službeni glasnik RS", broj 54/03), radi obavljanja delatnosti proizvodnje i prerade uglja, kao delatnosti od opšteg interesa.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD 63661/2005 od 15. jula 2005. godine.
Odlukom Agencije za privatizaciju br. R - 33/06-02 od 24. marta 2006. godine, pokrenut je postupak restrukturiranja subjekta privatizacije Javnog preduzeća.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a pravo osnivača ostvaruje Vlada (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće za podzemnu eksploataciju uglja.
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP PEU Resavica.
Sedište Javnog preduzeća je u Resavici, Ulica Petra Žalca broj 2.
Javno preduzeće može osnovati zavisno društvo kapitala (u daljem tekstu: zavisna društva), u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima (u daljem tekstu: Zakon) i Statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju Statutom.
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je eksploatacija lignita i mrkog uglja.
Šifra delatnosti: 0520.
Pored pretežne delatnosti Javno preduzeće može da obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom i Statutom.
Javno preduzeće obavlja spoljnotrgovinske poslove iz okvira registrovanih delatnosti.
3. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:
1) dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja Javnog preduzeća;
2) finansijske izveštaje i konsolidovane izveštaje Javnog preduzeća;
3) raspodelu dobiti Javnog preduzeća i način pokrića gubitka Javnog preduzeća;
4) Statut;
5) statusne promene Javnog preduzeća;
6) ulaganje kapitala Javnog preduzeća;
7) akte o osnivanju i prestanku zavisnih društava, izmene osnivačkih akata, statusnim promenama i promeni pravne forme tih društava;
8) procenu vrednosti kapitala Javnog preduzeća i iskazivanje kapitala Javnog preduzeća u udelima određene nominalne vrednosti - akcijama, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji Javnog preduzeća;
9) o povećanju i smanjenju osnovnog kapitala;
10) o promeni delatnosti (obavljanju drugih delatnosti osim onih za čije je obavljanje osnovano), kao i promeni sedišta i poslovnog imena Javnog preduzeća;
11) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa utvrđenih osnivačkim aktom;
12) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
13) odluku o cenama uglja i drugih proizvoda iz delatnosti Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom;
14) druge akte, u skladu sa zakonom i osnivačkim aktom.
Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se donetim kad Osnivač na njega da saglasnost.
Na akt o ulaganju kapitala iz stava 1. tačka 6) ovog člana, Osnivač daje prethodnu saglasnost.
O promeni pravne forme Javnog preduzeća odlučuje Osnivač.
Javno preduzeće donosi dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja, u skladu sa Zakonom, programskim i planskim aktima Osnivača.
Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja, u skladu sa Zakonom, programskim i planskim aktima Osnivača i dugoročnim i srednjoročnim planovima rada i razvoja Javnog preduzeća.
Godišnji program poslovanja Javnog preduzeća donosi se i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, propisani su Zakonom.
Javno preduzeće je dužno da prati realizaciju godišnjeg programa poslovanja i da tromesečne izveštaje o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja, kao i druge izveštaje propisane Zakonom dostavlja, nadležnim organima u rokovima i na način propisan Zakonom.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano funkcionisanje i obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:
1. promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2. razrešenje organa i imenovanje privremenih organa;
3. ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4. druge mere određene Zakonom.
U slučaju poremećaja u poslovanju zavisnog društva, kojim se ugrožava nesmetano funkcionisanje Javnog preduzeća, Nadzorni odbor Javnog preduzeća preduzima mere kojima se obezbeđuje nesmetano funkcionisanje i obavljanje delatnosti tog zavisnog društva.
U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da preduzme mere za obezbeđenje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.
Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom.
4. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJE DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA
Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuju se i raspodeljuju u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju ima tri člana, a Direktor, Zamenik direktora i izvršni direktori ne mogu da budu njeni članovi.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;
3) ispituje da li su ispunjeni uslovi za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;
4) sprovodi postupak izbora revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;
5) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Način rada Komisije za reviziju bliže se uređuje odlukom Nadzornog odbora.
6. USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
7. ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA
U poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa Javno preduzeće zastupa Direktor, bez ograničenja.
Javno preduzeće mogu da zastupaju i izvršni direktori kao i druga lica određena na način utvrđen Statutom.
Zastupnik Javnog preduzeća može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.
8. IZNOS OSNOVNOG KAPITALA, OPIS I VRSTA NENOVČANOG ULOGA
Ukupan registrovani osnovni kapital Javnog preduzeća (u daljem tekstu: osnovni kapital) na dan 30. aprila 2003. godine iznosi 4.304.442.000,00 dinara (i slovima: četiri milijarde trista četiri miliona četristo četrdeset dve hiljade dinara), od čega 340.201.000,00 dinara novčani i 3.964.241.000,00 dinara nenovčani.
Osnovni kapital je uplaćen i unet u celosti.
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.
9. IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I OTUĐENJE IMOVINE JAVNOG PREDUZEĆA
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Pravo svojine iz stava 1. ovog člana će biti bliže određeno posebnim aktom Osnivača u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao dvodomno.
Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor, Izvršni odbor i Direktor.
Nadzorni odbor ima pet članova, koje imenuje Osnivač, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, koji se predlaže na način utvrđen Statutom i jedan član koji mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.
Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom i razrešenjem, u skladu sa Zakonom.
U slučaju da se broj članova Nadzornog odbora smanji zbog prestanka mandata predsednika ili nekog od članova Nadzornog odbora, predsednik, odnosno član Nadzornog odbora koji se imenuje umesto lica kojem je mandat prestao, imenuje se na period do isteka mandata saziva Nadzornog odbora u koji su imenovani.
Nadzorni odbor:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;
3) donosi dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača i stara se o njihovoj realizaciji;
4) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i konsolidovane finansijske izveštaje i dostavlja ih Osnivaču radi davanja saglasnosti;
5) donosi odluku o raspodeli dobiti odnosno načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;
6) donosi Statut, uz saglasnost Osnivača;
7) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Osnivača;
8) odlučuje o ulaganju kapitala Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;
9) odlučuje o povećanju i smanjenju osnovnog kapitala, uz saglasnost Osnivača;
10) donosi akt o proceni vrednosti kapitala Javnog preduzeća i o iskazivanju kapitala Javnog preduzeća u udelima - akcijama, kao i program i na odluku o svojinskoj transformaciji, uz saglasnost Osnivača;
11) donosi odluku o davanju saglasnosti na akt Direktora o davanju ili opozivanju prokure;
12) odlučuje o promeni delatnosti (obavljanju drugih delatnosti osim onih za čije je obavljanje Javno preduzeće osnovano), kao i promeni sedišta i poslovnog imena Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;
13) predlaže Osnivaču donošenje odluke o promeni pravne forme i izmeni osnivačkog akta;
14) nadzire rad Direktora i izvršnih direktora, odnosno Izvršnog odbora;
15) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;
16) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, Statutom i odlukom Osnivača;
17) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima u Javnom preduzeću;
18) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa Direktorom, odnosno ugovore o radu sa izvršnim direktorima i imenuje, odnosno razrešava izvršne direktore, na predlog Direktora u skladu sa zakonom;
19) imenuje članove Komisije za reviziju i imenuje revizora Javnog preduzeća.
Nadzorni odbor obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom, ovom odlukom, propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava i Statutom.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuju Statutom.
Nadzorni odbor donosi poslovnik o radu na prvoj sednici.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade utvrđuje Osnivač, na osnovu izveštaja o realizaciji godišnjeg programa poslovanja Javnog preduzeća.
Izvršni odbor čine izvršni direktori koje imenuje Nadzorni odbor na predlog Direktora.
Predsednik Izvršnog odbora je Direktor Javnog preduzeća.
U javnom preduzeću imenuje se pet izvršnih direktora, a njihova ovlašćenja biće utvrđena Statutom, u skladu sa zakonom.
Izvršni direktori moraju biti u radnom odnosu u Javnom preduzeću.
Izvršni direktori ne mogu imati zamenike.
Poslovi i delokrug Izvršnog odbora i svakog od izvršnih direktora i način rada Izvršnog odbora bliže se uređuju Statutom.
Za izvršnog direktora može se imenovati lice koje ispunjava uslove propisane Zakonom i Statutom.
Mandat izvršnog direktora je četiri godine i po isteku vremena na koji je imenovan izvršni direktor može biti ponovo imenovan.
Mandat izvršnog direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Direktora imenuje Osnivač na četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa Zakonom.
Direktor ima Zamenika direktora koji ga zamenjuje kad je odsutan ili sprečen.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
6) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;
7) izvršava odluke Nadzornog odbora;
8) predlaže izvršne direktore;
9) donosi opšte akte, akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i druge akte za čije donošenje nije nadležan Nadzorni odbor;
10) vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Direktor, Zamenik direktora i izvršni direktori imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju, u slučaju kada Javno preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatom.
Odluka o isplati stimulacije donosi se u skladu sa Zakonom.
Stimulacija ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti i posebno se iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.
Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pismenoj formi.
Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih Zakonom.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti Direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i pod uslovima propisanim Zakonom.
Vršilac dužnosti Direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenje Direktora.
Javno preduzeće dužno je da u obavljanju delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.
12. JAVNOST U RADU JAVNOG PREDUZEĆA
Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnim izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti značajne za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora, o imenu Direktora, o organizaciji Javnog preduzeća i načinu komunikacije Javnog preduzeća sa javnošću.
Javno preduzeće je dužno da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora i kontakte Direktora i Zamenika direktora, kao i druge činjenice koje su značajne za javnost.
13. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA
Opšti akti Javnog preduzeća su: Statut, odluke, pravilnici, poslovnici, uputstva i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Ostali opšti akti Javnog preduzeća moraju biti saglasni Statutu.
Statutom se, u skladu sa zakonom i ovom odlukom bliže uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća, delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom, zastupanje Javnog preduzeća, rezerve, delokrug i način rada organa Javnog preduzeća, način predlaganja predstavnika zaposlenih u Nadzornom odboru, opšti akti Javnog preduzeća i nadležnost za njihovo donošenje, način pripreme i praćenja realizacije planova rada i razvoja i godišnjeg programa poslovanja, način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitka Javnog preduzeća, izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća, zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom i Statutom.
Vršilac dužnosti direktora Javnog preduzeća imenovan rešenjem Vlade 24 broj 119-6818/2012 od 10. oktobra 2012. godine, nastavlja da vrši tu dužnost sa svim pravima i obavezama Direktora u skladu sa Zakonom i ovom odlukom do imenovanja Direktora u skladu sa Zakonom.
Upravni odbor imenovan rešenjem Vlade 24 broj 119-211/2008-1 od 17. januara 2008. godine, 24 broj 119-5776/2008-1 od 19. decembra 2008. godine, 24 broj 119-5888/2008-1 od 25. decembra 2008. godine i 24 broj 119-8574/2010 od 18. novembra 2010. godine nastavlja da obavlja poslove Nadzornog odbora utvrđene ovom odlukom do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora u skladu sa Zakonom i ovom odlukom.
Nadzorni odbor će uskladiti Statut sa ovom odlukom u roku od 15 dana od dana imenovanja.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća uskladiće se sa ovom odlukom i Statutom u roku od 15 dana od dana donošenja Statuta.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".