STATUTPREDŠKOLSKE USTANOVE "BAMBI" LOZNICA("Sl. list Grada Loznice", br. 11/2010, 13/2011 i 4/2013) |
Statut Predškolske ustanove "Bambi" Loznica (u daljem tekstu: predškolska ustanova) je osnovni opšti akt predškolske ustanove kojim se bliže uređuje: organizacija; način rada; upravljanje; rukovođenje; ostvarivanje delatnosti; postupanje organa predškolske ustanove radi obezbeđivanja prava deteta, zaštite i bezbednosti dece i zaposlenih i mere za sprečavanje povreda zabrana utvrđenih zakonom, način objavljivanja opštih akata, obaveštavanje svih zainteresovanih strana o odlukama organa i druga pitanja, u skladu sa zakonom.
Delatnost vaspitanja i obrazovanja u predškolskoj ustanovi, obavlja se kao vaspitanje i obrazovanje dece predškolskog uzrasta.
Delatnost predškolskog vaspitanja i obrazovanja obavlja se radi obezbeđenja i iznalaženja optimalnih uslova za formiranje individualnih i socijalnih svojstava deteta, kojim se doprinosi njihovom ukupnom razvoju.
Predškolska ustanova ostvaruje obrazovno-vaspitnu delatnost realizacijom predškolskog programa, u skladu sa osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, u trajanju propisanim zakonom.
Predškolska ustanova je nosilac prava, obaveza i odgovornosti u ostvarivanju delatnosti obrazovanja i vaspitanja u skladu sa zakonom.
Predškolska ustanova ostvaruje obrazovno-vaspitni rad na srpskom jeziku.
Predškolsku ustanovu može da osnuje Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave i drugo pravno ili fizičko lice, u skladu sa Zakonom.
Predškolska ustanova može da počne sa radom i da obavlja delatnost vaspitanja i obrazovanja ako ispunjava uslove za osnivanje i početak rada i dobije rešenje o verifikaciji.
O zahtevu za verifikaciju odlučuje Ministarstvo prosvete (u daljem tekstu: Ministarstvo) najkasnije u roku od tri meseca od podnošenja zahteva.
Rešenje o zahtevu za verifikaciju predškolske ustanove, konačno je.
Zaposleni u predškolskoj ustanovi ostvaruju prava, obaveze i odgovornosti u skladu sa odredbama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju, Zakona o radu, drugih zakona, ugovora o radu, ovog Statuta i drugih opštih akata predškolske ustanove.
2. Naziv i sedište Predškolske ustanove
Predškolska ustanova je upisana u sudski registar kod Trgovinskog suda u Valjevu u registarskom ulošku broj 5-60-00.
Predškolska ustanova obavlja delatnost u svom sedištu i posluje pod nazivom Predškolska ustanova "Bambi" Loznica. Predškolska ustanova može da obavlja delatnost i van sedišta organizovanjem izdvojenog odeljenja, uz saglasnost Ministarstva.
Sedište predškolske ustanove je u Loznici, ulica Generala Jurišića br. 3.
3. Statusne promene i promene naziva i sedišta predškolske ustanove
Predškolska ustanova može da vrši statusne promene, promene naziva ili sedišta.
Odluku o statusnoj promeni, promeni naziva i sedišta predškolske ustanove donosi Upravni odbor, uz saglasnost jedinice lokalne samouprave u skladu sa Zakonom.
Predškolska ustanova može steći status model centra u skladu sa Zakonom.
Predškolska ustanova u svom radu koristi:
a) jedan pečat okruglog oblika sa grbom Republike Srbije u sredini, prečnika 32 mm sa sledećim tekstom u koncentričnim krugovima oko grba: "Republika Srbija, Predškolska ustanova "Bambi" Loznica koji služi za overavanje uverenja, diploma, prevodnica i drugih javnih isprava koje izdaje ustanova; ugovora, pojedinačnih pravnih akata, potvrda i drugih akata koje ustanova izdaje u svom radu;
b) štambilj ustanove, pravougaonog oblika veličine 50x30 mm, sa horizontalno upisanim tekstom koji glasi: "Republika Srbija, Predškolska ustanova "Bambi" Loznica, br. ______, dana ____ 20___ god. Loznica, (u daljem tekstu: štambilj) koji služi za zavođenje akata i prijem podnesaka;
Tekst na pečatu i štambilju ispisan je na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.
Postupak izrade, način upotrebe, čuvanje i uništavanje pečata i štambilja reguliše se odlukom direktora predškolske ustanove, u skladu sa zakonom.
Lice kome je poveren pečat i štambilj na čuvanje i upotrebu dužno je da iste čuva na način koji onemogućava neovlašćeno korišćenje pečata i štambilja i njihovu zloupotrebu.
Pečat i štambilj čuvaju se posle upotrebe zaključani.
5. Pravni položaj Predškolske ustanove
Predškolska ustanova ima svojstvo pravnog lica sa pravima, obavezama i odgovornostima u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Predškolska ustanova obavlja vaspitno obrazovnu delatnost odnosno poslove javne službe kojom se ostvaruju prava građana u skladu sa Ustavom Republike Srbije, Zakonom i ovim statutom.
Predškolska ustanova ima pravo da u pravnom prometu zaključuje ugovore i preduzima druge pravne radnje i pravne poslove u okviru svoje pravne i poslovne sposobnosti.
6. Sredstva za rad i račun Predškolske ustanove
Sredstva za rad predškolske ustanove obezbeđuju se u skladu sa zakonom i finansijskim planom predškolske ustanove. Sredstva za rad predškolske ustanove obezbeđuju se iz sledećih izvora:
1. iz budžeta Republike i iz budžeta jedinice lokalne samouprave, u skladu sa zakonom;
2. iz sopstvenih prihoda, po osnovu donacija, sponzorstva, učešćem roditelja, ugovora i drugih poslova u skladu sa zakonom;
3. iz sredstava ostvarenih od proširene delatnosti, radi obezbeđenja višeg standarda obrazovanja putem: učešća roditelja, dobijanja od jedinice lokalne samouprave, donatora, sponzora.
Stečena sredstva ili sredstva koja stekne predškolska ustanova jesu u javnoj svojini i koriste se za obavljanje delatnosti utvrđene zakonom.
Predškolska ustanova u pravnom prometu sa trećim licima istupa u svoje ime i za svoj račun i za svoje obaveze odgovora celokupnom svojom imovinom.
Predškolska ustanova posluje preko četiri tekuća računa, koji se vode kod Uprave za trezor.
7. Zastupanje i predstavljanje
Predškolsku ustanovu zastupa i predstavlja direktor predškolske ustanove u okviru svojih ovlašćenja u skladu sa Zakonom.
Ukoliko direktoru predškolske ustanove prestane mandat, predškolsku ustanovu predstavlja i zastupa vršilac dužnosti direktora predškolske ustanove.
Direktor može punomoćjem preneti određena ovlašćenja za zastupanje predškolske ustanove na druga lica.
Punomoćje se izdaje u pismenom obliku, koje se može u svako doba opozvati.
U slučaju privremene odsutnosti ili sprečenosti direktora da obavlja dužnost, zamenjuje ga vaspitač i stručni saradnik u predškolskoj ustanovi koga on ovlasti a u slučaju odsutnosti direktora duže od 30 dana Upravni odbor određuje vaspitača i stručnog saradnika koji će ga zamenjivati do povratka. Zamena se određuje na osnovu ovlašćenja direktora, odnosno organa upravljanja, u skladu sa zakonom.
Punomoćje se izdaje u pismenom obliku, koje se može u svako doba opozvati.
8. Autonomija predškolske ustanove
Predškolska ustanova ima svoju autonomiju pod kojom se podrazumeva pravo na:
1. donošenje statuta, programa obrazovanja i vaspitanja, razvojnog plana, godišnjeg plana rada predškolske ustanove, pravila ponašanja u predškolskoj ustanovi i drugih opštih akata predškolske ustanove;
2. donošenje plana stručnog usavršavanja i profesionalnog razvoja vaspitača i stručnih saradnika;
3. samovrednovanje rada predškolske ustanove;
4. izbor zaposlenih i predstavnika zaposlenih u organ upravljanja i stručne organe;
5. uređivanje unutrašnje organizacije i rada stručnih organa;
6. način ostvarivanja saradnje sa ustanovama iz oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne i dečje zaštite, javnim preduzećima, privrednim društvima i drugim organizacijama, radi ostvarivanja prava dece i zaposlenih.
9. Razvojni plan predškolske ustanove
Predškolska ustanova je dužna da donese razvojni plan.
Razvojni plan sadrži prioritete u ostvarivanju obrazovno-vaspitnog rada, plan i nosioce aktivnosti, kriterijume i merila za vrednovanje planiranih aktivnosti i druga pitanja od značaja za razvoj ustanove.
Razvojni plan donosi organ upravljanja, na predlog stručnog aktiva za razvojno planiranje, a na osnovu izveštaja o samovrednovanju i izveštaja o ostvarenosti standarda postignuća kao i drugih indikatora kvaliteta rada ustanove.
Razvojni plan donosi se za period od tri do pet godina.
10. Evidencija i javne isprave
Predškolska ustanova vodi evidenciju o svom radu, u skladu sa zakonom.
Predškolska ustanova vodi evidenciju o vaspitno-obrazovnom radu, i to: matičnu knjigu o upisanoj deci u pripremni predškolski program, knjige rada i letopis. Na osnovu evidencije koju vodi, predškolska ustanova izdaje javne isprave o pohađanju pripremnog predškolskog programa, i to: prevodnicu o prelasku deteta iz jedne u drugu predškolsku ustanovu i uverenje o pohađanju pripremnog predškolskog programa.
Predškolska ustanova trajno čuva letopis, a matičnu knjigu o upisanoj deci u pripremni predškolski program i knjige rada čuva pet godina.
Baza podataka i jedinstveni informacioni sistem prosvete
Ustanova vodi bazu podataka u okviru jedinstvenog informacionog sistema prosvete.
Baza podataka predstavlja skup svih evidencija propisanih posebnim zakonom koje ustanova vodi u elektronskom obliku.
Evidencije koje vodi ustanova predstavljaju skup podataka o ustanovi, deci, roditeljima, starateljima i hraniteljima i zaposlenima.
Jedinstveni informacioni sistem prosvete čine objedinjeni podaci iz evidencija svih ustanova koji se vode kao baza podataka i koji uspostavlja i kojim upravlja ministarstvo nadležno za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Podaci u evidencijama
Podaci u ustanovi predstavljaju skup opštih podataka kojima se određuje pravni status ustanove, status ustanove u sistemu obrazovanja i vaspitanja, podaci o programima koje ustanova realizuje, podaci o objektu ustanove, aktima i organima ustanove i rezultatima spoljašnjeg vrednovanja ustanove.
Podaci o deci, roditeljima, starateljima i hraniteljima i zaposlenima predstavljaju skup ličnih podataka kojima se određuje njihov identitet, obrazovni, socijalni i zdravstveni status i potrebna obrazovna, socijalna i zdravstvena podrška.
Za određivanje identiteta prikupljaju se sledeći podaci: ime, prezime, jedinstveni matični broj građana, datum rođenja, mesto rođenja, država i mesto stanovanja, adresa, kontakt telefon i drugi podaci u skladu sa posebnim zakonom.
Za određivanje socijalnog statusa dece prikupljaju se podaci o uslovima stanovanja i stanju porodice. Za određivanje socijalnog statusa roditelja, staratelja i hranitelja prikupljaju se podaci o stečenoj stručnoj spremi, zanimanju i obliku zaposlenja, a za zaposlene u ustanovi podaci o zanimanju, stručnoj spremi, zaposlenju, licenci, plati, napredovanju i kretanju u službi.
Za određivanje zdravstvenog statusa dece prikupljaju se podaci dobijeni na osnovu procene potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške koju utvrđuje interresorna komisija.
Bliže uslove i način vođenja, prikupljanja, unosa, ažuriranja, dostupnosti podataka koji se unose u evidencije i javne isprave i druga pitanja od značaja za vođenje evidencija i izdavanje javnih isprava, propisuje ministar nadležan za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: ministar).
Lični podaci upisani u evidenciju prikupljaju se, obrađuju, čuvaju i koriste za potrebe obrazovno-vaspitnog rada, u skladu sa posebnim zakonom.
Nadležnom ministarstvu dostavljaju se podaci u statističkom obliku, osim ličnih podataka potrebnih za vođenje registra o licencama za vaspitača i stručnog saradnika, direktora i sekretara ustanove.
Svrha obrade podataka
Svrha obrade podataka je obezbeđivanje indikatora radi praćenja obuhvata dece, efikasnog i kvalitetnog funkcionisanja obrazovno-vaspitnog sistema, planiranja obrazovne politike, praćenje, proučavanje i unapređivanje obrazovno-vaspitnog nivoa dece, profesionalnog statusa i usavršavanja vaspitača i stručnih saradnika, rada obrazovno-vaspitnih ustanova, efikasno finansiranje sistema obrazovanja i vaspitanja i stvaranje osnova za sprovođenje nacionalnih i međunarodnih istraživanja u oblasti obrazovanja i vaspitanja.
Zaštita podataka
Svi vidovi prikupljanja, držanja, obrade i korišćenja podataka sprovode se u skladu s posebnim zakonom, uz poštovanje načela propisanih zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.
Za potrebe naučnoistraživačkog rada i prilikom izrade obrazovno-političkih i statističkih analiza, lični podaci koriste se i objavljuju na način kojim se obezbeđuje zaštita identiteta učesnika obrazovanja i vaspitanja.
Korišćenje podataka
Korisnik podataka iz jedinstvenog informacionog sistema prosvete može biti državni i drugi organ i organizacija, kao i pravno i fizičko lice, pod uslovom da je zakonom ili drugim propisima ovlašćeno da traži i prima podatke, da su ti podaci neophodni za izvršenje poslova iz njegove nadležnosti ili služe za potrebe istraživanja, i da obezbedi zaštitu ličnih podataka.
Podaci u bazi podataka i jedinstvenom informacionom sistemu prosvete moraju biti bezbednim merama zaštićeni od neovlašćenog pristupa i korišćenja.
Bliže uslove i način uspostavljanja jedinstvenog informacionog sistema prosvete, prikupljanja, unosa, ažuriranja, dostupnosti podataka i druga pitanja od značaja za taj sistem, propisuje ministar.
Ažuriranje i čuvanje podataka
Podaci u evidencijama, odnosno bazi podataka ažuriraju se na dan nastanka promene, a najkasnije u roku od 30 dana od dana nastanka promene.
Rokovi čuvanja podataka u evidencijama, odnosno bazi podataka i podataka u jedinstvenom informacionom sistemu prosvete uređuju se posebnim zakonom.
11. Pravila ponašanja u predškolskoj ustanovi
Predškolska ustanova je dužna da donese pravila ponašanja kojima se regulišu međusobni odnosi dece, zaposlenih i roditelja.
12. Odgovornost za bezbednost dece
Predškolska ustanova je dužna da propiše mere, način i postupak zaštite i bezbednosti dece za vreme boravka u predškolskoj ustanovi i dok traju druge aktivnosti koje predškolska ustanova organizuje.
Predškolska ustanova je dužna da sprovodi mere iz stava 1. ovog člana.
U predškolskoj ustanovi su zabranjene aktivnosti koje se odnose na kršenje zabrane diskriminacije, zabrane nasilja, zlostavljanja, uznemiravanja i sve aktivnosti kojima se ugrožavaju, diskriminišu ili izdvajaju deca, odnosno grupe dece, po bilo kom osnovu, u skladu sa zakonom kao i na zabrane stranačkog organizovanja i delovanja u skladu sa zakonom.
13. Unutrašnja organizacija rada predškolske ustanove
U skladu sa organizacijom rada i karakterom obrazovno-vaspitne delatnosti, radi ostvarivanja što potpunijih rezultata u izvršavanju poslova i radnih zadataka predškolske ustanove, u cilju ostvarivanja prava, obaveza i odgovornosti, zaposleni pojedinih delova procesa rada u predškolskoj ustanovi organizuju se u 10 organizacionih jedinica:
1. Dečji vrtić "Bambi" koji u svom sastavu ima vrtić i jasle. Nalazi se u ulici Generala Jurišića br. 3, Loznica
2. Dečji vrtić "Lane" u ulici Proleterskih brigada br. 8, Loznica
3. Dečje jasle "Leptirić" u ulici Proleterskih brigada br. 8, Loznica
4. Dečji vrtić "Pčelica" u ulici Kralja Petra br. 1, naselje "Štira dva" Loznica
5. Dečji vrtić "Pinokio", u ulici Vere Blagojević bb u Banji Koviljači
6. Dečji vrtić "Čarolija" koji u svom sastavu ima vrtić i jasle. Nalazi se u ulici Nova Lagator bb u Loznici
7. Dečji vrtić "Zvončić", u ulici Vere Blagojević bb u V. Lešnici
8a Radna jedinica PPP u četvoročasovnom trajanju u sedištu i van sedišta Ustanove
9. Radna jedinica kuhinja i dostava hrane u ulici Nova Lagator bb, Loznica
10. Služba za zajedničke poslove, ulica Nova Lagator bb, Loznica.
Vaspitno obrazovni rad sa decom u predškolskoj ustanovi organizuje se u vaspitnim grupama, koje mogu biti formirane za decu istog ili različitog uzrasta, u skladu sa zakonom.
Precizna delatnost i organizovanost ustanove, utvrđuje se Planom rada za svaku godinu.
U predškolskoj ustanovi se obezbeđuju uslovi za dnevni boravak dece u vaspitnim grupama i jaslama, ishrana, čuvanje dece, sprovođenje programa vaspitno obrazovnog rada, zdravstvene zaštite dece, saradnja sa roditeljima, drugim vaspitno obrazovnim ustanovama, saradnja sa društvenom sredinom.
Predškolska ustanova obezbeđuje uslove za rekreativne programe predškolske dece, jednodnevni i višednevni izlet i odmor u prirodi.
U predškolskoj ustanovi su obezbeđeni uslovi za pripremanje hrane i ishranu dece.
Poslovi rukovođenja, pedagoškopsihološki, računovodstveno-finansijski, komercijalni, upravno, normativno pravni, kao i poslovi održavanja objekta, takođe su obezbeđeni u predškolskoj ustanovi.
Unutrašnja organizacija ustanove, bliže se uređuje opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.
14. Zabrana rada predškolske ustanove
Kada organ nadležan za obavljanje poslova inspekcijskog, odnosno stručno-pedagoškog nadzora utvrdi da predškolska ustanova ne ispunjava propisane uslove za rad ili ne obavlja delatnost na propisani način, kao i u slučaju obustave rada ili štrajka organizovanog suprotno zakonu, odrediće joj rok za ispunjenje uslova, odnosno otklanjanje nepravilnosti u obavljanju delatnosti i o tome će obavestiti osnivača.
Ukoliko predškolska ustanova ne postupi po nalogu organa iz stava 1. ovog člana, odnosno kada organ upravljanja ne obavlja poslove iz svoje nadležnosti, Ministarstvo preduzima jednu od sledećih privremenih mera:
1. razrešava organ upravljanja i imenuje privremeni organ upravljanja,
2. razrešava direktora i postavlja vršioca dužnosti direktora,
3. razrešava organ upravljanja i direktora i imenuje privremeni organ upravljanja i postavlja vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora i privremeni organ upravljanja obavljaju dužnost dok Ministarstvo ne utvrdi da su ispunjeni uslovi, otklonjene nepravilnosti iz stava 1. ovog člana i da su se stekli uslovi za prestanak privremenih mera, a najduže šest meseci.
Ako vršilac dužnosti direktora i privremeni organ upravljanja ustanove ne otklone utvrđene nepravilnosti, Ministarstvo zabranjuje rad ustanove.
Ustanova se ukida u skladu sa zakonom.
II DELATNOST PREDŠKOLSKE USTANOVE
Osnovna delatnost predškolske ustanove je vaspitno-obrazovna delatnost i to vaspitanje i obrazovanje dece predškolskog uzrasta.
Delatnost ustanove je:
88.91 - dnevni boravak dece, uključujući i celodnevno negovanje i boravak dece s posebnim potrebama;
85.10 - predškolsko obrazovanje koje prethodi osnovnom obrazovanju.
Upravni odbor predškolske ustanove, uz saglasnost osnivača, donosi odluku o promeni delatnosti (izmeni, dopuni).
Predškolska ustanova u obavljanju svoje delatnosti, obezbeđuje organizovano vaspitanje, obrazovanje, ishranu, negu i čuvanje zdravlja, dnevni odmor i rekreaciju dece u skladu sa potrebama dece i porodice, u skladu sa zakonom.
Predškolska ustanova obavlja obrazovno-vaspitnu delatnost, odnosno poslove kojima se obezbeđuje ostvarivanje zakonom utvrđenih opštih ishoda i standarda obrazovanja i vaspitanja i sticanje znanja, veština i vrednosnih stavova koji doprinose razvoju i uspehu dece, njihovih porodica, zajednice i društva u celini.
Delatnost predškolske ustanove, ostvaruje se tako što se:
- vaspitanjem i obrazovanjem, obezbeđuje skladan psihofizički razvoj deteta, emocionalni i voljni razvoj, društveno moralni razvoj deteta, intelektualni razvoj, socijalizacija i priprema deteta za školu, na osnovu naučnih saznanja o razvoju predškolskog deteta,
- deci obezbeđuje pravilan psihofizički rast i razvoj, obezbeđivanjem higijenskih uslova prilagođavanjem organizacije dnevnog boravka, potrebama dece i porodice,
- ishrana dece usklađuje se sa potrebama odgovarajućeg uzrasta, radi obezbeđenja pravilnog rasta i razvoja, uz primenu i praćenje savremenih standarda u ishrani,
- očuvanje i unapređenje zdravlja dece, ostvaruje se stalnim praćenjem zdravstvenog stanja, ranim otkrivanjem poremećaja ili zastoja u razvoju i blagovremenom saradnjom sa roditeljima i stručnim institucijama,
- organizovanjem rekreativne nastave radi negovanja zdravog načina života dece,
- celokupna delatnost predškolske ustanove, ostvaruje se raznim vidovima saradnje sa roditeljima i lokalnom samoupravom.
Predškolska ustanova može da obavlja i druge delatnosti koje su u funkciji vaspitanja i obrazovanja (u daljem tekstu: proširena delatnost), pod uslovom da se njima ne ometa obavljanje delatnosti vaspitanja i obrazovanja.
Proširena delatnost ustanove može da bude: organizacija pohađanja tečajeva stranog jezika, plesa, baleta i sl. i izrada i prodaja didaktičkog i drugog materijala kojima se unapređuje ili doprinosi racionalnijem i kvalitetnijem obavljanju vaspitanja i obrazovanja.
Odluku o proširenju delatnosti donosi Upravni odbor predškolske ustanove, uz saglasnost Ministarstva.
Strukovno i stručno povezivanje
Predškolska ustanova ima pravo da se povezuje sa drugim ustanovama obrazovanja u strukovna udruženja a radi unapređenja vaspitanja i obrazovanja.
Vaspitači i stručni saradnici mogu da se povezuju u stručna društva.
III OSTVARIVANJE VASPITNO OBRAZOVNOG RADA
1. Programi vaspitanja i obrazovanja
Predškolska ustanova ostvaruje program predškolskog vaspitanja i obrazovanja dece uzrasta od godinu dana do polaska u školu u skladu sa Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja i sa posebnim zakonom.
U okviru predškolskog programa predškolska ustanova može da ostvaruje i druge specijalizovane programe prema svojim mogućnostima a u skladu sa potrebama i interesima dece i roditelja i jedinice lokalne samouprave.
Predlog predškolskog programa priprema vaspitno-obrazovno veće i dostavlja ga na mišljenje savetu roditelja i na saglasnost nadležnom organu jedinice lokalne samouprave u pogledu planiranih materijalnih sredstava za ostvarivanje programa, u skladu sa zakonom.
Po pribavljenom mišljenju i dobijenoj saglasnosti iz stava 1. ovog člana predškolski program donosi Upravni odbor predškolske ustanove.
Predškolski program sadrži opšte podatke o ustanovi i njenom okruženju, vrste i trajanje programa vaspitno-obrazovnog rada, vrste i trajanje programa drugih oblika rada i pružanja usluga, oblike saradnje sa porodicom i lokalnom zajednicom, način ostvarivanja principa i ciljeva vaspitanja i obrazovanja, kao i načine praćenja i samovrednovanja rada predškolske ustanove i druge podatke u skladu sa posebnim zakonom.
3. Trajanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja
Predškolsko vaspitanje i obrazovanje ostvaruje se u trajanju utvrđenom programom predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
Program pripreme za polazak dece u osnovnu školu u okviru predškolskog programa vaspitanja i obrazovanja (u daljem tekstu: pripremni predškolski program) u godini pred polazak u školu, traje četiri sata dnevno, najmanje devet meseci.
U predškolsku ustanovu upisuju se sva deca u godini pred polazak u školu.
Predškolska ustanova je dužna da upiše dete radi pohađanja pripremnog predškolskog programa.
Pohađanje programa iz stava 2. ovog člana je besplatno.
4. Upis dece u predškolsku ustanovu
Deca se upisuju u predškolsku ustanovu na zahtev roditelja, staratelja ili drugog lica odnosno organizacije koja se stara o detetu.
Prijem dece na celodnevni boravak u predškolsku ustanovu vrši se na osnovu javnog konkursa koji raspisuje Upravni odbor ustanove krajem svake školske godine za narednu godinu.
Postupak prijema i donošenje odluke o prijemu dece u predškolsku ustanovu na celodnevni boravak vrši Komisija za prijem dece koju imenuje Upravni odbor ustanove, na period od četiri godine. Komisija vrši prijem dece na osnovu kriterijuma koji u vidu rešenja propisuje nadležni organ osnivača.
Ukoliko se po konkursu prijavi više dece nego što su smeštajni kapaciteti ustanove komisija je dužna da u skladu sa kriterijumima napravi rang listu čekanja.
Deca se primaju na boravak tokom cele godine ako ima mesta.
U slučaju da dete ne bude primljeno u predškolsku ustanovu roditelj ima pravo prigovora u roku od 8 dana od dana objavljivanja obaveštenja o prijemu dece na oglasnoj tabli.
Prava i obaveze roditelja kao korisnika usluga i predškolske ustanove kao davaoca usluga regulišu se posebnim ugovorom koji se zaključuje prilikom upisa deteta.
Strani državljani i lica bez državljanstva upisuju se u predškolsku ustanovu pod istim uslovima i na način propisan zakonom za državljane Republike Srbije.
Pripremni predškolski program jeste deo redovnog programa predškolske ustanove u celodnevnom ili poludnevnom trajanju koji se ostvaruje sa decom u godini pred polazak u školu.
Pripremni predškolski program za decu koja nisu obuhvaćena redovnim programom predškolske ustanove, organizuje se u predškolskoj ustanovi, izuzetno u školi, u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
Izuzetno pripremni predškolski program za decu u porodici može da se organizuje u kraćem trajanju.
Bliže uslove za ostvarivanje pripremnog predškolskog programa propisuje Ministar.
Jedinica lokalne samouprave vodi evidenciju i obaveštava predškolsku ustanovu odnosno, školu koja ostvaruje pripremni predškolski program i roditelja, odnosno staratelja, o deci koja su stasala za pohađanje pripremnog predškolskog programa, najkasnije do 1. aprila tekuće godine za narednu godinu.
Predškolska ustanova, odnosno škola, koja ostvaruje pripremni predškolski program, dužna je da obavesti roditelja odnosno staratelja i jedinicu lokalne samouprave, o deci koja se nisu upisala, koja ne pohađaju redovno ili su prestala da pohađaju pripremni predškolski program, najkasnije 15 dana od dana proteka roka za upis odnosno od dana prestanka redovnog pohađanja pripremnog predškolskog programa.
Roditelj je dužan da upiše dete u predškolsku ustanovu, odnosno školu radi pohađanja pripremnog predškolskog programa, u skladu sa Zakonom.
Nadležni organ jedinice lokalne samouprave podneće zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv roditelja, odnosno staratelja, čije dete nije blagovremeno upisano, odnosno koje ne pohađa pripremni predškolski program, najkasnije u roku od 15 dana od dana kada je o tome obavešten.
5. Objavljivanje predškolskog programa
Predškolski program objavljuje se na oglasnoj tabli ustanove tako da je dostupan svim zainteresovanim korisnicima.
6. Individualni obrazovni plan
Predškolska ustanova donosi individualni obrazovni plan za dete kome je usled socijalne uskraćenosti, smetnji u razvoju, invaliditeta i drugih razloga potrebna dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju.
Individualni obrazovni plan predškolska ustanova donosi i za dete sa izuzetnim sposobnostima.
Individualni obrazovni plan ustanova donosi u skladu sa zakonom, a sprovodi se uz prethodno pribavljenu saglasnost roditelja odnosno staratelja deteta.
Vaspitno obrazovni rad ustanove ostvaruje se u toku radne godine, koja se prilagođava školskoj godini.
Godišnji plan rada predškolske ustanove donosi organ upravljanja u skladu sa razvojnim planom i predškolskim programom, najkasnije do 15 septembra tekuće godine.
Godišnjim planom rada utvrđuje se vreme, mesto, način i nosioci svih aktivnosti u ostvarivanju programa obrazovanja i vaspitanja.
Godišnji plan rada sačinjavaju:
- plan rada vaspitno obrazovnog veća i drugih stručnih organa
- plan rada direktora ustanove
- ciljevi i zadaci godišnjeg plana
- materijalni uslovi za ostvarivanje delatnosti
- predškolski program vaspitanja i obrazovanja
- plan preventivne zdravstvene zaštite
- plan ishrane
- plan odmora i rekreacije, plan socijalnog rada
- organizacija rada i nadzor
- izvori finansiranja
- plan rada vaspitača i stručnih saradnika.
9. Prekid obrazovanja i vaspitanja
Vaspitno obrazovni rad se može prekinuti u slučaju više sile, epidemije i u drugim slučajevima kojima su ugroženi bezbednost i zdravlje dece i zaposlenih.
Odluku o prekidu vaspitno obrazovnog rada donosi nadležan organ jedinice lokalne samouprave.
U slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja ili drugih vanrednih okolnosti, ministar prosvete (u daljem tekstu: ministar) propisuje poseban program obrazovanja i vaspitanja, kao i organizaciju i rad ustanove.
IV ORGANI PREDŠKOLSKE USTANOVE
Predškolska ustanova ima organ upravljanja, organ rukovođenja, stručne i savetodavne organe, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Organ upravljanja u predškolskoj ustanovi je Upravni odbor.
1.1. Sastav i imenovanje Upravnog odbora
Upravni odbor ima devet članova, uključujući i predsednika.
Članove Upravnog odbora imenuje i razrešava skupština jedinice lokalne samouprave, a predsednika biraju članovi većinom glasova od ukupnog broja članova Upravnog odbora.
Upravni odbor čine po tri predstavnika zaposlenih, roditelja i jedinice lokalne samouprave.
Članove Upravnog odbora iz reda zaposlenih predlaže vaspitno-obrazovno veće, a iz reda roditelja Savet roditelja, tajnim izjašnjavanjem.
Za člana Upravnog odbora ne može biti predloženo ni imenovano lice koje bi moglo da zastupa interes više struktura osim članova sindikata, lice čiji su poslovi, dužnosti, ili funkcije nespojivi sa obavljanjem poslova člana organa upravljanja, lice koje je već imenovano za člana organa upravljanja druge ustanove ili za direktora druge ustanove i lice koje je pravosnažnom presudom osuđeno za krivično delo za koje je izrečena bezuslovna kazna zatvora u trajanju od najmanje tri meseca ili koje je osuđeno za krivično delo nasilja u porodici oduzimanje maloletnog lica, zapuštanje i zlostavljanje maloletnog lica ili rodoskrvnjenje, za krivično delo primanje mita ili davanja mita, za krivično delo iz grupe krivičnih dela protiv polne slobode, protiv pravnog saobraćaja i protiv čovečnosti i drugih dobara zaštićenih međunarodnim pravom bez obzira na izrečenu krivičnu sankciju kao i lice za koje je u skladu sa zakonom utvrđeno diskriminatorsko ponašanje.
1.2. Mandat Upravnog odbora
Članovi Upravnog odbora imenuju se na četiri godine.
Postupak za imenovanje članova Upravnog odbora pokreće se najkasnije dva meseca pre isteka mandata prethodno imenovanim članovima organa upravljanja.
Skupština jedinice lokalne samouprave razrešiće, pre isteka mandata pojedine članove, uključujući i predsednika ili Upravni odbor, na lični zahtev ili ako:
1. organ upravljanja donosi nezakonite odluke ili ne donosi odluke koje je na osnovu zakona i statuta dužan da donosi,
2. član organa upravljanja neopravdanim odsustvovanjima ili nesavesnim radom onemogućava rad Upravnog odbora,
3. u postupku preispitivanja akta o imenovanju utvrdi nepravilnosti,
4. ovlašćeni predlagač pokrene inicijativu za razrešenje člana organa upravljanja zbog prestanka osnova po kojem je imenovan u organ upravljanja,
5. nastupe drugi razlozi utvrđeni zakonom.
Izborni period novoimenovanog pojedinog člana organa upravljanja traje do isteka mandata organa upravljanja.
1.3. Privremeni organ upravljanja
Ministar imenuje privremeni organ upravljanja, ako članove organa upravljanja ne imenuje jedinica lokalne samouprave do isteka mandata prethodno imenovanim članovima organa upravljanja.
Mandat privremenog organa upravljanja ustanove, traje do imenovanja novog.
1.4. Nadležnost Upravnog odbora
Upravni odbor ustanove:
- donosi statut, pravila ponašanja u ustanovi i druge opšte akte i daje saglasnost na akt o organizaciji i sistematizaciji poslova,
- donosi predškolski program, razvojni plan, godišnji plan rada, usvaja izveštaje o njihovom ostvarivanju, vrednovanju i samovrednovanju,
- utvrđuje predlog finansijskog plana za pripremu budžeta Republike Srbije,
- donosi finansijski plan ustanove, u skladu sa zakonom,
- usvaja izveštaj o poslovanju, godišnji obračun i izveštaj o izvođenju ekskurzija, odnosno nastave u prirodi,
- raspisuje konkurs i bira direktora,
- razmatra poštovanje opštih principa, ostvarivanje ciljeva obrazovanja i vaspitanja i standarda postignuća i preduzima mere za poboljšanje uslova rada i ostvarivanja obrazovno-vaspitnog rada,
- donosi plan stručnog usavršavanja zaposlenih i usvaja izveštaj o njegovom ostvarivanju,
- odlučuje o žalbi, odnosno prigovoru na rešenje direktora,
- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.
Članovi Upravnog odbora odgovorni su za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti u skladu sa zakonom i za blagovremeno donošenje i sprovođenje odluka iz svoje nadležnosti osnivaču predškolske ustanove i organu koji ga imenuje.
Predsednik i članovi Upravnog odbora obavljaju poslove iz svoje nadležnosti, bez nadoknade.
Upravni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Upravni odbor donosi odluke većinom glasova ukupnog broja članova.
Sednicama Upravnog odbora prisustvuje i učestvuje u njihovom radu predstavnik sindikata u ustanovi bez prava odlučivanja.
1.5. Poslovnik
Način rada Upravnog odbora uređuje se Poslovnikom o radu, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Organ rukovođenja u predškolskoj ustanovi je direktor ustanove.
Direktor ustanove bira se na period od četiri godine.
Mandat direktora teče od dana stupanja na dužnost.
Direktoru ustanove miruje radni odnos za vreme prvog izbornog perioda na radnom mestu sa koga je izabran.
O pravima, obavezama i odgovornostima direktora odlučuje Upravni odbor.
Za direktora ustanove može da bude izabrano lice koje ispunjava uslove i to da ima obrazovanje stečeno na studijama drugog stepena (diplomske akademske studije-master, specijalističke akademske studije ili specijalističke strukovne studije), u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju ("Službeni glasnik RS", br. 76/05, 100/07 - autentično tumačenje i 97/08), počev od 10. septembra 2005. godine ili stečeno obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, po propisu koji je uređivao visoko obrazovanje do 10. septembra 2005. godine, za vaspitača ili stručnog saradnika, dozvolu za rad, obuku i položen ispit za direktora ustanove i najmanje pet godina rada u ustanovi nakon stečenog odgovarajućeg obrazovanja.
Za direktora ustanove može da bude izabrano i lice koje ima stečeno odgovarajuće visoko obrazovanje na studijama prvog stepena (osnovne akademske, odnosno strukovne studije), na studijama u trajanju od tri godine ili sa višim obrazovanjem za vaspitača, dozvolu za rad, obuku i položen ispit za direktora ustanove i najmanje deset godina rada u predškolskoj ustanovi na poslovima vaspitanja i obrazovanja nakon stečenog odgovarajućeg obrazovanja.
Pored odgovarajućeg obrazovanja iz stava 1. ovog člana vaspitač odnosno stručni saradnik mora da ima psihičku, fizičku i zdravstvenu sposobnost za rad sa decom, da nije osuđivan pravosnažnom presudom za krivično delo za koje je izrečena bezuslovna kazna zatvora u trajanju od najmanje tri meseca, kao i za krivična dela nasilje u porodici, oduzimanje maloletnog lica zapuštanje i zlostavljanje maloletnog lica ili rodoskrvnjenje, za krivično delo primanje mita ili davanje mita, za krivično delo iz grupe krivičnih dela protiv polne slobode, protiv pravnog saobraćaja i protiv čovečnosti i drugih dobara zaštićenih međunarodnim pravom bez obzira na izrečenu krivičnu sankciju i za koje nije u skladu sa zakonom utvrđeno diskriminatorno ponašanje, da ima državljanstvo Republike Srbije.
1.2. Izbor direktora ustanove
Direktora predškolske ustanove bira Upravni odbor na osnovu javnog konkursa, po pribavljenom mišljenju vaspitno-obrazovnog veća.
Konkurs za izbor direktora raspisuje se najkasnije tri meseca pre isteka mandata direktora.
Prilikom donošenja odluke o raspisivanju konkursa za izbor direktora Upravni odbor imenuje konkursnu komisiju od tri člana. Komisija vrši uvid u konkursni materijal i proverava ispunjenost uslova.
Izveštaj o svom radu komisija dostavlja Upravnom odboru.
Izveštaj o prijavljenim kandidatima za direktora komisija dostavlja vaspitno-obrazovnom veću koje se izjašnjava tajnim glasanjem na posebnoj sednici kojoj prisustvuju svi zaposleni.
Mišljenje veća dostavlja se Upravnom odboru.
Odluka Upravnog odbora sa dokumentacijom o izabranom kandidatu dostavlja se ministru na saglasnost.
Odluka Upravnog odbora o izboru direktora doneta je, odnosno ministar prosvete je dao na nju saglasnost ako u roku od 30 dana od dana dostavljanja odluke ne donese akt kojim odbija saglasnost.
Upravni odbor predškolske ustanove posle proteka roka iz prethodnog stava ovog člana donosi rešenje o izboru direktora i dostavlja ga učesnicima konkursa.
Rešenjem o izboru direktora se utvrđuju i vreme stupanja direktora na dužnost i obaveza polaganja ispita za direktora.
Učesnik konkursa nezadovoljan rešenjem o izboru direktora ima pravo na sudsku zaštitu u upravnom sporu.
Akt o odbijanju saglasnosti ministar donosi ako se u postupku utvrdi da odluka nije doneta u skladu sa zakonom ili se njenim donošenjem dovodi u pitanje nesmetano obavljanje delatnosti.
Ako ministar donese akt kojim se odbija davanje saglasnosti na odluku o izboru direktora predškolske ustanove, raspisuje se novi konkurs.
Izabrani direktor predškolske ustanove koji nema položen ispit za direktora, dužan je da ga položi u roku od godinu dana od dana stupanja na dužnost.
Direktor predškolske ustanove koji položi ispit za direktora stiče dozvolu za rad direktora - licencu za direktora.
Direktoru ustanove koji ne položi ispit za direktora u roku od godinu dana od dana stupanja na dužnost, prestaje dužnost direktora.
2.2. Nadležnost i odgovornost direktora predškolske ustanove
Direktor predškolske ustanove je odgovoran za zakonitost rada i za uspešno obavljanje delatnosti predškolske ustanove.
Direktor za svoj rad odgovara Upravnom odboru i ministru.
Osim poslova utvrđenih zakonom i ovim statutom, direktor obavlja sledeće poslove:
1. planira i organizuje ostvarivanje programa obrazovanja i vaspitanja i svih aktivnosti ustanove;
2. stara se o osiguranju kvaliteta, samovrednovanju, ostvarivanju standarda postignuća i unapređivanju obrazovno-vaspitnog rada;
3. stara se o ostvarivanju razvojnog plana ustanove;
4. organizuje i vrši pedagoško-instruktivni uvid i prati kvalitet obrazovno-vaspitnog rada i pedagoške prakse i preduzima mere za unapređenje i usavršavanje rada vaspitača i stručnog saradnika;
5. planira i prati stručno usavršavanje i sprovodi postupak za sticanje zvanja vaspitača i stručnog saradnika;
6. preduzima mere radi izvršavanja naloga prosvetnog inspektora i prosvetnog savetnika, kao i drugih inspekcijskih organa;
7. preduzima mere u slučajevima povrede zabrana iz čl. 44. do 46. zakona i nedoličnog ponašanja zaposlenog i njegovog negativnog uticaja na decu;
8. stara se o blagovremenom i tačnom unosu i održavanju ažurnosti baze podataka o ustanovi u okviru jedinstvenog informacionog sistema prosvete;
9. stara se o blagovremenom objavljivanju i obaveštavanju zaposlenih, roditelja, odnosno staratelja, stručnih organa i organa upravljanja o svim pitanjima od interesa za rad ustanove i ovih organa;
10. saziva i rukovodi sednicama vaspitno-obrazovnog veća, bez prava odlučivanja;
11. obrazuje stručna tela i timove, usmerava i usklađuje rad stručnih organa u ustanovi;
12. sarađuje sa roditeljima, odnosno starateljima dece, organima jedinice lokalne samouprave, organizacijama i udruženjima;
13. podnosi izveštaj o svom radu i radu ustanove organu upravljanja, najmanje dva puta godišnje;
14. odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih, u skladu sa zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i posebnim zakonom;
15. odlučuje o korišćenju sredstava utvrđenih finansijskim planom i odgovara za odobravanje i namensko korišćenje tih sredstava u skladu sa zakonom;
16. stara se o namenskom korišćenju prostora ustanove i zaključuje ugovore o davanju istog na korišćenje, na osnovu odluke organa upravljanja u skladu sa zakonom;
17. obezbeđuje uslove za osnivanje i početak rada ustanove kao i za dobijanje rešenja o verifikaciji ustanove;
18. donosi odluku o pokretanju postupka javne nabavke i zaključuje ugovor o javnoj nabavci sa izabranim ponuđačem;
19. odlučuje o prijemu radnika u radni odnos, a kod izbora vaspitača i stručnog saradnika pribavlja mišljenje organa upravljanja i provodi postupak provere psihofizičkih sposobnosti kandidata i sa izabranim kandidatom zaključuje ugovor o radu;
20. potpisuje uverenja, ugovore i druga akta vezana za rad ustanove;
21. donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova uz saglasnost predstavnika osnivača (Gradskog veća);
22. donosi i druga opšta akta ukoliko ona nisu u nadležnosti organa upravljanja;
23. obavlja i druge poslove i odgovoran je za njihovo izvršavanje, u skladu sa zakonom i opštim aktom ustanove.
2.3. Prestanak dužnosti direktora predškolske ustanove
Dužnost direktora predškolske ustanove prestaje: istekom mandata, na lični zahtev, sticanjem uslova za mirovanje radnog odnosa, prestankom radnog odnosa i razrešenjem.
Odluku o prestanku dužnosti direktora donosi Upravni odbor predškolske ustanove.
Upravni odbor razrešava direktora predškolske ustanove u skladu sa Zakonom.
Odluka Upravnog odbora o razrešenju direktora je doneta, odnosno ministar je dao na nju saglasnost, ako u roku od 15 dana od dana njenog dostavljanja ne donese akt kojim odbija saglasnost.
Akt o odbijanju saglasnosti ministar donosi ako u postupku utvrdi da odluka nije doneta u skladu sa zakonom ili se njenim donošenjem dovodi u pitanje nesmetano obavljanje delatnosti predškolske ustanove.
Ako Upravni odbor ne donese odluku o razrešenju direktora po naloženoj meri prosvetnog inspektora, u roku od osam dana od dana prijema naloga, direktora razrešava ministar, u roku od 15 dana od dana prijema zapisnika o neizvršenom nalogu.
2.4. Prava direktora po prestanku dužnosti
Direktor predškolske ustanove kome prestane dužnost zbog isteka drugog i svakog narednog mandata ili na lični zahtev, raspoređuje se na poslove koji odgovaraju stepenu i vrsti njegovog obrazovanja.
Ako nema odgovarajućih poslova u istoj ili drugoj ustanovi, lice iz stava 1. ovog člana ostvaruje prava kao zaposleni za čijim radom prestane potreba, u skladu sa zakonom.
Direktoru predškolske ustanove, koji je razrešen iz razloga što mu je u disciplinskom postupku izrečena mera prestanka radnog odnosa zbog utvrđene odgovornosti za težu povredu radne obaveze iz člana 141. Zakona, ili su se stekli uslovi za otkaz ugovora o radu u skladu sa opštim propisima o radu odnosno ako je konačnim aktom nadležnog organa utvrđeno da je predškolska ustanova odnosno direktor odgovoran za prekršaj propisan Zakonom ili posebnim zakonom, privredni prestup ili krivično delo u vršenju dužnosti, prestaje radni odnos bez prava na otpremninu.
Direktor predškolske ustanove kome u drugom i svakom narednom mandatu prestane dužnost razrešenjem, bez prestanka radnog odnosa, a koji ne može da se rasporedi na poslove koji odgovaraju stepenu i vrsti njegovog obrazovanja, prestaje radni odnos, uz isplatu otpremnine, u skladu sa zakonom.
2.5. Vršilac dužnosti direktora
Vršioca dužnosti direktora predškolske ustanove postavlja Upravni odbor do izbora direktora ako direktoru prestane dužnost, a nije raspisan konkurs ili organ upravljanja nije doneo odluku o izboru ili je ministar doneo akt kojim je odbijeno davanje saglasnosti na odluku Upravnog odbora.
Vršioca dužnosti postavlja ministar ako Upravni odbor ne postavi vršioca dužnosti direktora u slučajevima iz stava 1. ovog člana ili ne donese odluku po ponovljenom konkursu, odnosno ministar ne da saglasnost na odluku po ponovljenom konkursu, u roku od sedam dana od dana saznanja za nastupanje razloga za postavljenje.
Za vršioca dužnosti direktora predškolske ustanove ne može biti postavljeno lice koje u postupku izbora za direktora nije dobilo saglasnost.
Za vršioca dužnosti direktora može da bude postavljen vaspitač ili stručni saradnik, najduže šest meseci.
Vršiocu dužnosti direktora predškolske ustanove miruje radni odnos na poslovima sa kojih je postavljen, za vreme dok obavlja tu dužnost.
Prava, obaveze i odgovornosti direktora predškolske ustanove odnose se i na vršioca dužnosti direktora.
2.6. Pomoćnik direktora
Predškolska ustanova može da ima pomoćnika direktora, u skladu sa normativom kojim se utvrđuju kriterijumi i standardi za finansiranje predškolske ustanove.
Rešenjem direktora na poslove pomoćnika direktora raspoređuje se vaspitač ili stručni saradnik koji ima profesionalni ugled i iskustvo u ustanovi, za svaku radnu godinu.
Pomoćnik direktora organizuje, rukovodi i odgovoran je za pedagoški rad u predškolskoj ustanovi, koordinira rad stručnih aktiva i drugih stručnih organa ustanove, zamenjuje direktora sa svim pravima i odgovornostima u slučaju njegove privremene odsutnosti ili sprečenosti, ukoliko on pismenim ovlašćenjem ne odredi drugo lice i vrši druge poslove predviđene ovim statutom i opštim aktima ustanove.
Pomoćnik direktora dužan je da obavlja i poslove vaspitača ili stručnog saradnika, u skladu sa rešenjem direktora.
3. Stručni organi, timovi i pedagoški kolegijum predškolske ustanove
Stručni organi predškolske ustanove su: vaspitno-obrazovno veće, stručni aktivi vaspitača i medicinskih sestara, stručni aktiv za razvojno planiranje i drugi stručni aktivi i timovi.
3.1. Nadležnost stručnih organa
Stručni organi predškolske ustanove staraju se o osiguranju i unapređenju kvaliteta obrazovno vaspitnog rada predškolske ustanove; prate ostvarivanje programa vaspitanja i obrazovanja; staraju se o ostvarivanju ciljeva i zadataka vaspitanja i obrazovanja; vrednuju rezultate rada vaspitača i stručnih saradnika; prate i utvrđuju rezultate rada dece; preduzima mere za jedinstven i usklađen rad sa decom u procesu obrazovanja i vaspitanja i rešavaju druga stručna pitanja obrazovno-vaspitnog rada.
Stručni organi su nezavisni u radu i zajedno sa Upravnim odborom i direktorom predškolske ustanove, koristeći pomoć i saradnju dece i njihovih roditelja, doprinose ostvarivanju ciljeva i zadataka predškolske ustanove.
Ovi organi, kao kolegijalno-stručni, imaju zadatak da budu nosioci aktivnosti u ostvarivanju ciljeva i zadataka obrazovanja i vaspitanja.
3.2. Vaspitno-obrazovno veće
Vaspitno-obrazovno veće čine: vaspitači i stručni saradnici.
Sednice vaspitno-obrazovnog veća saziva i njima rukovodi direktor ustanove, bez prava odlučivanja.
Odluke se donose većinom glasova prisutnih članova.
Vaspitno obrazovno veće obavlja sledeće poslove:
- utvrđuje predlog godišnjeg programa vaspitno-obrazovnog rada ustanove
- stara se o osiguranju i unapređivanju kvaliteta vaspitno-obrazovnog rada ustanove
- prati ostvarivanje programa i vrednuje ukupne rezultate vaspitno-obrazovnog rada
- izrađuje svoj plan i program rada koji ulazi u sastav programa vrtića
- prati i unapređuje rezultate rada dece
- utvrđuje predlog rekreativnog programa dece i uslove pod kojima će se on realizovati
- sarađuje sa roditeljima dece i pruža stručnu pomoć u cilju jedinstvenog vaspitnog delovanja porodice i vrtića
- daje mišljenje za izbor direktora
- predlaže članove kolektiva u Upravni odbor i komisiju za prijem dece
- rešava druga stručna pitanja vaspitno-obrazovnog rada.
Vrši i druge poslove utvrđene Zakonom i Statutom Ustanove.
Način rada vaspitno-obrazovnog veća bliže se uređuje Poslovnikom o radu.
3.3. Stručni aktivi vaspitača i medicinskih sestara
Stručni aktivi vaspitača i medicinskih sestara formiraju se prema uzrasnim grupama i kao timski aktivi koji rade na određenoj problematici.
Stručni aktivi vaspitača celodnevnog programa i pripremnog predškolskog programa realizuje osnovne zadatke i sadržaj rada vaspitno-obrazovnog veća.
Njegov zadatak je da:
- predlaže osnovne zadatke za godišnji plan vaspitno-obrazovnog rada;
- utvrđuje metode i načine unapređenja vaspitno-obrazovnog rada;
- prati realizaciju vaspitno-obrazovnog rada i daje predloge za njegovo unapređenje;
- prati i unapređuje vođenje celokupne pedagoške dokumentacije;
- predlaže upotrebu i nabavku stručne literature i didaktičkog materijala;
- vrši i druge poslove utvrđene planom rada Ustanove.
Stručni aktiv medicinskih sestara realizuje osnovne zadatke i sadržaje Vaspitno-obrazovnog veća. Njegov zadatak je da:
- predlaže osnove za godišnji plan preventivne zdravstvene zaštite;
- utvrđuje metode i načine unapređenja preventivne-zdravstvene zaštite i vaspitno-obrazovnog rada;
- prati realizaciju nege, preventivno-zdravstvene zaštite i vaspitno obrazovnog rada i daje predloge za njihovu izmenu i dopunu;
- prati vođenje pedagoške i zdravstvene dokumentacije;
- predlaže unapređenje, nabavku i upotrebu stručne literature i didaktičkog materijala;
- vrši i druge poslove predviđene planom rada Ustanove.
Rad stručnih aktiva vaspitača i medicinskih sestara određuje se planom rada Ustanove za tekuću godinu i programom stručnog usavršavanja.
Stručnim aktivom rukovodi predstavnik aktiva koga biraju članovi aktiva, na predlog direktora.
O radu aktiva vodi se zapisnik.
3.4. Stručni aktiv za razvojno planiranje
Stručni aktiv za razvojno planiranje čine predstavnici vaspitača i medicinskih sestara (2 člana), stručnih saradnika (1 član), jedinica lokalne samouprave (1 član) i Saveta roditelja (1 član).
Članove ovog stručnog aktiva imenuje Upravni odbor.
Zadaci članova stručnog aktiva za razvojno planiranje su:
- priprema predlog razvojnog plana ustanove za naredni tro-petogodišnji period,
- praćenje realizacije razvojnog plana ustanove, a naročito u vezi sa ostvarivanjem obrazovno-vaspitnog rada,
- predlaganje novih, boljih i realnijih kriterijuma za vrednovanje planiranih aktivnosti,
- razmatranje i drugih pitanja od značaja za razvoj predškolske ustanove.
Stručni aktiv za razvojno planiranje za svoj rad odgovara Upravnom odboru.
Pedagoški kolegijum
U cilju izgrađivanja i sprovođenja jedinstvene poslovne politike, usklađivanja timskog rada i koordinacije rada radnih jedinica obrazuje se pedagoški kolegijum kao savetodavno telo.
Kolegijum ustanove čine: direktor, pomoćnik direktora, stručni saradnici, predstavnici stručnih aktiva: aktiv medicinskih sestara, aktiv vaspitača celodnevnog boravka, aktiv vaspitača pripremnog predškolskog programa i aktiv za razvojno planiranje.
Na sastanak kolegijuma direktor ustanove može pozvati i druge zaposlene koji nisu članovi Kolegijuma u zavisnosti od problematike koja se na sastanku rešava.
Pedagoški kolegijum razmatra i daje mišljenje u vezi sa poslovima direktora iz člana 62. stav 3. tačka 1-3. i tačka 5-7. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.
Radom kolegijuma predškolske ustanove rukovodi direktor ustanove ili pomoćnik direktora.
Kolegijum donosi zaključke i preporuke.
U cilju ostvarivanja čvršće saradnje porodice i predškolske ustanove i pružanja neposrednije pomoći roditelja u ostvarivanju zadataka obrazovanja i vaspitanja dece, u predškolskoj ustanovi se obrazuje Savet roditelja, u svojstvu savetodavnog organa.
4.1. Sastav i izbor Saveta roditelja
Savet roditelja bira se u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
Savet roditelja ima 19 članova, tako što u svakom objektu, svaka vaspitna grupa na početku školske godine predlaže po jednog predstavnika a predloženi kandidati u svakom objektu, na posebnom sastanku između sebe biraju članove Saveta roditelja i to:
- 6 predstavnika iz objekta "Bambi"
- 5 predstavnika iz objekta "Čarolija"
- 2 predstavnika iz objekta "Leptirić"
- 2 predstavnika iz objekta "Lane"
- 2 predstavnika iz objekta "Pčelica"
- 1 predstavnika iz objekta "Pinokio" i
- 1 predstavnik iz objekta "Zvončić".
Izbor se vrši početkom školske godine, a najkasnije do kraja meseca septembra.
Mandat Saveta roditelja traje godinu dana.
Savet roditelja ima predsednika i zamenika predsednika.
Predsednika i zamenika Saveta roditelja biraju članovi Saveta roditelja većinom glasova od ukupnog broja članova.
Direktor ustanove saziva prvu sednicu Saveta roditelja kojom rukovodi do izbora predsednika Saveta roditelja.
4.2. Nadležnost Saveta roditelja
Savet roditelja:
- predlaže predstavnike roditelja dece u Upravni odbor;
- predlaže svog predstavnika u stručni aktiv za razvojno planiranje i u druge timove ustanove;
- predlaže mere za osiguranje kvaliteta i unapređivanje obrazovno-vaspitnog rada;
- učestvuje u postupku izbora udžbenika;
- razmatra predlog programa obrazovanja i vaspitanja, razvojnog plana, godišnjeg plana rada, izveštaje o njihovom ostvarivanju, vrednovanju i samovrednovanju;
- razmatra namenu korišćenja sredstava od proširene delatnosti, od donacija i sredstava dece;
- razmatra uslove za rad dece, uslove za rad ustanove, uslove za odrastanje i učenje, bezbednost i zaštitu dece;
- učestvuje u postupku propisivanja mera zaštite i bezbednosti dece za vreme boravka u ustanovi i svih aktivnosti koje organizuje ustanova;
- daje saglasnost na program organizovanja ekskurzija i drugih vannastavnih aktivnosti, i razmatra izveštaj o njihovom ostvarivanju;
- razmatra i druga pitanja utvrđena Zakonom i ovim statutom.
Savet roditelja ima pravo da svoje predloge, pitanja i stavove upućuje Upravnom odboru, direktoru i stručnim organima predškolske ustanove.
Način rada i odlučivanja Saveta roditelja ustanove uređuje se Poslovnikom o radu, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
4.3. Sekretar predškolske ustanove
Sekretar predškolske ustanove obavlja upravne, normativno-pravne i druge pravne poslove, koji se detaljno utvrđuju sistematizacijom radnih mesta odnosno opisom poslova i zadataka.
Poslove sekretara može da obavlja diplomirani pravnik-master ili diplomirani pravnik koji je stekao visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, sa položenim stručnim ispitom za sekretara.
Lice iz stava 1. ovog člana, dužno je da u roku od dve godine od dana zasnivanja radnog odnosa, položi ispit za sekretara.
Licu koje ne položi stručni ispit u roku iz stava 2. ovog člana, prestaje radni odnos.
Lice koje ima položen pravosudni ili stručni ispit za zaposlene u organima državne uprave, ne polaže stručni ispit za sekretara.
4.4. Obrazovanje komisija i stručnih radnih tela
Upravni odbor i direktor predškolske ustanove radi sprovođenja zakona, opštih akata i izvršavanje obaveza mogu obrazovati komisije i druga stručna radna tela.
Sastav komisija i stručnih radnih tela, nadležnost i rok izvršavanja zadataka utvrđuje se odlukom direktora, odnosno drugog organa koji ih je obrazovao.
Predškolska ustanova i svi zaposleni dužni su da preduzmu mere da obezbede sve uslove za ostvarivanje prava i bezbednost dece, kao i da ostvare prava deteta u skladu sa potvrđenim međunarodnim ugovorima, ovim i posebnim zakonima, a naročito pravo na:
- kvalitetan obrazovno-vaspitni rad koji obezbeđuje ostvarivanje principa i ciljeva propisanih zakonom,
- uvažavanje ličnosti,
- podršku za svestrani razvoj ličnosti, podršku za posebno iskazane talente i njihovu afirmaciju,
- zaštita od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja,
- informacije o njegovim pravima i obavezama,
- pokretanje inicijative za preispitivanje odgovornosti učesnika u obrazovno-vaspitnom procesu ukoliko prava iz prethodnih alineja nisu ostvarena,
- ostvarivanje svih prava deteta i prava na zaštitu.
Roditelj, odnosno staratelj deteta može da podnese prijavu u slučaju povrede prava iz člana 81. ovog statuta ili neprimerenog ponašanja zaposlenih prema detetu.
Prijava se podnosi direktoru predškolske ustanove u roku od 15 dana od dana nastupanja slučaja.
Direktor predškolske ustanove je dužan da prijavu razmotri i da, uz prethodnu konsultaciju sa roditeljem, odnosno starateljem deteta i zaposlenim odluči o njoj i preduzme odgovarajuće mere, u roku od 15 dana od dana prijema prijave.
Zaposleni u predškolskoj ustanovi dužan je da prijavi direktoru, odnosno Upravnom odboru kršenje prava deteta.
VI VASPITAČI I STRUČNI SARADNICI
Vaspitno obrazovni rad u predškolskoj ustanovi ostvaruju vaspitači, i to: vaspitač, medicinska sestra-vaspitač i defektolog-vaspitač.
Stručne poslove u ustanovi, obavljaju pedagog, psiholog i drugi stručni saradnici, u skladu sa zakonom.
U obavljanju delatnosti ustanova može da ima: nutricionistu, socijalnog i zdravstvenog radnika i druge saradnike u skladu sa posebnim Zakonom.
Zadaci vaspitača, medicinske sestre-vaspitača i stručnih saradnika
Zadatak vaspitača jeste da osigura uvažavanje opštih principa obrazovanja i vaspitanja, ciljeva vaspitanja i obrazovanja, ostvarivanje i unapređivanje vaspitno-obrazovnog rada.
Zadatak medicinske sestre-vaspitača jeste da osigura uvažavanje opštih principa obrazovanja i vaspitanja, ciljeva vaspitanja i obrazovanja, ostvarivanje i unapređivanje vaspitnog rada i nege.
Zadatak stručnog saradnika jeste da savetodavnim radom i drugim oblicima rada unapređuje vaspitno-obrazovni rad i pruža stručnu pomoć deci, roditeljima, odnosno starateljima i vaspitačima, po pitanjima od značaja za vaspitanje i obrazovanje i obavlja druge oblike rada, u skladu sa zakonom.
VII ZAŠTITA I UNAPREĐENJE ČOVEKOVE OKOLINE
Organi ustanove i zaposleni dužni su da organizuju obavljanje delatnosti kojima se osigurava bezbednost na radu kao i da sprovode potrebne mere zaštite na radu i zaštite životne sredine.
Upravni odbor odlučuje o merama radi zaštite i unapređenja čovekove okoline, a u skladu sa delatnošću ustanove, odlučuje o obezbeđenju sredstava za te namene i stara se o sprovođenju odluka i mera zaštite i unapređenja čovekove okoline.
Direktor predškolske ustanove je dužan da uz izveštaj o poslovanju koji podnosi Upravnom odboru isti izvesti o preduzetim merama za zaštitu i unapređenje čovekove okoline.
VIII OBAVEŠTAVANJE ZAPOSLENIH I DRUGIH ZAINTERESOVANIH LICA
Zaposleni u predškolskoj ustanovi i druga zainteresovana lica imaju pravo da budu obaveštena o odlukama organa i o drugim pitanjima u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima.
Objavljivanje odluka Upravnog odbora, direktora, stručnih organa i saveta roditelja i stručnih timova vrši se oglašavanjem na oglasnoj tabli ustanove.
U predškolskoj ustanovi je dozvoljeno sindikalno organizovanje, u skladu sa zakonom.
U ostvarivanju zaštite prava zaposlenih u predškolskoj ustanovi, sindikat je ovlašćen da obavlja poslove u skladu sa zakonom i kolektivnim ugovorom.
IX NADZOR NAD RADOM PREDŠKOLSKE USTANOVE
Inspekcijski i stručno pedagoški nadzor nad radom predškolske ustanove vrši Ministarstvo.
Inspekcijski nadzor nad radom predškolske ustanove, kao povereni posao, obavlja gradska uprava.
Poslove inspekcijskog nadzora vrši prosvetni inspektor.
Poslove stručno pedagoškog nadzora vrši prosvetni savetnik.
Poslove inspekcijskog nadzora i ovlašćenja Ministarstva prema organu kome su povereni poslovi, ovlašćenja i zadaci prosvetnog inspektora i prosvetnog savetnika, utvrđeni su zakonom.
X FINANSIRANJE PREDŠKOLSKE USTANOVE
Sredstva za finansiranje delatnosti predškolske ustanove obezbeđuju se u skladu sa Zakonom.
Roditelj, odnosno staratelj deteta učestvuje u obezbeđivanju sredstava za ostvarivanje delatnosti predškolske ustanove u visini 20% od ekonomske cene po detetu, u skladu sa Zakonom.
Odluku o visini cene iz stava 2. ovog člana, donosi osnivač.
Visina plate, naknade i drugih primanja utvrđuje se jedinstveno za sve zaposlene u predškolskim ustanovama čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, u skladu sa propisima kojima se uređuju plate, naknade i druga pitanja iz radnog odnosa u javnim službama.
Obezbeđenje višeg standarda obrazovanja i vaspitanja
Predškolska ustanova može učešćem roditelja dece, jedinice lokalne samouprave, donatora, sponzorstva ili od proširene delatnosti, da obezbedi sredstva za viši standard od utvrđenog pedagoškog standarda u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
Sredstva iz stava 1. ovog člana, koriste se za poboljšanje standarda obrazovanja i vaspitanja u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje programa koji nisu delatnost predškolske ustanove, za ishranu i pomoć deci.
U cilju organizovanja i sprovođenja vaspitno obrazovne delatnosti predškolska ustanova u skladu sa zakonom, donosi program obrazovanja i vaspitanja, razvojni plan ustanove, godišnji plan rada i statut ustanove.
Predškolska ustanova u skladu sa zakonom donosi:
- Pravilnik o radu,
- Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova i radnih zadataka,
- Pravilnik o disciplinskoj i materijalnoj odgovornosti zaposlenih,
- Pravilnik o platama, naknadama i drugim primanjima,
- Pravilnik o bezbednosti dece u ustanovi,
- Pravila ponašanja dece, zaposlenih i roditelja,
- Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu,
- Akt o proceni rizika,
- Poslovnike o radu: Upravnog odbora, Saveta roditelja, Vaspitno-obrazovnog veća,
- Druge opšte akte čija obaveza proizilazi iz zakona i ovog statuta.
Statut je osnovni opšti akt.
Svi drugi opšti akti moraju biti u saglasnosti sa Statutom.
Pojedinačni akti, koje donose organi i ovlašćeni zaposleni u predškolskoj ustanovi, moraju biti u skladu sa odgovarajućim opštim aktima ustanove.
Statut predškolske ustanove i druge opšte akte, donosi Upravni odbor, ukoliko zakonom nije predviđeno da pojedine opšte akte donosi direktor predškolske ustanove. Statut predškolske ustanove i druge opšte akte Upravni odbor donosi većinom glasova svih članova Upravnog odbora.
Direktor predškolske ustanove odgovoran je za zakonito i blagovremeno donošenje pojedinačnih i opštih akata iz njegove nadležnosti i za njihovo sprovođenje u skladu sa zakonom a Upravni odbor za blagovremeno donošenje i usklađivanje svih opštih akata iz njegove nadležnosti, u skladu sa zakonom.
Opšti akti objavljuju se na oglasnoj tabli Ustanove i stupaju na snagu u roku od 8 (osam) dana od dana njihovog objavljivanja.
U slučajevima kada za to postoje opravdani razlozi koji se utvrđuju prilikom donošenja opštih akata, opšti akti mogu da stupe na snagu i ranije, odnosno pre isteka roka od 8 dana od dana njihovog objavljivanja.
Predškolska ustanova obezbeđuje dostupnost Statuta i drugih opštih akata svakom zaposlenom i sindikatu.
Izmene i dopune statuta i drugih opštih akata vrši se po postupku za donošenje statuta predškolske ustanove.
Autentično tumačenje odredaba statuta daje Upravni odbor.
Poslovnu tajnu predstavljaju isprave i podaci utvrđeni zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima predškolske ustanove, čije bi saopštenje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju ustanove i štetilo bi interesima i poslovnom ugledu ustanove, ako zakonom nije drugačije određeno.
Isprave i podatke koji su utvrđeni kao poslovna tajna mogu drugim licima saopštiti jedino direktor i sekretar predškolske ustanove.
Poslovnu tajnu dužni su da čuvaju svi zaposleni koji na bilo koji način saznaju za ispravu ili podatak koji se smatra poslovnom tajnom.
Dužnost čuvanja poslovne tajne traje i po prestanku radnog odnosa.
Zaposleni su dužni da čuvaju poslovnu tajnu koju saznaju u vršenju poslova sa drugim ustanovama, organima i preduzećima.
Pored podataka koji su zakonom proglašeni za poslovnu tajnu, poslovnom tajnom smatraju se:
- podaci o merama i načinu postupanja za slučaj vanrednih okolnosti;
- plan fizičkog i tehničkog obezbeđenja imovine i objekata;
- podaci koji se pripremaju za nadležne organe;
- ugovori, ponude, finansijsko poslovanje i zarade zaposlenih;
- drugi podaci i isprave koje službenom, tj. poslovnom tajnom proglasi Upravni odbor.
Profesionalnom tajnom smatraju se intimni i lični podaci iz života zaposlenih i dece, podaci iz molbi građana i roditelja dece, čije bi saopštavanje i objavljivanje moglo naneti moralnu i materijalnu štetu zaposlenom, detetu, roditeljima dece i trećim licima.
Zaposleni čini težu povredu radne dužnosti ako oda poslovnu ili profesionalnu tajnu.
Zaposleni koji koristi isprave i dokumenta koja predstavljaju poslovnu ili profesionalnu tajnu dužan je da ih koristi samo u prostorijama ustanove i da ih čuva na način koji onemogućava njihovo korišćenje od strane neovlašćenih lica.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Na pitanja koja nisu uređena ovim statutom, primenjivaće se neposredno Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakon o predškolskom vaspitanju i obrazovanju, drugi zakoni i propisi koji regulišu ovu oblast.
Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut ustanove broj 176 usvojen dana 25.02.2010. godine, kao i odredbe opštih akata predškolske ustanove koje su u suprotnosti sa istim.
Na ovaj Statut saglasnost daje Skupština grada Loznice.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Loznice".