POSLOVNIK

O RADU SKUPŠTINE GRADA SREMSKA MITROVICA

("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 2/2008, 15/2012 i 2/2013 i "Sl. glasnik RS", br. 64/2013 - odluka US)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim Poslovnikom o radu uređuje se način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada Sremska Mitrovica, način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika i druga pitanja u vezi sa radom Skupštine grada Sremska Mitrovica (u daljem tekstu Poslovnik).

Ako se u radu Skupštine grada pojavi pitanje za koje postupak odlučivanja nije uređen ovim Poslovnikom, Skupština grada može postupak odlučivanja po tom pitanju urediti posebnom odlukom ili zaključkom.

II KONSTITUISANJE SKUPŠTINE GRADA

1. Sazivanje i predsedavanje na Konstitutivnoj sednici

Član 2

Konstitutivnu sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada iz prethodnog saziva u roku od 15 dana, od dana objavljivanja rezultata izbora.

Skupština se mora održati najkasnije u roku od 60 dana, od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.

Ukoliko predsednik Skupštine grada iz prethodnog saziva ne sazove sednicu, u roku iz stava 1. ovog člana, konstitutivnu sednicu sazvaće najstariji odbornik, u roku od 7 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Sednicom predsedava najstariji odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.

2. Dnevni red Konstitutivne sednice

Član 3

Predsedavajući na Konstitutivnoj sednici predlaže sledeći dnevni red:

- izbor članova Verifikacionog odbora,

- razmatranje izveštaja Izborne komisije o sprovedenim izborima za odbornike Skupštine grada Sremska Mitrovica,

- razmatranje izveštaja Verifikacionog odbora o potvrđivanju mandata odbornika,

- polaganje zakletve,

- izbor predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada,

- postavljenje sekretara Skupštine grada,

- druga pitanja.

3. Potvrđivanje mandata

Član 4

Odbornici stiču prava i dužnosti u Skupštini grada danom potvrđivanja mandata.

O potvrđivanju mandata odbornika, na osnovu izveštaja Verifikacionog odbora, Skupština odlučuje javnim glasanjem.

U glasanju mogu učestvovati kandidati za odbornike, kojima su mandati dodeljeni, u skladu sa Zakonom i koji imaju uverenje Izborne komisije.

Verifikacioni odbor ima 5 članova, koje predlaže predsedavajući, vodeći računa o srazmernoj zastupljenosti odbornika koji su izabrani na predlog pojedinih političkih stranaka, koalicija ili grupe građana.

Verifikacioni odbor je izabran ako je za njega glasala većina prisutnih odbornika.

Član 5

Sednici Verifikacionog odbora predsedava najstariji član.

Verifikacioni odbor radi na sednici na kojoj prisustvuje većina članova, a odlučuje većinom glasova prisutnih članova Verifikacionog odbora.

Član 6

Verifikacioni odbor utvrđuje da li su podaci iz uverenja o izboru svakog odbornika istovetni sa podacima iz izveštaja Izborne komisije, i o tome podnosi izveštaj Skupštini grada.

Izveštaj Verifikacionog odbora sadrži:

- predlog da se potvrde mandati izabranih odbornika, ili

- obrazloženi predlog da se odloži potvrđivanje mandata, odnosno da se ne potvrdi mandat pojedinom odborniku.

Član 7

Skupština grada razmatra i odlučuje o izveštaju Verifikacionog odbora u celini.

Ako Verifikacioni odbor u svom izveštaju predloži da se ne potvrdi mandat nekom odborniku ili da se odloži potvrđivanje mandata, o takvom predlogu Skupština grada odlučuje posebno.

U slučaju iz prethodnog stava ovog člana Skupština grada će naložiti Verifikacionom odboru da, u roku od 30 dana, pismeno obavesti Skupštinu grada o valjanosti uverenja o izboru odbornika, čije je potvrđivanje odloženo.

Izabrani odbornik, čije je potvrđivanje mandata odloženo, ima pravo da prisustvuje sednici i učestvuje u radu Skupštine grada, ali bez prava odlučivanja.

Član 8

Skupština grada može da radi i odlučuje kada se potvrdi više od polovine mandata izabranih odbornika.

Član 9

Odredbe o potvrđivanju mandata odbornika izabranih na redovnim opštim izborima odnose se i na potvrđivanje mandata odbornika izabranih na ponovljenim izborima.

4. Polaganje zakletve

Član 10

Odbornici čiji je mandat potvrđen polažu zakletvu koja glasi:

"ZAKLINJEM SE DA ĆU SE U RADU SKUPŠTINE GRADA SREMSKA MITROVICA PRIDRŽAVATI USTAVA, ZAKONA I STATUTA GRADA SREMSKE MITROVICE, I DA ĆU ČASNO I NEPRISTRASNO VRŠITI DUŽNOST ODBORNIKA, RUKOVODEĆI SE INTERESIMA GRAĐANA".

Po položenoj zakletvi, prisutni odbornici potpisuju tekst zakletve koji se prilaže izbornom materijalu.

Odbornici koji nisu prisustvovali Konstitutivnoj sednici Skupštine grada, odbornici čiji je mandat bio osporavan i odbornici izabrani na ponovnim izborima, svečanu izjavu daju pojedinačno na prvoj sednici Skupštine grada koja se održava posle potvrđivanja njihovih mandata.

5. Predsednik i zamenik predsednika Skupštine grada

Član 11

Za predsednika odnosno, zamenika predsednika Skupštine grada može biti biran svaki odbornik Skupštine grada, koga predloži najmanje jedna trećina odbornika Skupštine grada.

Odbornik može predložiti samo jednog kandidata za predsednika.

Predlozi kandidata za predsednika, odnosno zamenika predsednika Skupštine grada podnose se predsedavajućem odborniku, u pismenom obliku, sa potpisom odbornika predlagača.

Predlagač ima obavezu da obrazloži svoj predlog.

Predsedavajući obaveštava odbornike o svim primljenim predlozima.

Član 12

O predloženim kandidatima otvara se pretres.

Član 13

Kandidat za predsednika, odnosno zamenika predsednika Skupštine grada može da se obrati odbornicima.

Član 14

Izbor predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada, vrši se tajnim glasanjem.

Ako je za predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada predloženo više kandidata, po zaključenom pretresu, predsedavajući predlaže, a Skupština grada utvrđuje listu kandidata i to posebno za izbor predsednika, a posebno za zamenika predsednika Skupštine grada, po azbučnom redu početnih slova njihovih prezimena.

Na osnovu utvrđene liste kandidata izrađuju se glasački listići.

Član 15

Glasanje sprovodi Glasački odbor, koga bira Skupština grada.

Glasački odbor ima predsednika i 4 člana.

Kandidat za predsednika, odnosno zamenika predsednika Skupštine grada ne može biti član Glasačkog odbora.

Član 16

Na glasačkom listiću kandidati se navode redosledom utvrđenim u listi kandidata.

Ispred imena svakog kandidata stavlja se redni broj.

Član 17

Predsedavajući odbornik objavljuje početak glasanja i poziva odbornike da preuzmu glasački listić, što se evidentira na spisku izabranih odbornika.

Član 18

Na mestu određenom za glasanje obezbeđuje se tajnost glasanja, postavljanjem kartonskih zaklona i sl.

Član 19

Glasa se zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata.

Glasa se samo za jednog kandidata.

Nepopunjeni glasački listić, glasački listić koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi za koga je odbornik glasao i glasački listić na kome je zaokružen veći broj kandidata od broja koji se bira, smatra se nevažećim.

Član 20

Glasački odbor nakon glasanja sačinjava zapisnik.

Zapisnik sadrži:

- ukupan broj glasačkih listića,

- broj prisutnih odbornika na sednici,

- broj odbornika koji su primili glasački listić,

- broj neupotrebljenih glasačkih listića,

- broj važećih glasačkih listića,

- broj nevažećih glasačkih listića i

- izveštaj o rezultatima glasanja.

Član 21

Predsednik i zamenik predsednika Skupštine grada su izabrani ako je za njih glasala većina od ukupnog broja odbornika.

Ako u prvom krugu glasanja nijedan od predloženih kandidata ne dobije većinu, u drugom krugu glasaće se za 2 kandidata koji su u prvom krugu imali najveći broj glasova.

U drugom krugu izabran je kandidat koji dobije većinu glasova od ukupnog broja odbornika.

Ako ni u drugom krugu nijedan od predloženih kandidata ne dobije potrebnu većinu glasova, ponavlja se postupak kandidovanja i izbora.

Ako su od predloženih kandidata dva dobila isti broj glasova, i istovremeno i najveći broj glasova, postupak glasanja se ponavlja između ta dva kandidata.

Član 22

Ukoliko ni posle ponovljenog glasanja nijedan od kandidata nije dobio potreban broj glasova, postupak izbora se ponavlja tako što se predlažu novi kandidati.

U ponovljenom postupku ne mogu biti predloženi kandidati koji su već učestvovali u postupku izbora.

Član 23

Nakon objavljivanja rezultata izbora, novoizabrani predsednik preuzima rukovođenje Skupštinom.

Ako izabrani predsednik Skupštine nije prisutan, rukovođenje preuzima zamenik predsednika, a u slučaju i njegove odsutnosti predsedavajući odbornik nastavlja rukovođenje sednicom.

Član 24

Predsedniku i zameniku predsednika Skupštine grada prestaje funkcija pre isteka vremena na koji su izabrani ostavkom i razrešenjem.

Predsednik Skupštine grada može podneti ostavku u pismenom obliku ili usmeno. Pismenu ostavku podnosi do početka sednice.

Usmenu ostavku podnosi saopštavanjem ostavke na sednici Skupštine grada.

Predlog za razrešenje predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada se podnosi u pismenoj formi i mora biti obrazložen.

Predlog za razrešenje podnosi najmanje jedna trećina odbornika.

O predlogu za razrešenje se odlučuje tajnim glasanjem na glasačkim listićima zaokruživanjem reči "za" ili "protiv".

O sprovođenju glasanja stara se Glasački odbor koji ima predsednika i 4 člana, a imenuje ga Skupština grada iz reda odbornika.

Glasanje o razrešenju predsednika i zamenika predsednika sprovodi se na način i po postupku predviđenom za izbor predsednika, odnosno zamenika predsednika Skupštine grada.

Član 25

O sprovedenom glasanju za razrešenje predsednika, odnosno zamenika predsednika Skupštine grada, Glasački odbor podnosi izveštaj, na osnovu koga Skupština grada donosi odluku o razrešenju.

Predsednik, odnosno zamenik predsednika Skupštine grada je razrešen ako je za razrešenje glasala većina od ukupnog broja odbornika.

Sednicom na kojoj se odlučuje o razrešenju predsednika Skupštine grada, predsedava zamenik predsednika i odbornik koga odredi predsednik.

Ako se na istoj sednici odlučuje o razrešenju predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada, sednicom predsedava najstariji odbornik.

Član 26

Ponovljeni predlog za razrešenje predsednika, odnosno zamenika predsednika Skupštine grada, može se podneti po isteku roka od 6 meseci, računajući od dana podnošenja prethodnog predloga.

6. Sekretar Skupštine grada

Član 27

Sekretara Skupštine grada, postavlja Skupština grada na predlog predsednika Skupštine grada.

Sekretar je postavljen ako je za njega glasala većina od prisutnih odbornika.

Član 28

Sekretaru Skupštine grada prestaje mandat pre isteka vremena na koje je postavljen razrešenjem i na lični zahtev.

Predlog za razrešenje sekretara može podneti predsednik Skupštine grada.

Član 29

Odredbe člana 27. i 28. shodno se primenjuju i na postavljenje i razrešenje zamenika sekretara.

III UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA SKUPŠTINE GRADA

Član 30

U Skupštini grada obrazuju se odborničke grupe.

Odborničke grupe obrazuju se od odbornika jedne ili više političkih stranaka, koalicije, političke organizacije ili grupe građana.

Odbornička grupa se može obrazovati ako ima najmanje 5 članova.

Odbornička grupa se konstituiše tako što se predsedniku Skupštine grada podnosi spisak članova grupe, koji je potpisao svaki član grupe, uz naznačenje predsednika te odborničke grupe.

Odbornik može biti član samo jedne odborničke grupe u Skupštini grada.

Predsednik odborničke grupe podnosi izveštaj predsedniku Skupštine grada o eventualnim promenama u sastavu odborničke grupe.

Član 31

Odbornička grupa učestvuje u radu Skupštine grada, preko svog predsednika, odnosno ovlašćenog predstavnika u odsustvu predsednika i

- podnosi predlog za unošenje pojedinih pitanja u dnevni red sednica Skupštine grada i skupštinskih radnih tela,

- podnosi predloge opštih akata i drugih propisa u postupku njihovog razmatranja,

- podnosi amandmane na predloge opštih akata drugih predlagača,

- daje svoje mišljenje i predloge o pitanjima o kojima odlučuje Skupština grada i

- vrši i druge poslove utvrđene ovim Poslovnikom.

Član 31a*

(Prestao da važi odlukom US)

IV SEDNICA SKUPŠTINE GRADA

1. Pripremanje sednice

Član 32

O pripremanju sednice Skupštine grada stara se predsednik Skupštine grada, a u tome mu pomaže sekretar Skupštine grada.

Predsednik Skupštine grada unosi u predlog dnevnog reda predloge koje primi od predlagača (odbornici, odborničke grupe, gradsko veće, gradonačelnik, radna tela Skupštine grada, podnosioci izveštaja itd.), kao i druga pitanja iz nadležnosti Skupštine grada.

Predsednik se stara da sva pitanja koja su uneta u predlog dnevnog reda budu prethodno raspravljena u nadležnim radnim telima Skupštine grada.

2. Sazivanje i održavanje sednice

Član 33

Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada.

Sednice Skupštine grada održavaju se po potrebi, a najmanje jedanput u tri meseca.

Predsednik Skupštine grada je dužan da sednicu Skupštine grada sazove i kada to zatraži jedna trećina od ukupnog broja odbornika u Skupštini grada, Gradsko veće i Gradonačelnik.

U slučaju iz prethodnog stava, predsednik Skupštine grada sednicu mora zakazati najkasnije u roku od 7 dana, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana, od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine grada ne zakaže sednicu u navedenom roku, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Član 34

Predsednik Skupštine grada može odložiti sednicu koju je sazvao, samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština grada.

3. Poziv za sednicu

Član 35

Sednice Skupštine grada sazivaju se pismenim ili elektronskim putem.

Poziv za sednicu sadrži: mesto i vreme održavanja sednice i predloženi dnevni red.

Poziv za sednicu se mora dostaviti odbornicima najkasnije 7 dana pre dana održavanja sednice, a kada postoje opravdani razlozi, ovaj rok može biti i kraći.

Izuzetno od odredbi prethodnog stava kada Skupština razmatra predlog Statuta grada ili predlog budžeta, poziv za sednicu mora biti dostavljen najkasnije 10 dana, pre dana održavanja sednice.

4. Sednički materijal

Član 36

Za sednicu odbornicima se dostavlja:

- poziv sa predlogom dnevnog reda,

- izvod iz zapisnika sa prethodne sednice,

- utvrđeni predlog opštih akata sa obrazloženjem i

- druga dokumentacija.

Saglasno odredbi člana 5. Statuta grada Sremska Mitrovica, materijal za sednicu izrađuje se na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.

5. Dnevni red

Član 37

Dnevni red predlaže predsednik Skupštine grada.

U predlog dnevnog reda predsednik unosi sve predloge sa potrebnim materijalom, podnetim od strane ovlašćenog predlagača, ako su prispeli najkasnije 3 dana pre dana dostavljanja poziva odbornicima za održavanje naredne sednice Skupštine grada.

U naročito hitnim slučajevima predsednik Skupštine grada može u predlog dnevnog reda uneti predloge i pitanja koja su mu podneta posle roka predviđenog u prethodnom stavu.

Član 38

Predlog za izmenu i dopunu dnevnog reda može podneti predsednik, odnosno ovlašćeni predstavnik odborničke grupe, odbornik, predsednik radnog tela, gradsko veće i gradonačelnik, najkasnije 24 časa, pre časa određenog za početak sednice.

Na samoj sednici, predlog za izmenu i dopunu dnevnog reda može podneti predsednik Skupštine grada i gradonačelnik.

O predloženoj izmeni i dopuni dnevnog reda otvara se pretres.

Skupština grada odlučuje o svakom predlogu za promenu dnevnog reda, po redosledu predlaganja.

Prihvaćeni predlog unosi se u dnevni red po redosledu koji predloži predsednik Skupštine grada.

O dnevnom redu u celini Skupština grada odlučuje bez pretresa.

Skupština grada može, u toku sednice, bez pretresa, izvršiti izmene u redosledu tačaka dnevnog reda.

Član 39

Predsednik Skupštine grada može odbiti da u predlog dnevnog reda unese predloge i pitanja za koje smatra da nisu dovoljno pripremljeni da bi se o njima moglo na sednici raspravljati.

Predsednik će obavestiti predlagača o razlozima zbog kojih je odbio da uvrsti u dnevni red predlog ili pitanje.

6. Rukovođenje sednicom - tok sednice

Član 40

Sednicom rukovodi predsednik Skupštine grada, a u slučaju njegove odsutnosti zamenjuje ga zamenik predsednika.

Predsedniku i zameniku predsednika Skupštine grada, u rukovođenju sednicom, može pomagati odbornik koga odredi predsednik (u daljem tekstu: predsedavajući).

Kada rukovodi sednicom zamenik predsednika, odnosno predsedavajući ima sva prava i obaveze predsednika Skupštine grada.

Član 41

Predsednik Skupštine grada, na osnovu izveštaja sekretara Skupštine grada i službene evidencije o prisutnosti odbornika, utvrđuje da li postoji potrebna većina za punovažno odlučivanje.

Skupština grada može punovažno odlučivati ako je na sednici prisutna većina od ukupnog broja odbornika.

Odbornik je dužan da, najkasnije u roku od 48 časova pre početka zakazane sednice, pismenim putem obavesti predsednika Skupštine grada o sprečenosti da prisustvuje sednici i da navede razloge izostanka sa sednice.

Predsednik otvara sednicu Skupštine grada nakon konstatacije da postoji potrebna većina za punovažno odlučivanje.

Član 42

Ako se utvrdi da ne postoji potrebna većina za punovažno odlučivanje, predsednik Skupštine grada, odlaže sednicu i zakazuje novu u određeni dan ili sat.

Ako u toku sednice Skupštine grada predsednik ili ovlašćeni predstavnik odborničke grupe izrazi sumnju da ne postoji potrebna većina za punovažno odlučivanje, nakon zaključenja pretresa, a pre prelaska na odlučivanje, izvršiće se provera prisutnosti odbornika prozivkom ili prebrojavanjem.

Kada se, nakon provere iz stava 2., utvrdi da nema potrebne većine za odlučivanje, predsednik Skupštine grada daće pauzu do 30 minuta. Ukoliko i nakon pauze nema potrebne većine za odlučivanje, predsednik Skupštine grada odlaže sednicu i zakazuje novu u određeni dan ili sat.

Član 43

Pre utvrđivanja dnevnog reda, usvaja se Izvod iz zapisnika sa prethodne sednice Skupštine grada.

Na dostavljeni izvod iz zapisnika odbornici mogu staviti primedbe u pismenoj formi.

O dostavljenim primedbama izjašnjava se Komisija za statutarna pitanja i propise.

Nakon pribavljenog mišljenja Komisije iz prethodnog stava, odluku donosi Skupština grada na prvoj narednoj sednici, bez pretresa.

Član 44

Sednici Skupštine grada, pored odbornika, predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada prisustvuju sekretar Skupštine grada, članovi Gradskog veća gradonačelnik, pomoćnici gradonačelnika, načelnici gradskih uprava, ovlašćeni predlagači akata, podnosioci izveštaja i druga lica koja predsednik Skupštine grada pozove na sednicu.

7. Javnost rada Skupštine grada

Član 45

Sednice Skupštine grada su javne.

Za javnost rada Skupštine grada odgovoran je predsednik Skupštine grada.

Pozivi i materijal za sednice Skupštine grada dostavljaju se sredstvima informisanja radi upoznavanja javnosti.

Sednicama Skupštine grada mogu prisustvovati predstavnici sredstava javnih informisanja, ovlašćeni predstavnici predlagača, kao i druga zainteresovana lica, u skladu sa Poslovnikom Skupštine grada.

U slučaju da ne postoji mogućnost da svi zainteresovani prisustvuju sednici Skupštine grada, predsednik Skupštine će odlučiti kome će omogućiti prisustvo sednici, polazeći od redosleda prijavljivanja i interesa prijavljenih za tačke na dnevnom redu.

Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna zbog razloga bezbednosti i odbrane zemlje i drugih posebno opravdanih razloga, koji se konstatuju pre utvrđivanja dnevnog reda.

Član 46

Akreditovani novinar može prisustvovati sednici Skupštine grada, radnog tela i drugim sastancima koje saziva predsednik Skupštine grada.

Sekretar Skupštine grada, ili lice koje on odredi, održava vezu između novinara i Skupštine grada.

Kad akreditovani novinar zloupotrebi svoja prava ili grubo povredi red na sednici ili povredi pravila ponašanja, predsednik Skupštine grada udaljiće ga sa sednice, a može doneti odluku da to lice više ne može da vrši prava koja mu po ovom Poslovniku pripadaju.

U slučaju iz prethodnog stava, obavestiće se osnivač informativnog glasila čiji je predstavnik to lice i pozvaće se da uputi drugo lice kao svog predstavnika u Skupštinu grada.

Član 47

Skupština grada, na predlog predsednika ili najmanje 5 odbornika, može odlučiti da se sednica održi bez prisustva javnosti ili da se samo po pojedinim pitanjima raspravlja i odlučuje bez prisustva javnosti.

Odluka o ovom predlogu donosi se bez pretresa.

8. Obraćanje Skupštini grada

Član 48

Na sednici Skupštine grada svaki odbornik ima pravo da traži reč.

Učesnik u pretresu po istom pitanju može govoriti samo jednom.

Kada se razmatraju pitanja iz delokruga radnih tela Skupštine grada, pravo da traže reč imaju i ovlašćeni predstavnici radnih tela Skupštine grada.

8.1. Redosled izlaganja

Član 49

Na sednici Skupštine grada može se govoriti tek po dobijanju reči od predsednika Skupštine grada i to po redosledu prijavljivanja, pismenim putem kod Stručne službe Skupštine grada, do zaključenja pretresa.

Niko ne može prići govornici dok mu predsednik Skupštine grada to ne dozvoli.

8.2. Izlaganje preko reda

Član 50

Predlagač, odnosno predstavnik predlagača ili izvestilac mogu tražiti i odmah dobiti reč, kada to zatraže da bi pojasnili, izmenili ili dopunili predlog.

8.3. Ograničenje trajanja izlaganja

Član 51

Kad predsednik Skupštine grada oceni da će pretres po pojedinim pitanjima trajati duže, ili kada je prijavljen veći broj odbornika, može predložiti ograničenje trajanja govora svakog učesnika u pretresu, o čemu odlučuje Skupština grada bez pretresa.

Ograničenje trajanja govora može predložiti svaki odbornik, o čemu se izjašnjava Skupština grada bez pretresa.

Kada je trajanje govora ograničeno, predsednik Skupštine grada, u slučaju prekoračenja određenog vremena, opominje govornika da je vreme proteklo, a ako ovaj ni za naredni minut ne završi izlaganje, predsednik Skupštine grada mu može oduzeti reč.

8.4. Povreda poslovnika

Član 52

O povredi Poslovnika Skupštine grada može da govori samo predsednik, odnosno ovlašćeni predstavnik odborničke grupe u odsustvu predsednika odborničke grupe.

Povredom Poslovnika ne smatra se odluka Skupštine grada ili predsednika Skupštine grada doneta u vezi održavanja reda na sednici Skupštine grada.

Predsedniku, odnosno ovlašćenom predstavniku odborničke grupe, koji želi da govori o povredi Poslovnika, predsednik Skupštine grada daje reč odmah po završenom izlaganju prethodnog govornika.

Član 53

Predsednik, odnosno ovlašćeni predstavnik odborničke grupe je dužan da, odmah na početku izlaganja, navede koja je odredba Poslovnika povređena, da je citira i obrazloži u čemu se povreda sastoji, s tim da može govoriti najduže 3 minuta.

Predsednik Skupštine grada je dužan da, nakon toga, da objašnjenje o povredi Poslovnika.

Ako i pored objašnjenja predsednika Skupštine grada, predsednik, odnosno ovlašćeni predstavnik odborničke grupe ostane pri tvrdnji da je Poslovnik povređen, predsednik Skupštine grada će, ne prekidajući tok sednice, zatražiti od Komisije za statutarna pitanja i propise da za narednu sednicu Skupštine grada dostavi mišljenje da li je Poslovnik povređen.

Ukoliko Komisija za statutarna pitanja i propise utvrdi da je Poslovnik povređen, Skupština grada će odlučiti na koji način će povreda biti otklonjena.

8.5. Sloboda govora

Član 54

Govornici imaju punu slobodu govora ali su dužni da poštuju dostojanstvo Skupštine grada i da se jedni drugima obraćaju sa uvažavanjem.

Govornika može prekinuti i opomenuti na red samo predsednik Skupštine grada.

8.6. Pravo na repliku

Član 55

Ukoliko se odbornik u svom izlaganju uvredljivo izrazi o drugom odborniku, odbornik na koga se uvreda odnosi ima pravo na repliku.

Ukoliko se uvredljivi izraz odnosi na odborničku grupu, pravo na repliku ima predsednik, odnosno ovlašćeni predstavnik odborničke grupe.

Pravo na repliku odbornik traži dizanjem ruke.

Odluku o davanju prava na repliku donosi predsednik Skupštine grada.

Odbornik koji je tražio repliku i odbornik koji je repliku izazvao imaju pravo da repliciraju samo jednom.

Replika ne može trajati duže od 3 minuta.

Član 56

Predsednik Skupštine grada, kada predsedava sednicom Skupštine grada, a želi da učestvuje u pretresu, prepušta predsedavanje sednicom Skupštine grada zameniku predsednika ili predsedavajućem.

8.7. Poštovanje dnevnog reda od strane govornika

Član 57

Govornik može govoriti samo o pitanju koje je na dnevnom redu.

Ako se govornik u svom izlaganju udalji od dnevnog reda, predsednik Skupštine grada će ga na to opomenuti i pozvati da se drži dnevnog reda.

Ako se govornik ni posle drugog upozorenja ne bude držao dnevnog reda, predsednik će mu oduzeti reč.

V ODLUČIVANJE

1. Pretres

Član 58

Odlučivanju u Skupštini grada se pristupa posle pretresa, osim u slučajevima u kojima je ovim Poslovnikom određeno da se odlučuje bez pretresa.

Pre ili posle pretresa Skupština grada može odlučiti da se pojedino pitanje skine sa dnevnog reda, ili da se vrati predlagaču na doradu.

Član 59

Kada se pretres zaključi, prelazi se na glasanje o predlogu.

Predsednik Skupštine grada može predložiti da Skupština grada zaključi pretres i pre nego što je iscrpljena lista prijavljenih govornika, ako smatra da je pitanje dovoljno raspravljeno.

Predlog iz prethodnog stava može podneti i svaki odbornik, o čemu Skupština grada odlučuje bez pretresa.

Član 60

Skupština grada odlučuje javnim glasanjem, ukoliko ovim Poslovnikom, Statutom ili drugim opštim aktom, odnosno posebnom odlukom Skupštine grada nije određeno drugačije.

Član 61

Javno glasanje se vrši dizanjem ruke ili poimeničnom prozivkom odbornika.

Odbornik se može uzdržati od glasanja.

Član 62

Kada se glasa dizanjem ruke predsednik Skupštine grada prvo poziva da dignu ruku odbornici koji glasaju "za" i izbroji tako date glasove, zatim poziva da dignu ruku oni koji glasaju "protiv", pa izbroji tako date glasove, i najzad pita da li ima odbornika koji se uzdržavaju od glasanja, tj. "uzdržanih", i poziva ih da dignu ruku pa i njih izbroji.

U prebrojavanju glasova, u smislu prethodnog stava, predsedniku pomaže Stručna služba Skupštine grada.

Član 63

Prozivkom odbornika se glasa tako što odbornici po prozivci, glasno izjavljuju da glasaju "za", "protiv" ili da su uzdržani od glasanja.

O glasanju prozivkom odlučuje Skupština grada.

Sekretar ili lice kome to poveri predsednik Skupštine grada, upisuje pored imena prozvanih odbornika, kako se odbornik izjasnio, i nakon toga se utvrđuju rezultati glasanja.

Član 64

Tajnom glasanju se pristupa kada je to predviđeno Zakonom, Statutom, Poslovnikom ili posebnom odlukom Skupštine grada.

Tajno glasanje vrši se na glasačkim listićima iste boje i veličine, koji su overeni pečatom Skupštine grada.

O predlogu se glasa zaokruživanjem na listiću reči "za" ili "protiv".

Glasački listić odbornici ubacuju u glasačku kutiju.

Član 65

Pre nego što se pristupi tajnom glasanju, predsednik Skupštine grada će pročitati odredbe Poslovnika koje se odnose na postupak tajnog glasanja.

Postupak sprovodi Komisija od 3 člana, koja utvrđuje, rezultate glasanja.

O rezultatima glasanja Komisija vodi zapisnik.

Zapisnik sadrži:

- ukupan broj glasačkih listića,

- broj prisutnih odbornika na sednici,

- broj odbornika koji su primili glasački listić,

- broj neupotrebljenih glasačkih listića,

- broj važećih glasačkih listića,

- broj nevažećih glasačkih listića i

- rezultate glasanja.

Nevažećim se smatra svaki glasački listić na kome je zaokruženo i "za" i "protiv", ili nijedna reč ili je dopisano bilo šta drugo osim reči "za" ili "protiv".

2. Utvrđivanje rezultata glasanja

Član 66

Po završenom glasanju, predsednik na osnovu izveštaja komisije iz prethodnog člana, objavljuje rezultate glasanja i na osnovu tih rezultata objavljuje da li je odgovarajući predlog prihvaćen ili odbijen.

Rezultati glasanja unose se u zapisnik, tako što se unosi broj onih koji su glasali "za", broj onih koji su glasali "protiv" i broj onih koji su se uzdržali od glasanja.

3. Većina za odlučivanje

Član 67

Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko Zakonom ili Statutom nije drukčije određeno.

Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika:

1. donosi Statut;

2. donosi Budžet;

3. donosi Program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

4. donosi Prostorni plan;

5. donosi urbanističke planove;

6. odlučuje o javnom zaduživanju Grada;

7. odlučuje o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama.

4. Akti koje donosi Skupština grada

Član 68

Skupština grada donosi odluke, planove, programe razvoja, rešenja, naredbe, zaključke, preporuke i druga akta (u daljem tekstu - skupštinski akti).

Član 69

Skupštinska akta potpisuje predsednik Skupštine grada.

Član 70

Skupštinski akti za koje je određeno da se objavljuju, objavljuju se u službenom glasilu koje odredi Skupština grada posebnom odlukom.

O čuvanju i objavljivanju skupštinskih akata, stara se sekretar Skupštine grada.

5. Podnošenje amandmana

Član 71

Izmena i dopuna predloga opštih akata vrši se Amandmanom.

Amandmane mogu podneti: odbornička grupa, odbornik, radna tela Skupštine grada i Gradsko veće.

Član 72

Amandman se podnosi u pismenoj formi i mora biti obrazložen.

Amandman sadrži: naziv predloga akta na koji se amandman podnosi, pun tekst izmena predloga koji se želi postići amandmanom, obrazloženje sa navedenim razlozima za podnošenje amandmana i naziv podnosioca amandmana.

Član 73

Amandman se podnosi najkasnije 24 sata, pre održavanja sednice Skupštine grada.

Na predlog Statuta, budžeta grada, prostornog plana i plana generalne regulacije, amandman se podnosi pismeno i to najkasnije 72 časa pre održavanja sednice Skupštine grada.

Član 74

Amandman se podnosi predsedniku Skupštine grada, koji dostavlja amandman predlagaču i nadležnom radnom telu Skupštine grada, radi davanja mišljenja.

Pre glasanja, o amandmanu se izjašnjava predlagač i radno telo Skupštine grada.

Amandman, sa kojim se saglasi predlagač, postaje sastavni deo predloga opšteg akta.

Ako se predlagač akta ne saglasi sa podnetim amandmanom, predložiće Skupštini grada da ga odbije.

Ako se predlagač ne saglasi sa formulacijom, predložiće novu formulaciju.

Ako podnosilac amandmana prihvati predlog nove formulacije, amandman postaje sastavni deo predloga opšteg akta.

Ako podnosilac amandmana ne prihvati novu formulaciju, Skupština grada glasa o amandmanu u onakvom tekstu, kako ga je formulisao podnosilac.

Član 75

O amandmanima se glasa prema redosledu po kome su navedeni članovi opšteg akta na koji se amandman odnosi.

Ako je na istu odredbu opšteg akta podneto više amandmana, o amandmanima se glasa onim redosledom kojim su podneti.

Član 76

Kada se završi pretresanje predloga u Skupštini grada i kada je izvršeno glasanje o predloženim amandmanima, prelazi se na glasanje o predlogu akta u celini.

VI ODLAGANJE, PREKIDANJE I ZAKLJUČENJE SEDNICE SKUPŠTINE GRADA

Član 77

Predsednik Skupštine grada može odložiti sednicu koju je sazvao, samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština grada.

Član 78

Ako se u toku sednice konstatuje da ne postoji potrebna većina za odlučivanje, predsednik odlaže sednicu za određeni dan i čas sa istim dnevnim redom, o čemu se odbornici obaveštavaju usmeno ili pismeno.

Član 79

Skupština grada može odlučiti da se sednica prekine kada se usled obimnosti dnevnog reda ili iz drugih razloga ne može završiti pretres po svim tačkama dnevnog reda.

O zakazanoj sednici pismeno se obaveštavaju samo odsutni odbornici.

Kada sednica Skupštine grada traje duže od 8 časova, predsednik Skupštine grada će dati pauzu i istovremeno odrediti vreme njenog trajanja.

Član 80

Sednicu Skupštine grada zaključuje predsednik.

1. Odbornička pitanja

Član 81

Svaki odbornik ima pravo da postavlja pitanja u vezi sa poslovima lokalne samouprave.

Pitanja se podnose usmeno ili pismeno.

Usmena pitanja odbornici postavljaju na kraju sednice, pošto je iscrpljen dnevni red.

Odbornik može zahtevati da mu se na pitanja odgovori pismeno ili usmeno na samoj sednici Skupštine grada.

Član 82

Na postavljeno pitanje odbornik mora dobiti odgovor na istoj ili na jednoj od narednih sednica. Iz opravdanih razloga Skupština grada može odlučiti da se rok za davanje odgovora produži.

VII ZAPISNIK O RADU SEDNICE SKUPŠTINE GRADA

Član 83

Tok sednice Skupštine grada se snima audio opremom.

Na osnovu tonskog zapisa, sačinjava se izvod iz zapisnika koji sadrži:

- vreme i mesto održavanja sednice Skupštine grada,

- ime i prezime predsedavajućeg,

- broj prisutnih odbornika,

- broj odbornika koji su opravdali odsustvo,

- kratak tok sednice Skupštine grada, sa navođenjem imena učesnika u pretresu (njihova stranačka pripadnost) po pojedinim pitanjima,

- rezultat glasanja po pojedinim tačkama dnevnog reda (broj glasova "za", "protiv" ili "uzdržanih"),

- akt donet o svakoj tački dnevnog reda (odluka, rešenje, zaključak i dr.),

- izrečene disciplinske mere, ako ih je bilo na sednici i

- imena i prezimena odbornika koji su postavili odbornička pitanja.

Član 84

Tonski zapis na kojem je snimljen tok sednice čuva se kao izvorni tekst zapisnika.

Odbornik ima pravo da presluša magnetofonsku traku u prostorijama Skupštine grada u radno vreme gradske uprave.

Sekretar Skupštine grada se stara da se odborniku omogući ostvarenje ovog prava.

Tonski zapis iz stava 1. ovog člana zajedno sa sedničkim materijalom čuva se kao arhivska građa.

VIII ODRŽAVANJE REDA NA SEDNICI SKUPŠTINE GRADA

1. Red na sednici i disciplinske mere

Član 85

O redu na sednici Skupštine grada stara se predsednik Skupštine grada.

Zbog narušavanja reda na sednici Skupštine grada, predsednik Skupštine grada može da izrekne sledeće disciplinske mere:

- opomena,

- oduzimanje reči,

- udaljavanje sa sednice Skupštine grada.

Evidenciju o izrečenim merama iz prethodnog stava vodi sekretar Skupštine grada.

2. Opomena

Član 86

Opomena se izriče odborniku i to:

- ako je prišao govornici bez dozvole predsednika Skupštine grada,

- ako govori pre nego što je zatražio i dobio reč,

- ako, i pored upozorenja predsednika Skupštine grada govori o pitanju koje nije na dnevnom redu,

- ako prekida govornika u izlaganju ili dobacuje, odnosno ometa govornika ili na drugi način ugrožava slobodu govora,

- ako iznosi činjenice i ocene o privatnom životu drugih lica,

- upotrebljava psovke i uvredljive izraze i

- ako drugim postupcima narušava red na sednici Skupštine grada ili postupa protivno odredbama ovog Poslovnika.

3. Oduzimanje reči odborniku

Član 87

Mera oduzimanja reči izriče se odborniku kome su prethodno izrečene dve mere opomene, a koji i posle toga čini povredu iz člana 86. ovog Poslovnika.

Odbornik kome je izrečena mera oduzimanja reči, dužan je da se bez odlaganja, udalji sa govornice.

4. Udaljenje odbornika sa sednice Skupštine grada

Član 88

Mera udaljenja sa sednice izriče se odborniku koji i posle izrečene mere oduzimanja reči, ometa ili sprečava rad na sednici Skupštine grada, ne poštuje odluke predsednika Skupštine grada o izricanju mere oduzimanja reči, ili nastavlja da čini radnje u smislu člana 86. ovog Poslovnika, kao i drugim slučajevima određenim ovim Poslovnikom.

Mera udaljenja sa sednice može se izreći odborniku i bez prethodno izrečenih mera, u slučaju fizičkog napada, odnosno drugog sličnog postupka kojim se ugrožava fizički ili moralni integritet učesnika sednice, u zgradi Skupštine grada.

Odbornik kome je izrečena mera udaljenja sa sednice, dužan je da se odmah udalji iz sale u kojoj se sednica održava.

Ukoliko odbornik odbije da se udalji sa sednice Skupštine grada, predsednik Skupštine grada će naložiti službi za održavanje reda u zgradi Skupštine grada, da tog odbornika udalji sa sednice i odrediti pauzu do izvršenja mere udaljenja.

Član 89

Ako predsednik Skupštine grada redovnim merama ne može da održi red na sednici, odrediće pauzu u trajanju potrebnom da se uspostavi red.

Član 90

Mere opomene i oduzimanja reči odborniku primenjuju se za sednicu na kojoj su izrečene.

Mera udaljenja sa sednice odnosi se na sednicu Skupštine grada na kojoj je izrečena.

Ako se istom odborniku izrekne mera udaljenja na dve sednice Skupštine grada, mera udaljenja se odnosi i na prvu narednu sednicu Skupštine grada.

Odbornik kome je izrečena bilo koja mera, u skladu sa ovim Poslovnikom, gubi pravo na mesečnu novčanu naknadu za mesec u kome je održana sednica, na kojoj mu je mera izrečena.

Član 91

Predsednik Skupštine grada može da naredi da se svako lice koje prisustvuje sednici Skupštine grada, a svojim ponašanjem ne poštuje red, odnosno teže povredi red na sednici, odmah udalji.

Član 92

Sva lica koja se po službenoj dužnosti nalaze u sali za vreme sednice Skupštine grada, dužna su da izvršavaju naredbe predsednika Skupštine grada.

IX NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA I DUŽNOSTI ODBORNIKA

Član 93

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, predlaže Skupštini grada raspravu po određenim pitanjima, podnosi nacrte odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine grada i daje amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.

Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju nacrta za Skupštinu grada.

Član 94

Odbornik Skupštine grada ima odborničku identifikacionu karticu, koja mu služi u svrhu identifikacije prilikom dolaska na sednicu Skupštine grada, sednice radnih tela i kao i svaki drugi ulazak u zgradu Skupštine grada, odnosno gradske uprave.

Identifikacionu karticu potpisuje predsednik Skupštine grada.

Identifikaciona kartica sadrži sledeće podatke:

- Skupština grada Sremska Mitrovica,

- ime i prezime odbornika,

- pripadnost odborničkoj grupi ili političkoj stranci,

- fotografiju odbornika,

- grb grada Sremska Mitrovica i

- potpis i pečat.

Po prestanku mandata odbornik je dužan da identifikacionu karticu vrati Stručnoj službi Skupštine grada.

X RADNA TELA SKUPŠTINE GRADA

Član 95

Sednicu radnog tela Skupštine grada saziva i njome rukovodi predsednik radnog tela.

Sednica se saziva pismenim putem, uz dostavu materijala najkasnije dva dana pre dana održavanja sednice.

Izuzetno od odredbe iz prethodnog stava, sednica se može sazvati usmenim putem ukoliko to pitanje ne zahteva poseban materijal, kao i ukoliko se ukaže potreba za hitnim održavanjem sednice.

Član radnog tela Skupštine grada dužan je da, najkasnije u roku od 24 sata pre početka zakazane sednice, pismenim putem obavesti predsednika Skupštine grada o sprečenosti da prisustvuje sednici i da navede razloge izostanka sa sednice.

Član 96

Na sednici radnog tela vodi se zapisnik o radu, koji se usvaja na narednoj sednici i koji nakon usvajanja, svojim potpisom overava predsednik radnog tela.

Član 97

Odredbe ovog Poslovnika o radu radnog tela Skupštine grada, odnose se kako na rad stalnih radnih tela, tako i na rad posebnih radnih tela Skupštine grada, kao i Saveta za međunacionalne odnose.

Skupština grada ne može odlučivati o aktu iz dnevnog reda o kome nije pribavila prethodno mišljenje nadležnog radnog tela ili Saveta za međunacionalne odnose.

XI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 98

Stručne i administrativno-tehničke poslove u vezi sa zakazivanjem i radom sednice Skupštine grada i njenih radnih tela, obavlja Stručna služba Skupštine grada, kojom rukovodi Sekretar Skupštine grada.

Član 99

Danom stupanja na snagu ovog Poslovnika, prestaje da važi Poslovnik o radu Skupštine opštine Sremska Mitrovica ("Sl. list opštine Srema", br. 1/2005 i "Sl. list opštine Sremska Mitrovica", br. 4/2005).

Član 100

Ovaj Poslovnik stupa na snagu osmog dana, od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sremska Mitrovica".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Poslovnika o radu Skupštine grada Sremska Mitrovica

("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 2/2013)

Član 4

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanju u "Sl. listu grada Sremska Mitrovica".

Napomene

* Odredbe člana 2. Odluke o izmenama i dopunama Poslovnika o radu Skupštine grada Sremska Mitrovica ("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 15/2012), odnosno odredbe člana 31a Poslovnika o radu Skupštine grada Sremska Mitrovica ("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 2/2008, 15/2012 i 2/2013) prestale su da važe na osnovu Odluke US IUo broj 800/2012 od 11. jula 2013. godine, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 64/2013 od 24. jula 2013. godine.