ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA TRANSPORT, SKLADIŠTENJE, DISTRIBUCIJU I TRGOVINU PRIRODNOG GASA SA ODREDBAMA ZAKONA O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 66/2013) |
Javno preduzeće "Srbijagas", Novi Sad (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za transport, skladištenje, distribuciju i trgovinu prirodnog gasa ("Službeni glasnik RS", br. 60/05, 51/06, 71/09, 22/10, 16/11, 35/11, 13/12 i 97/12), radi obavljanja delatnosti transporta i upravljanje transportnim sistemom za prirodni gas, skladištenje i upravljanje skladištem prirodnog gasa, distribuciju i upravljanje distributivnim sistemom za prirodni gas i javno snabdevanje prirodnim gasom, kao i drugih delatnosti utvrđenih ovom odlukom i statutom.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD 92121/2005, od 1. oktobra 2005. godine.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Srbijagas", Novi Sad.
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Srbijagas", Novi Sad.
Sedište Javnog preduzeća je u Novom Sadu, Ulica Narodnog fronta broj 12.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju Statutom Javnog preduzeća.
2. DELATNOSTI JAVNOG PREDUZEĆA
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:
- Šifra delatnosti: 4950.
- Naziv delatnosti: Cevovodni transport.
Pored pretežne delatnosti iz stava 1. ovog člana, Javno preduzeće obavlja i sledeće energetske delatnosti od opšteg interesa:
1) transport i upravljanje transportnim sistemom za prirodni gas;
2) skladištenje i upravljanje skladištem prirodnog gasa;
3) distribucija i upravljanje distributivnim sistemom za prirodni gas;
4) javno snabdevanje prirodnim gasom.
Javno preduzeće može obavljati i druge delatnosti uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće može obavljati poslove spoljnotrgovinskog prometa u okviru registrovane delatnosti, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće može osnovati zavisno društvo kapitala, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima (u daljem tekstu: Zakon) i Statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
3. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u Javnom preduzeću Osnivač daje saglasnost na:
1) Statut;
2) davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
3) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;
4) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenim osnivačkim aktom;
5) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
6) ulaganje kapitala;
7) statusne promene;
8) akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, odnosno udelima kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
9) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.
Predlog za davanje saglasnosti na akte iz stava 1. ovog člana podnosi ministarstvo nadležno za oblast energetike.
Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kad Osnivač na njega da saglasnost.
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima, u skladu sa Zakonom.
Javno preduzeće donosi dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja, u skladu sa Zakonom, programskim i planskim aktima Osnivača, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja, u skladu sa Zakonom, programskim i planskim aktima Osnivača i dugoročnim i srednjoročnim planovima rada i razvoja Javnog preduzeća.
Godišnji program poslovanja Javnog preduzeća donosi se i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja propisani su Zakonom.
Javno preduzeće je dužno da prati realizaciju godišnjeg programa poslovanja i da tromesečne izveštaje o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja, kao i druge izveštaje propisane Zakonom, dostavlja nadležnim organima u rokovima i na način propisan Zakonom.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano funkcionisanje i obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje organa i imenovanje privremenih organa;
3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom.
U slučaju štrajka, Javno preduzeće je dužno da preduzme mere za obezbeđenje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.
Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene Zakonom.
4. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA
Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuju se i raspodeljuju u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju ima tri člana, a Direktor i izvršni direktori ne mogu da bude njeni članovi.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;
3) ispituje da li su ispunjeni uslovi za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;
4) sprovodi postupak izbora revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;
5) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Način rada Komisije za reviziju bliže se uređuje odlukom Nadzornog odbora.
6. USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
7. ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA
U poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa Javno preduzeće zastupa Direktor, bez ograničenja.
Javno preduzeće mogu da zastupaju i izvršni direktori kao i druga lica određena na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Zastupnik Javnog preduzeća može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa Zakonom.
8. IZNOS OSNOVNOG KAPITALA, OPIS I VRSTA NENOVČANOG ULOGA
Sredstva za osnivanje i rad Javnog preduzeća su činila osnovna sredstva kojima posluje JP "Naftna industrija Srbije" u okviru obavljanja delatnosti za koje se osniva Javno preduzeće sa stanjem na dan 31. maja 2005. godine, i to novčana sredstva u ukupnom iznosu od 4.769.000 evra, kao i pokretne i nepokretne stvari, hartije od vrednosti, imovinska prava i druge stvari i prava, čija ukupna vrednost izražena u novcu iznosi 161.041.000 evra.
9. IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I OTUĐENJE IMOVINE JAVNOG PREDUZEĆA
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Pravo svojine iz stava 1. ovog člana će biti bliže određeno posebnim aktom Osnivača u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.
Javno preduzeće ne može da otuđi objekte i druge nepokretnosti, postrojenja i uređaje koji su u funkciji obavljanja delatnosti za koje je osnovano Javno preduzeće.
Pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti za koje je osnovano Javno preduzeće, vrši se na osnovu odluke Nadzornog odbora, uz saglasnost Osnivača.
Izuzetno, otuđenje objekata, uređaja i postrojenja iz stava 1. ovog člana koje se vrši radi njihove zamene zbog dotrajalosti, modernizacije ili tehničko-tehnoloških unapređenja, vrši na osnovu odluke Nadzornog odbora, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće je dužno da u skladu sa zakonom, planovima rada i razvoja i programom poslovanja, obezbedi: uslove za rad i nesmetano funkcionisanje transportnog, distributivnog i skladišnog sistema za prirodni gas i uslove za rad operatera tih sistema; bezbedan rad transportne i distributivne mreže u funkciji transportnog i distributivnog sistema za prirodni gas, redovno održavanje, razvoj transportnih, distributivnih i skladišnih kapaciteta i njihovo tehničko-tehnološko povezivanje u jedinstven gasovodni sistem Republike Srbije i preduzimanje mera kojima će se doprineti povezivanju tih sistema sa sistemima drugih država, kao i druge propisane uslove.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač i Javno preduzeće mogu pojedina prava i obaveze u obavljanju delatnosti urediti ugovorom u skladu sa zakonom.
Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor, Izvršni odbor i Direktor.
Nadzorni odbor ima pet članova koje imenuje Osnivač, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, koji se predlaže na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća i jedan član koji mora biti nezavisan član Nadzornog odbora, saglasno Zakonu.
Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom i razrešenjem, u skladu sa Zakonom.
Nadzorni odbor:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
3) donosi dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja javnog preduzeća i godišnji program poslovanja, uz saglasnost Osnivača;
4) nadzire rad Direktora i izvršnih direktora, odnosno izvršnog odbora;
5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;
6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
7) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i dostavlja ih osnivaču radi davanja saglasnosti;
8) donosi statut uz saglasnost Osnivača;
9) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Osnivača;
10) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka uz saglasnost Osnivača;
11) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, statutom i ovom odlukom;
12) na predlog Direktora imenuje i razrešava izvršne direktore i druga lica ovlašćena za zastupanje Javnog preduzeća;
13) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa Direktorom Javnog preduzeća, odnosno ugovore o radu sa izvršnim direktorima društva;
14) donosi odluku o obrazovanju ogranka, uz saglasnost Osnivača;
15) odlučuje o ulaganju kapitala Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;
16) vrši druge poslove u skladu sa Zakonom, Statutom i propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na Direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuju Statutom Javnog preduzeća i poslovnikom o radu Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor donosi poslovnik o radu na svojoj prvoj sednici.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade utvrđuje Osnivač, na osnovu izveštaja o realizaciji godišnjeg programa poslovanja Javnog preduzeća, saglasno zakonu.
Izvršni odbor čine izvršni direktori koje imenuje Nadzorni odbor na predlog Direktora.
Javno preduzeće ima šest izvršnih direktora i Direktora.
Direktor je po funkciji i predsednik Izvršnog odbora Javnog preduzeća.
Ovlašćenja izvršnih direktora biće utvrđena Statutom Javnog preduzeća, u skladu sa Zakonom.
Poslovi i delokrug Izvršnog odbora i svakog od izvršnih direktora i način rada Izvršnog odbora bliže se uređuju Statutom i aktom o sistematizaciji poslova Javnog preduzeća.
Za izvršnog direktora može se imenovati lice koje ispunjava uslove propisane Zakonom i Statutom Javnog preduzeća.
Mandat izvršnog direktora je četiri godine i po isteku vremena na koji je imenovan izvršni direktor može biti ponovo imenovan.
Mandat izvršnog direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Izvršni direktori su u radnom odnosu u Javnom preduzeću.
Prestankom radnog odnosa izvršnog direktora u Javnom preduzeću, prestaje i status izvršnog direktora.
Direktora imenuje Osnivač na četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa Zakonom.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
6) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;
7) izvršava odluke Nadzornog odbora;
8) predlaže izvršne direktore;
9) druge poslove određene Zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.
Direktor se imenuje u skladu i na način predviđen Zakonom.
Direktor i izvršni direktori imaju pravo na zaradu a mogu imati i pravo na posebnu novčanu stimulaciju, u slučaju kada Javno preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatom.
Odluka o isplati stimulacije donosi se u skladu sa Zakonom.
Stimulacija ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti zaposlenih, nego se posebno iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.
Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.
Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih Zakonom.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti Direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i pod uslovima propisanim Zakonom.
Vršilac dužnosti Direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja Direktora.
Javno preduzeće je dužno da u obavljanju delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.
12. JAVNOST U RADU JAVNOG PREDUZEĆA
Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnim izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti značajne za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora, o imenima direktora i izvršnih direktora, o organizaciji Javnog preduzeća i načinu komunikacije Javnog preduzeća sa javnošću.
Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora i kontakte Direktora, kao i druge činjenice koje su značajne za javnost.
13. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA
Opšti akti Javnog preduzeća su: Statut, odluke, pravilnici, poslovnici, uputstva, procedure i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća, i isti mora biti saglasan zakonu.
Ostali opšti akti Javnog preduzeća moraju biti saglasni Statutu.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug nadzornog odbora i direktora; način na koji se u nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
Javno preduzeće nastavlja da obavlja delatnosti koje je obavljalo na dan donošenja ove odluke, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće uskladiće Statut sa ovom odlukom u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Upravni odbor Javnog preduzeća nastavlja da obavlja poslove Nadzornog odbora utvrđene ovom odlukom, do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora u skladu sa Zakonom.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća uskladiće se sa ovom odlukom i Statutom u roku od 15 dana od dana donošenja Statuta Javnog preduzeća.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".