STATUTGRADA KRALJEVA ("Sl. list grada Kraljeva", br. 4/2008, 19/2012, 25/2012 - autentično tumačenje i 13/2013) |
Predmet uređivanja
Ovim Statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti grada Kraljeva (u daljem tekstu: Grad), način, uslovi i oblici njihovog ostvarivanja, teritorijalna organizacija Grada, organizacija i rad organa Grada, obeležja Grada, oblici neposrednog odlučivanja građana, osnivanje i rad mesnih zajednica, kao i druga pitanja od značaja za ostvarivanje prava i dužnosti Grada.
Položaj Grada
Grad je teritorijalna jedinica utvrđena zakonom.
Grad je jedinica lokalne samouprave u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu neposredno ili preko slobodno izabranih predstavnika, upravljanjem javnim poslovima od neposrednog, zajedničkog i opšteg interesa za građane.
Nadležnosti Grada
Grad ima nadležnosti koje su Ustavom i zakonom poverene opštini i gradu (svoje nadležnosti).
Grad vrši i poslove državne uprave koje mu Republika zakonom poveri iz okvira svojih prava i dužnosti (povereni poslovi).
Odgovornost za vršenje nadležnosti
Grad je odgovoran za kvalitetno, ekonomično i efikasno vršenje svojih i poverenih nadležnosti i poslova na teritoriji Grada.
Svojstvo pravnog lica
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Grad predstavlja i zastupa gradonačelnik.
Sedište Grada je u Kraljevu, Trg Jovana Sarića broj 1.
Pečat
Organi Grada imaju pečat, u skladu sa zakonom.
Pečat je okruglog oblika sa tekstom po obodu: Republika Srbija - Grad Kraljevo, naziv organa ispisan na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom i grbom Republike Srbije u sredini.
Jezik i pismo
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.
Simboli Grada
Grad ima svoje simbole: grb i zastavu.
Osnova grba Grada sastoji se od crvenog štita sa sedam zlatnih otvorenih kraljevskih kruna.
Skupština grada samostalno, posebnom odlukom, uređuje sadržinu, izgled i upotrebu simbola Grada, u skladu sa zakonom.
Isticanje grba i zastave Grada
Grb i zastava Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se samo državni simboli i grb i zastava Grada.
Gradska slava i Dan Grada
Gradska slava Kraljeva je prvi dan Svete Trojice - Silazak Svetoga Duha na apostole.
Dan Grada je 7. oktobar - Kraljevdan.
Dan iz stava 2. ovog člana je dan posvećen Nemanjićima i, posebno, Stefanu Prvovenčanom kao prvom od loze Nemanjića koji je dobio kraljevsko zvanje krunisanjem u manastiru Žiča.
Povodom Dana Grada održava se svečana sednica Skupštine grada.
Održavanjem Komemorativne sednice, Grad svake godine obeležava 14. oktobar, kao Dan sećanja na žrtve fašističkog terora 1941. godine.
Javna priznanja i nagrade
Grad ustanovljava i dodeljuje javna priznanja i nagrade za značajna ostvarenja u različitim oblastima stvaralaštva i doprinos razvoju i afirmaciji Grada, kao i u znak zahvalnosti.
Vrste javnih priznanja i nagrada, uslovi i postupak njihovog dodeljivanja, kao i uslovi i način dodele zvanja počasnog građanina, uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada.
Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta
Skupština grada, u skladu sa zakonom, utvrđuje nazive i odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Javna svojina Grada
Grad je nosilac prava javne svojine na stvarima i drugim imovinskim pravima, kojima samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom.
Javnost rada
Rad organa Grada dostupan je javnosti na način uređen ovim Statutom i Poslovnikom o radu njegovih organa, u skladu sa zakonom.
Javnost rada obezbeđuje se putem izdavanja "Službenog lista grada Kraljeva", biltena, informatora, saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti, organizovanjem javnih rasprava, kao i na drugi način, u skladu sa zakonom, ovim Statutom i drugim aktima organa Grada.
U cilju ostvarivanja prava građana na istinito, potpuno i blagovremeno obaveštavanje građana po pitanjima od značaja za Grad, Grad može obrazovati zvanični internet sajt na kome će objavljivati informacije, odluke, izveštaje i druga akta Grada, kao i vesti od značaja za građane sa teritorije Grada.
II TERITORIJALNA ORGANIZACIJA GRADA
Teritorija Grada
Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u sastav Grada, i to:
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
Adrani |
Adrani |
Bapsko Polje |
Bapsko Polje |
Bare |
Bare |
Bojanići |
Bojanići |
Bzovik |
Bzovik |
Bogutovac |
Bogutovac |
Brezna |
Brezna |
Brezova |
Brezova |
Bresnik |
Bresnik |
Bukovica |
Bukovica |
Vitanovac |
Vitanovac |
Šumarice |
|
Vitkovac |
Vitkovac |
Vrba |
Vrba |
Vrdila |
Vrdila |
Vrh |
Vrh |
Gledić |
Gledić |
Godačica |
Godačica |
Gokčanica |
Gotovac Gokčanica |
Borovo Međurečje |
|
Grdica |
Grdica |
Dedevci |
Dedevci |
Dolac |
Dolac |
Dragosinjci |
Dragosinjci |
Dražiniće |
Dražiniće |
Drakčići |
Drakčići |
Drlupa |
Drlupa |
Đakovo |
Đakovo |
Žiča |
Kruševica |
Zaklopača |
Zaklopača |
Zakuta |
Zakuta |
Zamčanje |
Zamčanje |
Zasad |
Zasad |
Jarčujak |
Jarčujak |
Kamenica |
Kamenica |
Kovanluk |
Kovanluk |
Kovači |
Kovači |
Konarevo |
Konarevo |
Kraljevo |
Kraljevo |
Lađevci |
Lađevci |
Lazac |
Lazac |
Leševo |
Leševo |
Lopatnica |
Lopatnica |
Maglič |
Maglič |
Mataruga |
Mataruge |
Mataruška Banja |
|
Meljanica |
Meljanica |
Metikoš |
Metikoš |
Milavčići |
Milavčići |
Milakovac |
Milakovac |
Miliće |
Miliće |
Miločaj |
Miločaj |
Mlanča |
Mlanča |
Mrsać |
Mrsać |
Musina Reka |
Musina Reka |
Obrva |
Obrva |
Oplanići |
Oplanići |
Orlja Glava |
Orlja Glava |
Pekčanica |
Pekčanica |
Stanča |
Stanča |
Petropolje |
Petropolje |
Pečenog |
Pečenog |
Plana |
Plana |
Polumir |
Polumir |
Popovići |
Popovići |
Predole |
Predole |
Progorelica |
Progorelica |
Ravanica |
Ravanica |
Ratina |
Ratina |
Reka |
Reka |
Ribnica |
Ribnica |
Roćevići |
Roćevići |
Rudno |
Rudno |
Rudnjak |
Rudnjak |
Savovo |
Savovo |
Samaila |
Samaila |
Sibnica |
Sibnica |
Sirča |
Sirča |
Stubal |
Stubal |
Tavnik |
Tavnik |
Tadenje |
Tadenje |
Tepeče |
|
Tolišnica |
Tolišnica |
Trgovište |
Trgovište |
Ušće |
Ušće |
Lozno |
|
Kamenjani |
|
Cvetke |
Cvetke |
Cerje |
Cerje |
Čibukovac |
Čibukovac |
Čukojevac |
Čukojevac |
Osnivanju, ukidanju i promeni teritorije Grada prethodi savetodavni referendum na teritoriji Grada.
Na teritoriji Grada iz stava 1. ovog člana mogu se obrazovati dve ili više gradskih opština.
Nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom
Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1. donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
2. donosi programe i sprovodi projekte ekonomskog razvoja Grada i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje i ravnomerniji razvoj u Gradu; organizuje i sprovodi javne radove od interesa za Grad;
3. donosi prostorni plan Grada;
4. donosi urbanističke planove;
5. donosi budžet i usvaja završni račun budžeta Grada;
6. utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada, i vrši naplatu izvornih prihoda grada i njihovu kontrolu;
7. obezbeđuje organizacione, materijalne i druge uslove za izgradnju, održavanje i funkcionisanje komunalnih objekata i za tehničko i tehnološko jedinstvo sistema i uređuje i obezbeđuje obavljanje komunalnih delatnosti odnosno delatnosti od opšteg interesa ili delatnosti od značaja za rad organa Grada; osniva javna preduzeća za obavljanje komunalnih delatnosti;
8. uređuje komunalni red u Gradu;
9. donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta; otuđuje i daje u zakup građevinsko zemljište u skladu sa zakonom; osniva javno preduzeće radi obezbeđenja uslova za uređivanje, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta;
10. stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;
11. stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;
12. uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje opštinskim i nekategorisanim putevima i ulicama, u skladu sa zakonom;
13. uređuje i obezbeđuje obavljanje javnog prevoza putnika i auto-taksi prevoza koji se obavlja na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom;
14. uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi koji se vrši na teritoriji Grada; određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postaviti plovni objekti;
15. osniva robne rezerve za teritoriju Grada i utvrđuje njihov obim i strukturu, u skladu sa zakonom;
16. osniva ustanove i organizacije u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja, osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite, turizma i u drugim oblastima, u skladu sa zakonom i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;
17. osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti, obavlja poslove državnog staratelja;
18. organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja, biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;
19. donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi, podstiče i pomaže razvoj poljoprivrede na teritoriji Grada;
20. uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte od lokalnog značaja obezbeđuje zaštitu od štetnog dejstva voda na teritoriji Grada, organizuje i sprovodi odbranu od poplava, sprovodi preventivne mere, gradi i održava vodne objekte za zaštitu od erozije i bujica i izvodi zaštitne radove za zaštitu od erozija i bujica, u skladu sa zakonom;
21. podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;
22. stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;
23. podstiče i pomaže razvoj inovacionih i naučno-istraživačkih delatnosti na svojoj teritoriji;
24. uređuje pribavljanje, korišćenje, upravljanje i raspolaganje stvarima u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom
25. uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;
26. organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;
27. obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;
28. donosi strategije i usvaja posebne mere u cilju otklanjanja nejednakosti i stvaranja jednakih mogućnosti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava, pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;
29. podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;
30. stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa; stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ravnopravnosti žena i muškaraca, usvaja strategije i posebne mere usmerene na stvaranje jednakih mogućnosti ostvarivanja prava i otklanjanje neravnopravnosti;
31. stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje;
32. propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
33. obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;
34. obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;
35. uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
36. pomaže rad organizacija i udruženja građana;
37. uređuje i stvara uslove za brigu o mladima, donosi i realizuje strategiju i akcioni plan politike za mlade i stvara uslove za omladinsko organizovanje; i
38. obavlja poslove tehničkog regulisanja saobraćaja na opštinskim i nekategorisanim putevima i ulicama u naseljima, kao i druge poslove iz oblasti bezbednosti saobraćaja na svojoj teritoriji, u skladu sa zakonom;
39. obezbeđuje izrađivanje plana odbrane, koji je sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije, planira mere za ostvarivanje svojih funkcija u ratnom i vanrednom stanju;
40. preduzima mere za usklađivanje priprema za odbranu pravnih lica u delatnostima iz svoje nadležnosti sa Planom odbrane Republike Srbije, i za funkcionisanje lokalne samouprave u ratnom i vanrednom stanju, sprovodi mere pripravnosti i preduzima druge mere potrebne za prelazak na organizaciju u ratnom i vanrednom stanju;
41. uređuje i obezbeđuje funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji Grada i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;
42. obezbeđuje donošenje plana i programa razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije, obezbeđuje donošenje Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada;
43. obezbeđuje formiranje, organizovanje i opremanje jedinica civilne zaštite opšte namene, organizuje i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
44. razvija i unapređuje javno-privatno partnerstvo i davanje koncesija;
45. obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Poverene nadležnosti i poslovi
Grad vrši nadležnosti i poslove državne uprave koji su mu zakonom povereni.
Za vršenje poverenih nadležnosti i poslova državne uprave, sredstva obezbeđuje Republika Srbija.
Javne službe Grada
Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva Grad može posebnom odlukom osnivati: preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu.
Imenovanje organa javnih službi Grada
Skupština Grada imenuje članove nadzornih odbora i direktore javnih preduzeća čiji je osnivač, u skladu sa zakonom.
Skupština Grada imenuje članove upravnih i nadzornih odbora i direktore ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač, u skladu sa zakonom.
Saglasnost na planove i program poslovanja javne službe
Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad imaju obavezu da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost godišnje planove rada i razvoja, kao i godišnji program poslovanja.
Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu
Grad može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.
Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine grada.
Podnošenje Skupštini grada izveštaja o radu javnih službi
Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da, najmanje jednom godišnje podnose Skupštini grada izveštaj o svom radu, najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu.
Organi Grada
Organi Grada su: Skupština grada, gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Prezumpcija nadležnosti i rezidualna nadležnost
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti koja je utvrđena zakonom i ovim Statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Gradsko veće.
Ako se prema prirodi posla ne može sa sigurnošću utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština grada.
Položaj Skupštine grada
Skupština grada (u daljem tekstu: Skupština) je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Nadležnost Skupštine
Skupština, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut grada i Poslovnik o radu Skupštine grada;
2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta Grada;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
4) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
5) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
6) donosi prostorni plan;
7) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja građevinskog zemljišta; otuđuje i daje u zakup građevinsko zemljište u skladu sa zakonom; osniva javno preduzeće radi obezbeđenja uslova za uređivanje, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta;
8) odlučuje o pitanjima kojima se predviđa način obavljanja komunalnih delatnosti i obezbeđuju uslovi za njihovo obavljanje i razvoj; određuje i druge komunalne delatnosti od lokalnog interesa i propisuje uslove njihovog obavljanja, osim zakonom predviđenih; poverava obavljanje komunalnih delatnosti privrednom društvu, preduzetniku ili drugom privrednom subjektu; odlučuje o zajedničkom obavljanju komunalnih delatnosti; uređuje komunalni red na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom;
9) donosi propise i druge opšte i pojedinačne akte;
10) odlučuje o raspisivanju referenduma, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
11) osniva službe, ustanove i organizacije utvrđene Statutom grada i vrši nadzor nad njihovim radom; osniva javna preduzeća ili društva kapitala za obavljanje delatnosti utvrđenih Statutom grada i vrši nadzor nad njihovim radom; daje saglasnost na osnivanje zavisnog društva kapitala od strane javnih preduzeća i ulaganje kapitala javnih preduzeća u druga društva kapitala; odlučuje o ulaganju u kapital javnih preduzeća odnosno društva kapitala i odlučuje o zaključivanju ugovora o davanju na korišćenje i ostalih prava na stvarima u javnoj svojini, u skladu sa zakonom;
12) imenuje i razrešava nadzorne odbore i direktore javnih preduzeća čiji je osnivač, donosi rešenje o suspenziji direktora javnih preduzeća čiji je osnivač; imenuje i razrešava upravne i nadzorne odbore i direktore ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač; daje saglasnost na njihove statute, i vrši druga prava osnivača, u skladu sa zakonom;
13) bira i razrešava predsednika Skupštine grada i zamenika predsednika Skupštine grada;
14) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine grada;
15) bira i razrešava gradonačelnika i, na predlog gradonačelnika, bira zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;
16) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu po zakonu pripadaju;
17) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;
18) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
19) donosi program pribavljanja nepokretnosti za potrebe organa Grada;
20) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
21) daje mišljenja o republičkom i regionalnom prostornom planu;
22) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za Grad;
23) osniva lokalnu poresku administraciju i obavlja poslove iz njene nadležnosti, u skladu sa zakonom;
24) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i zastave Grada;
25) odlučuje o dodeljivanju nagrada i javnih priznanja;
26) razmatra izveštaje o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta;
27) odlučuje o saradnji ili udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim i humanitarnim organizacijama, u skladu sa zakonom;
28) postavlja i razrešava zaštitnika građana;
29) postavlja i razrešava javnog pravobranioca i zamenika javnog pravobranioca Grada;
30) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti;
31) bira i razrešava članove radnih tela Skupštine grada;
32) pokreće postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
33) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;
34) utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji, u skladu sa zakonom;
35) propisuje prekršaje za povredu gradskih propisa;
36) usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera;
37) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;
38) obavlja i poslove koji nisu dodeljeni nijednom od organa (nedodeljena nadležnost);
39) uređuje način obavljanja javnog prevoza putnika i auto-taksi prevoza koji se obavlja na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom;
40) obrazuje Komisiju za planove i imenuje i razrešava članove Komisije;
41) odlučuje o pribavljanju, korišćenju, upravljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom;
42) donosi Plan odbrane Grada, koji je sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije;
43) usklađuje pripreme za odbranu pravnih lica u delatnostima iz svoje nadležnosti sa Planom Republike Srbije;
44) donosi odluku o organizovanju i funkcionisanju civilne zaštite opšte namene;
45) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije, postavlja i razrešava načelnika, zamenika načelnika i članove Štaba;
46) daje saglasnost i usvaja predlog projekta javno-privatnog partnerstva bez elemenata koncesije, ako je javni partner Grad, ili drugo javno telo Grada;
47) usvaja predlog za donošenje koncesionog akta, ako je davalac koncesije Grad, kada su javna tela i predmet koncesije u nadležnosti Grada;
48) daje saglasnost na konačni nacrt javnog ugovora javno-privatnog partnerstva, sa ili bez elemenata koncesije;
49) obrazuje Komisiju za imenovanje direktora javnih preduzeća čiji je osnivač Grad i imenuje i razrešava članove Komisije;
50) obavlja i druge poslove utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Sastav Skupštine
Skupštinu čini 70 odbornika, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Sazivanje konstitutivne sednice
Konstitutivnu sednicu novog saziva Skupštine saziva predsednik Skupštine prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.
Ako predsednik Skupštine iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji odbornik u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Sednicom predsedava najstariji odbornik.
Konstituisanje Skupštine
Skupština se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.
Mandat odbornika
Odbornici Skupštine biraju se na četiri godine.
Mandat odborniku počinje i prestaje pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Zakletva
Izabrani odbornici polažu i potpisuju zakletvu koja glasi:
"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Kraljeva pridržavati Ustava, zakona i Statuta grada Kraljeva i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana grada Kraljeva."
Nespojivost funkcija
Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi, kao ni lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština u organima Grada, preduzećima i ustanovama čiji je osnivač.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Licima koje imenuje ili postavlja Skupština, danom potvrđivanja odborničkog mandata, prestaje funkcija na koju su imenovani ili postavljeni.
Imunitet odbornika
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine i radnih tela.
Prava i dužnosti odbornika
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine i njenih radnih tela, predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima, podnosi inicijative radi donošenja odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine i daje amandmane na predloge akata, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine.
Odbornik ima pravo da bude redovno obaveštavan o pitanjima od važnosti za vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremi akata za sednicu Skupštine.
Poslovnikom o radu Skupštine bliže se određuju prava i dužnosti odbornika.
Naknada i druga primanja odbornika
Posebnom odlukom Skupštine uređuje se pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine i njenih radnih tela, dnevnice i naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije.
Sazivanje sednice
Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili 1/3 odbornika, u roku od 7 dana od dana ponošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Ako predsednik skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Kvorum za rad i odlučivanje
Skupština odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim Statutom nije drukčije određeno.
O donošenju ili promeni Statuta, Poslovnika o radu Skupštine, budžeta, donošenju urbanističkih planova, programa razvoja Grada i pojedinih delatnosti, o javnom zaduživanju Grada, o isključenju javnosti sa sednice Skupštine grada, o saradnji i udruživanju sa drugim gradovima ili opštinama u zemlji ili inostranstvu, o izboru predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada, o izboru gradonačelnika i zamenika gradonačelnika, o izboru članova Gradskog veća, o obrazovanju nove, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, o obliku i načinu neposrednog izjašnjavanja građana radi uvođenja samodoprinosa, o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, o postavljenju zaštitnika građana i u drugim slučajevima predviđenim zakonom i ovim Statutom, odlučuje se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Skupština odlučuje javnim glasanjem, osim u slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom.
Javnost rada
Sednice Skupštine su javne.
Za javnost rada Skupštine odgovoran je predsednik Skupštine.
Skupština može odlučiti da sednice ne budu javne iz razloga bezbednosti i odbrane zemlje i drugih posebno opravdanih razloga utvrđenih zakonom, koji se utvrđuju pre utvrđivanja dnevnog reda.
Odluka iz stava 3. ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Javnost rada Skupštine uređuje se Poslovnikom o radu Skupštine.
Radna tela Skupštine
Skupština osniva stalna ili povremena radna tela radi razmatranja pitanja iz njene nadležnosti.
Stalna radna tela obrazuje Skupština za mandatni period za koji je Skupština obrazovana.
Stalna radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština i vrše druge poslove utvrđene ovim Statutom i Poslovnikom o radu Skupštine.
Sastav radnih tela
Članove radnog tela predlažu odborničke grupe, srazmerno broju odbornika u Skupštini.
Odbornik može biti član više radnih tela Skupštine.
Članovi stalnih radnih tela pored odbornika mogu biti i ugledni građani - stručnjaci za pojedine oblasti, s tim da njihov broj mora biti manji od broja članova koji su odbornici.
Kod povremenih radnih tela Skupštine članovi mogu biti i građani i njihov broj može biti i veći od broja članova koji su odbornici.
Članovi Gradskog veća ne mogu biti članovi radnih tela Skupštine.
Izbor članova radnih tela
O predloženoj listi za izbor članova radnog tela Skupština odlučuje u celini javnim glasanjem.
Radno telo Skupštine je izabrano ako je za predlog glasala većina prisutnih odbornika, a ako radno telo ne bude izabrano, čitav postupak se ponavlja sa novim kandidatima.
Predsednik i zamenik predsednika stalnog ili povremenog radnog tela moraju biti odbornici.
Predsednika i zamenika predsednika stalnog ili povremenog radnog tela na prvoj sednici biraju članovi radnog tela, većinom od ukupnog broja članova radnog tela, ukoliko ih Skupština nije imenovala.
Ako Skupština nije imenovala predsednika, prvu sednicu radnog tela saziva predsednik Skupštine.
Predsednik radnog tela organizuje rad, saziva i predsedava sednicama radnog tela, formuliše mišljenja, odnosno zaključke i o tome obaveštava Skupštinu.
Predsednik i članovi radnih tela imaju pravo na naknadu za rad u radnom telu, u skladu sa posebnom odlukom Skupštine.
Broj članova, nadležnost i druga pitanja od značaja za rad radnih tela Skupštine utvrđuju se Poslovnikom o radu Skupštine.
Stalna radna tela Skupštine
Stalna radna tela Skupštine su:
1) Administrativno-mandatska komisija,
2) Komisija za izbor i imenovanja,
3) Komisija za Statut i upravu,
4) Komisija za društveno-ekonomski razvoj, privredu i finansije,
5) Komisija za društvene delatnosti,
6) Komisija za urbanizam, građevinarstvo i stambeno-komunalne delatnosti,
7) Komisija za rad i razvoj mesnih zajednica,
8) Komisija za poljoprivredu i razvoj sela,
9) Komisija za zaštitu i unapređenje životne sredine,
10) Komisija za predstavke i pritužbe,
11) Komisija za nagrade i priznanja,
12) Komisija za utvrđivanje predloga naziva ulica, trgova, zaselaka i delova naseljenih mesta,
13) Komisija za stambene odnose,
14) Komisija za odnose sa verskim zajednicama,
15) Komisija za borbu protiv korupcije,
16) Komisija za socijalna pitanja.
Osim stalnih radnih tela iz stava 1. ovog člana, Skupština može posebnom odlukom osnovati i druga stalna radna tela.
Povremena radna tela
Skupština može obrazovati povremena radna tela za izvršenje zadataka koje im Skupština posebno poveri, a prestaju sa radom po izvršenju zadataka za koje su obrazovana.
Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuje se njegov naziv i oblast za koju se osniva, broj članova, zadaci radnog tela, način rada, rok za izvršenje poverenog zadatka, prava i dužnosti predsednika i članova radnog tela i druga pitanja od značaja za njegov rad.
Komisija za imenovanje direktora javnih preduzeća
Skupština obrazuje Komisiju za imenovanje direktora javnih preduzeća, čiji je osnivač Grad, sa zadatkom da sprovede javni konkurs i izborni postupak za imenovanje direktora javnih preduzeća, u skladu sa zakonom.
Komisija ima predsednika i četiri člana.
Aktom o obrazovanju Komisije uređuje se sastav, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Komisije i druga pitanja od značaja za rad Komisije, u skladu sa zakonom.
Savet za rodnu ravnopravnost
Skupština obrazuje Savet za rodnu ravnopravnost, koji je nadležan da prati ostvarivanje ravnopravnosti polova, daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština grada i predlaže aktivnosti i preduzimanje mera, posebno onih kojima se ostvaruje politika jednakih mogućnosti na nivou Grada.
Savet ima predsednika i šest članova, od kojih najmanje 30% mora biti pripadnika onog pola koji je manje zastupljen.
Aktom o obrazovanju Saveta uređuje se sastav, nadležnost, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta i druga pitanja od značaja za rad Saveta, u skladu sa zakonom.
Savet za mlade
Skupština obrazuje Savet za mlade, koji je nadležan da podnosi inicijative i donosi zaključke sa predlogom mera i aktivnosti u oblasti politike mladih, inicira projekte i programe za unapređenje položaja mladih, podstiče saradnju Grada i omladinskih organizacija i daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština grada u oblastima od značaja za mlade.
Savet ima predsednika i šest članova, od kojih najmanje jednu polovinu čine mladi starosti od 18 do 30 godina.
Aktom o obrazovanju Saveta uređuje se sastav, nadležnost, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta i druga pitanja od značaja za rad Saveta, u skladu sa zakonom.
Savet za zdravstvo
Skupština obrazuje Savet za zdravstvo, radi sprovođenja društvene brige za zdravlje na nivou Grada, obezbeđivanje uslova za obavljanje delatnosti zdravstvene ustanove, planiranje i sprovođenje programa u oblasti zdravlja i podizanje svesti o tome da je zdravlje vrhunska vrednost.
Savet ima predsednika i šest članova.
Aktom o obrazovanju Saveta uređuje se sastav, nadležnost, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta i druga pitanja od značaja za rad Saveta, u skladu sa zakonom.
Predsednik Skupštine
Skupština ima predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, rukovodi radom sednica Skupštine, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja donosi Skupština, predstavlja Skupštinu, ostvaruje saradnju sa gradonačelnikom i Gradskim većem i vrši druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom, Poslovnikom o radu Skupštine i odlukama Skupštine.
Izbor predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje 1/3 odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada, na način utvrđen Poslovnikom o radu Skupštine.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata za predsednika Skupštine.
Ako je predloženo više kandidata od kojih nijedan nije dobio potrebnu većinu, izbor će se ponoviti između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova, odnosno između više kandidata sa jednakim i istovremeno najvećim brojem glasova.
Ako su predložena dva kandidata od kojih nijedan nije dobio potrebnu većinu, izbor će se ponoviti između dva nova predloga kandidata.
Ako je predložen samo jedan kandidat, a isti nije dobio potrebnu većinu, podnosi se novi predlog o kom se glasa na istom zasedanju Skupštine.
Zamenik predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Radno-pravni status
Predsednik i zamenik predsednika Skupštine mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Administrativno-mandatska komisija odlučuje o radnopravnom statusu predsednika i zamenika predsednika Skupštine.
Razrešenje predsednika i zamenika predsednika Skupštine
Predsednik i zamenik predsednika Skupštine mogu biti razrešeni i pre isteka vremena na koji su izabrani:
1. na lični zahtev;
2. na predlog najmanje 1/3 odbornika.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje se vrši na isti način i po istom postupku koji je predviđen za njihov izbor.
Sekretar Skupštine
Skupština ima sekretara Skupštine.
Sekretar Skupštine se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela, rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad, a obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i Poslovnikom o radu Skupštine.
Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine.
Postavljenje sekretara Skupštine
Sekretar Skupštine postavlja se na predlog predsednika Skupštine, javnim glasanjem, većinom glasova od prisutnog broja odbornika, na četiri godine i isto lice može biti ponovo postavljeno za sekretara Skupštine.
Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje je diplomirani pravnik-master ili diplomirani pravnik koji je stekao visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje 3 godine.
Razrešenje sekretara Skupštine
Skupština može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Sekretar Skupštine razrešava se na isti način na koji je postavljen.
Zamenik sekretara Skupštine
Sekretar Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar Skupštine.
Raspuštanje Skupštine
Skupština se može raspustiti ako:
1. skupština ne zaseda duže od tri meseca;
2. ne izabere gradonačelnika i Gradsko veće u roku od mesec dana od dana konstituisanja Skupštine ili od dana njihovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3. ne donese Statut ili budžet u roku utvrđenom zakonom.
Poslovnik o radu Skupštine
Organizacija i rad Skupštine, način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika, pitanja vezana za obrazovanje odborničkih grupa i mogućnosti za rad tehničkih sekretara odborničkih grupa, način izbora i rad organa Skupštine, način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine, kao i druga pitanja od značaja za rad Skupštine, uređuju se Poslovnikom o radu Skupštine.
Poslovnik iz stava 1. ovog člana donosi Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.
Izvršni organi
Izvršni organi Grada su gradonačelnik i Gradsko veće.
Izbor gradonačelnika
Gradonačelnika bira Skupština, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine, u skladu sa zakonom.
Gradonačelnik ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine predlaže kandidata za gradonačelnika.
Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština na isti način kao gradonačelnika.
Nespojivost funkcija
Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.
Nadležnost gradonačelnika
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
5) donosi pojedinačne i druge akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine;
6) u ime Grada zaključuje kolektivne ugovore za preduzeća, ustanove i druge javne službe čiji je osnivač Grad;
7) daje saglasnost na opšte akte organizacija čiji se rad finansira iz budžeta Grada kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih i daje saglasnost na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili delova programa korisnika budžeta Grada, u skladu sa zakonom;
8) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije, ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
9) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
10) postavlja i razrešava pomoćnike gradonačelnika;
11) predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice;
12) donosi akta iz nadležnosti Skupštine grada u slučaju ratnog stanja ili elementarnih nepogoda, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini, čim ona bude u mogućnosti da se sastane;
13) odlučuje o organizovanju i sprovođenju javnih radova;
14) zaključuje ugovor o donaciji od fizičkog ili pravnog lica;
15) komandant je Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju, donosi odluku o proglašenju i o ukidanju vanredne situacije, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
16) zaključuje ugovore na osnovu odluka o pribavljanju, raspolaganju, upravljanju i korišćenju javne svojine Grada, kao i u drugim slučajevima predviđenim zakonom;
17) donosi odluke u hitnim slučajevima radi preduzimanja mera kojima se otklanja opasnost na objektima i drugim nepokretnostima u javnoj svojini Grada, odnosno kojima se otklanja opasnost za okolinu, životnu sredinu, saobraćaj i slično;
18) donosi odluku u slučaju kada je nadležni organ naložio rušenje objekta koji je u javnoj svojini Grada;
19) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahtevaju nadležni organi Republike koji vrše nadzor nad radom i aktima izvršnih organa grada i Gradske uprave.
Savet za ekonomski razvoj
Gradonačelnik može imenovati Savet za ekonomski razvoj.
Članove Saveta za ekonomski razvoj, kojih ne može biti više od 5, imenuje gradonačelnik na vreme trajanja mandata gradonačelnika.
Gradonačelnik je predsednik Saveta za ekonomski razvoj po položaju.
Savet za ekonomski razvoj je nadležan da daje inicijative vezane za ekonomski razvoj, razmatra strategije i planove ekonomskog razvoja i prati sprovođenje planova i programa lokalnog ekonomskog razvoja.
Savet za ekonomski razvoj o svojim inicijativama i zaključcima upoznaje gradonačelnika, Gradsko veće i Skupštinu grada.
Sastav i izbor
Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, kao i 11 članova koje, na predlog gradonačelnika bira Skupština, na period od 4 godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru gradonačelnika, Skupština istovremeno odlučuje o izboru zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Nespojivost funkcija
Članovi Gradskog veća koje bira Skupština ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Radnopravni status članova Gradskog veća
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Administrativno-mandatska komisija odlučuje o radnopravnom statusu članova Gradskog veća.
Nadležnost
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi Skupština;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
7) postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave;
8) na predlog gradonačelnika, donosi Poslovnik o radu Gradskog veća;
9) obezbeđuje organizaciju i način obavljanja javnog prevoza putnika i auto-taksi prevoza koji se obavlja na teritoriji Grada;
10) donosi Procenu ugroženosti, Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i Plan zaštite od udesa;
11) utvrđuje štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
12) odlučuje o davanju u zakup i zasnivanju hipoteke na nepokretnostima koje su u javnoj svojini Grada;
13) odlučuje o zalaganju pokretnih stvari u javnoj svojini Grada;
14) daje saglasnost za rekonstrukciju objekata koji su u javnoj svojini Grada, a koji su dati u zakup, kao i druge saglasnosti za izvođenje građevinskih radova, u skladu sa zakonom;
15) utvrđuje predlog odluke o davanju saglasnosti i usvajanju predloga projekta javno-privatnog partnerstva bez elemenata koncesije, ako je javni partner grad ili drugo javno telo grada, utvrđuje predlog odluke po predlogu za donošenje koncesionog akta.
Položaj gradonačelnika u Gradskom veću
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik, kao predsednik Gradskog veća, dužan je da obustavi od primene akt Gradskog veća za koji smatra da nije saglasan zakonu.
Kvorum za rad i odlučivanje
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili ovim Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Poslovnik o radu Gradskog veća
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, u skladu sa zakonom i ovim Statutom, detaljnije se uređuje Poslovnikom o radu Gradskog veća.
Informisanje javnosti o radu i podnošenje izveštaja Skupštini
Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno informišu javnost o svom radu, kao i da izveštavaju Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine.
Povremena radna tela
U izvršavanju poslova iz svoje nadležnosti, Gradsko veće može osnivati povremena radna tela.
Razrešenje gradonačelnika
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koji je biran, na obrazloženi predlog najmanje 1/3 odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine.
Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika, pre isteka roka od 6 meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Dejstvo razrešenja gradonačelnika
Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.
Razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća
Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog gradonačelnika ili najmanje 1/3 odbornika, na isti način na koji su izabrani.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Prestanak mandata izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Gradska uprava
Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada i određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine, gradonačelnika i Gradskog veća, obrazuje se Gradska uprava.
Gradska uprava obrazuje se kao jedinstven organ.
Nadležnost Gradske uprave
Gradska uprava:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine, gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine;
5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština, gradonačelnik i Gradsko veće;
7) dostavlja izveštaj o svom radu na izvršavanju poslova iz nadležnosti Grada i poverenih poslova, gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini, po potrebi, a najmanje jednom godišnje.
Načela delovanja Gradske uprave
Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradska uprava dužna je da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradska uprava dužna je da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.
Gradska uprava dužna je da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.
Rukovođenje Gradskom upravom
Gradskom upravom rukovodi načelnik Gradske uprave.
Za načelnika Gradske uprave (u daljem tekstu: načelnik) može biti postavljeno lice koje je diplomirani pravnik-master ili diplomirani pravnik koji je stekao visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Načelnika postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća, na pet godina.
Načelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
Unutrašnje organizacione jedinice
U Gradskoj upravi, za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice.
Rukovodioce organizacionih jedinica u Gradskoj upravi raspoređuje načelnik.
Odgovornost načelnika
Načelnik za svoj rad i rad Gradske uprave odgovara Skupštini grada i Gradskom veću, u skladu sa ovim Statutom i Odlukom o Gradskoj upravi.
Gradsko veće može razrešiti načelnika, odnosno zamenika načelnika na osnovu obrazloženog predloga gradonačelnika ili najmanje 2/3 članova Gradskog veća.
Gradskom veću predlog za razrešenje načelnika, odnosno zamenika načelnika može podneti i najmanje 1/3 odbornika Skupštine.
Pomoćnici gradonačelnika
Gradonačelnik može postaviti pomoćnike u Gradskoj upravi koji obavljaju poslove iz oblasti: ekonomskog razvoja, urbanizma, razvoja mesnih zajednica, zaštite životne sredine i poljoprivrede, i dr.
Pomoćnici gradonačelnika iz stava 1. ovog člana pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove utvrđene Odlukom o Gradskoj upravi.
Odlukom o Gradskoj upravi propisaće se uslovi za postavljenje i razrešenje pomoćnika gradonačelnika.
Gradonačelnik može da postavi najviše 5 pomoćnika gradonačelnika.
Pomoćnike gradonačelnika, pod uslovima predviđenim Odlukom o Gradskoj upravi, može da razreši gradonačelnik.
Uređenje Gradske uprave
Odluku o Gradskoj upravi donosi Skupština na predlog Gradskog veća.
Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji Gradske uprave donosi načelnik uz saglasnost Gradskog veća.
Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora
Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći mandatnu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana bliže se uređuje posebnom odlukom Skupštine.
Primena propisa o upravnom postupku
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Uslovi za obavljanje upravnih poslova
Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
Sukob nadležnosti
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
Izuzeće
O izuzeću načelnika rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.
Finansiranje poslova grada
Za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Izvori sredstava i nenamenski karakter sredstava
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Prihodi iz stava 1. ovog člana su opšti prihod budžeta Grada, osim onih čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Sredstva budžeta Grada koriste se u skladu sa zakonom i odlukom o budžetu Grada.
Raspolaganje prihodima i primanjima i zaduživanje Grada
Grad samostalno raspolaže prihodima i primanjima koji mu pripadaju, u skladu sa odlukom o budžetu Grada.
Grad se može zaduživati i zaključivati ugovore o kreditu, u skladu sa zakonom.
Budžet i završni račun budžeta Grada
Grad ima budžet u kojem se iskazuju svi njegovi prihodi i primanja, rashodi i izdaci.
Budžet Grada izrađuje se na način predviđen zakonom i donosi se za jednu kalendarsku godinu.
Po isteku godine za koju je budžet donet, Skupština grada donosi završni račun budžeta Grada, u skladu sa zakonom.
Budžet Grada i završni račun budžeta Grada dostupni su javnosti.
Odgovornost za izvršenje budžeta
Za izvršenje budžeta Grada, gradonačelnik odgovara Skupštini grada.
Gradska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i redovno obaveštava gradonačelnika.
Nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava korisnika budžeta
Grad vrši nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava korisnika budžeta Grada.
Uvođenje samodoprinosa
Za finansiranje određenih potreba, odnosno za realizaciju određenih projekata na teritoriji Grada ili na delu teritorije Grada, može se raspisati samodoprinos.
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani referendumom, u skladu sa zakonom i posebnom odlukom Skupštine grada.
Namenski karakter sredstava samodoprinosa
Novčana sredstva koja se prikupljaju na osnovu odluke o samodoprinosu prihod su budžeta i strogo su namenskog karaktera.
VI NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Oblici neposrednog učešća građana
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, neposredno učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem:
1) građanske inicijative,
2) zbora građana i
3) referenduma.
Oblici neposredne samouprave iz stava 1. ovog člana uređuju se zakonom i ovim Statutom.
Građanska inicijativa
Građani, u skladu sa zakonom i ovim Statutom, putem građanske inicijative, u cilju uređivanja određenih pitanja iz njihove nadležnosti, predlažu Skupštini grada:
- izmenu ili dopunu Statuta grada;
- obrazovanje nove, promenu područja ili ukidanje mesne zajednice;
- donošenje novog opšteg akta;
- izmenu ili dopunu postojećeg opšteg akta;
- ukidanje opšteg akta;
- raspisivanje referenduma.
Predlog odluke mora da sadrži jasan i konkretan tekst u vidu nacrta odluke, a Gradska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja nacrta odluke sadržanog u građanskoj inicijativi.
Pokretanje i postupak po građanskoj inicijativi
Za punovažno pokretanje građanske inicijative potrebno je da predlog obuhvaćen građanskom inicijativom potpiše najmanje 10% birača od ukupnog biračkog tela u Gradu, koji su upisani u birački spisak na osnovu broja birača iz poslednje objavljenog rešenja o zaključenju biračkog spiska za lokalne izbore, kao i prebivalište na području za koje se predlaže uređivanje određenog pitanja, ako zakonom nije drugačije predviđeno.
O predlogu sadržanom u građanskoj inicijativi Skupština je dužna da održi raspravu i dostavi obrazloženi odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Pravo na pokretanje građanske inicijative ostvaruje se u skladu sa zakonom kojim se uređuje referendum i građanska (narodna) inicijativa, a način pokretanja, postupak, organi za sprovođenje, procedura sprovođenja i druga pitanja od značaja za građansku inicijativu, regulisaće se posebnom odlukom Skupštine grada.
Zbor građana
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana se može sazvati za teritoriju mesne zajednice, za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta.
Na zboru građana građani mogu raspravljati i davati predloge o:
- programu razvoja Grada;
- urbanističkim planovima;
- zaštiti životne sredine;
- raspisivanju samodoprinosa;
- drugim pitanjima koja se tiču zajedničkih i svakodnevnih potreba stanovnika na području za koje se zbor saziva.
Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuju ih Skupštini grada ili pojedinim organima i službama Grada.
Postupanje nadležnog organa Grada po održanom zboru
Organi i službe Grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Način sazivanja i rada zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova i predloga zbora, uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Referendum po predlogu Skupštine
Skupština grada može, na sopstvenu inicijativu, raspisati referendum o važnim pitanjima iz svoje nadležnosti, na predlog najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika.
Odluka o raspisivanju referenduma je doneta ako se za nju izjasni većina od ukupnog broja odbornika.
Referendum po predlogu građana
Skupština grada je dužna da raspiše referendum o važnim pitanjima iz svoje nadležnosti na predlog koji podnese najmanje 10% birača od ukupnog biračkog tela u Gradu, koji su upisani u birački spisak na osnovu broja birača iz poslednje objavljenog rešenja o zaključenju biračkog spiska za lokalne izbore, kao i prebivalište na području za koje se predlaže uređivanje određenog pitanja, ako zakonom nije drugačije predviđeno.
Šta ne može biti predmet referenduma
Predmet referenduma ne mogu biti:
1) Odluke koje propisuje zakon i propisi za koje nije nadležna lokalna samouprava;
2) Izbori, imenovanja i postavljenja za koja su nadležni organi lokalne samouprave;
3) Budžet;
4) Odluke o disciplinskim merama koje izriču organi lokalne samouprave;
5) Interne odluke kojima se uređuje procedura rada organa lokalne samouprave.
Postupak sprovođenja referenduma
Od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 15 ni više od 60 dana.
Odluka putem referenduma je doneta ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Odluka doneta na referendumu obavezno se objavljuje u "Službenom listu grada Kraljeva".
Pravo i način izjašnjavanja građana na referendumu, sprovođenje referenduma, organi za sprovođenje referenduma, sadržina akta o raspisivanju referenduma, objavljivanje akta, glasačkih listića za izjašnjavanje na referendumu, utvrđivanje rezultata, kao i ostala pitanja vezana za sprovođenje postupka referenduma, regulisanje se posebnom odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.
Javna rasprava i anketa
Predstavnici nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi, mogu, u formi javne rasprave, održavati otvorene sastanke sa zainteresovanim građanima i predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog informisanja.
Organi Grada dužni su da održe najmanje jednu javnu raspravu:
1. u toku postupka usvajanja odluke o budžetu Grada;
2. u toku postupka utvrđivanje stope izvornih prihoda Grada;
3. u toku postupka usvajanja strateških i akcionih planova razvoja i
4. u drugim slučajevima predviđenim zakonom, Statutom i odlukama Skupštine grada.
Organi Grada mogu, putem javne ankete, konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Oblici mesne samouprave
Radi zadovoljavanja opštih, zajedničkih i svakodnevnih potreba i interesa stanovništva, u selima se osnivaju mesne zajednice.
Mesna zajednica može se osnivati i za dva ili više sela.
Mesne zajednice mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl.).
Pravni status mesne samouprave
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom Skupštine grada o mesnoj samoupravi.
Obrazovanje, promena područja i ukidanje mesne zajednice
Predlog za obrazovanje nove, promenu područja i ukidanju mesne zajednice mogu podneti gradonačelnik, najmanje 1/3 odbornika, Savet mesne zajednice ili građani sa prebivalištem na teritoriji na koju se predlog odnosi putem građanske inicijative.
O obrazovanju nove, promeni područja i ukidanju mesne zajednice odlučuje Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Skupština grada dužna je da pre donošenja odluke iz stava 2. ovog člana, pribavi mišljenje građana sa dela teritorije Grada, kao i mišljenje Saveta mesne zajednice na koji se predlog odnosi.
Javnost rada
Rad organa mesne zajednice je javan.
Javnost rada i obaveštavanje građana uređuju se statutom mesne zajednice.
Savet mesne zajednice
U mesnoj zajednici obrazuje se Savet mesne zajednice kao predstavničko telo građana.
Poslovi i zadaci Saveta, broj članova Saveta, način odlučivanja u Savetu i druga pitanja od značaja za njegov rad, uređuju se statutom mesne zajednice.
Izbore za Savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada.
Način izbora organa mesne zajednice bliže se uređuje statutom mesne zajednice.
Sredstva za rad mesne zajednice
Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos;
2) donacija;
3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica donosi finansijski plan, na koji saglasnost daje Gradsko veće.
Mesne zajednice imaju pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom.
Poveravanje poslova mesnim zajednicama
Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama, poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, polazeći od toga da su ti poslovi od neposrednog i svakodnevnog značaja za život građana tog područja, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Odlukom Skupštine grada može se predvideti da mesne zajednice obavljaju određene poslove u vezi obezbeđivanja uslova za obavljanje komunalnih delatnosti.
Organizovanje rada Gradske uprave u mesnoj zajednici
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 1. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje gradonačelnik, na predlog načelnika Gradske uprave.
VIII ODNOSI ORGANA REPUBLIKE I ORGANA GRADA
Odnosi organa Republike i organa Grada
Organi Republike i organi Grada, radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti, međusobno sarađuju, u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima.
Organi Republike, u skladu sa Ustavom i zakonom, vrše nadzor nad zakonitošću rada i akata organa Grada koji su dužni da im u tu svrhu blagovremeno dostavljaju tražene podatke, spise i isprave.
Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovoran je gradonačelnik, odnosno sekretar Skupštine grada, ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine grada.
Organi i službe Grada, u vršenju svojih nadležnosti:
1) daju organima Republike inicijative za uređivanje odnosa od značaja za Grad i za preduzimanje mera od značaja za rešavanje pitanja iz okvira prava i dužnosti Grada;
2) podnose predstavke i daju predloge u pogledu postupanja organa Republike;
3) traže mišljenje od nadležnog organa Republike u vezi sa primenom zakona i drugih propisa koji su od neposrednog uticaja na razvoj i ostvarivanje lokalne samouprave i za rad organa Grada;
4) učestvuju, samostalno ili preko svojih asocijacija, u pripremi zakona i drugih propisa čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave.
IX SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Saradnja i udruživanje Grada sa gradovima i opštinama u zemlji
Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća i ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, ostvaruju saradnju i udružuju se sa drugim gradovima i opštinama u zemlji i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa, i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom.
Saradnja sa lokalnim samoupravama drugih država
Grad može ostvarivati saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji iz stava 1. ovog člana donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Akt iz stava 3. ovog člana, nakon pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije, objavljuje se u "Službenom listu grada Kraljeva".
Udruživanje u asocijacije opština i gradova
Radi unapređenja razvoja i ostvarivanja zajedničkih interesa, Grad može biti osnivač ili pristupiti asocijacijama gradova i opština, u cilju zastupanja interesa svog članstva pred državnim organima, a posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova Grada.
Saradnja sa nevladinim i drugim organizacijama
Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama, koji je u interesu Grada i njegovih građana.
Zaštita prava Grada
Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Poslove pravne zaštite imovinsko-pravnih interesa Grada, vrši Javno pravobranilaštvo Grada.
Organizaciju, delokrug i način rada Javnog pravobranilaštva Grada utvrđuje Skupština posebnom odlukom.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti
Skupština grada pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Pravo žalbe Ustavnom sudu
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
Zaštitnik građana
U Gradu se ustanovljava zaštitnik građana.
Skupština grada, na predlog 1/3 odbornika, postavlja zaštitnika građana iz reda uglednih i politički nepristrasnih ličnosti, javnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Zaštitnik građana ovlašćen je da kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada.
Zaštitnik građana može imati jednog ili više zamenika.
Odlukom iz stava 3. ovog člana može se predvideti ustanovljavanje zajedničkog zaštitnika građana za dve ili više lokalnih samouprava.
Nadležnost, ovlašćenja, način postupanja, izbora i prestanka dužnosti, način finansiranja i iznos sredstava neophodnih za rad, kao i druga pitanja od značaja za rad zaštitnika građana uređuje Skupština grada posebnom odlukom, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Pravni akti Grada
U vršenju poslova iz svog delokruga, organi Grada donose programe, planove, odluke, pravilnike, poslovnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge pravne akte.
Odluke, kao opšte pravne akte, donosi Skupština.
Statut je najviši pravni akt Grada.
Hijerarhija pravnih akata Grada
Opšti pravni akti Skupštine moraju biti saglasni sa zakonom i ovim Statutom.
Akti gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom i opštim aktima Skupštine.
Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom i opštim aktima organa Grada.
Objavljivanje i stupanje na snagu
Statut, odluke i drugi opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Kraljeva", a akti gradonačelnika, Gradskog veća i Gradske uprave objavljuju se kada je to tim aktima predviđeno.
Statut i opšti akti Grada stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja i mogu da stupe na snagu ranije, saglasno Ustavu i zakonu, samo ako za to postoje naročito opravdani razlozi, utvrđeni prilikom njihovog donošenja.
Opšti akti ne mogu imati povratno dejstvo.
XII TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA
Autentično tumačenje Statuta
Autentično tumačenje Statuta daje Skupština, na predlog Komisije za Statut i upravu.
Postupak za donošenje ili promenu Statuta
Gradsko veće predlagač je Statuta grada.
Predlog za promenu Statuta može podneti najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, Komisija za Statut i upravu, Gradsko veće ili građani putem građanske inicijative.
Predlog se podnosi u pisanom obliku, sa obrazloženjem.
Odluka o prihvatanju predloga za promenu Statuta grada donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o prihvatanju predloga za promenu Statuta grada, Skupština ovlašćuje Gradsko veće da sačini predlog odluke o promeni Statuta grada, određujući mu istovremeno smernice za promenu i utvrđujući mu rok za izradu predloga odluke o promeni Statuta grada.
Skupština donosi, odnosno vrši promenu Statuta grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Važnost opštih akata opštine i primena zakona
Do donošenja opštih akata Grada, na osnovu ovog Statuta primenjivaće se opšta akta opštine Kraljevo koja su na snazi, osim odredbi tih akata koje su u suprotnosti sa zakonom.
Za sve što nije regulisano ovim Statutom, primenjivaće se Zakon o lokalnoj samoupravi i drugi propisi kojima je regulisana oblast lokalne samouprave.
Usklađivanje propisa
Propisi opštine Kraljevo uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od 6 meseci od stupanja na snagu ovog Statuta.
Odluku kojom se bliže uređuje pribavljanje, raspolaganje, upravljanje i korišćenje nepokretnosti u javnoj svojini Grada, Skupština će doneti najkasnije u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu Izmena i dopuna Statuta grada Kraljeva.
Odluku kojom se bliže uređuju pribavljanje, raspolaganje, upravljanje i korišćenje pokretnih stvari koje su u javnoj svojini Grada, Skupština će doneti najkasnije u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu Izmena i dopuna Statuta grada Kraljeva.
Osnivačka prava i obaveze
Grad Kraljevo preuzima prava i obaveze osnivača javnih službi čiji je osnivač opština Kraljevo.
Građevinsko zemljište
Posebnim odlukama Skupštine uređuju se uređenje građevinskog zemljišta, naknada za uređenje građevinskog zemljišta, naknada za korišćenje građevinskog zemljišta i akti raspolaganja građevinskim zemljištem.
Mesne zajednice
Mesne zajednice obrazovane na teritoriji opštine Kraljevo postaju mesne zajednice grada Kraljeva.
Organi mesnih zajednica u postojećem sastavu nastavljaju sa radom do isteka mandata.
Status javnog pravobranilaštva
Do usaglašavanja Odluke o javnom pravobranilaštvu opštine Kraljevo i postavljenja javnog pravobranioca grada Kraljeva, javni pravobranilac opštine Kraljevo nastavlja da vrši funkciju kao javni pravobranilac grada Kraljeva, a zamenici kao zamenici javnog pravobranioca grada Kraljeva.
Službeni list
Stupanjem na snagu ovog Statuta, "Službeni list opštine Kraljevo" će se uređivati i štampati kao "Službeni list grada Kraljeva".
U roku od 8 dana od dana stupanja na snagu ovog Statuta, nadležno odeljenje Gradske uprave za staranje o pečatima pribaviće saglasnost nadležnog ministarstva i izraditi pečate za Skupštinu grada, gradonačelnika, Gradsko veće i Gradsku upravu, u skladu sa zakonom.
Prestanak važenja Statuta
Stupanjem na snagu ovog Statuta, prestaje da važi Statut opštine Kraljevo ("Službeni list opštine Kraljevo", broj 13/04 i 7/05).
Stupanje na snagu
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada Kraljeva
("Sl. list grada Kraljeva", br. 13/2013)
Član 15
Ovlašćuje se Odeljenje za skupštinske poslove Gradske uprave grada Kraljeva da po donošenju Izmena i dopuna Statuta grada Kraljeva pripremi prečišćen tekst Statuta grada Kraljeva, i dostavi ga za objavljivanje u "Službenom listu grada Kraljeva.
Član 16
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".
* Na osnovu člana 26. tačka 9, člana 124. Statuta grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva", broj 4/08, 19/12), i člana 71. stav 1. Poslovnika o radu Skupštine grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva", broj 4/08, 20/11), Skupština grada Kraljeva, na sednici održanoj dana 15, 16, 17. i 19. novembra 2012. godine, dala je AUTENTIČNO TUMAČENJE ODREDABA ČLANA 37. STAV 2. I 3. STATUTA GRADA KRALJEVA ("SLUŽBENI LIST GRADA KRALJEVA", BROJ 4/08, 19/12)
AUTENTIČNO TUMAČENJE
ODREDABA ČLANA 37. STAV 2. I 3. STATUTA GRADA KRALJEVA ("SLUŽBENI LIST GRADA KRALJEVA", BROJ 4/08, 19/12)
Koje glase: "Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim Statutom nije drukčije određeno.
O donošenju ili promeni Statuta, Poslovnika o radu Skupštine, budžeta, donošenju urbanističkih planova, programa razvoja Grada i pojedinih delatnosti, o javnom zaduživanju Grada, o isključenju javnosti sa sednice Skupštine grada, o saradnji i udruživanju sa drugim gradovima ili opštinama u zemlji ili inostranstvu, o izboru predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada, o izboru gradonačelnika i zamenika gradonačelnika, o izboru članova Gradskog veća, o obrazovanju nove, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, o obliku i načinu neposrednog izjašnjavanja građana radi uvođenja samodoprinosa, o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, o postavljenju zaštitnika građana i u drugim slučajevima predviđenim zakonom i ovim Statutom, odlučuje se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.".
Pojedine odredbe člana 37. stav 3. Statuta grada Kraljeva preuzete su iz Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS" 129/07), gde je u članu 33. stav 3. utvrđeno da o donošenju statuta, budžeta i urbanističkih planova Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika. Prilikom definisanja slučajeva u kojima Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika, Skupština grada Kraljeva je pomenutim članom detaljnije uredila pravne situacije.
Ove odredbe treba razumeti tako da se odluka o donošenju budžeta i odluka o promeni (rebalansu) budžeta donose većinom glasova od ukupnog broja odbornika, a donošenje odluke o završnom računu budžeta treba tumačiti isključivo u kontekstu odredaba člana 37. stav 2, odnosno da se odluka donosi većinom glasova prisutnih odbornika. Ovakav način definisanja potrebne većine proistekao je iz Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", 9/02, 87/02, 61/05 - dr. zakon, 66/05, 101/05 - dr. zakon, 62/06 - dr. zakon i 85/06) koji je u vreme donošenja Statuta grada Kraljeva bio na snazi, i koji je prilikom definisanja budžeta, rebalansa budžeta i završnog računa budžeta napravio jasnu razliku. Naime, u članu 2. tačka 2. Zakona navodi se da je odluka o budžetu akt kojim skupština grada za svaku godinu odobrava rashode i druge izdatke, prihode i druga primanja, zaduživanje i druge finansijske transakcije lokalne vlasti, u tački 3. navedeno je da je dopunski budžet odluka lokalne skupštine o izmeni i dopuni budžeta, a u tački 27. da je odluka o završnom računu budžeta lokalne vlasti akt kojim skupština za svaku budžetsku godinu utvrđuje ukupno ostvarena primanja i sopstvene prihode i izdatke i finansijski rezultat lokalne vlasti. Takođe, pomenutim Zakonom naglašena je razlika sastavnih delova budžeta i završnog računa budžeta, na taj način što se u članu 10, navodi se da se budžet sastoji iz opšteg i posebnog dela i programskog dela, a završni račun budžeta, po članu 65. Zakona, sastoji se iz bilansa stanja, bilansa prihoda i rashoda, ...izveštaja o korišćenju sredstava iz tekuće i stalne budžetske rezerve, i izveštaja eksterne revizije o finansijskim izveštajima. Članom 71. Zakona utvrđeno je da završni račun podleže eksternoj reviziji. Zakon o budžetskom sistemu koji je donet 2009. godine, i koji je još uvek na snazi ("Službeni glasnik RS", 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12) u većoj meri na isti način definiše pojam budžeta i završnog računa budžeta, sastavne delove budžeta i završnog računa budžeta, kao i kalendar budžeta lokalne vlasti u članu 31, a član 78. Zakona govori o kalendaru za podnošenje finansijskih izveštaja i govori o postupku pripreme, sastavljanju i podnošenju završnih računa budžeta lokalne vlasti.
Na osnovu napred navedenog, Skupština grada Kraljeva je prilikom donošenja Statuta grada Kraljeva, vezano za član 37. stav 2. i 3, stala na stanovište da su budžet i završni račun budžeta dve različite kategorije, pravne i ekonomske, da završni račun budžeta predstavlja jednu vrstu finansijskog izveštaja, i iz tog razloga u stav 3. člana 37. uvrstila donošenje i promenu (rebalans) budžeta, a donošenje završnog računa budžeta podvela pod stav 2. člana 37. Statuta grada Kraljeva, kao odluku za čije je donošenje potrebna većina glasova od prisutnih odbornika.
Autentično tumačenje objaviti u "Službenom listu grada Kraljeva".