ODLUKA
O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA RAZVOJ I UNAPREĐIVANJE INFORMISANJA PUTEM ELEKTRONSKIH MEDIJA NA SRPSKOM JEZIKU U AUTONOMNOJ POKRAJINI KOSOVO I METOHIJA "MREŽA-MOST", BEOGRAD

("Sl. glasnik RS", br. 70/2013)

 

1. UVODNE ODREDBE

Član 1

Javno preduzeće za razvoj i unapređivanje informisanja putem elektronskih medija na srpskom jeziku u Autonomnoj pokrajini Kosovo i Metohija "Mreža-most", Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za razvoj i unapređivanje informisanja putem elektronskih medija na srpskom jeziku u Autonomnoj pokrajini Kosovo i Metohija ("Službeni glasnik RS", broj 38/10).

Član 2

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem broj BD 80905/10, od 22. jula 2010. godine.

Član 3

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada, Beograd, Nemanjina 11 (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 4

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće za razvoj i unapređivanje informisanja putem elektronskih medija na srpskom jeziku u Autonomnoj pokrajini Kosovo i Metohija "Mreža-most", Beograd.

Skraćeno poslovno ime JP "Mreža-Most".

Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Bulevar Mihajla Pupina br. 2.

Član 5

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

2. DELATNOST JAVNOG PREDUZEĆA

Član 6

Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:

- Šifra delatnosti: 73201

- Naziv delatnosti: Istraživanje i eksperimentalni razvoj u društvenim naukama

Pored delatnosti iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće obavlja i sledeće delatnosti:

1) razvoj i unapređivanje informisanja putem elektronskih medija na srpskom jeziku na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija;

2) koordinacija emitera - elektronskih medija koji emituju svoj radio i TV program na srpskom jeziku na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija;

3) pružanje pomoći emiterima u nabavci studijske i emisione tehnike, telekomunikacionih uređaja i programa;

4) pružanje pomoći emiterima u obezbeđivanju materijalnih troškova;

5) pružanje stručne pomoći emiterima;

6) druge delatnosti od značaja za razvoj i unapređivanje informisanja putem elektronskih medija na srpskom jeziku na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija.

Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira registrovane delatnosti, u skladu sa zakonom.

3. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU

Član 7

Radi obezbeđenja zaštite opšteg interesa u Javnom preduzeću Osnivač daje saglasnost na:

1) godišnji program poslovanja Javnog preduzeća;

2) Statut Javnog preduzeća;

3) finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

4) odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka;

5) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;

6) ulaganje kapitala;

7) statusne promene;

8) smanjenje i povećanje kapitala Javnog preduzeća;

9) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.

Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kad Osnivač na njega da saglasnost.

Član 8

Godišnji program poslovanja Javnog preduzeća donosi se i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.

Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja propisana su zakonom kojim se uređuje položaj javnih preduzeća.

Član 9

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija, ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, ministarstvu nadležnom za poslove rada i Kancelariji za Kosovo i Metohiju dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove finansija, u skladu sa zakonom.

Na osnovu izveštaja iz stava 1. ovog člana Kancelarija za Kosovo i Metohiju sačinjava i dostavlja Osnivaču informaciju o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti.

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija mesečno dostavlja izveštaj o rokovima izmirenja obaveza prema privrednim subjektima, utvrđenih zakonom kojim se određuju rokovi izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama, na obrascu koji propiše ministar nadležan za poslove finansija, u skladu sa zakonom.

Član 10

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;

2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini.

Za vreme ratnog stanja Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za izvršavanje poslova od opšteg interesa Javnog preduzeća.

Član 11

U Javnom preduzeću pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka, kolektivnim ugovorom i drugim aktima.

U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk.

Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u istom se sprovode mere koje su određene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

4. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJA RIZIKA

Član 12

Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.

Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuju se i raspodeljuju u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

5. SREDSTVA ZA OSNIVANJE I RAD JAVNOG PREDUZEĆA

Član 13

Javno preduzeće u okviru obavljanja svojih delatnosti stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:

1) prihoda koja ostvari svojim poslovanjem;

2) finansijskih kredita;

3) budžeta Republike Srbije;

4) drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 14

Sredstva za investiciona ulaganja za izgradnju, rekonstrukciju i modernizaciju tehničke opreme i obezbeđivanje materijalnih troškova emitera, obezbeđuju se iz:

1) budžeta Republike Srbije, koja su utvrđena posebno za ovu namenu;

2) finansijskih kredita;

3) drugih izvora u skladu sa zakonom.

6. ORGANI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 15

Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao jednodomno.

Organi upravljanja Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i Direktor.

Član 16

Nadzorni odbor ima pet članova koje imenuje Osnivač, s tim da se jedan član imenuje iz reda zaposlenih, dok jedan član mora biti nezavisan član Nadzornog odbora, na predlog Osnivača.

Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.

Član 17

Nadzorni odbor:

1) donosi dugoročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;

2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;

3) donosi Statut Javnog preduzeća;

4) nadzire rad Direktora;

5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;

6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;

7) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i dostavlja ih Osnivaču radi davanja saglasnosti;

8) odlučuje o statusnim promenama;

9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka uz saglasnost Osnivača;

10) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom;

11) imenuje lica ovlašćena za zastupanje Javnog preduzeća;

12) zaključuje ugovor o radu sa Direktorom Javnog preduzeća;

13) odlučuje o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;

14) donosi plan javnih nabavki;

15) imenuje članove komisije za reviziju;

16) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom Javnog preduzeća.

Član 18

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na Direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.

Član 19

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.

Visinu naknade utvrđuje Osnivač, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja Javnog preduzeća.

Član 20

Direktora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.

Javni konkurs za imenovanje direktora sprovodi se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 21

Za Direktora Javnog preduzeća imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je punoletno i poslovno sposobno;

2) da je stručnjak u jednoj ili više oblasti iz koje je delatnost od opšteg interesa za čije obavljanje je osnivano Javno preduzeće;

3) da ima visoko obrazovanje stečeno na studijama trećeg stepena (doktor nauka), drugog stepena (master akademske studije, magistar nauka), odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;

4) da ima najmanje pet godina radnog iskustva, od čega tri na poslovima za koje je osnovano Javno preduzeće ili najmanje tri godine na rukovodećim položajima;

5) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;

6) da nije osuđivano za krivično delo protiv privrede, pravnog saobraćaja i službene dužnosti;

7) da licu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja delatnosti koja je pretežna delatnost Javnog preduzeća.

Direktor Javnog preduzeća je javni funkcioner u smislu zakona kojim se uređuje oblast vršenja javnih funkcija.

Član 22

Direktor Javnog preduzeća:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje i rukovodi procesom rada;

3) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

4) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;

6) predlaže finansijske izveštaje;

7) izvršava odluke Nadzornog odbora;

8) donosi pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova;

9) donosi pojedinačne akte Javnog preduzeća;

10) vrši i druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.

Član 23

Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju ako Javno preduzeće ostvari pozitivne rezultate.

Odluku o isplati stimulacije donosi Osnivač.

Stimulacija ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti, a posebno se iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.

Član 24

Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pismenoj formi.

Direktor može da povuče ostavku sve dok je Osnivač ne primi.

Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 25

Direktor može biti razrešen i pre isteka perioda na koji je imenovan:

1) ukoliko ne sprovede godišnji program poslovanja;

2) ukoliko ne izvršava odluke Nadzornog odbora;

3) ukoliko se utvrdi da deluje na štetu Javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;

4) ukoliko se utvrdi da je, zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti i postupanja suprotnog pažnji dobrog privrednika i ozbiljnih propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanju poslova u Javnom preduzeću, došlo do odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja Javnog preduzeća, odnosno od plana poslovanja Javnog preduzeća;

5) ukoliko ne primeni predloge komisije za reviziju ili ne primeni računovodstvene standarde u pripremi finansijskih izveštaja;

6) u drugim slučajevima predviđenim zakonom.

Član 26

Predlog za razrešenje direktora mogu podneti Nadzorni odbor ili Kancelarija za Kosovo i Metohiju.

Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže.

Član 27

Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 28

Osnivač imenuje vršioca dužnosti direktora, u sledećim slučajevima:

1) ukoliko direktoru prestane mandat zbog isteka perioda na koji je imenovan, zbog podnošenja ostavke ili u slučaju razrešenja pre isteka mandata;

2) ukoliko bude doneto rešenje o suspenziji direktora;

3) u slučaju smrti ili gubitka poslovne sposobnosti direktora.

Vršilac dužnosti može biti imenovan na period koji nije duži od šest meseci.

Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.

Član 29

Javno preduzeće ima komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.

Komisija za reviziju ima tri člana, a Direktor ne može da bude član komisije.

Komisija za reviziju:

1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;

2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu tih izveštaja;

3) ispituje ispunjenost uslova za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;

4) sprovodi postupak imenovanja revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;

5) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

7. ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE

Član 30

Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.

8. JAVNOST U RADU JAVNOG PREDUZEĆA

Član 31

Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnim izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti od značaja za javnost, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima, kao i o mišljenju revizora na taj izveštaj, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora, o imenu Direktora, o organizacionoj strukturi Javnog preduzeća i načinu komunikacije Javnog preduzeća sa javnošću.

9. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 32

Opšti akti Javnog preduzeća su statut, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom.

Član 33

Statutom se podrobnije uređuje: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; delokrug rada nadzornog odbora i direktora; način na koji se u nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine; druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

10. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 34

Javno preduzeće nastavlja da obavlja delatnosti u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Upravni odbor Javnog preduzeća nastavlja da obavlja poslove do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora.

Danom imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora prestaje sa radom Upravni odbor Javnog preduzeća, a njegovom predsedniku i članovima prestaje mandat.

Direktor Javnog preduzeća nastavlja sa radom do izbora, u skladu sa zakonom.

Član 35

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".