ODLUKA
O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG VODOPRIVREDNOG PREDUZEĆA "SRBIJAVODE" SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 70/2013)

 

1. UVODNE ODREDBE

Član 1

Javno vodoprivredno preduzeće "Srbijavode", Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće), osnovano je Zakonom o vodama ("Službeni glasnik RS", br. 46/91, 53/93, 53/93 - dr. zakon, 67/93 - dr. zakon, 48/94 - dr. zakon, 54/96, 101/05 - dr. zakon, 30/10 - dr. zakon i 93/12), za obavljanje vodoprivredne delatnosti.

Član 2

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u sudski registar Privrednog suda u Beogradu, registarski uložak 1-78228-00, Rešenje Fi VII 424/97 od 3. januara 1997. godine, a prevedeno u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD 2544/2005 od 20. avgusta 2005. godine.

Član 3

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 4

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno vodoprivredno preduzeće "Srbijavode".

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JVP "Srbijavode".

Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Bulevar umetnosti 2A.

Član 5

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

2. DELATNOST JAVNOG PREDUZEĆA

Član 6

Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:

- inženjerska delatnost i tehničko savetovanje,

- šifra delatnosti: 71.12.

Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa utvrđena Zakonom o vodama je:

1) uređenje vodotoka i zaštita od štetnog dejstva voda;

2) uređenje i korišćenje voda;

3) zaštita voda od zagađivanja.

Delatnost Javnog preduzeća iz stava 2. ovog člana obuhvata:

1) integralno upravljanje vodama;

2) upravljanje vodnim zemljištem u javnoj svojini;

3) izgradnju, održavanje i upravljanje vodnim objektima za zaštitu od poplava, erozije i bujica u javnoj svojini;

4) izgradnju, održavanje i upravljanje regionalnim i višenamenskim hidrosistemima u javnoj svojini;

5) izgradnju, održavanje i upravljanje melioracionim sistemima u javnoj svojini;

6) izgradnju, održavanje i upravljanje vodnim objektima za korišćenje voda, zaštitu voda i monitoring voda u javnoj svojini;

7) inženjersko projektovanje i konsultantske aktivnosti u oblasti hidrogradnje i upravljanja vodama;

8) naučno istraživanje, razvoj i izradu planskih dokumenata i tehničke dokumentacije u oblasti voda;

9) uspostavljanje i vođenje vodne dokumentacije i vodnog informacionog sistema;

10) investitorske poslove i upravljanje projektima u oblasti voda;

11) izvršavanje poslova iz međudržavnih sporazuma u oblasti voda.

Pored delatnosti iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće obavlja i sledeće delatnosti:

1) gajenje šuma i ostale šumarske delatnosti;

2) slatkovodni ribolov i slatkovodna akvakultura;

3) proizvodnja električne energije u hidroelektranama.

Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira registrovane delatnosti.

Javno preduzeće može da obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom, uz saglasnost Osnivača.

3. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU

Član 7

Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) Statut;

2) dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja Javnog preduzeća i godišnji program poslovanja;

3) finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

4) raspodelu dobiti Javnog preduzeća i način pokrića gubitaka;

5) statusne promene, promene pravne forme Javnog preduzeća i promene sedišta i poslovnog imena Javnog preduzeća;

6) ulaganje kapitala Javnog preduzeća;

7) procenu vrednosti kapitala Javnog preduzeća i iskazivanje kapitala Javnog preduzeća u udelima ili akcijama;

8) program svojinske transformacije Javnog preduzeća i odluku o svojinskoj transformaciji Javnog preduzeća;

9) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;

10) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji ne ulaze u obavljanje poslova od opšteg interesa;

11) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.), osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ.

Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kada Osnivač na njega da saglasnost.

Član 8

Godišnji program poslovanja Javnog preduzeća donosi se i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.

Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, predviđeni su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Javno preduzeće dužno je da dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonima i programskim i planskim aktima Osnivača.

Član 9

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija, ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, ministarstvu nadležnom za poslove rada i ministarstvu nadležnom za poslove vodoprivrede, kao resornom organu, dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove finansija, u skladu sa zakonom.

Na osnovu toga, resorni organ iz stava 1. ovog člana sačinjava i dostavlja Osnivaču informaciju o stepenu usklađenosti između predviđenih i realizovanih aktivnosti iz godišnjeg programa poslovanja, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija mesečno dostavlja izveštaj o rokovima izmirenja njegovih obaveza prema privrednim subjektima, prema zakonu kojim se uređuju rokovi izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama, na obrascu izveštaja koje propiše ministar nadležan za poslove finansija, u skladu sa zakonom.

Član 10

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;

2) razrešenje Direktora i imenovanje privremenog direktora;

3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini.

Za vreme ratnog stanja Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća.

Član 11

Zaposleni u Javnom preduzeću imaju pravo na štrajk koje ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.

U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.

Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

4. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA

Član 12

Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.

Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuju se i raspodeljuju u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

5. KOMISIJA ZA REVIZIJU

Član 13

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.

Komisija za reviziju ima tri člana, a Direktor ne može da bude njen član.

Komisija za reviziju:

1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;

2) ispituje primenu računovodstvenih standarda u pripremi finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;

3) ispituje ispunjenost uslova za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;

4) sprovodi postupak imenovanja revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;

5) vrši druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

6. USLOVI I NAČIN ZADUŽENJA JAVNOG PREDUZEĆA

Član 14

Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.

7. ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA

Član 15

Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.

Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

8. IZNOS OSNOVNOG KAPITALA, OPIS I VRSTA NENOVČANOG ULOGA

Član 16

Javno preduzeće posluje sredstvima Javnog vodoprivrednog preduzeća "Srbijavode" Beograd, osnovanog Zakonom o vodama.

Sredstva iz stava 1. ovog člana čine pokretne i nepokretne stvari, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini kojima posluje Javno preduzeće.

Osnovni kapital Javnog preduzeća iznosi 16.491.289.553,87 dinara i utvrđen je bilansom stanja na dan 31. decembra 2012. godine Javnog vodoprivrednog preduzeća "Srbijavode", osnovanog Zakonom o vodama ("Službeni glasnik RS", br. 46/91, 53/93, 53/93 - dr. zakon, 67/93 - dr. zakon, 48/94 - dr. zakon, 54/96, 101/05 - dr. zakon, 30/10 - dr. zakon i 93/12).

9. IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I OTUĐENJE IMOVINE JAVNOG PREDUZEĆA

Član 17

Imovinu javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Pravo svojine iz stava 1. ovog člana će biti bliže određeno posebnim aktom Osnivača u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.

Član 18

Javno preduzeće, u okviru obavljanja svoje delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:

1) prihoda koje ostvari svojim poslovanjem;

2) budžeta Republike Srbije;

3) finansijskih kredita;

4) donacija;

5) ulaganja domaćih i stranih lica;

6) drugih izvora u skladu sa zakonom.

10. ORGANI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 19

Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao jednodomno.

Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i Direktor.

Nadzorni odbor

Član 20

Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova, koje imenuje Osnivač.

Nadzorni odbor čine jedan član koji je predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću, jedan član koji mora biti nezavisan član Nadzornog odbora Javnog preduzeća i tri člana koji se imenuju iz reda funkcionera ili državnih službenika na položaju.

Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.

Član 21

Nadzorni odbor:

1) donosi dugoročne i srednjeročne planove razvoja Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;

2) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;

3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;

4) donosi godišnji program poslovanja, uz saglasnost Osnivača;

5) nadzire rad Direktora;

6) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;

7) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima u Javnom preduzeću;

8) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i dostavlja ih Osnivaču radi davanja saglasnosti;

9) donosi Statut uz saglasnost Osnivača;

10) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Osnivača;

11) donosi odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća i o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća uz saglasnost Osnivača;

12) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, statutom i ovom odlukom;

13) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa Direktorom;

14) odobrava ulaganje kapitala Javnog preduzeća;

15) donosi akt o proceni vrednosti kapitala Javnog preduzeća i o iskazivanju kapitala Javnog preduzeća u udelima ili akcijama uz saglasnost Osnivača;

16) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća;

17) donosi odluku o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji ne ulaze u obavljanje delatnosti od opšteg interesa uz saglasnost Osnivača;

18) donosi odluku o tarifi (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) uz saglasnost Osnivača;

19) donosi program svojinske transformacije Javnog preduzeća i odluku o svojinskoj transformaciji Javnog preduzeća uz saglasnost Osnivača;

20) imenuje članove Komisije za reviziju;

21) predlaže Osnivaču isplatu stimulacije Direktoru;

22) donosi odluku kojom se saglašava sa davanjem ili oduzimanjem prokure;

23) donosi poslovnik o radu Nadzornog odbora.

Odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, donosi se uz saglasnost Osnivača.

Nadzorni odbor obavlja i druge poslove koji su kao delokrug Nadzornog odbora predviđeni zakonima kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i javnih preduzeća i Statutom.

Član 22

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na Direktora ili drugog zaposlenog u Javnom preduzeću.

Član 23

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.

Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje Osnivač, na osnovu izveštaja o realizaciji godišnjeg programa poslovanja Javnog preduzeća.

Direktor

Član 24

Direktora imenuje Osnivač na četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.

Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 25

Za Direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Direktor je javni funkcioner u smislu zakona kojim se uređuje borba protiv korupcije.

Član 26

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

5) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

6) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;

7) izvršava odluke Nadzornog odbora;

8) vrši druge poslove određene zakonom i Statutom Javnog preduzeća.

Direktor donosi opšte i pojedinačne akte Javnog preduzeća i obavlja druge poslove predviđene zakonom i Statutom, pod uslovom da ti akti i poslovi nisu zakonom, ovom odlukom ili Statutom predviđeni kao delokrug Nadzornog odbora.

Član 27

Statutom Javnog preduzeća može se utvrditi da direktor ima zamenika direktora koji ga zamenjuje kad je odsutan.

Član 28

Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju ako Javno preduzeće ostvari pozitivne poslovne rezultate.

Odluka o isplati stimulacije donosi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Stimulacija ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti, i posebno se iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.

Član 29

Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pismenoj formi.

Direktor može da povuče ostavku sve dok je Osnivač ne primi.

Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 30

Predlog za razrešenje Direktora mogu podneti Nadzorni odbor ili ministarstvo nadležno za poslove vodoprivrede.

Predlog za razrešenje Direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže.

Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 31

Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 32

Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenje Direktora.

11. ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE

Član 33

Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.

12. JAVNOST U RADU

Član 34

Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnim izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti od značaja za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaju o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora, o imenu Direktora, o organizaciji Javnog preduzeća i načinu komunikacije sa javnošću.

Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi doneseni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora i kontakte Direktora i Zamenika direktora, kao druge činjenice koje su značajne za javnost.

13. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 35

Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća moraju bitu u saglasnosti sa Statutom.

Nadzorni odbor donosi odluke, a Direktor donosi pravilnike i odluke koje nisu u nadležnosti Nadzornog odbora.

Član 36

Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; delatnost Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

14. PRELAZNE ODREDBE

Član 37

Javno preduzeće nastavlja da obavlja delatnost u skladu sa ovom odlukom, Zakonom o vodama, Zakonom o javnim preduzećima i važećim Statutom Javnog vodoprivrednog preduzeća "Srbijavode".

Direktor Javnog preduzeća nastavlja da vrši tu dužnost u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

15. ZAVRŠNA ODREDBA

Član 38

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".