PRAVILNIK

O ORGANIZACIJI BUDŽETSKOG RAČUNOVODSTVA I RAČUNOVODSTVENIM POLITIKAMA

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 12/2013)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom se uređuje vođenje budžetskog računovodstva, utvrđivanje odgovornih lica, računovodstvene politike, popis imovine i obaveza i usaglašavanja potraživanja i obaveza, sastavljanje i dostavljanje finansijskih izveštaja, interna kontrola, interna revizija i zaključivanje i čuvanje poslovnih knjiga, računovodstvenih isprava i finansijskih izveštaja Agencije za mala i srednja preduzeća i registrovana poljoprivredna domaćinstva u Jagodini.

II VOĐENJE BUDŽETSKOG KNJIGOVODSTVA

1. Organizacija knjigovodstva

Član 2

U skladu sa stavom 2. člana 15. Odluke o osnivanju Agencije za mala i srednja preduzeća i registrovana poljoprivredna domaćinstva Jagodina ("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 2/08) (u daljem tekstu: Agencija), Agencija je indirektan korisnik budžetskih sredstava.

Budžetsko knjigovodstvo Agencije se vodi po sistemu dvojnog knjigovodstva na propisanim subanalitičkim (šestocifrenim) kontima propisanim Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem ("Službeni glasnik RS", br. 20/2007, 37/2007, 50/2007 (ispr.) i 63/2007, 25/2008, 50/2008, 3/2009, 26/2009, 37/2009, 64/2009 i 110/2009).

Radi obezbeđivanja pomoćnih evidencija (kupaca, dobavljača, konta klase 300000, klase 400000 i drugih konta po potrebi vrši se raščlanjenje u okviru propisanih subanalitičkih konta na subsubanalitička konta (sedmocifrena i višecifrena). Zbirovi subsubanalitičkih konta moraju dati zbirove subanalitičkih (šestocifrenih) konta.

Analitičko raščlanjenje propisanih subanalitičkih konta na subsubanalitička konta vrši rukovodilac Zajedničke službe za knjigovodstvene i finansijsko-računovodstvene poslove gradske uprave Grada Jagodina.

Član 3

Poslove budžetskog knjigovodstva Agencije i ostale poslove iz člana 1. ovog Pravilnika, u skladu sa stavom 1. člana 15. Odluke o osnivanju Agencije za mala i srednja preduzeća i registrovana poljoprivredna domaćinstva ("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 2/08), obavlja Zajednička služba za knjigovodstvene i finansijsko-računovodstvene poslove - Odeljenje za društvene delatnosti - Grad Jagodina (u daljem tekstu: Služba), čijim radom rukovodi rukovodilac računovodstva, koga na te poslove raspoređuje Grad Jagodina.

Član 4

Budžetsko knjigovodstvo organizuje se tako da se obezbede podaci iz kojih se može vršiti utvrđivanje prihoda - primanja i rashoda - izdataka, uvid u stanje i kretanje imovine i obaveza, utvrđivanje rezultata poslovanja, sastavljanje godišnjih i periodičnih finansijskih izveštaja, izrada analiza i informacija o poslovanju i radu i drugih izveštaja po potrebi.

2. Osnova za vođenje budžetskog knjigovodstva

Član 5

Vođenje budžetskog knjigovodstva Agencije se zasniva na primeni gotovinske osnove, po kojoj se transakcije i poslovni događaji evidentiraju u trenutku nastanka za period na koji se odnose, pod uslovom da se finansijski izveštaji izrađuju na gotovinskoj osnovi radi konsolidovanog izveštavanja.

3. Poslovne knjige

Član 6

Poslovne knjige budžetskog knjigovodstva se sastoje od: dnevnika, glavne knjige i pomoćnih knjiga i evidencija.

Pomoćne knjige obuhvataju: knjigu kupaca, knjigu dobavljača, knjigu osnovnih sredstava, knjigu zaliha, knjigu plata i ostale pomoćne knjige.

Pomoćne evidencije obuhvataju: evidenciju izvršenih isplata, evidenciju ostvarenih priliva, evidenciju plasmana, evidenciju duga i ostale pomoćne evidencije.

Glavna knjiga mora biti u skladu sa transakcijama i poslovnim događajima evidentiranim u glavnoj knjizi trezora.

Član 7

Poslovne knjige vode se u elektronskom obliku.

Obavezno je korišćenje softvera koji obezbeđuje očuvanje podataka o svim proknjiženim transakcijama i poslovnim događajima i omogućava funkcionisanje sistema internih računovodstvenih kontrola i onemogućava brisanje proknjiženih poslovnih događaja.

Član 8

Vođenje poslovnih knjiga mora biti uredno, ažurno i da obezbedi uvid u hronološko knjiženje transakcija i drugih događaja.

Član 9

Poslovne knjige imaju karakter javnih isprava.

Poslovne knjige vode se za period od jedne budžetske godine, izuzev pojedinih pomoćnih knjiga koje se mogu voditi za period duži od jedne godine.

4. Računovodstvene isprave i rokovi knjiženja

Član 10

Pod računovodstvenom ispravom smatra se pismeni dokaz o nastaloj transakciji i poslovnom događaju koja sadrži sve podatke na osnovu kojih se vrši knjiženje u poslovnim knjigama.

U poslovne knjige mogu se unositi transakcije i poslovni događaji samo na osnovu validnih računovodstvenih isprava iz kojih se može saznati osnov nastale promene.

Računovodstvenom ispravom smatra se i isprava koja se sastavlja u knjigovodstvu, na osnovu koje se vrši knjiženje u poslovnim knjigama, kao što su odluke - rešenja o knjiženju manjkova i viškova po popisu, isprave o usaglašavanju potraživanja i obaveza, obračuni, pregledi, specifikacije i dr.

Član 11

Validnom računovodstvenom ispravom smatra se i isprava dobijena telekomunikacionim putem, u elektronskom, magnetnom ili drugom obliku u kom slučaju je pošiljalac odgovoran da podaci na ulazu u telekomunikacioni prenos budu zasnovani na računovodstvenim ispravama, kao i za čuvanje originalne isprave.

Član 12

Računovodstvena isprava sastavlja se na mestu i u vreme nastanka poslovnog događaja u tri primerka od kojih jedan primerak zadržava lice koje je ispravu sastavilo, a dva primerka se dostavljaju knjigovodstvu na knjiženje.

Član 13

Računovodstvena isprava pre knjiženja u poslovnim knjigama mora biti potpisana od strane lica odgovornog za nastali poslovni događaj, lica koje je ispravu sastavilo i lica koje je ispravu kontrolisalo, koja svojim potpisima na ispravi garantuju da je isprava istinita i da verno prikazuje poslovni događaj.

Član 14

Računovodstvena isprava dostavlja se na knjiženje u poslovne knjige narednog dana, a najkasnije u roku od dva dana od dana nastanka poslovne promene i drugog događaja putem dostavne knjige.

Član 15

Primljene računovodstvene isprave iz člana 14. ovog pravilnika knjiže se u poslovne knjige istog dana, a najkasnije narednog dana od dana dobijanja računovodstvene isprave.

Član 16

Direktor Agencije odgovoran je za upravljanje sredstvima, za preuzimanje obaveza, njihovu verifikaciju, izdavanje naloga za plaćanje koje treba izvršiti iz sredstava Agencije, kao i za zakonitu, namensku, ekonomičnu i efikasnu upotrebu budžetskih aproprijacija.

Direktor Agencije može preneti pojedina ovlašćenja iz stava 1. ovog člana i na druga lica zaposlena u Agenciji.

Član 17

Rukovodilac Službe odgovoran je za vođenje poslovnih knjiga, pripremu, podnošenje i objavljivanje finansijskih izveštaja.

Rukovodilac Službe odgovoran je za zakonitost, ispravnost i sastavljanje isprava o poslovnoj promeni i drugim poslovnim događajima koji se odnose na korišćenje budžetskih aproprijacija i poslovnoj promeni i drugim poslovnim događajima u vezi sa korišćenjem sredstava i druge imovine.

Član 18

Za nastalu transakciju i poslovni događaj odgovoran je zaposleni koji u skladu sa Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova i radnih zadataka u Agenciji ili na drugi način neposredno učestvuje u nastanku poslovne promene ili drugom događaju.

Član 19

Za sastavljanje računovodstvene isprave odgovoran je zaposleni koji u skladu sa Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova i radnih zadataka u Agenciji ili na drugi način neposredno učestvuje u sastavljanju računovodstvene isprave i dužan je da svojim potpisom na računovodstvenoj ispravi garantuje da je istinita i da verno prikazuje poslovnu promenu.

Član 20

Za kontrolu zakonitosti i ispravnosti računovodstvene isprave za nastalu transakciju i poslovni događaj odgovoran je zaposleni u Službi, koji na osnovu rešenja nadležnog lica vrši kontrolu računovodstvenih isprava i dužan je da svojim potpisom na računovodstvenoj ispravi garantuje da je istinita i da verno prikazuje poslovnu promenu.

Član 21

Utvrđene funkcije odgovornosti zaposlenih lica iz čl. 18. do 20. ovog pravilnika ne smeju se poklapati.

IV RAČUNOVODSTVENE POLITIKE

Član 22

Zalihe materijala, rezervnih delova, alata i sitnog inventara i robe procenjuju se po nabavnoj vrednosti koju čine neto fakturna vrednost i zavisni troškovi nabavke.

Obračun izlaza zaliha vrši se primenom metode ponderisane prosečne cene.

Član 23

Ispravka vrednosti - amortizacija nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava vrši se po stopama amortizacije utvrđenim Pravilnikom o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije ("Službeni list SRJ", br. 17/97 i 24/2000) primenom proporcionalne metode.

Knjiženje obračunate ispravke vrednosti - amortizacije nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava vrši se na teret izvora sredstava (kapitala) osim u slučaju kada je propisom o donošenju budžeta za tekuću godinu obračun ispravke vrednosti - amortizacije na drugačiji način regulisan.

Član 24

Evidentiranje nepokretnosti, opreme i ostalih osnovnih sredstava u državnoj svojini vrši se prema nabavnoj vrednosti umanjenoj za ispravku vrednosti po osnovu amortizacije.

V POPIS IMOVINE I OBAVEZA I USAGLAŠAVANJE POTRAŽIVANJA I OBAVEZA

1. Popis imovine i obaveza

Član 25

Pre popisa imovine i obaveza i pre pripreme godišnjeg finansijskog izveštavanja završnog računa vrši se usklađivanje evidencije i stanja glavne knjige sa dnevnikom, kao i pomoćnih knjiga i evidencija sa glavnom knjigom.

Član 26

Radi usklađivanja stanja imovine i obaveza u knjigovodstvenoj evidenciji sa stvarnim stanjem koje se utvrđuje popisom na kraju budžetske godine vrši se popis sa stanjem na dan 31. decembra tekuće godine.

Izuzetno od stava 1. ovog člana popis knjiga, filmova, fotosa, arhivske građe i dr. vrši se svake pete godine, a po potrebi i nalogu direktora Agencije i češće.

Član 27

Način i rokovi vršenja popisa i usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem obavljaju se u skladu sa Uredbom o evidenciji i popisu nepokretnosti i drugih sredstava u državnoj svojini ("Službeni glasnik RS", broj 27/96), Pravilnikom o načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem ("Sl. glasnik RS", br. 106/06) i drugim propisima koje donosi ministar finansija.

2. Usaglašavanje potraživanja i obaveza

Član 28

Usaglašavanje stanja finansijskih plasmana, potraživanja i obaveza vrši se na dan sastavljanja godišnjeg finansijskog izveštaja - završnog računa (31. decembra).

Član 29

Popis nenaplaćenih potraživanja poverilac je dužan da dostavi svom dužniku najkasnije 25 dana od dana sastavljanja godišnjeg finansijskog izveštaja - završnog računa na obrascu IOS - izvod otvorenih stavki u dva primerka.

Član 30

Po prijemu popisa neizmirenih obaveza na obrascu IOS - Izvod otvorenih stavki dužnik je obavezan da proveri svoju obavezu i o tome obavesti poverioca na overenom primerku obrasca IOS u roku od pet dana od dana prijema obrasca IOS - Izvod otvorenih stavki.

VI SASTAVLJANJE I DOSTAVLJANJE FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA

Član 31

Agencija sastavlja na kraju budžetske godine sa stanjem na dan 31. decembra godišnji finansijski izveštaj - završni račun, a po potrebi i periodične - tromesečne finansijske izveštaje.

Član 32

Sastavljanje tromesečno-periodičnih finansijskih izveštaja i godišnjeg finansijskog izveštaja - završnog računa vrši se primenom gotovinske osnove saglasno članu 5. ovog Pravilnika.

Član 33

Tromesečno - periodični finansijski izveštaji i godišnji finansijski izveštaj - završni račun sastavljaju se na osnovu evidencija o primljenim sredstvima i izvršenim plaćanjima koja su usaglašena sa Upravom za trezor, kao i na osnovu drugih analitičkih evidencija koje se vode.

Član 34

Tromesečno - periodični finansijski izveštaji i godišnji finansijski izveštaj - završni račun sastavljaju se na osnovu propisa i instrukcija i na obrascima koje propisuje, u skladu sa ovlašćenjem iz Zakona o budžetskom sistemu ministar finansija.

Član 35

Tromesečno - periodični finansijski izveštaji dostavljaju se nadležnom direktnom korisniku budžetskih sredstava u roku od deset dana od dana isteka tromesečja, a godišnji finansijski izveštaj - završni račun po jedan primerak nadležnoj filijali Uprave za trezor i nadležnom direktnom korisniku budžetskih sredstava najkasnije do 28. februara tekuće godine.

VII INTERNA KONTROLA I INTERNA REVIZIJA

1. Interna kontrola

Član 36

Direktor Agencije uspostavlja sistem finansijskog upravljanja i kontrole koji predstavlja sveobuhvatni sistem internih kontrola.

Sistem internih kontrola se sprovodi politikama, procedurama i aktivnostima u cilju ostvarivanja:

- poslovanja u skladu sa propisima, unutrašnjim aktima i ugovorima,

- realnosti i integriteta finansijskih i poslovnih izveštaja,

- dobrog finansijskog upravljanja,

- zaštite sredstava i podataka (informacija).

Član 37

Utvrđivanjem procedura definišu se:

- procedure za autorizaciju i odobravanje,

- podela dužnosti kako bi se onemogućilo jednom licu da u isto vreme bude odgovorno za autorizaciju, izvršenje, knjiženje i kontrolu,

- sistem duplog potpisa u kome ni jedna obaveza ne može biti preuzeta ili izvršeno plaćanje bez potpisa rukovodioca ili rukovodioca finansijske službe ili drugog ovlašćenog lica,

- pravila za pristup sredstvima i informacijama,

- prethodna kontrola zakonitosti koju sprovodi finansijski kontrolor (likvidator ulazne i izlazne dokumentacije) ili druge osobe koje odredi rukovodilac korisnika javnih sredstava,

- procedure potpunog, ispravnog, tačnog i blagovremenog knjiženja svih transakcija,

- izveštavanje i pregled aktivnosti - procenu efektivnosti i efikasnosti transakcija,

- nadgledanje procedura,

- pravila dokumentovanja svih transakcija i poslova vezanih za aktivnost korisnika javnih sredstava.

Član 38

Direktor Agencije, u saradnji sa Osnivačem i Službom, odgovoran je za uspostavljanje sistema finansijskog upravljanja i kontrole i dužan je da na propisan način dostavlja nadležnim organima izveštaj o aktivnostima i funkcionisanju uspostavljenog sistema upravljanja.

2. Interna revizija

Član 39

Za obavljanje poslova interne revizije Agencije kao indirektnog korisnika budžetskih sredstava zadužena je Služba koju je za te poslove organizovao direktan korisnik budžetskih sredstava za korisnike koji su u njegovom sastavu.

Član 40

Funkcije koje obavlja interna revizija sadrže:

- proveru primene zakona i poštovanja pravila interne kontrole,

- ocenu sistema internih kontrola u pogledu njihove adekvatnosti, uspešnosti i potpunosti,

- davanje saveta kada se uvode novi sistemi, procedure i zadaci,

- reviziju načina rada (performansi) koja predstavlja ocenu poslovanja i procesa, uključujući i nefinansijske operacije, u cilju ocene ekonomičnosti, efikasnosti i uspešnosti,

- uspostavljanje saradnje sa eksternom revizijom,

- vršenje ostalih zadataka neophodnih da bi se ostvarila sigurnost u pogledu funkcionisanja sistema interne revizije.

Član 41

Poslove interne revizije obavlja interni revizor koji ima položen ispit za ovlašćenog revizora u javnom sektoru u skladu sa Pravilnikom o uslovima, načinu i postupku polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor ("Službeni glasnik RS", broj 46/2009).

Član 42

Uspostavljanje i obezbeđivanje uslova za adekvatno funkcionisanje interne kontrole i interne revizije je u nadležnosti direktnog korisnika budžetskih sredstava nadležnog u čijoj je nadležnosti Agencija.

VIII ZAKLJUČIVANJE I ČUVANJE POSLOVNIH KNJIGA, RAČUNOVODSTVENIH ISPRAVA I FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA

Član 43

Na kraju budžetske godine posle sprovedenih evidencija svih ekonomskih transakcija i obračuna vrši se zaključivanje poslovnih knjiga, odnosno u toku budžetske godine u slučaju statusnih promena, prestanka poslovanja i drugim slučajevima.

Dnevnik i glavnu knjigu potpisuju rukovodilac i računopolagač - rukovodilac Službe (računovodstva).

Poslovne knjige koje se koriste više od jedne godine zaključuju se po prestanku njihovog korišćenja.

Poslovne knjige zaključuju se najkasnije do roka dostavljanja godišnjeg finansijskog izveštaja - završnog računa.

Član 44

Poslovne knjige, računovodstvene isprave i finansijski izveštaji čuvaju se u originalu ili drugom obliku arhiviranja u prostorijama Službe u rokovima utvrđenim u članu 17. stav 4. Uredbe o budžetskom računovodstvu ("Sl. glasnik RS", br. 125/2003 i 12/2006). Vreme čuvanja iz stava 1. ovog člana počinje poslednjeg dana budžetske godine na koju se računovodstvena isprava odnosi.

Član 45

Izlučivanje poslovnih knjiga i računovodstvenih isprava kojima je prošao zakonski rok čuvanja vrši komisija koju imenuje direktor Agencije.

Komisija sastavlja zapisnik o uništavanju poslovnih knjiga i računovodstvenih isprava, koji se trajno čuva u arhivi.

Član 46

Rukovodilac Službe je odgovoran za čuvanje poslovnih knjiga, računovodstvenih isprava i finansijskih izveštaja do prebacivanja navedene dokumentacije u arhivu Agencije, kada ova odgovornost prelazi na direktora Agencije.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 47

Propisi o budžetskom računovodstvu i njihove izmene i dopune, koje nisu regulisane ovim Pravilnikom primenjivaće se neposredno, do usklađivanja ovog Pravilnika. Usklađivanje Pravilnika sa izmenama i dopunama propisa o budžetskom računovodstvu iz stava 1. ovog člana izvršiće se u najkraćem roku.

Član 48

Na ovaj pravilnik saglasnost daje osnivač Agencije.

Ovaj pravilnik stupa na snagu danom dobijanja saglasnosti iz stava 1. ovog člana.

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju odeljaka kako su oni objavljeni u "Sl. glasniku grada Jagodina", br. 12/2013.