PRAVILNIK
O NAČINU IZRADE I FORMI NAVIGACIONIH POSTUPAKA

("Sl. glasnik RS", br. 71/2013)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način izrade i forma navigacionih postupaka, u skladu sa preporučenom praksom i standardima Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (Standards and recommended practices - SARPs, ICAO).

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) apsolutna/relativna visina nadvišavanja prepreka (Obstacle clearance altitude/height - OCA/H) je najniža apsolutna visina ili visina iznad relevantnog praga poletno-sletne staze ili, u slučaju nepreciznog prilaženja, visina koja je određena u odnosu na nadmorsku visinu aerodroma ili nadmorsku visinu praga poletno-sletne staze, ako je nadmorska visina praga poletno-sletne staze za više od 2 m (7 ft) niža od nadmorske visine aerodroma, koja zadovoljava kriterijume za nadvišavanje prepreka;

2) apsolutna/relativna visina odluke (Decision altitude/height - DA/H) je apsolutna ili relativna visina u odnosu na relevantni prag poletno-sletne staze, na kojoj u preciznom prilaženju mora da započne neuspelo prilaženje ako nije uspostavljen vizuelni kontakt za nastavak prilaženja;

3) vizuelno prilaženje je poseban deo IFR prilaženja, u kome deo ili potpuni postupak instrumentalnog prilaženja nije završen i prilaženje se obavlja uz ostvareni vizuelni kontakt za nastavak prilaženja;

4) ICAO (International Civil Aviation Organization) je Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva osnovana Konvencijom o međunarodnom civilnom vazduhoplovstvu 1944. godine (Čikaška konvencija);

5) konvencionalni instrumentalni navigacioni postupak je navigacioni postupak utvrđen u odnosu na zemaljske radio-navigacione uređaje;

6) minimalna apsolutna/relativna visina snižavanja (Minimum descent altitude/height - MDA/H) je apsolutna ili relativna visina koja je određena u odnosu na nadmorsku visinu aerodroma ili nadmorsku visinu praga poletno-sletne staze, ako je nadmorska visina praga poletno-sletne staze za više od 2 m (7 ft) niža od nadmorske visine aerodroma, ispod koje vazduhoplov u nepreciznom prilaženju ne sme da snižava ako nije uspostavljen vizuelni kontakt za nastavak prilaženja;

7) minimalna sektorska apsolutna visina (Minimum sector altitude - MSA) je najniža apsolutna visina koja može da se koristi, a koja obezbeđuje nadvišavanje prepreka od 300 m (1.000 ft) iznad najvišeg objekta u krugu poluprečnika 46 km (25 NM), sa centrom u radio-navigacionom uređaju;

8) ostvareni vizuelni kontakt za nastavak prilaženja podrazumeva da se deo vizuelnih sredstava ili prostora prilaženja vidi dovoljno dugo da pilot može da proceni poziciju vazduhoplova u odnosu na željenu putanju leta;

9) PBN (Performance Based Navigation) je prostorna navigacija zasnovana na mogućnostima vazduhoplova za let duž rute vazdušnog saobraćaja, po proceduri za instrumentalno prilaženje ili u određenom vazdušnom prostoru;

10) PBN navigacioni postupak je instrumentalni navigacioni postupak prostorne navigacije, zasnovan na navigacionim mogućnostima vazduhoplova, izraženim u terminima tačnosti, integriteta, dostupnosti, neprekidnosti i funkcionalnosti;

11) pilotažna zona je deo vazdušnog prostora određenih horizontalnih i vertikalnih granica koja je namenjena letenju vazduhoplova;

12) postupak instrumentalnog prilaženja (Instrument approach procedure - IAP) je niz unapred definisanih manevara vazduhoplova u odnosu na instrumente u vazduhoplovu, sa određenom zaštitom od prepreka, od tačke početnog prilaženja ili, ako je to primenljivo, od početka definisane putanje za dolazak do tačke sa koje je moguće izvršiti sletanje, a ako sletanje nije izvršeno, do pozicije na kojoj se mogu primeniti kriterijumi nadvišavanja prepreka za postupak čekanja ili do rute vazdušnog saobraćaja;

13) postupak nepreciznog prilaženja je instrumentalni postupak pri kome ne postoji elektronsko vođenje vazduhoplova po liniji poniranja;

14) postupak neuspelog prilaženja (Missed approach) je navigacioni postupak koji se primenjuje ako vazduhoplov ne može da nastavi prilaženje;

15) postupak preciznog prilaženja je instrumentalni postupak pri kome se vazduhoplov elektronski vodi po liniji pravca i liniji poniranja do minimalne visine nadvišavanja prepreka;

16) postupak čekanja (Holding) je definisana putanja po kojoj vazduhoplov leti u određenom vazdušnom prostoru, dok čeka odobrenje;

17) prostorna navigacija je navigacija koja omogućava da vazduhoplov leti željenom putanjom između bilo koje dve geografske tačke koje su u dometu radio-navigacionih uređaja ili drugih samostalnih uređaja za navigaciju koji služe kao izvor navigacionih podataka;

18) standardni instrumentalni dolazak (Standard instrument arrival - STAR) je po pravilima za instrumentalno letenje (Instrument flight rules - IFR) definisana ruta u dolasku na sletanje, koja povezuje značajnu tačku na ruti vazdušnog saobraćaja sa tačkom od koje počinje objavljena procedura instrumentalnog prilaženja;

19) standardni instrumentalni odlazak (Standard instrument departure - SID) je definisana IFR ruta u odlasku koja povezuje aerodrom ili određenu poletno-sletnu stazu aerodroma sa određenom značajnom tačkom na ruti vazdušnog saobraćaja od koje počinje rutna faza leta;

20) saobraćajna zona aerodroma (Aerodrome traffic zone - ATZ) je vazdušni prostor određenih dimenzija koji je uspostavljen oko aerodroma, radi zaštite aerodromskog saobraćaja;

21) školski krug (Aerodrome traffic circuit) je definisana putanja leta vazduhoplova koji lete u blizini posebnog aerodroma i aerodroma koji se koristi za letenje za sopstvene potrebe.

Uslovi za izradu navigacionih postupaka

Član 3

Navigacione postupke izrađuje pružalac usluga kontrole letenja.

Pružalac usluga kontrole letenja izrađuje navigacione postupke u skladu sa preporučenom praksom i standardima ISAO, svojim sistemom upravljanja kvalitetom i svojim sistemom upravljanja bezbednošću.

Pružalac usluga kontrole letenja čuva dokumentaciju koja je korišćena i koja je nastala pri izradi navigacionih postupaka, sve dok se ti navigacioni postupci primenjuju.

Navigacioni postupak

Član 4

Navigacioni postupak, u smislu ovog pravilnika, je instrumentalni navigacioni postupak za aerodrom ili navigacioni postupak za poseban aerodrom i aerodrom koji se koristi za letenje za sopstvene potrebe.

Instrumentalni navigacioni postupak je niz unapred definisanih manevara za bezbedno poletanje i uključivanje vazduhoplova na mrežu ruta vazdušnog saobraćaja, kao i za prilaženje i sletanje na aerodrom, koji se obavljaju u odnosu na instrumente u vazduhoplovu, po putanjama određenim prema kriterijumima za bezbedno nadvišavanje prepreka, zahtevima za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju, karakteristikama i ograničenjima vazdušnog prostora.

Instrumentalni navigacioni postupci su:

1) konvencionalni navigacioni postupci u koje spadaju: dolasci, odlasci, precizni i neprecizni postupci za prilaženje, neuspelo prilaženje i čekanje;

2) PBN navigacioni postupci, u koje spadaju: dolasci, odlasci, precizni i neprecizni postupci za prilaženje, neuspelo prilaženje i čekanje.

Navigacioni postupak za posebne aerodrome i aerodrome koji se koriste za letenje za sopstvene potrebe je skup elemenata za bezbedno letenje vazduhoplova u saobraćajnoj zoni posebnog aerodroma i aerodroma koji se koriste za letenje za sopstvene potrebe, u koju spadaju: školski krug, pilotažne zone i tačke obaveznog javljanja, koji su definisani u odnosu na vizuelne orijentire na zemlji.

Za letilište ili teren se ne izrađuju navigacioni postupci, već pružalac usluga kontrole letenja izdaje saglasnost za operacije na letilištu ili terenu, ako utvrdi da te operacije ne ugrožavaju bezbednost vazdušnog saobraćaja.

Elementi instrumentalnog navigacionog postupka

Član 5

Instrumentalni navigacioni postupak sadrži:

1) oznaku navigacionog postupka;

2) tačke kojima se definišu putanje;

3) kurseve i rastojanja između tačaka;

4) minimalne visine na segmentima putanja;

5) minimalne sektorske visine;

6) gradijente penjanja/poniranja;

7) apsolutne/relativne visine nadvišavanja prepreka;

8) ograničenja.

Elementi navigacionog postupka za posebne aerodrome i aerodrome koji se koriste za letenje za sopstvene potrebe

Član 6

Navigacioni postupak za poseban aerodrom i aerodrom koji se koristi za letenje za sopstvene potrebe sadrži:

1) horizontalnu i vertikalnu granicu, ulazno-izlazne tačke i naziv saobraćajne zone aerodroma;

2) visinu i orijentaciju školskog kruga u odnosu na poletno-sletnu stazu;

3) horizontalne i vertikalne granice i nazive pilotažnih zona.

Izrada navigacionih postupaka

Član 7

Da bi podaci mogli da se koriste za izradu instrumentalnih navigacionih postupaka, uređaji i sistemi u vazduhu i na zemlji moraju da budu ispravni.

Operativne minimalne visine prilaženja, odnosno minimalnu visinu snižavanja i visinu odluke koje ne mogu da budu manje od minimalnih visina nadvišavanja prepreka koje je odredio pružalac usluga kontrole letenja, utvrđuje avio-prevozilac.

Pri izradi navigacionih postupaka ne određuju se operativni meteorološki minimumi za aerodrome.

Izrada navigacionog postupka obuhvata niz aktivnosti kojima se utvrđuju elementi navigacionog postupka na način koji garantuje bezbedno odvijanje vazdušnog saobraćaja.

Zahtev za izradu navigacionog postupka

Član 8

Pružalac usluga kontrole letenja izrađuje novi ili menja objavljeni navigacioni postupak na osnovu zahteva koji može da podnese:

1) Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat);

2) operater aerodroma;

3) avio-prevozilac;

4) organ nadležan za poslove odbrane;

5) predstavnici lokalne uprave.

Zahtev iz stava 1. ovog člana se predaje pružaocu usluga kontrole letenja najmanje 180 dana pre dana planiranog korišćenja navigacionog postupka.

Zahtev sadrži opis navigacionog postupka ili opis izmene objavljenog navigacionog postupka, obrazloženje izmene, predloženi datum njegove primene i podatke za kontakt sa podnosiocem zahteva.

Pored subjekata iz stava 1. ovog člana, izradu novog ili izmenu objavljenog navigacionog postupka može da pokrene i pružalac usluga kontrole letenja, posle periodične provere objavljenog navigacionog postupka ili u slučaju nastanka opravdanih operativnih zahteva proisteklih iz promena u strukturi vazdušnog prostora, pružanju usluga kontrole letenja, promene kriterijuma za izradu navigacionih postupaka iz člana 10. ovog pravilnika ili u slučaju neispravnosti radio-navigacionih uređaja i nastanka novih prepreka.

Osoblje

Član 9

Navigacione postupke neposredno izrađuje kompetentno i odgovarajuće obučeno osoblje pružaoca usluga kontrole letenja.

Obuka osoblja koje izrađuje navigacione postupke sprovodi se prema nastavnim programima koji su usklađeni s međunarodnim standardima i preporučenom praksom, koje odobrava Direktorat.

Pružalac usluga kontrole letenja utvrđuje program obuke u skladu sa zahtevima iz stava 2. ovog člana, sprovodi obuku, izdaje uverenje o završenoj obuci i vodi dokumentaciju o obuci osoblja koje izrađuje navigacione postupke.

Kriterijumi za izradu navigacionog postupka

Član 10

Navigacioni postupak se izrađuje u skladu sa ICAO dokumentima:

1) Doc 8168, Procedures for Air Navigation Services - Aircraft Procedures (Vol I - Flight Procedures; Vol II - Construction of Visual and Instrument Flight Procedures);

2) Doc 9368, Instrument Flight Procedures Construction Manual;

3) Doc 9613, Performance Based Navigation Manual (Vol I - Concept and Implementation Guidance; Vol II - Implementing RNAV and RNP);

4) Doc 9905, Required Navigation Performance Authorization Required (RNP AR) Procedure Design Manual.

Dokumenti iz stava 1. ovog člana se neposredno primenjuju i dostupni su na zvaničnoj internet stranici ICAO.

Odstupanje od kriterijuma za izradu navigacionih postupaka

Član 11

Ako nije moguće izraditi navigacioni postupak koji je u potpunosti u skladu sa kriterijumima iz člana 10. ovog pravilnika, a postoji objektivna operativna potreba, izrađuje se predlog nestandardnog navigacionog postupka.

Pružalac usluga kontrole letenja dostavlja Direktoratu predlog nestandardnog navigacionog postupka na odobrenje.

U odobrenju iz stava 2. ovog člana Direktorat definiše uslove za korišćenje nestandardnog navigacionog postupka.

Podaci za izradu navigacionog postupka

Član 12

Podaci koje pružalac usluga kontrole letenja koristi pri izradi navigacionog postupka moraju da budu u skladu sa standardima i preporučenom praksom sadržanim u ICAO dokumentima:

1) Annex 11, Air Traffic Services;

2) Annex 15, Aeronautical Information Services;

3) Doc 9674, World Geodetic System - 1984 (WGS-84) Manual.

Dokumenti iz stava 1. ovog člana se neposredno primenjuju i dostupni su na zvaničnoj internet stranici ICAO.

Izvor podataka

Član 13

Direktorat pruža podatke za izradu navigacionih postupaka, uključujući i podatke o preprekama.

Za izradu instrumentalnih navigacionih postupaka za aerodrom, pružalac usluga kontrole letenja koristi odobreni aerodromski priručnik.

Za izradu navigacionih postupaka za poseban aerodrom i aerodrom koji se koristi za letenje za sopstvene potrebe, pružalac usluga kontrole letenja koristi sledeće podatke koje je dostavio Direktorat:

1) koordinate referentne tačke;

2) nadmorsku visinu;

3) koordinate pragova poletno-sletne staze;

4) ograničenja i zabrane;

5) podatke za kontakt sa predstavnikom operatera aerodroma.

Za davanje saglasnosti za operacije na letilištu ili terenu, pružalac usluga kontrole letenja koristi koordinate i nadmorsku visinu referentne tačke letelišta ili terena koje je odobrio Direktorat.

Validacija navigacionog postupka na zemlji

Član 14

Validacija navigacionog postupka na zemlji predstavlja kontrolu procesa izrade navigacionog postupka i sprovodi je pružalac usluga kontrole letenja koji ga je izradio.

Validacija navigacionog postupka na zemlji se vrši pri izradi novog ili izmeni objavljenog navigacionog postupka.

Validacija navigacinog postupka iz vazduha

Član 15

Validacija navigacionog postupka iz vazduha predstavlja kontrolu bezbednosti primene navigacionog postupka i sprovodi je organizacija koja ima potvrdu o osposobljenosti za pružanje usluga iz vazduha.

Validacija navigacionog postupka iz vazduha se vrši za novi navigacioni postupak, kao i u slučaju pojave opravdanih operativnih zahteva proisteklih iz promena u strukturi vazdušnog prostora, u pružanju usluga kontrole letenja, neispravnosti radio-navigacionih uređaja, novih prepreka ili promene kriterijuma za izradu navigacionih postupaka iz člana 10. ovog pravilnika.

Objavljivanje navigacionog postupka

Član 16

Navigacione postupke objavljuje pružalac usluga vazduhoplovnog informisanja u Zborniku vazduhoplovnih informacija.

Održavanje navigacionog postupka

Član 17

Pružalac usluga kontrole letenja obavlja periodične provere objavljenih navigacionih postupaka kako bi se obezbedila usklađenost sa standardima i preporučenom praksom ICAO i zahtevima korisnika.

Provera se vrši najmanje jednom u pet godina.

PBN navigacioni postupci

Član 18

PBN navigacioni postupci primenjuju se u skladu sa Planom uvođenja prostorne navigacije (Performance Based Navigation Plan) koji donosi Direktorat.

Prelazne odredbe

Član 19

Navigacioni postupci koji su objavljeni pre stupanja na snagu ovog pravilnika ostaju na snazi i po njegovom stupanju na snagu.

Stupanje na snagu

Član 20

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".