ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 5/2013)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom određuju se subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Smedereva, uređuju nadležnosti organa grada, obrazuju jedinice civilne zaštite opšte namene, uređuje finansiranje civilne zaštite i druga pitanja od značaja za organizaciju i funkcionisanje civilne zaštite.

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Smedereva su:

1. Organi grada

2. Gradski štab za vanredne situacije

3. Osposobljena pravna lica

4. Građani i udruženja građana i druge organizacije.

II NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA U ZAŠTITI I SPASAVANJU

1. Skupština grada

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i dobara na teritoriji grada Smedereva, Skupština grada vrši sledeće poslove:

1. Donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju Civilne zaštite na teritoriji grada Smedereva i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja,

2. Donosi Plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Smedereva u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije,

3. Planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja, razvoj Civilne zaštite, sprovođenje mera i zadataka Civilne zaštite na teritoriji grada Smedereva,

4. Obrazuje Gradski štab za vanredne situacije,

5. Usklađuje svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije,

6. Formira, organizuje i oprema jedinice civilne zaštite opšte namene,

7. Usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave i

8. Obavlja druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

2. Gradonačelnik

Član 4

Gradonačelnik je komandant Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju i obavlja sledeće poslove:

1. Predlaže Skupštini grada, zamenika komandanta, načelnika i članove Gradskog štaba za vanredne situacije,

2. Donosi Odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji grada Smedereva, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije,

3. Stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih sredstava za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja,

4. Aktivira osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije i

5. Obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

3. Gradsko veće

Član 5

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i dobara na teritoriji grada Smedereva, Gradsko veće vrši sledeće poslove:

1. Donosi procenu ugroženosti za teritoriju grada,

2. Donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

3. Određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada u skladu sa zakonom,

4. Obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije,

5. Utvrđuje štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća i u roku od 60 dana od nastanka posledica dostavlja izveštaj Vladi,

6. Donosi Odluku o naknadi štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

7. Prati realizaciju preventivnih mera zaštite i

8. Obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

4. Gradska uprava

Član 6

Gradska uprava, u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja, obavlja sledeće poslove:

1. Prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere za zaštitu i spasavanje,

2. Učestvuje u izradi Procene ugroženosti teritorije grada i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

3. Obavlja poslove u vezi sa privremenim pomeranjem i evakuacijom stanovništva,

4. Učestvuje u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva,

5. Organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu,

6. Ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije i

7. Obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Član 7

Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama na teritoriji grada, obavljaju se u Gradskoj upravi - Odeljenju za opštu upravu, mesne zajednice i zajedničke poslove - Grupi za vanredne situacije.

Grupa za vanredne situacije obavlja sledeće poslove:

1. Izrađuje predlog Procene ugroženosti teritorije grada u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije. Gradskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje,

2. Izrađuje Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije, Odeljenjem za vanredne situacije, Gradskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje,

3. Nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja Civilne zaštite i sistema obaveštavanja i osmatranja (kao dela Plana odbrane grada),

4. U vezi sa popunom, opremanjem i obučavanjem jedinica Civilne zaštite opšte namene planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih lica i evakuisanih lica u vanrednim situacijama, u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

5. Vodi evidenciju o pripadnicima jedinica Civilne zaštite opšte namene i sredstvima i opremi u Civilnoj zaštiti,

6. Prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

7. U vezi sa nabavljanjem i održavanjem sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja na teritoriji grada,

8. Organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada,

9. Usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave,

10. Ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Smederevu,

11. Izrađuje plan mobilizacije i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica Civilne zaštite opšte namene,

12. Obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove potrebne za rad Gradskog štaba za vanredne situacije i

13. Obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

IV GRADSKI ŠTAB ZA VANREDNE SITUACIJE

Član 8

Za koordinaciju i rukovođenje zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama kao operativno-stručno telo Skupština grada obrazuje Gradski štab za vanredne situacije.

Gradski štab za vanredne situacije, čine komandant štaba, zamenik komandanta štaba, načelnik i članovi štaba.

Komandant Gradskog štaba je gradonačelnik, po položaju, a zamenik komandanta je zamenik gradonačelnika, ili član Gradskog veća.

Načelnik Gradskog štaba za vanredne situacije je rukovodilac Sektora za vanredne situacije - Odeljenja za vanredne situacije u Smederevu, ili jedan od rukovodilaca koga on predloži za postavljenje.

Za članove Gradskog štaba za vanredne situacije imenuju se, po pravilu, članovi Gradskog veća iz oblasti: zdravlja, poljoprivrede i šumarstva, rada i socijalne politike, zaštite životne sredine, direktori javnih komunalnih preduzeća i ustanova čija je delatnost u vezi sa zaštitom i spasavanjem, predstavnici Gradske uprave u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: saobraćaja, građevine, energetike, javnog informisanja, trgovine, usluga, sekretar Gradske organizacije Crvenog krsta i drugih pravnih lica i ustanova u čijem delokrugu su poslovi od značaja za Grad u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije obrazuje po potrebi pomoćne stručno-operativne timove za specifične zadatke zaštite i spasavanja.

Član 9

Gradski štab za vanredne situacije obavlja sledeće poslove:

1. Rukovodi i koordinira rad subjekata sistema zaštite i spasavanja i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka,

2. Rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka Civilne zaštite,

3. Razmatra i daje mišljenje na predlog Procene ugroženosti i predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

4. Prati stanje i organizaciju zaštite i spasavanja i predlaže mere za njihovo poboljšanje,

5. Naređuje upotrebu snaga zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama,

6. Stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima, opasnostima i preduzetim merama,

7. Razmatra organizaciju, opremanje i obučavanje jedinica Civilne zaštite i osposobljenih pravnih lica,

8. Sarađuje sa nadležnim organima zaštite i spasavanja susednih opština u vanrednim situacijama,

9. Procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije,

10. Sarađuje sa štabovima susednih jedinica lokalne samouprave,

11. Imenuje poverenike i zamenike poverenika u naseljenim mestima,

12. Razmatra i predlaže donošenje Odluke o organizaciji zaštite i spasavanja na teritoriji grada,

13. Naređuje evakuaciju stanovništva i donosi Odluku o obimu evakuacije i kategorijama stanovništva koje se evakuiše,

14. Angažuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada,

15. Donosi naredbe, zaključke i preporuke i

16. Obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

V CIVILNA ZAŠTITA

Član 10

Civilnu zaštitu čine, lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici Civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice Civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i s tim u vezi skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje Civilne zaštite.

Lična, uzajamna i kolektivna zaštita

Član 11

Ličnu i kolektivnu zaštitu u gradu organizovati po mestu rada i mestu stanovanja.

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, organi Gradske uprave, privredna društva i druga pravna lica, obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.

Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da nabave i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradska uprava preko Grupe za vanredne situacije, kao nadležne za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Smederevu, priprema uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.

U realizaciju navedenih aktivnosti, uključuju se i poverenici Civilne zaštite.

Član 12

U ostvarivanju zakonom utvrđenih zadataka Civilne zaštite, subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Smedereva, u skladu sa zakonom i drugim propisima pripremaju i sprovode mere Civilne zaštite, a naročito:

1. Preventivne mere,

2. Mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

3. Mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće,

4. Mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Član 13

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, sprovode se zadaci civilne zaštite, i to:

1. uzbunjivanje;

2. evakuacija;

3. sklanjanje i urbanističke mere zaštite;

4. zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

5. radiološka, hemijska i biološka zaštita;

6. zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;

7. zaštita od rušenja i spasavanja iz ruševina;

8. zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;

9. zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;

10. zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;

11. zaštita od neeksplodiranih ubojnih sredstava - NUS;

12. prva i medicinska pomoć;

13. asanacija terena;

14. očuvanje dobara bitnih za opstanak;

15. hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.

Osim zadataka iz stava 1. ovog člana, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju.

Poverenici civilne zaštite

Član 14

Poverenici Civilne zaštite (u daljem tekstu: poverenici) i zamenici poverenika postavljaju se radi obavljanja poslova zaštite i spasavanja u naseljenim mestima, delu naselja, stambenim zgradama i selima (u daljem tekstu: naselja), privrednim društvima i drugim pravnim licima, organima državne uprave.

Poverenike i zamenike poverenika postavlja i razrešava:

1. U naselju - Gradski štab za vanredne situacije

2. U privrednom društvu i drugom pravnom licu - direktor, odnosno drugi nadležni organ određen opštim aktom.

Poverenici i zamenici poverenika u naselju postavljaju se po osnovu rasporeda u civilnoj zaštiti, a u privrednim društvima po osnovu radne obaveze.

Poverenici i zamenici poverenika u mesnim zajednicama, preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka Civilne zaštite, lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama Civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju po uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

Jedinice civilne zaštite opšte namene

Član 15

Za izvršavanje zadataka Civilne zaštite, kao operativne snage obrazuju se, opremaju i osposobljavaju jedinice Civilne zaštite opšte namene.

Jedinice Civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka, a naročito lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara, šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, održavanje reda, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i obavljanje drugih aktivnosti po Proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.

VI OSPOSOBLJENA PRAVNA LICA ZA ZAŠTITU I SPASAVANJE

Član 16

Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada određuje posebnim aktom Gradsko veće grada Smedereva.

Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću kao i zadacima koje im naredi Gradski štab za vanredne situacije.

Aktiviranje osposobljenih pravnih lica nalaže gradonačelnik na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.

Gradsko veće grada Smedereva pravnim licima iz stava 1. ovog člana, ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje, pripremanje i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka Civilne zaštite.

Ugovor iz stava 4. ovog člana zaključuje gradonačelnik, ili lice koje on ovlasti.

VII GRAĐANI I UDRUŽENJA GRAĐANA I DRUGE ORGANIZACIJE

Član 17

Građani učestvuju u zaštiti i spasavanju, ispunjavaju materijalne obaveze za potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom, obučavaju se za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, sprovode propisane i naređene mere i izvršavaju zadatke civilne zaštite.

Građani su dužni da:

1. prihvate raspored koji im je određen pri raspoređivanju u organe i jedinice civilne zaštite;

2. odazovu se pozivu nadležnog organa Civilne zaštite;

3. podatke od značaja za zaštitu i spasavanje bez odlaganja dostave nadležnom organu;

4. daju podatke potrebne za vođenje evidencija od značaja za zaštitu i spasavanje.

Član 18

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja učestvuju svi sposobni građani.

VIII FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 19

Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta grada i drugih izvora u skaldu sa zakonom i drugim propisima.

Iz budžeta grada finansiraju se:

1. Pripremanje, opremanje i obuka Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinica Civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja,

2. Troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja,

3. Izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Smedereva,

4. Izgradnja i održavanje sistema zaštite od grada,

5. Prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom,

6. Obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja,

7. Saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom u skladu sa materijalnim mogućnostima,

8. Druge potrebe zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 20

Pravno ili fizičko lice koje je namerno prouzrokovalo ugrožavanje ljudi i materijalnih dobara, odnosno namerno prouzrokovalo nesreću, mora nadoknaditi:

1. troškove zaštitnih i spasilačkih intervencija;

2. troškove sanacije i dovođenja u prethodno stanje;

3. troškove odštete fizičkim i pravnim licima.

Odgovornost pravnog ili fizičkog lica iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u skladu sa zakonom.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 21

Skupština grada Smedereva, u roku od 90 dana od stupanja na snagu ove Odluke, doneće posebnu odluku o organizovanju jedinica civilne zaštite opšte namene.

Gradsko veće grada Smedereva doneće akt o određivanju osposobljenih pravnih lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Smedereva u roku od 60 dana, od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Gradski štab za vanredne situacije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke izvršiće postavljenje poverenika i zamenika poverenika.

Član 22

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".