ODLUKA
O DAVANJU U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA NA KOME JE NOSILAC PRAVA JAVNE SVOJINE GRAD SMEDEREVO

("Sl. list grada Smedereva", br. 5/2013)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom bliže se uređuju način, uslovi i postupci davanja u zakup poslovnog prostora na kome je nosilac prava javne svojine grad Smederevo (u daljem tekstu: poslovni prostor).

II DAVANJE POSLOVNOG PROSTORA U ZAKUP

Član 2

Poslovni prostor daje se u zakup u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda putem javnog oglašavanja, a izuzetno neposrednom pogodbom u slučajevima utvrđenim uredbom i ovom Odlukom.

Poslovni prostor koji je nacionalizovan daje se u zakup na period od 1 (jedne) godine.

Poslovni prostor koji nije obuhvaćen stavom 2. ovog člana daje se u zakup na period do 5 (pet) godina, izuzev poslovnog prostora u kompleksu "Monopol" koji se može dati u zakup na duži period.

Član 3

Gradonačelnik donosi odluku o sprovođenju postupka davanja u zakup poslovnog prostora prikupljanjem pismenih ponuda i javnim nadmetanjem.

Postupak davanja u zakup poslovnog prostora sprovodi Komisija za poslovni prostor (u daljem tekstu: Komisija) koju obrazuje načelnik Gradske uprave.

Komisija se sastoji od predsednika i dva člana. Predsednik i članovi Komisije imaju zamenike.

Komisija je obavezna da, pre objavljivanja oglasa, pribavi mišljenje Javnog preduzeća Direkcija za izgradnju, urbanizam i građevinsko zemljište Smederevo o delatnosti koja se može obavljati u poslovnom prostoru koji se izdaje u zakup.

III POSTUPCI JAVNOG NADMETANJA I PRIKUPLJANJA PISMENIH PONUDA

Član 4

Nakon donošenja akta o davanju u zakup poslovnog prostora, Komisija objavljuje oglas o sprovođenju postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda za davanje u zakup poslovnog prostora.

Oglas za davanje u zakup poslovnog prostora se objavljuje u sredstvima javnog informisanja i na oglasnoj tabli Gradske uprave grada Smedereva i isti obavezno sadrži:

- naziv zakupodavca;

- način davanja u zakup poslovnog prostora;

- podatke o poslovnom prostoru koji se daje u zakup (ulicu i broj, površinu i dr.);

- delatnost koja se može obavljati u poslovnom prostoru;

- uslove pod kojima se poslovni prostor daje u zakup (rok trajanja zakupa i dr.);

- obaveze zakupca u vezi sa korišćenjem poslovnog prostora za određenu svrhu i namenu;

- datum, vreme i mesto održavanja javnog nadmetanja, odnosno razmatranja prispelih ponuda;

- način, mesto i rok za dostavljanje prijava za učešće u postupku javnog nadmetanja, odnosno pismenih ponuda za učešće u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

- mesto i vreme uvida u dokumentaciju u vezi sa poslovnim prostorom koji se daje u zakup;

- naziv Komisije kojoj se dostavljaju ponude odnosno prijave.

- početnu, odnosno najnižu visinu zakupnine po kojoj se poslovni prostor može dati u zakup;

- kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača;

- visinu i način polaganja depozita;

- rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju, odnosno u postupku prikupljanja pismenih ponuda.

Pravo učešća po oglasu imaju sva pravna i fizička lica, izuzev:

- lica koji su u nekom od prethodnih postupaka ponudila, odnosno izlicitirala najviši iznos zakupnine, a potom odustala od zaključenja ugovora o zakupu ili ugovor otkazala pre isteka ugovorenog roka, u roku od godinu dana od dana odustanka od zaključenja ugovora, odnosno od dana otkaza ugovora i

- lica (zakupci i korisnici) koja nisu izmirila dugovanja po osnovu zakupa, odnosno korišćenja poslovnog prostora na kome je nosilac prava javne svojine grad Smederevo.

Pismene ponude, odnosno prijave za javno nadmetanje podnose se Komisiji u zatvorenim kovertama sa naznakom "Ponuda za zakup poslovnog prostora", odnosno "Prijava za javno nadmetanje za zakup poslovnog prostora".

Ponuda za zakup poslovnog prostora obavezno sadrži ponuđeni mesečni iznos zakupnine izražen fiksno u dinarima.

Prijava, odnosno ponuda koja se dostavlja obavezno sadrži: dokaz o uplati depozita, za fizička lica: ime i prezime, adresu, broj lične karte, jedinstveni matični broj građana, za preduzetnike: ime i prezime preduzetnika, adresu, broj lične karte, jedinstveni broj građana, naziv radnje, matični broj, za pravna lica: naziv i sedište, kopiju rešenja o upisu pravnog lica u registar kod nadležnog organa, kao i punomoćje za lice koje zastupa podnosioca prijave.

Ponuda, odnosno prijava treba da sadrži i naznaku poslovnog prostora za koji se podnosi ponuda, odnosno prijava (ukoliko je oglas raspisan za veći broj poslovnih prostora), delatnost (u skladu sa namenom iz oglasa) koja će se obavljati u poslovnom prostoru, dokaz da je podnosilac ponude, odnosno prijave za javno nadmetanje izmirio zakupninu, ukoliko je već zakupac poslovnog prostora u javnoj svojini grada Smedereva.

Po isteku roka za prikupljanje pismenih ponuda, odnosno za podnošenje prijava za javno nadmetanje, ne mogu se podnositi nove ponude i prijave, niti menjati i dopunjavati ponude posle tog roka.

Prijava, odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene oglasom ili su podaci dati suprotno objavljenom oglasu.

Podnosioci neblagovremene ili nepotpune prijave odnosno ponude ne mogu učestvovati u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a nepotpune ili neblagovremene prijave odnosno ponude se odbacuju.

1. Javno nadmetanje

Član 5

Pre početka javnog nadmetanja, Komisija utvrđuje da li su prijave za javno nadmetanje dostavljene u zatvorenim kovertama, broj i blagovremenost prispelih prijava.

Nakon toga, Komisija pristupa otvaranju prijava i utvrđuje da li su prijave podnete u skladu sa uslovima iz oglasa.

Javno nadmetanje održava se u mestu i vremenu koje je određeno oglasom.

Komisija pre početka javnog nadmetanja utvrđuje identitet podnosilaca prijava odnosno njihovih punomoćnika uvidom u lična dokumenta (ličnu kartu, pasoš).

Komisija nakon toga saopštava:

- broj i blagovremenost prispelih prijava,

- imena fizičkih lica, odnosno nazive pravnih lica koja su ispunila odnosno nisu ispunila uslove za učešće na javnom nadmetanju,

- ko je od podnosioca prijava lično prisutan,

- ko od lica koja su prisutna ima ovlašćenje da u ime i za račun podnosioca prijave preduzima radnje u postupku javnog nadmetanja.

Javno nadmetanje počinje objavljivanjem početnog iznosa mesečne zakupnine za konkretni poslovni prostor.

Komisija zatim poziva učesnike na nadmetanje o visini zakupnine.

Javno nadmetanje se završava kada se posle najvećeg postignutog iznosa, po trećem pozivu Komisije, ne javi učesnik javnog nadmetanja sa većim iznosom.

Komisija nakon toga konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime odnosno naziv učesnika.

Po okončanju postupka javnog nadmetanja, Komisija dostavlja predlog gradonačelniku koji donosi konačnu odluku o zakupcu poslovnog prostora.

Ukoliko učesnik koji je ponudio najviši mesečni iznos zakupnine, odustane od zakupa poslovnog prostora ili ne zaključi ugovor u predviđenom roku, postupak javnog nadmetanja će se ponoviti, a učesnik gubi pravo na povraćaj depozita.

Postupak javnog nadmetanja smatra se uspelim i u slučaju dostavljanja jedne ispravne prijave za učešće kojom se podnosilac prijave registruje i prisustvuje javnom nadmetanju i proglašava zakupcem, ako prihvati početnu visinu zakupnine po kojoj se poslovni prostor može dati u zakup.

Ukoliko podnosilac prijave ne prihvati početnu visinu zakupnine, gubi pravo na vraćanje depozita.

Učesnici postupka javnog nadmetanja koji nisu izabrani za najpovoljnijeg ponuđača imaju pravo na povraćaj depozita u roku utvrđenom oglasom.

2. Prikupljanje pismenih ponuda

Član 6

Komisija utvrđuje da li su ponude dostavljene u zatvorenim kovertama, broj i blagovremenost prispelih ponuda i pristupa otvaranju ponuda.

Posle otvaranja pismenih ponuda, Komisija pojedinačno razmatra svaku ponudu i u skladu sa uslovima iz oglasa utvrđuje najpovoljniju ponudu učesnika oglasa.

Izbor najpovoljnijeg ponuđača vrši se primenom kriterijuma visine ponuđene zakupnine (izražene isključivo u fiksnom iznosu).

Po utvrđivanju najpovoljnijeg ponuđača Komisija dostavlja predlog gradonačelniku koji donosi konačnu odluku o zakupcu poslovnog prostora.

Ukoliko se u postupku otvaranja ponuda utvrdi da su dva ili više ponuđača dali identičnu ponudu, Komisija će ponuđačima čije su ponude identične dati mogućnost da daju nove ponude koje nominalno ne mogu biti niže od prethodno date ponude i na taj način izvršiti izbor najpovoljnijeg ponuđača.

Ukoliko učesnik koji je ponudio najviši mesečni iznos zakupnine odustane od zakupa poslovnog prostora ili ne zaključi ugovor u predviđenom roku, postupak će se ponoviti, a učesnik gubi pravo na povraćaj depozita.

Postupak prikupljanja pismenih ponuda sprovešće se ako ponudu podnese najmanje jedan učesnik.

Učesnici postupka prikupljanja pismenih ponuda koji nisu izabrani za najpovoljnijeg ponuđača imaju pravo na povraćaj depozita u roku utvrđenom oglasom.

3. Neposredna pogodba

Član 7

Poslovni prostor može se izuzetno od člana 2. ove Odluke, dati u zakup i van postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, u slučajevima:

- kada zakup traže domaće humanitarne organizacije, političke stranke, organizacije i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda;

- kada zakupac prestane da obavlja svoju delatnost, usled teške bolesti, odlaska u penziju ili smrti, a dodelu u zakup traži bračni drug, dete ili roditelj zakupca (članovi porodičnog domaćinstva), pod uslovom da nastavi sa obavljanjem iste delatnosti;

- kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice čiji je osnivač ili kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice, a oba pravna lica imaju istog osnivača, odnosno kada je kod zakupca - pravnog lica došlo do određenih statusnih promena;

- kada zakupac - fizičko lice traži određivanje za zakupca pravno lice čiji je osnivač ili kada osnivač pravnog lica, zbog brisanja istog iz registra nadležnog organa, traži da bude određen za zakupca, kao fizičko lice;

- kada zakupac koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine, traži produženje ugovora o zakupu, zaključenog na određeno vreme, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu;

- kada se prostor daje za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba, a rok zakupa je kraći od 30 dana;

- kada se prostor ne izda u zakup posle sprovedenog jednog postupka javnog oglašavanja, ali ne ispod tržišne visine zakupnine za taj poslovni prostor, odnosno visine zakupnine propisane opštim aktom nadležnog organa;

- kada davanje u zakup traži fizičko lice kojem je poslovni prostor oduzet nacionalizacijom, odnosno njegovi naslednici, pod uslovom da je pokrenut postupak za vraćanje oduzete imovine pred nadležnim organom;

- kada jedan od zakupaca istog poslovnog prostora traži prestanak zakupodavnog odnosa, a drugi zakupac traži zaključenje ugovora o zakupu, kao jedini zakupac;

- kada zakupac - pravno lice zatraži određivanje za zakupca poslovnog prostora drugo pravno lice, pod uslovom da ono izmiri celokupan dug zakupca nastao usled neplaćanja zakupnine i troškova korišćenja zakupljenog poslovnog prostora, a ukoliko taj dug nije moguće namiriti na drugi način;

- kada je to potrebno radi bolje organizacije i efikasnosti rada nosioca prava javne svojine, odnosno korisnika stvari u javnoj svojini, kao i posebnih službi i organizacija čiji su oni osnivači;

- u drugim slučajevima predviđenim Uredbom o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom, davanja u zakup stvari u javnoj svojini i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda.

Odluku o davanju u zakup poslovnog prostora iz stava 1. ovog člana donosi gradonačelnik, na obrazložen predlog Komisije.

IV ADAPTACIJA I INVESTICIONO ODRŽAVANJE POSLOVNOG PROSTORA

Član 8

Zakupac ne može vršiti adaptaciju poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti zakupodavca.

Svi troškovi adaptacije zakupljenog poslovnog prostora izvršeni u skladu sa stavom 1. ovog člana padaju na teret zakupca.

Član 9

Zakupodavac može po zahtevu zakupca odobriti izvođenje radova koji imaju karakter investicionog održavanja na zakupljenom poslovnom prostoru, prema uobičajenim standardima i važećim propisima u oblasti građevinarstva.

Izveštaj o postojećem stanju poslovnog prostora, sa opisom, predmerom i predračunom planiranih radova, treba da izradi ovlašćeni sudski veštak odgovarajuće struke ili Javnog preduzeća Direkcija za izgradnju, urbanizam i građevinsko zemljište Smederevo, sa kojim zakupodavac treba da zaključi ugovor o poslovnoj saradnji, s tim da troškove izrade ove dokumentacije snosi zakupac.

Zakupac je u obavezi da se tokom izvođenja radova odobrenih od strane zakupodavca, u postupku opisanom u stavu 2. ovog člana, pridržava odobrenog opisa, predmera i predračuna, kao i da u slučaju odstupanja od odobrenih radova na investicionom održavanju poslovnog prostora u svakom pojedinačnom slučaju od zakupodavca traži odobrenje za to odstupanje.

Radovi na investicionom održavanju izvršeni suprotno stavu 3. ovog člana, kao i radovi koji prevazilaze uobičajene standarde za tu vrstu radova, neće se priznati zakupcu.

Nakon izvođenja radova uz saglasnost zakupodavca na način i u postupku opisanom u ovom članu, zakupac je u obavezi da zakupodavcu podnese zahtev za priznavanje troškova investicionog održavanja poslovnog prostora, uz koji se kao dokaz dostavljaju računi, s tim da iznos uloženih sredstava mora biti verifikovan od strane ovlašćenog veštaka odnosno Javnog preduzeća Direkcija za izgradnju, urbanizam i građevinsko zemljište Smederevo koja će proceniti vrednost, kvalitet i standard izvedenih radova i ukupnog stanja poslovnog prostora, u odnosu na izveštaj o postojećem stanju, opis, predmer i predračun planiranih radova odobrenih od strane zakupodavca.

Zakupac koji je uz saglasnost zakupodavca u investiciono održavanje u poslovni prostor, u smislu ovog člana, uložio sopstvena sredstva, ima pravo na umanjenje zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, za period koji odgovara visini uloženih sredstava, bez mogućnosti priznavanja svojinskih prava na poslovnom prostoru po osnovu ulaganja sredstava.

Odluku o umanjenju zakupnine donosi gradonačelnik grada Smedereva uz prethodnu saglasnost Gradskog veća grada Smedereva.

Izuzetno od stava 6. ovog člana, a na osnovu posebno obrazložene odluke, Gradsko veće grada Smedereva iznos zakupnine može umanjiti i za veći procenat.

V ZAKLJUČENJE UGOVORA, PRAVA I OBAVEZE UGOVORNIH STRANA I PRESTANAK UGOVORA

Član 10

Ugovor o zakupu poslovnog prostora sadrži:

- ugovorne strane,

- datum i mesto zaključenja ugovora,

- podatke o poslovnom prostoru,

- vreme na koje se ugovor zaključuje,

- delatnost koja će se obavljati u poslovnom prostoru,

- visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine,

- sredstva obezbeđenja,

- prava i obaveze ugovornih strana,

- odredbe o prestanku ugovora i

- potpis ugovornih strana.

Član 11

Ugovor o zakupu poslovnog prostora zaključuje gradonačelnik.

Ugovor o zakupu poslovnog prostora zaključuje se na određeno vreme.

Član 12

Zakupac je obavezan da:

- poslovni prostor koristi u skladu sa namenom koja je utvrđena ugovorom;

- u određenom roku plaća zakupninu i režijske troškove;

- snosi troškove osiguranja, tekućeg održavanja, hitnih intervencija, korišćenja zajedničkih prostorija i komunalnih usluga;

- sprovede obavezne mere protivpožarne zaštite;

- čuva i održava uređaje, aparate i drugu opremu koja se nalazi u poslovnom prostoru;

- preda poslovni prostor po isteku perioda zakupa u ispravnom stanju;

- nadoknadi štetu nastalu u poslovnom prostoru i opremi koja mu je predata na korišćenje, nastalu za vreme trajanja ugovora, njegovom krivicom.

Zakupac ne može poslovni prostor da daje u podzakup ili da ga ustupa na korišćenje po osnovu saradnje sa trećim licima.

Član 13

Ugovor o zakupu poslovnog prostora prestaje istekom roka na koji je zaključen.

Ugovor o zakupu poslovnog prostora može prestati i pre isteka roka:

- raskidom ugovora,

- otkazom,

- na osnovu zakona.

Član 14

Ugovorne strane mogu raskinuti ugovor ako se zbog promenjenih okolnosti, koje se nisu mogle predvideti u trenutku zaključenja ugovora, ne može ostvariti svrha ugovora.

Član 15

Zakupodavac može otkazati ugovor ako zakupac:

- ne plati zakupninu ni u roku od 15 (petnaest) dana pošto ga je zakupodavac pozvao na plaćanje;

- ne koristi poslovni prostor ili ga ne koristi u skladu sa ugovorom utvrđenom namenom;

- poslovni prostor daje u podzakup ili ga na drugi način ustupa na korišćenje;

- ne izvrši ugovorenu adaptaciju, rekonstrukciju ili sanaciju poslovnog prostora ili iste izvrši bez potrebne saglasnosti nadležnog organa;

- ne vrši održavanje poslovnog prostora u skladu sa ugovorom;

- svojom krivicom izazove propast ili oštećenje poslovnog prostora i ne izvrši sanaciju istog u određenom roku;

- ne izvršava druge obaveze predviđene ugovorom o zakupu poslovnog prostora.

O otkazu ugovora o zakupu poslovnog prostora odlučuje gradonačelnik grada Smedereva.

Član 16

Ugovor o zakupu poslovnog prostora prestaje na osnovu zakona:

- ako se po zaključenju ugovora utvrdi da treće lice ima neko pravo koje sasvim isključuje pravo zakupca na upotrebu poslovnog prostora i

- kada poslovni prostor bude uništen nekim slučajem više sile.

VI ZAKUPNINA I ZONE

Član 17

Poslovni prostor daje se u zakup radi sticanja prihoda, polazeći od procenjene tržišne visine zakupnine utvrđene na osnovu odluke koju donosi Skupština grada Smedereva kojom se uređuje zakupnina za poslovni prostor.

Zakupnina za poslovni prostor određuje se množenjem cene zakupa sa površinom poslovnog prostora.

Cena zakupa poslovnog prostora (izražena u din/m2) utvrđuje se u zavisnosti od zone u kojoj se poslovni prostor nalazi i delatnosti koja se u prostoru obavlja.

Zakupnina se plaća do 5-og u mesecu za prethodni mesec.

Ukoliko je u postupku davanja u zakup poslovnog prostora utvrđeno plaćanje zakupnine unapred za određeni period, zakupnina se plaća u skladu sa tim uslovom.

Član 18

Poslovni prostor se razvrstava u 3 (tri) zone: ekstra zona, prva zona i druga zona.

EKSTRA ZONA

Ekstra zona obuhvata poslovni prostor u ulicama Kralja Petra I, Trg Republike, Njegoševa, Slobode, Dimitrija Davidovića, Karađorđev dud, 17. oktobra, Trg Nikole Krge, Radosava Mirkovića, Knez Mihajlova, Karađorđeva, dr Jovana Cvijića i Stevana Nemanje.

PRVA ZONA

Prva zona obuhvata poslovni prostor koji se nalazi unutar granica:

Sa severa reka Dunav;

Sa istoka: obala Marine, nadvožnjak, železnička pruga pored FŽV "Želvoz" do Ulice lovćenske, Lovćenskom do Ulice 16. oktobar, Partizanskom do Sremske, Sremskom do Ulice Đure Daničića, Đure Daničića do južne granice Sportskog centra;

Sa juga: Ulicom vojvode Stepe, Jovana Krajišnika, Mome Ardelića do Ulice dr Jovana Cvijića, Prote Mateje Nenadovića do Ulice Lukijana Mušickog;

Sa zapada: Ulica Lukijana Mušickog seče Ulicu knez Mihajlovu, ide Ulicom Redutska, zatim granicom Mesne zajednice Donji grad do Ulice izletničke, seče Ulicu Karađorđevu i kroz ulaz za Veslački klub izlazi na Dunav.

DRUGA ZONA

Druga zona obuhvata poslovni prostor koji se nalazi van granica prve zone.

VII SLUŽBENE ZGRADE I PROSTORIJE

Član 19

Poslovni prostor koji za rad koriste organi grada su službene zgrade i prostorije.

Član 20

Službene zgrade i prostorije za rad organa grada utvrđuje i raspoređuje gradonačelnik grada Smedereva.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 21

Ugovori o korišćenju odnosno zakupu poslovnog prostora koji su zaključeni do stupanja na snagu ove Odluke uskladiće se sa odredbama iste i Odlukom o utvrđivanju zakupnina za poslovni prostor na kome je nosilac prava javne svojine grad Smederevo.

Član 22

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o poslovnom prostoru čiji je korisnik grad Smederevo ("Službeni list grada Smedereva", broj 5/2009 i 13/2012).

Član 23

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".