ODLUKAO OSNIVANJU JAVNOG PREDUZEĆA ZA URBANISTIČKO I PROSTORNO PLANIRANJE, GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE I PUTEVE "GRADAC" ČAČAK("Sl. list grada Čačka", br. 15/2013) |
Ovom Odlukom usklađuje se Odluka o organizovanju Javnog preduzeća za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak ("Službeni list opštine Čačak", broj 2/2001, 9/2001, 8/2006) sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/2012) tako da Javno preduzeće nastavlja sa obavljanjem delatnosti na osnovu ove odluke.
Javno preduzeće za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju javnog preduzeća za urbanizam, građevinsko zemljište i puteve ("Službeni list opštine Čačak" broj 7/96) koja je Odlukom o organizovanju Javnog preduzeća za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak ("Službeni list opštine Čačak", broj 2/2001, 9/2001, 8/2006) usaglašena sa Zakonom o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa ("Službeni glasnik RS", broj 25/2000).
Osnivanje Javnog preduzeća je upisano u registar Trgovinskog suda u Čačku, registarski uložak 1-28-00, rešenje FI 30/02 od 02.09.2002. godine a prevedeno je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem br. BD 58155/2005, od 13.07.2005. godine.
Ovom Odlukom se uređuju prava i obaveze osnivača i Javnog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- naziv i sedište osnivača;
- poslovno ime i sedište Javnog preduzeća;
- pretežna delatnost Javnog preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
- uslovima i načinu zaduživanja Javnog preduzeća;
- zastupanje Javnog preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala;
- organi Javnog preduzeća;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa Zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju je osnovano Javno preduzeće.
Javno preduzeće posluje radi obavljanja delatnosti od značaja za rad organa grada Čačka i to:
- upravljanja opštinskim i nekategorisanim putevima i ulicama koji nisu deo autoputa ili državnog puta I i II reda, trgovima i javnim parkovima a koje obuhvata vršenje investitorske funkcije na izgradnji ulica, puteva i drugih površina (u daljem tekstu: put), rekonstrukciji puteva, organizovanje i obavljanje stručnih poslova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti puteva, ustupanje radova na održavanju puteva, organizovanje stručnog nadzora nad izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom puteva, planiranje izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite puteva, označavanje puteva, vođenje evidencije o putevima i drugi poslovi u skladu sa Zakonom;
- prostornog i urbanističkog planiranja;
- obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređenje i zaštitu građevinskog zemljišta koje obuhvata pripremu srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta, uređivanje građevinskog zemljišta, staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju građevinskog zemljišta, kao i obavljanje drugih poslova u skladu sa Zakonom i drugim propisima;
- obezbeđivanje javnog osvetljenja, održavanje, adaptacija i unapređenje objekata i instalacija javnog osvetljenja kojima se osvetljavaju saobraćajne i druge površine javne namene.
Osnivač preduzeća je:
Grad Čačak, 32000 Čačak, ulica Župana Stracimira br. 2.
Prava osnivača ostvaruje Skupština grada (u daljem tekstu: osnivač).
Pravni status javnog preduzeća
Javno preduzeće je osnovano na neodređeno vreme.
Preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom.
Preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
III POSLOVNO IME I SEDIŠTE JAVNOG PREDUZEĆA
Preduzeće posluje pod sledećim poslovnim imenom: Javno preduzeće za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak.
Skraćeno poslovno ime je JP "Gradac" Čačak.
O promeni poslovnog imena odlučuje Nadzorni odbor preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Sedište preduzeća je u Čačku, ulica Cara Lazara broj 51.
O promeni sedišta preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
Pečat, znak i drugi podaci u dokumentima javnog preduzeća
Javno preduzeće poseduje svoj pečat sa ispisanim tekstom na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom.
Pečat je okruglog oblika i sadrži puno poslovno ime i sedište preduzeća. Veličinu i broj pečata utvrđuje direktor preduzeća u skladu sa Statutom.
Poslovna pisma i drugi dokumenti Javnog preduzeća, uključujući i one u elektronskoj formi, koji su upućeni trećim licima sadrže poslovno ili skraćeno poslovno ime, sedište, adresu za prijem pošte ako se razlikuje od sedišta, matični broj i poreski identifikacioni broj Javnog preduzeća.
Javno preduzeće ima svoj znak koji sadrži naziv i sedište preduzeća.
Statutom preduzeća se propisuje sadržina i izgled znaka preduzeća.
IV DELATNOSTI JAVNOG PREDUZEĆA
Pretežna delatnost i druge delatnosti
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:
- 42.11 izgradnja puteva i autoputeva
Pored pretežne delatnosti preduzeće obavlja i sledeće delatnosti:
- 43.21 postavljanje električnih instalacija,
- 71.11 arhitektonska delatnost,
- 71.12 inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje.
Javno preduzeće može, bez upisa u sudski registar, da vrši i druge delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti ako za te delatnosti ispunjava uslove propisane zakonom, a koje su utvrđene Statutom.
O promeni delatnosti, kao i obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
V PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOST OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Obezbeđivanje zaštite opšteg interesa
Radi obezbeđenja opšteg interesa u delatnosti za koju je preduzeće osnovano, Skupština grada daje saglasnost na:
- Statut preduzeća;
- davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.);
- dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja;
- godišnji program poslovanja;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu preduzeća, veće vrednosti odnosno čija nabavna ili tržišna vrednost u momentu raspolaganja predstavlja 30% ili više knjigovodstvene vrednosti ukupne imovine Javnog preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
- akt o opštim uslovima za vršenje usluga;
- ulaganja kapitala;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
- i druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom, ovim aktom i ugovorima.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća donosi dugoročni i srednjoročni plan rada i razvoja, finansijske planove i druge planove i programe.
Planovi i programi preduzeća dostavljaju se osnivaču u roku predviđenim Zakonom.
Planovi i programi se smatraju donetim kada na njih saglasnost da osnivač.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća donosi godišnji program poslovanja i dostavlja ga osnivaču radi davanja saglasnosti.
Program se smatra donetim kada na njega saglasnost da osnivač.
Program sadrži, naročito: planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama, planirani način raspodele dobiti Javnog preduzeća, odnosno planirani način pokrića gubitka Javnog preduzeća, elemente za celovito sagledavanje politike cena usluga i radova, zarada i zapošljavanja u Javnom preduzeću, koje se utvrđuju u skladu sa politikom projektovanog rasta zarada u javnom sektoru, koju utvrđuje Vlada za godinu za koju se program donosi, kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju, kao i kriterijume za određivanje naknade za rad predsednika i članova Nadzornog odbora.
Javno preduzeće koje koristi ili namerava da koristi bilo koji oblik budžetske pomoći (subvencije, garancije ili drugu vrstu pomoći) dužno je da predloži poseban program koji sadrži program korišćenja pomoći, sa vremenski ograničenom i merljivom dinamikom povećanja efikasnosti i unutrašnjih promena koje će dovesti Javno preduzeće u poziciju da može da posluje bez ovih oblika pomoći ili uz njihovo smanjenje.
Planovi i programi uređivanja građevinskog zemljišta
Javno preduzeće donosi planove i programe uz saglasnost osnivača, kojima se uređuju uslovi za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta.
Uređivanje, upotreba, unapređivanje i zaštita građevinskog zemljišta obuhvata pripremu srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta, uređivanje građevinskog zemljišta, staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju građevinskog zemljišta, kao i obavljanje drugih poslova u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Planovi i programi izgradnje i rekonstrukcije puteva i ulica
Javno preduzeće donosi srednjoročni plan izgradnje i rekonstrukcije, održavanja i zaštite opštinskih i nekategorisanih puteva, ulica, trgova i godišnji program radova na održavanju, zaštiti, izgradnji i rekonstrukciji puteva i ulica, uz saglasnost osnivača.
Obaveza izveštavanja o realizaciji programa
Javno preduzeće je dužno da ministarstvu nadležnom za poslove finansija, ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, ministarstvu nadležnom za poslove rada i ministarstvu nadležnom za komunalne delatnosti dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji programa poslovanja.
Javno preduzeće je dužno da ministarstvu nadležnom za poslove finansija mesečno dostavlja izveštaj o rokovima izmirenja obaveza prema privrednim subjektima utvrđenih zakonom kojim se određuju rokovi izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.
Izveštaj iz stava 1. i 2. dostavljaju se i gradonačelniku.
Obaveštavanje osnivača za slučaj poremećaja u poslovanju javnog preduzeća
Javno preduzeće je dužno da obavesti osnivača za slučaj poremećaja u poslovanju U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za njegovo nesmetano funkcionisanje, kao i za obavljanje delatnosti od opšteg interesa a naročito:
- promena unutrašnje organizacije,
- razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća,
- ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini,
- druge mere određene zakonom, kojima se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa.
Poremećajem u poslovanju u smislu stava 2. ovog člana smatra se poremećaj u stalnom, kontinuiranom i kvalitetnom pružanju usluga radi kojih je osnovano Javno preduzeće, poremećaj u finansijskom poslovanju i drugi poremećaji kojima se ugrožava obavljanje delatnosti.
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu preduzeća, Grad, kao osnivač, ima sledeća prava:
- pravo upravljanja preduzećem na način utvrđen zakonom;
- pravo na učešće u raspodeli dobiti preduzeća;
- pravo da osnivač bude informisan o poslovanju preduzeća;
- pravo da učestvuje u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza
- i druga prava u skladu sa zakonom.
VI USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI
Javno preduzeće posluje u skladu sa zakonom, kojim se uređuje obavljanje njegove delatnosti od opšteg interesa.
Dobit preduzeća, utvrđena u skladu sa zakonom, može se raspodeliti za povećanje osnovnog kapitala, rezerve, dobiti osnivaču, za zarade zaposlenim i druge namene, u skladu sa zakonom.
Poslovni rezultat preduzeća utvrđuje se iz godišnjih finansijskih izveštaja Javnog preduzeća, odnosno u vremenskim periodima, na način i po postupku propisanim zakonom.
Odluku o raspoređivanju dobiti donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
Javno preduzeće mora imati izvršenu reviziju finansijskog izveštaja, izvršenu od strane ovlašćenog revizora.
VII POKRIĆE GUBITKA I SNOŠENJE RIZIKA
Nadzorni odbor Javnog preduzeća dužan je da obavesti osnivača o gubitku Javnog preduzeća, kao i o merama koje namerava da preduzme radi pokrića gubitka i sprečavanja da se gubitak ponovi, odnosno uveća.
Odluku o pokriću gubitka iz sredstava Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
O načinu pokrića gubitaka iz sredstava osnivača, odlučuje osnivač.
Komercijalni rizik
Rizik komercijalnih efekata obavljanja delatnosti Javnog preduzeća snosi Javno preduzeće.
Ako Javno preduzeće nije u stanju da iz sopstvenih sredstava otkloni negativne efekte komercijalnih rizika, osnivač će preuzeti odgovarajuće mere radi obezbeđenja uslova za obavljanje delatnosti Javnog preduzeća.
Nekomercijalni rizik
Rizik nekomercijalnih efekata obavljanja delatnosti Javnog preduzeća, po pravilu, snosi Javno preduzeće, osim ako je reč o riziku od mera koje donosi osnivač.
Raspodela rizika i upravljanje rizicima u Javnom preduzeću, uređuju se aktima koji čine politiku upravljanja rizicima u Javnom preduzeću.
VIII USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće može se zadužiti uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje deficita tekuće likvidnosti i finansiranje kapitalnih investicionih rashoda.
Javno preduzeće je dužno da za zaduživanje uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje kapitalnih investicionih rashoda prethodno pribavi saglasnost Skupštine grada Čačka.
Javno preduzeće je dužno da za zaduživanje uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje deficita tekuće likvidnosti, prethodno pribavi saglasnost Gradskog veća grada Čačka, ako je zaduženje veće 10% od planiranih godišnjih prihoda.
Postupak zaduženja sprovodi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupak javnih nabavki.
Javno preduzeće je dužno da osnivaču dostavi izveštaj o zaduživanju i overenu kopiju ugovora o kreditu.
IX ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće zastupa i predstavlja direktor.
Direktor ima pravo zastupanja prema trećim licima, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
X ODGOVORNOST ZA OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze Javnog preduzeća, osim u slučajevima propisanim zakonom.
XI OSNOVNI (REGISTROVANI) KAPITAL JAVNOG PREDUZEĆA
Osnovni (registrovani) kapital Javnog preduzeća
Osnovni uplaćeni i upisani novčani kapital preduzeća iznosi 24.589.000,00 RSD.
Osnovni kapital Javnog preduzeća podeljen je na udele.
Osnivaču pripada 100% udela u Javnom preduzeću.
XII IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I OTUĐENJE IMOVINE JAVNOG PREDUZEĆA
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini grada Čačka.
Javno preduzeće za obavljanje delatnosti od opšteg interesa koristi i sredstva u javnoj svojini i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom, odlukom osnivača ili ugovorom kojim se regulišu međusobni odnosi, prava i obaveze preduzeća.
Imovina koja se ne može otuđiti
Javno preduzeće ne može da otuđi stvari koje se nalaze u njegovoj imovini, a na kojima javna preduzeća ne mogu da steknu svojinu.
Sredstva u javnoj svojini mogu se ulagati u kapital Javnog preduzeća u skladu sa zakonom i aktima Skupštine grada.
Po osnovu ulaganja sredstava iz stava 1. ovog člana grad stiče udele u preduzeću, kao i prava po osnovu tih udela.
Kapital u preduzeću podeljen na udele upisuje se u registar.
Povećanje i smanjenje osnivačkog kapitala
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Javnog preduzeća odlučuje osnivač.
Javno preduzeće, u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
- prihoda budžeta Grada,
- namenskih sredstava drugih nivoa vlasti,
- drugih izvora, u skladu sa zakonom.
XIII RASPOLAGANJE (OTUĐENJE I PRIBAVLJANJE) STVARIMA U JAVNOJ SVOJINI KOJA SU PRENETA U SVOJINU JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće može da raspolaže imovinom koja mu je iz javne svojine preneta u svojinu pod uslovom da njeno otuđenje neposredno ne ugrožava obavljanje delatnosti od opšteg interesa, čija nabavna i/ili prodajna i/ili tržišna vrednost u momentu raspolaganja predstavlja manje od 10% od knjigovodstvene vrednosti ukupne imovine Javnog preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu.
Javno preduzeće može da raspolaže imovinom iz stava 1. ovog člana, čija nabavna i/ili prodajna i/ili tržišna vrednost u momentu raspolaganja predstavlja do 30% od knjigovodstvene vrednosti ukupne imovine Javnog preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu, na osnovu odluke Nadzornog odbora, uz saglasnost Gradskog veća grada Čačka.
Javno preduzeće može da raspolaže imovinom iz stava 1. ovog člana, čija nabavna i/ili prodajna i/ili tržišna vrednost u momentu raspolaganja predstavlja 30% ili više od knjigovodstvene vrednosti ukupne imovine Javnog preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu, na osnovu odluke Nadzornog odbora, uz saglasnost Skupštine grada Čačka.
Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao jednodomno.
Organi Javnog preduzeća su:
1) Nadzorni odbor
2) Direktor
Sastav Nadzornog odbora
Nadzorni odbor ima tri člana.
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje Skupština grada, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim Zakonom i Statutom Javnog preduzeća.
Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, na način i po postupku koji je utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Uslovi za članove Nadzornog odbora
Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
- da je punoletno i poslovno sposobno;
- da ima stečeno visoko obrazovanje trećeg ili drugog stepena, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;
- da je stručnjak u jednoj ili više oblasti iz koje je delatnost od opšteg interesa za čije obavljanje je osnivano preduzeće;
- najmanje tri godine iskustva na rukovodećem položaju;
- da poseduje stručnost iz oblasti finansija, prava ili korporativnih upravljanja;
- da nije osuđivano na uslovnu ili bezuslovnu kaznu za kriminalna dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, kao i da mu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja pretežne delatnosti preduzeća.
Mandat članova Nadzornog odbora
Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora Javnog preduzeća je četiri godine, računajući od dana imenovanja.
Predsednik, odnosno član Nadzornog odbora može biti ponovo imenovan po isteku mandata.
Prestanak mandata predsedniku i članovima Nadzornog odbora
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
- Nadzorni odbor ne dostavi osnivaču na saglasnost godišnji program poslovanja,
- osnivač ne prihvati finansijski izveštaj preduzeća,
- propuste da preduzmu neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja sumnje da odgovorno lice preduzeća deluje na štetu preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem i na drugi način.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora mogu se razrešiti pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko preduzeće ne ispuni godišnji program poslovanja ili ne ostvari ključne pokazatelje učinka.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanje novog predsednika ili člana Nadzornog odbora.
Nadležnost Nadzornog odbora
Nadzorni odbor:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
3) donosi godišnji program poslovanja, uz saglasnost osnivača;
4) nadzire rad direktora:
5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem preduzeća;
6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
7) utvrđuje finansijske izveštaje preduzeća i dostavlja ih osnivaču radi davanja saglasnosti;
8) donosi Statut uz saglasnost osnivača;
9) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost osnivača;
10) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka uz saglasnost osnivača;
11) donosi odluku o pribavljanju i otuđenju imovine, čija nabavna i /ili prodajna i/ili tržišna vrednost u momentu raspolaganja predstavlja do 30% od knjigovodstvene vrednosti ukupne imovine Javnog preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu, uz saglasnost Gradskog veća grada Čačka;
12) donosi odluku o pribavljanju i otuđenju imovine, čija nabavna i/ili prodajna i/ili tržišna vrednost u momentu raspolaganja predstavlja 30% ili više od knjigovodstvene vrednosti ukupne imovine Javnog preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu, uz saglasnost Skupštine grada Čačka;
13) donosi odluku o zaduženju, uz saglasnost osnivača;
14) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, statutom i odlukom osnivača;
15) zaključuje ugovore o radu na određeno vreme sa direktorom preduzeća;
16) vrši druge poslove u skladu sa ovom odlukom, statutom i propisima kojima se utvrđuje pravni položaj privrednih društava.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u preduzeću.
Naknada za rad
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje osnivač na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja preduzeća.
Direktora Javnog preduzeća imenuje i razrešava Skupština grada.
Direktor se imenuje u skladu i na način predviđen zakonom, po sprovedenom javnom konkursu.
Javni konkurs za imenovanje direktora sprovodi Komisija za imenovanje koju obrazuje Skupština grada u skladu sa zakonom i ovom odlukom na predlog Gradskog veća.
Komisija za imenovanje ima predsednika i četiri člana, koji se imenuju na period od tri godine.
Jedan član Komisije za imenovanje mora biti imenovan na predlog Stalne konferencije gradova i opština.
Jedan član Komisije mora biti član Nadzornog odbora Javnog preduzeća.
Mandat direktora traje četiri godine.
Direktor Javnog preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.
Direktor Javnog preduzeća je javni funkcioner, u smislu zakona kojim se reguliše oblast vršenja javnih funkcija.
Za direktora preduzeća može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
1. da je punoletno i poslovno sposobno;
2. da je stručnjak u jednoj ili više oblasti iz koje je delatnost od opšteg interesa za čije obavljanje je osnovano Javno preduzeće;
3. da ima visoko obrazovanje stečeno na studijama trećeg stepena (doktor nauka), drugog stepena (master akademske studije, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije, magistar nauka), odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;
4. da ima najmanje pet godina radnog iskustva, od čega tri godine na poslovima za koje je osnovano Javno preduzeće ili najmanje tri godine na rukovodećim položajima;
5. da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke,
6. da nije osuđivano za krivično delo protiv privrede i pravnog saobraćaja i službene dužnosti,
7. da licu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja delatnosti koja je pretežna delatnost Javnog preduzeća.
Statutom javnog preduzeća mogu se odrediti i drugi uslovi koje lice mora ispuniti da bi moglo biti imenovano za direktora Javnog preduzeća.
Nadležnosti direktora
Direktor preduzeća:
1) predstavlja i zastupa preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada preduzeća;
5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
6) predlaže finansijske izveštaje;
7) izvršava odluke Nadzornog odbora;
8) vrši druge poslove utvrđene zakonom i statutom preduzeća.
Zarada direktora
Direktor ima pravo na zaradu.
Direktor može imati pravo na stimulaciju u slučaju kad preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatima.
Odluku o isplati stimulacije donosi Skupština grada.
Stimulacija se isplaćuje iz sredstava Javnog preduzeća.
Mandat direktora
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan , ostavkom ili razrešenjem.
Ostavka
Ostavka se u pisanoj formi podnosi organu nadležnom za imenovanje direktora.
Ostavka proizvodi dejstvo danom određenim u ostavci, a ako taj dan nije određen danom podnošenja ostavke.
Istek mandata direktora
Mandat direktora prestaje danom isteka perioda na koji je imenovan.
Ako novi direktor ili vršilac dužnosti nije imenovan, direktor čiji je mandat istekao dužan je da nastavi sa obavljanjem funkcije direktora do imenovanja novog, a najduže 30 dana od dana isteka mandata.
Razrešenje direktora
Predlog za razrešenje može podneti Nadzorni odbor preduzeća.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Skupština grada može razrešiti direktora pod uslovima predviđenim zakonom.
Mandat direktora koji je razrešen prestaje danom razrešenja, ako u odluci o razrešenju nije određen neki drugi datum.
Suspenzija direktora
Ukoliko protiv direktora stupi na snagu optužnica za krivična dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, Skupština grada donosi rešenje o suspenziji.
Suspenzija traje dok se postupak pravosnažno ne okonča.
Vršilac dužnosti direktora
Skupština grada imenuje vršioca dužnosti direktora u sledećim slučajevima:
1) ukoliko direktoru prestane mandat zbog isteka perioda na koji je imenovan, zbog podnošenja ostavke ili u slučaju razrešenja pre isteka mandata;
2) ukoliko bude doneto rešenje o suspenziji direktora;
3) u slučaju smrti ili gubitka poslovne sposobnosti direktora.
Vršilac dužnosti može biti imenovan na period koji nije duži od šest meseci.
U naročito opravdanim slučajevima Skupština grada može doneti odluku o imenovanju vršioca dužnosti direktora na još jedan period od šest meseci.
XV KONTINUIRANO I KVALITETNO PRUŽANJE USLUGA
Preduzeće je dužno da delatnost od opšteg interesa za koju je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje stalno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.
Nesmetano funkcionisanje postrojenja i opreme
Javno preduzeće je dužno da preduzima mere i aktivnosti za redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje postrojenja i drugih objekata neophodnih za obavljanje svoje delatnosti, u skladu sa zakonima i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja delatnosti od opšteg interesa zbog koje je osnovano.
Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
XVII UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA I RADNI ODNOSI
Javno preduzeće posluje kao jedinstvena celina.
Statutom, opštim aktima i drugim aktima Javnog preduzeća bliže se uređuju unutrašnja organizacija preduzeća, delokrug organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Aktom direktora uređuje se unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova.
Gradonačelnik daje prethodnu saglasnost na povećanje broja zaposlenih u Javnom preduzeću.
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se Kolektivnim ugovorom preduzeća u skladu sa zakonom i aktima osnivača.
Kolektivni ugovor preduzeća mora biti saglasan sa zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom.
Štrajk je prekid rada, koji zaposleni organizuju radi zaštite svojih profesionalnih i ekonomskih interesa po osnovu rada.
U preduzeću pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom, Kolektivnim ugovorom i posebnim aktom osnivača.
U slučaju štrajka radnika preduzeća, mora se obezbediti minimum procesa rada u obavljanju delatnosti od opšteg interesa.
Minimum procesa rada posebnom odlukom utvrđuje Skupština grada, u skladu sa zakonom.
Bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju Kolektivnim ugovorom, opštim aktima preduzeća ili ugovorom o radu.
Rad preduzeća dostupan je javnosti.
Javnost u radu preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnim izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti značajne za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora i imenovanju direktora, o organizaciji preduzeća i načinu komunikacije preduzeća sa javnošću.
Javno preduzeće je dužno da na svojoj internet stranici objavi doneseni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora, kao i druge činjenice koje su značajne za javnost.
Za javnost rada preduzeća odgovoran je direktor.
Dostupnost informacija od javnog značaja preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora preduzeća čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju preduzeća i štetilo bi njegovom poslovnom ugledu i interesima.
Opšti akti preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.
Statut je osnovni opšti akt preduzeća.
Drugi opšti akti preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima preduzeća.
Druga pitanja koja su od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju je osnovano Javno preduzeće uređuju se Statutom.
Preduzeće je dužno da Statut usaglasi sa ovom Odlukom u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ostala opšta akta nadležni organi preduzeća su dužni da usklade u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Statuta preduzeća.
Direktor Javnog preduzeća nastavlja da vrši funkciju direktora do imenovanja direktora u skladu sa ovom Odlukom.
Konkurs za direktora Javnog preduzeća biće raspisan najkasnije do 30. juna 2013. godine.
Upravni odbor Javnog preduzeća nastavlja da obavlja poslove Nadzornog odbora utvrđene ovom odlukom, do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora Javnog preduzeća u skladu sa zakonom.
Skupština grada imenovaće predsednika i članove Nadzornog odbora javnog preduzeća u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Statuta Javnog preduzeća.
Javno preduzeće je dužno da izvrši procenu vrednosti nenovčanog uloga u Javno preduzeće u skladu sa zakonom najkasnije u roku od godinu dana od dana donošenja ove Odluke, uz saglasnost osnivača.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizovanju Javnog preduzeća za urbanističko i prostorno planiranje, građevinsko zemljište i puteve "Gradac" Čačak ("Službeni list opštine Čačak", broj 2/2001, 9/2001, 8/2006).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".