PRAVILNIKO POSTUPANJU LICA KOJA OBAVLJAJU POSLOVE PRIVREMENOG ZASTUPNIKA KAPITALA U SUBJEKTIMA PRIVATIZACIJE- prečišćen tekst zaključno sa izmenom od 31. maja 2012. godine - |
Ovim pravilnikom propisuje se postupanje lica koja obavljaju poslove privremenog zastupnika kapitala (u daljem tekstu: zastupnik kapitala) u subjektu privatizacije, i to od dana imenovanja do dana prestanka obavljanja dužnosti u slučaju prodaje kapitala tog subjekta iskazanog u akcijama odnosno udelima koju su Agenciji za privatizaciju (u daljem tekstu: Agencija) preneti nakon raskida ugovora o prodaji kapitala subjekta privatizacije (u daljem tekstu: Ugovor o prodaji), kao i u drugim slučajevima prestanka obavljanja dužnosti zastupnika kapitala.
Zastupnik kapitala obavlja poverene poslove samostalno i sa pažnjom dobrog privrednika u skladu sa Zakonom o privatizaciji, važećim aktima subjekta privatizacije i odredbama ovog pravilnika.
Zastupnik kapitala je dužan da:
1) nakon raskida ugovora o prodaji kapitala, a odmah po imenovanju, zakaže skupštinu akcionara, odnosno skupštinu društva sa ograničenom odgovornošću radi imenovanja novih organa upravljanja, pošto su danom raskida ugovora o prodaji prestala sva vlasnička i upravljačka prava kupca;
2) upravlja subjektom privatizacije srazmerno učešću prenetog kapitala na Agenciju za privatizaciju, što podrazumeva pravo i obavezu zastupnika da ostvaruje pravo glasa u skupštini, da na sednici skupštine izabere članove organa upravljanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, osnivačkim aktom i statutom subjekta privatizacije, ostalim važećim aktima subjekta privatizacije i ovim pravilnikom;
3) preduzme sve faktičke i pravne radnje radi registracije sledećih podataka u Registru privrednih subjekata:
• Zabeležbe odluke o imenovanju privremenog zastupnika kapitala,
• upisa i promeni lica ovlašćenog za zastupanje subjekta privatizacije (ako se imenuje direktor odnosno direktori),
• upisu i promeni članova organa upravljanja društva,
• izvršenoj promeni u strukturi kapitala subjekta privatizacije,
• ostalim bitnim podacima za poslovanje privrednog društva;
4) obavesti poslovne banke, Poresku upravu i druge nadležne institucije o raskidu Ugovora o prodaji, imenovanju privremenog zastupnika kapitala i imenovanju novih organa društva i direktora u subjektu privatizacije;
5) se stara o upisu akcija u Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti, kao i listiranju na Beogradskoj berzi, radi obezbeđenja uslova za prodaju akcija Agencije;
6) sačini i Agenciji dostavi:
• obavezan formular - upitnik, u roku od 14 dana od dana imenovanja u formi Upitnika koji čini Prilog br. 1 ovog Pravilnika;
• izveštaj i podatke o izvršenom popisu celokupne imovine subjekta privatizacije u roku od 45 dana od dana imenovanja;
• izveštaj o ekonomsko finansijskom stanju subjekta privatizacije u roku od 45 dana od dana imenovanja u formi Izveštaja koji čini Prilog br. 2. ovog Pravilnika;
• Predlog mera u vezi sa daljom privatizacijom subjekta privatizacije u roku od 45 dana od dana imenovanja, osim ako je subjekat privatizacijs u postupku restrukturiranja. Ukoliko je subjekat privatizacije u postupku restrukturiranja, zastupnik kapitala je dužan da predlog mera u vezi sa daljom privatizacijom dostavi na zahtev Agencije;
7) preduzima neophodne mere za zaštitu imovine subjekta privatizacije i završavanja započetih poslova, kao i poslova koji su neophodni radi sprečavanja nastupanja štete nad sredstvima subjekta privatizacije, uključujući i obustavljanje od izvršenja pojedinih akata ili štetnih pravnih poslova, odnosno podnošenja tužbi nadležnom sudu radi zaštite imovine i interesa subjekta privatizacije kao i sve neophodne radnje pred drugim nadležnim organima;
8) ukoliko postoje sumnje ili je nesporno nesavesno poslovanje bivšeg kupca odnosno bivših organa upravljanja subjekta privatizacije, podnese prijave nadležnim organima i institucijama (tužilaštvu, MUP-u, Poreskoj upravi, Uprava za sprečavanje pranja novca);
9) se kao dobar privrednik stara o završetku započetih a nezavršenih poslova subjekta privatizacije, kao i poslova koji su potrebni da bi se sprečilo nastupanje štete nad sredstvima subjekta privatizacije;
10) preduzima poslove iz delatnosti subjekta privatizacije sa pažnjom dobrog privrednika;
11) obezbedi da subjekt privatizacije u slučajevima pribavljanja istovrsnih dobara, usluga i radova čija vrednost na godišnjem nivou prelazi 300.000,00 dinara, sprovede postupak prikupljanja više ponuda;
12) preduzme sve potrebne mere uključujući i donošenje odgovarajućih odluka na osnovu kojih bi svi organi subjekta privatizacije postupali u skladu sa odredbama ovog Pravilnika;
13) ažurno i u rokovima podnosi Agenciji redovne mesečne izveštaje o stanju imovine i poslovanju subjekta privatizacije u formi Izveštaja koji čini prilog br. 3 ovog Pravilnika, a koji je implementiran u Internet aplikaciji AP - JIS - Izveštaji PZK-a.
14) Zastupnik kapitala je dužan da dostavi i druge podatke i izveštaje na zahtev Agencije.
15) postupa u skladu sa odredbama čl. 3a, 3b, 3v i 8a ovog pravilnika ukoliko obavlja dužnost u subjektu privatizacije sa većinskim učešćem kapitala koji je prenet Agenciji za privatizaciju;
16) po potrebi, obavlja i druge poslove.
U subjektima privatizacije kod kojih je osnivačkim aktom ili statutom određeno da imaju nadzorni odbor (dvodomno upravljanje), a koji su u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija razvrstani:
- u malo pravno lice, nadzorni odbor ima 3 člana;
- u srednje pravno lice, nadzorni odbor ima 3 ili 5 članova;
- u veliko pravno lice, nadzorni odbor ima najviše 7 članova.
U subjektima privatizacije kod kojih je zakonom ili osnivačkim aktom odnosno statutom određeno da imaju odbor direktora društva (jednodomno upravljanje) taj odbor ima 3 člana.
Zastupnik kapitala je dužan da pre imenovanja organa upravljanja u subjektu privatizacije od strane Skupštine društva, Agenciji dostavi predlog kandidata za članove nadzornog odbora (dvodomno upravljanje) ili direktora društva (jednodomno upravljanje), kao i njihove radne biografije.
Zastupnik kapitala je dužan da pre imenovanja direktora, izvršnih direktora, odnosno generalnog direktora od strane Nadzornog odbora subjekta privatizacije (dvodomno upravljanje), dostavi Agenciji predlog kandidata za direktore, izvršne direktore i generalnog direktora, kao i njihove radne biografije.
Zastupnik kapitala je dužan da preduzme sve potrebne mere da subjekt privatizacije dostavi Agenciji obrazložen zahtev sa pratećom dokumentacijom, u cilju pribavljanja prethodnog odobrenja Agencije za donošenje odluke organa subjekta privatizacije o povećanju broja zaposlenih zasnivanjem radnog odnosa u subjektu privatizacije.
Instrukcije (uputstva) i nalozi Agencije obavezujuće su za zastupnika kapitala.
Zastupnik kapitala u subjektu privatizacije je dužan da traži saglasnost Agencije kada organi subjekta privatizacije donose odluke o:
1) smanjenju, odnosno povećanju kapitala subjekta privatizacije;
2) reorganizaciji subjekta privatizacije;
3) zalaganju stvari, uspostavljanju hipoteke i u drugim slučajevima opterećivanja imovine
4) davanju ili uzimanju imovine u zakup;
5) poravnanju sa dužnicima i poveriocima;
6) sticanju imovine velike vrednosti;
7) raspolaganju imovinom subjekta privatizacije;
8) investicionom ulaganju;
9) zaduženju uzimanjem kredita, odnosno zajma.
U postupku koji se odnosi na pribavljanje saglasnosti iz stava 1. ovog člana zastupnik kapitala je dužan da postupa u skladu sa načelima hitnosti i ekonomičnosti.
U slučaju da zastupnika kapitala u obavljanju poverenih poslova ometaju predstavnici akcionara ili bivši kupac, odnosno druga lica, u smislu ulaska u poslovni prostor, privremeni zastupnik je u obavezi da o tome hitno obavesti organe MUP-a.
Ukoliko postojeći organi upravljanja onemogućavaju sazivanje vanredne skupštine akcionara, privremeni zastupnik kapitala će neposredno ili preko suda zakazati istu.
Radi pripreme i podnošenja izveštaja Agenciji o poslovanju i stanju imovine subjekta privatizacije, zastupnik kapitala će neposredno angažovati stručna lica koja su zaposlena u subjektu privatizacije.
Ukoliko zastupnik kapitala ne može angažovati stručna lica na način predviđen stavom 1. ovog člana, privremeni zastupnik kapitala može angažovati i lica izvan subjekta privatizacije koja imaju ovlašćenja - licence za obavljanje odgovarajućih poslova, na teret troškova subjekta privatizacije, uz prethodno odobrenje Agencije.
Zastupnik kapitala ostvaruje pravo na nagradu za rad i naknadu stvarnih troškova koja se određuje u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija i Pravilnikom o visini nagrade za rad i naknade stvarnih troškova privremenog zastupnika kapitala ("Službeni glasnik RS", br. 75/2005).
Nagrada za rad zastupnika kapitala utvrđuje se u bruto iznosu, a zastupniku kapitala se isplaćuje neto iznos nagrade za rad.
Ukoliko zastupnik kapitala obavlja više poslova i funkcija u subjektu privatizacije, može biti isplaćen samo po jednom osnovu, o čemu je dužan da Agenciji dostavi odgovarajući dokaz.
Neto naknada za rad članova nadzornog odbora subjekta privatizacije u sistemu dvodomnog upravljanja, ne može biti viša od jednostruke prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, bez poreza i doprinosa, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za statistiku.
Neto naknada za rad predsednika nadzornog odbora subjekta privatizacije u sistemu dvodomnog upravljanja, ne može biti viša od iznosa iz prethodnog stava uvećanog za 20%.
Neto naknada za rad neizvršnih direktora (koji nisu u radnom odnosu - jednodomno upravljanje) subjekta privatizacije ne može biti viša od jednostruke prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, bez poreza i doprinosa, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za statistiku.
Neto naknada za rad predsednika odbora direktora (koji nije u radnom odnosu - jednodomno upravljanje) subjekta privatizacije , ne može biti viša od iznosa iz prethodnog stava uvećanog za 20%.
Ako se oceni da zastupnik nije kompetentan da obavlja poverene poslove, odnosno da se ne ponaša sa pažnjom dobrog privrednika i ukoliko ne postupa u skladu sa ovim Pravilnikom, direktor Agencije će razrešiti zastupnika kapitala i postaviti drugo lice za zastupnika kapitala.
Direktor Agencije može razrešiti zastupnika kapitala i u drugim slučajevima, ukoliko oceni da je to u interesu subjekta privatizacije.
Ako zastupnik kapitala bude razrešen iz razloga grubog kršenja svojih dužnosti i obaveza, sprovešće se procedura brisanja razrešenog zastupnika kapitala sa Liste kvalifikovanih lica za obavljanje poslova privremenog zastupnika kapitala u subjektima privatizacije, koja je utvrđena odlukom direktora Agencije.
Zastupnik kapitala je dužan da preduzme sve neophodne mere kako bi subjekt privatizacije uskladio svoje opšte akte sa odredbama ovog pravilnika.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana donošenja.