ODLUKAO OSNIVANJU JAVNOG PREDUZEĆA "DIREKCIJA ZA IZGRADNJU" ZAJEČAR("Sl. list grada Zaječara", br. 29/2013) |
Ovom Odlukom stavlja se van snage Odluka o osnivanju Javnog preduzeća "Direkcija za izgradnju" Zaječar ("Sl. list opština", br. 22/92, 4/98, 7/06 i "Službeni list grada Zaječara", br. 3/08 - dr. Odluka i 10/10), upisano u registar za privredne registre Rešenjem broj BD. 34225/2005 od 08.07.2005. godine i donosi nova Odluka o osnivanju Javnog preduzeća "Direkcija za izgradnju" Zaječar, u cilju usklađivanja sa Zakonom o javnim preduzećima.
Grad Zaječar (u daljem tekstu: Osnivač) osniva Javno preduzeće "Direkcija za izgradnju" Zaječar (u daljem tekstu: Javno preduzeće), radi obezbeđivanja uslova za obavljanje delatnosti od opšteg interesa za grad Zaječar.
Javno preduzeće osniva se i posluje radi obavljanja komunalnih delatnosti koje se odnose na uređenje građevinskog zemljišta, nadzor pri izgradnji i rekonstrukciji saobraćajnica, objekata komunalne infrastrukture, popravku i redovno održavanje saobraćajnica, pružnih prelaza, obezbeđivanje javne rasvete.
Ovom Odlukom u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulisana su prava i obaveze Osnivača i Javnog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- naziv i sedište Osnivača;
- poslovno ime i sedište Javnog preduzeća;
- pretežna delatnost Javnog preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču;
- zastupanje Javnog preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
- organi Javnog preduzeća;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju se osniva Javno preduzeće.
Osnivač Javnog preduzeća "Direkcija za izgradnju" Zaječar je grad Zaječar.
Sedište Osnivača je u Zaječaru u ul. Trg oslobođenja br. 1.
III POSLOVNO IME I SEDIŠTE JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Direkcija za izgradnju" Zaječar.
Sedište Javnog preduzeća je u Zaječaru u ul. Dositejeva br. 1.
O promeni poslovnog imena i sedišta odlučuje Nadzorni odbor Javnog preduzeća uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima svoj pečat i štambilj, koji sadrže naziv i sedište Javnog preduzeća.
Izgled i sadržina pečata i štambilja utvrđuju se Statutom Javnog preduzeća.
Javno preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.
Za obaveze u pravnom prometu Javno preduzeće odgovara sredstvima kojima raspolaže.
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:
42.11 Izgradnja puteva i autoputeva
Statutom se predviđaju i ostale delatnosti za čije obavljanje je osnovano Javno preduzeće.
Javno preduzeće može, pored delatnosti za čije je obavljanje osnovano, da obavlja i druge delatnosti uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće može da otpočne obavljanje delatnosti kad nadležni državni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje delatnosti u pogledu:
1) tehničke opremljenosti;
2) kadrovske osposobljenosti;
3) bezbednosti i zdravlja na radu;
4) zaštite i unapređenja životne sredine i
5) drugih uslova propisanih zakonom.
V PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU
Osnivač obezbeđuje trajno i organizovano obavljanje komunalnih delatnosti kao delatnosti od opšteg interesa, njihov razvoj i unapređenje, uređuje uslove i način organizovanja poslova, kao i druga pitanja vezana za obavljanje komunalnih delatnosti kao delatnosti od opšteg interesa.
Radi obezbeđenja zaštite opšteg interesa, nadležni organ Osnivača u skladu sa Zakonom i Statutom grada daje saglasnost na:
- statut Javnog preduzeća;
- davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog Preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
- ulaganje kapitala;
- na Cenovnik o visini naknade za komunalno uređenje građevinskog zemljišta, koji utvrđuje Nadzorni odbor Javnog preduzeća,
- druge odluke u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća Osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje Javnog preduzeća i za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;
3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
VI PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Javno preduzeće organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje trajnost, odnosno kontinuitet u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, odgovarajući kvalitet izvedenih radova, tačnost u pogledu rokova, preduzima mere u cilju unapređenja efikasnosti organizacije rada i razvoja.
Javno preduzeće je u obavezi da za svaku kalendarsku godinu donosi godišnji program poslovanja (u daljem tekstu: Program) i dostavlja ga Osnivaču radi davanja saglasnosti, najkasnije do 01. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Program se smatra donetim, kad na njega saglasnost da Osnivač.
Program sadrži naročito: planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama, elemente za celovito sagledavanje zarada i zapošljavanja u Javnom preduzeću, koji se utvrđuju u skladu sa politikom projektovanog rasta zarada u javnom sektoru, koju utvrđuje Vlada za godinu za koju se donosi Program, kao i druge elemente određene zakonom.
Osim Programa i finansijski izveštaji Javnog preduzeća, koje utvrđuje Nadzorni odbor Javnog preduzeća, dostavljaju se Osnivaču na davanje saglasnosti.
VII ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće zastupa direktor.
Direktor može u okviru svojih ovlašćenja dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje, u slučajevima predviđenim ovlašćenjem.
VIII OSNOVNI KAPITAL I IMOVINA
Osnovni kapital Javnog preduzeća koji je registrovan u Registru privrednih subjekata kod Agencije za privredne registre iznosi:
1. upisani novčani kapital: 8.251.391,08 dinara
2. uplaćeni novčani kapital: 8.251.391,08 dinara, sa stanjem na dan 27.11.1998. godine.
Javno preduzeće može koristiti sredstva u javnoj i drugim oblicima svojine u skladu sa zakonom, odlukom Osnivača i ugovorom.
Za obavljanje svoje delatnosti Javno preduzeće koristi sredstva koja čine nefinansijska imovina u stalnim sredstvima i finansijska imovina.
Nefinansijsku imovinu u stalnim sredstvima čine nekretnine i oprema i nefinansijska imovina u pripremi (investicije u toku).
Finansijsku imovinu čine: dugoročna finansijska imovina, novčana sredstva i aktivna vremenska razgraničenja.
Nefinansijska imovina u stalnim sredstvima koju čine zgrade, građevinski objekti, oprema i dr. Javno preduzeće ne može otuđiti, bez saglasnosti Osnivača.
Javno preduzeće, u obavljanju svoje delatnosti, obezbeđuje sredstva iz sledećih izvora:
- prihoda budžeta Osnivača;
- donacija;
- drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Upravljanje u Javnom preduzeću je organizovano kao jednodomno.
Organi Javnog preduzeća su:
1) Nadzorni odbor;
2) Direktor.
Nadzorni odbor ima tri člana.
Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava Osnivač, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenom Zakonom o javnim preduzećima.
Osnivač imenuje članove nadzornog odbora na period od četiri godine, s tim da se jedan član imenuje iz reda zaposlenih.
Predstavnik zaposlenih u nadzorni odbor predlaže se na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koja ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje trećeg ili drugog stepena, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;
3) da je stručnjak u jednoj ili više oblasti iz okvira delatnosti zbog kojih je Javno preduzeće osnovano;
4) da ima najmanje tri godine iskustva na rukovodećem položaju;
5) da poseduje stručnost iz oblasti finansija, prava ili korporativnog upravljanja;
6) da nije osuđivano na uslovnu ili bezuslovnu kaznu za krivična dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, kao i da mu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja pretežne delatnosti Javnog preduzeća.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
- Nadzorni odbor ne dostavi Osnivaču na saglasnost godišnji program poslovanja;
- Osnivač ne prihvati finansijski izveštaj Javnog preduzeća;
- Propuste da preduzmu neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja sumnje da odgovorno lice Javnog preduzeća deluje na štetu Javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem i na drugi način.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora mogu se razrešiti pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko Javno preduzeće ne ispuni godišnji program poslovanja ili ne ostvari ključne pokazatelje učinka.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog Predsednika ili člana Nadzornog odbora.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade iz prethodnog stava ovog člana utvrđuje osnivač, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije Programa poslovanja Javnog preduzeća.
Nadzorni odbor:
1) Utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) Usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
3) Donosi godišnji program poslovanja, uz saglasnost Osnivača;
4) Nadzire rad direktora;
5) Vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;
6) Uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
7) Utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i dostavlja ih Osnivaču radi davanja saglasnosti;
8) Donosi Statut uz saglasnost Osnivača;
9) Donosi pravilnike i druge opšte akte u skladu sa Statutom Javnog preduzeća, osim Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta;
10) Odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata uz saglasnost Osnivača;
11) Donosi Odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka uz saglasnost Osnivača;
12) Daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima;
13) Zaključuje ugovore o radu na određeno vreme sa direktorom Javnog preduzeća;
14) Donosi Poslovnik o svom radu;
15) Utvrđuje Cenovnik o visini naknade za komunalno uređenje građevinskog zemljišta, na koji saglasnost daje Osnivač;
16) Vrši druge poslove u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, Statutom i propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Direktora imenuje i razrešava Osnivač u skladu sa Zakonom, ovom Odlukom i Statutom Javnog preduzeća.
Direktor Javnog preduzeća se imenuje na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima.
Za direktora Javnog preduzeća imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da je stručnjak u jednoj ili više oblasti u okviru delatnosti Javnog preduzeća;
3) da ima visoko obrazovanje stečeno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, iz oblasti tehničkih nauka (građevinske, arhitektonske, mašinske ili druge tehničke struke) ili društvenih nauka (ekonomske, pravne ili druge društvene struke);
4) da ima najmanje pet godina radnog iskustva, od čega najmanje tri godine na poslovima za koje je osnovano Javno preduzeće ili najmanje tri godine na rukovodećim položajima;
5) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
6) da nije osuđivano za krivično delo protiv privrede, pravnog saobraćaja i službene dužnosti;
7) da mu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja delatnosti koja je pretežna delatnost Javnog preduzeća.
Na uslove za imenovanje direktora Javnog preduzeća, shodno se primenjuju odredbe Zakona o radu ("Sl. glasnik RS", br. 24/05, 61/05 i 54/09).
Radni odnos direktora zasniva se ugovorom o radu na određeno vreme koji direktor zaključuje sa Nadzornim odborom, u ime poslodavca.
Radni odnos na određeno vreme može da traje do isteka roka na koji je direktor imenovan, odnosno do njegovog razrešenja.
Direktor ima pravo na zaradu.
Direktor Javnog preduzeća:
- predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
- organizuje i rukovodi procesom rada i vodi poslovanje Javnog preduzeća;
- odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
- predlaže program rada i plan razvoja i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
- predlaže finansijske izveštaje;
- izvršava Odluke Nadzornog odbora;
- vrši i druge poslove određene Zakonom, ovom Odlukom i Statutom Javnog preduzeća.
Direktor Javnog preduzeća imenuje se po sprovedenom javnom konkursu.
Javni konkurs sprovodi Komisija za imenovanja koju obrazuje Osnivač, u skladu sa Zakonom.
Sprovođenje javnog konkursa započinje donošenjem Odluke o sprovođenju javnog konkursa za imenovanje direktora Javnog preduzeća koju donosi Osnivač.
Izborni postupak sprovodi se u skladu sa Zakonom.
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Ostavka se u pisanoj formi podnosi organu nadležnom za imenovanje direktora.
Predlog za razrešenje direktora Javnog preduzeća može podneti Nadzorni odbor Javnog preduzeća.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Osnivač će razrešiti direktora pre isteka perioda na koji je imenovan:
1. ukoliko u toku trajanja mandata prestane da ispunjava uslove za direktora Javnog preduzeća utvrđene zakonom i Statutom Javnog preduzeća;
2. ukoliko se utvrdi da je zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti i postupanja suprotnog pažnji dobrog privrednika i ozbiljnih propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanju poslova u Javnom preduzeću, došlo do znatnog odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja Javnog preduzeća, odnosno od plana poslovanja Javnog preduzeća;
3. ukoliko u toku trajanja mandata bude pravnosnažno osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora;
4. u drugim slučajevima propisanim zakonom.
Osnivač može razrešiti direktora pre isteka perioda na koji je imenovan:
1. ukoliko ne sprovede godišnji program poslovanja;
2. ukoliko ne ispunjava obaveze iz ugovora zaključenih sa Osnivačem;
3. ukoliko ne ispunjava obaveze iz člana 55. Zakona o javnim preduzećima;
4. ukoliko ne izvršava odluke Nadzornog odbora;
5. ukoliko se utvrdi da deluje na štetu Javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
6. ukoliko se utvrdi da je zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti i postupanja suprotnog pažnji dobrog privrednika i ozbiljnih propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanju poslova u Javnom preduzeću, došlo do odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja Javnog preduzeća, odnosno od plana poslovanja Javnog preduzeća;
7. ukoliko ne primeni predloge Komisije za reviziju ili ne primeni računovodstvene standarde u pripremi finansijskih izveštaja;
8. u drugim slučajevima propisanim zakonom.
Ukoliko protiv direktora stupi na snagu optužnica za krivična dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, Osnivač donosi rešenje o suspenziji.
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Na sva pitanja o suspenziji shodno se primenjuju odredbe o udaljenju sa rada propisane zakonom kojim se uređuje oblast rada.
Osnivač imenuje vršioca dužnosti direktora u sledećim slučajevima:
1. ukoliko direktoru prestane mandat zbog isteka perioda na koji je imenovan, zbog podnošenja ostavke, ili u slučaju razrešenja pre isteka mandata;
2. ukoliko bude doneto rešenje o suspenziji direktora;
3. u slučaju smrti ili gubitka poslovne sposobnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora može biti imenovan na period koji nije duži od šest meseci.
U naročito opravdanim slučajevima, a radi sprečavanja nastanka materijalne štete, Osnivač može doneti odluku o imenovanju vršioca dužnosti direktora na još jedan period od šest meseci.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.
Javno preduzeće je pri obavljanju delatnosti dužno da se stara o zaštiti životne sredine u skladu sa Zakonom i drugim propisima.
XI DRUGA PITANJA OD ZNAČAJA ZA NESMETANO OBAVLJANJE DELATNOSTI ZA KOJU SE OSNIVA JAVNO PREDUZEĆE
Rad Javnog preduzeća je javan.
Dostupnost informacija od javnog značaja Javno preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
U Javnom preduzeću, pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka.
U slučaju da se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, Gradsko veće grada Zaječara preduzima neophodne mere, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice i to:
1. uvođenje radne obaveze;
2. radno angažovanje zaposlenih iz drugih tehničko tehnoloških sistema, ili zapošljavanje i radno angažovanje novih lica;
3. pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti direktora i predsednika i članova Nadzornog odbora Javnog preduzeća.
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom Javnog preduzeća.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Javno preduzeće je dužno da uskladi svoje opšte akte sa odredbama ove Odluke u roku od 30 dana od dana njenog stupanja na snagu.
Na sva pitanja koja nisu posebno uređena ovom Odlukom, shodno se primenjuju odredbe Zakona o javnim preduzećima.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Javnog preduzeća "Direkcija za izgradnju" Zaječar ("Sl. list opština", br. 22/92, 4/98, 7/06 i "Službeni list grada Zaječara", br. 3/08 - dr. Odluka i 10/10).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".