ODLUKAO UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE CENE PRISTUPA SISTEMU ZA DISTRIBUCIJU ELEKTRIČNE ENERGIJE("Sl. glasnik RS", br. 105/2012 i 84/2013) |
1. Donosi se Metodologija za određivanje cene pristupa sistemu za distribuciju električne energije (u daljem tekstu: Metodologija), koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.
2. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za distribuciju električne energije i Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za distribuciju električne energije ("Službeni glasnik RS", br. 68/06, 18/07 i 116/08).
3. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
Samostalna odredba Odluke o izmeni i dopuni
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za distribuciju električne energije
("Sl. glasnik RS", br. 84/2013)
2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
METODOLOGIJA ZA ODREĐIVANJE CENE PRISTUPA SISTEMU ZA DISTRIBUCIJU ELEKTRIČNE ENERGIJE
Ovom metodologijom se određuju uslovi i način utvrđivanja maksimalne visine prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom (u daljem tekstu: operator sistema), kriterijumi i pravila za raspodelu tog prihoda, elementi za obračun (u daljem tekstu: tarifni elementi) i način obračuna usluge distribucije električne energije, tarife za obračun cene pristupa sistemu za distribuciju električne energije i način njihovog izračunavanja, kao i način, postupak i rokovi za dostavljanje dokumentacije i vrsta dokumentacije koju operator sistema dostavlja Agenciji za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija).
Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cene pristupa sistemu za distribuciju električne energije primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se operatoru sistema određuje maksimalna visina prihoda za regulatorni period, odnosno cena pristupa sistemu za distribuciju električne energije kojom se obezbeđuje:
1) pokrivanje opravdanih troškova poslovanja, kao i odgovarajući prinos na angažovana sredstva i investicije u obavljanju delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom kojima se obezbeđuje kratkoročna i dugoročna sigurnost snabdevanja, odnosno održivi razvoj sistema;
2) podsticanje ekonomske i energetske efikasnosti;
3) nediskriminacija, odnosno jednaki položaj za snabdevače i druge korisnike sistema i
4) sprečavanje međusobnog subvencionisanja između pojedinih delatnosti koje obavlja operator sistema i između pojedinih korisnika sistema.
Pojmovi upotrebljeni u metodologiji imaju sledeće značenje:
Info pravila |
Skup energetskih i ekonomskih podataka sistematizovanih u tabelama koji se dostavljaju Agenciji u cilju njenog redovnog izveštavanja i prilikom podnošenja odluke o ceni pristupa sistemu za distribuciju električne energije na saglasnost; |
Maksimalno |
Maksimalni iznos prihoda operatora sistema u regulatornom periodu, kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom i odgovarajući prinos na angažovana sredstva i investicije; |
Obračunski period |
Vremenski period koji je, po pravilu, kalendarski mesec; |
Regulatorni period |
Vremenski period u trajanju od jedne kalendarske godine - u daljem tekstu, u formulama i objašnjenjima formula označen sa t i |
Tarifni elementi |
Obračunske veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod operatora sistema koji je određen za regulatorni period u skladu sa ovom metodologijom. |
Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici ("Službeni glasnik RS", br. 57/11, 80/11 - ispravka i 93/12).
Pri izračunavanju prema formulama u ovoj metodologiji, sve vrednosti koje se izražavaju u procentima se dele sa 100.
IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA
Maksimalno odobreni prihod operatora sistema se obračunava na osnovu opravdanih troškova poslovanja i odgovarajućeg prinosa na angažovana sredstva i investicije u obavljanju delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom.
Opravdanost troškova se ocenjuje prema prirodi konkretnog troška, sagledavanjem njegove svrsishodnosti, proverom količina i cene kojom je izazvan konkretan trošak, uporednom analizom troškova operatora sistema zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima drugih operatora distributivnih sistema u zemlji i okruženju (benchmarking).
IV.1. Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi
Zajedničkim operativnim troškovima se smatraju operativni troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja operatora sistema koji, pored delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom, obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.
Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva (nematerijalna ulaganja osim goodwill-a, nekretnine, postrojenja i oprema) koja su neophodna za funkcionisanje operatora sistema koji pored delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.
Zajedničkim troškovima amortizacije se smatraju troškovi amortizacije zajedničkih sredstava nastali radi omogućavanja funkcionisanja operatora sistema koji pored delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.
Zajedničkim ostalim prihodima se smatraju ostali prihodi ostvareni angažovanjem zajedničkih resursa operatora sistema koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.
Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi se raspoređuju na delatnost distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod i na druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa opštim aktom o računovodstvu i računovodstvenim politikama operatora sistema i objektivnim kriterijumima.
IV.2. Obračun maksimalno odobrenog prihoda
Obračun maksimalno odobrenog prihoda operatora sistema po osnovu obavljanja delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom vrši se primenom sledeće formule:
MOPt = OTt + At + PPCKt * RSt + TGt - OPt+ KEt
gde su:
MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora sistema po osnovu obavljanja delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom u periodu t (u dinarima);
OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima);
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);
PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %);
RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima);
TGt - troškovi za naknadu gubitaka u sistemu za distribuciju električne energije u periodu t (u dinarima);
OPt - ostali prihodi u periodu t (u dinarima) i
KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).
Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda operatora sistema po osnovu obavljanja delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom se utvrđuju na osnovu podataka o planiranim energetskim veličinama iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njegovo donošenje.
Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom i čine ih:
1) troškovi materijala;
2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi;
3) troškovi proizvodnih usluga;
4) nematerijalni troškovi i
5) deo rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih, a koji se isplaćuju u regulatornom periodu.
U ovim operativnim troškovima sadržani su i:
1) troškovi usluga korišćenja sistema za prenos električne energije, koji ne obuhvataju troškove za kupce čiji su objekti priključeni na strani naponskog nivoa 110 kV u transformatorskoj stanici 110/10 kV/kV, 110/20 kV/kV ili 110/35 kV/kV;
2) operativni troškovi sredstava pribavljenih bez naknade i
3) troškovi nabavke električne energije za sopstvenu potrošnju.
Troškovi amortizacije predstavljaju opravdane troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom, pri čemu se u troškove amortizacije uključuju i troškovi amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade.
Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava na početku regulatornog perioda i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu.
Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu, obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.
Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu, obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih.
Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:
At = APSt + AASt
gde su:
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);
APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima) i
AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).
Regulisana sredstva predstavljaju neto vrednost nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme koja su angažovana na obavljanju delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom, izuzimajući:
- neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade, kao što su donacije, učešće trećih lica u izgradnji sistema za distribuciju električne energije, sredstva prikupljena po osnovu izgradnje priključaka i slično i
- neto vrednost nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku, koja se ne aktiviraju u regulatornom periodu ili koja nisu opravdana i/ili efikasna.
Opravdanost i efikasnost investicija radi potrebe razvoja sistema za distribuciju električne energije, a u cilju zadovoljavanja porasta potražnje za električnom energijom, otklanjanja zagušenja u mreži kao i povećanja sigurnosti i kvaliteta isporuke, utvrđuju se na osnovu:
- tehničko-tehnoloških, ekonomskih i drugih parametara i pokazatelja opravdanosti i efikasnosti ulaganja i
- usklađenosti ulaganja sa godišnjim programom poslovanja i planom razvoja sistema za distribuciju električne energije energetskog subjekta.
Regulisana sredstva su osnovica za obračun prinosa na angažovana sredstva koji operator sistema može da ostvari u regulatornom periodu.
Vrednost regulisanih sredstava se obračunava kao aritmetička sredina vrednosti regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda i vrednosti regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda, prema sledećoj formuli:
RSt = (pRSt + kRSt) / 2
gde su:
RSt - regulisana sredstava u periodu t (u dinarima);
pRSt - vrednost regulisanih sredstava na početku perioda t (u dinarima) i
kRSt - vrednost regulisanih sredstava na kraju perioda t (u dinarima).
Vrednost regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:
pRSt = pNVSt - pSBNt - pNSUPt
gde su:
pNVSt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina postrojenja i opreme na početku perioda t (u dinarima);
pSBNt - neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade na početku perioda t (u dinarima) i
pNSUPt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku na početku regulatornog perioda, a koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).
Vrednost regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda se obračunava prema sledećoj formuli:
kRSt = pRSt - ARSt + ΔSUPt - NOPSt - ΔSBNt - ΔNSUPt
gde su:
ARSt - troškovi amortizacije regulisanih sredstava koji ne uključuju troškove amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t, koji se obračunavaju na način utvrđen ovom metodologijom (u dinarima);
ΔSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku u periodu t, uvećana za neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih na početku regulatornog perioda, a koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima);
NOPSt - neto vrednost sredstava koja su otuđena i/ili trajno povučena iz upotrebe u periodu t (u dinarima);
ΔSBNt - promena vrednosti sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t (u dinarima) i
ΔNSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).
IV.2.4. Stopa prinosa na regulisana sredstva
Stopa prinosa na regulisana sredstva utvrđuje se kao ponderisana prosečna cena kapitala operatora sistema.
Ponderisana prosečna cena kapitala je ponderisani prosek stope prinosa na sopstveni kapital i ponderisane prosečne stope prinosa na pozajmljeni kapital, prema ponderima od 0,4 za sopstveni kapital i 0,6 za pozajmljeni kapital i obračunava se pre oporezivanja prema sledećoj formuli:
PPCKt = 0,4 * CSKt / (1 - SPt) + 0,6 * CPKt
gde su:
PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %);
CSKt - cena sopstvenog kapitala posle oporezivanja u periodu t (u %);
SPt - stopa poreza na dobit prema važećim zakonskim propisima u periodu t (u %) i
CPKt - ponderisana prosečna cena pozajmljenog kapitala u periodu t (u %).
Cena sopstvenog kapitala posle oporezivanja treba da odražava specifični rizik operatora sistema, rizik zemlje i preovlađujuće uslove pribavljanja kapitala na finansijskom tržištu u regulatornom periodu.
Pozajmljeni kapital, u smislu ovog pododeljka, predstavlja zbir dugoročnih obaveza i kratkoročnih finansijskih obaveza kojima se finansiraju regulisana sredstva.
Cena pozajmljenog kapitala se računa kao ponderisana prosečna kamatna stopa na ukupno pozajmljena sredstva, pri čemu se kao ponderi uzimaju učešća pozajmljenih sredstava u ukupno pozajmljenim sredstvima. Cena pozajmljenog kapitala se priznaje do nivoa cene obazrivo i racionalno pozajmljenih sredstava.
IV.2.5. Troškovi za naknadu gubitaka
Visina troškova za nadoknadu gubitaka električne energije u sistemu za distribuciju električne energije se utvrđuje na osnovu sledeće formule:
TGt = Gt * CGt
gde su:
TGt - troškovi za nadoknadu gubitaka u periodu t (u dinarima);
Gt - količina električne energije potrebna za nadoknadu gubitaka u periodu t (u kWh) i
CGt - cena električne energije za nadoknadu gubitaka u periodu t (u dinarima/kWh).
Količina električne energije potrebna za nadoknadu gubitaka u regulatornom periodu se izračunava prema sledećoj formuli:
Gt = KIt * SGt / (1- SGt)
gde su:
KIt - količina električne energije planirana za isporuku iz sistema za distribuciju električne energije u periodu t (u kWh) i
SGt - opravdana stopa gubitaka električne energije u periodu t (u %).
Količina električne energije planirana za isporuku iz sistema za distribuciju električne energije u regulatornom periodu je jednaka zbiru: električne energije planirane za isporuku kupcima čiji su objekti priključeni i koji će tokom regulatornog perioda biti priključeni na sistem za distribuciju električne energije i električne energije planirane za isporuku susednim distributivnim sistemima.
Opravdana stopa gubitaka električne energije u sistemu za distribuciju električne energije u regulatornom periodu se određuje na osnovu: ostvarenih stopa gubitaka električne energije u prethodne tri godine, analize stanja sistema, uporedne analize ostvarenih stopa gubitaka operatora distributivnih sistema u okruženju (benchmarking), plana smanjenja gubitaka i mera za njegovu realizaciju.
Cena električne energije za nadoknadu gubitaka je ponderisana prosečna opravdana nabavna cena električne energije, uključujući i sve opravdane zavisne troškove nabavke električne energije za nadoknadu gubitaka u regulatornom periodu.
Ostali prihodi su prihodi ostvareni angažovanjem resursa namenjenih obavljanju delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom, kao što su: prihodi od prodaje nusproizvoda i usluga, prihodi od aktiviranja učinaka i robe, prihodi od prodaje regulisanih sredstava, prihodi po osnovu naknađenih šteta, prihodi po osnovu obustave isporuke električne energije i drugi prihodi.
Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se umanjuje ili uvećava maksimalno odobreni prihod u regulatornom periodu (t) za iznos odstupanja ostvarenog prihoda po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost za t-2 regulatorni period od opravdanog prihoda za t-2 regulatorni period obračunatog na način utvrđen ovom metodologijom, a na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda ostvarenih u t-2 regulatornom periodu, odnosno u prethodnim regulatornim periodima za koje korekcija nije izvršena.
Korekcioni element se obračunava prema sledećoj formuli:
KEt = (OPPRt-2 - OPRt-2) * (1 + It-2)
gde su:
KEt - korekcioni element za period t (u dinarima);
OPPRt-2 - opravdani prihod po osnovu obavljanja delatnosti distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom u periodu t-2, obračunat u skladu sa ovom metodologijom na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda (u dinarima);
OPRt-2 - ostvareni prihod po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost u periodu t-2 (u dinarima) i
It-2 - indeks potrošačkih cena u Republici Srbiji u periodu t-2, prema objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike (u %).
Ako operator sistema prilikom podnošenja odluke o ceni pristupa sistemu za distribuciju električne energije na saglasnost Agenciji, raspolaže podacima o ostvarenim energetskim veličinama i finansijskim izveštajima za t-1 regulatorni period, korekcioni element se izračunava na osnovu podataka iz t-1 regulatornog perioda, odnosno prethodnih regulatornih perioda za koje korekcija nije izvršena.
Korisnik distributivnog sistema (u daljem tekstu: korisnik sistema), u smislu ove metodologije jeste:
1) kupac čiji su objekti priključeni na sistem za distribuciju električne energije koji je sa snabdevačem zaključio ugovor o prodaji električne energije sa unapred određenom količinom za svaki obračunski period tokom perioda snabdevanja;
2) kupac čiji su objekti priključeni na sistem za distribuciju električne energije koji je sa snabdevačem zaključio ugovor o prodaji električne energije sa potpunim snabdevanjem, a usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije se za električnu energiju isporučenu tom kupcu obračunava snabdevaču;
3) operator prenosnog sistema za električnu energiju isporučenu iz distributivnog sistema za napajanje sopstvenih elektroenergetskih objekata (sopstvena potrošnja - hlađenje transformatora, napajanje uređaja i sistema za upravljanje i zaštitu postrojenja i sl.);
4) kupac za električnu energiju isporučenu sa sistema za distribuciju električne energije za potrebe električne vuče u gradskom saobraćaju (isporuka preko ispravljačkih podstanica povezanih na distributivni sistem);
5) energetski subjekt za proizvodnju električne energije, za električnu energiju isporučenu iz sistema za distribuciju električne energije za potrebe proizvodnje električne energije i
6) operator prenosnog i operator povezanog distributivnog sistema za električnu energiju koja se iz sistema za distribuciju električne energije isporučuje u prenosni sistem, odnosno u povezani distributivni sistem.
V.1. Kategorije korisnika sistema
Kategorije korisnika sistema određuju se u zavisnosti od: napona na mestu isporuke električne energije, vrste mernih uređaja, odnosno načina merenja i drugih kriterijuma utvrđenih ovom metodologijom (u daljem tekstu: kategorije korisnika).
Kategorije korisnika sistema su:
1) Potrošnja na srednjem naponu;
2) Potrošnja na niskom naponu;
3) Široka potrošnja i
4) Javno osvetljenje.
V.1.1. Potrošnja na srednjem naponu
U kategoriji Potrošnja na srednjem naponu su korisnici sistema čiji su objekti priključeni na sistem za distribuciju električne energije naponskog nivoa iznad 1 kV, a nižeg od 110 kV.
V.1.2. Potrošnja na niskom naponu
U kategoriji Potrošnja na niskom naponu su korisnici sistema čiji su objekti priključeni na sistem za distribuciju električne energije naponskog nivoa do 1 kV i kojima se isporučena aktivna snaga, aktivna i reaktivna energija utvrđuju merenjem.
U kategoriji Široka potrošnja su korisnici sistema čiji su objekti priključeni na sistem za distribuciju električne energije do 1 kV kojima se aktivna snaga utvrđuje prema odobrenoj snazi priključka u skladu sa ovom metodologijom i ne može biti veća od snage obračunate prema nazivnoj struji automatskog osigurača od 63A, odnosno 14,50 kilovata za monofazni priključak i 43,50 kilovata za trofazni priključak, isporučena aktivna energija se utvrđuje merenjem, a reaktivna energija ne meri.
U kategoriji Javno osvetljenje su korisnici sistema koji električnu energiju koriste za osvetljenje ulica, trgova, tunela, pešačkih prolaza, parkova, puteva, istorijskih i drugih obeležja, uređaja za putnu signalizaciju i druga potrošnja za osvetljenje javnih površina i javnih objekata i korisnici koji električnu energiju koriste za osvetljavanje reklamnih panoa, kojima se isporučena aktivna energija utvrđuje merenjem ili obračunom prema vremenu isporuke, a aktivna snaga i reaktivna energija ne mere.
Grupe korisnika sistema (u daljem tekstu: grupe korisnika) utvrđuju se za kategorije Široka potrošnja i Javno osvetljenje.
Grupe korisnika utvrđuju se u zavisnosti od načina merenja i uslova isporuke aktivne energije i u zavisnosti od namene potrošnje električne energije.
V.2.1. Grupe korisnika u kategoriji Široka potrošnja
V.2.1.1.Grupe korisnika u kategoriji Široka potrošnja u zavisnosti od načina merenja i uslova isporuke aktivne energije
U kategoriji Široka potrošnja, u zavisnosti od načina merenja i uslova isporuke aktivne energije, utvrđuju se četiri grupe korisnika:
1) Potrošnja sa jednotarifnim merenjem;
2) Potrošnja sa dvotarifnim merenjem;
3) Upravljana potrošnja, kod kojih se sistemom za daljinsko upravljanje potrošnjom upravlja napajanjem električnom energijom kotlova za grejanje prostorija, TA peći i protočnih bojlera, na način kojim se napajanje može prekinuti u periodu od najviše dva puta od po tri časa dnevno, s tim što se između dva prekida mora obezbediti napajanje u trajanju od najmanje četiri časa i
4) Upravljana potrošnja sa posebnim merenjem, kod kojih se sistemom za daljinsko upravljanje potrošnjom upravlja napajanjem električnom energijom kotlova za grejanje prostorija, TA peći i protočnih bojlera, a isporučena aktivna energija meri preko posebnog mernog uređaja. Električna energija se isporučuje u trajanju od deset časova dnevno, od čega osam časova neprekidno, u vremenu koje određuje operator sistema, u skladu sa mogućnostima sistema za distribuciju električne energije. Ako je dnevna temperatura, merena u 07h, minus 10°C ili niža, u naseljenom mestu sa upravljanom potrošnjom, električna energija se dodatno isporučuje u trajanju od dva časa. Napajanje električnom energijom u trajanju od dodatna dva časa se obezbeđuje u periodu od 12h do 22h.
V.2.1.2.Grupe korisnika u kategoriji Široka potrošnja u zavisnosti od namene potrošnje
U kategoriji Široka potrošnja, u zavisnosti od namene potrošnje električne energije, utvrđuju se tri grupe korisnika:
1) Domaćinstvo, u kojoj su korisnici koji električnu energiju koriste za potrebe domaćinstva u stanovima, stambenim zgradama i objektima za odmor, za potrebe osvetljavanja pripadajućih sporednih, ekonomskih objekata i garaža i prilaza tim objektima, kao i za pogon elektromotora i aparata u poljoprivrednim domaćinstvima;
2) Javna i zajednička potrošnja, u kojoj su korisnici ustanove koje je osnovala država, odnosno autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave u oblasti: obrazovanja, kulture, zdravstvene zaštite stanovništva, dečje zaštite, socijalne zaštite, zdravstvene zaštite životinja; potrošnja električne energije za napajanje zajedničkih uređaja i instalacija u stambenim zgradama, zajedničkim i sporednim prostorijama, kao i potrošnja za pogon uređaja i instalacija kućnih i zajedničkih seoskih vodovoda i
3) Ostala komercijalna potrošnja, u kojoj su korisnici koji električnu energiju koriste za potrebe osvetljavanja i zagrevanja poslovnih objekata i poslovnih prostorija i pogon motora i aparata u tim objektima i prostorijama, pogon zajedničkih uređaja i instalacija u tim objektima i ostali potrošači iz kategorije Široka potrošnja, koji električnu energiju koriste za potrebe obavljanja privrednih i drugih delatnosti i druge potrebe, osim za namene iz tač. 1) i 2) ovog pododeljka.
V.2.2. Grupe korisnika u kategoriji Javno osvetljenje
U kategoriji Javno osvetljenje, u zavisnosti od namene potrošnje električne energije, utvrđuju se dve grupe korisnika:
1) Javno osvetljenje, u kojoj su korisnici koji električnu energiju koriste za osvetljenje ulica, trgova, tunela, pešačkih prolaza, parkova, puteva, istorijskih i drugih obeležja, uređaja za putnu signalizaciju i druga potrošnja za osvetljenje javnih površina i javnih objekata i
2) Svetleće reklame, u kojoj su korisnici koji električnu energiju koriste za osvetljavanje reklamnih panoa.
Tarifni elementi su obračunske veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod operatora sistema utvrđen za regulatorni period.
Tarifni elementi su:
1) "aktivna snaga";
2) "aktivna energija" i
3) "reaktivna energija".
VI.1. Tarifni element "aktivna snaga"
Tarifni element "aktivna snaga" je suma odobrenih aktivnih snaga korisnika sistema iz poglavlja V. tač. 1), 2) i 3) ove metodologije i mesečnih maksimalnih aktivnih snaga za korisnikasistema iz poglavlja V. tač. 4) ove metodologije koja se u periodu t izračunava prema sledećoj formuli:
gde su:
ASt - tarifni element "aktivna snaga" u periodu t (u kW);
OSi,m,k - odobrena snaga za i-to mesto isporuke sa sistema za distribuciju električne energije, u mesecu m u periodu t, za k-tog korisnika sistema (u kW);
MASm,ev - maksimalna aktivna snaga u mesecu m za korisnika sistema iz poglavlja V. tačka 4) ove metodologije (u kW);
Iu - ukupan broj mesta isporuke sa sistema za distribuciju električne energije korisnika iz poglavlja V., tač. 1), 2) i 3) ove metodologije i
Ku - ukupan broj korisnika sistema za distribuciju električne energije iz poglavlja V. tač. 1), 2) i 3) ove metodologije.
Odobrena snaga za jednog korisnika sistema je snaga koja je određena u odobrenju za priključenje, elektroenergetskoj saglasnosti ili drugom aktu kojim je odobreno priključenje objekta korisnika sistema, a za objekte postojećih korisnika sistema koji nemaju odobrenu snagu na način utvrđen propisom kojim se uređuju uslovi isporuke električne energije.
Za korisnika sistema iz poglavlja V. tačka 4) ove metodologije, odobrenom snagom u smislu ove metodologije, smatra se suma odobrenih snaga na svim mestima isporuke u kojima su ispravljačke podstanice povezane na sistem za distribuciju električne energije.
Za korisnika sistema iz poglavlja V. tačka 4) ove metodologije, maksimalna aktivna snaga u smislu ove metodologije, je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga na svim mernim mestima na sistemu za distribuciju električne energije u kojima su ispravljačke podstanice povezane na sistem za distribuciju i utvrđuje se za svaki obračunski period u regulatornom periodu.
Snaga se izražava u kilovatima (kW)
VI.2. Tarifni element "aktivna energija"
Tarifni element "aktivna energija" je ukupna aktivna energija koja se isporučuje tokom regulatornog perioda.
Aktivna energija za jednog korisnika sistema je suma aktivnih energija koje su izmerene na svim mernim mestima tog korisnika sistema u svim obračunskim periodima tokom regulatornog perioda.
Aktivna energija se izražava u kilovatčasovima (kWh).
VI.3. Tarifni element "reaktivna energija"
Tarifni element "reaktivna energija" je ukupna reaktivna energija koja se isporučuje tokom regulatornog perioda korisnicima sistema iz poglavlja V. tač. 1), 2), 3) i 4) ove metodologije iz kategorija Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu.
Reaktivna energija za jednog korisnika sistema je suma reaktivnih energija koje su izmerene na svim mernim mestima tog korisnika sistema u svim obračunskim periodima tokom regulatornog perioda.
Reaktivna energija se izražava u kilovatčasovima (kvarh).
Tarife se utvrđuju za svaki od tarifnih elemenata iz poglavlja VI. ove metodologije.
Tarife se utvrđuju po kategorijama i grupama korisnika sistema.
VII.1. Tarife za tarifni element "aktivna snaga"
Za tarifni element "aktivna snaga" utvrđuju se dve tarife:
1) "odobrena snaga" i
2) "prekomerna snaga".
Tarifa "odobrena snaga" se primenjuje na odobrenu snagu bez obzira na izmerenu vrednost mesečne maksimalne aktivne snage u obračunskom periodu.
Tarifa "prekomerna snaga" se primenjuje ako je izmerena mesečna maksimalna aktivna snaga veća od odobrene snage, tako što se na iznos odobrene snage primenjuje tarifa "odobrena snaga", a na iznos razlike između mesečne maksimalne i odobrene snage, primenjuje se tarifa "prekomerna snaga".
Za korisnike iz kategorije Široka potrošnja utvrđuje se jedna tarifa: "odobrena snaga", koja se primenjuje na odobrenu snagu, u skladu sa pododeljkom VII.1.1. ove metodologije.
VII.1.1. Utvrđivanje mesečne maksimalne aktivne snage
Mesečna maksimalna aktivna snaga jednog korisnika sistema iz kategorija Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu se utvrđuje merenjem srednje petnaestominutne aktivne snage u obračunskom periodu.
Ako se jednom korisniku sistema srednja petnaestominutna aktivna snaga meri na jednom mernom mestu u objektu priključenom/povezanom na sistem za distribuciju, mesečna maksimalna aktivna snaga je jednaka najvećoj izmerenoj vrednosti. Ako se za jednog korisnika sistema srednja petnaestominutna aktivna snaga meri na više mernih mesta u jednom objektu priključenom/povezanom na sistem za distribuciju, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima na istom naponskom nivou, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.
Ako se za jednog korisnika sistema električna energija isporučuje iz više trafostanica 10/0,4 kV/kV koje se napajaju iz iste transformatorske stanice 35/10 kV/kV, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima u trafostanicama 10/0,4 kV/kV na istom naponskom nivou, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.
Ako se za jednog korisnika sistema električna energija isporučuje iz više trafostanica 10/0,4 kV/kV, odnosno 20/0,4 kV/kV koji se napajaju sa istog izvoda iz transformatorske stanice 110/10 kV/kV, odnosno 110/20 kV/kV, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima u trafostanicama 10/0,4 kV/kV, odnosno 20/0,4 kV/kV na istom naponskom nivou, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.
Za električnu vuču u gradskom saobraćaju, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima u kojima su ispravljačke podstanice povezane na sistem za distribuciju istog operatora sistema, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.
Korisniku sistema iz kategorije Široka potrošnja, aktivna snaga se obračunava za obračunski period, prema odobrenoj snazi, osim kada su, u skladu sa propisom kojim se uređuju uslovi isporuke električne energije, ovom korisniku sistema na njegov zahtev, ugrađeni automatski osigurači manje nazivne struje od odobrene, a snaga obračunava prema nazivnoj struji ugrađenog automatskog osigurača množenjem nazivne struje sa 0,23 za monofazni priključak, a sa 0,69 za trofazni priključak.
VII.2. Tarife za tarifni element "aktivna energija"
Za tarifni element "aktivna energija", u zavisnosti od načina merenja, odnosno doba dana isporuke električne energije, utvrđuju se tarife:
1) "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju";
2) "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju";
3) "jednotarifno merenje" i
4) "aktivna energija - javno osvetljenje";
Za korisnike iz kategorija: Potrošnja na srednjem naponu, Potrošnja na niskom naponu, Široka potrošnja - grupe korisnika Potrošnja sa dvotarifnim merenjem i Upravljana potrošnja utvrđuju se dve tarife za aktivnu energiju - "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" i "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju."
Za korisnike iz kategorije Široka potrošnja - grupa korisnika Potrošnja sa jednotarifnim merenjem, utvrđuje se jedna tarifa za aktivnu energiju bez obzira na doba dana u kome se energija isporučuje - "jednotarifno merenje".
Za korisnike iz kategorije Javno osvetljenje, utvrđuje se jedna tarifa za aktivnu energiju bez obzira na doba dana u kome se energija isporučuje - "aktivna energija - javno osvetljenje".
"Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" se primenjuje na iznos aktivne energije isporučene tokom obračunskog perioda, po pravilu u vremenu od 07h do 23h svakog dana.
"Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" se primenjuje na iznos aktivne energije isporučene tokom obračunskog perioda, po pravilu u vremenu od 00h do 07h i od 23h do 24h svakog dana.
Doba primene tarifa za aktivnu energiju u distributivnom sistemu, ili pojedinim delovima sistema se može odrediti i u drugom periodu dana, radi obezbeđivanja uravnoteženog rada sistema i sprečavanja preopterećenja uređaja i opreme, pod uslovom da doba primene "niže dnevne tarife za aktivnu energiju" počinje između 22h i 24h i traje neprekidno osam časova.
Operator sistema o svim promenama doba primene tarifa za aktivnu energiju blagovremeno obaveštava korisnike sistema putem sredstava javnog informisanja ili na drugi pogodan način, a najkasnije 24 časa pre pomeranja vremena primene tarifa za aktivnu energiju.
Za korisnike sistema iz kategorije Široka potrošnja - grupa korisnika Upravljana potrošnja sa posebnim merenjem, na iznos aktivne energije isporučene tokom obračunskog perioda se primenjuje "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Široka potrošnja - grupa korisnika Potrošnja sa dvotarifnim merenjem.
VII.3. Tarife za tarifni element "reaktivna energija"
Za tarifni element "reaktivna energija" utvrđuju se dve tarife:
30) "reaktivna energija" i
31) "prekomerna reaktivna energija".
Tarifa "reaktivna energija" se primenjuje na iznos izmerene reaktivne energije, ako je faktor snage na mestu isporuke za obračunski period veći ili jednak 0,95.
Ako je faktor snage na mestu isporuke za obračunski period manji od 0,95, tarifa "reaktivna energija" se primenjuje na iznos reaktivne energije koja odgovara faktoru snage 0,95, a tarifa "prekomerna reaktivna energija" se primenjuje na iznos pozitivne razlike izmerene reaktivne energije i reaktivne energije koja odgovara faktoru snage 0,95.
VIII NAČIN IZRAČUNAVANJA I RELATIVNI ODNOSI TARIFA
Tarife su jednake za sve korisnike sistema istog operatora sistema u okviru iste kategorije i grupe korisnika, bez obzira na dužinu distributivnog puta.
VIII.1. Izračunavanje tarifa za tarifni element "aktivna snaga"
Tarifa "odobrena snaga" za kategorije korisnika Potrošnja na srednjem naponu, Potrošnja na niskom naponu i tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Široka potrošnja, utvrđuju se prema tarifi "odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu, koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:
1) |
"odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu |
1,00; |
2) |
"odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu |
1,60 i |
3) |
"odobrena snaga" za kategoriju Široka potrošnja |
0,50. |
Relativni odnosi tarifa "odobrena snaga" i "prekomerna snaga" su 1 : 4.
Tarife za tarifni element "aktivna snaga" se izražavaju u dinarima po kW.
VIII.1.1. Tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu
Tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu se određuje na osnovu dela maksimalno odobrenog prihoda i tarifnog elementa "aktivna snaga" za kategorije korisnika Potrošnja na srednjem naponu, Potrošnja na niskom naponu i Široka potrošnja, prema sledećoj formuli:
TOSsn = 0,32 * MOPt / (ASsn,t + ROnn,sn * ASnn,t + ROšp,sn * ASšp,t)
gde su:
TOSsn - tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu (u dinarima po kW);
MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora sistema (u dinarima);
ASsn,t - tarifni element "aktivna snaga", za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu (u kW);
ASnn,t - tarifni element "aktivna snaga", za kategoriju Potrošnja na niskom naponu (u kW);
ASšp,t - tarifni element "aktivna snaga", za kategoriju Široka potrošnja (u kW);
ROnn,sn - relativni odnos tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu i Potrošnja na srednjem naponu koji ima vrednost iz odeljkaVIII.1. ove metodologije i
ROšp,sn - relativni odnos tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Široka potrošnja i Potrošnja na srednjem naponu koji ima vrednost iz odeljkaVIII.1. ove metodologije.
VIII.1.2. Tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu
Tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu se određuje prema sledećoj formuli:
TOSnn = ROnn,sn * TOSsn
gde je
TOSnn - tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu (u dinarima po kW).
VIII.1.3. Tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Široka potrošnja
Tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Široka potrošnja se određuje prema sledećoj formuli:
TOSšp = ROšp,sn * TOSsn
gde je
TOSšp - tarifa "odobrena snaga" za kategoriju Široka potrošnja (u dinarima po kW).
VIII.1.4. Tarifa "prekomerna snaga" za kategorije Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu
Tarifa "prekomerna snaga" za odgovarajuću kategoriju korisnika se određuje prema formulama:
TPSsn = 4 * TOSsn
TPSnn = 4 * TOSnn
gde su:
TPSsn - tarifa "prekomerna snaga" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu (u dinarima po kW) i
TPSnn - tarifa "prekomerna snaga" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu (u dinarima po kW).
VIII.2. Izračunavanje tarifa za tarifni element "aktivna energija"
Tarife za tarifni element "aktivna energija" za kategorije korisnika Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu se utvrđuju prema tarifi "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju korisnika Potrošnja na srednjem naponu, koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:
1) tarife za aktivnu energiju za kategoriju korisnika Potrošnja na srednjem naponu
- "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" |
3,0 |
- "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" |
1,0 |
2) tarife za aktivnu energiju za kategoriju Potrošnja na niskom naponu
- "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" |
6,9 |
- "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" |
2,3 |
Tarife za tarifni element "aktivna energija" za kategoriju korisnika Široka potrošnja se utvrđuju prema tarifi "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju", koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:
1) "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" |
4,0 |
2) "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" |
1,0 |
3) "jednotarifno merenje" |
3,5 |
Tarife za tarifni element "aktivna energija" se izražavaju u dinarima po kWh.
VIII.2.1. "Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu
"Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu se određuje na osnovu dela maksimalno odobrenog prihoda i tarifnog elementa "aktivna energija" za kategorije korisnika Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu, prema sledećoj formuli:
NTsn = 0,14 * MOPt / (AENTsn,t + ROvt,nt * AEVTsn,t +
+ RONTnn,sn * AENTnn,t + ROVTnn,sn * AEVTnn,t)
gde su:
NTsn - "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu (u dinarima po kWh);
MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora sistema (u dinarima);
AENTsn,t - aktivna energija planirana za isporuku korisnicima sistema iz kategorije Potrošnja na srednjem naponu tokom trajanja niže dnevne tarife (u kWh);
AEVTsn,t - aktivna energija planirana za isporuku korisnicima sistema iz kategorije Potrošnja na srednjem naponu tokom trajanja više dnevne tarife (u kWh);
AENTnn,t - aktivna energija planirana za isporuku korisnicima sistema iz kategorije Potrošnja na niskom naponu tokom trajanja niže dnevne tarife (u kWh);
AEVTnn,t - aktivna energija planirana za isporuku korisnicima sistema iz kategorije Potrošnja na niskom naponu tokom trajanja više dnevne tarife (u kWh);
ROvt,nt - relativni odnos više i niže dnevne tarife za aktivnu energiju koji ima vrednost iz odeljka VIII.2. ove metodologije;
RONTnn,sn - relativni odnos tarifa "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu i Potrošnja na srednjem naponu koji ima vrednost iz odeljka VIII.2. ove metodologije i
ROVTnn,sn - relativni odnos tarifa "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu i "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu koji ima vrednost iz odeljkaVIII.2. ove metodologije.
VIII.2.2. "Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu
"Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu se određuje prema sledećoj formuli:
VTsn = ROvt,nt * NTsn
gde je
VTsn - "Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu (u dinarima po kWh);
VIII.2.3. "Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" i "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu
"Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" i "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu se određuju prema sledećim formulama:
NTnn = RONTnn,sn * NTsn
VTnn = ROVTnn,sn * NTsn
gde su:
NTnn - "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu (u dinarima po kWh) i
VTnn - "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu (u dinarima po kWh).
VIII.2.4. "Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Široka potrošnja
"Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju korisnika Široka potrošnja se određuje na osnovu dela maksimalno odobrenog prihoda i tarifnog elementa "aktivna energija" za kategoriju korisnika Široka potrošnja, prema sledećoj formuli:
NTšp = 0,50 * MOPt / (AENTšp,t + ROvt,nt * AEVTšp,t + ROjt,nt * AEJTšp,t)
gde su:
NTšp - "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Široka potrošnja (u dinarima po kWh);
MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora sistema (u dinarima);
AENTšp,t - aktivna energija planirana za isporuku korisnicima sistema iz kategorije Široka potrošnja tokom trajanja niže dnevne tarife (u kWh);
AEVTšp,t - aktivna energija planirana za isporuku korisnicima sistema iz kategorije Široka potrošnja tokom trajanja više dnevne tarife (u kWh);
AEJTšp,t - aktivna energija planirana za isporuku korisnicima sistema iz kategorije Široka potrošnja sa jednotarifnim merenjem (u kWh);
ROvt,nt - relativni odnos više i niže dnevne tarife za aktivnu energiju koji ima vrednost iz odeljkaVIII.2. ove metodologije.
ROjt,nt - relativni odnos tarife "jednotarifno merenje" i "niže dnevne tarife za aktivnu energiju" koji ima vrednost iz odeljka VIII.2. ove metodologije.
VIII.2.5. "Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" i tarifa "jednotarifno merenje" za kategoriju Široka potrošnja
"Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" i tarifa "jednotarifno merenje" za Široku potrošnju se određuje prema sledećim formulama:
VTšp = ROvt,nt * NTšp
JTšp = ROjt,nt * NTšp
gde su:
VTnn - "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Široka potrošnja (u dinarima po kWh) i
JTnn - tarifa "jednotarifno merenje" za kategoriju Široka potrošnja (u dinarima po kWh).
VIII.2.6. "Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" i "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za grupu Upravljana potrošnja
Tarife "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" i "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za grupu korisnika Upravljana potrošnja se određuju na osnovu tarifa "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" i "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za grupu korisnika Potrošnja sa dvotarifnim merenjem prema sledećim formulama:
NTup = ROup * NTšp
VTup = ROup * VTšp
gde su:
NTup - "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za grupu Upravljana potrošnja (u dinarima po kWh);
VTup - "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" za grupu Upravljana potrošnja (u dinarima po kW) i
ROup - relativni odnos tarifa za aktivnu energiju za grupu korisnika Potrošnja sa dvotarifnim merenjem i za grupu korisnika Upravljana potrošnja.
Relativni odnos tarifa za aktivnu energiju za grupu korisnika Potrošnja sa dvotarifnim merenjem i za grupu korisnika Upravljana potrošnja je ROup =0,85.
VIII.2.7. Tarifa "aktivna energija" za kategoriju Javno osvetljenje
Tarifa "aktivna energija - javno osvetljenje" za kategoriju Javno osvetljenje se određuje na osnovu dela maksimalno odobrenog prihoda i tarifnog elementa "aktivna energija" za korisnike iz kategorije Javno osvetljenje prema sledećoj formuli:
AEJO = 0,02 * MOPt / AEJOt
gde su:
AEJO - tarifa "aktivna energija - javno osvetljenje", u dinarima po kWh;
MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora sistema (u dinarima) i
AEJOt - aktivna energija planirana za isporuku korisnicima sistema iz kategorije Javno osvetljenje (u kWh).
VIII.3. Izračunavanje tarifa za tarifni element "reaktivna energija"
Tarife "reaktivna energija" za kategorije korisnika Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu, utvrđuju se prema tarifi "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu, koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećem relativnom odnosu:
1) "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu |
1,0 |
2) "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu |
2,8. |
Relativni odnosi tarifa "reaktivna energija" i "prekomerna reaktivna energija" su 1:2.
Tarife za tarifni element "reaktivna energija" se izražavaju u dinarima po kvarh.
VIII.3.1. Tarifa "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu
Tarifa "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu se određuje na osnovu dela maksimalno odobrenog prihoda i tarifnog elementa "reaktivna energija" za kategorije korisnika Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu, prema sledećoj formuli:
TREsn = 0,02 * MOPt / (REsn,t + ROnn,sn * REnn,t)
gde su:
TREsn - tarifa "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu (u dinarima po kvarh);
MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora sistema (u dinarima);
REsn,t - tarifni element "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu (u kvarh);
REnn,t - tarifni element "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu (u kvarh) i
ROnn,sn - relativni odnos tarifa "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu i Potrošnja na srednjem naponu koji ima vrednost iz ovog iz odeljka VIII.3. ove metodologije.
VIII.3.2. Tarifa "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu
Tarifa "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu se određuje prema sledećoj formuli:
TREnn = ROnn,sn * TREsn
gde je
TREnn - tarifa "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu (u dinarima po kvarh).
VIII.3.3. Tarifa "prekomerna reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu
Relativni odnosi tarifa "reaktivna energija" i "prekomerna reaktivna energija" su 1:2 tako da se tarifa "prekomerna reaktivna energija" za odgovarajuću kategoriju korisnika određuje prema formulama:
TPREsn = 2 * TREsn
TPREnn = 2 * TREnn
gde su:
TPREsn - tarifa "prekomerna reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu (u dinarima po kvarh) i
TPREnn - tarifa "prekomerna reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu (u dinarima po kvarh).
Usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije se obračunava korisnicima sistema na osnovu tarifa za obračunski period.
Korisnicima sistema iz poglavlja V. tačka 4) ove metodologije, usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije se obračunava prema tarifama po tarifnim elementima "aktivna snaga", "aktivna energija" i "reaktivna energija", pri čemu se tarifa "odobrena snaga" primenjuje na iznos mesečne maksimalne aktivne snage, ako je ta snaga manja od odobrene snage.
Korisnicima sistema iz poglavlja V. tač. 5) i 6) ove Metodologije, usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije se obračunava prema tarifama za aktivnu energiju.
Ako se u toku obračunskog perioda promene tarife, usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije se obračunava primenom do tada važećih i novih tarifa, srazmerno broju dana njihovog važenja u obračunskom periodu.
X.1. Prekid ili ograničenje isporuke električne energije objektu korisnika sistema i ograničenje snage
U slučaju prekida isporuke električne energije zbog poremećaja u sistemu za distribuciju električne energije, pri utvrđivanju mesečne maksimalne aktivne snage, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog opterećenja, se neće uzimati u obzir postignuta opterećenja u prvih osam časova nakon uspostavljanja normalne isporuke električne energije.
Ako je prekid u isporuci električne energije zbog poremećaja u sistemu za distribuciju električne energije ili usled kvara na postrojenjima korisnika sistema prouzrokovanog višom silom, trajao duže od 24 časa neprekidno, iznos obračunat po tarifnom elementu "aktivna snaga" će se umanjiti srazmerno broju dana prekida u obračunskom periodu.
Korisniku sistema, kao maksimalna mesečna snaga se obračunava snaga izmerena u vremenu trajanja ograničenja isporuke, ako je veća od najveće snage izmerene izvan tog vremena.
X.2. Objekat koji se prvi put priključuje na sistem, prijava i odjava korisnika i obustava isporuke objektu korisnika
Korisniku sistema čiji se objekat prvi put priključuje, odnosno povezuje na sistem za distribuciju električne energije, korisniku sistema kojem je odobreno priključenje privremenog objekta na rok kraći od 30 dana, kao i korisniku sistema koji se u skladu sa propisom kojim se utvrđuju uslovi isporuke električne energije odjavi ili prijavi u toku meseca, obračun po tarifnom elementu "aktivna snaga" se utvrđuje primenom važećih tarifa "odobrena snaga" i "prekomerna snaga" srazmerno broju dana koliko je objekat bio priključen na sistem za distribuciju električne energije u obračunskom periodu.
Korisniku sistema kome je skladu sa zakonom i propisom o uslovima isporuke i snabdevanja električne energije, obustavljena isporuka električne energije, usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije se obračunava prema tarifi "odobrena snaga" za svo vreme trajanja obustave.
X.3. Preraspodela opterećenja u sistemu korisnika
U slučaju kada operator sistema, zbog poremećaja u sistemu za distribuciju električne energije ili redovnih radova na održavanju i proširenju sistema, u skladu sa propisom o uslovima isporuke električne energije i/ili pravilima o radu sistema za distribuciju električne energije, od korisnika sistema zahteva preraspodelu opterećenja u svom sistemu, maksimalna aktivna snaga se utvrđuje kao izmerena vrednost, ukoliko ne prelazi odobrenu snagu, odnosno kao odobrena snaga, ukoliko izmerena vrednost prelazi odobrenu snagu u periodima:
1) tokom perioda na koji se zahtev odnosi;
2) dvanaest sati pre perioda na koji se zahtev odnosi, u slučaju redovnih radova na održavanju i proširenju sistema i
3) osam sati posle perioda na koji se zahtev odnosi.
X.4. Zamena automatskih osigurača automatskim osiguračima nazivne snage - struje koja je manja ili jednaka odobrenoj snazi
U slučaju kada je, u skladu sa propisom kojim se uređuju uslovi isporuke električne energije, na zahtev korisnika sistema iz kategorije Široka potrošnja, zamenjen glavni topljivi osigurač automatskim osiguračem ili je izvršena zamena automatskih osigurača automatskim osiguračima nazivne snage - struje koja je manja od odobrene, obračun po tarifnom elementu "aktivna snaga" se utvrđujeprema nazivnoj struji ugrađenog automatskog osigurača, množenjem nazivne struje sa 0,23 za monofazni priključak, a sa 0,69 za trofazni priključak, i primenjuje se od narednog obračunskog perioda u odnosu na mesec u kojem je ugrađen ili zamenjen automatski osigurač.
X.5. Objekat kupca koji je priključen u TS 110/10 kV/kV, 110/20 kV/kV ili 110/35 kV/kV na strani naponskog nivoa 110 kV
U slučaju kada je u transformatorskoj stanici 110/10 kV/kV, 110/20 kV/kV ili 110/35 kV/kV objekat kupca priključen na strani naponskog nivoa 110 kV, operator distributivnog sistema uslugu pristupa za ovog kupca utvrđuje u iznosu kojim se nadoknađuju troškovi korišćenja sistema za prenos električne energije obračunati primenom tarifa operatora prenosnog sistema.
XI NAČIN, POSTUPAK I ROKOVI DOSTAVLJANJA PODATAKA I DOKUMENTACIJE I PROMENA CENE PRISTUPA SISTEMU ZA DISTRIBUCIJU ELEKTRIČNE ENERGIJE
XI.1. Dokumentacija i rokovi za dostavljanje
Operator sistema dostavlja Agenciji sledeće podatke i dokumentaciju:
1) godišnje finansijske izveštaje operatora sistema (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);
2) godišnji bilans stanja i bilans uspeha za svaku delatnost pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);
3) izveštaj o izvršenoj reviziji godišnjih finansijskih izveštaja operatora sistema (najkasnije do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu);
4) analitički zaključni list za pravno lice u celini i za svaku delatnost energetskog subjekta pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);
5) registar nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme na dan 31. decembar za pravno lice u celini za svaku delatnost energetskog subjekta pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);
6) godišnji program poslovanja (najkasnije u roku od osam dana od dana usvajanja od strane nadležnog organa);
7) godišnji izveštaj o poslovanju (najkasnije do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu);
8) plan razvoja sistema za distribuciju električne energije (najkasnije do 30. septembra tekuće godine);
9) popunjene tabele info pravila za izračunavanje cena pristupa sistemu za distribuciju električne energije koje se objavljuju na sajtu Agencije (www.aers.rs) koje se dostavljaju uz zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu za distribuciju električne energije i na zahtev Agencije;
10) popunjene tabele info pravila za redovno izveštavanje koje se objavljuju na sajtu Agencije u skladu sa dinamikom definisanom u tabelama i
11) druge podatke i dokumentaciju na zahtev Agencije, u skladu sa Zakonom.
XI.2. Način dostavljanja podataka i dokumentacije
Podatke i dokumentaciju iz odeljka XI.1. operator sistema dostavlja u pismenoj formi, potpisane od strane ovlašćenog lica, a popunjene tabele info pravila i u elektronskoj formi na e-mail adresu Agencije.
XI.3. Izmena cene pristupa sistemu za distribuciju električne energije na zahtev Agencije
Ukoliko na osnovu dostavljenih podataka i dokumentacije iz odeljka XI.1. ove metodologije, Agencija pri obavljanju poslova iz svoje nadležnosti utvrđene Zakonom, utvrdi da operator sistema primenom regulisanih cena ostvaruje prihode koji su veći od opravdanog prihoda koji se dobija primenom ove metodologije, operator sistema dužan je da na zahtev Agencije, u roku od 30 dana od dana prijema tog zahteva, podnese novi zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu za distribuciju električne energije sa odlukom o ceni.
Smatra se da zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu za distribuciju električne energije sa odlukomo ceni nije podnet, ukoliko dokumentacija iz odeljka XI.1. ove metodologije nije dostavljena Agenciji u rokovima i na način utvrđen ovom metodologijom.
Do prvog obrazovanja cena pristupa sistemu za distribuciju električne energije u skladu sa odredbama ove metodologije, primenjivaće se cene operatora sistema koje su, u skladu sa zakonom, obrazovane i bile primenjene za tarifne stavove po tarifnim elementima "snaga", "aktivna energija" i "reaktivna energija", na dan stupanja na snagu ove metodologije.
Usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije za jednog korisnika sistema, do prvog obrazovanja cena pristupa sistemu za distribuciju električne energije u skladu sa odredbama ove metodologije, obračunavaće se u obračunskom periodu na osnovu pravila za obračun cena po tarifnim stavovima "obračunska snaga", "prekomerno preuzeta snaga", "viši dnevni tarifni stav za aktivnu energiju", "niži dnevni tarifni stav za aktivnu energiju", "jednotarifno merenje", "aktivna energija - javno osvetljenje", "reaktivna energija" i "prekomerno preuzeta reaktivna energija", utvrđenim u čl. 12. do 32. i članu 34. Tarifnog sistema za pristup i korišćenje sistema za distribuciju električne energije ("Službeni glasnik RS", br. 1/07 i 31/07).
Korisniku sistema iz poglavlja V. tačka 5) ove metodologije, kod kojeg ne postoje uslovi za registrovanje utrošene aktivne energije u zavisnosti od doba dana isporuke električne energije, do stvaranja uslova za registrovanje dvotarifnog merenja, usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije se obračunava primenom "više dnevne tarife za aktivnu energiju" na 67% izmerene aktivne energije i primenom "niže dnevne tarife za aktivnu energiju" na 33% izmerene aktivne energije.
Ako operator sistema odbije zahtev korisnika sistema za povećanje odobrene snage, korisniku sistema neće se obračunavati tarifa "prekomerna snaga" počev od meseca januara u godini posle isteka dvanaest meseci od podnošenja zahteva, ukoliko korisnik sistema ostane pri svom zahtevu za povećanjem odobrene snage.
Do 31. decembra 2015. godine, na zahtev korisnika sistema iz poglavlja V. tač. 1) i 2) ove metodologije iz kategorije Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu, obračunavaće se aktivna snaga koja je manja od odobrene snage utvrđene u skladu sa odeljkom VI.1. ove metodologije, pri čemu se svako prekoračenje tako zahtevane snage koja je manja od odobrene snage, obračunava po tarifi "prekomerna snaga". Nova promena aktivne snage može se zahtevati posle isteka 12 meseci od prethodne promene, s tim da zahtevana snaga ne može biti veća od odobrene snage utvrđene u skladu sa odeljkom VI.1. ove metodologije.