PRAVILNIK
O POMOĆI U KUĆI U GRADU ZRENJANINU

("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 28/2013)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći u kući, učešću korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući, i postupak ostvarivanja prava na pomoć u kući.

Član 2

Pravo na uslugu pomoći u kući obezbeđuje licima koja imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora, pri čemu je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa.

Identifikovanje individualnih potreba ovih lica, koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti izazvanih invaliditetom/bolešću nisu sposobna da nezavisno žive bez svakodnevne ili redovne podrške, vrši Centar za socijalni rad grada Zrenjanina, a u cilju zadovoljavanja životnih potreba i unapređenja i održavanja kvaliteta života.

Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se sledećim korisnicima:

- samohrana stara lica i stari koji ne žive u porodičnom okruženju;

- stara lica koja žive u zajednici ali koji nisu u stanju da se staraju o sebi, ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć:

- osobe sa hroničnim teškim oboljenjima, teže i teško pokretni bez obzira na godine;

- osobe sa invaliditetom, bez obzira na godine;

- osobe koje su ostvarile pravo na tuđu negu i pomoć, i

- druga lica po proceni Centra za socijalni rad grada Zrenjanina, uz plaćanje pune cene usluge.

II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI

Član 3

Usluge pomoći u kući obuhvataju:

- Pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka, priprema osvežavajućih napitaka;

- Pomoć u održavanju lične i higijene stana, uključujući: pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;

- Pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva;

- Pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba, uključujući: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, staranje o plaćanju el. energije, telefona, komunalija i sl.;

- Pružanje podrške prilikom odlaska u verske i druge ustanove;

- Posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući po potrebi: posredovanje u popravci vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenju stana i drugih usluga;

- Pružanje osnovne zdravstvene nege, uključujući po potrebi: kontrola uzimanja lekova, kontrola vitalnih funkcija (merenje krvnog pritiska, temperature, pulsa, nivoa šećera u krvi), pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, davanje guske i lopate, jednostavna masaža, davanje lekova, nega dekubitisa, nabavka lekova prepisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka, odvođenje na lekarske preglede.

Član 4

Efektivni rad kod korisnika iznosi najviše dva sata dnevno, do 60 sati mesečno, a u skladu sa individualnim potrebama korisnika i u skladu sa planom usluga sačinjenim od strane Centra za socijalni rad i pružaoca usluge.

U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje i 1 sat i 30 minuta za prelaz od korisnika do korisnika.

III POSTUPAK UTVRĐIVANJA PRAVA NA POMOĆ U KUĆI

Član 5

Zahtev za pomoć u kući podnosi se nadležnom Centru za socijalni rad sa sledećom dokumentacijom:

- fotokopija lične karte ili uverenje o prebivalištu,

- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,

- dokaz o redovnim mesečnim primanjima ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev za sve članove domaćinstva i srodnike koji su po zakonu dužni da učestvuju u izdržavanju,

- uverenje o imovnom stanju za podnosioca zahteva, sve članove domaćinstva i srodnike obavezne na izdržavanje

- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica,

- nalaz i mišljenje lekara specijaliste.

Član 6

Pravo na podnošenje zahteva za pomoć u kući ima:

- lice kojem je potrebna pomoć i nega u kući, ili njegov zakonski zastupnik.

- srodnik sa kojim lice živi u domaćinstvu

- organ starateljstva - centar za socijalni rad i to na inicijativu drugih ustanova, ili ako je do saznanja da je nekom licu potrebna pomoć došao neposredno u vršenju svojih ovlašćenja.

Član 7

Po podnetom zahtevu odlučuje nadležni Centar za socijalni rad kao prvostepeni organ rešenjem, u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.

Nadležni Centar za socijalni rad procenjuje potrebe korisnika u stručnoj proceduri i na osnovu njih utvrđuje opšte i specifične potrebe korisnika, samostalno ili uz pomoć stručnih lica pružaoca usluga i na osnovu toga sačinjava individualni plan usluga za konkretnog korisnika.

Protiv rešenja donetog u prvom stepenu, stranka ima pravo na žalbu nadležnoj gradskoj upravi u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.

Žalba se predaje Centru, koji je rešavao u prvom stepenu.

Član 8

Individualni plan usluga je obavezni dokument koji prati rešenje Centra za socijalni rad i mora da sadrži:

- opšte podatke o korisniku;

- podatke o zdravstvenom statusu korisnika;

- podatke o preostalim sposobnostima korisnika;

- podatke o socijalnoj komunikaciji korisnika;

- podatke o ponašanju korisnika;

- procenu potreba korisnika;

- vrstu usluge, sadržaj usluge, trajanje usluge u toku dana, broj poseta tokom jedne nedelje;

- ime i prezime personalno zaduženog izvršioca usluge;

- učestalost i način izveštavanja o pruženim uslugama;

- cilj koji se želi postići i vremenski okvir pružanja usluge;

- rok za ponovni pregled individualnog plana usluge,

- saglasnost korisnika vezanu za individualni plan.

Član 9

Uslugu pomoći u kući neposredno pruža negovateljica-domaćica, sa završenom obukom po akreditovanom programu za pružanje usluge pomoći u kući, po individualnom planu, uz sva poštovanja i uvažavanja ličnosti korisnika i strogu zabranu bilo kog vida diskriminacije, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta, i zabranu dovođenja korisnika u ponižavajući položaj.

Član 10

Ponovni pregled vrši se u skladu sa rokovima navedenim u individualnom planu usluge, procenjenim intenzitetom podrške, definisanim ciljevima i ishodima, i omogućava prilagođavanje aktivnosti potrebama i ciljevima korisnika i ostvarenim efektima usluge.

Ponovni pregled svakog individualnog plana usluge vrši se najmanje:

1) jednom u šest meseci, za decu i mlade;

2) jednom u dvanaest meseci, za odrasle i starije korisnike.

U ponovnom pregledu učestvuje voditelj slučaja Centra za socijalni rad Grada Zrenjanina, korisnik ili njegov zakonski zastupnik i zaduženi stručni radnik pružaoca usluga.

Član 11

Na poslovima utvrđivanja prava i pružanja usluga pomoći i nege angažuju se:

- u Centru za socijalni rad jedan voditelj slučaja i jedan pravnik;

- kod pružaoca usluga: socijalni radnik, negovateljice-domaćice i medicinske sestre.

IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI

Član 12

Cena usluga pomoći u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći u kući utvrđenih ovim Pravilnikom.

Član 13

Gradsko veće grada Zrenjanina utvrđuje cenu usluge pomoći u kući po času.

Cena časa usluge pomoći u kući može se menjati ukoliko se promene elementi cene, a na način opisan u stavu 1. ovog člana.

Član 14

Cena usluge pomoći u kući sastoji se iz:

- Zarade i naknade zarade radnika, te ostalih ličnih primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima;

- materijalnih troškova (troškovi električne i toplotne energije, utrošak goriva i maziva za vozilo, održavanje sredstava rada, zaštitna odeća i obuća, itd.)

- ostalih materijalnih i nematerijalnih troškova vezanih za rad (kancelarijski materijal, PTT troškovi, sanitarni pregledi, sredstva za higijenu i dr.)

- sredstava za zakonom utvrđene obaveze.

V KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI

Član 15

Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se iz budžeta Grada Zrenjanina, učešćem korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje, i iz drugih izvora.

Član 16

Pravo na regresiranje cene usluge pomoći u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa mesečnog prihoda po članu domaćinstva i nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđenog Zakonom, za tri meseca koja prethode mesecu u kome se pruža usluga, prema sledećoj skali:

Red. br.

Mesečni prihod po članu domaćinstva

% učešća korisnika

1.

Do 200% nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca

0%

2.

Preko 200% do 300 % iznosa nivoa nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca

30%

3.

Preko 300% do 400% nivoa nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca

50%

4.

Preko 400% nivoa nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca

100%

Ukupan prihod porodice i nominalni iznos novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Član 17

Ukoliko korisnik usluga pomoći u kući nema prihoda, ili su njegovi prihodi po članu domaćinstva nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po Porodičnom zakonu obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće srodnika utvrđuje se u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Član 18

Ukoliko je korisnik usluga pomoći u kući sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju, ili drugom obliku izdržavanja i pomoći, obaveza učešća u finansiranju troškova usluga prenosi se na davaoca izdržavanja u 100% iznosu.

Davalac izdržavanja preuzima obavezu korisnika na osnovu ugovora sa pružaocem usluge.

Član 19

U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.

Član 20

Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na tekući račun pružaoca usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu.

U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata. Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene pomoći u kući.

Tužbu za neizmirene obaveze podnosi pružalac usluge nadležnom sudu.

Član 21

Donošenjem ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o pomoći u kući i klubovima za stara i odrasla lica ("Službeni list grada Zrenjanina", broj 10/2010).

Član 22

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zrenjanina".