PRAVILNIKO POMOĆI U KUĆI U GRADU ZRENJANINU("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 28/2013) |
Ovim Pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći u kući, učešću korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući, i postupak ostvarivanja prava na pomoć u kući.
Pravo na uslugu pomoći u kući obezbeđuje licima koja imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora, pri čemu je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa.
Identifikovanje individualnih potreba ovih lica, koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti izazvanih invaliditetom/bolešću nisu sposobna da nezavisno žive bez svakodnevne ili redovne podrške, vrši Centar za socijalni rad grada Zrenjanina, a u cilju zadovoljavanja životnih potreba i unapređenja i održavanja kvaliteta života.
Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se sledećim korisnicima:
- samohrana stara lica i stari koji ne žive u porodičnom okruženju;
- stara lica koja žive u zajednici ali koji nisu u stanju da se staraju o sebi, ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć:
- osobe sa hroničnim teškim oboljenjima, teže i teško pokretni bez obzira na godine;
- osobe sa invaliditetom, bez obzira na godine;
- osobe koje su ostvarile pravo na tuđu negu i pomoć, i
- druga lica po proceni Centra za socijalni rad grada Zrenjanina, uz plaćanje pune cene usluge.
II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI
Usluge pomoći u kući obuhvataju:
- Pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka, priprema osvežavajućih napitaka;
- Pomoć u održavanju lične i higijene stana, uključujući: pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;
- Pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva;
- Pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba, uključujući: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, staranje o plaćanju el. energije, telefona, komunalija i sl.;
- Pružanje podrške prilikom odlaska u verske i druge ustanove;
- Posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući po potrebi: posredovanje u popravci vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenju stana i drugih usluga;
- Pružanje osnovne zdravstvene nege, uključujući po potrebi: kontrola uzimanja lekova, kontrola vitalnih funkcija (merenje krvnog pritiska, temperature, pulsa, nivoa šećera u krvi), pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, davanje guske i lopate, jednostavna masaža, davanje lekova, nega dekubitisa, nabavka lekova prepisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka, odvođenje na lekarske preglede.
Efektivni rad kod korisnika iznosi najviše dva sata dnevno, do 60 sati mesečno, a u skladu sa individualnim potrebama korisnika i u skladu sa planom usluga sačinjenim od strane Centra za socijalni rad i pružaoca usluge.
U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje i 1 sat i 30 minuta za prelaz od korisnika do korisnika.
III POSTUPAK UTVRĐIVANJA PRAVA NA POMOĆ U KUĆI
Zahtev za pomoć u kući podnosi se nadležnom Centru za socijalni rad sa sledećom dokumentacijom:
- fotokopija lične karte ili uverenje o prebivalištu,
- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,
- dokaz o redovnim mesečnim primanjima ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev za sve članove domaćinstva i srodnike koji su po zakonu dužni da učestvuju u izdržavanju,
- uverenje o imovnom stanju za podnosioca zahteva, sve članove domaćinstva i srodnike obavezne na izdržavanje
- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica,
- nalaz i mišljenje lekara specijaliste.
Pravo na podnošenje zahteva za pomoć u kući ima:
- lice kojem je potrebna pomoć i nega u kući, ili njegov zakonski zastupnik.
- srodnik sa kojim lice živi u domaćinstvu
- organ starateljstva - centar za socijalni rad i to na inicijativu drugih ustanova, ili ako je do saznanja da je nekom licu potrebna pomoć došao neposredno u vršenju svojih ovlašćenja.
Po podnetom zahtevu odlučuje nadležni Centar za socijalni rad kao prvostepeni organ rešenjem, u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.
Nadležni Centar za socijalni rad procenjuje potrebe korisnika u stručnoj proceduri i na osnovu njih utvrđuje opšte i specifične potrebe korisnika, samostalno ili uz pomoć stručnih lica pružaoca usluga i na osnovu toga sačinjava individualni plan usluga za konkretnog korisnika.
Protiv rešenja donetog u prvom stepenu, stranka ima pravo na žalbu nadležnoj gradskoj upravi u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalba se predaje Centru, koji je rešavao u prvom stepenu.
Individualni plan usluga je obavezni dokument koji prati rešenje Centra za socijalni rad i mora da sadrži:
- opšte podatke o korisniku;
- podatke o zdravstvenom statusu korisnika;
- podatke o preostalim sposobnostima korisnika;
- podatke o socijalnoj komunikaciji korisnika;
- podatke o ponašanju korisnika;
- procenu potreba korisnika;
- vrstu usluge, sadržaj usluge, trajanje usluge u toku dana, broj poseta tokom jedne nedelje;
- ime i prezime personalno zaduženog izvršioca usluge;
- učestalost i način izveštavanja o pruženim uslugama;
- cilj koji se želi postići i vremenski okvir pružanja usluge;
- rok za ponovni pregled individualnog plana usluge,
- saglasnost korisnika vezanu za individualni plan.
Uslugu pomoći u kući neposredno pruža negovateljica-domaćica, sa završenom obukom po akreditovanom programu za pružanje usluge pomoći u kući, po individualnom planu, uz sva poštovanja i uvažavanja ličnosti korisnika i strogu zabranu bilo kog vida diskriminacije, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta, i zabranu dovođenja korisnika u ponižavajući položaj.
Ponovni pregled vrši se u skladu sa rokovima navedenim u individualnom planu usluge, procenjenim intenzitetom podrške, definisanim ciljevima i ishodima, i omogućava prilagođavanje aktivnosti potrebama i ciljevima korisnika i ostvarenim efektima usluge.
Ponovni pregled svakog individualnog plana usluge vrši se najmanje:
1) jednom u šest meseci, za decu i mlade;
2) jednom u dvanaest meseci, za odrasle i starije korisnike.
U ponovnom pregledu učestvuje voditelj slučaja Centra za socijalni rad Grada Zrenjanina, korisnik ili njegov zakonski zastupnik i zaduženi stručni radnik pružaoca usluga.
Na poslovima utvrđivanja prava i pružanja usluga pomoći i nege angažuju se:
- u Centru za socijalni rad jedan voditelj slučaja i jedan pravnik;
- kod pružaoca usluga: socijalni radnik, negovateljice-domaćice i medicinske sestre.
IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI
Cena usluga pomoći u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći u kući utvrđenih ovim Pravilnikom.
Gradsko veće grada Zrenjanina utvrđuje cenu usluge pomoći u kući po času.
Cena časa usluge pomoći u kući može se menjati ukoliko se promene elementi cene, a na način opisan u stavu 1. ovog člana.
Cena usluge pomoći u kući sastoji se iz:
- Zarade i naknade zarade radnika, te ostalih ličnih primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima;
- materijalnih troškova (troškovi električne i toplotne energije, utrošak goriva i maziva za vozilo, održavanje sredstava rada, zaštitna odeća i obuća, itd.)
- ostalih materijalnih i nematerijalnih troškova vezanih za rad (kancelarijski materijal, PTT troškovi, sanitarni pregledi, sredstva za higijenu i dr.)
- sredstava za zakonom utvrđene obaveze.
V KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI
Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se iz budžeta Grada Zrenjanina, učešćem korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje, i iz drugih izvora.
Pravo na regresiranje cene usluge pomoći u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa mesečnog prihoda po članu domaćinstva i nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđenog Zakonom, za tri meseca koja prethode mesecu u kome se pruža usluga, prema sledećoj skali:
Red. br. |
Mesečni prihod po članu domaćinstva |
% učešća korisnika |
1. |
Do 200% nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca |
0% |
2. |
Preko 200% do 300 % iznosa nivoa nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca |
30% |
3. |
Preko 300% do 400% nivoa nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca |
50% |
4. |
Preko 400% nivoa nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca |
100% |
Ukupan prihod porodice i nominalni iznos novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.
Ukoliko korisnik usluga pomoći u kući nema prihoda, ili su njegovi prihodi po članu domaćinstva nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po Porodičnom zakonu obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće srodnika utvrđuje se u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.
Ukoliko je korisnik usluga pomoći u kući sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju, ili drugom obliku izdržavanja i pomoći, obaveza učešća u finansiranju troškova usluga prenosi se na davaoca izdržavanja u 100% iznosu.
Davalac izdržavanja preuzima obavezu korisnika na osnovu ugovora sa pružaocem usluge.
U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.
Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na tekući račun pružaoca usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu.
U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata. Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene pomoći u kući.
Tužbu za neizmirene obaveze podnosi pružalac usluge nadležnom sudu.
Donošenjem ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o pomoći u kući i klubovima za stara i odrasla lica ("Službeni list grada Zrenjanina", broj 10/2010).
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zrenjanina".