ODLUKAO OSNIVANJU JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA GRADSKO SAOBRAĆAJNO PREDUZEĆE "ZAJEČAR"("Sl. list grada Zaječara", br. 29/2013 i 34/2013) |
Grad Zaječar (u daljem tekstu: Osnivač) osniva Javno komunalno preduzeće Gradsko saobraćajno preduzeće "Zaječar" (u daljem tekstu: Javno preduzeće) radi obezbeđenja uslova za obavljanje komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika, kao i đačkog prevoza na teritoriji Grada Zaječara.
Javno preduzeće osniva se i posluje radi obezbeđivanja uslova za obavljanje komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika, kao i đačkog prevoza na teritoriji Grada Zaječara.
Ovom Odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima regulisana su prava i obaveze Osnivača i Javnog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, a naročito o:
1. nazivu i sedištu Osnivača;
2. poslovnom imenu i sedištu Javnog preduzeća;
3. pretežnoj delatnosti Javnog preduzeća;
4. pravima, obavezama i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču;
5. uslovima i načinu utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
6. uslovima i načinu zaduživanja Javnog preduzeća;
7. zastupanju Javnog preduzeća;
8. iznosu osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
9. organima Javnog preduzeća;
10. imovini koja se ne može otuđiti;
11. raspolaganju (otuđenje i pribavljanje) stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom;
12. zaštiti životne sredine;
13. drugim pitanjima od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju je osnovano Javno preduzeće.
II OSNIVAČ, POSLOVNO IME, SEDIŠTE I ZASTUPANJE
Osnivač Javnog komunalnog preduzeća Gradsko saobraćajno preduzeće "Zaječar" Zaječar je grad Zaječar, Ulica Trg Oslobođenja broj 1.
Prava osnivača ostvaruje Skupština grada.
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno komunalno preduzeće Gradsko saobraćajno preduzeće "Zaječar".
Skraćeno poslovno ime je GSP "Zaječar".
Sedište Javnog preduzeća je u Zaječaru, u ul. Dobrivoja Radosavljevića Bobija br. 1.
O promeni sedišta Javnog preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
Javno preduzeće ima svoj pečat i štambilj, koji sadrže naziv i sedište Javnog preduzeća.
Izgled i sadržina pečata i štambilja utvrđuje se Statutom Javnog preduzeća.
Javno preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom.
Javno preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Javno preduzeće zastupa i predstavlja direktor.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze Javnog preduzeća, osim u slučajevima propisanim zakonom.
III DELATNOST JAVNOG PREDUZEĆA
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:
49.31 - gradski i prigradski prevoz putnika.
Statutom se predviđaju ostale delatnosti za čije obavljanje je Javno preduzeće osnovano.
Javno preduzeće može, pored delatnosti za čije je obavljanje osnovano, da obavlja i druge delatnosti uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće može da otpočne obavljanje delatnosti kad nadležni državni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti u pogledu:
1) tehničke opremljenosti;
2) kadrovske osposobljenosti;
3) bezbednosti i zdravlja na radu;
4) zaštite i unapređenja životne sredine i
5) drugih uslova propisanih zakonom.
Osnovni kapital Gradsko saobraćajnog preduzeća "Zaječar" čini ulog u novcu u ukupnom iznosu od 10.000,00 RSD.
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana usklađuje se svake godine po izradi završnog računa i upisuje u odgovarajući registar Agencije za privredne registre.
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčanim sredstvima i hartijama od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i preneta prava na stvarima u javnoj svojini grada Zaječara.
Javno preduzeće može koristiti sredstva u javnoj i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom, odlukom Osnivača i posebnim ugovorom.
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Javnog preduzeća odlučuje Osnivač u skladu sa zakonom.
V PRAVA I OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA
Javno preduzeće, u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
- prihoda od prodaje komunalnih usluga;
- prihoda od komunalne naknade;
- prihoda budžeta Osnivača;
- iz kredita,
- namenskih sredstava drugih nivoa vlasti i
- iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Unapređenje rada i razvoja Javnog preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja koje donosi Nadzorni odbor.
Javno preduzeće za svaku kalendarsku godinu donosi godišnji program poslovanja (u daljem tekstu: Program) i dostavlja ga Osnivaču radi davanja saglasnosti, najkasnije do 01. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Program iz stava 1. ovog člana se smatra donetim kada na njega saglasnost da Osnivač.
Prava, obaveza i odgovornosti između Osnivača i javnog preduzeća uređuju se ovom Odlukom, a pojedina prava i obaveze mogu se urediti i ugovorom u skladu sa Zakonom o Javnim preduzećima.
Radi obezbeđenja zaštite opšteg interesa u delatnosti za koju je Javno preduzeće osnovano, Osnivač, daje saglasnost na:
- Statut Javnog preduzeća;
- davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- tarifu (odluka o cenama, tarifni sistem i dr.), osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
- akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
- ulaganje kapitala;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u udelima ili akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji i
- druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće je dužno da preduzima mere i aktivnosti za redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje objekata i druge opreme neophodne za obavljanje svoje delatnosti, u skladu sa zakonima i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja delatnosti od opšteg interesa zbog koje je osnovano.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje Javnog preduzeća i za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije;
- razrešenje Nadzornog odbora i direktora i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;
- ograničenje u pregledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
- druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
Javno preduzeće ne može raspolagati imovinom koja je osnovni kapital Javnog preduzeća bez prethodne saglasnosti Osnivača.
Raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) stvarima u javnoj svojini koje nisu prenete u kapital Javnog preduzeća vrši se pod uslovima, na način i po postupku propisanim zakonom kojim se uređuje javna svojina.
Upravljanje u Javnom preduzeću je organizovano kao jednodomno.
Organi Javnog preduzeća su:
1) Nadzorni odbor i
2) Direktor.
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana koje imenuje Skupština grada, na period od četiri godine.
Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih. Predstavnik zaposlenih predlaže se na način i po postupku koji je utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1. da je punoletno i poslovno sposobno;
2. da ima stečeno visoko obrazovanje trećeg ili drugog stepena, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;
3. da je stručnjak u jednoj ili više oblasti iz koje je delatnost od opšteg interesa za čije obavljanje je osnovano Javno preduzeće;
4. da ima najmanje tri godine iskustva na rukovodećem položaju;
5. da poseduje stručnost iz oblasti finansija, prava ili korporativnih upravljanja;
6. da nije osuđivano na uslovnu ili bezuslovnu kaznu za krivična dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, kao i da mu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja pretežne delatnosti Javnog preduzeća.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1. nadzorni odbor ne dostavi Osnivaču na saglasnost godišnji program poslovanja,
2. Osnivač ne prihvati finansijski izveštaj Javnog preduzeća,
3. propuste da preduzmu neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja sumnje da odgovorno lice Javnog preduzeća deluje na štetu Javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem ili na drugi način.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora mogu se razrešiti pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko preduzeće ne ispuni godišnji program poslovanja ili ne ostvari ključne pokazatelje učinka.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
3) donosi godišnji program poslovanja, uz saglasnost Osnivača;
4) nadzire rad direktora;
5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;
6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
7) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i dostavlja ih Osnivaču radi davanja saglasnosti;
8) donosi statut, uz saglasnost Osnivača,
9) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Osnivača;
10) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka, uz saglasnost Osnivača;
11) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, statutom i odlukom Osnivača;
12) zaključuje ugovore o radu na određeno vreme sa direktorom Javnog preduzeća;
13) donosi odluku o promeni cena komunalnih usluga, uz saglasnost Osnivača;
14) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, Statutom Javnog preduzeća i propisima kojima se utvrđuje pravni položaj privrednih društava.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje Osnivač na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja Javnog preduzeća.
Direktora Javnog preduzeća imenuje Skupština grada na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs sprovodi Komisija za imenovanje koju obrazuje Skupština grada u skladu sa zakonom.
Na uslove za imenovanje direktora Javnog preduzeća shodno se primenjuju odredbe Zakona o radu ("Službeni glasnik RS", broj 24/05, 61/05 i 54/09).
Direktor Javnog preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.
Uslovi za izbor direktora u Javnom preduzeću biće bliže definisani Statutom Javnog preduzeća.
Direktor Javnog preduzeća:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
6) predlaže finansijske izveštaje;
7) izvršava odluke Nadzornog odbora;
8) vrši druge poslove utvrđene zakonom i Statutom Javnog preduzeća.
Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju u slučaju kada Javno preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatima.
Odluku o isplati stimulacije donosi Skupština grada.
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.
Ostavka se podnosi u pisanoj formi Skupštini grada.
Predlog za razrešenje direktora može podneti Nadzorni odbor Javnog preduzeća.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Skupština grada razrešiće direktora pre isteka perioda na koji je imenovan:
- ukoliko u toku trajanja prestane da ispunjava uslove za direktora Javnog preduzeća utvrđene zakonom i Statutom Javnog preduzeća;
- ukoliko se utvrdi da je, zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti i postupanja suprotnog pažnji dobrog privrednika i ozbiljnih propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanja poslova u Javnom preduzeću, došlo do znatnog odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja Javnog preduzeća, odnosno od plana poslovanja Javnog preduzeća;
- ukoliko u toku trajanja mandata bude pravosnažno osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora;
- drugim slučajevima propisanim zakonom.
Skupština grada može razrešiti direktora Javnog preduzeća pre isteka perioda na koji je imenovan:
- ukoliko ne sprovodi godišnji program poslovanja;
- ukoliko ne ispunjava obaveze iz ugovora zaključenog između Javnog preduzeća i Osnivača;
- ukoliko se usvojeni program Javnog preduzeća ne sprovodi u skladu sa smernicama ekonomske politike Vlade u oblasti politike zarada i zapošljavanja u javnom sektoru, ili ako se ne poštuju rokovi za izmirenje obaveza Javnog preduzeća prema privrednim subjektima utvrđeni zakonom kojim se regulišu rokovi izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama;
- ukoliko ne izvršava odluke Nadzornog odbora;
- ukoliko se utvrdi da deluje na štetu Javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
- ukoliko se utvrdi da je, zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti i postupanja suprotnog pažnji dobrog privrednika i ozbiljnih propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanja poslova u Javnom preduzeću, došlo do odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja Javnog preduzeća, odnosno od plana poslovanja Javnog preduzeća;
- ukoliko ne primeni predloge Komisije za reviziju ili ne primeni računovodstvene standarde u pripremi finansijskih izveštaja;
- u drugim slučajevima propisanim zakonom.
Ukoliko protiv direktora stupi na snagu optužnica za krivična dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, Osnivač donosi rešenje o suspenziji.
Suspenzija traje dok se postupak pravosnažno ne okonča.
Na sva pitanja o suspenziji direktora shodno se primenjuju odredbe o udaljenju sa rada propisane zakonom kojim se uređuje oblast rada.
Skupština grada imenuje vršioca dužnosti direktora u sledećim slučajevima:
1) ukoliko direktoru prestane mandat zbog isteka perioda na koji je imenovan, zbog podnošenja ostavke ili u slučaju razrešenja pre isteka mandata;
2) ukoliko bude doneto rešenje o suspenziji direktora;
3) u slučaju smrti ili gubitka poslovne sposobnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora može biti imenovan na period do šest meseci.
U naročito opravdanim slučajevima radi sprečavanja nastanka materijalne štete, Skupština grada može doneti odluku o imenovanju vršioca dužnosti direktora na još jedan period do šest meseci.
U Javnom preduzeću pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.
U slučaju da se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, Gradsko veće grada Zaječara preduzeće neophodne mere, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi, ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice i to:
- uvođenje radne obaveze;
- radno angažovanje zaposlenih iz drugih tehničko-tehnoloških sistema, ili zapošljavanja radno angažovanje novih lica;
- pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti direktora i predsednika i članova Nadzornog odbora Javnog preduzeća.
Javno preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom Javnog preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima Osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti u Programu rada Javnog preduzeća i realizaciji Programa, kao i o drugim činjenicama koje mogu biti od interesa za javnost, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima, kao i o mišljenju ovlašćenog revizora na taj izveštaj, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama; o sastavu Nadzornog odbora; o imenu direktora; o organizovanoj strukturi Javnog preduzeća; o načinu komunikacije sa javnošću.
Javno preduzeće dužno je da usvojeni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, revidirane finansijske godišnje izveštaje, kao i mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakt Nadzornog odbora i direktora, kao i druga pitanja značajna za javnost objavljuje na svojoj internet stranici.
Dostupnost informacija od javnog značaja, Javno preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora Javnog preduzeća čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju Javnog preduzeća i štetilo bi njegovom poslovnom ugledu i interesima.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom Javnog preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci moraju biti u skladu sa opštim aktima Javnog preduzeća.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".