ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA I TRANSPORT DERIVATA NAFTE PRODUKTOVODIMA SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 66/2013 i 94/2013) |
Javno preduzeće za transport nafte naftovodima i transport derivata nafte produktovodima (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom Vlade o osnivanju Javnog preduzeća za transport nafte naftovodima i transport derivata nafte produktovodima 05 broj 023-4378/2005-1 od 7. juna 2005. godine ("Službeni glasnik RS", br. 60/05, 83/05 i 37/11), radi obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima, transporta derivata nafte produktovodima, kao i drugih delatnosti utvrđenih statutom Javnog preduzeća.
Javno preduzeće je upisano u Registar privrednih subjekata pod brojem BD 92174/2005 od 1. oktobra 2005. godine.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada, Beograd, Nemanjina 11 (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Transnafta".
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Transnafta" Pančevo.
Sedište Javnog preduzeća je u Pančevu, Ulica Zmaj Jovina 1.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i prijemni štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnom preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
2. DELATNOSTI JAVNOG PREDUZEĆA
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je: 4950 - cevovodni transport, u okviru koje se obavljaju: transport nafte naftovodima i transport derivata nafte produktovodima.
Javno preduzeće može obavljati i druge delatnosti uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće može obavljati poslove spoljnotrgovinskog prometa u okviru registrovane delatnosti, u skladu sa zakonom.
3. IZNOS OSNOVNOG KAPITALA, OPIS I VRSTA NENOVČANOG ULOGA
Sredstva kojima je osnovano Javno preduzeće čine novčana sredstva u ukupnom iznosu od 500 evra, što u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan uplate iznosi 42.440,00 dinara, kao i pokretne i nepokretne stvari, hartije od vrednosti, imovinska prava i druge stvari i prava, čija vrednost izražena u novcu iznosi 44.066.000 evra, što u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan obračuna iznosi 3.615.174.640,00 dinara, a kojima je poslovalo JP "Naftna industrija Srbije", u okviru obavljanja delatnosti za koje se osniva Javno preduzeće, sa stanjem na dan 31. maja 2005. godine.
4. ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja direktor bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
5. IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I OTUĐENJE IMOVINE JAVNOG PREDUZEĆA
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Pravo svojine iz stava 1. ovog člana biće bliže određeno posebnim aktom Osnivača u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.
Javno preduzeće ne može da otuđi objekte i druge nepokretnosti, postrojenja i uređaje koji su u funkciji obavljanja delatnosti za koje je osnovano Javno preduzeće.
Pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti za koje je osnovano Javno preduzeće, vrši se uz saglasnost Osnivača.
Otuđenje objekata, uređaja i postrojenja iz stava 1. ovog člana koje se vrši radi njihove zamene zbog dotrajalosti, modernizacije ili tehničko-tehnoloških unapređenja, vrši se uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće je dužno da u skladu sa zakonom, planovima rada i razvoja i programom poslovanja, obezbedi: uslove za rad i nesmetano funkcionisanje transportnog sistema; bezbednost, redovno održavanje, razvoj i tehničko-tehnološko povezivanje u jedinstven sistem transporta nafte naftovodima i transporta derivata nafte produktovodima u Republici Srbiji i preduzimanje mera kojima će se doprineti povezivanju tih sistema sa sistemima drugih država za transport nafte i derivata nafte, kao i druge propisane uslove.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač i Javno preduzeće mogu pojedina prava i obaveze u obavljanju delatnosti urediti ugovorom u skladu sa zakonom.
Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao jednodomno.
Organi Javnog preduzeća su: nadzorni odbor i direktor.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova.
Predsednika i članove nadzornog odbora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim Zakonom o javnim preduzećima (u daljem tekstu: Zakon).
Osnivač imenuje članove nadzornog odbora na period od četiri godine, s tim da se jedan član imenuje iz reda zaposlenih, dok jedan član nadzornog odbora mora biti nezavisan član nadzornog odbora.
Za predsednika i članove nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava uslove propisane Zakonom.
Predstavnik zaposlenih u nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Mandat predsedniku i članovima nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1) nadzorni odbor ne dostavi osnivaču na saglasnost godišnji program poslovanja;
2) Osnivač ne prihvati finansijski izveštaj Javnog preduzeća;
3) propuste da preduzmu neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja sumnje da odgovorno lice javnog preduzeća deluje na štetu javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem i na drugi način.
Predsednik i članovi nadzornog odbora mogu se razrešiti pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko Javno preduzeće ne ispuni godišnji program poslovanja ili ne ostvari ključne pokazatelje učinka.
Predsednik i članovi nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana nadzornog odbora.
Nadzorni odbor:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
3) donosi godišnji program poslovanja, uz saglasnost Osnivača;
4) nadzire rad direktora;
5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;
6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
7) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i dostavlja ih osnivaču radi davanja saglasnosti;
8) donosi Statut uz saglasnost Osnivača;
9) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Osnivača;
10) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka uz saglasnost Osnivača;
11) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, Statutom i ovom odlukom;
12) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa direktorom Javnog preduzeća;
13) imenuje članove komisije za reviziju i imenuje revizora Javnog preduzeća;
14) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, Statutom i propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.
Način rada i odlučivanja nadzornog odbora bliže se uređuju Statutom Javnog preduzeća.
Nadzorni odbor donosi poslovnik o radu na prvoj sednici.
Nadzorni odbor je konstituisan kad Osnivač imenuje predsednika nadzornog odbora.
Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje Osnivač, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja Javnog preduzeća.
Direktora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, na period od četiri godine, u postupku propisanom Zakonom.
Za direktora se imenuje lice koje ispunjava uslove predviđene Zakonom.
Direktor je javni funkcioner u smislu zakona kojim se uređuje oblast javnih funkcija.
Direktor Javnog preduzeća:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
6) predlaže finansijske izveštaje;
7) izvršava odluke nadzornog odbora;
8) vrši druge poslove određene zakonom i Statutom Javnog preduzeća.
Direktor pored prava na zaradu, ima i pravo na stimulaciju u slučaju kada Javno preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatima u skladu sa Zakonom.
Mandat direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.
Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih Zakonom.
Predlog za razrešenje direktora može podneti nadzorni odbor ili ministarstvo nadležno za oblast energetike.
Predlog za razrešenje direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže.
Na postupak u kome se odlučuje da li će direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se Zakon.
Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim Zakonom.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i na vreme koji su predviđeni Zakonom.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.
7. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u Javnom preduzeću Osnivač daje saglasnost na:
1) Statut;
2) davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
3) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;
4) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenim osnivačkim aktom;
5) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
6) ulaganje kapitala;
7) statusne promene;
8) akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u udelima ili akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
9) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.
Predlog za davanje saglasnosti na akte iz stava 1. ovog člana podnosi ministarstvo nadležno za oblast energetike.
Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kad Osnivač na njega da saglasnost.
Javno preduzeće donosi planove rada i razvoja, u skladu sa zakonom, strateškim i planskim aktima Osnivača i uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja, u skladu sa zakonom, strateškim i planskim aktima Osnivača i planovima rada i razvoja Javnog preduzeća i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija, ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, ministarstvu nadležnom za poslove rada i ministarstvu nadležnom za poslove energetike kao resornom organu dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za finansije, u skladu sa zakonom.
Na osnovu izveštaja iz stava 1. ovog člana, ministarstvo nadležno za poslove energetike sačinjava i dostavlja Osnivaču informaciju o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti.
Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija mesečno dostavlja izveštaj o rokovima izmirenja obaveza prema privrednim subjektima, prema zakonu kojim se uređuju rokovi izmirenja novčanih obaveza, na obrascu izveštaja koje propiše ministar nadležan za poslove finansija, u skladu sa zakonom.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje direktora i imenovanje privremenog direktora;
3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini.
Za vreme ratnog stanja Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća.
Zaposleni u Javnom preduzeću imaju pravo na štrajk koje ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.
U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.
Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene Zakonom.
8. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJA RIZIKA
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.
Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuju se i raspodeljuju u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima komisiju za reviziju, koju imenuje nadzorni odbor.
Komisija za reviziju ima tri člana, a direktor ne može da bude njen član.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;
3) ispituje da li su ispunjeni uslovi za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;
4) sprovodi postupak imenovanja revizora Javnog preduzeća i predlaže nadzornom odboru kandidata za revizora;
5) obavlja druge poslove koje joj poveri nadzorni odbor.
Javno preduzeće utvrđuje unutrašnju organizaciju rada kojom će se obezbediti uslovi za racionalno i efikasno obavljanje delatnosti radi koje je osnovano.
Javno preduzeće može osnovati zavisna društva kapitala za obavljanje delatnosti iz predmeta svog poslovanja, uz saglasnost Osnivača u skladu sa Zakonom.
Javno preduzeće prema zavisnom društvu kapitala iz stava 1. ovog člana ima prava, obaveze i odgovornosti koje ima Osnivač Javnog preduzeća prema Javnom preduzeću.
Javno preduzeće može ulagati kapital u druga društva kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa ili delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa, na osnovu prethodne saglasnosti Osnivača.
10. USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
Javno preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.
Način obezbeđivanja uslova iz stava 1. ovog člana utvrđuje Javno preduzeće u zavisnosti od uticaja delatnosti koju obavlja na životnu sredinu.
12. JAVNOST U RADU JAVNOG PREDUZEĆA
Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnom izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti značajne za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu nadzornog odbora, o imenu direktora, organizaciji Javnog preduzeća i načinu komunikacije Javnog preduzeća sa javnošću.
Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte nadzornog odbora i kontakte direktora, kao i druge činjenice koje su značajne za javnost.
13. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Ostali opšti akti Javnog preduzeća moraju biti saglasni sa Statutom.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug nadzornog odbora i direktora; način na koji se u nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Upravni odbor Javnog preduzeća nastavlja da obavlja poslove nadzornog odbora utvrđene ovom odlukom, do imenovanja predsednika i članova nadzornog odbora u skladu sa Zakonom.
Nadzorni odbor uskladiće Statut Javnog preduzeća sa ovom odlukom u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".