PRAVILNIKO ORGANIZACIONIM ZAHTEVIMA ZA PRUŽANJE INVESTICIONIH USLUGA I OBAVLJANJE INVESTICIONIH AKTIVNOSTI I DODATNIH USLUGA("Sl. glasnik RS", br. 89/2011, 44/2012 i 94/2013) |
(1) Ovim pravilnikom se uređuju organizacioni zahtevi koje je investiciono društvo dužno da ispunjava radi osiguranja pravilnog i efikasnog poslovanja i svođenja rizika na najmanju moguću meru, prilikom pružanja investicionih i dodatnih usluga i obavljanja investicionih aktivnosti (u daljem tekstu: usluge), a naročito:
1. opšti organizacioni zahtevi;
2. zaštita imovine klijenata investicionog društva;
3. poveravanje usluga i poslovnih procesa;
4. lične transakcije;
5. mere za sprečavanje sukoba interesa;
6. vođenje i čuvanje poslovne dokumentacije;
7. poslovi nadzora:
- poslovi interne kontrole,
- upravljanje rizicima,
- interna revizija;
8. izveštavanje investicionog društva.
(2) Odredbe ovog pravilnika se shodno primenjuju i na društva za upravljanje investicionim fondovima koja obavljaju investicione usluge u slučajevima propisanim Zakonom o tržištu kapitala.
Izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1. Komisija je Komisija za hartije od vrednosti;
2. Zakon je Zakon o tržištu kapitala ("Službeni glasnik RS", broj 31/2011);
3. Relevantni propisi su Zakon, pravilnici doneti na osnovu Zakona i drugi propisi koje su investiciona društva dužna da primenjuju;
4. Centralni registar je Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti;
5. Investiciono društvo je brokersko dilersko društvo, odnosno ovlašćena banka;
6. Mali klijent je klijent definisan Pravilnikom o pravilima ponašanja investicionog društva prilikom pružanja usluga;
7. Transakcije finansiranja hartija od vrednosti su transakcije definisane Pravilnikom o pravilima ponašanja investicionog društva prilikom pružanja usluga;
8. Lična transakcija je transakcija sa finansijskim instrumentom koju izvrši relevantno lice delujući van delokruga aktivnosti koje obavlja kao relevantno lice ili koja je izvršena za račun relevantnog lica, lica sa kojim je relevantno lice u rodbinskoj vezi ili sa kojim je blisko povezano u smislu Zakona ili lica čiji je odnos sa relevantnim licem takve prirode da relevantno lice ima neposredan ili posredan materijalni interes od rezultata transakcije, a koji nije provizija ili naknada za izvršenje transakcije;
9. Relevantno lice u odnosu na investiciono društvo je:
- lice sa vlasničkim učešćem u investicionom društvu,
- lice na rukovodećoj poziciji u investicionom društvu (direktor, članovi odbora direktora, nadzornog odbora),
- zaposleno lice u investicionom društvu,
- svako drugo fizičko lice koje je angažovano od strane investicionog društva za pružanje usluga iz njegove nadležnosti;
10. Lice sa kojim je relevantno lice u odnosima bliske povezanosti je:
- bračni, odnosno vanbračni drug relevantnog lica,
- potomci i preci u pravoj liniji neograničeno,
- srodnik do trećeg stepena srodstva, u pobočnoj liniji, uključujući i srodstvo po tazbini,
- usvojilac i usvojenici i potomci usvojenika,
- staralac i štićenici i potomci štićenika,
- svako drugo lice koje je sa relevantnim licem provelo u zajedničkom domaćinstvu najmanje godinu dana od datuma predmetne lične transakcije;
11. Poslovi interne kontrole su poslovi praćenja usklađenosti poslovanja investicionog društva sa relevantnim propisima;
12. Rukovodilac je član uprave koji ima saglasnost Komisije.
(1) Obrasci koji se navode u ovom pravilniku se objavljuju na internet stranici Komisije.
(2) Obrasci i obaveštenja se dostavljaju Komisiji u elektronskom, odnosno pisanom obliku i moraju biti popunjeni uredno, čitljivo i bez naknadnog prepravljanja.
II OPŠTI ORGANIZACIONI ZAHTEVI ZA OBAVLJANJE POSLOVA INVESTICIONOG DRUŠTVA
(1) Investiciono društvo je dužno da propiše i primenjuje:
1. organizacionu šemu iz koje je vidljiv način donošenja odluka, odgovornosti za te odluke i način izveštavanja;
2. da obezbedi da su sva relevantna lica upoznata sa svim procedurama koja su dužna da primenjuju;
3. da uspostavi, primenjuje i redovno ažurira odgovarajući sistem interne kontrole koji obezbeđuje poštovanje internih odluka i procedura na svim nivoima upravljanja investicionog društva.
(2) Investiciono društvo je dužno da uredno čuva odgovarajuće evidencije i dokumentaciju o internoj organizaciji i poslovanju investicionog društva.
Investiciono društvo je dužno da obezbedi:
1. adekvatan poslovni prostor u kojima će obavljati delatnosti za koje mu je data dozvola;
2. tehničku, odnosno fizičku zaštitu prostorija, opreme i dokumentacije.
(1) Investiciono društvo je dužno da usluge obavlja u okviru zasebnih organizacionih jedinica.
(2) Izuzetno od stava 1. ovog člana, društvo može, u okviru iste organizacione jedinice, da obavlja usluge:
1. ponude i prodaje finansijskih instrumenata sa i bez obaveze otkupa (agent i pokrovitelj emisije);
2. investicionog savetovanja i upravljanja portfoliom, ako je društvo svojim internim politikama regulisalo sprečavanje sukoba interesa.
(3) Izvršenje dilerskih naloga se može sprovoditi u okviru organizacione jedinice koja se bavi izvršenjem naloga za račun klijenta samo ukoliko:
1. se odluka o dilerskom trgovanju ne donosi u okviru te organizacione jedinice i
2. dilersko trgovanje nije dominantna investiciona usluga društva (prihodi po osnovu te usluge su manji od 20% ukupnih prihoda).
(1) Zaposleni u investicionom društvu mora imati odgovarajuće kvalifikacije, znanje i iskustvo potrebne za kvalitetno obavljanje usluga koje investiciono društvo pruža.
(2) Investiciono društvo je dužno da ima najmanje dva lica zaposlena sa punim radnim vremenom koja imaju dozvolu Komisije za obavljanje poslova brokera, investicionog savetnika ili portfolio menadžera, s tim što:
1. za pružanje usluga prijema i prenosa naloga, izvršenja naloga za račun klijenta, trgovanja za sopstveni račun, pokroviteljstva u vezi sa ponudom i prodajom finansijskih instrumenata sa i bez obaveze otkupa, investiciono društvo mora imati zaposleno lice sa dozvolom Komisije za obavljanje poslova brokera;
2. za pružanje usluga investicionog savetovanja, investiciono društvo mora imati zaposleno lice sa dozvolom Komisije za obavljanje tih poslova;
3. za pružanje usluga upravljanja portfoliom, investiciono društvo mora imati zaposleno lice sa dozvolom Komisije za obavljanje tih poslova.
(3) Izuzetno od stava 1. tač. 2. i 3. ovog člana, investiciono društvo koje pruža usluge investicionog savetovanja i upravljanja portfoliom može da ima jedno lice koje ima dozvolu za obavljanje poslova investicionog savetnika i portfolio menadžera.
(4) Društvo za upravljanje koje obavlja poslove investicionog savetovanja i upravljanja portfoliom je dužno da ispunjava uslove propisane ovim članom, pored onih kojih su propisani Zakonom o investicionim fondovima.
(1) Informacioni sistem investicionog društva mora biti adekvatan, s obzirom na obim i složenost usluga koje društvo obavlja.
(2) Investiciono društvo je dužno da obezbedi efikasnu kontrolu i zaštitu informacionih sistema, koji moraju da obezbeđuju sigurnost, potpunost i tajnost podataka, a naročito:
1. zaštitu hardvera i softvera od neovlašćenog pristupa podacima i to detaljnim nadzorom (procedure za registrovanje, analizu i kontrolu svake aktivnosti u sistemu), kontrolom pristupa preko dodele ovlašćenja i autorizacije korisnika;
2. adekvatnu obuku zaposlenih u vezi sa korišćenjem tog sistema i procedurama koje su utvrđene za njegovu zaštitu;
3. da samo ovlašćena lica, o kojima investiciono društvo vodi posebnu evidenciju, imaju pristup informacionom sistemu i mogućnost unosa, izmene i upotrebe podataka;
4. da svako lice koje ima pristup radnoj stanici mora da ima korisničko ime i šifru i dostupnost samo funkcijama koje su neophodne za vršenje posla tog lica, s tim da jedno korisničko ime i šifru može da koristi samo jedno lice;
5. da se u informacione sisteme unose samo podaci koji su odobreni na način utvrđen aktima društva;
6. da su u informacione sisteme uneti svi podaci čiji je unos odobren;
7. da se redovno vrši provera tačnosti unetih podataka.
(3) Izvodi iz infomacionih sistema investicionog društva moraju da nose datum i vreme sastavljanja i overu ovlašćenog lica.
Mere za obezbeđivanje kontinuiteta poslovanja
(1) Investiciono društvo je dužno da donese, primenjuje i redovno ažurira mere koje će osigurati kontinuitet poslovanja informacionog sistema, a naročito:
1. zaštitu sistema hardverskim i softverskim rešenjima, pouzdanim sistemima za neprekidno napajanje, rezervnim telekomunikacionim vezama i uređajima;
2. pouzdanost informacionog sistema:
- formiranjem istovremeno duplih podataka na serverima i obezbeđenjem rezervnog servera,
- sačinjavanjem najmanje dve kopije podataka na kraju svakog radnog dana, pri čemu se jedna kopija čuva u službenim prostorijama, a druga kopija na drugoj lokaciji.
(2) Investiciono društvo je dužno da donese, primenjuje i redovno ažurira mere koje će osigurati kontinuitet poslovanja u vanrednim okolnostima, a koje uključuju blagovremeno uspostavljanje funkcija i pristupa informacijama i blagovremeni nastavak pružanja usluga ako, u vanrednim okolnostima, nije moguće nesmetano poslovanje.
(1) Investiciono društvo je dužno da propiše, primenjuje i redovno ažurira računovodstvene procedure koje omogućavaju blagovremeno dostavljanje finansijskih izveštaja, a koji odražavaju istinit i veran prikaz finansijske situacije društva i koji su u skladu sa važećim računovodstvenim standardima i pravilima.
(2) Investiciono društvo je dužno da vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje finansijskih izveštaja, sprovodi u skladu sa Zakonom i zakonom kojim se uređuje računovodstvo.
Investiciono društvo je dužno da redovno prati i, po potrebi, ažurira i unapređuje sisteme poslovanja, unutrašnje kontrole i politike i postupke propisane ovim delom pravilnika o opštim organizacionim zahtevima.
Postupanje po pritužbama klijenata
(1) Investiciono društvo je dužno da uspostavi, primenjuje i redovno ažurira efikasne i transparentne procedure za prihvatljivo i ažurno postupanje društva po pritužbama malih klijenata.
(2) Investiciono društvo je dužno da čuva dokumentaciju o svim pritužbama i merama koje su na osnovu njih preduzete, na način i u rokovima propisanim ovim pravilnikom.
Zaštita finansijskih instrumenata i novčanih sredstava klijenata
(1) Radi zaštite prava svojih klijenata, investiciono društvo koje ima dozvolu Komisije da drži finansijske instrumente, odnosno novčana sredstva klijenata je dužno da:
1. evidencije, račune i korespondencije u vezi sa njima:
- vodi precizno i tačno,
- redovno usklađuje sa evidencijama i računima trećih lica koja drže imovinu klijenata,
- vodi na način da u svakom momentu i odmah može razlikovati imovinu jednog klijenta od imovine ostalih klijenata i imovine samog društva;
2. preduzima mere kojima se obezbeđuje da se:
- njegov račun finansijskih instrumenata kod Centralnog registra vodi odvojeno od finansijskih instrumenata njegovih klijenata,
- sva novčana sredstva klijenata deponovana u kreditnoj instituciji koja je član Centralnog registra drže na računu ili računima koji se razlikuju od računa koji se koriste za držanje sredstava investicionog društva;
3. donese mere kojima se operativni rizik od gubitka ili smanjenja imovine klijenata, odnosno prava u vezi sa tom imovinom, svodi na najmanju moguću meru.
(2) Stav 1. ovog člana se primenjuje i u slučajevima kada investiciono društvo sredstva klijenata vodi na zbirnom računu.
Postupanje sa finansijskim instrumentima klijenata
(1) Investiciono društvo je dužno da finansijske instrumente sa računa klijenta koristi samo na osnovu naloga klijenta.
(2) Investiciono društvo ne sme da:
1. zalaže ili otuđuje finansijske instrumente u vlasništvu klijenta bez njegovog prethodnog pismenog ovlašćenja;
2. kupuje, prodaje ili pozajmljuje finansijske instrumente po osnovu ugovora o upravljanju finansijskim instrumentima isključivo radi naplate provizije ili druge naknade;
3. koristi finansijske instrumente klijenta za plaćanje svojih obaveza, kao i obaveza drugih klijenata.
Deponovanje finansijskih instrumenata klijenata u inostranstvu
(1) Pri izboru inostranog depozitara na čijim će računima držati finansijske instrumente svojih klijenata, investiciono društvo je dužno da vodi računa:
1. o stručnosti i tržišnom ugledu depozitara;
2. da depozitar podleže propisima koji u toj državi regulišu čuvanje finansijskih instrumenta za račun drugog lica;
3. da periodično preispituje izbor depozitara i dogovorene aranžmane za držanje i čuvanje finansijskih instrumenata klijenta.
(2) Izuzetno od stava 1. tačka 2. ovog člana, investiciono društvo može da deponuje finansijske instrumente klijenta kod depozitara u zemlji u kojoj držanje i čuvanje finansijskih instrumenata za račun drugog lica nisu posebno regulisani, samo ukoliko je ispunjen jedan od sledećih uslova:
1. priroda finansijskog instrumenta ili investicione usluge povezane sa navedenim instrumentom zahtevaju deponovanje kod depozitara u toj državi;
2. profesionalni klijent pisanim putem zahteva od investicionog društva deponovanje svojih finansijskih instrumenata kod depozitara u toj državi.
Korišćenje finansijskih instrumenata klijenata
(1) Investiciono društvo može da pristupi transakcijama finansiranja hartija od vrednosti u vezi sa finansijskim instrumentima koje drži za klijenta ili da na drugi način koristi te finansijske instrumente, samo ukoliko se instrumenti koriste pod tačno određenim uslovima na koje je klijent dao saglasnost, pri čemu mali klijent mora dati pisanu saglasnost.
(2) Investiciono društvo može da koristi finansijske instrumente drugih klijenata koje društvo drži na zbirnom računu, u transakcijama kojima se finansiraju hartije od vrednosti ili u druge svrhe, samo ako su, pored uslova iz stava 1. ovog člana ispunjeni i sledeći uslovi:
1. svaki od klijenata čiji se finansijski instrumenti drže na zbirnom računu je dao izričitu prethodnu saglasnost za korišćenje njegovih instrumenata pod tačno određenim uslovima;
2. investiciono društvo mora da uspostavi sistem kontrole koji obezbeđuje da se koriste isključivo finansijski instrumenti klijenata koji su dali izričitu prethodnu saglasnost, u skladu sa stavom 2. tačka 1. ovog člana.
(3) Investiciono društvo je dužno da vodi evidenciju o:
1. pojedinostima u vezi sa klijentom po čijim instrukcijama je korišćenje finansijskih instrumenata bilo sprovedeno;
2. količini korišćenih finansijskih instrumenata, razvrstanoj po klijentima koji su dali prethodnu suglasnost za korišćenje njihovih finansijskih instrumenata.
(4) Podaci iz stava 3. ovog člana moraju biti vođeni na način koji omogućavaju pravičnu raspodelu mogućih gubitaka.
Postupanje sa novčanim sredstvima klijenata
(1) Investiciono društvo koje ima dozvolu Komisije da vodi novac klijenata je dužno da kod kreditne institucije - člana Centralnog registra otvori novčani račun klijenata koji je odvojen od novčanog računa društva.
(2) Investiciono društvo je dužno da obezbedi da se sredstva sa novčanog računa klijenta:
1. koriste samo za plaćanje obaveza u vezi sa uslugama koje obavlja za klijenta;
2. ne koriste za plaćanje obaveza drugog klijenta;
3. ne koriste za plaćanje obaveza investicionog društva.
(3) Investiciono društvo koje novac klijenata deponuje kod banke u inostranstvu je dužno da shodno primenjuje odredbe člana 15. ovog pravilnika.
IV POVERAVANJE USLUGA I POSLOVNIH PROCESA
(1) Investiciono društvo može drugom licu poveriti poslove koji se odnose na:
1. promociju njegovih usluga;
2. davanje investicionih preporuka;
3. prijem i prenos naloga.
(2) Investiciono društvo koje poverava administrativne poslove neophodne za neprekidno i uredno poslovanje društva, dužno je da primenjuje odredbe ovog pravilnika kojima se propisuje poveravanje usluga i poslovnih procesa.
(1) U slučaju poveravanja poslova, investiciono društvo je dužno da:
1. vodi računa o tome da pružalac usluge ima znanje, sposobnost, sredstva i potrebna odobrenja za profesionalno obavljanje poverenih poslova;
2. sa pružaocem usluga zaključi pisani ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze, a naročito obaveze pružaoca usluge da:
- čuva poverljive informacije u vezi sa investicionim društvom i njegovim klijentima,
- na odgovarajući način nadzire izvršavanje poverenih poslova,
- na adekvatan način upravlja rizicima povezanim sa poverenim poslovima,
- vodi evidenciju o ličnim transakcijama i da je dužno da, na zahtev investicionog društva, istu dostavi;
- blagovremeno izveštava investiciono društvo o svim okolnostima koje mogu uticati na efikasno obavljanje poverenih poslova u skladu sa relevantnim propisima,
- u potpunosti sarađuje sa revizorima i Komisijom ili drugim nadležnim telima u vezi sa poverenim poslovima;
3. utvrdi metode za procenu efikasnosti pružaoca usluga u vezi sa poverenim poslovima i preduzima primerene mere ako procenjuje da pružalac usluge nije u mogućnosti da poverene poslove pruža efikasno i u skladu s relevantnim propisima;
4. zajedno sa pružaocem usluga, kada je to potrebno, a s obzirom na vrstu posla koja je poverena pružaocu usluga, izradi, primenjuje i redovno ažurira rezervni plan za povraćaj informacija u slučaju pada glavnog sistema i periodično testiranje;
5. obezbedi da raskid ugovora o poveravanju poslova ne utiče negativno na kontinuitet i kvalitet usluga koje investiciono društvo pruža svojim klijentima;
6. preduzme i druge mere kako bi se izbegli drugi rizici i obezbedilo da se poveravanjem poslova ne ugrožava u značajnoj meri kvalitet unutrašnje kontrole i sprovođenje nadzora nad poslovanjem društva u skladu sa relevantnim propisima.
(2) Kada investiciono društvo poverava poslove drugom licu, ono i dalje u potpunosti odgovara za poštovanje odredaba relevantnih propisa.
Investiciono društvo je dužno da vodi računa da poveravanje poslova drugom licu ne sme da ima za posledicu:
1. promenu uslova pod kojima je investiciono društvu data dozvola za rad;
2. prenos odgovornosti rukovodioca investicionog društva na druga lica;
3. promenu odnosa i obaveza investicionog društva prema klijentima;
4. stvaranje nepotrebnih dodatnih poslovnih rizika;
5. narušavanje kvaliteta unutrašnje kontrole;
6. narušavanje mogućnosti sprovođenja nadzora nad poslovanjem društva u skladu sa relevantnim propisima.
(1) Investiciono društvo je dužno da obavesti Komisiju o poveravanju poslova u roku od sedam dana od zaključenja ugovora.
(2) Investiciono društvo je dužno da, na zahtev i u roku koji odredi Komisija, dostavi svu dokumentaciju i informacije vezane za poveravanje poslova.
Investiciono društvo je dužno da zabrani relevantnom licu da obavlja sledeće aktivnosti:
1. da zaključuje lične transakcije ukoliko:
- to uključuje zloupotrebu ili otkrivanje insajderskih ili drugih poverljivih informacija koji se odnose na klijenta ili transakcije s klijentom ili za račun klijenta,
- je zaključivanje takve transakcije u sukobu ili je verovatno da će doći u sukob sa obavezama investicionog društva;
2. da savetuje ili nagovara drugo lice na zaključivanje transakcije sa finansijskim instrumentima, na način koji prelazi ovlašćenja relevantnog lica ili nije propisan ugovorom o pružanju usluga;
3. da otkriva drugom licu bilo koje informacije ili mišljenja, osim u okviru redovnog ovlašćenja ili u okviru ugovora o pružanju usluga, ako relevantno lice zna, ili bi trebalo znati, da će takvo postupanje uticati na to drugo lice da:
- zaključi transakciju s finansijskim instrumentima,
- savetuje ili nagovara treće lice na zaključivanje takve transakcije.
(1) Investiciono društvo je dužno da donese, primenjuje i redovno ažurira odgovarajuće mere kojima se sprečava preduzimanje zabranjenih aktivnosti, koje su utvrđene ovim pravilnikom, od strane relevantnog lica koje:
1. učestvuje u aktivnostima koje mogu dovesti do sukoba interesa ili
2. na osnovu aktivnosti koju obavlja u ime, odnosno za račun investicionog društva, ima pristup insajderskim ili drugim poverljivim informacijama koje se odnose na klijenta ili na transakcije sa klijentom ili za račun klijenta.
(2) Investiciono društvo je dužno da obezbedi da:
1. su sva relevantna lica investicionog društva upoznata sa zabranjenim aktivnostima i merama društva u vezi sa ličnim transakcijama i odgovarajućim obaveštavanjima;
2. je odmah obavešteno o svim ličnim transakcijama;
3. kada poverava poslove drugom licu, pružalac usluga vodi evidenciju ličnih transakcija relevantnih lica pružaoca usluge i da, na zahtev, odmah dostavi investicionom društvu informacije o ličnim transakcijama;
4. se vode evidencije o svim ličnim transakcijama, a koje moraju uključivati sva odobrenja ili zabrane u vezi sa ličnim transakcijama.
(1) Odredbe ovog pravilnika o ličnim transakcijama se ne odnose na:
1. transakcije koje su izvršene u okviru usluge upravljanja portfoliom relevantnog lica, ukoliko između tog lica i onog koje je ovlašćeno da upravlja portfoliom ne postoji prethodna komunikacija u vezi sa tom transakcijom;
2. lične transakcije sa investicionim jedinicama u otvorenim investicionim fondovima ukoliko relevantno lice i svako drugo lice, za čiji račun je transakcija izvršena, nije uključeno u upravljanje navedenim subjektom.
(2) Stav 1. ovog člana se odnosi i na lica sa kojima je relevantno lice u rodbinskoj vezi ili sa kojim je blisko povezano.
Investiciono društvo je dužno da svoje poslovanje organizuje tako da na najmanju moguću meru svede sukobe interesa čije postojanje može štetiti interesima klijenta, a koji se mogu javiti prilikom pružanja usluga između:
1. interesa investicionog društva, relevantnog lica i svih lica blisko povezanih sa njima, s jedne strane, i interesa klijenta društva, s druge strane;
2. interesa klijenata investicionog društva međusobno.
Investiciono društvo je dužno da, prilikom utvrđivanja sukoba interesa koja mogu štetiti interesima klijenata, oceni da li društvo, relevantna lica ili lica koja su blisko povezana sa njima, usled pružanja usluga ili iz drugih razloga:
1. mogu da ostvare finansijsku dobit ili izbegnu finansijski gubitak na štetu klijenta;
2. imaju interes ili korist od rezultata usluge pružene klijentu ili transakcije izvršene za račun klijenta, a koji se razlikuju od interesa klijenta;
3. imaju finansijski ili neki drugi motiv koji odgovara interesima drugog klijenta ili grupe klijenata na štetu interesa klijenta;
4. obavljaju istu delatnost kao i klijent.
Politika upravljanja sukobom interesa
(1) Investiciono društvo je dužno da, srazmerno prirodi, obimu i složenosti poslova koje obavlja donese, primenjuje i redovno ažurira efikasnu politiku upravljanja sukobom interesa.
(2) Politika iz stava 1. ovog člana sadrži:
1. utvrđene okolnosti koje predstavljaju ili mogu dovesti do sukoba interesa na štetu jednog ili više klijenata, a u vezi sa pojedinačnom uslugom pruženom od strane ili za investiciono društvo;
2. kada je investicionog društvo član grupe, sve okolnosti koje su poznate društvu ili su mu morale biti poznate, a koje mogu dovesti do sukoba interesa koji proizlazi iz strukture i poslovnih aktivnosti drugih članova grupe;
3. procedure i mere koje je investiciono društvo dužno da primenjuje radi upravljanja sukobima interesa koji mogu biti na štetu jednog ili više klijenata.
Procedure i mere za upravljanje sukobima interesa moraju da:
1. sprečavaju ili onemogućavaju bilo kom licu da neprimereno utiče na način na koji relevantna lica pružaju investicione usluge;
2. eliminišu svaku neposrednu povezanost između primanja relevantnih lica koja su većim delom uključena u jednu poslovnu aktivnost i primanja ili dobiti koje ostvaruju druga relevantna lica koja su većim delom uključena u drugu poslovnu aktivnost, ukoliko do sukoba interesa može doći u vezi sa tim aktivnostima;
3. sprečavaju ili obezbeđuju kontrolisanu razmenu informacija između relevantnih lica ukoliko bi razmena informacija mogla naštetiti interesima jednog ili više klijenata;
4. sprečavaju ili obezbeđuju nadzor istovremenog ili uzastopnog učestvovanja relevantnih lica u različitim uslugama, ukoliko bi takvo učestvovanje moglo da ima negativan uticaj na upravljanje sukobom interesa;
5. obezbeđuju odvojeni nadzor nad relevantnim licima čija primarna funkcija uključuje poslovne aktivnosti za klijenta ili pružanje usluga klijentima čiji interesi mogu doći u sukob ili koja na drugi način zastupaju različite interese koji mogu biti u sukobu, uključujući i interese samog investicionog društva.
(1) Investiciono društvo je dužno da, pre pružanja usluge, klijenta upozna sa mogućim vrstama i izvorima sukoba interesa.
(2) Obaveštenje iz stava 1. ovog člana mora da sadrži, uzimajući u obzir razvrstavanje klijenata, dovoljno informacija na osnovu kojih će klijent biti u mogućnosti da donese odluke u vezi sa uslugama u okviru kojih se pojavljuje sukob interesa.
Čuvanje podataka o uslugama u kojima se javlja sukob interesa
Investiciono društvo je dužno da čuva i redovno ažurira informacije o uslugama koje je obavilo u ime ili za račun investicionog društva, a u kojima se pojavio sukob interesa koji može imati štetne posledice za interese jednog ili više klijenata ili se, u slučaju poslova koji su u toku, može pojaviti.
VII VOĐENJE I ČUVANJE POSLOVNE DOKUMENTACIJE
(1) Investiciono društvo je dužno da vodi elektronsku evidenciju i dokumentaciju o svim uslugama i transakcijama koje je izvršilo na način kojim je moguće sprovoditi nadzor poslovanja investicionog društva, a naročito nadzor poštovanja njegovih obaveza prema klijentima.
(2) Investiciono društvo je dužno da:
1. obezbedi ažurnost evidencija;
2. mogućnost provere toka pojedinog posla u svakom trenutku;
3. odvojenost dokumentacije o poslovanju sa pojedinim klijentima od dokumentacije o poslovanju sa drugim klijentima i dokumentacije o sopstvenom poslovanju;
4. obezbedi zaštitu od neovlašćenog pristupa i mogućih gubitaka;
5. da, u slučaju kada se transakcije izvršavaju u ime klijenta, evidencije sadrže sve podatke i pojedinosti u vezi sa identitetom klijenta, kao i podatke propisane zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
Rokovi čuvanja evidencija i poslovne dokumentacije
(1) Investiciono društvo je dužno da, svu dokumentaciju i evidencije o svim uslugama i transakcijama koje je izvršilo za sopstveni račun ili u ime klijenta, čuva najmanje pet godina nakon isteka poslovne godine na koju se ti podaci odnose.
(2) Poslovnu dokumentaciju u kojoj su uređena međusobna prava i obaveze investicionog društva i klijenta, investiciono društvo je dužno da čuva najmanje pet godina po isteku poslovne godine u kojoj je raskinut ugovorni odnos s klijentom, odnosno u kojoj je investiciono društvo na drugi način prestalo da pruža usluge klijentu.
(3) Investiciono društvo je dužno da čuva evidencije i poslovnu dokumentaciju u roku dužem od onog propisanog stavovima 1. i 2. ovog člana, ukoliko je to potrebno radi okončanja nadzora, odnosno sudskog spora.
(1) Investiciono društvo je dužno da, evidencije i dokumentaciju o svim uslugama i transakcijama koje je izvršilo, čuva na na način kojim:
1. se Komisiji omogućuje da može odmah da im pristupi u svakom trenutku, kao i da rekonstruiše sve ključne faze obrade svake transakcije;
2. se omogućuje lako utvrđivanje svih izmena, odnosno sadržaja dokumentacije i evidencija pre takvih korekcija;
3. se onemogućava svaka manipulacija dokumentacijom i evidencijama.
(2) Investiciono društvo, koje pruža usluge na osnovu naloga datog telefonom, telefaksom ili elektronskim putem, je dužno da sačuva izvorni zapis svih primljenih i prihvaćenih naloga, na način da je moguće videti vreme primanja i prihvatanja istih.
(3) Investiciono društvo je dužno da sigurnosne kopije dokumentacije i evidencije čuva van svojih poslovnih prostorija na način i u rokovima propisanim ovim pravilnikom.
Investiciono društvo je dužno da nakon donošenja rešenja o oduzimanju dozvole za obavljanje delatnosti i brisanja iz Registra investicionih društava, obezbedi čuvanje dokumentacije u rokovima propisanim članom 32. ovog pravilnika.
(1) Investiciono društvo je dužno da uspostavi trajnu, efikasnu i nezavisnu funkciju koja se bavi poslovima interne kontrole koja je zadužena za:
1. praćenje i redovnu procenu primerenosti i efikasnosti mera i postupaka koje:
- je investiciono društvo donelo radi minimiziranja rizika neusklađenosti poslovanja društva sa relevantnim propisima, kao i drugih povezanih rizika;
- investiciono društvo preduzima u vezi sa uočenim propustima društva u poštovanju i pridržavanju obaveza utvrđenih relevantnim propisima;
2. savetovanje uprave i drugih relevantnih lica o načinu primene relevantnih propisa.
(2) Da bi funkcija iz stava 1. ovog člana bila nezavisna, investiciono društvo je dužno da:
1. imenuje lice odgovorno za poslove interne kontrole i izveštavanje rukovodioca;
2. obezbedi da lica uključena u poslove interne kontrole ne budu uključena u obavljanje usluga ili aktivnosti koje nadziru;
3. obezbedi da način određivanja plata internih kontrolora ne umanjuje niti je verovatno da bi mogao umanjivati njihovu objektivnost;
4. obezbedi da interni kontrolori imaju dovoljno znanja i iskustva, adekvatna sredstva i ovlašćenja.
Komisija može osloboditi investiciono društvo od obaveze ispunjenja uslova iz člana 35. stav 2. tač. 2. i 3. ovog pravilnika ukoliko društvo dokaže da:
1. navedene obaveze nisu neophodne s obzirom na vrstu, obim i složenost poslovanja društva;
2. funkcija koja se bavi poslovima interne kontrole može da, i nakon takve odluke Komisije, obezbedi poštovanje obaveza propisanih članom 35. ovog pravilnika.
(1) Brokersko-dilersko društvo je dužno da uspostavi, primenjuje i redovno ažurira sisteme upravljanja rizicima srazmerno vrsti, obimu i složenosti poslovanja društva.
(2) Sistemi iz stava 1. ovog člana moraju uključivati:
1. strategije, politike, procedure i mere upravljanja rizicima;
2. organizacionu šemu sa definisanim ovlašćenjima i odgovornostima za upravljanje rizicima;
3. proces upravljanja rizicima;
4. efikasan sistem unutrašnjih kontrola.
(3) Brokersko-dilersko društvo je dužno da prati i ocenjuje podobnost, sveobuhvatnost i efikasnost usvojenih strategija, politika i postupaka upravljanja rizicima, kao i primerenost i efikasnost predviđenih mera u svrhu otklanjanja mogućih nedostataka u strategijama, politikama i postupcima upravljanja rizicima, uključujući i propuste relevantnih lica.
Na zahtev brokersko-dilerskog društva, Komisija može dati saglasnost da se funkcija upravljanja rizicima obavlja uz druge poslove, ukoliko društvo dokaže da uspostavljanje nezavisne funkcije upravljanja rizicima nije neophodno s obzirom na vrstu, obim i složenost poslovanja društva.
(1) Investiciono društvo koje ima dozvolu Komisije za čije dobijanje je propisan minimalni kapital od 730.000 evra je dužno da uspostavi posebnu i nezavisnu funkciju interne revizije, koja je zadužena za:
1. donošenje, sprovođenje i ažuriranje revizijskog plana kako bi se ispitala i procenila podobnost i efikasnost sistema, mehanizama i mera unutrašnje kontrole investicionog društva;
2. davanje preporuka na osnovu rezultata dobijenih postupanjem u skladu sa tačkom 1. ovog stava;
3. proveru usklađenosti sa preporukama iz tačke 2. ovog stava;
4. izveštavanje rukovodioca.
(2) Investiciono društvo može poslove iz stava 1. ovog člana poveriti drugom licu koje ne obavlja istovremeno poslove eksterne revizije finansijskih izveštaja društva.
(1) Investiciono društvo je dužno da, najkasnije do kraja sledećeg radnog dana, dostavi Komisiji dnevni izveštaj o svakoj transakciji izvršenoj na regulisanom tržištu, odnosno MTP, kao i van njega, koji, naročito, sadrži sledeće podatke:
1. identifikacionu oznaku finansijskog instrumenta (ISIN broj i CFI kod);
2. jedinstveni identifikacioni broj transakcije koji dodeljuje investiciono društvo;
3. dan, vreme i mesto trgovanja;
4. da li je transakcija izvršena za sopstveni račun ili za račun klijenta;
5. za transakcije na OTC tržištu podatke o drugom investicionom društvu;
6. oznaku kupovine ili prodaje, sa stanovišta investicionog društva koje podnosi izveštaj;
7. količinu prodatih ili kupljenih finansijskih instrumenata;
8. pojedinačnu i ukupnu cenu i oznaku valute u kojoj je izražena cena.
(2) Komisija može zahtevati dodatne informacije u cilju identifikacije klijenta za čiji račun je investiciono društvo izvršilo predmetnu transakciju.
(1) Investiciono društvo je dužno da, najkasnije do 15. dana u mesecu za prethodni mesec, dostavi Komisiji mesečni izveštaj o poslovanju koji, naročito, sadrži podatke o:
1. prometu finansijskih instrumenata;
2. ostvarenim prihodima po uslugama za koje je društvu data dozvola;
3. transakcijama finansiranja hartija od vrednosti i prihodima ostvarenim po tom osnovu;
4. broju klijenata za koje su izvršene usluge.
(2) Brokersko-dilersko društvo je dužno da, u roku koji je propisan stavom 1. ovog člana, dostavi Komisiji i mesečni izveštaj o adekvatnosti kapitala, izloženosti riziku i likvidnosti, čija sadržina je predmet regulisanja posebnog pravilnika.
(1) Brokersko-dilersko društvo je dužno da dostavi Komisiji kvartalni izveštaj za prethodni kvartal, do 15. u mesecu kojim počinje tekući kvartal, a koji najmanje sadrži podatke o potraživanjima i obavezama tog društva.
(2) Izveštaj iz stava 1. ovog člana dostavlja se na obrascu koji je dostupan na internet stranici Komisije.
Godišnji finansijski izveštaji i izveštaj o poslovanju
(1) Brokersko-dilersko društvo je dužno da, najkasnije četiri meseca nakon završetka poslovne godine, dostavi Komisiji:
1. godišnje finansijske izveštaje;
2. godišnji izveštaj o poslovanju;
3. izveštaj eksternog revizora.
(2) Godišnji finansijski izveštaji, godišnji izveštaj o poslovanju i izveštaj eksternog revizora se sastavljaju u skladu sa Zakonom i zakonima kojima se uređuje računovodstvo i revizija.
(3) Godišnji izveštaj o poslovanju najmanje sadrži podatke
- propisane zakonom kojim se uređuje računovodstvo,
- propisane ovim pravilnikom za mesečni izveštaj,
- podatke o licima koja imaju kvalifikovano učešće (sa procentima za svako lice) u kapitalu društva.
(4) Brokersko-dilersko društvo je dužno da:
1. obezbedi da izveštaj eksternog revizora sadrži i mišljenje o:
- adekvatnosti mehanizama i eventualnim slabostima unutrašnje kontrole društva,
- računovodstvenim procedurama za određivanje adekvatnosti kapitala,
- upravljanju izloženosti rizicima i
- adekvatnosti mera zaštite imovine klijenata.
2. eksternog revizora pisanim putem upozori na obavezu pridržavanja odredaba člana 202. Zakona.
Investiciono društvo koje ima dozvolu da vodi novčane račune i račune finansijskih instrumenata klijenata je dužno da Komisiji dostavlja izveštaje čija su sadržina i rokovi dostavljanja predmet regulisanja posebnog pravilnika.
Obaveštavanje o promeni uslova iz dozvole
(1) Investiciono društvo je dužno da, u roku od osam dana od nastanka promene, obavesti Komisiju o promeni uslova na osnovu kojih je društvo dobilo dozvolu za obavljanje delatnosti, kao i o drugim uslovima koje to društvo mora da ispunjava, a naročito o uslovima koji se odnose na:
1. Zakonom propisani minimalni iznos kapitala za obavljanje delatnosti;
2. upis promena u registru privrednih subjekata i Centralnom registru;
3. nastupanje okolnosti na osnovu kojih Komisija povlači saglasnost na sticanje kvalifikovanog učešća;
4. nastupanje okolnosti na osnovu kojih Komisija povlači saglasnost na izbor člana uprave;
5. Zakonom propisan minimalan broj lica sa dozvolom za obavljanje poslova brokera, portfolio menadžera ili investicionog savetnika;
6. nemogućnost izmirenja dospelih novčanih obaveza.
(2) Izuzetno od stava 1. ovog člana, na ovlašćenu banku se ne primenjuje odredbe stava 1. tač. 1. do 3. tog stava.
(3) U slučaju promene poslovnog imena, investiciono društvo podnosi Komisiji zahtev za davanje saglasnosti na izmene akata.
(4) Uz obaveštenje o promeni sedišta ili adrese, investiciono društvo prilaže dokaz da ispunjava uslove organizacione osposobljenosti i tehničke opremljenosti.
(5) Obaveštenje iz ovog člana sadrži opis događaja o kom se daje obaveštenje i datum njegovog nastupanja.
(1) Investiciono društvo koje zaključuje transakcije akcijama koje su uključene u trgovanje na regulisano tržište, odnosno MTP, dužno je da shodno primenjuje odredbe pravilnika koji propisuje transparentnost posle transakcije za berzu.
(2) Podaci o trgovanju se smatraju objavljenim ukoliko su dostupni na jedan od sledećih načina:
1. putem internet stranice organizatora tržišta koji omogućava objavljivanje tih informacija;
2. putem internet stranice investicionog društva.
(3) Kada se podaci objavljuju putem internet stranice investicionog društva, ono je dužno da svima besplatno omogući dostupnost informacija.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".