PREGLED

ZNAČAJNIH RAČUNOVODSTVENIH POLITIKA

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 16/2013)

 

1. PREGLED RAČUNOVODOSTVENIH POLITIKA

Poslovne promene u računovodstvu budžeta grada Jagodina vode se po obračunskoj osnovi na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem ("Službeni glasnik RS", br. 103/11, 10/12, 18/12, 95/12 i 99/12). Finansijski izveštaji u računovodstvu budžeta, odnosno trezora grada Jagodina sastavljaju se na gotovinskoj osnovi, a u skladu sa međunarodnim standardima za javni sektor na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem. Glavnu knjigu trezora vodi Gradska uprava za budžet, finansije, privredu i poljoprivredu i ona je osnova za pripremanje finansijskih izveštaja. Indirektni korisnici budžeta grada Jagodina koji imaju otvorene podračune u okviru konsolidovanog računa trezora grada Jagodina, vode svoje glavne knjige. Podaci iz glavnih knjiga indirektnih korisnika sintetizuju se i knjiže u glavnoj knjizi trezora na osnovu periodičnih izveštaja i završnih računa. Direktni korisnici budžeta grada Jagodina nemaju otvorene podračune za redovno poslovanje u okviru konsolidovanog računa trezora grada Jagodina, pa vode pomoćne knjige i evidencije.

Budžet se priprema i izvršava na osnovu sistema jedinstvene budžetske klasifikacije. Budžetska klasifikacija obuhvata:

a) ekonomsku klasifikaciju prihoda i primanja i rashoda i izdataka;

b) organizacionu klasifikaciju, koja iskazuje rashode i izdatke po budžetskim korisnicima;

c) funkcionalnu klasifikaciju, koja iskazuje rashode i izdatke po funkcionalnoj nameni i nezavisna je od organizacije koja tu funkciju sprovodi;

d) klasifikaciju izdataka prema računovodstvenim fondovima, koja povezuje izvore finansiranja sa konkretnim rashodima.

Organizacijom popisa imovine i obaveza budžeta grada Jagodina rukovodi Načelnik Gradske uprave za opšte i zajedničke poslove i donosi sledeća akta: Pravilnik o popisu imovine i obaveza, Uputstvo za rad komisija za popis imovine, Rešenje o obrazovanju popisne komisije, Plan rada komisije za popis.

2. TEKUĆI PRIHODI I PRIMANJA

2.1. Tekući prihodi

Tekući prihodi budžeta grada Jagodina obezbeđuju se iz:

- izvornih javnih prihoda,

- ustupljenih javnih prihoda i

- transfernih sredstava.

2.1.1. Izvorni javni prihodi

Izvorni javni prihodi ostvareni na teritoriji Grada Jagodina na osnovu odluka donetih od strane Skupštine Grada Jagodina su:

1) porez na imovinu, osim poreza na prenos apsolutnih prava i poreza na nasleđe i poklon;

2) lokalne administrativne takse;

3) lokalne komunalne takse;

4) boravišna taksa;

5) naknada za korišćenje građevinskog zemljišta;

6) naknada za uređivanje građevinskog zemljišta;

7) naknada za zaštitu i unapređenje životne sredine;

8) novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom skupštine jedinice lokalne samouprave, kao i oduzeta imovinska korist u tom postupku;

9) prihodi od davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti u državnoj svojini koje koristi jedinica lokalne samouprave, i indirektni korisnici njenog budžeta;

10) prihodi od prodaje pokretnih stvari u državnoj svojini koje koristi jedinica lokalne samouprave, i indirektni korisnici njenog budžeta;

11) prihodi od kamata na sredstva budžeta jedinica lokalne samouprave;

12) prihodi koje svojom delatnošću ostvare organi i organizacije jedinice lokalne samouprave;

13) prihodi po osnovu samodoprinosa;

14) prihodi po osnovu donacija jedinici lokalne samouprave;

15) drugi prihodi utvrđeni zakonom.

2.1.2. Ustupljeni javni prihodi

Ustupljeni javni prihodi ostvareni na teritoriji Grada Jagodina na osnovu propisa - zakona donetih od strane Republike Srbije ustupaju se gradu Jagodina i to:

1) Porez na dohodak građana, i to na:

- prihode od poljoprivrede i šumarstva;

- prihode od samostalne delatnosti;

- prihode od nepokretnosti;

- prihode od davanja u zakup pokretnih stvari;

- prihode od osiguranja lica;

- deo poreza na zarade (80%), i

- ostale prihode u skladu sa zakonom

2) Porez na nasleđe i poklon

3) Porez na prenos apsolutnih prava

4) Godišnja naknada za motorna vozila, traktore i priključna vozila

5) Naknada za korišćenje mineralnih sirovina

6) Deo naknade za promenu namene poljoprivrednog zemljišta

7) Deo naknada za zagađivanje životne sredine.

2.1.3. Transferna sredstva

Transferna sredstva čine ustupljena sredstva koja se utvrđuju Zakonom o budžetu RS, a u skladu sa Zakonom o finansiranju lokalne samouprave i obezbeđuju se iz republičkog budžeta i prenose se jedinici lokalne samouprave do 25. u mesecu za tekući mesec u visini jedne dvanaestine godišnjeg iznosa transfera.

2.1.4. Transferi između budžetskih korisnika na istom nivou vlasti

Ove transfere imaju direktni i indirektni budžetski korisnici, za sredstva koja im se kao transferna prenose iz budžeta Grada Jagodina. U postupku konsolidacije ovi tekući prihodi - prihodi iz budžeta se upoređuju sa podacima.

2.1.5. Donacije

Donacije obuhvataju bespovratno primljena sredstva od međunarodnih i domaćih organizacija ili fizičkih lica za finansiranje pojedinih namena na osnovu ugovora. Donacije mogu biti kapitalne i tekuće. Neutrošena sredstva od primljenih donacija, prenose se u narednu godinu za istu namenu.

2.1.6. Memorandumske stavke za refundaciju rashoda

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda obuhvataju prihode po osnovu memorandumskih stavki za pokriće rashoda iz tekuće godine i memorandumskih stavki za refundaciju rashoda iz prethodne godine.

U ove prihode spadaju prihodi koji se naplate od fondova za zdravstveno osiguranje na ime naknade po osnovu bolovanja preko 30 dana, po osnovu naknade za porodiljsko odsustvo, naknade invalidima rada druge kategorije i dr.

2.1.7. Primanja od prodaje nefinansijske imovine

Pored tekućih prihoda, budžet grada Jagodina ostvaruje i primanja od prodaje nefinansijske imovine (osnovnih sredstava, pokretne imovine, nepokretnosti i prodaje prirodne imovine).

Evidentiranje primanja vrši se u momentu naplate uz istovremeno odobravanje u korist izvora kapitala.

2.1.8. Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine

Primanja od zaduživanja predstavljaju prilive po osnovu primanja od zaduživanja i to: primanja od domaćih zaduživanja, primanja od inostranog zaduživanja i primanja po osnovu garancija.

Primanja od prodaje finansijske imovine predstavljaju prilive po osnovu prodaje finansijske imovine i to: primanja od prodaje domaće finansijske imovine i primanja od prodaje strane finansijske imovine.

Primanja od prodaje finansijske imovine čine primanja od otplate kredita datih fizičkim licima i domaćinstvima u zemlji i primanja od prodaje domaćih akcija i ostalog kapitala - sredstva od prodaje kapitala u postupku privatizacije.

Sredstva od prodaje kapitala u postupku privatizacije uključuju se u izvore novčanih sredstava na odgovarajućem kontu subanalitike ostalih izvora novčanih sredstava, uz paralelno knjiženje u klasi 9.

3. TEKUĆI RASHODI I IZDACI

Rashodi i izdaci budžeta grada Jagodina predstavljaju konsolidovane rashode i izdatke direktnih i indirektnih korisnika budžeta grada Jagodina.

Raspored i korišćenje sredstava budžeta grada Jagodina vrši se po finansijskim planovima i programima u okviru razdela, čiji su nosioci direktni korisnici budžetskih sredstava, i to:

6. Skupština grada

7. Gradonačelnik i Gradsko veće

8. Gradska uprava

9. Gradsko javno pravobranilaštvo

10. Izborna Komisija

3.1. Tekući rashodi

Tekući rashodi obuhvataju rashode koji se javljaju kod budžetskih korisnika u vršenju funkcija zbog koje su osnovani.

Rashodi se evidentiraju u momentu kada je plaćanje izvršeno.

Rashodi koji su nastali, a nisu plaćeni evidentiraju se zaduženjem obračunatih neplaćenih rashoda, a odobrenjem obaveza odnosno pasivnih vremenskih razgraničenja.

Rashodi koji su unapred plaćeni, shodno gotovinskoj osnovi, evidentiraju se u kategoriji rashoda prema određenoj nameni.

Tekući rashodi obuhvataju:

- rashode za zaposlene,

- rashode za korišćenje roba i usluga,

- upotrebu osnovnih sredstava,

- otplatu kamata, subvencije,

- donacije i transfere,

- budžetske transfere drugim nivoima vlasti,

- socijalne transfere,

- administrativne transfere,

- kursne razlike i

- druge rashode u momentu plaćanja (gotovinski princip).

3.1.1. Rashodi za zaposlene

Rashodi za zaposlene obuhvataju: rashode za plate i dodaci zaposlenih, socijalne doprinose na teret poslodavca, naknade u naturi, socijalna davanja zaposlenima, naknade troškova za zaposlene, nagrade zaposlenima i ostali posebni rashodi i poslanički dodatak i sudijski dodatak.

3.1.2. Korišćenje roba i usluga

Korišćenje roba i usluga obuhvata: stalne troškove, troškove putovanja, usluge po ugovoru, specijalizovane usluge, tekuće popravke i održavanje (usluge i materijal) i troškovi materijala.

3.1.3. Upotreba osnovnih sredstava - amortizacija

Na teret izvora kapitala u okviru odgovarajućeg subanalitičkog konta evidentira se iznos troškova upotrebe osnovnih sredstava (amortizacija). Istovremeno, za iznos obračunate amortizacije na teret upotrebe osnovnih sredstava zadužuje se odgovarajući subanalitički konto izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima uz odobrenje ostalih izvora novčanih sredstava - sredstava od amortizacije.

3.1.4. Otplata kamata i prateći troškovi zaduživanja

Otplata kamata obuhvata kamate iz dužničko-poverilačkih odnosa (domaće i strane), kao i prateće troškove zaduživanja.

Kamate se evidentiraju kao rashod u momentu plaćanja.

Obračunate, a neplaćene kamate evidentiraju se kao obračunati neplaćeni rashodi.

3.1.5. Subvencije

Subvencije obuhvataju tekući i kapitalni prenos sredstava primaocima radi podsticanja proizvodnje i pružanja usluga, odnosno subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, privatnim finansijskim institucijama, javnim finansijskim institucijama i privatnim preduzećima.

3.1.6. Donacije i transferi

Donacije obuhvataju tekuće i kapitalne donacije stranim vladama i međunarodnim organizacijama.

Transferi ostalim nivoima vlasti obuhvataju tekuće i kapitalne transfere višim nivoima vlasti i nižim nivoima vlasti.

Ostale donacije, dotacije i transferi obuhvataju tekuće i kapitalne donacije, dotacije i transfere.

3.1.7. Prava iz socijalnog osiguranja

Prava iz socijalnog osiguranja obuhvataju naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta kojima se finansiraju posebni oblici socijalne zaštite iz nadležnosti grada utvrđeni Zakonom i drugim aktima (pravo na jednokratnu pomoć, naknade troškova sahranjivanja socijalno ugroženih lica, pomoć porodici i dr.).

3.1.8. Ostali rashodi

Ostali rashodi obuhvataju: dotacije nevladinim organizacijama; rashode za poreze, obavezne takse, kazne i penale; novčane kazne i penale po rešenju sudova; naknadu štete za povrede ili štetu nastalu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka kao i naknadu štete za povrede ili štetu nanetu od strane državnih organa.

3.1.9. Administrativni transferi

Prenos sredstava namenjen indirektnim korisnicima, u skladu sa odlukom i budžetu, evidentira se zaduženjem odgovarajuće vrste administrativnog transfera, a odobrenjem žiro-računa.

U postupku konsolidacije, administrativni transferi se upoređuju sa transferima između budžetskih korisnika na istom nivou (780000) i prihodima iz budžeta (kategorija 790000), a zatim se međusobno zatvaraju.

3.2. Izdaci za nefinansijsku imovinu

Izdaci za nefinansijsku imovinu obuhvataju izdatke za osnovna sredstva (zgrade i građevinski objekti; mašine i oprema i nematerijalna imovina), zalihe (robne rezerve i zalihe robe za dalju prodaju) i prirodna imovina (zemljište i drugo).

Ovi izdaci predstavljaju odliv sredstava, a ne tekuće rashode, a za čiju vrednost se povećava vrednost nefinansijske imovine i izvori kapitala.

3.3. Izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine

Izdaci za otplatu glavnice predstavljaju odliv sredstava koja se finansiraju iz tekućih prihoda budžeta grada Jagodina.

3.4. Finansijski rezultat: ukupan višak prihoda - suficit; manjak prihoda - deficit

U skladu sa propisima o budžetskom računovodstvu, prilikom utvrđivanja rezultata poslovanja na gotovinskoj osnovi, ostvarenim prihodima i primanjima koji su iskazani na odgovarajućim kontima klase 700000 i 800000, smatraju se prihodi i primanja koji su u toku obračunskog perioda (budžetske godine) naplaćeni, odnosno podračun, a ostvarenim rashodima i izdacima smatraju se svi rashodi i izdaci evidentirani na kontima klase 400000 i 500000, a koji su u obračunskom periodu plaćeni.

Indirektni korisnici budžeta grada Jagodina utvrđeni višak prihoda i primanja (suficit), odnosno manjak prihoda i primanja (deficit) za tekuću budžetsku godinu, koriguju na sledeći način:

1. uvećan za uključenje:

- dela neraspoređenog viška prihoda i primanja iz ranijih godina koji je korišćen za pokriće rashoda i izdataka u tekućoj godini,

- dela prenetih neutrošenih sredstava iz ranijih godina korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine,

- dela novčanih sredstava amortizacije koji je korišćen za nabavku nefinansijske imovine,

- dela rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu, finansiranih iz kredita,

- iznosa privatizacionog primanja korišćenih za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine;

2. umanjen za uključivanje izdataka:

- utrošenih sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za otplatu obaveza po kreditima,

- utrošenih sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za nabavku finansijske imovine.

Direktni korisnici budžeta grada Jagodina konsoliduju završene račune indirektnih korisnika iz svoje nadležnosti.

Godišnjim budžetom, odnosno dopunskim budžetom određuje se način korišćenja suficita, odnosno način finansiranja (pokrića) budžetskog deficita.

Završni račun budžeta grada Jagodina dobija se konsolidacijom ukupnog iznosa prihoda, primanja, rashoda i izdataka direktnih i indirektnih korisnika i Glavne knjige trezora, pri čemu su isključeni administrativni transferi.

3.5. Nefinansijska imovina

3.5.1. Osnovna sredstva, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi

Osnovna sredstva, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi se evidentiraju po nabavnoj vrednosti.

Nabavke osnovnih sredstava, prirodne imovine i nefinansijske imovine u pripremi u toku godine evidentiraju se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost čini fakturna vrednost uvećana za sve troškove nastale do stavljanja u upotrebu.

Pod osnovnim sredstvima smatraju se ona sredstva čiji je očekivani korisni vek upotrebe duži od jedne godine. U okviru osnovnih sredstava obuhvataju se zgrade i građevinski objekti, mašine i oprema i ostala osnovna sredstva.

Nefinansijska imovina u pripremi obuhvata ulaganja u nabavku te imovine od dana ulaganja do dana stavljanja u upotrebu.

Primanja nastala prilikom prodaje osnovnih sredstava evidentiraju se u korist izvora kapitala - primanja od prodaje nefinansijske imovine u stalnim sredstvima.

Gubitak nastao prilikom otuđivanja i rashodovanja osnovnih sredstava predstavlja smanjenje vrednosti nefinansijske imovine u stalnim sredstvima i izvora kapitala.

Popis osnovnih sredstava kojim se utvrđuje stvarno stanje, vrši se jedanput godišnje, po pravilu krajem godine sa stanjem na dan 31. decembar. Na osnovu popisanog stanja, usklađuje se knjigovodstveno stanje sa stvarnim stanjem.

Amortizacija nefinansijske imovine

Pri sastavljanju završnog računa obračun amortizacije vrši se u skladu sa:

- Zakonom o budžetskom sistemu ("Sl. glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13 i 63/13),

- Uredbom o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 125/03 i 12/06),

- Pravilnikom o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije ("Sl. list SRJ", br. 17/97 i 24/00),

- Instrukcijom Ministarstva finansija za popis imovine i obaveza, obračun amortizacije za obveznike koji svoje poslovne knjige vode prema Uredbi o budžetskom računovodstvu,

- Instrukcijom Ministarstva finansija za knjiženje obračunate amortizacije koja se pokriva iz sopstvenih prihoda i korišćenje tih sredstava za nabavku opreme.

Amortizacija stalne nefinansijske imovine - osnovnih sredstava, obračunava se za svako sredstvo pojedinačno po stopama ne nižim od zakonom propisanih stopa koje su određene tako da se nabavna vrednost osnovnih sredstava amortizuje primenom proporcionalne metode u toku predviđenog veka upotrebe osnovnog sredstva.

Amortizacija stalne nefinansijske imovine - osnovnih sredstava obračunava se za svako sredstvo pojedinačno po zakonom propisanim stopama koje su određene tako da se nabavna vrednost osnovnih sredstava amortizuje primenom proporcionalne metode u toku predviđenog veka upotrebe osnovnog sredstva. Jednom otpisano osnovno sredstvo, bez obzira na to što se i dalje koristi, ne može biti predmet ponovnog procenjivanja vrednosti i ne podleže otpisivanju dok se koristi.

Za nefinansijsku imovinu koja se rashoduje ili otuđuje, pre isknjiženja iz knjigovodstvene evidencije vrši se obračun amortizacije.

3.6. Finansijska imovina

3.6.1. Dugoročna finansijska imovina

Dugoročna finansijska imovina sastoji se od: učešća kapitala u domaćim javnim nefinansijskim preduzećima i institucijama, učešća kapitala u ostalim domaćim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim nefinansijskim privatnim preduzećima i učešća kapitala u domaćim poslovnim bankama.

Učešće u kapitalu procenjuje se po nominalnoj vrednosti.

Učešće u kapitalu otpisuje se srazmerno iznosu iskazanog gubitka na osnovu izveštaja pravnog lica u koje je uložen kapital.

Izvori kapitala se povećavaju, odnosno smanjuju za povećanje, odnosno smanjenje vrednosti učešća u kapitalu.

Shodno Instrukciji za utvrđivanje finansijskog rezultata, kod korisnika budžetskih sredstava u obrascu bilans prihoda i rashoda, za 2012. godinu i načinu priznavanja, merenja i procenjivanja imovine u završnom računu za 2012. godinu revalorizacija nije vršena.

3.6.2. Novčana sredstva

Novčana sredstva se iskazuju po nominalnoj vrednosti, a sredstva obuhvataju: račune otvorene u okviru konsolidovanog računa trezora, izdvojena novčana sredstva, blagajnu i ostala novčana sredstva.

Stanje na računu - konsolidovani račun trezora (840-505) sastoji se od zbira stanja računa izvršenja budžeta, računa posebnih namena i svih podračuna korisnika budžetskih sredstava, umanjenog za iznos plasiranih sredstava kod banaka.

3.6.3. Kratkoročna potraživanja

Kratkoročna potraživanja se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjenoj indirektno za iznos verovatne nenaplativosti potraživanja a direktno ako je nemogućnost naplate izvesna i dokumentovana.

Kratkoročna potraživanja obuhvataju potraživanja budžetskih korisnika po osnovu prodaje od kupaca u zemlji i druga potraživanja.

Kratkoročna potraživanja se u momentu nastanka promene evidentiraju zaduženjem, a odobrenjem obaveza iz grupe pasivnih vremenskih razgraničenja. U momentu naplate se zatvara konto pasivnih vremenskih razgraničenja i odobrava se odgovarajućem kontu u klasi prihoda.

3.6.4. Kratkoročni plasmani

Kratkoročni plasmani se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjeni indirektno za iznos verovatne nenaplativosti, a direktno za nastalu i dokumentovanu nenaplativost.

Kratkoročni plasmani obuhvataju kratkoročne kredite, date avanse, depozite i kaucije i ostale kratkoročne plasmane.

Kratkoročni krediti obuhvataju kredite odobrene u zemlji, pravnim i fizičkim licima. Dati avansi obuhvataju avanse date za nabavku materijala, robe i za obavljanje usluga. Za iznos neiskorišćenih, odnosno nepokrivenih datih avansa, na dan sastavljanja završnog računa iskazani su tekući rashodi i pasivna vremenska razgraničenja (razgraničeni plaćeni rashodi), a u skladu sa gotovinskom osnovom za vođenje budžetskog računovodstva.

3.6.5. Aktivna vremenska razgraničenja

Ova kategorija obuhvata razgraničene rashode do jedne godine (premije osiguranja, zakupnine, pretplata za stručne časopise i literaturu, rashodi grejanja i drugi rashodi), obračunate neplaćene rashode i ostala aktivna vremenska razgraničenja.

Aktivna vremenska razgraničenja obuhvataju nastale obaveze budžetskih korisnika, koje terete rashode budućeg obračunskog perioda u kome će biti plaćene.

3.7. Obaveze

Obaveze se procenjuju u visini nominalnih iznosa koji proističu iz poslovnih i finansijskih transakcija. Smanjenje obaveza po osnovu Zakona, vanparničnog poravnanja, i sl. vrši se direktnim otpisivanjem.

Obaveze (dugoročne i kratkoročne) obuhvataju domaće dugoročne obaveze, domaće kratkoročne obaveze, obaveze na ime rashoda za zaposlene, za ostale rashode, izuzev rashoda za zaposlene, subvencije, donacije i transfere, obaveze za socijalno osiguranje i obaveze iz poslovanja.

Pasivna vremenska razgraničenja

Pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju: razgraničene prihode i primanja, razgraničene plaćene rashode i izdatke, obračunate nenaplaćene prihode i primanja i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

Razgraničeni prihodi i primanja obuhvataju razgraničene prihode iz donacija i ostale razgraničene prihode i primanja.

Obračunati nenaplaćeni prihodi i primanja obuhvataju fakturisane nenaplaćene tekuće prihode i primanja po osnovu prodaje nefinansijske imovine.

Razgraničeni plaćeni rashodi i izdaci obuhvataju iznose koji su u obračunskom periodu isplaćeni, a u momentu izvršene isplate nisu evidentirani kao tekući rashodi ili izdaci za nabavku nefinansijske imovine (akontacija za službeno putovanje, avans za materijal, avans za nabavku nefinansijske imovine i sl.) Na dan bilansiranja za iznos izvršene isplate evidentiranje se vrši zaduženjem odgovarajućeg konta tekućih rashoda ili izdataka, a odobrenjem konta razgraničeni plaćeni rashodi.

Ostala pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju obaveze fondova za refundaciju bolovanja zaposlenih u trajanju preko trideset dana, naknada za porodiljsko odsustvo, naknada za invalide rada druge kategorije, kao i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

Popis imovine i obaveza

Popisom se utvrđuje faktičko stanje imovine, potraživanja, obaveza i izvori kapitala.

Redovan popis imovine i obaveza koji vrši Komisija za popis, koji može započeti 30 dana pre kraja budžetske godine, a po potrebi i ranije, s tim da popis bude završen do 31. januara naredne godine. Osim redovnog popisa imovine i obaveza, izuzetno u toku godine može se vršiti i vanredni popis. Popisna komisija u skladu sa Uputstvom obavlja sledeće poslove:

- koordinira rad komisija za popis imovine i obaveza (u daljem tekstu: komisija),

- utvrđuje da li su komisije donele planove rada i na vreme otpočele i završile popis,

- u toku popisa obavlja kontrolu tačnosti popisa,

- objedinjuje izveštaje sa popisnim listama i donosi Rešenje o rezultatima popisa i dostavlja ih načelniku Gradske uprave za opšte i zajedničke poslove, a načelnik Gradskoj upravi za budžet, finansije, privredu i poljoprivredu,

- sačinjava izveštaje o svom radu, objedinjuje sačinjene izveštaje i dostavlja ih Načelniku Gradske uprave za zajedničke i opšte poslove.

Komisija obavlja sledeće poslove:

- sačinjava plan rada za vršenje popisa,

- utvrđuje da li su odgovorna lica izvršila potrebne pripremne radnje za popis,

- vrši druge pripremne radnje za popis u skladu sa planom rada,

- vrši naturalni popis imovine, putem brojanja, merenja, ili na drugi odgovarajući način, zavisno od vrste, odnosno predmeta popisa i unosi podatke o tome u popisne liste,

- prilikom popisa opreme koja ima broj, očitava taj broj,

- prilikom popisa opreme koja nema broj lepi novi broj i u popisnu listu upisuje taj broj,

- utvrđuje da li su izvršene reklamacije za količine koje su primljene kao neupotrebljive, oštećene ili sa greškom,

- sačinjava popisne liste po organizacionoj jedinici, koje su sačinjene u dva primerka, za koju je popis završen. Popisnu listu po organizacionoj jedinici potpisuje i odgovorno lice kome se odmah uručuje drugi primerak popisne liste,

- utvrđuje količine i vrednost viškova po popisu i prodajne vrednosti za manjkove za koje je predložila da se nadoknade na teret odgovornog lica i sačinjava izveštaj o izvršenom popisu i dostavlja ga najkasnije do 29. januara 2013. godine.

Odgovorna lica dužna su da do početka popisa obave sledeće pripremne radnje za popis:

- slože, sortiraju i na drugi način srede osnovna sredstva kojima rukuju ako bi bila pristupačna i pregledna za popisivanje.

Predsednik popisne komisije dužan je da do početka popisa pripremi potreban broj odgovarajućih obrazaca, popisnih listi i drugih pomoćnih obrazaca i odgovarajuće popisne liste sa upisanim podacima:

- nomenklaturni broj,

- naziv i vrsta,

- jedinica mere,

- pojedinačna cena i eventualno drugi podaci.

Imovinu za koju nisu uneti prethodni podaci komisija upisuje u popisnu listu.

Komisija je dužna da popiše sve predmete koji se nalaze na popisnom mestu.

Odgovorna lica u direktnim korisnicima budžetskih sredstava dužni su da pre početka rada komisije, pripreme dokumentaciju u vezi sa imovinom za koju su nadležne. Za vreme popisa obavezno je prisustvo odgovornog lica zaduženog za materijalne i novčane vrednosti koje se popisuju. Popisna komisija je sačinila izveštaj o izvršenom popisu imovine i obaveza sa stanjem na dan 31.12.2012. godine i dostavila ga Načelniku Gradske uprave za zajedničke i opšte poslove.

Na osnovu Pravilnika o načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem ("Službeni glasnik RS", broj 106/06), Načelnik Gradske uprave za zajedničke i opšte poslove je doneo Odluku o usvajanju izveštaja o popisu imovine.

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju tačaka u 3. odeljku (Tekući rashodi i izdaci) kako je ona objavljena u "Sl. glasniku grada Jagodina ", br. 16/2013.