PRAVILNIK

O RADU INTERNE REVIZIJE

("Sl. list grada Subotice", br. 33/2013)

 

OPŠTI PRISTUP

Član 1

Pravilnik o radu interne revizije postavlja okvirna pravila, principe i procedure interne revizije u okviru organizacione strukture Gradske uprave Grada Subotice.

Interna revizija je nezavisno, objektivno uveravanje i konsultantska aktivnost koja ima za cilj da se "doda vrednost" i unapredi poslovanje organizacije i pomaže organizaciji da ostvari svoje ciljeve obezbeđujući sistematičan i disciplinovan pristup oceni i poboljšanju efikasnosti upravljanja rizikom, kontrolama i procesima upravljanja.

Funkcionisanje interne revizije vrši se u skladu sa:

- Zakonom o budžetskom sistemu Republike Srbije,

- Međunarodnim računovodstvenim standardima za javni sektor,

- Međunarodnim standardima za profesionalnu praksu interne revizije, izdatim od strane Instituta internih revizora,

- Kodeksom profesionalne etike za internu reviziju,

- Poveljom interne revizije.

NADLEŽNOST INTERNE REVIZIJE

Član 2

Interna revizija vrši sistematičan pregled i ocenu upravljanja rizikom, internih kontrola i upravljanja, što uključuje politike, procedure i aktivnosti Gradske uprave Grada Subotice.

Interna revizija ocenjuje adekvatnost i efikasnost sistema za finansijsko upravljanje i kontrolu u pogledu:

- Ispunjavanja zadataka i postizanja definisanih ciljeva u Gradu Subotica,

- Ekonomične, efikasne i delotvorne upotrebe resursa,

- Usklađenosti sa uspostavljenim politikama, procedurama, zakonima i regulativama,

- Čuvanja sredstava od gubitaka kao rezultata svih vidova nepravilnosti,

- Integriteta i verodostojnosti informacija, računa i podataka, uključujući procese internog i eksternog izveštavanja.

Član 3

Funkcija interne revizije se izvršava u skladu sa sledećim principima:

- nezavisnost i objektivnost,

- kompetentnost i dužna profesionalna pažnja,

- integritet i poverljivost.

Član 4

Posebne zadatke konsultantske i druge prirode koji se odnose na internu reviziju može inicirati i dati u zadatak službi interne revizije isključivo Gradonačelnik.

AKTIVNOSTI I ZADACI INTERNE REVIZIJE

Član 5

Osnovne aktivnosti internog revizora su:

- priprema operativna uputstva za internu reviziju i pravilnik o internoj reviziji u skladu sa odgovarajućim propisima,

- Priprema strateški plan revizije,

- Priprema godišnji plan revizije na osnovu procene rizika i strateškog plana,

- Testira, ispituje i ocenjuje podatke i informacije,

- Izveštava Gradonačelnika o rezultatima internih revizija i daje preporuke za poboljšanje poslovanja,

- Kontroliše izvršavanje preporuka interne revizije,

- Informiše Gradonačelnika, ukoliko se pojavi sumnja o nepravilnostima koje mogu ugroziti osnovne postulate zakonskog poslovanja,

- Svaki izveštaj o izvršenoj internoj reviziji dostavlja Gradonačelniku i rukovodiocu subjekta revizije na koji se izveštaj odnosi,

- Evidentira sve aktivnosti revizije i čuva dokumentaciju vezanu za internu reviziju,

- Sarađuje sa Državnom revizorskom institucijom u razmeni izveštaja, dokumentacije i mišljenja,

- Izveštava Državnu revizorsku instituciju o izvršenim preporukama iz njihovog izveštaja,

- Permanentna edukacija vezana za poslove interne revizije u javnom sektoru.

Član 6

Obaveze internog revizora u obavljanju revizije su da:

- implementira program revizije u svim procesima/fazama revizije,

- informiše Gradonačelnika o svim elementima revizije,

- obavesti rukovodioce subjekta revizije o početku revizije kod istih (najava revizije),

- prouči dokumentaciju i uslove relevantne za davanje objektivnog mišljenja,

- elaborira nalaze, izvede zaključke na objektivnoj osnovi i da ih podrži dokazima,

- informiše rukovodstvo o nalazima i sastavlja nacrt izveštaja, koji usaglašava sa zaposlenima subjekta revizije,

- vrati svu originalnu dokumentaciju subjektu revizije po okončanju revizije,

- osigura odgovarajući nivo tajnosti u postupku revizije,

- vodi odgovarajuće evidencije i registre u vezi sa internom revizijom,

- ustroji tekući dosije revizije za svaki obavljeni pregled, u kome se obezbeđuje čuvanje radnih dokumenata, kao i stalni dosije internog revizora (stalni dosije obično sadrži organizaciju Gradske uprave Grada, zakonodavna akta, interna akta, pregledne tabele preporuka, odgovore rukovodstva subjekata revizije o stepenu realizacije preporuka, konačne izveštaje interne revizije i dr.),

- uvid u stalni dosije interne revizije može da ima samo Gradonačelnik i Državna revizorska institucija Republike Srbije.

Član 7

Interni revizor ima pravo da:

- uđe u prostorije u kojoj vrši reviziju, uzimajući u obzir bezbedonosna pravila i pravila dobrog ponašanja,

- pristupi odgovarajućoj dokumentaciji, vezanoj za reviziju u subjektu u kojem vrši reviziju,

- traži na uvid svu raspoloživu dokumentaciju,

- zahteva usmenu ili pismenu informaciju od zaposlenih radnika ili rukovodilaca subjekta u kojem se vrši revizija.

IZVEŠTAVANJE

Član 8

Izveštaji internog revizora treba da budu jasni, sažeti i pravovremeno dostavljeni Gradonačelniku i revidiranom subjektu (odeljenje, odsek, služba).

Rezultati i zaključci interne revizije saopštavaju se u pisanoj formi, i treba da sadrže i predloge za neophodne korektivne aktivnosti.

Posle završetka svake fiskalne godine, interni revizor će u roku od 60 dana sačiniti godišnji izveštaj u kojem će odvojeno navesti gotove revizorske izveštaje i ostale aktivnosti koje su završene ili su u toku na dan završetka fiskalne godine.

Godišnji izveštaj sadrži pregled osnovnih zaključaka iz svih internih revizija izvršenih u toku godine sa ciljem obezbeđivanja opšte ocene sistema finansijskog upravljanja i kontrole, kao i analize svih slučajeva koji su uključili kršenje zakona i propisa.

Godišnji izveštaj sadrži informaciju o izvršenoj aktivnosti interne revizije u odnosu na planirane aktivnosti.

Godišnji izveštaj se dostavlja Gradonačelniku.

Godišnji izveštaj, koji je prethodno odobren od strane Gradonačelnika, dostavlja se Državnoj revizorskoj instituciji.

ODGOVORNOST I ORGANIZOVANJE

Član 9

Poslovi službe interne revizije su organizovani u okviru Gradske uprave Grada Subotice.

Internu reviziju, samostalno i nezavisno obavljaju stručna lica koja poseduju odgovarajuću sertifikovanu kvalifikaciju i koja pored revizije nemaju drugih odgovornosti, a za svoj rad odgovaraju neposredno Gradonačelniku.

Rukovodstvo Grada Subotica je dužno da pruži punu podršku internoj reviziji, kako bi se obezbedili najviši standardi u realizaciji odgovornosti internih revizora. U pojedinim slučajevima, Gradonačelnik može, zbog povećanog obima posla ili pružanja dodatne stručne pomoći iz određene oblasti, angažovati spoljnog konsultanta, čiji nivo kvalifikacija mora biti najmanje na nivou koji ispunjava interni revizor.

Interni revizor je dužan svoj posao obavljati u skladu sa Kodeksom profesionalne etike za internu reviziju, a to znači poštovati principe nezavisnosti, integriteta, objektivnosti, poverljivosti i stručnosti.

Interni revizor mora biti obazriv pri upotrebi informacija koje prikuplja tokom svoga rada i ne sme koristiti poverljive informacije u bilo koje svrhe koje nisu profesionalne.

Prilikom saopštavanja rezultata svoga rada, interni revizor mora obezbediti sve materijalne činjenice koje su mu poznate.

ZAVRŠNE ODREDBE

Član 10

Interni revizor je obavezan da prati okolnosti koje utiču na potrebe permanentnog razvoja programa razvoja interne revizije u odnosu na propise i interne akte, te da pravovremeno Gradonačelniku predloži eventualne izmene i dopune ovog Pravilnika.

Član 11

Ovaj Pravilnik stupa na snagu odmah nakon objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotica".