PRAVILNIKO USLOVIMA I NAČINU KORIŠĆENJA I ODRŽAVANJA SLUŽBENIH VOZILA GRADSKE UPRAVE GRADA KRALJEVA("Sl. list grada Kraljeva", br. 26/2013) |
Ovim Pravilnikom o uslovima i načinu korišćenja i održavanja službenih vozila Gradske uprave grada Kraljeva (u daljem tekstu: Pravilnik) uređuju se uslovi i način korišćenja i održavanja vozila Gradske uprave grada Kraljeva (u daljem tekstu: Gradska uprava), propisuju postupak i obaveze pri zaduženju, korišćenju, razduženju i održavanju službenih vozila, zaduženju i razduženju kartica za gorivo, parkiranje vozila i vođenje propisanih evidencija o vozilima, postupanje pri realizaciji službenih putovanja u zemlji i inostranstvu, kao i druga pitanja od značaja za korišćenje i održavanje službenih vozila Gradske uprave.
Službena vozila mogu se koristiti samo u skladu sa ovim Pravilnikom i važećim propisima koji regulišu ovu oblast.
Službena vozila u smislu ovog Pravilnika jesu putnička i druga vozila koja su u vlasništvu Gradske uprave grada Kraljeva.
Službena vozila Gradske uprave grada Kraljeva obavezno se obeležavaju na sledeći način:
Oznakom sa Grbom grada Kraljeva i natpisom "Gradska uprava grada Kraljeva".
Oznaka se ispisuje na beloj plastičnoj foliji dimenzija 32x25 cm i postavlja se na desnim i levim prednjim vratima vozila.
Vozila komunalne policije su obeležena prema važećoj Odluci o boji i načinu označavanja vozila i opreme komunalne policije.
Službeno vozilo koje koristi gradonačelnik se ne obeležava oznakom opisanom u stavovima 1. i 2. ovog člana.
Sva službena vozila su opremljena GPS uređajem, koji omogućava satelitsko praćenje i nadgledanje vozila.
Modem GPS uređaja instaliran je na vozilu tako da vrši sledeće funkcije:
- pozicioniranje i praćenje vozila;
- brzina i kretanje vozila;
- status motora (uključen, isključen);
- pređena kilometraža po GPS uređaju;
- grafički prikaz rute na karti za prethodno vreme sa mogućnošću štampanja iste;
- mogućnost praćenja vozila sa smart telefona;
- dnevni, nedeljni, mesečni i dodatni izveštaji;
- druge dodatne opcije, koje se mogu aktivirati po zahtevu korisnika.
Svi primljeni podaci se snimaju i mogu biti korišćeni nakon završenih vožnji.
Nisu dozvoljeni nikakvi neovlašćeni radovi na ugrađenom GPS uređaju, niti njegovo namerno oštećenje ili skidanje sa službenog vozila. Ovakve radnje smatraće se težom povredom radne dužnosti zaposlenog.
II KORIŠĆENJE SLUŽBENIH VOZILA
Službena vozila se koriste na teritoriji grada Kraljeva i van teritorije grada Kraljeva, a radi bržeg, ekonomičnijeg, racionalnijeg i efikasnijeg izvršavanja poslova i radnih zadataka.
Službena vozila se mogu izuzetno koristiti i za službeno putovanje u inostranstvo, na osnovu akta organa nadležnog za odobravanje službenog putovanja u inostranstvo.
Gradonačelnik grada Kraljeva ima na korišćenju vozilo sa vozačem.
Službena vozila mogu koristiti izabrana, imenovana, postavljena lica i zaposleni u Gradskoj upravi grada Kraljeva, za obavljanje službenih poslova i zadataka iz delokruga rada direktnih korisnika budžeta grada Kraljeva, kao što su:
- reprezentativne i protokolarne potrebe;
- službena putovanja;
- poslovi koji se zbog svoje prirode ili hitnosti izvršenja ne mogu kvalitetno i blagovremeno izvršiti korišćenjem sredstava javnog prevoza;
- utvrđivanje i otklanjanje posledica elementarne nepogode;
- poslovi koji se moraju obaviti u naseljenom mestu do koga nije organizovan javni prevoz;
- poslovi redovne ili vanredne inspekcijske kontrole;
- poslovi iz oblasti informisanja i protokola;
- poslovi prevoza opreme i materijala, novčanih, vrednosnih, poverljivih i poštanskih pošiljki;
- prevoz na radne i stručne sastanke, seminare ili savetovanja.
Službena vozila se mogu, izuzetno, koristiti u situacijama kao što su: povreda zaposlenog na radu, prevoz zaposlenog koji je oboleo na lečenje, prevoz zaposlenog u slučaju smrti člana porodice ili člana porodice u slučaju smrti zaposlenog, prevoz zaposlenog u slučaju saobraćajne nesreće ili elementarne nepogode.
Službena vozila mogu koristiti i treća pravna ili fizička lica, kao i ustanove, organizacije ili udruženja građana, ukoliko ne raspolažu sopstvenim vozilom, i to na osnovu podnetog pisanog zahteva. O zahtevu odlučuje načelnik Gradske uprave, vodeći računa o slobodnim kapacitetima službenih vozila. U aktu o davanju saglasnosti posebno treba navesti na čiji teret padaju troškovi prevoza, kao i način njihovog refundiranja.
Službeno vozilo se stavlja na raspolaganje korisniku na osnovu zahteva saopštenog ili dostavljenog šefu Odseka za tehničke poslove, ili licu koje ga zamenjuje.
Za prevoz van područja Grada, pisani zahtev korisnika dostavlja se po pravilu najkasnije 24 časa pre polaska na službeni put i isti obavezno sadrži:
- ime i prezime korisnika, funkciju odnosno položaj ili zvanje,
- odredište, datum i vreme polaska, očekivano vreme povratka, kao i broj putnika.
Prevoz službenim vozilom u inostranstvo vrši se na osnovu rešenja gradonačelnika o upućivanju lica na službeni put u inostranstvo.
Po obavljenom prevozu izvan područja Grada, korisnik usluge prevoza potvrđuje na poleđini naloga vozača da je prevoz obavljen, sa naznakom pređene kilometraže i vremena kada je prevoz započet i završen.
Vozač je dužan da vozilom u saobraćaju upravlja savesno i na propisan način, da upravljanje vozilom prilagodi okolnostima saobraćaja, da vozilom stalno i potpuno vlada i da je u stanju da blagovremeno preduzme svaku meru potrebnu da izbegne opasnost koju u postojećim uslovima može predvideti.
Upravljanje motornim vozilom vozača ne može trajati duže od 8 časova bez prekida, u toku 24 časa.
Šef Odseka za tehničke poslove stara se o prioritetima korišćenja službenih vozila i odgovoran je za njihovo racionalno i ekonomično korišćenje.
Ako zbog nedostatka vozila, vozača, goriva ili zbog drugih razloga, nema mogućnosti da se udovolji svim iskazanim zahtevima, prioritet u korišćenju službenog vozila imaju izabrana i postavljena lica, a nakon toga zaposleni, po redosledu značaja poslova za koje se upotreba vozila zahteva, odnosno po redosledu prijema zahteva.
Ukoliko se zahtevu ne može udovoljiti, podnosilac zahteva će o tome odmah biti obavešten.
Ukoliko više korisnika istog dana imaju potrebe da koriste službeno vozilo na istoj relaciji, šef Odseka za tehničke poslove, u cilju racionalnog korišćenja službenog vozila, stavlja na raspolaganje jedno službeno vozilo, s tim da korisnici dogovorno utvrđuju čas polaska i povratka.
U izuzetnim slučajevima, kada je neophodno izvršiti hitne i neodložne poslove, a da se ne može obezbediti slobodno službeno vozilo, po pisanoj saglasnosti načelnika Gradske uprave, zaposleni može koristiti i sopstveno vozilo, u skladu sa zakonom.
III ZADUŽENJE I RAZDUŽENJE VOZILA
Službenim vozilom, po pravilu, upravlja zaposleni u Gradskoj upravi koji je raspoređen na radno mesto vozača - profesionalni vozač.
Službenim vozilom može upravljati i drugo lice zaposleno u Gradskoj upravi koje ima odgovarajuću vozačku dozvolu, ako potrebe službe to zahtevaju, po prethodno pribavljenoj saglasnosti načelnika Odeljenja gde je raspoređen.
Lica iz stava 1. i stava 2. (u daljem tekstu: vozač), odgovaraju za zaduženo službeno vozilo, njegovu pravilnu i namensku upotrebu i održavanje.
Načelnik Gradske uprave, odnosno lice koje on ovlasti, za svaki prevoz vozaču izdaje putni nalog.
Vozač je dužan da izvrši vožnju na relaciji navedenoj u putnom nalogu.
Izuzetno, ako zbog potrebe vezane za obavljanje službenog zadatka dođe do promene relacije, vozač unosi promenu relacije u putni nalog, uz pismeno obrazloženje, a korisnik to potvrđuje svojim potpisom.
O kontroli putnih naloga stara se šef Odseka za tehničke poslove.
Šef Odseka za tehničke poslove vodi evidenciju o izdatim putnim nalozima za korišćenje svakog službenog vozila. Evidencija posebno sadrži podatke o vozačima, korisnicima, polaznim i dolaznim odredištima, dnevnoj i mesečnoj kilometraži i utrošku goriva.
Šef Odseka za tehničke poslove prati GPS uređaj i sačinjava evidenciju, pri čemu posebno evidentira uočene nepravilnosti i o tome podnosi izveštaj načelniku Odeljenja za zajedničke poslove i načelniku Gradske uprave.
Na osnovu evidencije iz stava 1. i 2. ovog člana, sačinjava se mesečni izveštaj o korišćenju službenih vozila.
Izveštaj sadrži podatke o službenim vozilima, vozačima, korisnicima, broju pređenih kilometara, utrošku goriva, kao i druge podatke.
Po isteku tekućeg meseca, u periodu od prvog do petog u narednom mesecu, šef Odseka za tehničke poslove dostavlja mesečni izveštaj načelniku Odeljenja za zajedničke poslove i načelniku Gradske uprave.
Vozač, odnosno lice zaduženo službenim vozilom, u obavezi je da prilikom završetka vožnje, službeno vozilo vrati u garažu Gradske uprave, odnosno na mesto određeno za parkiranje službenih vozila i ključeve ostavi na određeno mesto u portirnici Gradske uprave.
Izuzetno, ukoliko potreba zahteva i uz saglasnost načelnika Gradske uprave, vozač nije u obavezi da službeno vozilo vrati na mesto određeno za parkiranje službenih vozila. U tom slučaju je dužan da vozilo ostavi na bezbednom mestu i zaštiti ga od krađe ili oštećenja.
Po povratku u garažu, odnosno na mesto određeno za parkiranje službenih vozila, vozač je dužan da šefu Odseka za tehničke poslove prijavi svaki kvar, oštećenje ili svaku saobraćajnu nezgodu.
U slučaju nastanka štete, šef Odseka za tehničke poslove sačinjava prijavu štete, a vozač je obavezan da popuni izjavu o nastaloj šteti i saobraćajnoj nezgodi.
Prilikom razduženja vozila, vozač je dužan da:
- preda ključeve i saobraćajnu dozvolu, popunjen putni nalog za vozilo, račune za kupljeno gorivo, karticu za gorivo, račune za eventualno izvršene popravke ili zamenjene delove, pisanu izjavu ukoliko su evidentirana oštećenja na vozilu.
- poslednjeg dana u mesecu, ako ne razdužuje vozilo, evidentira stanje pređenih kilometara, predaje podatke šefu Odseka za tehničke poslove i iste podatke upisuje kao početno stanje za sledeći mesec.
Ukoliko se stanje na vozilu (naročito sadržaj prateće opreme i rezervnih delova, stanje goriva u rezervoaru, oštećenje vozila) prilikom zaduženja vozila od strane vozača ne slažu sa izveštajem koji je dao prethodni vozač istog vozila prilikom razduženja, šef Odseka za tehničke poslove je obavezan da obavesti neposrednog rukovodioca koji će o tome zatražiti pisanu izjavu od vozača koji je razdužio vozilo.
IV ISPRAVNOST I SERVISIRANJE VOZILA
Vozila koja se uključuju u saobraćaj moraju biti snabdevena ispravnim uređajima i opremom, u skladu sa propisima.
U toku zimske sezone, vozilo mora biti snabdeveno zimskom opremom, u skladu sa Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima.
Za snabdevenost i ispravnost opreme i alata odgovoran je vozač zadužen sa vozilom.
Uređaji i oprema koji se ugrađuju u vozila moraju biti odobrenog tipa (homologovani) po važećim normativima za pojedine vrste uređaja.
Kontrolu snabdevenosti vozila ispravnom i odgovarajućom opremom vrši vozač prilikom polaska na vožnju.
Prilikom preuzimanja vozila vozač je dužan da:
- preuzme ključeve, saobraćajnu dozvolu i putni nalog za vozilo od šefa Odseka za tehničke poslove;
- proveri da li je prethodni vozač na poleđini putnog naloga popunio i potpisao podatke unete u odgovarajućim rubrikama;
- popuni na poleđini rubrike putnog naloga: datum, relaciju i vreme polaska;
- proveri da li na vozilu ima vidljivih nedostataka ili oštećenja i da ako ih ima, popuni prijavu o nedostacima na vozilu.
Putni nalog za vozilo popunjava šef Odseka za tehničke poslove, a potpisuje i overava načelnik Gradske uprave.
Vozač je obavezan da u toku vremena u kom je zadužen za vozilo:
- kontroliše ispravnost svih kontrolnih instrumenata na vozilu, nivo ulja, vode, rad motora i ponašanje vozila na putu;
- da na računu za gorivo upiše registarski broj vozila, stanje u kilometrima na brojilu u trenutku sipanja goriva i da račun potpiše;
- u slučaju saobraćajnog udesa zatraži polisu osiguranja od drugog učesnika u udesu, zabeleži broj i rok važenja njegove polise i naziv osiguravajućeg društva, registarski broj vozila, i da o tome obavesti šefa Odseka za tehničke poslove;
- za svaku iznenadnu i opravdano izvršenu intervenciju na vozilu, dužan je da obezbedi račun sa specifikacijom materijala i opisom izvršenih radova;
- da se stara o tehničkoj ispravnosti vozila, o njihovom urednom održavanju i čišćenju.
Šef odseka za tehničke poslove je obavezan:
- da svaki prijavljeni nedostatak ili oštećenje na vozilu i pratećoj opremi evidentira i o tome obavesti neposrednog rukovodioca;
- da zaključi putne naloge za prethodni mesec;
- da blagovremeno pripremi i popuni naloge za sledeći mesec, upisivanjem osnovnih tehničkih podataka o vozilu, potvrde o ispravnosti (datum, potpis, pečat);
- da se stara o tehničkoj ispravnosti vozila, o njihovom urednom održavanju i čišćenju.
Tekuće održavanje, servisiranje i popravka vozila vrši se isključivo u ovlašćenom servisu, kome je u postupku javne nabavke dodeljen ugovor o vršenju usluga održavanja vozila.
Samo u izuzetnim situacijama, u slučaju iznenadnog kvara vozila na službenom putu, opravka vozila se može izvršiti u nekom drugom servisu. Odobrenje za hitnu popravku daje načelnik Gradske uprave.
Šef odseka za tehničke poslove i vozač u Gradskoj upravi, zadužen za pojedino vozilo, vrše poslove registracije, osiguranja i tehničkog pregleda vozila.
Nabavka goriva vrši se po pravilu karticama za gorivo od ovlašćenog dobavljača, kome je u postupku javne nabavke dodeljen ugovor o snabdevanju gorivom.
Evidencija i potrošnja goriva vrši se u skladu sa zakonom, posebno za potrebe izvršnog organa, Skupštine grada i Gradske uprave.
Gorivo se trebuje prema potrebama. Vozač vodi računa da na kartici uvek ima potreban iznos novčanih sredstava za normalno obavljanje posla.
Istovremeno sa zaduženjem vozila, vozač zadužuje novčanu karticu za gorivo za to vozilo.
Kartice su označene registarskim brojevima vozila i ne mogu se koristiti za druga vozila.
Šef Odseka za tehničke poslove vodi evidenciju zaduženih kartica i vrši poređenje upisanih računa za gorivo sa pravdanjem goriva, najkasnije do 10-og u mesecu za prethodni mesec i poredi potrošnju goriva po ESE standardima sa prosečnom potrošnjom goriva za prethodni mesec i sračunatu potrošnju upisuje u kolsku knjigu.
O korišćenju i održavanju vozila vodi se pojedinačna evidencija za svako vozilo, kao i zbirna evidencija o svim vozilima.
Kolska knjiga u kojoj se evidentiraju podaci o korišćenju i održavanju vozila, vodi se za svako vozilo posebno.
Kolska knjiga naročito sadrži sledeće podatke:
- rokovi za registraciju;
- rokovi za periodične preglede;
- podatke o popravkama i zameni delova u ovlašćenom servisu;
- podatke o utrošku goriva u toku meseca i godine;
- podatke o broju pređenih kilometara u toku meseca i godine;
- podatke o gumama;
- podatke o havarijama;
- druge značajne podatke.
Šef Odseka za tehničke poslove, na osnovu kolske knjige, sačinjava mesečni izveštaj o korišćenju službenih vozila.
Izveštaj se dostavlja načelniku Odeljenja za zajedničke poslove i načelniku Gradske uprave.
VII ZDRAVSTVENO STANJE I PSIHOFIZIČKA SPOSOBNOST VOZAČA
Vozač putničkog vozila pre i za vreme vožnje ne sme da uzima alkoholna pića ili opojna sredstva, niti da upravlja vozilom ako je prethodno uzimao alkohol ili opojna sredstva, ili ako pokazuje znake bolesti ili druge zdravstvene smetnje, koje ga čine nesposobnim da upravlja vozilom.
Redovnom zdravstvenom pregledu podvrgavaju se svi vozači i to:
- pre zasnivanja radnog odnosa;
- u vremenskim razmacima koji ne mogu biti duži od jedne godine;
- vozači za koje je na lekarskom pregledu utvrđeno da imaju izvesne psihofizičke nedostatke koji ne predstavljaju smetnju za upravljanje motornim vozilom, u roku koji lekar odredi.
Vozači se upućuju na redovne lekarske preglede po nalogu načelnika Gradske uprave, na predlog šefa Odseka za tehničke poslove, mesec dana pre isteka važnosti lekarskog uverenja.
Vozač koji se u propisanom roku nije podvrgao redovnom zdravstvenom pregledu, ne može upravljati motornim vozilom.
Dnevnu kontrolu psihofizičkog stanja vozača (trezvenost, odmornost i dr.) vrši šef Odseka za tehničke poslove, koji je obavezan da na osnovu procene preduzme odgovarajuće mere.
Šef Odseka će zabraniti upravljanje vozilom vozaču u slučaju sumnje da zbog umora, bolesti, dejstva alkohola, dejstva opojnih sredstava ili psihofizičkog stanja vozač nije u stanju da bezbedno upravlja motornim vozilom u javnom saobraćaju.
O izricanju ove zabrane šef Odseka za tehničke poslove vodi evidenciju i o istoj je dužan da obavesti načelnika Odeljenja za zajedničke poslove.
Vozač se može uputiti na vanredni kontrolni pregled na predlog načelnika Gradske uprave ili načelnika Odeljenja za zajedničke poslove.
U cilju utvrđivanja trezvenosti, odnosno alkoholisanosti, vozač se može uputiti na obavljanje testa kontrole alokoholisanosti alkometrom koji poseduje Gradska uprava. Predlog za obavljanje testa alkoholisanosti vozača daje šef Odseka za tehničke poslove.
Ako je vozaču iz bilo kog razloga oduzeta vozačka dozvola, dužan je da to odmah prijavi šefu Odseka za tehničke poslove.
Sva izabrana, imenovana, postavljena lica i zaposleni u Gradskoj upravi grada Kraljeva, dužni su da se pridržavaju ovog Pravilnika.
Vozaču, odnosno licu koje upravlja službenim vozilom nije dozvoljeno:
- prevoz lica koja nisu evidentirana u putnom nalogu;
- upotreba vozila u privatne svrhe;
- neovlašćene popravke i prepravke vozila;
- istakanje goriva iz rezervoara službenog vozila;
- točenje goriva korišćenjem kartice u druga ili privatna vozila;
- vožnja bez overenog putnog naloga;
- korišćenje vozila za dolazak ili odlazak s posla;
- parkiranje vozila izvan garaže Gradske uprave ili službenog parkinga;
- kršenje saobraćajnih propisa.
Svako kršenje ovog Pravilnika predstavlja povredu radne obaveze i povlači disciplinsku i materijalnu odgovornost vozača.
Prijavu za pokretanje disciplinskog postupka načelniku Gradske uprave može pokrenuti svako zaposleno, izabrano, odnosno postavljeno lice koje ima saznanja da vozač vozilo koristi protivno članu 5. i članu 35. ovog Pravilnika.
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika, prestaje da važi Pravilnik o korišćenju vozila Gradske uprave grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva", broj 11/08).
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".