PRAVILNIK
O SADRŽINI AKTA KOJIM SE BLIŽE UREĐUJE POSTUPAK JAVNE NABAVKE UNUTAR NARUČIOCA

("Sl. glasnik RS", br. 106/2013)

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuje sadržina akta kojim se uređuje postupak javne nabavke unutar naručioca (u daljem tekstu: interni akt).

Internim aktom u skladu sa Zakonom naročito se uređuje način planiranja nabavki (kriterijumi, pravila i način određivanja predmeta javne nabavke i procenjene vrednosti, način ispitivanja i istraživanja tržišta), odgovornost za planiranje, ciljevi postupka javne nabavke, način izvršavanja obaveza iz postupka, način obezbeđivanja konkurencije, sprovođenje i kontrola javnih nabavki, način praćenja izvršenja ugovora o javnoj nabavci.

Član 2

Internim aktom može da se vrši upućivanje na primenu usvojenih akata naručioca i sertifikovanih procedura po domaćim, evropskim ili međunarodnim standardima, kojima se uređuju pitanja iz ovog pravilnika, ukoliko nisu u suprotnosti sa odredbama ovog pravilnika.

Način planiranja nabavki

Član 3

Internim aktom naručilac uređuje ovlašćenja u planiranju nabavki, postupak i rokove izrade, donošenja, izvršenja i kontrolu izvršenja plana nabavki, izveštavanje, kao i druga pitanja od značaja za način planiranja nabavki.

Utvrđivanje načina planiranja nabavki iz stava 1. ovog člana odnosi se na:

1) kriterijume za planiranje nabavki;

2) način iskazivanja potreba, proveru iskazanih potreba i utvrđivanje stvarnih potreba za svaku pojedinačnu nabavku;

3) pravila i način određivanja predmeta nabavke i tehničkih specifikacija predmeta nabavke;

4) pravila i način određivanja procenjene vrednosti nabavke;

5) način ispitivanja i istraživanja tržišta predmeta nabavke (stepen razvijenosti tržišta, upoređivanje cena više potencijalnih ponuđača, kvalitet, period garancije, održavanje, rokovi isporuke, mogućnosti zadovoljavanja potreba naručioca na drugačiji način i sl.);

6) radnje u vezi sa proverom vrste postupka i primene odgovarajućeg postupka, i utvrđivanje istovrsnosti dobara, usluga i radova;

7) način određivanja perioda na koji se ugovor o javnoj nabavci zaključuje;

8) određivanje dinamike pokretanja postupka nabavke;

9) ispitivanje opravdanosti rezervisane javne nabavke;

10) ispitivanje opravdanosti zajedničkog sprovođenja javne nabavke;

11) proveru usaglašenosti plana nabavki sa budžetom Republike Srbije, teritorijalne autonomije, lokalne samouprave ili finansijskim planom naručioca;

12) izradu predloga plana nabavki i

13) donošenje plana nabavki.

Član 4

Naručilac prilikom planiranja javne nabavke naročito uzima u obzir sledeće kriterijume:

1) da li je predmet nabavke u funkciji obavljanja delatnosti naručioca i u skladu sa planiranim ciljevima;

2) da li tehničke specifikacije i količine odgovaraju stvarnim potrebama naručioca;

3) da li je procenjena vrednost konkretne nabavke odgovarajuća s obzirom na ciljeve nabavke, imajući u vidu tehničke specifikacije i količine;

4) da li nabavka ima za posledicu stvaranje dodatnih troškova za naručioca;

5) da li postoje druga moguća rešenja za zadovoljavanje potrebe naručioca;

6) stanje na zalihama, iskustvene pokazatelje u vezi sa mesečnom, kvartalnom, godišnjom potrošnjom dobara i sl.;

7) troškove održavanja i korišćenja postojeće opreme u odnosu na troškove nove opreme, isplativost investicije, isplativost remonta postojeće opreme i sl.;

8) troškove životnog ciklusa predmeta javne nabavke (trošak nabavke, troškove upotrebe i održavanja, kao i troškove odlaganja nakon upotrebe);

9) rizici i troškovi u slučaju nesprovođenja postupka nabavke.

Odgovornost za planiranje

Član 5

Internim aktom naručilac uređuje odgovornost za planiranje nabavki svih učesnika u planiranju nabavki.

Ciljevi postupka javne nabavke

Član 6

Internim aktom naručilac bliže uređuje ciljeve postupka javne nabavke, koji se odnose na:

1) celishodnost i opravdanost javne nabavke - pribavljanje dobara, usluga ili radova odgovarajućeg kvaliteta i potrebnih količina, za zadovoljavanje stvarnih potreba naručioca na efikasan, ekonomičan i efektivan način;

2) ekonomično i efikasno trošenje javnih sredstava - princip "vrednost za novac", odnosno pribavljanje dobara, usluga ili radova odgovarajućeg kvaliteta po najpovoljnijoj ceni;

3) efektivnost (uspešnost) - stepen do koga su postignuti postavljeni ciljevi, kao i odnos između planiranih i ostvarenih efekata određene nabavke;

4) transparentno trošenje javnih sredstava;

5) obezbeđivanje konkurencije i jednak položaj svih ponuđača u postupku javne nabavke;

6) zaštitu životne sredine i obezbeđivanje energetske efikasnosti;

7) blagovremeno i efikasno sprovođenje postupka javne nabavke za potrebe nesmetanog odvijanja procesa rada naručioca i blagovremenog zadovoljavanja potreba ostalih korisnika.

Način izvršavanja obaveza iz postupka javne nabavke

Član 7

Internim aktom naručilac uređuje način izvršavanja obaveza u postupku javne nabavke, odnosno:

1) pre donošenja odluke o pokretanju postupka;

2) prilikom izrade konkursne dokumentacije;

3) u toku otvaranja ponuda;

4) u fazi stručne ocene ponuda;

5) u toku zaključenja ugovora.

Način obezbeđivanja konkurencije

Član 8

Internim aktom naručilac uređuje način obezbeđivanje konkurencije u svim postupcima javne nabavke u skladu sa Zakonom, a posebno u postupcima javnih nabavki male vrednosti i pregovaračkom postupku bez objavljivanja poziva za podnošenje ponuda (npr: na koji način dolazi do saznanja o broju potencijalnih ponuđača koji mogu da izvrše predmet javne nabavke).

Sprovođenje postupka javne nabavke

Član 9

Internim aktom naručilac uređuje ovlašćenja i odgovornost za sprovođenje postupka javne nabavke, sačinjavanje predloga i donošenje odluka, rešenja i drugih akata u postupku javne nabavke, i to za:

1) izradu akata u postupku javne nabavke;

2) oblikovanje javne nabavke po partijama;

3) određivanje dodatnih uslova za učešće u postupku javne nabavke;

4) određivanje tehničkih specifikacija predmeta javne nabavke;

5) određivanje kriterijuma za dodelu ugovora i elemenata kriterijuma, kao i metodologije za dodelu pondera za svaki element kriterijuma;

6) utvrđivanje uporedivosti ponuđene cene sa tržišnom cenom;

7) izradu modela ugovora;

8) postupanje u postupku zaštite prava;

9) postupanje u rokovima za zaključenje ugovora;

10) prikupljanje podataka, sačinjavanje i dostavljanje izveštaja o javnim nabavkama, unutar naručioca, Upravi za javne nabavke i Državnoj revizorskoj instituciji;

11) dostavljanje Upravi za javne nabavke dokaza negativne reference za neispunjavanje obaveza u postupku javne nabavke.

Internim aktom uređuje se način sprovođenja postupka javne nabavke, i to:

1) način podnošenja zahteva za pokretanje postupka javne nabavke (predmet javne nabavke, procenjena vrednost, tehničke specifikacije, dodatni uslovi i sl.);

2) način odobravanja javne nabavke;

3) način postupanja po odobrenom zahtevu za pokretanje postupka javne nabavke;

4) način imenovanja članova komisije za javnu nabavku, odnosno lica koja sprovode postupak javne nabavke;

5) način pružanja stručne pomoći komisiji, odnosno licima koja sprovode postupak javne nabavke;

6) način postupanja u cilju zaštite podataka i određivanje poverljivosti;

7) način evidentiranja svih radnji i akata, čuvanja dokumentacije u vezi sa javnim nabavkama i vođenja evidencije zaključenih ugovora i dobavljača.

Kontrola javnih nabavki

Član 10

Naručilac čija ukupna vrednost javnih nabavki na godišnjem nivou prelazi milijardu dinara, internim aktom uređuje organizaciju i način rada posebne službe koja će samostalno i nezavisno sprovoditi kontrolu planiranja, sprovođenja postupka i izvršenja javnih nabavki (u daljem tekstu: služba za kontrolu javnih nabavki).

Naručilac čija ukupna vrednost javnih nabavki na godišnjem nivou ne prelazi milijardu dinara, internim aktom uređuje kontrolu javnih nabavki, a može i da organizuje posebnu službu koja će sprovoditi kontrolu javnih nabavki.

Član 11

Kontrola javnih nabavki obuhvata kontrolu mera, radnji i akata naručioca u postupku planiranja, sprovođenja postupka i izvršenja ugovora o javnoj nabavci, i to:

1) postupka planiranja i celishodnosti planiranja konkretne javne nabavke sa stanovišta potreba i delatnosti naručioca;

2) kriterijuma za sačinjavanje tehničke specifikacije;

3) načina ispitivanja tržišta;

4) opravdanosti dodatnih uslova za učešće u postupku javne nabavke i kriterijuma za dodelu ugovora;

5) načina i rokova plaćanja, avanse, garancije za date avanse;

6) izvršenja ugovora, a posebno kvaliteta isporučenih dobara i pruženih usluga, odnosno izvedenih radova;

7) stanja zaliha;

8) načina korišćenja dobara i usluga.

Član 12

Internim aktom naručilac uređuje pravila postupanja u vezi sa sprovođenjem kontrole javnih nabavki.

Kontrola javnih nabavki može biti redovna i vanredna.

Redovna kontrola javnih nabavki sprovodi se u skladu sa donetim godišnjim planom kontrole, koji sačinjava služba za kontrolu javnih nabavki.

Vanredna kontrola javnih nabavki sprovodi se po nalogu rukovodioca naručioca, a može se vršiti i bez naloga rukovodioca naručioca, ukoliko postoje saznanja zbog kojih je potrebno sprovesti kontrolu.

Kontrola se može vršiti u toku i nakon planiranja nabavki, sprovođenja postupka javne nabavke i izvršenja ugovora o javnoj nabavci.

Član 13

Internim aktom naručilac uređuje način i rokove izrade i podnošenja izveštaja o sprovedenoj kontroli javnih nabavki (u daljem tekstu: Izveštaj) i godišnjeg izveštaja o radu službe za kontrolu javnih nabavki.

Pre podnošenja Izveštaja, služba kontrole sačinjava nacrt izveštaja, koji dostavlja na izjašnjenje organizacionoj jedinici, odnosno licu, kod kojeg je vršena kontrola.

Na nacrt izveštaja, organizaciona jedinica, odnosno lice, kod kojeg je vršena kontrola, može dati pisani prigovor u roku od osam dana.

U roku od osam dana od dana prijema prigovora, služba sačinjava konačni Izveštaj o sprovedenoj kontroli.

Izveštaj sa preporukama i godišnji izveštaj o radu služba dostavlja rukovodiocu naručioca i organu koji vrši nadzor nad poslovanjem naručioca.

Izveštaj sadrži:

1) cilj kontrole:

2) predmet kontrole;

3) vreme početka i završetka kontrole;

4) ime lica koje je vršilo kontrolu;

5) spisak dokumentacije nad kojom je ostvaren uvid tokom kontrole;

6) nalaz, zaključak, preporuke i predlog mera;

7) potpis lica koje/a su vršila kontrolu i potpis rukovodioca službe za kontrolu;

8) preporuke koje se odnose na:

(1) unapređenje postupka javnih nabavki kod naručioca;

(2) otklanjanje utvrđenih nepravilnosti;

(3) sprečavanje rizika korupcije u vezi sa postupkom javne nabavke;

(4) preduzimanje mera na osnovu rezultata sprovedene kontrole.

Način praćenja izvršenja ugovora o javnoj nabavci

Član 14

Internim aktom naručilac uređuje ovlašćenja, odgovornost i način praćenja izvršenja ugovora o javnoj nabavci.

Interni aktom uređuju se:

1) pravila određivanja lica za praćenje izvršenja ugovora o javnim nabavkama;

2) kriterijumi, pravila i način provere kvantiteta i kvaliteta isporučenih dobara, pruženih usluga ili izvedenih radova;

3) pravila dostavljanja ugovora i potrebne dokumentacije unutar naručioca;

4) pravila komunikacije sa drugom ugovornom stranom u vezi sa izvršenjem ugovora;

5) pravila za potpisivanje dokumenata o izvršenom prijemu dobara, usluga ili radova;

6) pravila postupanja u slučaju reklamacija u vezi sa izvršenjem ugovora;

7) pravila prijema i overavanja računa i drugih dokumenata za plaćanje;

8) pravila postupka realizacije ugovorenih sredstava finansijskog obezbeđenja;

9) pravila stavljanja dobara na raspolaganje korisnicima unutar naručioca;

10) pravila postupanja u vezi sa izmenom ugovora;

11) pravila za sastavljanje izveštaja (analize) o izvršenju ugovora;

12) postupanja u slučaju potrebe za otklanjanjem grešaka u garantnom roku;

13) postupanja u vezi sa dostavljanjem Upravi za javne nabavke dokaza negativne reference za neispunjavanje obaveza iz ugovora.

Završna odredba

Član 15

Ovaj pravilnik stupa na snagu u roku od osam dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".