RAČUNOVODSTVENE POLITIKE

("Sl. list grada Smedereva", br. 7/2013)

Računovodstvene politike budžeta grada Smedereva su zbir računovodstvenih politika direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava budžeta grada Smedereva.

1. PREGLED RAČUNOVODSTVENIH POLITIKA

Poslovne promene u računovodstvu budžeta, odnosno trezora grada Smedereva vode se po obračunskoj osnovi na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Ukoliko propisana subanalitička konta ne zadovoljavaju potrebu korisnika budžetskih sredstava budžeta grada Smedereva, evidencija se obezbeđuje na sedmocifrenom i višem nivou.

Finansijski izveštaji u računovodstvu budžeta, odnosno trezora grada Smedereva sastavljaju se na gotovinskoj osnovi, a u skladu sa međunarodnim standardima za javni sektor na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

1.1. TEKUĆI PRIHODI I PRIMANJA

1.1.1 Tekući prihodi

Tekući prihodi obuhvataju sledeće kategorije:

Poreze 1) poreze na dohodak, dobit i kapitalne dobitke - porez na zarade, porez na prihode od samostalnih delatnosti, porez na prihode od nepokretnosti, porez na prihode od davanja u zakup pokretnih stvari, porez na prihode od poljoprivrede i šumarstva, porez na zemljište, porez na prihod od nepokretnosti na osnovu rešenja poreskog organa, porez na prihode od osiguranja lica, samodoprinos prema zaradama zaposlenih i po osnovu penzija, samodoprinos iz prihoda od poljoprivrede i šumarstva, samodoprinos iz prihoda lica koja se bave samostalnom delatnošću, porez na ostale prihode, porez na prihode sportista i sportskih stručnjaka; 2) porez na fond zarada - porez na fond zarada zaposlenih koje se finansiraju iz budžeta, porez na fond zarada ostalih zaposlenih, porez na fond zarada lica koja ostvaruju prihode od autorskih prava i prava industrijske svojine; 3) porezi na imovinu - porez na imovinu od fizičkih i pravnih lica, porez na nasleđe i poklone, porez na prenos apsolutnih prava na nepokretnosti, porez na prenos apsolutnih prava na akcijama i drugim hartijama od vrednosti, porez na prenos apsolutnih prava na polovnim motornim vozilima i plovnim objektima; 4) porezi na dobra i usluge - komunalna taksa za korišćenje reklamnih panoa, komunalna taksa za držanje motornih, drumskih i priključnih vozila i mašina, naknada za promenu namene obradivog poljoprivrednog zemljišta, naknada za zagađivanje životne sredine, naknada za emisije SO2, NO2, praškastih materija i odložen otpad, boravišna taksa, komunalna taksa za korišćenje vitrina za izlaganje robe van poslovne prostorije, posebna naknada za zaštitu i unapređenje životne sredine i 5) drugi porezi - komunalna taksa za isticanje firme na poslovnom prostoru.

Transfere od drugih nivoa vlasti nenamenski transferi od Republike u korist nivoa gradova, tekući namenski transferi, u užem smislu, od Republike u korist nivoa gradova, drugi tekući transferi od Republike u korist nivoa gradova i kapitalni transferi, u užem smislu, od Republike u korist nivoa gradova.

Druge prihode - prihode od imovine prihodi od kamata na sredstva konsolidovanog računa trezora uključena u depozit banaka, sredstva ostvarena od davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta, odnosno poljoprivrednog objekta u državnoj svojini, naknada za korišćenje šuma i šumskog zemljišta, komunalna taksa za korišćenje prostora na javnim površinama ili ispred poslovnog prostora u poslovne svrhe, komunalna taksa za korišćenje prostora za parkiranje drumskih, motornih i priključnih vozila, naknada za korišćenje građevinskog zemljišta i komunalna taksa za zauzeće javne površine građevinskim materijalom i slivna vodna naknada od pravnih lica.

Prihode od prodaje dobara i usluga prihodi od davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti u državnoj svojini koje koriste gradovi i indirektni korisnici njihovog budžeta, prihodi od zakupnine za građevinsko zemljište u korist nivoa gradova, gradske administrativne takse i naknada za uređivanje građevinskog zemljišta.

Novčane kazne i oduzeta imovinska korist novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku, prihodi od novčanih kazni za saobraćajne prekršaje i prihodi od novčanih kazni za prekršaje koje izriče gradski organ uprave nadležan za izvorne javne prihode.

Dobrovoljne transfere od fizičkih i pravnih lica (tekuće i kapitalne dobrovoljne transfere od fizičkih i pravnih lica u korist nivoa gradova).

Mešoviti i neodređeni prihodi u korist nivoa gradova (ostali prihodi u korist nivoa gradova, zakupnina za stan u državnoj svojini u korist nivoa gradova).

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda (memorandumske stavke za refundaciju rashoda i memorandumske stavke za refundaciju rashoda iz prethodne godine).

Tekući prihodi se, shodno gotovinskoj osnovi, utvrđuju u momentu naplate tj. priliva sredstava na račun budžeta grada Smedereva.

Obračunati nenaplaćeni tekući prihodi evidentiraju se u okviru pasivnih vremenskih razgraničenja.

Povraćaj neutrošenih budžetskih sredstava od strane budžetskih korisnika evidentira se u glavnoj knjizi trezora kao storno rashoda, a u korist potraživanja od budžetskih korisnika, a kod budžetskog korisnika kao storno prihoda i u korist obaveze prema budžetu grada Smedereva.

Porezi

Porezi, prema Zakonu o budžetskom sistemu predstavljaju vrstu javnih prihoda za finansiranje javnih rashoda, a u skladu sa Odlukom o budžetu grada Smedereva.

Ostvareni prihodi na ime poreza u toku godine koriguju se za povraćaj više ili pogrešno doznačenih sredstava po rešenjima Poreske uprave i po rešenjima Odeljenja za finansije i lokalnu poresku administraciju.

Transferi

Transferi od drugih nivoa vlasti obuhvataju sredstva preneta, shodno Zakonu o budžetu Republike Srbije za tekuću godinu i to: nenamenske transfere od Republike u korist nivoa gradova, tekuće namenske transfere, u užem smislu, od Republike u korist nivoa gradova i kapitalne transfere od Republike.

Drugi prihodi

Drugi prihodi obuhvataju: 1) prihode od imovine; 2) prihode od prodaje dobara i usluga; 3) novčane kazne i oduzeta imovinska korist; 4) dobrovoljni transferi od fizičkih i pravnih lica i 5) mešoviti i neodređeni prihodi u korist nivoa gradova.

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda obuhvataju prihode po osnovu memorandumskih stavki za pokriće rashoda (tekuća godina) i memorandumskih stavki za refundaciju rashoda iz prethodne godine. U ove prihode spadaju prihodi koji se naplate od fondova za zdravstveno osiguranje na ime naknade po osnovu bolovanja preko 30 dana, po osnovu naknade za porodiljsko odsustvo, naknade invalidima rada druge kategorije i dr.

Administrativni transferi - Transferi između budžetskih korisnika na istom nivou i prihodi iz budžeta

Ove vrste tekućih prihoda imaju indirektni i direktni budžetski korisnici za sredstva koja im se kao transferna sredstva prenose iz budžeta grada Smedereva.

U postupku konsolidacije ovi tekući prihodi - prihodi iz budžeta se upoređuju sa administrativnim transferima iz budžeta od direktnih budžetskih korisnika indirektnim budžetskim korisnicima ili između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 490000), a zatim se međusobno zatvaraju.

1.1.2. Primanja od prodaje nefinansijske imovine

Primanja od prodaje nefinansijske imovine predstavljaju primanja od prodaje ostalih osnovnih sredstava u korist nivoa gradova.

Evidentiranje primanja vrši se u momentu naplate uz istovremeno odobravanje u korist izvora novčanih sredstava.

1.1.3. Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine

Primanja od zaduživanja predstavljaju prilive po osnovu primanja od zaduživanja kod poslovnih banaka u zemlji u korist nivoa gradova.

Primanja od prodaje finansijske imovine predstavljaju prilive po osnovu prodaje domaćih akcija i ostalog kapitala u korist nivoa gradova.

Sredstva od prodaje kapitala u postupku privatizacije evidentiraju se u izvorima novčanih sredstava na odgovarajućem subanalitičkom kontu ostalih izvora novčanih sredstava, uz paralelno knjiženje u klasi 9.

Posle utvrđenog finansijskog rezultata budžetske godine, za iznos iskazanog deficita na kontu manjak prihoda - deficit, zadužuje se konto ostali izvori novčanih sredstava, na odgovarajućem kontu subsubanalitike, a odobrava konto manjak prihoda - deficit, čime se i knjigovodstveno pokriva deficit.

1.2. TEKUĆI RASHODI I IZDACI

Rashodi i izdaci budžeta grada Smedereva predstavljaju konsolidovane rashode i izdatke direktnih i indirektnih korisnika budžeta grada Smedereva.

1.2.1. Tekući rashodi

Tekući rashodi obuhvataju rashode koji se javljaju kod budžetskih korisnika u vršenju funkcije zbog koje su osnovani.

Rashodi se evidentiraju u momentu kad je plaćanje izvršeno.

Rashodi koji su nastali, a nisu plaćeni evidentiraju se zaduženjem obračunatih neplaćenih rashoda, a odobrenjem obaveza odnosno pasivnih vremenskih razgraničenja.

Rashodi koji su unapred plaćeni, shodno gotovinskoj osnovi, evidentiraju se u kategoriji rashoda prema određenoj nameni.

Rashodi za zaposlene

Rashodi za zaposlene obuhvataju: rashode za plate, dodatke i naknade zaposlenih; socijalne doprinose na teret poslodavca; naknade u naturi; socijalna davanja zaposlenima; naknade troškova za zaposlene; nagrade zaposlenima i ostali posebni rashodi i poslanički dodatak (naknada odbornicima Skupštine grada Smedereva).

Korišćenje usluga i roba

Korišćenje usluga i roba obuhvata: stalne troškove; troškove putovanja; usluge po ugovoru; specijalizovane usluge; tekuće popravke i održavanje (usluge i materijal) i troškovi materijala.

Upotreba osnovnih sredstava - amortizacija

Na teret troškova upotrebe osnovnih sredstava (amortizacija) evidentira se deo amortizacije utvrđen primenom procenta ostvarenih sopstvenih prihoda u ukupno ostvarenom prihodu na ukupno obračunatu amortizaciju, s tim da se preostali iznos obračunate amortizacije evidentira na teret izvora kapitala. Istovremeno, za iznos obračunate amortizacije na teret upotrebe osnovnih sredstava zadužuje se odgovarajući subanalitički konto izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima uz odobrenje ostalih izvora novčanih sredstava - sredstva od amortizacije.

Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava, čija se delatnost u celini ili pretežno finansira iz budžeta, obračunavaće amortizaciju sredstava za rad u tekućoj godini, na teret kapitala srazmerno delu sredstava obezbeđenih u budžetu.

Otplata domaćih kamata i prateći troškovi zaduživanja

Otplata kamata obuhvata kamate iz dužničko - poverilačkih odnosa i prateće troškove zaduživanja.

Kamate se evidentiraju kao rashod u momentu plaćanja.

Subvencije

Subvencije obuhvataju tekući i kapitalni prenos sredstava primaocima radi podsticanja proizvodnje i pružanja usluga, odnosno subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama i subvencije privatnim preduzećima.

Transferi

Transferi ostalim nivoima vlasti obuhvataju tekuće i kapitalne transfere ostalim nivoima vlasti.

Kursne razlike

Finansijski plasmani, potraživanja i obaveza u stranoj valuti preračunavaju se u dinarsku protivvrednost prema srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan 31. decembra tekuće godine.

Naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta

Prava iz socijalnog osiguranja obuhvata naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta.

Socijalna pomoć iz budžeta grada Smedereva obuhvata naknade po raznim osnovama koje se, po zahtevima budžetskog korisnika, isplaćuju iz budžeta za: obrazovanje i druge namene (prevoz učenika srednjih škola i studenata, stipendije učenicima i studentima preko Fonda za obrazovanje Smederevo); za socijalnu zaštitu (prevoz lica starijih od 65 godina, jednokratna finansijska pomoć penzionerima i prevoz socijalno-humanitarnih organizacija i udruženja građana), za decu i porodicu (finansijska pomoć trudnicama, finansijska pomoć porodiljama, poseban roditeljski dodatak, populaciona politika - vantelesna oplodnja) i ostale naknade.

Ostali rashodi

Ostali rashodi obuhvataju: dotacije nevladinim organizacijama; poreze, obavezne takse i kazne nametnute od jednog nivoa vlasti drugom; novčane kazne i penale po rešenju sudova i sudskih tela; naknade štete za povrede ili štetu nastalu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka i naknada štete za povrede ili štetu nanetu od strane državnih organa.

Administrativni transferi

U postupku konsolidacije administrativni transferi se upoređuju sa transferima između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 780000) i prihodima iz budžeta (kategorija 790000), a zatim se međusobno zatvaraju.

1.2.2. Izdaci za nefinansijsku imovinu

Izdaci za nefinansijsku imovinu obuhvataju izdatke za osnovna sredstva (zgrade i građevinski objekti; mašine i oprema i ostala osnovna sredstva); zalihe (robne rezerve; zalihe proizvodnje i zalihe robe za dalju prodaju) i prirodna imovina (zemljište; rudna bogatstva, šume i vode).

Ovi izdaci predstavljaju odliv sredstava, a ne tekuće rashode, a za čiju vrednost se povećava vrednost nefinansijske imovine i izvori kapitala.

Evidentiranje izdataka za nefinansijsku imovinu vrši se u momentu isplate, uz istovremeno zaduženje izvora kapitala (iz: tekućih prihoda, prenetih sredstava, sredstava amortizacije - ostali izvori novčanih sredstava i kredita).

1.2.3. Izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine

Ovi izdaci obuhvataju izdatke za otplatu glavnice (domaćim kreditorima) i nabavku finansijske imovine.

Ovi izdaci predstavljaju odliv sredstava, a ne tekuće rashode, a za čiju vrednost se povećavaju potraživanja i smanjuju obaveze i novčana sredstva.

Završni račun budžeta grada Smedereva dobijen je konsolidacijom ukupnog iznosa prihoda, primanja, rashoda i izdataka direktnih korisnika, indirektnih korisnika i glavne knjige trezora grada Smedereva i isključivanjem administrativnih transfera. Konsolidacijom ukupnog iznosa tekućih prihoda i primanja ostvarenih po osnovu prodaje nefinansijske imovine sa ukupnim iznosom tekućih rashoda i izdataka za nabavku nefinansijske imovine utvrđen je višak prihoda - budžetski suficit koji je korigovan uključivanjem dela neraspoređenog viška prihoda iz prethodne godine koji se koristi za pokriće rashoda tekuće godine i sredstava amortizacije i namenski opredeljenog neraspoređenog viška prihoda iz ranijih godina koja su korišćena za nabavku nefinansijske imovine, i uključivanjem izdataka korišćenih za pokriće utrošenih sredstava tekućih prihoda za otplatu glavnice, po kreditima iz prethodnih godina. Nakon korigovanja viška prihoda - budžetskog suficita, na napred navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda - budžetski suficit za prenos u narednu godinu.

1.3. NEFINANSIJSKA IMOVINA

1.3.1. Nefinansijska imovina u stalnim sredstvima

1.3.1.1. Osnovna sredstva, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi

Osnovna sredstva, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi se evidentiraju po nabavnoj vrednosti.

Nabavnu vrednost čini fakturna vrednost uvećana za zavisne troškove nastale do momenta stavljanja u upotrebu. Izvršene nabavke tokom godine povećavaju sredstva i izvore kapitala.

Pod osnovnim sredstvima smatraju se ona sredstva čiji je očekivani korisni vek upotrebe duži od jedne godine. U okviru osnovnih sredstava - stambene zgrade i stanovi, evidentiraju se stanovi kao ostali stambeni prostor.

Prirodna imovina obuhvata poljoprivredno zemljište, građevinsko zemljište pod objektima i pašnjaci.

Nefinansijska imovina u pripremi obuhvata izdatke za stalna sredstva od početka ulaganja do početka korišćenja.

Primanja nastala prilikom prodaje osnovnih sredstava povećavaju izvore kapitala, odnosno primanja od prodaje nefinansijske imovine u stalnim sredstvima.

Gubitak nastao prilikom otuđivanja i rashodovanja osnovnih sredstava predstavlja smanjenje vrednosti nefinansijske imovine u stalnim sredstvima i izvora kapitala.

Za nefinansijsku imovinu koja se rashoduje ili otuđuje, pre isknjiženja iz knjigovodstvene evidencije vrši se obračun amortizacije, nakon čega se isknjižava zaduženjem odgovarajućeg konta ispravke vrednosti za iznos otpisane vrednosti i konta izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima za iznos neotpisane (sadašnje) vrednosti, a odobrenjem odgovarajućeg konta nefinansijske imovine za iznos nabavne vrednosti.

Iznos sredstava za koju se nefinansijska imovina otuđi - proda evidentira se u korist izvora novčanih sredstava - primanja od prodaje nefinansijskih sredstava u stalnim sredstvima.

Usklađivanje poslovnih knjiga, popis imovine i obaveza i usaglašavanje potraživanja i obaveza (član 18. Uredbe o budžetskom računovodstvu, stav 6: "Način i rokovi vršenja popisa i usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem, obavljaju se u skladu sa Uredbom o evidenciji i popisu nepokretnosti i drugih sredstava u državnoj svojini ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 27/96), kao i propisom o načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem").

1.3.2. Nefinansijska imovina u zalihama

Nefinansijska imovina u zalihama procenjuje se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost čine neto fakturna vrednost i zavisni troškovi nabavke. Pod zavisnim troškovima nabavke podrazumevaju se svi direktni troškovi u postupku nabavke do i nakon uskladištenja.

Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju evidentiraju se po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene.

Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju iskazuju se, u trenutku nabavke, kao izdaci za nefinansijsku imovinu, a u trenutku prodaje, kao primanja od prodaje nefinansijske imovine.

Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala se evidentiraju po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene.

Sitan inventar i potrošni materijal se otpisuje u celosti prilikom stavljanja u upotrebu. Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala, koje se nabavljaju za obavljanje redovne delatnosti, iskazuju se kao tekući rashod u trenutku nabavke, s tim što se razduženje magacina obezbeđuje na osnovu evidencije utroška.

Rashodovan sitan inventar i potrošni materijal isknjižava se iz evidencije zaduženjem subanalitičkog konta izvori nefinansijske imovine i to za: potrošni materijal konto zalihe potrošnog materijala i sitan inventar konto zalihe sitnog inventara, a odobrenjem odgovarajućeg subanalitičkog konta zaliha sitnog inventara i zaliha potrošnog materijala.

1.4. FINANSIJSKA IMOVINA

1.4.1. Dugoročna finansijska imovina

Dugoročna finansijska imovina obuhvata domaću dugoročnu finansijsku imovinu.

1.4.2. Novčana sredstva

Novčana sredstva se procenjuju po nominalnoj vrednosti.

Novčana sredstva obuhvataju: tekuće račune; izdvojena novčana sredstva i akreditive; blagajnu; devizni račun i ostala novčana sredstva.

Novčana sredstva konsolidovanog računa trezora grada Smedereva na dan 31.12. tekuće godine obuhvataju sva stanja sredstava na podračunima koja su uključena i čine sastavni deo Konsolidovanog računa trezora grada Smedereva.

Stanje računa - konsolidovanog računa trezora 505 sastoji se od stanja računa 500 - Stanje svih podračuna korisnika budžetskih sredstava, umanjenog za iznos plasiranih sredstava kod banaka na računima: 210 - depozit kod banaka i 213 - oročena sredstva kod banaka.

1.4.3. Kratkoročna potraživanja

Kratkoročna potraživanja se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjenoj indirektno za iznos verovatne nenaplativosti potraživanja, a direktno ako je nemogućnost naplate izvesna i dokumentovana.

Kratkoročna potraživanja obuhvataju potraživanja budžetskih korisnika po osnovu prodaje od kupaca u zemlji i inostranstvu i druga potraživanja: za kamate, potraživanja od zaposlenih, potraživanja od drugih organa i organizacija, po osnovu preplaćenih poreza i doprinosa i ostala potraživanja.

Kratkoročna potraživanja evidentiraju se u momentu nastanka promene zaduženjem, a odobrenjem obaveza iz grupe pasivnih vremenskih razgraničenja. U momentu naplate, zatvara se konto pasivnih vremenskih razgraničenja a odobrava se odgovarajućem kontu u klasi prihoda.

1.4.4. Kratkoročni plasmani

Kratkoročni plasmani se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjen indirektno za iznos verovatne nenaplativosti, a direktno za nastalu i dokumentovanu nenaplativost.

Kratkoročni plasmani obuhvataju kratkoročne kredite, date avanse, depozite i kaucije i ostale kratkoročne plasmane.

Kratkoročni krediti obuhvataju kredite odobrene u zemlji, pravnim i fizičkim licima.

Dati avansi obuhvataju avanse date za nabavku materijala, robe i za obavljanje usluga. Za iznos neiskorišćenih, odnosno nepokrivenih datih avansa, na dan sastavljanja završnog računa iskazuju se tekući rashodi i pasivna vremenska razgraničenja (razgraničeni plaćeni rashodi), a u skladu sa gotovinskom osnovom za vođenje budžetskog računovodstva.

1.4.5. Aktivna vremenska razgraničenja

Ova kategorija obuhvata razgraničene rashode do jedne godine (premije osiguranja, zakupnine, pretplata za stručne časopise i literaturu, rashodi grejanja i drugi rashodi), obračunate neplaćene rashode i ostala aktivna vremenska razgraničenja.

Aktivna vremenska razgraničenja obuhvataju nastale obaveze budžetskih korisnika, koje terete rashode budućeg obračunskog perioda u kome će biti plaćene.

1.5. OBAVEZE

Procenjuju se u visini nominalnih iznosa koji proističu iz poslovnih i finansijskih transakcija. Smanjenje obaveza po osnovu Zakona, vanparničnog poravnanja, i sl. vrši se direktnim otpisivanjem.

Obaveze obuhvataju: domaće i strane dugoročne obaveze; domaće i strane kratkoročne obaveze; obaveze po osnovu rashoda za zaposlene; obaveze po osnovu ostalih rashoda, izuzev rashoda za zaposlene; obaveze po osnovu subvencija, transfera, obaveze za socijalno osiguranje i obaveze iz poslovanja.

Pasivna vremenska razgraničenja

Pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju: razgraničene prihode; razgraničene plaćene rashode; obračunate (fakturisani) nenaplaćene prihode i primanja i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

Razgraničeni prihodi obuhvataju razgraničene prihode iz donacija i ostale razgraničene prihode.

Razgraničeni plaćeni rashodi obuhvataju iznose koji su u obračunskom periodu isplaćeni, a u momentu izvršene isplate nisu evidentirani kao tekući rashod ili izdaci za nabavku nefinansijske imovine (akontacija za službeno putovanje, avans za materijal, avans za nabavku nefinansijske imovine i dr.). Na dan bilansiranja za iznos izvršene isplate evidentiranje se vrši zaduženjem odgovarajućeg konta tekućeg rashoda ili izdatka a odobrenjem konta razgraničeni plaćeni rashodi.

Obračunati nenaplaćeni prihodi i primanja obuhvataju fakturisane nenaplaćene tekuće prihode i primanja po osnovu prodaje nefinansijske imovine.

Ostala pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju obaveze fondova za refundaciju na ime naknade po osnovu bolovanja zaposlenih u trajanju preko 30 dana, naknada za porodiljsko odsustvo, naknada za invalide rada druge kategorije, kao i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

1.6. SREDSTVA REZERVE

Sredstva rezerve se ne raspoređuju unapred.

Sredstva stalne rezerve koriste se za finansiranje rashoda i izdataka u otklanjanju posledica vanrednih okolnosti, kao što su poplava, suša, zemljotres, požar, klizišta, snežni nanosi, grad, životinjske i biljne bolesti, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja, koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi ili prouzrokuju štetu većih razmera.

Sredstva tekuće budžetske rezerve koriste se za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije ili za svrhe za koje se u toku godine pokaže da aproprijacije nisu bile dovoljne.

Sredstva tekuće budžetske rezerve raspoređuju se na direktne korisnike budžetskih sredstava tokom fiskalne godine i predstavljaju povećanje aproprijacija za određene namene za koje se u toku godine utvrdi da planirana sredstva nisu dovoljna.

1.7. VANBILANSNA AKTIVA I PASIVA

Vanbilansna aktiva obuhvata osnovna sredstva u zakupu; primljenu tuđu robu i materijal; hartije od vrednosti van prometa; avale i druge garancije i ostalu vanbilansnu aktivu.

Vanbilansna pasiva obuhvata obaveze za: obaveze za osnovna sredstva u zakupu; primljenu tuđu robu i materijal; hartije od vrednosti van prometa; avale i ostale garancije i ostalu vanbilansnu pasivu.

2. Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".