ZAKLJUČAK
O USVAJANJU SMERNICA RAZVOJA VAZDUHOPLOVNOG TRŽIŠTA KROZ STIMULACIJE U PLAĆANJU AERODROMSKIH NAKNADA U REPUBLICI SRBIJI

("Sl. glasnik RS", br. 119/2013)

1. Usvajaju se Smernice razvoja vazduhoplovnog tržišta kroz stimulacije u plaćanju aerodromskih naknada u Republici Srbiji, koje su sastavni deo ovog zaključka.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

SMERNICE RAZVOJA VAZDUHOPLOVNOG TRŽIŠTA KROZ STIMULACIJE U PLAĆANJU AERODROMSKIH NAKNADA U REPUBLICI SRBIJI

1. Predmet i cilj Smernica

Smernicama razvoja vazduhoplovnog tržišta kroz stimulacije u plaćanju aerodromskih naknada u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Smernice) definišu se opredeljenja i utvrđuju mere i aktivnosti za razvoj vazduhoplovnog tržišta u Republici Srbiji kroz stimulacije u plaćanju aerodromskih naknada na aerodromima u vlasništvu ili pod kontrolom Republike Srbije ili bilo kog pravnog lica koga kontroliše Republika Srbija.

Cilj Smernica je da se stimulišu avio-prevozioci koji otvaraju nove linije u javnom avio-prevozu ili avio-prevozioci koji ostvaruju veliki obim javnog avio-prevoza tako što će se dati mogućnost operateru aerodroma u vlasništvu ili pod kontrolom Republike Srbije ili bilo kog pravnog lica koga kontroliše Republika Srbija, da odobri odgovarajuće popuste u plaćanju aerodromskih naknada.

Izrazi upotrebljeni u Smernicama imaju značenje određeno Zakonom o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", br. 73/10, 57/11 i 93/12) i Pravilnikom o aerodromskim naknadama ("Službeni glasnik RS", broj 71/13).

2. Aerodromske naknade prema Zakonu o vazdušnom saobraćaju

Aerodromske naknade uređene su članom 134. stav 1. Zakona o vazdušnom saobraćaju gde je propisano da operater aerodroma koji se koristi za javni avio-prevoz i operater opšteg aerodroma imaju pravo na naknadu za korišćenje aerodromske infrastrukture, pravo na naknadu za sletanje, pravo na naknadu za parkiranje vazduhoplova, pravo na naknadu za korišćenje aviomostova, pravo na naknadu za svakog odlazećeg i transfernog putnika, pravo na naknadu za upotrebu radne stanice za registraciju putnika i prtljaga, pravo na naknadu za pružanje usluga prihvata i otpreme vazduhoplova, usluga ukrcavanja i iskrcavanja putnika, usluga utovara i istovara prtljaga, usluga prihvata i otpreme pošte i robe i za usluge osvetljavanja manevarskih površina u uslovima smanjene vidljivosti.

U stavu 4. istog člana predviđeno je da visinu naknada određuje operater aerodroma za svaku uslugu posebno, uz prethodnu saglasnost vlasnika aerodroma, a u stavu 5. uređeno je da je operater aerodroma dužan da o razlozima zbog kojih planira povećanje pojedine naknade i o njenoj planiranoj visini obavesti sve korisnike aerodromskih usluga 60 dana pre planiranog početka primene povećane naknade.

3. Opredeljenja, mere i aktivnosti za razvoj vazduhoplovnog tržišta kroz stimulacije u plaćanju aerodromskih naknada u Republici Srbiji

Ove smernice se odnose na plaćanje određenih aerodromskih naknada iz člana 134. stav 1. Zakona o vazdušnom saobraćaju, i to za:

1) sletanje vazduhoplova,

2) parkiranje vazduhoplova,

3) korišćenje aviomostova,

4) svakog odlazećeg i transfernog putnika,

5) usluge osvetljavanja manevarskih površina u uslovima smanjene vidljivosti.

U skladu sa napred navedenim odredbama Zakona o vazdušnom saobraćaju operateri aerodroma koji se koriste za domaći ili i domaći i međunarodni javni avio-prevoz i koji su u vlasništvu ili pod kontrolom Republike Srbije ili bilo kog pravnog lica koga kontroliše Republika Srbija (u daljem tekstu: Aerodrom), imaju pravo da, na zahtev avio-prevozilaca, odobre stimulaciju avio-prevoziocima - podnosiocima zahteva, kroz popuste na plaćanje aerodromskih naknada, pod sledećim opštim uslovima:

1) u slučaju otvaranja javnog avio-prevoza na novoj liniji:

(1) podnosilac zahteva mora biti avio-prevozilac koji ima pravo da obavlja javni avio-prevoz za koji traži stimulaciju u skladu sa propisima Republike Srbije ili međunarodnim ugovorom koji obavezuje Republiku Srbiju,

(2) da je u proteklih 12 meseci manje od sedam miliona putnika koristilo Aerodrom, odnosno na Aerodrom dopremljeno ili otpremljeno manje od 50.000 tona robe u javnom avio-prevozu robe,

(3) svrha stimulacije je da se ohrabri otvaranje javnog avio-prevoza na novim linijama između gradova (što uključuje jedan aerodrom ili sistem aerodroma), tj. na linijama na kojima u trenutku podnošenja zahteva za odobrenje stimulacije drugi avio-prevozilac ne obavlja javni avio-prevoz,

(4) stimulacija neće biti odobrena ako linija za koju se traži odgovara liniji na kojoj drugi avio-prevozilac već obavlja javni avio-prevoz,

(5) vrednost stimulacije ne može biti veća od 50% troškova otvaranja javnog avio-prevoza na novoj liniji koje avio-prevozilac ima na Aerodromu,

(6) obavljanje javnog avio-prevoza na novoj liniji mora da bude komercijalno održivo, što podnosilac zahteva potvrđuje rezultatima istraživanja iz svog poslovnog plana,

(7) stimulacija ne može biti odobrena na kraći period od 12 meseci, niti može biti odobrena na period duži od 24 meseca,

(8) ukupni iznos stimulacije koju je podnosilac zahteva koristio vraća se operateru aerodroma ako podnosilac zahteva obustavi obavljanje avio-prevoza na novoj liniji pre isteka polovine perioda za koji je odobrena stimulacija,

(9) naziv avio-prevozioca koji koristi stimulaciju i linija na koju se stimulacija odnosi moraju da budu objavljeni na internet stranici Aerodroma i nekom od dnevnih javnih glasila koji izlaze u celoj Republici Srbiji,

(10) ako podnosilac zahteva ne obavlja avio-prevoz prema ovim uslovima operater Aerodroma mora da, pod istim uslovima, ponudi stimulaciju svim avio-prevoziocima koji ispunjavaju ove uslove;

2) u slučaju ostvarivanja utvrđenog nivoa obima javnog avio-prevoza:

(1) podnosilac zahteva mora biti avio-prevozilac koji ima pravo da obavlja javni avio-prevoz u skladu sa propisima Republike Srbije ili međunarodnim ugovorom koji obavezuje Republiku Srbiju,

(2) stimulacija uključuje popuste na aerodromske naknade, pod uslovom da podnosilac zahteva u periodu od 12 meseci preveze najmanje 500.000 putnika u odlasku ili preveze najmanje 2.000 tona robe u javnom avio-prevozu robe,

(3) stimulacija je, pod jednakim uslovima, dostupna svim avio-prevoziocima koji ispunjavaju propisane uslove.

Operater aerodroma, u okviru akta kojim utvrđuje visinu aerodromskih naknada, određuje posebne uslove za odobrenje stimulacije.